RIETJE AFINK
AANGEHOUDEN
het wmmEl
VULCANO
Toeval leidde tot aanhouding
bij hotel te Hoek van Holland
BIOSCOPEN
De wijziging van
de dienstregeling
N.Z.H.
Ito}
&®l§
^AANDAG 31 AUGUSTUS 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGiNA t
NA VIER MAANDEN
Rüim vier maanden na haar mysterieuze verdwijning is gistermiddag,
geheel onverwacht, het veertienjarige meisje, Rietje Afink, in Hoek van
Holland aangekomen. Daar werd zij in de ïlpendamstraat door de politie
aangehouden. In de loop van de avond is zij door de Amsterdamse kinder
politie naar de hoofdstad overgebracht. Haar aanhouding in Hoek van
Holland is louter het gevolg van een toevallige samenloop van omstan
digheden. Rietje stapte daar gisteren, na haar terugkeer uit Parijs, waar
«ij bijna vier maanden lang heeft gewoond, een hotel binnen, en vroeg
of «ij daar voor de komende nacht een kamer kon krijgen. De ober-kel
ner overhandigde haar, gewoontegetrouw, een formulier, waarop zij de
gewenste gegevens naar waarheid invulde.
KAMER
Toen echter de ober-kelner, de
heer Baard, het meisje vroeg, of het
opgegeven geboortejaar (1950) het
juiste was, en zij bevestigend ant
woordde, stelde hij zich in verbin
ding met de directie van het hotel,
die op haar beurt de politie op de
hoogte stelde. Het is namelijk niet
gebruikelijk aan kinderen van die
leeftijd een kamer te verhuren. Het
meisje, dat op de hoogte was van het
feit, dat de directie de politie in
lichtte, maakte zich uit de voeten, en
toen de heer Baard terugkwam aan
de balie was zij verdwenen.
Zij had inmiddels een taxi besteld
bij het naast het hotel gelegen taxi
bedrijf, doch de taxi-chauffeur
bracht haar niet naar het gewenste
adres in de Hpendamstraat, maar
belde eerst de politie op. Daarom
kwam er even later een politie-wa-
gen voorrijden, in plaats van een
taxi.
RECHERCHEURS
Na een kort verhoor, waaruit de
politie van Hoek van Holland con
cludeerde inderdaad te maken te
hebben met het gezochte meisje,
werd de kinderpolitie te Amster
dam op de hoogte gesteld. Twee re
chercheurs zijn het. meisje vervol
gens komen halen, en hebben haar
in de loop van de avond naar Am
sterdam geleid, waar haar ouders,
die waren gewaarschuwd, al aanwe
zig waren.
De films in de week van 27 aug.-
2 sept. zijn door de Katholieke Film
Centrale als volgt gekeurd:
Camera: „Moord in galop"
(14 jaar).
Dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur
Zond.: 2.30. 4.45. 7.00 en 9.15
uur.
Lido: „De val var. Rome",
gepronlongeerd.
Dag. 2.30 en 7.30 uur.
zond. 2.30 en 7.30 uur.
(14 jaar).
Luxor: ,,'n Verrukkelijke idiote".
(14 jaar).
Dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur
Zond.: 2.30. 4.45. 7.00 en 9.15
uur.
Studio: „De koning is geschift",
(alle leeft.)
Dag. 2.30, 7 en 9.15 uur.
Zond.: 2.30. 4.45, 7.00 en 9.15
uur.
Trianon: Irma la Douce (str. volw.).
Dag. 2.00 en 8.00 uur.
Zond. 2.00. 5.00 en 8.00 uur.
Rex: „Yeah. yeah, yeah, daar zijn
we", geprolongeerd.
(Alle leeft.)
Dag. 2.30, 7.15 en 9.15 uur
Zond.: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15.
IN AMSTERDAM
Rietje Afink is zondagochtend nog
in Amsterdam geweest. Daar is zij
eveneens op zoek naar een kamer
geweest. Een taxi-chauffeur, die
vermoedde dat alle hotels wel vol
zouden zijn, bracht haar naar een
kennis. Daar sprak het meisje En
gels en Frans door elkaar heen, doch
de pénsion-houdster bemerkte al
snel dat zij ook Nederlands sprak.
