mxm 1 DERDE JUBILEUMCONCERT VAN HET RESIDENTIE-ORKEST B'OSCOPEN TE LEIDEN POPULIEREN! IN DE STORM ZATERDAG 28 NOVEMBER 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 - grv ff y Onder leiding van Willem van Otterloo stond dit belangrijk concert van het zestigjarige Residentieorkest. Men kreeg heel wat nieuwe muziek te horen op deze avond, maar lang zamerhand worden de toehoorders hiermede meer vertrouwd om ervan te kunnen genieten. Als inleiding werd gespeeld: Symfonische Klank figuren van Henk Badings; zijn Symfonie no. 12", opgedragen aan Willem van Otterloo en zijn orkest. Een langzame inleiding, waarin de halve toonsafstanden zeer belangrijk zijn in de thematische opbouw. Eerst onbestemd, treedt de kleine seconde al gauw positief op in onderscheidene instrumentale groepen. Op een tas tende inleiding volgt een improvise rende passage. Het koper doet zich horen in het opvallende hoofdthema; dan een Adagio-episode, met fiori- turen in de fluit. Fraai van thema tiek is de fuga die nu volgt; de con- trapuntiek is helder en volgbaar. Meer opgewekte klanken leiden tot een lichtend slót, waarin men onder linge verwantschap tussen de klank rijke thema's telt. Zonder onderbre king gaan de met elkaar verband houdende delen (waarin opmerkelij ke contrasten in expressie als een provisatie in elkander over. Meer en meer komt men tot de ervaring, dat in deze muziek alles zowel melodisch als harmonisch verantwoordt is en zich oplost. En voor wie dit kunnen bemerken is veel verdwenen, dat Hor. 1. band om vaatwerk, 6. gem. in N. Brab., 11. lied, 12. begrip, 14. bijwoord, 15. muzieknoot, 16. spece rij, 18. rijksgrens (afk), 19. romp, 20. zwakke, 22. ontzaglijk, 25. rivier in Afrika, 27. telwoord (Eng), 28. muzieknoot, 30. godin van de dage raad, 31. slede, 32. deel van een woord (meerv), 35. meisjesnaam, 37. vriend (Fr), 38. deel van de mast, 39. scheik. element (afk), 40. li chaamsdeel, 41. dam langs een wa ter, 42. dak waarbij de vier dakvlak- ken in een punt samenkomen, 45. water m N. Brab., 46. jongensnaam, 48. aanw. voornaamw., 49. deel van het oog, 51. vaartuig, 53. Spaans rij paard, 55. glijvoertuig, 57. lichaams deel, 58. atmosfeer (afk), 60. fel pla gend, 62. muzieknoot, 63. vogel, 65. als 25 hor., 66. telwoord, 67. armoe de (barg.), 68. oplopende vlakte. Vert. 1. troep ongeordende krij gers, 2. lied, 3. water in Friesland, 4. als 22 hor., 5. Limburgse klei, 6. beetwortel, 7. onderrichten, 8. leng temaat (afk), 9. achting, 10. krijgs macht, 13. geheel de uwe (afk Lat.), 16. kers, 17. werf (ZN), 19. houten vat, 21. ik (Lat), 23. volgens de re gel, 24. insektje, 26. verhoogde plaats in een vertrek, 28. rang, 29. bene dendeel v. d. rug, 31. vaartuig, 33. eer, 34. meisjesnaam, 36. familielid, 42. plaats in België, 43. plaats voor duiven, 44. tapijt, 47. paard, 50. zij tak Donau, 51. hoon, 52.- riviertje uit Mecklenburg, 53. soort, 54. omgang v. e. toren, 56. godin van de twist, 57 hap, 59. baan voor balspel, 61. gouverneur generaal (afk), 62. meis jesnaam, 64. telwoord, 66. bijwoord. OPLOSSING VORIGE WEEK Hor. 1. net, 4. overdag, 10. lap, 13. eter, 15. reeel, 16. pose, 17. telen, 19. nel, 20. nevel, 21. neger, 23. ko ter, 25. rede, 26. Eder, 28. op, 29. De films in de week van 26 novem ber tot en met 2 december zijn door de Katholieke Film Centrale als volgt gekeurd: Camera: De duivel en de tien gebo den (str. volw Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9 15 uur. Lido: OSS 117 in Bangkok (14 j.) Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Luxor: Mysterie om vlucht 22 (14 j.) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Studio: Programma door K.F.C. af gekeurd. Trianon: De brug over de River Kwai (14 j) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.15, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. Rex: Kaarten, kussen en kogels (14 j.) Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur. neep, 31. leer, 32. ma, 33. nop,, 35. palet, 37. Eem, 38. slaap, 39. toe, 40. horde, 41. tin, 42. Eerde, 44. aal, 45. es, 46 nier, 48 slem, 51 N.L. 52 norm, 45 stem, 56 Maris, 57 tegel, 59 leges, 60. Lea, 62. netel, 64. eden, 65. deels, 67. Nede, 68. tel, 69. overeen, 70. ras. Vert. 1. net, 2. eten, 3. teler, 5. vr, 6. een, 7. reeel, 8. del, 9. al, 10. lo ver, li. Aser, 12. pel, 14. Regen, 16. peter, 18. nede, 20. node, 22. reep, 23. keet, 24. monster, 27. gamelle, ongenummerd hokje, polis, 30 pater, 31. Leeds, 32. Medan, 34. pan, 36. lor, 37. era, 42. Eems, 43. Eist, 46. No ren, 47. iris, 49. eten, 50. Megen, 52. nagel, 53. speer, 55. meter, 56. mede, 58. Leda, 59. Let, 60. Lee, 61. ale, 63. les, 65. d.v., 66. se. EVEN NAKAARTEN Onze puzzel van vorige week za terdag was eigenlijk te eenvoudig. Dat bleek wel uit het overweldigend aantal goede oplosingen, dat onze bureaux overstroomde. De prijs is deze keer voor mej. A. van Rijn, Kastanjelaan 3 te Leiderdorp, die begin volgende week haar prijs in de brievenbus zal vinden. MR. D. C. FOKKEMA BENOEMD TOT GEWOON LECTOR Bij K.B. is mr. D. C. Fokkema, bui tengewoon lector in de faculteit der rechtsgeleerdheid om onderwijs te geven in het vergelijkend privaat recht, benoemd tot gewoon lector aan de Leidse Universiteit. ÏJSSE FOTOGRAFIE-AVOND MET FELLE REACTIES Donderdagavond werd in de film zaal van het Bloembollenlaborato rium te Lisse een fotografie-avond gehouden door de Fotoclub „Bloem bollenstreek". De waarnemend voor zitter mocht voor deze avond welkom heten de heer René van der Meulen uit Beverwijk. Hij heeft, zoals hij zelf aangekondigd had, geen lezing gehouden doch zo maar een grote serie foto's laten zien, maar foto's van een zeer specifiek karakter. Hij kwam met zeer modern opgezette portretten, abstracties, figuurstudies enz., en bracht dit alles in een stijl en techniek die voor de amateurs van de „Bollenstreek" totaal nieuw was. Dat bleek inderdaad het geval te zijn, want de reacties van de aan wezigen waren zeer uiteenlopende van een grimmig gezicht tot een twinkelend oog Maar vast staat, dat alle aanwezigen met geheel nieu we indrukken naar huis gingen. In de discussie, die af en toe scherp gesteld was, ontspon zich een' ge- dachtenwisseling over de vraag wat nu eigenlijk „kunst" is en dan was spreker van mening, dat fotogra feren niet onder kunst kan worden gerekend. Een fototoestel waarvan men een knop heeft in te drukken, kan niet onder kunst gerekend wor den, het is een mechanisme. Het is maar de vraag hoe men met dat mechanisme alles benaderd. vreemd leek in samenklanken. Het werk van deze persoonlijkheid werd onder Van Otterloo tot een evene ment. Meesterlijk waren directie en reproductie. Door het gerenommeer de viool-duo Theo Olof en Herman Krebbers werd het concert voor twee violen van Hans Kox gespeeld. Kox schreef dit in 1964, ter gelegenheid van het zestigjarig jubileum van het Residentie-orkest in opdracht van 't Ministerie van Onderwijs, Kunsten en