ook JAZZ - stijlen en exponenten (1) VOOR JOU SPIRITUALS EN BLUES BRONNEN VAN DE JAZZ Linda Groot verloofd Swing en reactie .THE BIRD" Grondlegger KING OF JAZZ ZOEKER KENTON LOPEND VUURTJE ZATERDAG 20 MAART 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 Onder redactie van Anton Abma en Cees van Leyden LEIDSE TOPTIEN Ditmaal geheel in het teken van de jazz. Hieronder een op somming van de meest ver kochte platen, hoofdzakelijk 'angspelers, in de periode 6 - 19 maart 1965. 1. „Kind of Blue" - Miles Davis 2. „Thelonious Monk in Europe" 3. „Monks Dream" - The lonious Monk 4. „Now is the time" - Charlie Parker 5. „Girl from Ipanema" - Stan Getz 6. Louis van Dijk 7. „Play Bach" - Jacques Loussier 8. „Coltrane live at Bird- land" 9. „Bill Evans '64" 10. „We get Requests" - Oscar Peterson. JAZZ een woord met een magische klank, waarachter voor de vele subjectieven, een verdorven wereld van verdovende middelen, donkere kelders en drank schuil gaat. JAZZ voor velen de enige mogelijkheid om zich uit te drukken wanneer een taal niet meer toereikend is. Voor de luisteraar is jazz dikwijls een wereld vol schone klanken, waarin alle stemmingen het treffendst worden uitgedrukt. JAZZ is ook het thema van maar liefst drie maandelijkse OOK VOOR JOU-pagina's, omdat de jazz zich een vaste plaats heeft verworven in het muziek-leven. Ook omdat de jazz zich steeds heeft weten aan te passen aan de tijd, een zich steeds ontwikkelen dat van weinig andere muzikale vormen gezegd kan worden. Het is niet de bedoeling wetenschappelijke overzichten te geven. Wij onthouden ons van diepgaande muzikale theorieën en beschou wingen. Wij willen in korte lijnen de ontwikkeling schetsen en omdat deze muziek niet is los te denken van haar brengers, geven wij een vijftal profielen van de belangrijkste exponenten van de afgelopen tientallen jaren. De eerste jazz is o.a. nauw verwant met de religie. De als slaven naar de zuidelijke staten van Noord-Ameri- ka getransporteerde negers vonden dikwijls hun troost in de godsdienst en brachten hun godsvertrouwen tot uiting in de „spirituals". Oók na hun „bevrijding" in 1866 kwam er wei nig verbetering in de labiele neger- toestand. Hun reaktie: droefgeestige en cynische „blues", uit het leven gegrepen liederen. Algemeen wordt aangenomen, dat New Orleans het Op dinsdag 9 maart jl„ juist op haar 22e verjaardag, heeft Linda Groot uit Aarlanderveen, één der hoofdfiguren uit de film „Mensen van morgen", zich in alle stilte ver loofd met Gerrit Verburg (24) bloe- menkweker in Leimuiden. In de film „Mensen van morgen" vernamen wij al, dat goedlachse Linda een vriendje had. „Een vriend je, hoor, meer niet," benadrukt ze in de film. „Dat vriendje" is nu haar verloofde geworden. Trouwplannen heeft het gelukkige tweetal nog niet. Voorlopig blijft Linda werkzaam bij de fa. Verdonk in Aarlanderveen, bij haar ouders op de boerderij en in den lande. Want Linda Groot is al enkele ma len gevraagd als gastvrouwe op te treden. Deze week nog opende zij de Dameshuishoudbeurs te Assen. Wij durven gerust te stellen, dat J.R.M. uit 'de geschiedenis naar vo ren komt als een „vreemde vogel". Hij vond zich de grootste pianist en was in de stellige overtuiging „de jazz uitgevonden te hebben". Jelly heeft de jazz wat meer lijn gegeven, de jazz die ontwikkeling laten doormaken, gelijk aan de ont wikkeling van de neger. Mede met zijn fantastische techniek heeft Mor ton het tot grote rijkdom kunnen brengen, maar verviel tot armoede door gokken en drank. „eerstgeboorterecht" van de jazz kan opeisen. New Orleans Jazz of traditionele jazz is eigenlijk een samensmelting van: arbeiders-liederen ragtimes (sterk gesyncopeerde, wat stug klin kende piano-muziek) blues en spirituals. De belangrijkste periode: 1900—1925. Jelly Roll Morton heeft de jazz meer swingend karakter ge geven, of liever wat meer ontspan nen, vrolijker gemaakt. Een belang rijke invloed op de jazz heeft ook de „marsmuziek" van de blanke harmo nie-orkesten gehad. De bekendste en belangrijkste opnamen van