ook VOOR JOU „Rhytm and Blues" Kaagconcours naar finale LES SURFS toch wel iets anders dan „pop-music LOPEND VUURTJE. ZATERDAG 18 JULI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 6 Ma ry Wells „The Genius'* Eén aspect van de Amerikaanse Volksmuziek, dat haar karakter, haar robuuste schoonheid en essentie heeft behouden, is het tra- dionele blues-idioom. En één harer grootste, levende exponenten is ongetwijfeld Ray Charles. De Blues is de 12-matige liedvorm, waarin de Noord-Amerikaanse neger zijn meest uiteenlopende aardse gevoelens prijsgeeft. Deze muzikale vorm heeft belangrijk bijgedragen tot het ontstaan van de jazz. De Blues werd in den beginne uitsluitend gezongen; de coupletten bestonden oorspronkelijk uit twee versregels. De be zongen onderwerpen droegen een zwaarmoedig karakter, dat be trekking had op het dagelijks leven, zoals de rassendiscriminatie, de overstromingen, werkeloosheid, het zware werk op de plantages. Naarmate de blues zich ontwikkelde, veranderde ook de vorm. De blues werd ook op de instrumenten bedreven, zoals op de mond harmonica, de gitaar of bas. Aanvankelijk kende de blues alleen het langzame tempo. Het tradionele ging geleidelijk verloren in vormen als rock 'nd roll of twist. DOORBRAAK NA VORMVERANDERING De blues brak in Amerika en buiten de States pas goed door toen het een meer entertainende vorm kreeg. R. B. mist evenals de blues, elke zweem van banaal sentiment, is oprecht en ontroerend. De belangrijkste vertolkers zijn daarvan Ray Charles, Jimmy Reed, John Lee Hooker, Betty Everett, Chuck Berry, Mary Wells, om er een paar te noemen. Fats Domino, The Drifters, Chiffons den atmosfeer ontstaat. En zo is de e.a. doen zich graag voor als echte denkbeeldige scheidingslijn tussen R. B.-artiesten, doch zijn dat be- rhythm blues en „pop-music" vol- slist niet. Ze zijn te commercieel en komen vervaagd. R. B.-artiesten missen de eerlijkheid van de echte staan in tal van amusements-program- R. B. ma's en dragen bij tot een dagelijkse R. B. vertonen sporen van typische aanwas van fans en bewonderaars, gospel-elementen, zodat er een gela- John Lee Hooker JOHN LEE HOOKER is een van de weinige echte blues- en Afro-ameri- kaanse stilisten in de muziekwereld- van-het-moment. Evenals Reed ver plaatste hij zijn werkterrein van de akkers naar de grote steden, waar we trouwens alle grote blues-vertolkers aantreffen. Hij komt uit de staat Mis sissippi. Bladen als .Esquire', .Varie ty', en Cash-box' zien hem als één der grootsten. Hooker maakt geregeld toernees door the States en vindt alom een gretig gehoor. Onlangs kwam hij met een blues-groep naar Engeland, waar de R. B. met de j; dag een groter aantal bewonderaars j achter zich krijgt. ChuckBerry MARY WELLS 'n geweldige vrouwe lijke noot in ons R. B.-overzicht. Door een plezierig toeval is Mary in de muziek terecht gekomen. Enkele jaren geleden stapte zij de studio van een platenmij. in Detroit binnen om te vragen of men haar zelf-geschre- ven liedjes kon gebruiken. Een pla- tenjongen zete zich achter de piano en verzocht Mary het. liedje mee te neuriën. Resultaat: liedjes én zange res werden aangenomen. Mary Wells oogstte in Amerika enorme suksessen met haar R. B.-vertolkingen. He laas zijn deze suksesnummers nim mer in Amerika uitgebracht. Van Mary is wel een single (,My Guy') op de markt verschenen, maar, en dat schijnt haar nog al kwalijk te wor den genomen, dit nummer is meer een Jimmy Reed CHARLES EDWARD KERRY, in de wandeling Chuck Berry genoemd, is én componist én zanger. Muziek is hem bijna tegelijk met de zuigfles ingegeven, want haar ouders waren gewaardeerde leden van het Baptis tenkerkkoor. In 1952 startte hij met een eigen groep en op aanraden van blueszanger Muddy Water ging Chuck met een proefbandje naar een pla tenmij. In mei 19Ö5 wordt zijn eerste nummer (My Bel line) op de markt gebracht, dat al gauw op de Ameri kaanse hitlijsten verschijnt. Chuck gaat door met componeren en hij neemt al gauw een voor aanstaande plaats in dewereld van de muziek. Tientallen hits zijn door hem ge schreven én door hem op de plaat gezet. Een naam om te onthouden dus: Chuck Berry! LEIDSE TOP-TIEN