ook Maak van géén Kermis" BOY EDGAR VOOR JOU Leidse jeugd unaniem d* 77 „Sint-Nicolaasfeest niet verschuiven naar Kerstmis" Wessel Ilcken - prijs 1964 voor Z -^..uAG 5 DECEMBER 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 10 Onder redactie van Anton Abma en Cees v. Leyden Het is altijd weer een gezellige tijd, die dagen vóór St.-Nico- laas. Het gonst overal van bedrijvigheid. De kinderen zingen uit volle borst en gedragen zich voorbeeldig. De binnenstad maakt zich op om de 'vele St.-Nicolazen' zo goed mogelijk te ontvangen. En dat St.-Nicolaas nog steeds een grote plaats in aller harten inneemt, werd deze week weer ondubbelzinnig bewezen. Ondanks de koude en snijdende wind en mist, was het een drukte van belang in Leidens binnenstad. Er heerste overal die gezellige, intieme sfeer, die zo kenmerkend is voor de decembermaand, ledereen was eigenlijk 'onderweg': naar of net terug van de jaarlijkse audiëntie bij de Goed-Heilig Man. De kleurige lichtjes prikten vrolijke gaatjes in de mist en geen mens die zich iets aantrok van koude neus en oren. Lootjes trekken „Het is altijd erg leuk in onze „Van der Bergh-Stichting" te Noord- wijk", vertellen ons JOKE VAN WEL uit Kerkrade en NEL SMIT pit Vijf huizen, beiden verpleegster, „op de zalen wordt uitgebreid het 5-decem- ber gevierd en onderling trekken we lootjes". Een gedeelte van de verpleegsters heeft vrij-af om het feest thuis te vieren, maar het overgrote deel moet toch op de post blijven. De meisjes zijn fervente tegenstanders wanneer het gaat om het „cadeautjes geven" met Kerstmis in plaats van met St.- Nicolaas". De eigenlijke bedoeling van het Kerstfeest gaat volkomen verloren". 99Geven is iets GREETJE EN CONNY WIERING EN THEA KORTEKAAS fijn om te geven Er is een tijd geweest, dat FATS DOMINO zich liet begeleiden door een strijkorkest en een koor. Ook in die periode was de goedlachse dik kerd goed op dreef. Maar kennelijk is een en ander hém niet zo beval len, wapt de laatst-verschenen schij ven laten weer de bekende (plezie rige) sax-solo's horen. Lekkere en pittige muziek voor een avondje- onder-elkaar speelt Fat. Maar toch goed vakwerk. (Fats Domino: Kansas City en Heartbreak Hill - Artone AP 22.191). BARBRA STREISAND!! Een 22-jarig meisje, in Holland vrijwel onbe kend, maar in Amerika in enkele maanden een musicalster van al lure geworden. Barbra speelt de hoofdrol in de musical Funny Girl' en als we de berichten uit Amerika mogen geloven, dan heeft Broad way een nieuw geweldig talent op geleverd. Een voorproefje van het geen we kunnen verwachten, valt op de single te beluisteren, die zo juist is uitgekomen. Barbra zingt „People" en „I am Woman", twee melodieën uit de gesignaleerde mu sical, en het is voortreffelijk wat dit 22-jarig meisje doet. Haar stem klinkt bijzonder geschoold; we wachten dan ook met belangstelling de volgende platen af, die nu on getwijfeld zullen komen. (Barbra Streisand: „People" en „I am Woman" CBS 1.543). heerlijks JOKE VAN WEL EN NEL SMIT uitgebreid feesten 'TE l U S E TOPTIEN Het tussen haakjes vermelde cijfer geeft de stand per 21 november aan. (1) 1. Pretty Woman Roy Orbison. (4) 2. If I fell The Beat les. (2) 3. Hup, hup, hup - Cock tail Trio. (6) 4. Harlekino - Imca Ma rina. (5) 5. Mijn dagboek Wil- leke Alberti (3) 6. Where did our love go The Supremes (9) 7. Dolce Paola Adamo (7) 8. Mondhelle Nacht Bunte Hochzeitswagen Gert en Hermien Timpiermans. (8) 9. I should have known better The Beatles (4) 10. Liebeskummer lohnt sich nicht Siw Malmkvist. GREETJE en CONNY WIERING en THEA KORTEKAAS uit Sassenheim, zijn het daar helemaal mee eens: „Op die manier maak je van de