ook Margie Ball VOOR JOU CLIFF TE GAST BIJ CORRY „EERST HBS AF, DAN ZIE IK WEL VERDER" THE SHEPHERDS als één Schaap over de dam is LOPEND VUURTJE Op de Platentoer ZATERDAG 6 MAART 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA 1) LEIDSE TOPTIEN Het tussen haakjes vermelde cijfer, geeft de stand per 20 februari jl. aan. (1) 1. Dowtown - Petula Clark; (2) 2. I feel fine - The Beatles; (5) 4. Lovely lovely - Chubby Checker; (-) 4. Letkiss - diverse uitvoeringen: (4) 5. I could easily fall in love with you - Cliff Richard; (-) 6. Les filles du bord du mer - Adamo; (-) 7. De schommelstoel - Gert Timmerman; (3) 8. Ik moet altijd weer opnieuw aan je denken - Edwin Rutten; (7) 9. Adalita - Trini Lopez; (-) 10. Little Red Rooster - The Rolling Stones. Corry Brokken heeft voor haar vele fans morgenavond prettige verrassingen in de show. Naast het bekende Shepherd-trio, dat we elders op deze pagina belich ten, heeft Corry Brokken niet minder dan Cliff Richard te gast. EIVOL PALLADIUM Sinds Kerstavond is het befaamde Palladium-theater in Londen, iedere avond ei-vol. Dat is de laatste jaren praktisch niet voorgekomen. Natuur lijk, Londen kende tussentijdse op tredens van Judy Garland en andere groten, maar werkelijk maanden lang een uitverkocht huis, nee. De Palladium-directeuren buigen diep, wanneer een jonge man met veer krachtige tred rond 7 uur het thea ter betreedt. Door hem maakt het Palladium weer „gouden tijden", want sinds Kerstavond '64 brengt Cliff daar met zijn Shadows de show: ALADIN's LAMP, een fonkelende show met (veel) zang en (veel) dans en pantomine. VAKMAN EN... De zanger Cliff Richard kwam in het nieuws met „Livin doll", een wilde rocker, waarbij Cliff getooid was met enorme kuif en zwart lede ren jack. Sinds die tijd, nu alweer een jaar of 6 geleden, heeft Cliff hits aan de lopende band gemaakt, zong in het Frans (Boum, La Mèr) en Spaans, maakte diverse goede films. Met an dere woorden: Cliff Richard heeft zich ontpopt als een vakman. ZAKENMAN Naa6t zijn muzikale kennis heeft Cliff zich ook een goed zakenman getoond. Hij heeft zijn centjes keu rig belegd en zeer onlangs kwamen zijn aandelen op de markt. En bij de verkoop bleek, dat men alle vertrou wen heeft in Cliff, ook voor de toe komst. De AVRO toog met een filmploeg naar Londen, waar een interview werd opgenomen. Dit gesprek met Corry Brokken wordt morgenavond uitgezonden in haar show. Zoals ge- Een nieuwe „ster" zonder sterallures „Meid, doe ook wat, klim op de bühne", riep pater Raymond Sasse van Ysselt uit tot Margie Ball, toen het Bonaventura-lyceum twee jaar geleden in de Schouwburg een schoolavond organiseerde. En Margie, net 14 lentes en zittend in de tweede klas van HBS A, klom op de bühne en dééd wat: ze zong, zo voor de vuist weg, drie liedjes Dat eerste, nogal plotselinge optreden viel bij de leraren en leerlin gen in goede aarde. Nu, twee jaar later, heeft manager-leraar Neder lands aan „het Bona", de heer Theo M. Joosten een grammofoon platencontract voor Margie Ball in huis. Voor het opnemen van minstens twee grammofoonplaten per jaar. Als alles volgens plan verloopt, zal a.s. week de eerste plaat worden opgenomen: twee composities van Joop Portengen, met Engelse tekst, in het Cilla Black-genre. Niet zo blij „Dat is inderdaad heel vreemd ge gaan, twee jaar geleden", zo vertelt Margie ons. Ze weet nog precies welke liedjes ze zong: een negro spiritual „Old Black Joe", „Mein kleiner Garde-Offizier" van Stolz en „Non, je ne regrette rien". Margie zelf was niet zo in haar schik met dat debuut. „Het kwam zo onver wacht en ik had het gevoel van: „wat sta