ook Nieuwe cabaretgeneratie dient zich in Leiden aan VOOR JOU Op de Platentoer Chemisch studentencabaret WIEGEWAAI Leids cabaret van jonge enthousiastelingen Oscar en Ella in Amsterdam LOPEND VUURTJE ZATERDAG 3 APRIL 1965 DE LEIDSE COURANT PETER BLANKEN - HAN PEEKEL - WILL FERDY (Delta) Eén yan Neêrlands kleinste platen- mij.'s is de laatste tijd erg aktief in de cabaret-hoek. Jeugdige lieden krijgen daarop volop kansen en dat is een goo.v streven en 'nitiatief, als we bovendien nog weten, dat men niet bepaald rijk wordt van de ca baret-plaat-verkoop. Het Nederlandse chanson kreeg in het verleden pas goed gestalte door mensen als Jules de Corte, Jaap Fischer en Gerard Cox. Deze rij kunnen we gerust aan vullen met Blanker en Peekei, die op hun 'eersteling' blijk geven van een behoorlijke kreativi*e:t Chan sons: een beetje macaber-poëtisch en gedurfd. Chansons, die ook ge tuigen van een nauwkeurige obser vatie en een intens leven. WILL FERDY is in België een hele man Eindelijk is ook in Nederland iets van hem verkrijgbaar. 'Het Schrijverke' van Guido Gezelle, wat aan de tijd aangepast, qua 'ritme, en ♦en tekst is zo prachtig mooi, dat die in 1965 nog weet te boeien. De achterkant 'Geld geld geld' is een wat gewoon alledaags cabaret-liedje. Fijne begeleidingen. RONNIE POTSDAMMER - alle gezindten (C.N.R. HX 1311) ln 'Café de Paris', 'De Vijff Vlieghen' en in de 'Haarlemse Waag' heeft Potsdammer heel wat mensen ge schokt met zijn liedjes, omdat Ronnie de 'dingen meestal bij de naam noemt' en dat is men niet zo ge wend in Nederland. Althans zo was het enige jaren geleden. R.P. zingt nog steeds graag over de liefde en zijn eigen liedjes dur ven we gerust op één lijn te stel len met zijn Franse collega's. In deze tijd van oecumene zal zijn plaat 'Voor alle gezindten' zeker zijn weg wel vinden. DENISE MAES - 'Domino' (Philips 433 277 PE) Het is weer gelukt. Met veel kunst «n vliegwerk weliswaar en achteraf gezien heeft het plaatje van Denise Maes wel charme, door haar smeui- ige uitspraak en., melodietjes. Alleen 'Een klaproos rood weet de juiste sfeer van het chanson op te roepen, de andere liedjes zyn van grauwe middelmaat. Deze plaat moeten we met een glimlach beluisteren, dezelfde glim lach, waarop Denise ons elke maand zo fijn tegemoet treedt. TOON HERMANS - One Man Show 3 (H.M.V. CLPH 111) •Op deze LP staan 48 minuten -j- 12 seconden van een avond in 'Car ré', waarvan ik mij iedere zalige se conde samen met 2000 gasten door gebracht herinner. Voor mij was het een feest. Elke avond weer. Bijna 600 avonden lang. Moge deze plaat ook voor U een aangename herinnering zijn'. Deze simpele en bescheiden woor den treffen we op de achterkant van de hoes aan. Woorden van Toon. Na het beluisteren van deze prach tige langspeler, kunnen we niet an ders zeggen, dan dat we ons weer opgenomen voelen in die geweldige krater, die Carré heet. Geen ge ringe verdienste van Toon en opname-technici. „Let op het springen van de lintworm Maar er staat weer een nieuwe De Sleutelstad heeft al ver- generatie te „trappelen" van onre- j duld. Het roemruchte Leidse Studen- schillende goede vertegen- tencabaret („Laat uw zoon stude- woordigers in het land van ren '«kt een waardige opvol- ger te krijgen in het Leids Chemisch _J de kunst met de kleine 'k\ Studenten Cabaret, dat echter iedere Sinds het verdwijnen van het befaamd Leids Studenten Cabaret van n i lri. „.«.„tcohon ho* vrrvrkvrrinMoo Paul van Vliet zijn er in ons studentenwereld]e heel wat pogingen Paul van Vliet, een paar ondernomen op de ontstane lacune in de ontspanningssector op te maanden geleden in Den T* E.en nog jongere generatie vmuv -Haag gestart met een ge- men aan het werk in het Wiege- heel eigen cabaret, dat vullen. Het is goed mogelijk, dat Leiden straks weer een volwaardig Een nog jongere generatie vindt studentencabaret bezit. Hoog in de nok van het Prytaneum aan het n aan het werk in het Wiege- Rapenburg, voor ingewijden aangeduid als de „L.A.K.