wetenschappen. De nieuwe muziek is vaak moeilijk te begrijpen voor de toehoorders; maar als men meent, dat zij alleen maar denken is in technische constructies, dan lijkt ons deze opvatting fout, omdat ook de hedendaagse componist zijn emoties moet hebben gehad bij het ontwerp en opbouw van zijn nieuwe werk. Zoals de beide violisten Kox' concert tot klinken hebben gebracht is wel ongeëvenaard. Feilloos van samen spel, technisch volkomen gaaf, en de toon, die van el'k van beide hun uniek bezit is, klank voortreffelijk. Een staal hebben zij gegeven van hun meesterschap. Evenwel, heeft de .toe hoorder veel van het werk kunnen bevatten? Daar de. componist in het programma geen enkele toelichting wil geven valt dit te betwijfelen bij een eerste uitvoering. Tenslotte de Vijfde Symphonie in c kl. t. van Ludwig van Beethoven, die in zijn tijd ook een vernieuwer is geweest en die naast bewonderaars ook tegenstanders had. Doorwerkt van inzicht, klankschoon en met mar kant uitgewerkte plastiek werd er door het orkest (voorgegaan door Van Otterloo) met veel temperament gemusiceerd. Met dankbaarheid werd de muziek van heden en van voorheen ontvangen en toege juicht. J. KORTMANN A etherklanken ZONDAG 29 NOVEMBER HILVERSUM I, 402 m. 8.00 NCRV. 10.00 KRO. 17.00 CON VENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. 8.00 Nws. en weeroverzicht. 8.15 Geestelijke liederen (gr.). 8.30 Mor genwijding. 9.00 De Platenbijbel. 9.45 Nws. en waterstanden. 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Gevar. gram. 12.10 Boekbespr. 12.20 Koor zang met instrumentaal ensemble. 12.40 Het Eucharistisch congres in Bombay. 12.50 Buitenlands commen taar. 13.00 Nws. 13.10 De drie mus ketiers, licht pro gr. 13.30 V. d. kin deren. 14.00 Promenade-ork.: amus.- pjuz. 14.40 Omroepkamerkooroude klass. liederen. 15-00.De hand aa,n d6 ploeg, lezing. 15.05 Lichte gram., sportreportages en -uitslagen. 16.30 Weens Symf.-ork.: amus.muz. 16.45 De Kerk van Gracias, klankbeeld over Katholicisme in India. 17.00 Baptisten Kerkd. 18.00 Zang en pia no: Negro Spirituals. 18.10 Geestelij ke huismuz. (opn.). 18.30 De stem van de Reformatie in Brazilië, ge sprekken met predikanten. 18.45 Meerstemmige psalmen uit de kring rond Calvijn: muzikaal klankbeeld van gewijde muziek. 19.15 Alledaags geloven, lezing. 19.30 Samenzang van geestelijke liederen. 20.00 Nws. 20.07 Reflex: meditatie. 20.15 De Zilver vloot: Intern, volksliederen. 20.45 Het huis aan de graqht, hoorspel. 21.30 Stereof. uitz.: Klass. kamermuz. 22.05 Wissewassen. licht progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.50 Lichte muz. 23.10 Lich te gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. 8.00 Nws., sportmeded. en soc. strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Kinderdienst. 10.30 N H. kerkd. 11.30 Vr. en antw. 11.40 Gram. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen Schip, de rubriek in het raakvlak van kerk en cultuur. 12.30 Tout k toi, licht progr. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Carrousel, een pro gramma dat alle kanten op gaat. 14.10 Omroepork. en sol.: klass. en mod. muz. 15.00 Hou je aan je woord, een programma vol speelse invallen en literaire spitsvondigheden, 15.40 Stereof. uitz.: Lichte ork.muz. en zang. 16.30 Sportrevue. 17.00 Zing met ons mee. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws. en sportuitsl. 18.05 Sportjourn. 18.30 Stereof. uitz.: Walsork. 19.00 Bij nader inzien, forum. 