Je hoeft geen wonderkind te zijn
De mishandeling
te Lisse
Notaris Hazewinkel
(104"! overleden
BIOSCOPEN
Vinders van 31 nrlle
kregen 1500 gulden
„Elsevier" werd te
dikverzending
in twee delen
DRIE DUITSE
KINDEREN
ZWAAR GEWOND
Noodweer boven
Valkenswaard richt
grote schade aan
tweedëHtation
in delft
VULCANO
^..oiJAG 19 AUGUSTUS 1964DE LEIDSE COUEANT
TAPTOE
DELFT
27 aug. t/m 5 sept.
Kaartverkoop
bij de V.V.V.'s
Den Haag
(Parkstraat),
Rotterdam
(Stadhuisplein)
en Delft.
Bestelkaarten bij
alle V.V.V.'s.
Prijzen vanaf f 2.-.
HARRO RUYSENAARS toonde aan
GYMNASIAST
In dit korte artikel zullen
we belichten hoe de jonge
musicus Harro Ruysenaars
<19 jaar) door ijverige cello
studie tenslotte is toegelaten
tot de meesterklasse van een
van de grootste cellisten van
deze tijd. Harro was geen
wonderkind. Reeds in zijn
prille jeugd trachtte zijn
moeder viool- en piano
pedagoge hem voor het
vioolspel te interesseren. Dit
werd echter, ondanks haar
geestdriftig doorzetten, geen
succes Later werd het met
de piano geprobeerd. Nadat
het een tijdje met piano goed
gegaan was. kwam ook dit
niet veel verder dan de on
vermijdelijke Clementi en
Diabelli. Daar het gezin zich
gestadig uitbreidde Har
ro is de oudste uit een gezin
van 8 kwam nu ook steeds
meer de voor het lesgeven
beschikbare tijd in het ge
drang.
Andere snaren aan
geroerd.
Met de middelbare school
tijd Harro doorliep het
gymnasium a aan het St.
Bonaventura-lyceum deed
de cello zijn intrede in Har
m's leven Dit kwam voor
namelijk door de bekoring
van het nieuwe van dit in
strument. Door een zo nu
blijkt gelukkig toeval
hoorde hij een cello-recital
en voelde hij zich onmiddel
lijk aangetrokken tot de
donkere, nobele klank van
dit niet zeer alledaagse
strijkinstrument. Aanvanke
lijk vatte hij de cello-studie
ook wat te licht op. Dit
mede, omdat zijn woonplaats
Sassenheim voor andere dan
voor bollencultuur weinig
voedingsbodem bezat. (In
dit verband is het aardig te
vermelden dat zijn vroegere
schoolkameraadjes zich in
groten getale voor het raam
verzamelden om zijn won
derlijke verrichtingen op dit
voor hen wel zeer bizarre
instrument meesmuilend ga
de te slaan, hetgeen in deze
moeilijke leeftijd niet be
paald inspirerend werkt).
Hij trof echter in zijn cello
leraar Marinus Snoeren, eer
ste cellist Residentie-orkest,
ook hier we] bekend als
leraar aan de Leidse Mu
ziekschool, een pedagoog bij
uitstek, die hem streng aan
pakte en hem door deze
impasse heenhielp. Het cel
lo-spelen beviel hem steeds
Succesjes in Leiden
Harro werd een van de
eerste leden van het nu zo
succesvolle Leidse Jeugdor
kest. Hij trad in Avro's tele
visie-programma „Rooster"
samen op met pianist-oud-
stadgenoot Joop Stokker-
mans. Via muziek-avonden
van het Bonaventura-lyceum
en van de Leidse Muziek
school kreeg Harro ruim
schoots gelegenheid tot op
treden. Zowel door boven
vermelde als door zijn leraar
en andere ter zake kundigen
besloot hij het cello-spelen
tot zijn beroep te maken.
Proefspel
Na een succesvol eindexa
men was de weg naar de
muziek geheel vrijgemaakt.
Oorspronkelijk lag het in
zijn bedoeling aan het om
zijn cello-klas vermaarde
Parijse Conservatorium ver
der te studeren. Met dit doel
speelde hij voor bij de mees-
ter-cellist Paul Tortellier.
Deze achtte hem in staat het
toelatingsexamen voor de
meesterklasse, welke onder
zijn leiding staat, met g ed
gevolg af te leggen. De stu
die te Parijs bleek finan-
ciëel niet mogelijk: vanwe
ge zijn jonge leeftijd was er
nog geen beurs beschikbaar.