Met de woorden: „Ga jij maar gauw
terug naar je vader en moeder, dat
zit helemaal niet goed", weigerde zij
Rietje een kamer te verhuren.
Later op de dag vertelde de dame
het aan de echtgenote van de taxi
chauffeur. Zij liet toen de naam
„Afink" vallen, waarop de vrouw
van de taxi-chauffeur onmiddellijk
reageerde met „Maar dat is dat
meisje, dat weggelopen is". De spoe
dig gealarmeerde politie kon Rietje
echter niet meer achterhalen: zij
was inmiddels uit Amsterdam ver
dwenen.
UITWISSELING
De ouders van de toen nog 13-
jarige Rietje zetten hun dochter op
donderdagavond 30 april op het
Centraal Station te Amsterdam in
de boottrein naar Hoek van Hol
land, die om 20.53 uur vertrok. Het
meisje zou in het kader van uitwis
seling van scholieren met de boot
uit Hoek van Holland voor tien da
gen naar Engeland gaan. Later bleek
dat het meisje het hele verhaal over
het schoolreisje had gefantaseerd.
Indertijd werd verondersteld dat
zij het ouderlijk huis heeft willen
ontvluchten uit vrees voor ontdek
king van het geknoei met haar
schoolrapporten. Een onderzoek
wees uit dat zij in juni 1963 zelf haar
rapport heeft ingevuld en onderte
kend waardoor het zo werd voorge
steld dat zij was overgegaan naar de
tweede klas van een ULO-school in
Amsterdam-Oost. In werkelijkheid
was zij echter blijven zitten. De vol
gende Kerst en Paasrapporten hield
het meisje achter. De reden, die zij
haar ouders opgaf voor het uitblij
ven van de rapporten werden aan
vaard. De kinderpolitie veronder
stelde destijds dat Rietje vreesde dat
Dijkgraaf en Hoogheemraden van
het Hoogheemraadschap van Rijn
land maken bekend:
dat in de op 27 augustus 1964 ge
houden vergadering van vertegen
woordigers van de betreffende colle
ges van burgemeester en wethouders
ter benoeming van een hoofdinge
land-plaatsvervanger voor het ge
bouwd eigendom in de gemeenten
Hillegom, Lisse, Oegstgeest en Sas-
senheim is benoemd de heer J. Ch. I.
van Niekerk te Hillegom; zulks ter
voorziening in de vacature, ontstaan
door de ontslagneming als zodanig
van de heer <W. F. van Dam te Hil
legom.
haar bedrog aan het einde van het
jaar zou uitkomen.
Toen het meisje na tien dagen
niet op de afgesproken dag thuis
kwam begonnen de ouders zich on
gerust te maken en de school werd
gebeld. Het bleek dat men daar niets
van het reisje afwist. Het schoolver
zuim van Rietje sedert 30 april was
overigens op de school ook nog niet
gesignaleerd.
VIER MAANDEN
IN PARIJS
Rietje is vier maanden geleden
slechts een dag in Londen geweest.
Uit angst, dat men haar daar zou
ontdekken, is zij het Kanaal overge
stoken naar Frankrijk, waar zij in
Parijs vriendschap sloot met een 21-
jarige Algerijn, tegenover wie zij
beweerde 16 jaar te zijn. Met hem
betrok zij een kamef, waar zij na
enige tijd uit werden gezet. Daarna
ging zij inwonen bij de familie van
de Algerijn, doch dit leidde tot zo
veel conflicten, dat de Algerijn be
sloot haar ten huwelijk te vragen
om aan de moeilijkheden een einde
te maken.
Hij schreef een brief aan de ouders
van Rietje, en vroeg Rietje de brief
te posten. Dit heeft zij echter nooit
gedaan. Zij spiegelde de Algerijn
echter voortdurend voor, dat zij
zouden trouwen, en om van hem af
te zijn, verzon zij een verhaal, dat
zij voor haar huwelijk eerst haar pa
pieren in Nederland moest gaan ha
len. De Algerijn gaf haar geld,
waarvan zij gisteren naar Nederland
is gereisd, hetgeen tot haar aanhou
ding te Hoek van Holland heeft ge
leid.