de New Orleans Jazz zijn van de volgende orkesten: King Oliver's Creole Jazz Band Louis Armstrong Hot Five en Seven Jelly Roll Morton and His Red Hot Peppers. (1923—1928). De swingperiode, hierop aanslui tend, bestrijkt een tiental jaren, nl. 19301940. Voor swing is eigenlijk moeilijk een definitie te geven. In |- tegenstelling dikwijls tot de New Orleans en Chicago Jazz, werd de swing uitgevoerd door een groot or kest (big band), geraffineerde ar- rangementen geven mooie, wat ge- stroomlijnde kleuren. Alles was eigenlijk even perfekt. Dé grote j brengers: Benny Goodman, Glenn Miller, Duke Ellington, Lionel Hamp ton. Reeds tijdens de tweede wereld oorlog kwam al de reaktie op de swingperiode. Velen meenden, dat de swing eigenlijk geen jazz was, omdat alles op papier stond, waar door swing dus geen zeggingskracht, noch diepgang had. Nieuwe wegen sloeg men in: Be-Bop, Cool Jazz en Progressive Jazz. Wonderwel leefde ook in deze jaren de oude New Or leans Jazz op. Vanuit Harlem kwam de nieuwe „beweging" op gang. Charlie Parker is dé grote vernieuwer geweest, die anno 1965 nog steeds een bron van ideeën is voor de jazz-musici. Dizzy Gillespie (trompet) Miles Davis (trompet) pianist Thelonious Monk en drummer Kenny Clarke mogen niet onvermeld blijven voor htm grote verdiensten in de nieuwe „richting". Men volgde volkomen nieuwe ideeën met betrekking tot de harmonie melodie en ritmiek. De laatste jaren hebben zich nog nieuwe stijlen aangediend, b.v. West Coast en East Coast Jazz. In den be ginne hadden deze stijlen wel iets kenmerkends, doch later vonden we een en ander steeds weer terug by de andere richtingen. Primair geldt toch nog steeds voor de jazz: de ware „swing" en het creatieve vermogen van de improvi serende musicus als belangrijkste elementen, die bepalend zijn voor de waarde. Het is een legendarische naam, die bij zijn leven reeds een standbeeld verdient. Louis Armstrong volgt vanaf 1916 de jazz op de voet. Heeft alle stromingen fier doorstaan, ster ker nog: hij is steeds meegegroeid. De bijnaam „Satchmo" (mond als een hooischuur) kreeg hij in Chicago De rol, die Louis vervulde, in de verhouding blank-zwart is niet te onderschatten. Men ging rekening houden met het feit, dat de neger ook een hart heeft. De heer Stan Kenton is één der meest verguisde en aanbeden mu- ziekveraieuwer van de laatste 15 jaar. Sommigen menen, dat Kenton hele maal geen jazz maakt, anderen daar entegen vinden, dat hij zijn tijd ja ren vooruit is. Met Pete Rugoio heeft Kenton zijn naam vet in de annalen gedrukt, als groot vernieuwer. En Stan is nog steeds niet klaar. Zeer onlangs ver scheen een LP, waarop hij „Wagner" dirigeert op zijn manier Op 12 maart 1955 overleed een trieste „vogel", wiens muziek reeds bij zijn korte leven tot een legende was geworden. Charlie Parker. Een naam, die onschatbaar veel heeft ge daan voor de jazz. Parker is de grote verkenner geweest van de laatste tientallen jaren. Zijn muziek is dikwijls te moeilijk en te gecompliceerd om onmiddellijk te begrijpen. Maar toch is men meer dan geboeid door de enorme daden drang en scheppingskracht en tech niek van Charlie. Een man, die het bij zijn leven bijzonder moeilijk heeft gehad. CARNEGIE-BENNY Zeggen we „Carnegie Hall", dan denken we: Benny Goodman. Een wat schuchtere jongeman, met een goede klassieke scholing, die plotse ling naar voren komt als de grote swing-pionier. Benny Goodman, wiens „Let's dance" ook nog in deze jaren tot luisteren en dansen noopt. Na de film over zijn leven, na zijn Brussel-concert en na zijn Russische toernee doet Goodman het wat rus tiger aan. Af en toe formeert hij wat mensen rond zich en maakt een plaat. Hij laat het allemaal aan de jongeren over. In zijn ruime vrije tijd speelt hij nog alleen klassieke werken. LOUIS ARMSTRONG heeft tijdens zijn toernee door Tsjecho-Slo- wakije tegenover een journalist verklaard dat hij na beëindiging van zijn carrière in Ghana wil gaan wonen. Armstrong is 64 jaar. DE EUROPESE GEMEENSCHAP heeft een tweede Europese foto- en