Kerst een Kermis". Het drietal kwam naar de stad voor inkopen. „Iets kunnen geven, waaraan de ander werkelijk iets heeft, recht-uit het hart, is zo fijn", menen de meisjes. EDDY TUITHOF, MARCEL SEEGERS EN MICHEL POELS gezellig thuis „W oef"-impressie Twee lezers van OOK VOOR JOU zijn, via een prijsvraagje, in de gelegenheid gesteld de opname bij te wonen van het populaire radioprogramma ,Vijf seconden van Woef, op vrij dag 20 november j.l. in de Leidse Stadsgehoorzaal. Van één van de winnaars. J. de Winter, Van Beverningk- straat 9 te Warmond ontving de redaktie van OOK VOOR JOU een kritische kanttekening bij dit programma, die we gaarne publiceren. Hij snijdt namelijk een probleem aan,'dat de laatste tijd steeds meer in discussie komt. Na de inleiding schrijft De Winter namelijk: „Je kan je afvragen, of dit Nederlandse artisten zijn. Waarom staart men zich toch blind op dat buitenland? Imitaties en schou derschokken kunnen wel aar dig zijn, maar de originaliteit is toch zoek Zijn er voor Trea, Anneke, Ria, Johnny, Rob enz. nou echt geen goede Neder landse originele liedjes en teksten te vinden?" Voorkeur voor dure artikelen Een ander drietal EDDY TUIT- HÓF, MARCEL SEEGERS en MI CHEL POELS allen uit Leiden, zou den voor geen geld van de wereld de St.-Nicolaas-viering afgeschaft willen zien: „Het is altijd zo gezel lig thuis, al die pakjes, al die rij men". Voor hen is Kerstmis ook meer een tijd van bezinning, die be slist niet verstoord mag worden door een „pakjes-regen". Zo heeft onze avondlijke enquête in ieder geval uitgewezen, dat de jeugd nog steedis uitziet naar die 5 december, niet voor de pakjes, maar voor toppunt van huiselijkheid en gezelligheid. En dat de Kerstman, die ons door het buitenland nog wel eens wordt aangeprezen, maar ge weerd moet worden. Jeugd blijft de tradities trouw Het pas-verloofde paar MARIJKE SMIT (Leiden) en HANS DE GRAAF (Leiderdorp) vonden het maar moei lijk. „Er is zo verschrikkelijk veel te koop en het wordt allemaal zo leuk gepresenteerd", betogen ze. „We zijn nu al een paar avonden in de stad en hebben onze keus nog niet be paald". Ze gaan het wel zoeken in „spul len voor Later" en „goed van kwa liteit". En dat laatste komt hele maal overeen met de ervaring van de jeugdige winkel-chef, de heer M. KOSTERe die ons vertelt: „Er is dit jaar weer makkelijker èn duurder gekooht door de klanten. De betere artikelen, vooral speelgoederen en boeken vliegen de deur uit". En hij besluit: „We moesten dit jaar ook weer meer hulpkrachten inschake len". MARIJKE SMIT EN HANS DE GRAAF kiezen is zo moeilijk DE GROTE PRIJS van de Neder landse Jazz 1964, de Wessel Ilcken- £rijs, is toegekend aan Boy Edgar. De overwegingen die daarbij een rol hebben gespeeld zijn de wijze waarop hij gedurende vier jaar Bóy's Big Band heeft geleid, waarbij hij er in slaagde veel uiteenlopende muzikale opvattingen en karakters tot één ge heel samen te doen smelten en te stimuleren tot voor Nederland onge kende prestaties. Ondanks de geringe economische levensvatbaarheid voor 'n groot Nederlands jazzorkest (geen enkele platenmaatschappij heeft het tot heden aangedurfd een plaat door dit orkest te laten volspelen!) wist hij steeds nieuwe werkmogelijkheden te ontsluiten. Edgars composities heb ben door de zeer persoonlijke har monische en melodische ideeën een eigen karakter. Ditzelfde stempel drukte hij ook op zijn arrangementen. Edgar slaag de er bovendien steeds in de moge lijkheden van zijn orkestsolisten op timaal te benutten. Na een rijpings- periode heeft Boy's Big Band de mu zikale volwassenheid bereikt. Dat bleek o.a. tijdens concerten met Ame rikaanse musici