In onze publicatie over de wijzi
ging van de NZH-dienstregeling zijn
met betrekking tot een tweetal stads-
lijnen enkele onjuistheden geslopen.
Men gelieve onderstaand een correc
tie ten aanzien van de (nieuwe) lijn
12 en lijn 40 aan te treffen.
Lijn 12: OegstgeestZuid-West.
Deze stadslijn wordt in het zuid-wes
telijk deel van de stad doorgetrokken,
echter nog niet naar de Kennedylaan
wegens het ontbreken van berijdbare
wegen. Na de bestaande route tot de
Vijf Meilaan wordt een lus gereden
via Debussystraat-Mozartlaan-Cé-
sar Franckstraat-Schubertlaan-Verdi-
straat en Debussystraat. De halte
plaatsen op de nieuwe route zijn Vijf
Meiplein-Vijf Meilaan-Obrechtstraat,
Debussystraat-Mozartstraat en Verdi-
straat-Schubértplein.
Lijn 40: (Rijnsburg) -Oegstgeest-
Station-Roodenburgesrtraat. Deze lijn
gaat via de Witte Singel rijden, zodat
de route van het station af als volgt
luidt: Stationsweg-Steenstraat-Prin-
sessekade-Kort Rapenburg-Noördein-
de-Witte Singel-Jan van Houtkade-
Lammenschansweg-Zeemanlaan-
Thorbeckestraat-Roodenburgerstraat/
GGD (begin- resp. eindpunt). Halte
plaatsen: de bestaande halteplaatsen
via de Witte Singel (thans lijn 42)
tot Jan van Houtkade daarna nieuwe
hajte Thorbeckestraat-Van de Bran
deierkade en voor de andere richting
Zeemanlaan- van 't Hoffstraat. In
omgekeerde richting wordt via Cro-
nesteynkade, van de Brandelerkade
en Zeemanlaan gereden.
TAPTOE
DELFT
27 aug. t/m 5 sept.
K aartverkoop
bij de V.V.V.'s
Den Haag
(Parkstraat),
Rotterdam
(Stadhuisplein)
en Delft
Bestelkaarten bij
alle V.V.V.'s.
Prijzen vanaf f 2.
(Advertentie)
DUITSER BIJ SCHEVEN1NGSE
STRAND VERDRONKEN
De 20-jarige A. B. Hoeckesfeld, af
komstig uit Rinkerode in Duitsland,
is zondagmiddag bij Scheveningen in
zee verdronken. Een vriend zag hem
afdrijven en waarschuwde de strand',
politie. Deze kon de jongeman niet
tijdig meer bereiken. Volgens de
vriend was het slachtoffer een slecht
zwemmer.
vts/e
t
televisie
-
Terugblik
Kees van Langeraad van de NCRV
heeft zondag opnieuw bewezen, do
cumentaires te kunnen samenstellen.
Het betrof weliswaair een herhaling
over Zuid-Nigeria, maair het onder
gaan was opnieuw de moeite waamd.
Aan het slo* van de avond had hij
een gesprek onder vier ogen meit dr.
J. Verkuyl van de zending, een man
die grote invloed heeft gehad op het
politieke denken in protestants-chris
telijke kring. Er was tussen beide do
cumentaires in een ontspannend pro
gramma met indrukken van de Harp-
week 1964 te Breukelen aan de Vecht.