19.35 Vrij en tree, cabaret. 20.00 Nws. 20.05 Apol lo in wapenrok (slot), een seriepro gramma over het lied uit de Eerste Wereldoorlog. 20.45 Bel canto (gr.): operafragm. 21.30 Wie is de schuldi ge (II), hoorspel. 22.05 Lichte ork. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Ik hoor, ik hoor wat U niet hoort: 125 jaar Spoorwegen in de muziek, cau serie met gram. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland 1. KRO: 11.00-11.45 H. Mis. NTS: 13.30-14.45 De Bezetting XIX, documentaire over Nederland in de Tweede Wereldoorlog (herh. v. 17 nov. jl.)Eurovisie: 15.00 Rep. Eur. kamp. tafeltennis te Malmö. 15.30 Reportage Intern. Concours Hip- pique te Amsterdam. 17.00-17.30 Ta feltennis, voortzetting van de repor tage iut Malmö. CVV/IKOR: 19.30 Leer om Leer, televisie-catechisatie. NTS: 20.00 Journ. 20.05 Sport in beeld. 20.30 90 jaar oud: amus.progr. v. d. BBC t.g.v. de 90e verjaardag van Sir Winston Churchill. KRO: 22.00 Amsterd. Kunstmaandork.Populair- klass. muz. 22.35 Epiloog. NTS: 22.40- 22.45 Journ. Nederland II. NTS: 19.30 De Tijds- capsule, film v. d. jeugd. 20.00 Journ. 20.05 Tom Ewell Show (Huwelijks plannen), TV-film. 20.30 Het zwarte eiland (Kuro-Shima), Japanse film documentaire. 21.05 Blatter in Win de, TV-spel. 22.00-22.30 Paardensport. Enkele hoogtepunten uit het Intern. Concours Hippique te Amsterdam. MAANDAG 30 NOVEMBER 1964 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.15 Ge wijde muz. (opn. en gr.). 8.30 Lichte gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klass. gram. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte gram. 12.05 Instrumen taal ens.: amus.muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Koorzang. 12.53 Gram., evt. akt. 13.00 Nws. 13.15 Mu- 9ette-ens. en zangsol. 13.40 Lichte gram. 13.55 Filmmuz. gr. 14.05 School radio. 14.35 Amsterdams Vocaal kwartet: Mod. liederen. 15.05 Als de kat van huis isquiz. (herh. van 19 nov. jl.). 15.35 Klass. ork.muz. gr. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Voc. ens. 16.50 Pianomuz. gr. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram. voor de tieners. 17.50 Reg.uitz.: Suriname journaal. Spre ker: mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Kon. Mil. Kapel. 18.20 Uitz. van de Chr. Hist. Unie. Politieren: Nws en comm. van de CHU. 18.30 Klass. gram. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Licht instrum. ens.: amus.muz. opn. 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Sir Winston en Het La gerhuis, klankbeeld. 20.30 Amus.muz. gr. 20.45 Samen alleen, hoorspel (2). 21.25 Lichte ork.muz. gr. 21.50 We reld-panorama. 22.00 Oude Ned. ka mermuz. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Stereof. uitz.: Lichte gram. 23.25 Mod. Japanse pianomuz. 23.55-24.00 Nws. NCRV: 7.00 Nws en herh. SOS-be- richten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klass. gram. 7.35 Sportuitsl. van zaterdag. Smidje Verholen en de s port- computer 77. Al met al had die sportcompu- ter dus al een enorme hoeveelheid last veroorzaakt en de veldwachter Eelco Eelkema begon er danig ge noeg van te krijgen. Smidje Verho len trouwens ook. Die kon zich ner gens meer vertonen of de mensen begonnen over de kleine Japanner te zeuren. Daarom liep hij de vol gende ochtend een eindje het dorp uit en peinsde onderweg over allerlei dingen. „Waarom moest ik die dr. Yokito nu zo hoog nodig in huis ha len?" mompelde hij. „Wat is daar van het gevolg