Zodoende werd het op het
laatste nippertje toch nog
Amsterdam, waar hij op de
vooropleiding kwam.
Maurice Gendron
In januari van dit jaar
hoorde Harro tijdens een
recital voor het eerst de
Franse meestercellist Mau
rice Gendron, die door vele
kenners als de opvolger van
de wereldbekende, hoogbe
jaarde Pablo Casals wordt
beschouwd. Gendron maakte
Op hem een zo diepe indruk,
dat hij. zij het schoorvoetend
en als het ware meegesleurd
door oudere collegae van 't
Zuid-Hollands orkest (waar
van hij intussen solo-cellist
was, mede ter bekostiging
van zijn studie) na afloop
de meestercellist in de so
listenkamer opzocht, en hem
verzocht voor te mogen spe
len ten einde een van zijn
leerlingen te mogen worden.
Dit verzoek werd welwil
lend toegestaan en nog op
dezelfde avond speelde Har
ro op Gendrons hotelkamer
in Den Haag voor. De me
ning van Maurice Gendron
was dat hij zijn studie te
Amsterdam niet eerst kon
beëindigen, maar zo spoedig
mogelijk bij hem in de mees
terklasse van de Staatliche
Musikhochschule te Saar-
brücken moest komen. Van
af april heeft hij de maan
delijkse lessen te Saarbrü-
cken gevolgd, en thans mag
hij zich als zijn leerling ge
accepteerd achten. Gendron
is een typische Zuid-Frans
man: in de persoonlijke om
gang zeer innemend, tijdens
de lesuren zeer streng. Hij
heeft al het mogelijke ge
daan om de kostbare buiten
landse studie voor Harro
mogelijk te maken. Komen
echter de muzikale presta
ties onder het mes, dan gel
den voor hem slechts muzi
kale waarden, en vraagt bij
kans het onmogelijke van
zijn leerlingen. Harro is
thans enigszins op dit hoge
tempo ingespeeld en merkt
reeds in dit stadium de in
vloed op zijn spel vorderin
gen ervan.
Toekomstplannen
Dankzij een Duitse beurs
kan hij het volgend jaar in
Saarbrücken studeren en
wonen. Zijn doel is: gereed
te zijn voor het grote con
certpodium en als spring
plank hiertoe hoopt hij solo
cellist te worden in een der
grote orkesten. Enige jaren
zulüen hier nog wel mee ge
moeid zijn, ondanks het feit
dat de twee uur cello-studie
tijdens de gymnasiumtijd
uitgegroeid zijn tot een vol
ledige dagtaak. Uit dit alles
valt te concluderen dat niet
alleen voor wonderkinderen
de uitverkiezing bij een so
list van wereldformaat te
mogen studeren is wegge
legd. Wij wensen Harro nog
veel succes bij zijn muzikale
loopbaan.
Louis Reizevoort
In aansluiting op het bericht in ons
blad van gisteren deelde de rijkspoli
tie van Leiden ons mede, dat de aan
gehoudene een 44-jarige bedrijfslei
der is uit Utrecht. Op beschuldiging
van poging tot moord is hij gisteren
voor de officier van justitie te Haar
lem geleid.
Van sexuele aanranding van het 8-
jarige Zandvoortse meisje is niets
vaststaands gebleken. Zulk een de
lict heeft de verdachte ook niet be
kend.
Toen hij na zijn wandaad wegreed
lagen de tasjes van de twee meisjes
nog in zijn wagen. In de Haarlemmer
meerpolder op weg naar Utrecht
heeft hij zich van deze tasjes ontdaan
door ze in het water te werpen.
De man is gescheiden en heeft
geen kinderen.
Oude schilderingen
in St. Servaaskerk
In de Sint Servaaskerk in Maas
tricht zijn bij restauratiewerkzaam
heden aan het priesterkoor onder
schilderingen uit 1890 van prof. Cuij-
pers schilderingen aangetroffen uit
de late middeleeuwen en fragmenten
van Romaans schilderwerk uit de
elfde eeuw.
De inwendige restauratie van het
priesterkoor van de St. Servaas werd
in mei 1962 begonnen. Een twintigste
deel van de kerk is thans gerestau
reerd. Dit werk heeft bijna f 200.000
gekost.
Tijdens graafwerkzaamheden vooi
de bouw van het cultureel centrum
aan de Schoolstraat te Venray heeft
men een zware bom gevonden. De
bom is vermoedelijk van Engelse
makelij en dateert van oktober 1944.