De tussen haakjes geplaatste cijfers geven de stand aan per 4 juli 1964: (1) 1. Constantly Cliff Richard. (2) 2. All my loving The Beatles, Rita Reys. (4) 3. Quand les roses Adamo. (3) 4. Non Ho L'Eta Gi- gliola Cinquetti. (10) 5. Hello Dolly Louis Armstrong. (8) 6. Mockinbird Hill Migil Five. (5) 7. De winter was lang Willeke Alberti. (7) 8. Vous permettez mon sieur Adamo. (6) 9. Can't buy me love The Beatles, Rita Reys. (9) 10. La mamma Char les Aznavour, Corrie Brokken. In de vroege ochtend van 28 juli a.s. vertrekt het clubje van de St. Pe- trusparochie „Club de Limetz" weer naar Frankrijk. Tot en met 8 au- #gustus zal dat voor velen vertrouwd geworden plaatsje weer gonzen van Leidse en Franse activiteiten. Het zal de Franse vrienden plezier W doen, dat ook kapelaan J. W. de Jong, sinds vele jaren dé mentor van de club, weer de reis zal meemaken. 0 MAANDAG 20 JULI zullen vele vakantiegangers naar Warmond koer- sen. Voor de watersportliefhebbers, die nu bij honderden de Kaag W bevaren, maar ook voor hen die op andere wijze vakantie vieren, or- ganiseert de WV een groot feest, onder de veelbelovende naam van „VVV-Zomerfeest" In boerderij Meerrust zullen bekende artiesten optreden, zoals Rob Franken's Organ Combo, The Red Spots, The Flying Tigers, Roy Bayer and his Diamonds, The Crazy Bross. Op het erf van de boerderij is alle gelegenheid voor een dansje. Bij goed weer althans. WEER EEN NIEUW TIENERPROGRAMMA. Onder de titel,33-45' is W de VARA j.l. woensdag gestart met een platenprogramma. Voor de 0 regelmatige platendraaiers zal ,33-45' een begrijpelijke titel zijn. STADGENOOT CEES VAN O YEN krijgt, gelukkig, steeds meer kan- j* sen in radio- en t.v.-land. Voor de NCRV is hij op het moment gast- W heer voor cabaret-programma's uit diverse steden van ons land. De VPRO heeft hem opdracht gegeven voor een TV-show. opnamen uitgebracht, w.o. Que sera, sera - Secret Love - Everbody loves a Lover - Move over Darling en sa men met Robert Goulet The girl that I marry - I got the sun in the morning. Fijne liedjes, die we graag de tieners en twennies toewensen. LOS MAYAS, gestoken in een ietwat pikante hoes krijgen we twee liedjes voorgeschoteld, die om verschillende redenen opvallen. Los Mayas is een gitaargroepje, dat rustige achter grondmuziek speelt. De twee liedjes (Takin' Names en La Maya de Goya) worden met smaak gespeeld. Een le vensgroot verschil met al die andere gitarensembles, die er op uit zijn zich stratenver te laten horen. (Palette PB. 40. 189). Twee opnamen zijn snel de orginele versie van „Hello Dolly" gevolgd: 'n orkestrale versie van Nelson Riddle RAY CHARLES, ,The Genius', neemt beslist een ereplaats in onder de Amerikaanse negervocalisten.Charles vokale en insrumentale zeggings kracht liggen diep verankerd in de blues. Onlangs beluisterden we zyn nieuwe plaat Sweet and Sour Tears', met een aantal stemmige liedjes van deze blinde zanger uit Georgia, in liedjes als ,1 Cried for you', .Willow weep for me', maar vooral zijn .Ge orgia on my mind' hoort men duide lijk die bewogenheid. „The Genius" komt binnenkort weer naar Nederland, rond 2 augustus a.s. en een vertolking van de Hollandse zangeres Milly Scott. Het orkest van Nelson Riddle brengt dit numjner op de bekende geroutineerde wijze. (Re prise RR 27.062). Milly Scot hebben wij beter op dreef gehoord. Haar ver tolking van Armstrong's Hello Dolly is nogal zwak. (MMP 1039). SHIRLEY ZWERUS (die liever kort weg SHIRLEY wil heten) heeft een magnifieke prestatie geleverd. Ze toog namelijk met haar manager en John Möhring naar de Keulse stu dio's Daar zaten al veertig (40) mu sici te wachten en een koor van acht mensen. Achttien jarige SHIRLEY gaat in Duitsland carrière maken, daar zijn alle Duitse radio- en TV- mensen. Achttienjarige SHIRLEY enorm orkest. Enorm is ook de plaat die onze SHIRLEY daar gemaakt heeft: Gotta Move oftewel in goed Nederlands „Ik ga weg". Een bij zonder zwaar geladen nummer met een striemende tekst, die door SHIR LEY op verantwoorde wijze en met een zeker gemak wordt gebracht. Een Hollandse produktie die een felicitatie waard is. Is er sprake van platenzwendel? In Duitsland hebben