Grieken baadden Florence Nightingale vocht tegen angst voor koele nachtlucht DE LEIDSS COURANT BABY'S IN IJSWATER (Bijzondere medewerking) Audrey Russell, de schrijfster van dit artikel, kwam tot het inzicht, dat sommige dingen op het gebied der kinderverzor ging, die wij „modern" vinden, heel wat ouder zijn dan de weg naar Rome. ✓NNZE voorouders besteedden op hun wijze heel veel zorg aan hun spruiten. Is dit eigenlijk verbazing wekkend? Natuurlijk niet, want kin deren te verzorgen is immers een der diepst gewortelde neigingen van de mens. Toen ik mij begon te ver diepen in het onderwerp, begreep ik niettemin mijn aanvankelijke verba zing. Deze sproot namelijk voort uit de ontdekking, dat vele van onze gebruiken, opvattingen en middel tjes niet typisch zijn voor onze tijd en voor West-Europa alleen, doch dat zij ook vroeger en elders, zij het in ietwat andere vorm, gebruikelijk waren en zijn. Neemt u nu, bijvoorbeeld, de vei ligheidsspeld. Er is tegenwoordig vrij wel geen Europese of Amerikaanse kinderkamer, waar men het zonder dit praktische hulpmiddel kan stel len. Doch 2500 jaren geleden ge bruikten de moeders ook reeds vei ligheidsspelden bij de verzorging ha- rer babies. Onze spelden zijn klein en roestvrij. Zo'n prehistorische vei ligheidsspeld leek weliswaar een ge vaarlijk wapen, maar werd toch vol gens het zelfde principe als de onze vervaardigd. De Grieken HET waren de Grieken, die in de tweede eeuw na Christus de grondslagen legden voor de baby verzorging, zoals wij die thans in volmaakte vorm kennen. De oude Hellenen achtten het vooral van be lang, de kindertjes te harden. Kort na de geboorte begonnen zij reeds lichte massage toe te passen om de vorm van het hoofd zo model moge lijk te maken. Eenmaal daags in het bad was reeds in die dagen in Grie kenland kraamkamerwijsheid. Doch zo'n Griekse baby werd gebaad in zout water, omdat dit aldus meen de men het kind krachtig maakte. O ja, en het voorschrift luidde ver der: Iedere dag het water iets kou der maken. Na twee maanden stopte moeder de baby dan in een ijskoud bad en baby aldus de kenners der geschiedenis vond het verrukke lijk! Dit klinkt ons misschien wat gek in de oren, doch in Zuidoost- Azië vindt men het heel gewoon, als een moeder haar peuter dagelijks laat genieten van een ijskoud stort bad. Toch heb ik zo'n peuter wel eens zien huilen tijdens zo'n „Griek se" behandeling. Bont allerlei F EN speurtocht in Kleuterland leert, dat men in dë loop der tijden allerlei materiaal gebruikte om borden, zuigflessen, kroesjes, napjes en wat dies meer. zij te ma ken. Zo gebruikten de Grieken en Kijkje in een zeventiende-eeuws tehuis voor te vondeling gelegde zui gelingen in Parijs. Romeinen terra-cotta zuigflessen, die net zo geconstrueerd waren als onze hedendaagse niet-overlopende inkt- flessen. Ja, ik ben tot het inzicht gekomen, dat de verschillende zuig flessen even goed kenmerkend voor de diverse perioden der Europese ge schiedenis zijn als de jaartallen. In de vijftiende en zestiende eeuw was het woord aan de houten papbor den. Tin en zilver beheersten de zeventiende en de achttiende eeuw. Aardewerk, porselein en dik glas be hoorden bij de degelijke negentiende eeuw. Thans is plastic in de mode. Gaan wij naar andere werelddelen, dan valt het op, dat de primitieve volksgroepen in Azië, Amerika, Aus tralië en Afrika vroeger geen zuig flessen of eetbakjes voor kleine kin deren kenden. Hoe is dit te verkla ren? Wel, de moeders gaven de kin deren borstvoeding tot aan het derde levensjaar. Zo kon het gebeuren, dat een borstkind na zijn dosis moeder melk te hebben genoten gezellig een bot begon af te kluiven. Tegenwoor dig is dat vrijwel