De mijnopruimingsdienst heeft van
ochtend dit oorlogstuig onschadelijk
Einde van kwestie
Huissen in zicht
Gp 164-iarige leeftijd is in Zeve
naar overleden oud-notaris J. H. O.
Hazewinkel. Hij was de oudste man
nelijke inwoner van ons land.
De heer Hazewinkel was. tot voor
kort nog zeer actief. Hij ging 's-zon-
dags nog regelmatig naar de kerk en
in juli was hij met vakantie geweest
in Zwitserland.
De heer Hazewinkel was in Borger
(Dr.) geboren, werd eind 1895 nota
ris in Veendam en in februari 1896
notaris in Zevenaar. Hij vervulde zijn
notariaat tot zijn 86ste jaar. eind '46.
De films in de week van 13-19
aug. zijn door de Katholieke Film
Centrale als volgt gekeurd:
Camera: De Nacht van de kouwe
neuzen (a.l.).
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur.
Lido: Unsere Tollen Nichten! (a.l.).
Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur.
Luxor: Wonderful Life (a.l.) geprol.
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur.
Studio: Dr. Vreemelust (18 jaar)
(geprolongeerd).
Dag. beh. zondags 10.30 Pietje Bell.
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 cn 9.15 uur.
Trianon: Irma la Douce (str. volw.)
(geprolongeerd).
Dagelijks 2 en 8 uur.
Zondag: 2.00, 5.00 en 8.00 uur.
Rex: Heldencommando „Calais" (14
jaar) do. t/m zo.
Ma. t/m wo.: Das blaue Meer und
Du (a.l.).
Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur.
KLEUTER DOOR TREIN GEGREPEN
De vorige week twee jaar gewor
den Thijs de Haan uit Nieuw-Amster-
dam is gistermiddag omstreeks één
uur door een goederentrein gegrepen
en om het leven gekomen, Het kind
speelde met zijn 3-jarig zusje langs de
spoorbaan, vlakbij de ouderlijke wo
ning en een onbeveiligde overweg
even buiten het station Nieuw-Am-
sterdam.
Een vertegenwoordiger van een
Amerikaanse verzekeringsmaatschap
pij heeft vanmorgen op het bedrijf
van de vuilafvoermaatschappij in
Wijster twee werknemers J Post (32
jaar) uit Drijber en A. Luchies (24
jaar) uit Hollandscheveld, elk een
bedrag van 1500.overhandigd.
Beide mannen vonden in eind april
van dit jaar op de sorteerafdeling
van de fabriek een bedrag van 31.000
gulden.
Uit een onderzoek dat geruime tijd
duurde, bleek dat het bedrag af
komstig was vande Rotterdamse
Baink in Den Haag, die het bedrag
had verzonden naar het belasting
kantoor in Zutphen. In het Haagse
postkantoor is het bedrag indertijd
zoek geraakt.
De beide mannen stonden onmid
dellijk 500.— af voor de personeels
vereniging.
Met ingang van het nummer van 5
september zal Elseviers Weekblad in
twee delen aan zijn abonnees in Ne
derland en België worden verzonden.
Verschillende overwegingen leidden
tot deze ingrijpende wijzigingen. On
der meer groeide dit weekblad tot
een omvang die bezwaren, ging op
leveren, zowel wat het bestellen als
ook de hanteerbaarheid voor de lezer
betreft.
Het eerste deel, zo deelt men ons
mee, zal de abonnees op woensdag
bereiken en wordt kortheidshalve
aangeduid als het deel voor de zaken
man en zijn staf. Het tweede deel
opinie en ontspanning genoemd, zal
vrijdag bij de abonnees arriveren.
De losse nummers zullen tezamen
gevoegd op donderdag op de gebrui
kelijke verkooppunten verkrijgbaar
zijn.
De nu al lange tijd slepende kwes
tie „Huissen", in welke gemeente
reeds geruime tijd onenigheid bestaat
over het al dan niet aanleggen van
een weg, nadert haar einde. Tijdens
de tweede raadsvergadering-zohder-
agenda deelde gisteravond burge
meester Terwindt mede, dat overeen
stemming met de andere partij, het
transportbedrijf van de heer Maters,
binnen afzienbare tijd te verwachten
is. Volgens de heer Maters moet van
gemeentewege een weg worden aan
gelegd naar zijn bedrijf, omdat dit
door de burgemeester is toegezegd.