Er zaten tal van harpisten by een,
niet alleen uit eigen land, maar ook
uit Engeland en Ierland, zelfs uit
Rusland en Amerika. Dat was een
verrassend gezicht, evenals het za
terdagavond imponeerde, dat twaalf
pianisten aan evenveel vleugels sa
men muziekwerkjes uitvoerden. Dat
geschiedde in de oüde draaidoos'vaii
dd VPRO, waarin bovendien show-
filths uit de dertiger jaren, met aan
gename herinneringen aan Louis Da
vids en Richard Tauber. Jammer dat
de beeldkwaliteit veel te wensen
overliet. Om diezelfde reden viel ook
de prestatie van het programma met
Jacques Brei tegen; hier was de be
lichting bepaald onvoldoende. Boven
dien hebben we bijna een uur lang
aangekeken tegen het sterk transpi
rerende gezicht van de jonge Brus
selse zanger en tekstschrijver. Wat
die teksten betreft: niet alles was
even gekuist en bovendien meenden
we een verzet tegen de Kerk te be
luisteren. Talent heeft Brei stellig en
men zou hem een troubadour kunnen
noemen, die nochtans graag tegen
menselijke schenen schopt. In de
prille jaren van de tv, omstreeks '34,
heeft ook Rusland aan shows ge
daan, hetgeen we te zien kregen, zij
het dan in het bekende gooi- en smijt-
genre. De korte pantomine „De nacht
voor maandag" was niet bepaald boei
end. wel filmisch knap Hoogtepunt
vonden we het charmante en wellui
dende optreden van Enrico's Vocal
six. Uit het jong9te KRO-programma
moeten we nog aantekenen, dat de
Mi da vondser en ade licht amusement
bood, dat Bonanza weer eens zo'n
echte, maar niet opvoedende, schiet-
film was en diat we in de laatste af
levering van de documentaire „Ik
ben met U een ondertiteling
misten.
Cultuur en televisie
Onder deze titel is bij Nederlands
Cultureel contact te Amersfoort een
brochure venschenen.x waarin ver
schillende autoriteiten hun mening
hebben vasteelerd. Gezien de tech
nische ontwikkeline zal men moeten
komen tot een verdere ontwikkeling
van de tv in ons land. waarbij een
gemeenschappelijke verantwoorde
lijkheid tot stand wordt gebracht.
Daarbij heeft de overheid de taak
voor het algemeen welzijn de ver
nieuwing te bevorderen. Behalve dat
een doelmatige beheersvorm van het
tv-bedrijf gewaarborgd dient te wor
den, zal ook een tiid'ige. degelijke op
leiding van medewerkefs. speciaal
toegerust voor dit beeldmedium en
van voldoende niveau onmisbaar zijn.
Mede omdat in de brochure wordt
aangedrongen op innige samenwer
king bevelen we de lezing van harte
aan.
Komende uizendingen
De filth „De hemel kan wachten",
die vanavond draait, is de laatste van
de befaamde Amerikaanse cineast
Ernst Lubitsch. Op ironische manier
wordt omgesprongen met begrip
pen als hemel en hel. Dinsdag is er
de KRO met het laatste deel van
Zomercarroussel. Er volgt 'n stukje
krijgshistorie rondom Maastricht als
vestingstad, en dan is er een uur met
Hitchcock. Op het tweede net gaat de
komische opera „La cinerentola".
Woensdag geeft de Vara iets over de
Amerikaanse filmactrice Glynis
Johns en verder een blik op en achter
die filmschermen. Ook is er weer een
weerzien met Greetje Kauffeld. Het
tweede -net brengt de film „Operatie
Cicero", gemaakt naar het gelijkna
mige boek. Donderdag is er opnieuw
de KRO, nu met de Flintstones, met
Een vervolgverhaal van Suake en Wiake
Dit bericht heb M'lm mal out-
i/iittenltöimmMttMffleim-
hndm mfmr/l&filM uètyn'.
*3)
/n) vL!/L
VA
Brandpunt en Kijk op kunst, en ter
vertreding met Molière's toneelwerk
„De ingebeelde zieke", onder regie
van Kees van Iersel. Wim van den
Brink vervult de titelrol van Argan.