filmwedstrijd voor de jeugd uitgeschreven. De wedstrijd met als thema „Wij Europeanen: beelden uit ons leven" staat open voor jon geren van 1014 jaar en van 1521 jaar uit de zes gemeenschaps- landen, alsmede Griekenland en Turkije, die met de gemeenschap ge associeerd zijn. De inzendingen zullen eerst nationaal door een jury worden beoordeeld, waarna de beste foto's en films aan een Europese jury zullen worden voorgelegd. „DE DRIE EENDJES". Het Jongerencontact Meerburg organiseert op zaterdag 27 maart weer een gezellig* dansavond m.m.v. Danny and his Flying Arrows. De avond begint om 8 uur en de toegang is onder voorbehoud. I Thelonious Monk Quartet (CBS BLP 62135) „Monk's Dream". Dit is de eerste LP, die Thelonious sinds jaren opnam. Het zijn acht tracks geworden: doordacht, van een grote passie en overtuiging In het verleden heeft Monk vele musici de weg gewezen. Anno 1965 doet hij dat nog. T.M. speelt piano als geen ander. Wat voor schakeringen hij kan aangeven in een paar simpele noten of in een stortvloed daarvan is onbeschrij felijk. Men heeft eens gezegd: TM improviseert, zoals Picasso schil dert veel kleur beweging encontrasten. Zet hem eens op, Thelonious, en onderga hem. Thelonious Monk Quartet (CBS 62391), It's Monk's Time. Mr. Monk vindt zijn muzikale taal in de specifieke technieken van de jazz. Soms is zijn werk niet „diepgravend", maar over het algemeen doorspekt van nuan ces en kleur en ruimte, als uit latingen van een muzikaal uit drukken. Men is ervan overtuigd dat TM de grootste componist is na Duke Ellington. Hij is geen man van het compromis. Ook op deze plaat creëert Monk een we reld vol chaos, muzikaal gezien een wereld jvol complexen, een wereld vol vuur en zwavel. Of liever met andere woorden ge zegd: TM probeert op zijn manier k uiting te geven van het mooie en lelijke in deze wereld. Miles Monk at Newport. Miles Davis Sextet/Thelonious Monk Quar tet (CBS 62389). Alle groten verzameld op een LP Miles Davis Sextet, met John Col trane en Jullian „Cannonball Adderley en The Thelonious Monk Quartet, met Pee Weer Russell De opnamen van eerstgenoemde dateren uit 1958, terwijl de tracks van Monk eerst in 1963 op de band gingen. Het spel van Davis is het best als volgt samen te vat ten: dun gebogen messcherp en stevig. Om enigszins vast te stellen in welke richting de jazz gaat de komende jaren, dient deze plaats te worden beluisterd. Dave Brubeck Quartet, CBS 62440 Jazz, red hot and cool. De beproefde formatie: Paul Des mond, sax Bob Bates, bas en Joe Dodge, drums. Brubeck is een van de verguisde jazz-musici. „Hij speelt helemaal geen jazz", roe pen de fervente tegenstanders of „Het is allemaal veel te koel' Jazz Red Hot and Cool is „live opgenomen in 1954 en 1955 in Ba sin Street Night Club te New York. Het is een goede gedachte geweest van CBS weer meer jazz liefhebbers tot platenkopers te maken door deze LP voor de lage prijs van 9.90 aan te bieden. Het is dan ook goed dat er een beste LP werd uitgebracht. Als u ons recht-op-de-man-af vraagt: „Hoe vind je Brubeck", antwoorden wij: immer boeiend. Sonny Rollins Co., RCA 2612, Our man in Jazz. „Improvisaties in de eerlijkste zin van het woord", zegt George Ava kian. De drie banden op deze LP zijn van een ongewone spontani teit. Rollins, Bob Cranshaw, bas - Don Cherry, trompet Billy Higgins, drums, demonstreren een bewonderenswaardig veranderen van stemmingen, hetgeen een der belangrijkste aspekten van de huidige jazz is. Jimmy McGriff, Funkier 9217, The swinginest organ sound around. De plaats, die het orgel in de hui dige jazz inneemt, wordt steeds belangrijker. Jack Davis Jack McDuff zijn daar sprekende voor beelden van. McGriff is meer een voorstander van de happy jazz Niet te diep graven dus, maar mber het publiek plezieren. Op deze LP wordt eveneens bewezen dat de plaats van de mondharmo nica groeiende is en hoe goed dit instrument aansluit bij het orgel McGriff is jazz met een beat, zo als we die graag horen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 11