-zplder trof- ai-cabaret, een groepje enthou- fen we één dezer dagen een hard repeterend Leids chemisch studen- siaste jongelui, die zich, zo zeggen ten cabaret, bestaande uit Gerrit van Logchem, Teye Buma, Rene iedere avond volle zalen zii. „inspannen om het puhliek een Hasekamp, Nico de Boer, Freek de Wolff, Joyce Hes en Happy plezierige avond te geven". En die Hoek. Twee jaar geleden verzorgden de heren van dit gezelschap trekt, is er zond-r twnfel leus lijkt veel op een uitspraak van een feest v00r de chemische studenten. En dat optreden is nogal i "n van <Vro'e cahate'-vier Toon jn?esiagen want er v0]gde een uitnodiging voor het afscheidsfeest het meest sprekende voor- Hermans. Misschien heeft deze ver- TV1.1..11. „.i idu k.i ,ij„. „.„mn,. beeld van. wantschap gen strekkende revol- van prof. Van Arkel in mei 1964. Ook het aldaar verzorgde program ma bracht nogal wat applaus, zodat werd besloten met het gezel schap door te gaan. CABARET IS GEEN IN-SERIEUZE ZAAK „We willen het publiek op plezierige wijze amuseren met leuke, intelligente grapjes. We tillen er niet zo zwaar aan en we zien cabaret echt niet, zoals al te dik wijls gebeurt, als een in-serieuze zaak", vertelt ons Watze Tiesema (20, examenklas Rembrandt-lyceum) van het Leids Wiegewaai-cabaret. Dit groepje bestaat hoofdzakelijk uit lyceïsten en het spreekt bijna vanzelf, dat „Wiegewaai" juist in de Leid se schoolkringen een (goede) naam heeft. „Wiegewaai" telt verder de namen van Bob in 't Hout (18, 4e klas Rembrandt-lyceum), Anandi Teeuw (17, 4e klas L. de Coligny HBS), Hanneke v. d. Spek (19, inkoopster warenhuisbedrijf) en pianist Jac. van Egmond (Rem brandt-lyceum). De teksten van de liedjes en conferences worden ge maakt door Watze Tiesema en Bob in 't Hout. „Toen we in juli 1964 begonnen, hadden we alle vijf al in ander verband aan cabaret gedaan. Door een toeval kwamen we bij elkaar en ik moet zeggen, dat het lekker gaat. We weten precies van elkaar wat we wel en niet kunnen", zegt Watze Tiesema, die ook af en toe liedjes maakt van de (herrezen) Leidse afdeling van „Minjon". Het repertoire was bij de start totaal a-politiek, maar de laatste tijd wordt er meer en meer ingehaakt op de aktuele politiek „omdat daar veel humor inzit". OOK BUITEN LEIDEN Het is niet zo, dat „Wiegewaai" alleen voor de Leidse scholen optreedt. Goed en spits cabaret weet men tegen woordig gelukkig alom te waarderen. Het Leids Volks huis, de Leidse Jeugd Actie b.v. hebben met genoegen gebruik gemaakt van de talenten van dit vijftal. Ook van buiten de stad kwamen uitnodigingen, o.m. uit Am sterdam voor een optreden op de slotavond van een groot concours, wat voor Dora Paulsen en Enrico Neck- heim, die aanwezig waren, aanleiding was tot goedkeu rende opmerkingen. Wat zal de toekomst brengen? Voorlopig zullen Watze, Bob, Anandi en Jac blijven studeren om te proberen het einddiploma op zak te krijgen. Voor de mannen wacht dan ongetwijfeld de militaire dienst. Het vijftal heeft natuurlijk zo haar gedachten wat er over enkele In Nederland komt er gelukkig weer een opleving in de belangstel ling voor de jazz. Bloeiende jazz- HENK ELSINK - 'Vrij entree» (ILPT 122) - 'H.E. zingt Davids' (ILPT 108) Een jongeman, die heel hard op weg naar een grote carrière, is zonder twijfel de 21 april 30 jaar wordende HENK ELSINK. Elsink heeft al verschrikkelijk veel gedaan in zijn tien-jarige carrière, maar meer daarover in één van onze volgende edities. Inmiddels verschenen twee lang- spelers, die beslist niet mogen ont breken in de discotheek van een cabaret-liefhebber. H. E. zingt Davids, zijn stem leent zich bijzonder hiervoor. Eigen werk brengt hij op d e'Vrij Entree'-lp, die terecht gezien wordt als de aller beste cabaret-produktie van 1964. CABARET ADAM EVA - 't Is Zonde (Imperial ILPT 135) Zo'n kleine 10 jaar geleden kwam een jongeman uit Haarlem de mage re Cabaret-gelederen versterken. Hij doorstond de diverse 'magere' jaren met zijn talent. Zijn naam: Frans Koster. Nu 1965 heeft hij zich met zijn vrouw Fiet een vaste plaats ver overd in deze wereld. En terecht, de inventieve Frans schrijft sterke teksten en weet rake typeringen neer te zetten. Na enkele vruchteloze pogingen is men erin geslaagd Frans over te halen een gedeelte van zijn reper toire op de plaat vast te leggen. Op Imperial verscheen een kleine lang speelplaat, waarop we hoogtepunten aantreffen uit zijn programma ,,'t Is Zonde". Een plaat, die van het begin -tot-eind op niveau staat en de grote schare Koster-fans zeker zal ple zieren. clubs halen artiesten naar hier, zo als Johnny Griffin en Wes Montgo mery, terwijl „grote broer Paul Acket het weer aandurft om grote kostbare concerten te organiseren. Ook de Nederlandse jazz-musici we ren zich danig, getuige de veelvul dige optreden van 'Boy's Big Band', de combinaties van Carl Schultze, Louis van Dijck, Pim Jacobs, Her man Schoonderwalt etc. Hieruit blijkt dat de schoolconcerten toch werkelijk hebben doorgewerkt Vrijdag-nacht bracht impressario Paul Acket, met medewerking van de befaamde Norman Granz, naar Nederland: ELLA FITZGERALD en OSCAR PETERSON oftewel 'An evening with Ella en Oscar'. Voor de ware jazz-liefhebber bete kent dit: enkele nachtelijke uren ge nieten. Ella werd in Het Concertgebouw begeleidt door Tommy Flanigan, piano; veteraan Gus Johnson, drums en bassist Keater Bepps. De Oscar Brown Trio wordt ver sterkt met trompettist Clark Terry. „FIJN OM TE WERKEN" Op verzoek van de artiesten, brengt Acket 'Jazz at the Philhar monic' altijd als eerste of als laat ste optreden in Amsterdam, want, zoals hij zegt: 'Onze hoofdstad heeft NIET ALLEEN MAAR CHEMIE De bedoeling was het groepje al leen te laten bestaan uit chemische studenten, zoals de naam zegt. Wat de dames-krachten betreft bleek dat principe niet vol te honden: ln sep tember jl. werden Joyce Hes en Happy Hoek aangetrokken, die rech ten studeren. Sinds enige maanden wordt her en der in het land opgetreden en op het onlangs gehouden AMVJ-con- cours te Amsterdam viel het Leids Onder redactie van Anton Abma en Cees van Leyden Chemisch Studenten Cabaret zelfs in de prijzen. Met opzet wordt in de Sleutelstad nog niet opgetreden. Op het moment wordt namelijk hard gewerkt aan het programma „Let op 't springen van de lintworm", waarvan de (a.s.) chemici op de lustrumfeesten van juli de première willen geven. GEEN VERVOLG OP LSC Teye Buma drukt ons op het hart: „We pretenderen géén vervolg te zijn op het Leids Studenten Cabaret van Van Vliet. Ons repertoire is an ders, satyrischer zou ik bijna zeg gen, We hebben ook meer ruimte gereserveerd voor de politiek". JAN KOOPMAN, samensteller van het platenprogramma „Discota- ria", heeft de gewoonte deze uitzending te besluiten met limericks. Zojuist is er een boekje verschenen, waarin onder de titel „Bitter ballen" een aantal spitsigheidjes is verzameld. De schrijvers van deze rijmpjes zijn, behalve uiteraard Jan Koopman, de zangeressen Ilonka Biluska, Imca Marfna, Gerrit den Braber, Erica van Dijk, Tosca Hoog duin, Henk van der Molen en Chris van Hoorn. De Amerikaanse jazz-saxofonist JOHNNY GRIFFIN is momenteel momenteel weer in Nederland voor een serie concerten. O.a. a.s. zon dagavond in de Haarlemse Concertzaal. Begeleiding: Art Taylor, drums Cees Slinger, piano en Jac. Schols, bas. Presentatie: Cees Mentink. Onder auspiciën van diverse jazz-clubs komt binnenkort ook naar hier: Wes Montgomery, de befaamde Amerikaanse jazz- gitarist. Tiener-idolen komen Nederland ook aandoen: de herboren Everley Brothers, Buck Owens en P. J. Proby. BRASEM EN KAAG vormen dit jaar weer muzikale middelpunten, naast de vele zeil-activiteiten. „De Treffers" uit Roelofarendsveen organiseert is.m. Radio Veronica, een teenager-maandblad en een grote gram.my een vier weken durende talentenjacht. Inlichtingen: Zuideinde 13, Roelofarendsveen. Meer hierover in onze volgende aflevering. Jaap van Praag wordt weer de presentator van vhet Kaag