geweest? Dat ik ner gens meer rustig een biertje kan drinken. Iedereen heeft het over de kleine Japanner. En de mensen ver moeden allemaal, dat die Yokito er achter zit. Ze geloven er niks van, dat Kobus zo maar plotseling een groot wielrenner zou zijn Op een gegeven moment passeerde de smid het kleine café'tje van Janus Vetkamp, die een benzinepomp dreef en er altijd tevergeefs op hoopte, dat de bezoekers van zijn pomp ook een drankje in zijn café'tje zouden ne men. Janus had trouwens nóg een functie. Hij was secretaris van de voetbalclub „Rijkhuyzen Vooruit" en dat was-ie alleen omdat de leden van Rijkhuyzen Vooruit zijn café als clublokaal plachten te gebruiken. En in dat café'tje wilde de smid nu even binnentreden Hij bleef echter reeds in de deur staan om nieuws gierig te luisteren naar de woorden van een kleine, dikke man. Dat was niemand minder dan Kees Mortel- menger, de bekende aannemer van woningwetwoningen, waarmee de aanwezigheid van een kostbare luxe wagen voor het café voldoende ver klaard is In zijn vrije uren was Kees Mortelmenger voorzitter van Rijkhuyzen Vooruit en nu begon smidje Verholen te begrijpen waar het gesprek over ging. „Ik héb 'm, Janus," zei Kees opgetogen. „Let op mijn woorden. In die dikke goozer steekt de beste middenvoor, die we ooit gehad hebben! Wat zeg ik? Die ooit op de Europese voetbalvelden rondgelopen heeft! Hij heb me zelf verteld, dat-ie een baas voetballer was!" „Ik mot het nog zien zuchtte Janus Vetkamp ongelovig. „De enige bal die hij in zijn leven ooit heb angeraakt, is een gehaktbal. En daar heb-ie d'r wel een paar duu- zend van op zo te zien (wordt vervolgd) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte gram. voor kin deren. 8.00 Nws. 8.15 Amus.muz. gr. 8.50 Ochtendgymn. 9.00 De groente man. 9.05 Oude- en mod. koorliede ren gr. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 12.00 Instrum. ens. en zangsol. 12.20 Draai orgelklanken gr. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Licht ork. 13.00 Nws. 13.15 Meded., evt. act. of gram. 13.25 Beursberichten. 13.30 Metropole ork.: amus.muz. 14.00 Klass. en mod. gram. 15.30 Augusta de Wit 100 jaar geleden geboren, klankbeeld. 15.45 Lichte gram. 16.00 Nws. 16.02 Sir Winston in het Lagerhuis, klankbeeld. 16.32 Lichte gram. 17.00 Voor de padvin ders. 17.05 Jazz Corner. 17.50 Militair comm. 18.00 Nws. 18.15 Evt. act. 18.20 Licht ork. 18.50 Openbaar Kunstbe zit. 19.00 Klass. gram. 20.00 Nw$. 20.05 Op de plaatrust, verzoek- progr. voor de soldaten. 20.40 Wat zegt buurman ervan?, een serie uitz. over hetgeen onze mede-Europeanen denken van zaken, die ons dagelijks bezighouden: Deel III: Frankrijk. 21.10 Licht ens. 21.25 Mijnheer Up john, hoorspel, (herh. van maandag 7 okt. 1963). 22.30 Nws en meded. 22.50 Act. 23.00 Lichte gram. 23.55- 24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I: NTS: 19.00 Engelse les. 19.30 Co- medy Caper (verboden op het gras te lopen, TV-film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weer- overz. 20.20 Politieke Partij: G.P.V. 20.30 Last Holiday (Zijn laatste va kantie) speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar). 21.55 Armanath, filmrepor tage. 22.15-22.20 Journaal. Nederland H: NTS: 20.00 Nws in het kort. 20.01 De Bailey's, TV-film. VARA: Muzi kaal progr. 20.45 Hughie, TV-spel. 21.45 Achter het nieuws. TV-Noordzee heden- en morgenavond ZATERDAG 28 NOVEMBER 18.30 Rin Tin Tin: De erfenis van Sean O'Hara; 18.59 Popeye; 19.07 Lastige gevallen: „Zeg het met bloe men"; 19.19 De onzichtbare man: Alarm over Londen. Pauze. 