overal anders in die verre landen. De Papoea's, bij voorbeeld, kennen nu de zuigfles en soms is het de Papoea-vader, die de rol van kinderverzorgster vervult! Ook de Noord-Amerikaanse India nen, die vroeger hun pas geboren Spruiten met mest insmeerden, pas sen nu moderner methoden toe om hun kroost gezond en sterk te ma ken. Kortom, de „goede oude tijd" (waaraan toch eigenlijk wel het een en ander ontbrak) behoort bij de vroeger-zuigfles-loze mensengroepen praktisch tot het verleden. De wieg WIEGEN kennen de primitieve mensen echter wel. Sommige van die kinderbedden zijn werkelijk heel mooi en praktisch. De keuze van het materiaal is afhankelijk van de pro- dukten, die het land voortbrengt. Daarom zijn de „primitieve" wiegen nu eens gemaakt van boombast, dan weer van vlechtwerk, maar ook wel van hout. De Eskimo's maken wiegen van pels, afgezet met kleurige kra len. De meest praktische wieg, die ik ooit zag, was afkomstig uit Aus tralië. Hij was vervaardigd van boom bast en had de vorm van een grote schelp. De moeder kon het ding ge bruiken als wieg, als wasbekken, om voedsel te bereiden enom baby over een rivier te brengen door het dienst te laten doen als bootje! Bij deze wieg vergeleken zijn onze mo derne reiswiegen erg primitieve be denksels. Schommel wiegen zijn blijk baar een Europese uitvinding. Mij is althans geen voorbeeld bekend van een elders in de wereld gemaakte schommel wieg. Wel heeft men, na kennismaking met de Europeanen, in andere werelddelen de schommel- wieg nagemaakt, doch als „uitvin ding" staat hij op naam van ons werelddeel. Gezondheid INENTING en andere medisch- hygiënische middelen hebben zo veel bijgedragen tot daling der kin dersterfte, dat velen zich afvragen, hoe de( mensen het vroeger hebben gesteld' zonder dat alles. Stellig is dit moeilijk geweest. Toch was men vroeger uiteraard binnen de gren zen der toenmalige medische kennis Sympathie-poeders deden geen kwaad en hulpmiddelen ook verstandig bij de behandeling van kinderen. Ik bezit een tekening van een vonde lingentehuis in Parijs uit de zeven tiende eeuw. Alles zag er ordelijk, ja, zelfs hygiënisch uit, al was er dan naar onze maatstaven in die tijd maar heel weinig bekend over de eisen van een deugdelijke hygiëne. En als u middeleeuwse schilderijen bekijkt, ziet u bijvoorbeeld, dat ba- bies toen altijd uit- en aangekleed werden voor een brandend vuur. U ziet voorts, dat er in de kamer steeds enige helpsters waren, die de tem peratuur van het badwater contro leerden en haar best deden om het de jonge moeder zo prettig en ge rieflijk mogelijk te maken. Toch bestonden er vroeger ook wel wonderlijke begrippen. Dacht men, dat een kind of jonge moeder vergiftigd was, dan luidde het re cept veelal: hoorn van neushoorn. De eenhoornige neushoorn gold na melijk als een geheimzinnig, met to verkracht bezield dier. Zo'n stuk neushoorn-ivoor kostte heel veel geld. Daarom konden alleen rijke mensen dat wondermiddel toepassen. In de zeventiende eeuw werd zo'n stukje „hoorn" in Dresden eens verkocht voor f 720.000 een bedrag, dat toen evenveel koopkracht had als nu enige miljoenen guldens! Een ander geneesmiddel uit vroe ger dagen was het vermaarde „sym pathie-poeder", dat men gebruikte om sneden en andere wonden te he len. Het dient gezegd, dat dit geheim zinnige geneesmiddel probaat werkte. Hoe is dit te verklaren? Men strooide het poeder op het wapen of voor werp, dat de wond had veroorzaakt, of op de kleren van de patiënt. De wond zelf werd vervolgens gewassen en verbonden. Hij genas in de regel snel, niet dank zij het sympathie poeder, doch omdat hij niet werd be smet door vieze zalf of andere smeer- WERKELIJKE ondervoeding, ver