Concours, dat dit jaar voor de derde maal wordt georganiseerd. Inschrijfformu lieren te bekomen: Jaap van Praag, Overboschlaan 6, Heemstede. jaren moet gaan gebeuren. Watze Tiesema en Bob in 't Hout zien wel wat in een journalistieke loopbaan, pianist Jac. van Egmond gaat naar de universiteit en Anandi Teeuw wil naar de toneelschool. Het is wel frappant, dat geen van het vyftal aan een cabaretcarrière denkt. Wellicht komt daarin verande ring, als ze nog meer cabaret hebben „gepleegd" ELLA FITZGERALD samen met Oscar een speciale plaats in hun harten; de zaal leent zich bijzonder voor jazz en het publiek weet de pres taties juist te waarderen. Ella en Oscar vinden het gewoon heel fijn om in Amsterdam te werken'. Deze jazz-groten zyn 18 maart jl. een continentaal toernee gestart en Frankfurt en Amsterdam geldt als afsluiting. Daarna koersen ze rich ting Engeland. Ella en Oscar komen steeds min der naar het vasteland, daarom was het dubbel zaak de vrijdag-nachte lijke uren hiervoor vrij te houden. OSCAR PETERSON LEIDSE TOPTIEN Het tussen haakjes vermelde j.L aan. (4) 1. Letkiss - diverse uit voeringen. (-) 2. Eight days a week - The Beatles. (6) 3. Les filles du bord de mer - Adamo. (-) 4. Colinda - Liicille Starr. (-) 5. You've lost thait lovin' feelin* - The Righteous Brothers. (10) 6. Little Red Rooster. The Rolling Stones. (4) 7. Lovely lovely - Chub by Checker. (5) 8. I could easily fall in love with you - Cliff Richard. (8) 8. Ik moet altijd weer opnieuw aan je den ken - Edwin Rutten. (-) 9. Ik voel me nummer één - Edwin Rutten. (2) 10. I feel fine - The Beat. les. OOK nog VOOR JOU Uit Zoeterwoude ontvingen wij be richt, dat daar vanavond in het Don Boscohuis een dansavond zal wor den georganiseerd. Muzikale mede werking wordt verleend door „The Scamps" (een nieuwe naam voor „The Flying Tigers"). Aanvang 20 uur. De baten zijn voor de herbouw van de parochiekerk van St. Jans Onthoofding. OM TE ONTHOUDEN Het zal waarschijnlijk bij veel van de OOK VOOR JOU-lezers al bekend zijn, dait twee prominente jeugdige representanten van het muziekleven in Leiden en omgeving de laatste weken nogal in het nieuws zijn. Het betreft Margie Ball, het 16-jarige Voorschotense meisje, dat vorige week vrijdag in Heemstede haar eer ste plaatopname heeft gemaakt, en het Jeugd Kamerorkest Leiden, dat begin deze week werd uitgenodigd voor het maken van een proefopna- me voor een grammofoonplaat. Wat dit laatste betreft: er is nu nog weL nig te zegggen over de gevolgen van deze uitnodiging, maar het zou, en dit niet alleen voor het Jeugd Ka merorkest Leiden, maar evenzeer voor iedere muziekliefhebber in de Sleutelstad, bijzonder verheugend zijn, als de contacten, die nu gelegd zijn, inderdaad een grammofoonplaat ten gevolge zullen hebben. Over Margie Ball is vorige week zaterdag reeds uitvoerig geschreven. Wij kunnen er nog het volgende aan toevoegen. Het is niet waarschijnlijk, dat Margies eerste opname direct 'n „hit" wordt. Dat vindt zijn oorzaak in het feit, dat het plaatje, waarvan wij reeds de bandopnamen hebben gehoord, té veel kwaliteiten bezit. Er zijn weinig concessies gedaan aan de huidige smaak van het plaatjes- kopende tienerpublièk, en dat geldt vooral voor de A-kant van de opna me. De B-kant is door deskundigen onmiddellijk aangewezen als „de commercieelste" kant, maar dat wil nog niet zeggen, dat hier bewust is geïmiteerd. Margie Ball, die zelf reeds beschikt over een niet te klassifi- ceren stem wij zijn ervan over tuigd, dat er in ons land niet veel zangeressen in het lichte genre zijn, die zich kunnen laten voorstaan op een zó goede stem heeft ook van de B-kant iets volkomen „eigens" gemaakt. Als wij schrijven, dat Margies eer. ste plaat kwaliteiten bezit, wil dat niet zeggen, dat wij er een commer cieel succes in zien. Wél, dat er op artistiek gebied veel te genieten valt. En dat lijkt ons toch nog altijd héél belangrijk! OOK VOOR JOU-REDACTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 11