22.00 Complot in de Tropen; 23.30 Einde. ZONDAG 29 NOVEMBER 18.30 Robin Hood: Koning Richard Leeuwenhart; 18.59 Zondagseditie V (In deze aflevering iets over de Ne derlandse balletdanseres Maria Hila- rides, Jan Nelissen, een van de jeugd- dige medespelers uit de musical Oli vier, en over Loek Limburg, die een Mij-fair-Lady-kapsel heeft ontwor pen. Verder een reportage over het werkeloos toezien van omstanders bij brand); 19.31 Laurel Hardy: Moordzaak. Pauze. 22.00 Dokter Ben Casy: Applaus voor de patiënt; 23.00 Einde. .door Domien van I{ietvcl<l«; Er zijn nog dingen te bespre ken. zegt ze, wilt ge soms dat ik in uw plaats.het is voor u in die omstandigheden niet gemakkelijk. Ja, ja, ga uw gang! zegt hij. Er is bijvoorbeeld de kwestie van het werkvolk, zegt ze, zich schijnbaar ailleen bert haar zwager rich tend, maar toch duidelijk genoeg sprekend dart iedereen haar horen kan. De mensen op het hof zijn kwekelin gen van Rika of tenminste toch zó door haar gevormd, dat zij er iets mee kon aanvangen. Maar wat zal het worden als de vaste hand en het scherpe oog van haar zuster hen niet meer aan de lijn zullen houden. Het volk wordt met de dag ontevredener en veeleisender. Voor een hof als het uwe, Sander, is er absoluut een soort opzichter nodig, een werkleider die verstand heeft van de boerderij, met al die nieuwigheden van tegen woordig, moet men met de stroom mee, wil men kunnen concurreren, vind jij dart ook niet, Hans? Ja.als ge 't mij vraagt. aarzelt de aangesprokene, ik ben een voorstander van de vooruitgang en van kordate oplossingen. Hoe las tig het voor ons ouderen ook is, wij moeten de teugels aan de jongeren kunnen overlaten, het leven gaat nu eenmaal zijn gang, wat helpt het daartegen te pruttelen. Dat is een wijs woord, meent Leo Hageman, wij hebben als jonge kerels allemaal stampvoetend de slakkegang van onze ouders afge keken, snakkend om zelf de hand aan de ploeg te slaan. Ik denk al tijd aan de proeven van Fons Man- naert, 'k weet wel, hij is een halve Amerikaan, maar we kunnen veel van hem leren. Ho, ho, ho, vader, protesteerde Mannaert, geen bloemen strooien asjeblieft! Neen, jongen, ik meen het, de jonge gedachte moet haar kansen krijgen, dat is vooruitgang, jij hebt dat bewezen. Het zou geen kwaad kunnen als Sander iemand met uw ondernemingsgeest en kennis op zijn hof kon krijgen, maar ik denk dat hij het met minder zal moeten stellen. Naar mijin mening moet een hoeve met zoveel land geen al te grote sprongen maken, zegt Man naert, een jonge boer met een heldere kop cüie de komende dongen in de ga ten houdlt en niet bang is voor een gezonde proef, dart is meer dan vol doende. Ik denk zelfs, ais ik mijn woordje in hert midden mag brengen, dart Door daar de geknipte man voor is en wel om verschillende redenen. Hij is geen jong broekje meer op de boerderij, hij kent hof en volk en om dat zijn zwager en de kinderen vap zijn zuster is, zal hij er met zijn hart bij zijn alsof hert om zijn eigen doe ning ging. Ik meen dat we dit mogen zeggen nu hij er zelf niet bij is. Het spreekt vanzelf dart Sandier hem een goed Loon moet geven, want de jaren dlie hij op het Redgershof slijt, zullen hem in zijn kleren blijven hangen. Met een vreemdeling is dart spel veel te gewaagd, ge moet maar eens be denken hoeveel achterpoortjes er op zo'n doening openstaan, waardoor een