ik hier eigenlijk te doen?" Voor Margie was het wel een ge ruststelling, dat vooral de leraren haar optreden konden waarderen. In het bijzonder de leraar Engels, B. John Meyer, zag wat in het ranke meisje en attendeerde mede-leraar Theo M. Joosten op haar talent. Deze beluisterde Margie een paar maal en besloot haar te gaan coachen. Najaar 1964 zocht Theo Joosten contact met Hans Blomsma, talenten jager voor Artone-Haarlem, die voor een proefopname zorgde. Het resul taat weet u: er is een platencontract. Blomsma introduceerde haar verder bij Radio Veronica, waar Margie Ball optrad in het populaire pro gramma „Binnen zonder kloppen" van Suhandi. Vrijdag 12 maart a.s. wordt een belangrijke avond voor Margie: dan maakt ze haar eerste grote debuut in de Stadsgehoorzaal in de door Joost de Draayer te pre senteren Concordiashow. bruikelijk brengt Corry daarna een selectie van Cliffs grootste suksessen die langzamerhand niet meer te tel len zijn. A VRO-televisie Hans Blomsma zegt ons: „Wij ver wachten veel van haar. Margie heeft een geheel eigen geluid, waar we en- thouisast over zijn. Gerrit den Bra- ber, Joost de Draayer en Joop Por tengen, die haar hoorden, onder schrijven onze mening. We zijn met de AVRO bezig om haar in een tv.- showtje te krijgen: de kans is groot dat Margie op kort termijn op het scherm te zien zal zijn. We willen alles aan haar doen. Voor opvallen de talenten als Margie hebben we een nieuwe producer aangetrokken. Kees Bruyn; nieuwe objecten vra gen nieuwe ideeën". Rustig aandoen^ Manager-leraar Theo M. Joosten („De meisjes hebben echt wel wat privileges op 't Bona, hoor!", waar de overigens bescheiden Margie fel tegenin gaat) spreekt liever niet van een object „Margie heeft talent, on getwijfeld, maar we bouwen alles rustig op. Ik wil haar graag bege leiden en helpen en ik hecht grote waarde aan een gezonde ontwikke ling. Het klinkt misschien wat cru, maar ik hoop zelfs dat haar eerste plaatje niet zo zal aanslaan. Op het moment laten we komen wat er komt, waarbij haar studie boven alles gaat. Ze zit nu in de 4e klas, dus in 1966 doet Margie haar eind examen, en dan zien we wel verder. Een van de leden van de OOK VOOR JOU-redactie, die tijdens de feestelijkheden rond het züveren priesterjubileum van pater dr. P.; A. M. Geurts ofm, rector van het St.- Bonaventura Lyceum, Margie heeft horen en zien zingen, kan zich vol komen aansluiten bij de meningen, die de grammofoonplaten-mensen over Margie hebben. „Dat meisje heeft talent, ontegenzeggelijk. Het is nauwelijks te geloven, dat zij zo kan zingen zonder dat zij ooit één zang les heeft gehad". Ook naar het buitenland Zo stapt Margie Ball de aanstaan de week naar de platenstudio voor de eerste opname. Margie is zeer in haar schik met de beide nummers: fijne melodietjes en goede Engelse teksten. Wat voor een vokaliste als Margie enorm belangrijk is, is het feit, dat haar plaat ook zal worden uitgebracht in België, Luxemburg, Duitsland, Engeland en Amerika. En wie weet wat daar uitkomt! siJe kunt het geloven of niet, maar als wij vroeger Kerstliederen zongen, stonden de mensen huiten stil te luisteren". De de tweede bassist van het Noord- Hollands Philharmonisch Orkest. De Nico Schaap één der (familie-) leden van hettrio The Shepherds, ^amilie werd compleet toen Ted Pow- dat zojuist de eerste repetitie voor de Corry Brokken-show achter der"* de rug heeft. Achter „The Shepherdsverschansen zich Helen, John en Nico Schaap, broers en zuster uit IJmuiden, die enkele maanden j C C geleden zo plotseling in de belangstelling stonden met hun eerste 'Tl ^Sllip Cïl OltCip plaatje: ,JJank U" en >rAntwoord op alle vragen", een opname met een verrassend hoog niveau en van een welluidendheid, welke die uitspraak in de aanhef tot overtuigende waarheid bestempelt. ,JJank U" en Antwoord op alle vragen" zijn liedjes met een niet alledaagse strekking, liedjes die tot de betere soort populair-gees- telijk repertoire behoren. Toen Ted Powder. Om by Helen te beginnen: Op 16- jarige leeftijd kreeg ze al zangles, en het doel was: naam maken in de klassieke muziek. De studie werd af gewisseld met „schnabbels" op ve lerlei terrein. Ze werkte voorts mee aan de musical „Free as air" en kwam „in het vak", toen Ted Pow der haar een aanbieding deed. John begon te zingen toen hij nau welijks zes jaar telde, stond met zijn 9 jaar al voor de radio. Ook hij mik te in eerste instantie op de klassie ken totdatja, totdat Ted Powder hem óók vroeg. In tegenstelling tot broer en zus ter kreeg Nico nimmer zangonder- richt. Maar zijn stem heeft zich „wonderwel" aangepast. Twee jaren studeerde hij bas bij de heer Koster, The Shepherds, u hoort ze regel matig op de radio, heeft een volko men eigen repertoire, nl. Hollandse Volksliedjes. Daarnaast brengen ze folksongs in de geest van Het King ston Trio. Het komende seizoen kun nen honderdduizenden hen zien in de René Sleeswijk Revue „Snip en Snap", alwaar ze alleen nog maar meer ervaring kunnen opdoen. Het lijdt geen twijfel of de Neder landse showbusiness bepaald arm aan goede vokale combinaties is verrijkt met een drietal sympathieke hardwerkende jonge mensen, boor devol werklust en plannen. GROOT FEEST IN DE GEHOORZAAL aan de Breestraat, en wel op vrijdag 12 maart a.s. Muziekvereniging „Concordia" organiseert een show, die door Hans Blomsma is geproduceerd. JOOST DEN DRAAYER heeft de leiding van dit programma, waarin o.m. optre den The Liverpool Entertainers. Margie Ball en de Vijf Fantasia's van Bob Bleyenberg. ROY ORBISON NAAR NEDERLAND. Zondag 28 maart geeft de man van „Pretty Woman" twee concerten, 's middags in de Kurzaal te Scheveningen en 's avonds in het Concertgebouw te Amsterdam. DE KWJ, DISTRICT LEIDEN, organiseert morgenavond om acht uur in de Grote Burcht ter gelegenheid van de sluiting van de Uurloon- actie een grote dansavond, waaraan „The Resounds" muzikale mede werking zullen verlenen. DANCING „GROENENDIJK" te Hazerswoude is vanavond het toneel van1 een vrolijke dansavond, met medewerking van „The Fire Strings", die ongetw'ijfëld alles in het werk zullen stellen om het enorme succes, dat „The Crazy Rockers" onlangs in Hazerswoude hadden, nog te overtreffen. Het sein voor de eerste dans wordt pre cies om acht uur gegeven. „INSTUIF BOLLENSTREEK" gaat vanavond eveneens feest vieren, op de tonen van „The Lops" uit Utrecht. Danslustigen kunnen vanaf hedenavond 8 uur terecht in het Lissese KAB-gebouw. OOK »DE STOMP" te Sassenheim is weer actief dit weekend. Mor genavond zorgen „The Meteors" uit Den Haag voor de nodige muzi kale vrolijkheid op de dansavond in het nieuwe KSA-gebouw. Aan vang 20 uur. Willy Albimoor passen wonder wel in het geheel. Greet je Mona: Het Strand/Het is te mooi om waar te zijn (Palette PB40216). Het is niet zo best, wat Brigitte op deze schijf doet. De teksten laten ons heel wat leed horen voor een meisje van 17 jaar. Haar Deze drie muzikale Dordtenaren maakten na hun eerste finale plaats in een grote talentenjacht thans een tweede plaatje, dat 'n plezierige schijf is geworden. Han en Philip Elzerman en Jan Bek musiceren louter voor hun genoe gen. Studie en werk eisen de meeste aandacht en hun toekomst zal geen muzikale zijn. Het was eerr goede gedachte van Philips