AETHERKLANKEN
EENDERWISSELING
DINSDAG 1 SEPTEMBER 1964
HILVERSUM I 402 m
7.00—24.00 KRO
7.00 Nieuws, 7.10 Morgengebed,
7.15 Ouverture radio voor vroe
ge mensen, 7.55 Overweging, 8.00
Nieuws, 8.15 Lichte grammofoonmu-
ziek, 8.50 Voor de huisvrouw, 9.35
Waterstanden, 9.40 Populaire gram
mofoon muziek. 10.00 Voor de kleu
ters, 10.15 Lichtbaken, lezing, 10.25
Klassieke grammofoonmuziek, 11.00
Voor de vrouw, 11.30 Lichte gram
mofoonmuziek, 11.50 Volaan
vooruit, praajte. 12.00 Angelus. 12.04
Lichte grammofoonmuziek, 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw,
12.33 Voor de boeren, 12.45 Lichte
grammofoonmuziek, 12.55 Katholiek
nieuws, 13.15 Platennieuws, 13.25
Metropole-orkest en zangsoliste, 14.00
Voor de plattelandsvrouwen, 14.10
Raaien maar!!, muzikaal spelletje.
15-10 Populaire grammofoonmuziek.
15.30 Als de dag van gisteren, klank
beeld, 16.00 Voor de zieken, 16.30
Christen ziin in de praktijk, dichtsel
en waarheid over de eerste Antillia-
nen, door G. T. Haneveld. 18.00 Lich
te grammofoonmuziek voor de tie
ners, 18.20 Uitzending van het Ge
reformeerd Politiek Verhond. Natio
naal - Internationaal. Tot U soreekt:
de heer W. G. Beeftink. voorzitter
van het Gereformeerd Politiek Ver
bond, 18.30 Pooulaire grommofoon-
muziek, 18.50 En nu miin trevsl. vra-
eenbeantwoording, 19.00 Nieuws,
19.10 Actualitieten. 19 ">5 Licht instru
mentaal ensemble. 19 50 Lichte gram
mofoonmuziek. 20 00 Kwelling, hoor
spel. 71.40 Radio-Kamerorkest en so
list? Klassieke en moHerre muriek,
22.20 Aotnaiitpifen of grammofoon
muziek. 7° 95 Bopkhespreking, 29.90
Nieuws. 22 40 Liedjes 22 10 T.irht
orkest en solisten. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
7.09 AVRO, 7.50 VPRO, 8.00—24 00
AVRO
7.00 Nieuws. 7.10 Ochtpndgvmnas-
tiek. 7.20 Lichte prammnfoonmuziek-
7 50 Dagopening. 8 00 Nieuws. 8 15
Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Ochtend«vmuastiPk. 9.10 De Groente
man. 9.15 Klassieke ^rammn^onnmu-
ziek. 9 40 Morpenwüdine. 9.55 Boek
bespreking 10 00 Lichte erammof^on-
muziek. 10.50 Voor d ekleuters, 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00
Jazz Band, 12.20 Reeeringsnit^en-
dine: Uitzending voor de landbouw,
12,30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 19 99 Lichte grammofoon
muziek. 13.00 Nieuws. 1.9.15 Mede
delingen. eventueel actueel of cram?
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten,
13.30 KonerorWst. 14.00 Voor de kin
deren. 15.00 Stereofoniscbe uitzen
ding. Sonrean en piano: modernp lie
deren. 15.20 Bertlebv. hoorsnel (her
haling van 1 december 1965). 16 00
Nieuws. 16.02 Stereofonische uitzen
ding: Instrumentaal octet: moderne
muziek. 16 90 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.25 New York calling, praat
je, 17.30 Lichte grammofoonmuziek
voor de teenagers. 18.00 Nieuws. 18.15
Eventueel actueel en grammofoon
muziek. 18 25 Promenade orkest.
19.00 Stereofonische uitzending- Pia
notrio: klassieke muziek 19.30 Popu
laire jazz van 35 iaar geleden (oon,),
20 00 Nieuws. *>0 05 Licht orkest en
zangsolist 90 45 T.inVitp grammofoon.
muziek. 20.45 Adelbrieven van de
sport., documentair programma (TV).
20.55 Lichte grammofoonmuziek.
21.50 AntiauiteitenwinkeV hoorspel,
(herhaling van 21 mei 1964). 77 05
Stereofonische uitzending: Holland
Festival 1964- Btrnkkwartet- klassie
ke muziek 77 30 Nieuws. 97 40 A et,,,
alltpiten. 23.00 Actualiteiten ui* de
Uchtp muziekwereld. 23.552400
Nieuws.