waarlozing en slechte behande ling van miljoenen kinderen kwamen in Europa pas voor in de negentiende eeuw. Wat voordien uitzondering was, werd toen maar al te zeer bij kans normaal. De opbloei der indus trie en de hiermede gepaard gaande vorming van een fabrieksproletariaat waren daar de oorzaak van. Talloos veel kinderen leefden toen in de af schuwlij kste omstandigheden en moesten op prille leeftijd werken in mijnen, fabrieken en andere bedrij- De geschoolde Papoea ziekenver zorger springt vaardig om met alle moderne middelen als het er om gaat, een baby te helpen en te hoeden tegen ziekte. Papa-Papoea als baby-sitter! FOTO LINKS: Een „Grieks bad" voor een peuter in Zuidoost-Azië. Moeder dient de behandeling energiek toe, maar de patiënt vindt het niet prettig. ven. Het was een eeuw van grote rijkdom voor weinigen en van ar moede en hardheid voor zeer velen. Het was voorts een eeuw van dwaal begrippen en buitennissigheden op het gebied der kinderverzorging. Honderd jaar geleden, ja, later nog, was men algemeen van oordeel, dat nachtlucht en avondkoelte schadelijk waren voor de gezondheid. Florence Nightingale bij voorbeeld trok her haaldelijk van leer tegen dit wan begrip. Pas na Florences dood won nen haar denkbeelden en inzichten geleidelijk terrein. Zo waande men in de vorige eeuw een tijd lang, dat het aanbeveling verdiende om het hoofd van een pas geboren baby te wrijven met brande wijn of cognac. Trouwens, de „dot" met duiker en brandewijn is tot in het begin van onze eeuw in zwang gebleven. Voorts oordeelde men het een goed middel tegen rheumatiek om een jonggeborene een stuk ko perdraad om het middel te binden. Het leven van alledag droop van bij geloof. Kinderoortjes werden door boord om het gezichtsvermogen te versterken. Halssnoeren van touw dienden als middel tegen de koude. Spinnewebben waren beter (zei men) dan watten om wonden te verbin den. En de kinderen in de achter buurten van Londen en andere Euro pese grote steden droegen toen mis schien nog meer amuletten en andere tovermiddelen tegen ziekte dan de negerjeugd in het donkerste hart-van het Donkere Werelddeel. Voor mij ligt een foto van een Siamees jochie in een Bangkokse tempeltuin. Kle ren draagt hij niet. Wel een snoer van tovermiddelen om de hals. Nu, de proletarische jeugd in de grote Europese steden droeg in de vorige eeuw nauwelijks meer kleren dan dit Siamese ventje en stellig meer amuletten. Onze tijd /~|VER onze tijd wil ik niet al te zeer uitwijden. Wij weten allen, hoeveel er gedaan wordt voor een goede kinderverzorging. Maar wij weten ook, hoeveel er nog te doen is! „Als wij alle kinderen vóór ze naar school gaan een paar jaar een goede kleuterschool konden laten volgen, zou er heel wat minder jeugd misdadigheid zijn", zei de directrice van een van Londens modernste kleuterscholen eens tegen mij. Ik geloof, dat er veel waarheid in die woorden schuilt. Zelf neig ik er toe om te komen tot een „Griekse inslag" in de op voeding van jonge kinderen. De Grieken waren namelijk van mening, dat kinderen thuis moeten worden opgevoed. Ik ook. Daarom moet een kleuterschool niet te ver van „thuis" zijn, zodat hij in de gedachten wereld van het kind tot „thuis" gaat beho ren. De kinderen zien dan hun moe ders voorbijkomen. Zij weten, dat ze vlak bij huis zijn. Zij gevoelen zich dus niet verlaten. En natuurlijk zijn lage deuren en kindermeubels nood zakelijk. Niettemin stemt het reeds tot grote tevredenheid en dankbaarheid, dat er thans zoveel meer kan worden ge daan om heel jonge mensjes op te vangen en voor te bereiden op de levenstaak dan in vroeger eeuwen het geval was.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 11