handige deugniet de boer beste len kan zoveel hij maar wü. Als ik het goed voor heb is Door genoeV onderlegd om een boekhouding aan te leggen. Als Sander met hem tot overeenstemming kotnrt, moert de jon gen te allen tijde in staart zijn de baas van ieder schepel graan en van iedere cent verantwoording te geven. Effen rekeningen maken de beste vrienden. Ik denk dat ook Liebaert wel van die mening zal zijn. De boer van het Reigershof beves tigt dit hoofdlkndikkend. Als Mannaert in al die 'dingen, zoals boekhouding en andere nieu werwetse dingen, zo'n kraan is, zou ik Sandier aamradien hem als een soort konitroleur aan te stellen, niet dat ik in de jonge man waar het over gaart geen vertrouwen stel, maar om dat hij er tenslotte meer verstand van heeft en goede raad geven kan. Wij zijn er toch om elkaar te helpen, zou ik menen, zegt Hans Liebaert. Jamaar, jamaar, jamaar, er is nog niets beslist, sust Leo Hageman, we moeten elkaar nu niet voorbij lopen. Sandier weet dart hij op niemand van ons mag rekenen; de mijne is nog te jong, en de anderen zijn nog groe ner, ik zou niet weten J oarom hij nog langer zoeken zou. Al is Door dan maar een half-oom, veel nader in de familie kan het toch niet. Wat is uw mening, zwager? vraagt Lia, terwijl ze de glazen nog eens volschenkt, als gij iemand an ders op het oog hebt, gij zijt baas na tuurlijk! Neen, neen, zegt hij, 't is een goed idee, als vader Door kan mis sen, ik zal hem niet weigeren. Missen, mi^en, als hij trouwt ben ik hem ook kwijt, en ik denk dat hij er zelf ook in zal falen. Hij is flink genoeg met zijn zes-en-twintig jaar, daar kan ik voor instaan, zegt vader Hageman. Als Sander het met hem proberen wil kunnen wij elkaar de hand op geven. Ik geloof dat Rika gerust kan zijn, dat de mensen die voor haar kinderen te zorgen krijgen dit van ganser harte zullen doen. Krisrtien speelt met de pop op de plankenvloer van de naakte opka mer. Lieva ziet pruilend toe, in de hand een vervuild stoffen beertje. Uit een van de voorpoten is het zaag sel gelopen en die hangt er nu als een slap stukje doek naast. Mina Zonneviele weet niet dat de kinderen op de kamer gèkropen zijn, waar hun moeder onlangs in gestorven is. De muren zijn vandaag vers gekalkt, en hert witgeschuurde hout van zol dering en bodem is nog niet droog. Mina is op het ogenblik met Anne Vermeersoh, de jonge meid, op het plankie voor de keet de beddebak aan het schrobben. Vanmiddag hebben ze de grote was, die na ieder sterfgeval noodzakelijk is, op de bleek gelegd. Stefaan is gisteren thuisgekomen van Tante Lia waar Pol Vyncke hem de morgen van moeders dood met de sjees heengebracht had. De jongen vermij dit met slecht verborgen angst de plaats onder aan de trapdeur, waar hy in de duisternis van die helse nacht, met trillende vingers over moeders kermende mond gestreeld heeft. Met opeengeklemde tanden en de ogen dichtgeknepen, haast hij zich van op twee sprongen afstand over de eerste treden heen, alsof hij vreesde dat iets gruwelijks hem op die plaats vasthouden zou. Geen mens weet wat in dit kinderhart omgaat, spreken doet hij niet, en in zijn ogen ligt iets van een dier dat uit angst voor pijniging, de omgang met ieder levend wezen mijdit. Lia Hageman heeft Mina aangeraden de jongen volkomen met rust te laten en vooral in zijn bijzijn noodt met één woord te zinspelen op moeder of iets dat op de gruwelnaoht betrekking beeft:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 2