TELEVTS'EPFOOR A MMA'S
NTS: 19.30 Agrarisch nieuws. 20.00
Journaal: KRO: 20.20 Brandnunt:
20.40 Zomercaroussel: amusements
programma. 21.35 Maastricht Ves
tingstad. filmrepor+acfp. 22 00 iTen uitr
met Hitchcock. TV-film, NTS: 22.50 -
22.55 Journaal.
Experimentele uitzendingen op het
ttveede net (Kanaal 27)
AVRO: 20.20—23.00 La Cenerehto-
la, komische opera.
door
Antonio del Monte
„Uitstekend", lachte Donato. „Kun
nen jullie even buiten ons?"
„Het zal maar nauwelijks gaan",
mompelde Maddalena en langs de ta
fel schoof ze naast Maria in een
stoel.
„Ik ben moe", zei ze en sloot haar
ogen. „Doodmoe en die kerels wil
len nog maar doorgaan. Maria, zal je
me niet in de steek laten? Ik ben
dronken en zo bang, dat ik de boot 2al
missen en in Lipari moet blijven. En
ik wil wel, maar ik heb al te veel
gedronken."
„Ja", viel Maria in de rede. „Je
mag geen druppel meer hebben.
Denk toch een beetje aan jezelf!"
„Ik wil slapen", geeuwde Maddale
na. „Ik wil naar huis. Zullen w(j al
vast weggaan? Zij komen wel!" Ze
stonden op en Maddalena wuifde
naar Donato, die bij de dr".»r met No-
bili stond te praten.
Ze gingen de zaal door.
Maria had Maddalena een arm ge
geven en ze lachte naar de waard,
die achter het buffet- grijnzend groet
te en riep: „Komen jullie gauw te
rug? Ik hou van zulke gezellige klan
ten!"
Maddalena maakte zich los, en ze
deed een stap naar voren en toen
Donato vlak bij haar was, stak ze
haar vinger op en bleef er verwon
derd naar kijken.
„Ik geloof, dat 't er twéé zijn", hikte
ze wankelend.
„Schiet nou maar op!" snauwde Ma
ria en duwde haar beschaamd in de
richting van de deur. De waard lach
te bulderend en Madalena riep: „Na
tuurlijk kom ik terug! Morgen kom-
ik-terug. Mor-gen-vroeg."
De deur zoefde achter hen dicht en
naast elkaar liepen ze gevieren voort.
Er waren meer mensen die de weg
afgingen naar de postboot.
Even buiten het centrum konden
ze reeds de verlichte loodsen aan de
kade zien en de lampjes aan het
schip, de lantarens op het havenhoofd
weerspiegelden flonkerend in het
zwarte, bewegende water. Ze had
den nog ruim tien minuten te lopen
toen de postboot voor het eerst zyn
langgerekt gefluit liet horen.
Ze waren al op de kade toen Mad
dalena de heer Nobili apart trok.
„Lopen jullie nou maar door", zei
ze kribbig. „Ik kóm Wel!"
„Dan moet je vóór ons gaan lopen",
bedong Maria en ze keek Maddalena
met doordringende ogen aan.
Dicht naast elkaar gingen ze nu
over de kade. Er was weinig geluid
meer nog, want practisch alle passa
giers waren aan boord gegaan. Ze
hoorden slehts het water, dat in ge
lijkmatige cadans tegen de stenen wal
aanklotste en hun eigen voetstappen
op de straatstenen.
„Ik ga aan boord om mijn koffer
te halen, vertelde Maddalena zacht,
terwijl ze haar hand in de zijne
schoof. „Daarna kom ik van de boot,
maar laat niks aan Maria merken,
want dan krijgen we spul.
„Is dat nou wel nodig?" vroeg hij
ongerust en niet erg ingenomen met
deze gang van zaken. Maar voor hij
een andere regeling had kunnen oppe
ren, had Maddalena zijn hand al los
gelaten en ging naar de anderex)
terug.
Achter elkaar gingen ze even later
de loopplank over.