De kwestie is al bjj het Arnhemse ge
rechtshof in behandeling geweest,
welke instantie heeft beslist ten gun
ste van de heer Maters. De Huissen-
se gemeenteraad echter voelt niet
veel voor de aanleg. Na de beslissing
van het gerechtshof besloot de ge
meenteraad iedere twee weken bij
een te komen, zolang er geen oplos
sing zoü zijn gevonden.
Bij B. en W. ligt thans een ont
werpovereenkomst ter tafel. Wan
neer deze overeenkomst wordt goed
gekeurd, hangt verder alles af van
de houding van de heer Maters.
KLM-GEDENKTEKEN
De in Amsterdam woonachtige
beeldhouwer Erwin de Vries uit Su
riname heeft in opdracht van de
Vereniging van KLM-vliegers een
gedenkteken vervaardigd, dat 7 ok
tober aan de directie van de KLM
zal worden overgedragen. Het monu
ment, dat in brons is uitgevoerd en
rust op een natuurstenen sokkel, zal
een plaats krijgen voor het KLM-
directiegebouw op Schiphol. De ver
eniging van KLM-vliegers heeft het
beeld laten vervaardigen „ter ere
van alle bemanningsleden die hun
leven hebben gewijd aan de opbouw
van de KLM".
Ongeluk op Ameland
Op de weg tussen Nes en Hollum
op Ameland is gisteravond omstreeks
half zes een ernstig verkeersongeval
gebeurd waarbij drie Duitse kinderen
ernstig gewond werden. Twee zijn
direct per helicopter en de derde per
vlieVnachine naar het ziekenhuis te
Leeuwarden vervoerd.
In de bus, die bestuurd werd door
de chauffeur J. de J. uit Hollum
zaten Duitse kinderen, die drie we
ken op Ameland zouden vertoeven:
Een kraanwagen van de NAM, die
van tegengestelde richting kwam,
raakte de bus en scheurde de hele
zijwand open. De politie heeft een
onderzoek ingesteld naar de schuld
vraag.
Gistermiddag omstreeks vijf uur
heeft een zwaar noodweer boven
Valkenswaard gewoed, dat slechts
tien minuten duurde, maar grote
schade aanrichtte. Op verscheidene
plaatsen werden bomen tegen de
grond geslagen en op het Markt
plein kwam een boom op een auto
terecht. Ook kwam een boom op de
hoek van een huis terecht.
Op het terrein van het. nieuwe, uit
breidingscomplex van een fabriek
werd een zes meter hoge gevelmuur
over een lengte van veertig meter
naar beneden gedrukt en werden
drie ijzeren overspanningen geheel
over elkaar heen gevouwen.
Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor, ook niet op een an
dere plaats in het bedrijf waar een
topgeveltje naar beneden kwam. De
schade is nog niet vastgesteld, doch
zal wel tienduizenden guldens be
dragen.
Er bestaan plannen in de nieuwe
wijken in de zuid-west-hoek van
Delft een tweede N.S.-station te
bouwen. Over enige jaren zal deze
wijk, die ligt in een gebied, dat Delft
van Schipluiden heeft geannexeerd,
zijn afgebouwd.
De HTM heeft het voornemen de
tramlijn Den Haag - Delft door te
trekken tot in de nieuwe wijken.
Aetherklanken
DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1964
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s.
7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00
AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 Lichte gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15
Lichte gram. 9.00 Ochtendgymn. 9.10
De groenteman. 9.15 Pianorecital:
klass. muz. gr. 9.35 Waterstanden.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeids
vitaminen gr. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02 Huishoudelijke za
ken, lezing. 11.15 Omroepork. en pia
no: Mod. muz. 12.00 Dansork. en zang
sol. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Metropole-ork.: amus.-
muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded., evt act.
of gram. 13.25 Beursberichten. 13.30
Licht instrum. ens. en zangsol. 14.00
Klass. kam 'muz. 14.45 Chansons.
15.15 Operettemuz. gr. 16.00 Nws.
16.02 Altviool en piano: mod. muz.
16.30 Voordracht. 16.45 Orgelspel.
17.00 Minjon. 17.55 Kasba 64: ge
sproken brief uit Marokko. 18.00
Nws. 18.15 Evt. act. 18.20 Lichte ork.-
muz. en zangsol. 19.00 Sportparade.
19.30 Zing met ons mee: liedjes. 20.00
Nws. 20.05 Holland Festival 1964: Rot
terdams Philharm. ork.: mod. muz.