Hansie Hoff mann en Günter Arends Marika Ki- lius beschuldigd van platenzwendel. De platen van Marika zouden ge zongen worden door de koorzangeres Leonie Brückner. We weten het niet, omdat we nog nooit van Leonie hebben gehoord. Wel weten we, dat een kampioen- schaatsenrijdster nog geen kampioen- zangeres is. Het was een genoegen om naar Marika's axels etc. te kijken en niet op de laatste plaats door het uiterlijk. Het beluisteren van de ver schenen singles, enkele samen met Hans-Jürgen Baumler (ja, inderdaad, ook haar partner op de schaats) ver vuld ons met gemengde gevoelens. En dat zou voor koorzangeres Leonie Brückner weer geen compliment zijn. JIMMY REED was één van de tien kinderen, geboren in Leiand, Missi- sippi. Op 7-jarige leeftijd speelde hij al zonder veel moeite de wijsjes die hij hoorde. Al jong moest Jimmy aan het werk, derhalve besloeg zijn ele mentaire opvoeding slechts 3 jaar. Hij verliet de ouderlijke woning op zijn 15e jaar en na negen jaren van hard werken en terloopse gitaar studie, achtte hij zich rijp ,in het vak' te gaan. Pas 2 jaar na die stap kreeg Jimmy zijn grote kans, en wel bij 'n platen mij. Een decennium lang is Jimmy Reeds een blues-reus', die 't heden, het verleden en de toekomst omspant me zijn karkateristieke, mu zikale uitdrukkingsvermogen. Het is bij Reeds opvallend, dat hij ondanks de ingewikkelde structuur van het moderne Amerikaanse leven en het sukses dezelfde minstreel is gebleven met dezelfde verbazingwek kende authenticiteit. Morgen, zondag 19 juli, vindt in Boerderij .Meerrust' te War mond de finale plaats van het 2e Kaagconcours, dat onder leiding van een enthousiaste Jaap van Praag sinds kort voorzitter van de hoofdstede lijke voetbalver. AJAX) wordt georganiseerd. Het belooft een uitstekende slotapotheose te worden van een concours, dat zich nu al een blijvende plaats in de vaderlandse talenten jachten heeft verworven. Wel geteld 21 finalisten zullen zich morgen tussen 2 en 6 uur pre senteren aan een bij uitstek deskundige jury: Cees v. Zijt- veld, Victor Conselman en John H. Cordell (straight from Montreal) zullen o.m. achter de tafel zitten. Als speciale gast zal (waarschijnlijk) An- dré van Duyn zijn nummer met-de-band' nog eens doen, waarmee hij het laatste .Nieu we Oogst'-programma won. Dit concours wordt zondagavond besloten met een openlucht- optreden van de winnaars van het eerste en tweede Kaagcon cours. Foto: Jaap van Praag in ge sprek met Joker Lobo. DORIS DAY. Bent U ook weer naai .Pillow talk' (Slaapkamergeheimpjes) geweest? Het is toch wel knap, dat Doris weer een nieuwe generatie (maar ook de ouderen onder ons) weet te boeien, met haar frisse, be koorlijke verschijning. Op het CBS- label zijn nu enkele oude Doris Day- VANAVOND: NADAT DE VARA van middag een herhaling zal hebben gegeven van het min of meer lachwekken de Treslong-optreden van The Beatles, zal vanavond een heel wat frisser zes tal op de buis verschijnen: LES SURFS. Zes jongens en meisjes uit Madagas car zullen gedurende een half uur met hun Franse en Amerikaanse liedjes voor een bijzonder plezie rig optreden zorgen. TWEE ZUSJES en 4 broers in de leeftijd van 15 tot en met 20 jaar, togen zomer 1983 naar Parijs voor een TV-show. Deze ene uitzen ding bracht zovéél handen op elkaar, dat deze pittige jongens en meisjes direct een pretige stapel contrac ten kregen te verwerken. Dit sukses had tot gevolg, dat zij in Parijs bleven wo nen. Vandaar uit wordt Europa bestreken en enke le weken geleden waren zij te gast in Bussum. Het is overigens voor de tweede maal, dat we Les Surfs op de buis krijgen: Berend Boudewijn had in zijn „UIT" van april jl. een gesprekje met hen in Brussel. Toen al kon kij kend Nederland conclude ren, dat zij niet alleen een lied knap zongen, maar ook op geheel nieu we, verfrissende wijze het geheel presenteerden. ALS WIJ U* mogen raden: stem om kwart voor ne gen vanavond af op het eerste net en U zal tus sen het huidige Liverpool- geweld kunnen genieten van een fijn, beschaafd optreden van Nicole (15), Monique (16), Dave (17), Rocky (18), Pat (19) en Coco (20); LES SURFS!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 6