om deze knapen nog eens naar de platenstudio te vragen. Het re sultaat is het beluisteren beslist waard. „Dat was nooit gebeurd bjj een goeie pot bier" wint het van „De Burger Cowboy". Peter Koelewijn schreef een goed in het gehoor liggende melodie met een aardige tekst. „De Burger Cow boy" is een vertaald liedje van Marty Robbins. Conclusie: deze Skiffiers zijn een grotere aan dacht van het publiek waard! The Beattown Skiffiers De Burger Cowboy/Dat was nooit gebeurd (Philips 327.789 JF). Wij zijn echt geen aanhangers van het „oeuvre" van Gert Timmer man, maar o.i. is hij met zijn fi nale liedje „Waar de wind de zomer vindt" bepaald onderge waardeerd. Dit liedje en de beide andere serie-songs („Alleen" en „Jij bent het lichtpunt in mijn leven"), plus de onverbiddelijke hit „De Schommelstoel" zijn nu op e.p. uitgebracht. Gouden Gert levert, voor de liefhebbers, goed werk af: stem is goed en de lied jes zijn van redelijk gehalte. Gert Timmerman: Eurovisie Song festival 1965 (CNR HX 1318). Een zangeresje, dat we in de toe komst ongetwijfeld nog wel eens zullen tegenkomen! Na een moei lijke start (kortstondig samen- werkingen met de Ramblers en Zus Selvera) is zij najaar 1964 goed teruggekomen, o.m. als één der Alamo's. Nu is deze single verschenen, en het is zonder meer uitstekend wat Geldermalse Greet- je doet: haar fraai gevoileerde stem leent zich voor een liedje als: „Het Strand", dat een poëti- sch« tekst heeft De violen van Onder redactie van Anton Abma en Cees van Leyden stem klinkt wat schreeuwerig: we adviseren haar voorlopig eerst zangles te nemen, want we heb ben de stellige indruk, dat Bri gitte zonder enige voorbereiding naar de studio is gekomen. Brigitte: Waarom vertrouw je me niet meer/Oh ja, ik weet (CBS1562). Geboren op Aruba, getogen in Holland, deze inventieve Julio B. Euson. Julio componeert zelf; het is bijzonder beschaafd en heeft niveau, dat repertoire. „Baby, won't you come on back" heeft onze voorkeur: het is wat vlotter dan ..My Plea". Julio B. Euson: My Plea/Baby, won't you come on back (CBS 1546). De nieuwe Imca! Ook deze schijf laat ons Imca ten (lieve) voetjes uit horen, goede melodietjes, re derlij ke teksten en een aparte stem. Een plaat, die evenals Har- lekino, z'n weg wel zal weten te vinden! Imca Marina: Heel de wereld kun je kopen/In 't hartje van Parijs (Imperial IH 636). De echte tiener zal geen uitzen ding missen van die aantrekke lijke radioshow „Tijd voor Teen agers van Herman Stok. Philips brengt nu de derde langspeler uit onder dezelfde titel als dit popu laire programma uit. De boven ste lag van onze muzikale tieners komen elkaar op deze langspeler tegen met hun al of niet hoogge- noteerde liedjes. Om er enkele te noemen: Willeke Alberti („De winter was lang"), Trea Dobbs („Tennesse Waltz"), Anneke Grönloh, The Blue Diamonds, The "Jumping Jewels, Rob de Nijs met de Lords, Johnny Lion, Wanda, The Telstars. enz. enz. Een feest voor het oor! Tijd voor Teenagers: diverse solis ten en orkesten (P 12946 L). Weer een troef van Zus en Jenny Selvera. Of beter: twee troeven. Leuk met het koortje, is het Ju lie Rogers-succes „Colinda". „De fijnste dans" is weer helemaal het oude-Selvera-werk. De Selvera's: Colinda/De fijnste dans met jou (Artone OS25.287). Ja, André van Duin toch op de plaat en het klinkt allemaal lang niet gek. Soms ben je geneigd te denken: imiteert hij Rudi Carell. „He! He, ik heet André" is een simpel, maar aardig liedje, dat goed overkomt. André van Duin: He! He!/Ik trek met mijn band door 't hele land (Philips JF 327.787).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 11