20.55 Bondig bulletin: wekelijkse
kunstnotities. 21.20 Der Vogelhand-
Ier, operette in verkorte vorm
opn. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.05 Piz
zicato: nwsflitsen en act. uit de lichte
muz.-wefeld. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
m. 1007 kc/s.
7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00
NCRV.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte gram. 7.55 Overweging.
8.00 Nws. 8.15 Lichte gram., toeristi
sche tips, praatje voor de vrouw en
programma voor de kinderen. 10.00
Klass. en lichte gram. en praatje voor
de vrouw. 11.00 Voor de zieken. VP
RO: 11.45 Lichte gram. 1215 Leven
op het land, gesprek. 12.30 Meded.
t b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze
Week. 13.00 Nws. 13.15 Klass. gram.
13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15
Lichte gram. 14.40 Licht ens. 15.00
Klass. gram. 15.35 Motettenkoor. 16.00
Bij beioverdenking. 16.30 Alt en pia
no: klass. en mod. liederen. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram.
voor de teenagers. 18.15 Sportagenda.
18.20 Metropole ork. 19.00 Nws en
weerpraatje. 19.10 Geestelijke liede
ren gr. 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht
pianospel gr. 20.25 Operette- en mu
sical-fragmenten gr. 21.10 Piano-trio:
mod. muz. 21.40 Zet - Pé, licht pro
gramma. 22.00 Kerkorgelconcert.
22.30 Nws en herh. SOS-ber. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking. 23.00 Platennws. 23.55-24.00
Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw.
16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30
Barend de beer, film voor de kinde
ren. 19.35 Cinematomobile, docum.
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20
Memo. 20.35 Spiegelbeeld, TV-film.
NTS: 21.00 Don Juan, ballet. NCRV:
22.05 Voordracht. 22.35 Dagsluiting.
NTS: 22.45-22.50 Journaal.
AVRO: 20.35 Thomas Alva Edison,
film. 21.00-22.30 Goede reis, spel (her
haling van 20-8-1959).
door
Antonio del Monte
Ze luisterde*- naar zijn snelle en
nauwkeurige instructies. Nog even,
dan begonnen ze tegelijkertijd met
hun roeispanen als razenden op het
water te slaan. De bootjes schommel
den en meters en meters in de omtrek
zag de zee wit van het schuim, dat
steeds hoger opsprong.
De vissers juichten met rauwe aan-
moedigingskreten over het water en
lieten nog wilder hun riemen op de
zee neerkomen.
Maddalena zat op een bankje van
de „feluca" en steunde haar armen
op de rand.
„Vreselijk", zei ze tegen Maria, die
naast haar stond, doch er was geen
lettergreep van te verstaan. Scheller
werden de kreten en hoger 't schuim.
En in de mast hing nog altijd Do-
nato en met zijn wijsvinger wees hij
hoog boven de kleine bootjes de
plaats waar de zwaardvis zich onge
veer bevond. Geen seconde verloor
hij het zilveren dier uit het oog.
Eigenlijk vertoont het zwaardvis
sen veel overeenkomst met het jagen
op het land. Want wanneer de vissen
door het geluid en het rhythmisch
golvende water dichterbij zijn gelokt
en ten laatste in de hinderlaag zijn
gekomen, worden ze in een woedend
gevecht afgemaakt als een roofdier
in het woud.
Eensklaps maakte Donato driftige
handbewegingen. Het was hem on
mogelijk het lawaai te overschreeu
wen. Onmiddellijk verstierf het gegil
en een wonderlijke stilte suisde over
het gegeselde water.
Donato liet zich van de mast naar
beneden zakken. Geruisloos schoof
hij naast Maria en ging over de rand
hangen.
„Waar is ie?" fluisterde Maria op
gewonden. „Is het een grote?"
Hij knikte en wees in de richting
van een paar roeibootjes, die het
dichtst bij waren. Maar hoe Maria
ook staarde, ze ontdekte geen enkele
zwaardvis.
De mannen in de scheepjes spra
ken nu nog alleen fluisterend en dan
nog slechts de hoognodige bevelen.
De roeispanen maakten geen enkele
beweging, waardoor ze dan 'ook maar
even het wateroppervlak zouden kun
nen raken.
De vis bewoog zich langzaam tus
sen de bootjes voort. Opeens zag Ma
ria hem gaan: zilver, met telkens
open klappende kieuwen schoof de
vis door het kristal heldere water.
„Hij komt hier heen?" vroeg ze ge
dempt.
Donato gaf geen antwoord. Hij was
aan het roer gaan zitten en stuurde
heel behoedzaam het scheepje naar
de zwemmende vis.