Nobili lachte, maar werd steeds
ongeruster, terwijl hij alleen over de
kade heen en weer liep en Madda
lena na een paar minuten nog niet
op het dek was teruggekeerd.
„Waar staat nu je koffer?" vroeg
Donato op het schip kort aangebon
den.
„Natuurlijk in het bagageruim",
antwoordde ze gichelend.
„Ga je mee, Maria?"
Ze gingen het nauwe wenteltrapje
af en kwamen in het ruim, waar kof
fers en pakken in een groot vier
kant waren opgestapeld. Daar om
heen zaten mensen op de grond half
in slaap en keken ontstemd op toen
ze met veel lawaai binnenkwamen.
Tegelijkertijd loeide voor de twee
de maal de fluit; binnen enkele ogen
blikken zouden ze nu vertrekken.
„Waar staat dat ding nou?" jachtte
Donato nijdig. „Zoek dan toch, mens!"
Maar Maddalena wankelde. Ze
strekte haar hand en riep verwon
derd: „Ik ben dronken!" Dan strui
kelde ze over een volgepropte linnen
tas en viel op de bagage neer.
Roerloos bleef ze enkele ogenblik
ken liggen. Donato vloekte, maar het
schip had zich trillend van de kade
losgemaakt.
Donato hield het kapmes in zijn
hand en ging met aarzelende passen
over de bodem van de zee. Na een
zanderig gedeelte kwam hij tenslotte
aan een stuk, waar hei-groene plan
ten hoog uit de grond opschoten en
langzaam heen en weer deinden toen
hij met bedachtzame bewegingen na-
derd»
Een gekleurde vis zwom schichtig
voorbij; één seconde leek zijn hüid
de ganse regenboog te weerkaatsen.
De pl&'ten waren vet en glibberig
toen Donato ze aanraakte en ze met
zijn mes uit elkaar sloeg. Een menigte
van minuscule diertjes zocht in pa
nische gejaagdheid een uitweg. Maar
Donato kon uiteindelijk hun wereld
toch niet bereiken, want als een ein
deloos bos strekte het dichte wier
zich uit tot ten laatste het groen
versmolt met een vlak van roerloze,
ontzaggelijke zwartheid.
Het was „De Sirius". Een gedeelte
van de romp van het schip, dat zich
in de bodem had gedrongen als een
boor in een muur. Het was gekap
seisd en de scherp gebogen voorste
ven lag in hét vernielde wier ge
schoven.
Donato ontdekte het schip pas, na
dat hij zich van de bodem had afge
zet en zich met zijn zwemvliezen een
aantal meters hoger, door het water
voortbewoog.
Na wekenlang vruchteloos zoeken,
betekende dit ogenblik zijn laatste
poging. Dagen lang had hij naarstig
sponzen trachten te vifiden, maar het
feit, dat hij er nooit één boven bracht.
had zo langzamerhand de verwonde
ring van de dorpsgenoten opgewekt.
In het begin hield men hem staan
de en maakte een plagerig grapje over
deze nutteloze visserij, maar naar ge
lang de dagen verstreken, veranderde
de toon der mopjes. Er was argwaan
in de ogen der vissets wanneer zij
lachten: „Nu nóg geen sponzen, Do
nato? Zoek je eigenlijk niet wat an
ders?"
De loden kist lag op de bodem van
de zee. Alvaro had het geheim van de
plaats wellicht meegedragen naar de
aarde van het kleine kerkhof en aan
het eind van deze week, diende hij
naar Napels terug te aan. Zonder
geld met Maria als enige buit.
Ze zat op de boot, terwijl Donato
als een levenloze schim in het water
hing, naar beneden keek en een land
kaart zag van grillend, kartelend
zand, ondoorkomelijk wier en op hét
eind daarvan het wrak.
Zijn ogen achter het masker werden
een ogenblik gefascineerd door het
verdronken schip, dat voor hem de
hele wereld veranderde. Z(jn vuist
kneep zich vaster om het handvat
van het lange kapmes en het duurde
even voor hij in staat was, de wer
kelijkheid en zijn eigen gedachten
tot één geheel te construeren.