als Max Roach, Ab bey Lincoln en wijlen Eric Dolphy, en ook bij televisie- en radioprogram ma's, in het bijzonder dat ter gele genheid van Ellingtons 65e verjaar- Bewondering voor Duke Ellington George Willem Fred Edgar werd op 31 maart 1915 geboren. Zijn be- voor grootse jazzprestaties tweeduizend gulden wondering voor het werk van Duke Ellington was ook de grondslag voor zijn belangstelling voor de jazz. Van 1933-34 tot aan de oorlogsjaren werk te hij aan zijn medische studie en was hij bovendien als trompettist ver bonden aan het semi-prof orkest The Moochers. Later werd hij leider van dit ensemble. Tijdens de oorlog was Boy Edgar slechts als medicus werk zaam. Gedurende de eerste jaren na 1945 werd hij arrangeur en pianist bij het orkest Piet van Dijk. Van 1945 tot 1952 maakte hij veel arran gementen voor het Metropole Orkest. Daarna verplaatsten zijn werkzaam heden zich haast volledig naar me disch terrein. In 1955 verwierf hij zijn doctorstitel. Op een avond in december 1960 stond Boy Edgar enigszins plotse ling voor een grote Nederlandse or kestformatie tijdens een concert in Amsterdam. Dit voor Nederland unieke optreden was bedoeld als ex periment. Edgar kwam toevallig voor de band omdat hij de enige ar rangeur was die niet als instrumen talist zou optreden. De VARA zorgde er daarna voor dat het niet bij een experiment bleef. Het orkest kreeg een maandelijkse plaats voor de mi crofoon. Ook de VARA-tv bracht de band enkele malen op het scherm. RIJK DE GOOYER is het afgelopen jaar diverse malen goed voor de dag gekomen, waarbij wij de mis greep „La Mamma" buiten be schouwing laten. Gek en geinig doet hij weer in de nummers „Dag merrie met je treurige blik" en „Texas - Jimmy en Amelandse Trüus". (Artone DR 25.245 - Rijk de Gooy- er). TRINI LOPEZ (van de Hammer') blijkt geen ééndagsvlieg te zijn. Toen de Hamers in aantrekkelijke aantallen over de toonbanken gin gen, prepareerde Trini zich al op de toekomst: langzaam maar zeker kwamen er meer Latijns-Ameri kaanse muziekjes op het repertoire. En nu heeft Trini Lopez een lang- speler volgezongen .met Zuidame- rikaanse muziek, die hei hier echt wel zal doen. Trini zingt de be kende liedjes, zoals Perfidia, Be- same Mucho, en alhoewel het brui sende, dat de Zuidamerikaanse mu ziek zo kenmerkt af en toe ont breekt, kunnen we met genoegen stellen, dat Trini Lopez goed werk op deze plaat levert. Uitschieters: „Adalita" en „Angelito". (Trini Lopez: The Latin Album, Reprise MGRR 9445). CONNY VAN DEN BOSCH werkt zich langzaam maar zeker naar de top. Zij is één van die zangeressen die in te kleine kring worden ge waardeerd. In de serie Favorieten- express is nu een plaat uitgeko men, die bewijst dat we in haar een getalenteerde zangeres hebben. Zij heeft, met haar licht-hese s.em, een pretlig-aanóoend geluid. Geef zo'n geluid een sterk lied en een goede begeleiding en het resultaat is bijzonder. (Conny v. d. Bosch: „Jij weet het nieten „Nog een cocktail, Joe". Philips JF 327756). THE ROLLING STONES, onze lang harige en wat groezelige vrienden uit 'Engeland mogen zich ook hier in Holland in een forse aanhang verheugen, en dat niet op de laat ste plaats door een wat rumoerig optreden in Scheveningen, nu al weer enkele maanden geleden Voor de liefhebbers is er nog veel na te genieten in de huiskamer, en wel op de langspeler „The Rolling Stones Greatest Hits". Twaalf num mers, w.o. de topper „It's all over now", spelen The Stones, het ene lied wat luider dan de andere. Voor een feestje beslist aan te bevelen! (Decca DU 175000. „The Rolling Stones Greatest Hits").

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 10