Voor op het schip stond Figaro. Hij
had de mouwen van zijn boezeroen
opgestroopt. Hij hoorde geen enkel
geluid. Hij zag slechts de vis nader
bij komen. Er behoefde nu maar één
belachelijk klein foutje gemaakt te
worden en bliksemsnel zou het dier
de diepte inschieten.
Hij had de harpoen in de hand en
wachtte.
Maddalena en Maria hingen adem
loos over de rand van de „feluca".
De brede, blauwe waterstrook tussen
het schip en de vis begon allengs
meer in te krimpen.
Op een afstand dreven de roei
bootjes. De mannen volgden met ar
gusogen de strijd en durfden zich
amper verroeren.
Donato draaide met haast onzicht
bare schokjes de boot naar rechts; de
geul was nu niet groter meer dan en
kele centimeters. Hij perste zijn tan
den in zijn onderlip en verschoof mil-
limetergewijs het roer.
Dan opeens gebeurde het: de „fe
luca" en de zwaardvis lagen lijnrecht
naast elkander. En ze schoven zc ge
lijkmatig door het water voort, dat
de vis vastgeplakt aan de boot zou
kunnen zijn.
Het duurde maar even. Daarna be
gon het dier zich los te scheuren. Hij
zwom niet vèèl harder dap de snel
heid van het schip, maar toph wel zo,
dat hij langzaam en zeker de voorste
ven van de „feluca" bereikte.
Figaro gebaarde naar Donato, dat
de vis beetje bij beetje van richting
veranderde.
Onmiddellijk trok de boot bij.met
kleine schokjes, zodat hij op 't laatst
weer volkomen parallel kwam te lig
gen.
Figaro rekte zich uit. Zijn bruine
hand met de harpoen rees langzaam
omhoog. Zijn ogen verslonden de
kleinste beweging van de vis. Want
er is maar één seconde om 'n zwaard
vis te vangen, daarna is het te laat.
De punt van de harpoen flitste in
de zon. Figaro schoot voorover. Zijn
hand greep de rand van de boot. Hij
gaf een schreeuw.
Maddalena sprong op om de motor
van de boot stop te zetten. De dode
vis steeg langzaam en glanzend naar
het wateroppervlak.
Er klonk een juichkreet van de
vissers in de omtrek. De mannen in
de „untro", die het eerst er bij was,
hielpen de vis omhoog te krijgen.
Het water droop van zijn kartelige
schubben.
Maria, Maddalena en Donato scho
ten toe. Hun handen spanden om het
harde, gladde lijf. Traag schoof de
vis over de rand van het schip. De
scherp uitlopende punt van zijn bek
piekte naar voren en Maria haalde
bijna haar hand open aan het spitse,
lichtelijk krom gegroeide zwaard
achter zijn kop.
Hij was ongeveer vijf meter lang.
Hun krachten waren tot het uiterste
gespannen, tot het zware lichaam
plotseling, naar binnen sloeg. Het
gleed over de bodem en tegen de
kajuit bleef het vet efi, trillend liggen.
Het was nu gloeiend heet gewor
den. De zon stond aan de hemel als
een brandende bal en zelfs de wind,
die af en toe over het water dartelde,
was warm en zwaar en weinig ver
frissend.
En Eva Lattini schreef.
Ze schreef op het moment, dat Do
nato opnieuw in de mast klauterde
en de vissers in de roeibootjes
schreeuwend het schuim op de zee
sloegen. Ze schreef toen een tweede
zwaardvis werd binnen gehaald en
een derde. Ze schreef tot het avond
was geworden en het donker over
haar papier gleed.
De volgende dag ging ze verder en
de daarop volgende.
Ze schreef een week lang.
Maar toen lag het verzoekschrift
ook kant en klaar op het mahonie
houten kastje.
Ze gooide haar deuren open en een
paar dagen lang liepen haar dorps
genoten in en uit om met een grillig
kruis van zwarte inkt te onder
tekenen acuter hun namen, die Eva
met grote, duidelijke letters op apar
te vellen had geschreven.
Ze keken met bewondering naar
Eva, die kaarsrecht naast haar tafel
stond te wachten, in doodsangst voor
haar enige pen.
Ze bracht het verzoekschrift zelf
naar de postboot, maar toen ze weer
terug kwam en papier en schrijfge
reedschap keurig weggesloten vond
achter de glanzende kastdeurtjes,
vond ze haar huisje opeens leeg en
kaal geworden.
(Wordt vervold