BUSCHAUFFEUR televisie De Nerveuze Nerviërs VULCANO MAANDAG 6 JULI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 1 HEBT II EEN RIJBEWIJS? dan hebben wij voor u een goede baan Iii het werk van een zit veel meer dan u denkt! Kom er eens over praten op onze KENNISMAKINGSAVOND Het bezit van een gewoon rijbewijs BE is voldoende; voor de opleiding zorgen wij AANSTAANDE DINSDAG 7 JULI VAN HALF ACHT TOT NEGEN UUR U BENT VAN HARTE WELKOM IN ONS HALTEKANTOOR, STATIONSPLEIN, LEIDEN Noord-Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. KIES EÉN BOEIENDE BAAN BIJ EEN STERK'BEOBIJF. KIES DE N.Z.H. (Advertentie in het Nederland van nu en in een tijd, waarin het gaat om de grondsla gen van een snel veranderende sa menleving en een verantwoorde aan passing van de mens daaraan, het wenselijk is, dat burgers met gelijke christelijke visie op mens en samen leving in een volkspartij samengaan. Het jongerencongres nam voorts een resolutie aan over de afschaffing van de gemeenteclassificatie. Naar aanleiding van een schrijven van de kring jongerengroep Amsterdam werd tenslotte besloten de partij te verzoeken aan te dringen op een spoedige aanvang van de woning bouw in de Bijlmermeer. Joodse gemeente Winterswijk looft beloning uit voor inlichtingen In de hoop het doodgelopen politie onderzoek weer op gang te brengen, heeft de Joodse gemeente van Win terswijk ƒ1000.— beloning uitge loofd voor diegene die inlichtingen kan verstrekken die zullen leiden tot aanhouding van de dader(s) van de twee weken geleden op het nieuwe Joodse kerkhof gepleegde grafschen nis. Zoals gemeld is eerder deze week een plaatselijk comité begon nen met een geldinzameling welke ten doel heeft de Joodse gemeente bij te staan in de kosten van het her stel der twaalf geschonden graven. WESTLANDS PLAN VOOR VOL JARIGE TUINBOUWTENTOON STELLING Het bestuur van de tuinbouwbeurs „Wehate" is op zoek naar tenminste tien hectare grond in het Westland. Met wil daar „de zomer in de win ter" vestigen. Gedacht wordt aan een in werking zijnd glastuinbouwbedrijf, dat men de bezoekers uit de stad kan laten zien en verder aan een sier- tuin met daarin een overdekte en verwarmde gang en een oranjerie. een boomgaard en wat dies meer zij. Twee hallen zouden moeten dienen als expositieruimte en als ruimte voor congressen en zaalsportbeoefening. Dit alles te completeren met een speeltuin en een strand, speciaal voor de zomer en een vijver, die bij vorst en dooi vermaak kan ver schaffen. Men wil op die tien hectaren drie dingen doen: de Wehate houden, de bewoners van de steden rond het Westland een nieuwe recreatiemoge lijkheid verschaffen en er reclame maken voor de Nederlandse tuin bouw. K V P-jongeren vergaderden te Woudschoten Op het jaarlijkse congres van de KVP-jongerengroepen dat in het af gelopen weekeinde in Woudschoten bij Zeist werd gehouden is ook het besluit van de groep Eindhoven be sproken om tot opheffing over te gaan. „Het valt ten zeerste te betreu ren dat de jongerengroep Eindhoven van de KVP heeft gemeend het be sluit tot opheffing van deze groep via een rondschrijven aan alle jongeren groepen van de KVP te moeten aan kondigen", zo zei voorzitter P. J. M. van Engelen uit Waalwijk in zijn ope ningswoord. De jongerengroep Eindhoven, die als reden van de opheffing geeft niet meer overtuigd te zijn van het nut en de wenselijkheid van een confes sionele (katholieke) partij in Neder land heeft thans een mooi tintje ge geven aan haar aftocht". De voorzitter achtte de in dit schrijven genoemde argumenten niet steekhoudend. De heer Van Engelen bestreed de opvatting en beweegre denen van de Eindhovense groep, die tot opheffing leidden. PARTIJVORMING Deelnemers aan het jongerencon gres achtten het vraagstuk van de katholieke partijvorming in Neder land van zodanig belang, dat het ver dergaande en grondige bestudering daarvan noodzakelijk acht. Naar aanleiding van de conclusies in de secties heeft het jongerencon gres het standpunt ingenomen, dat Leidse Bioscopen De films in de week van 2 juli t/m 9 juli zijn door de Katholieke Film Centrale als volgt gekeurd: Camera: Op kamers bij „die" vrouw, 14 jaar. Dagelijks: 2.30, 7.00, en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Lido: De zwarte panter van Rathana, 18 jaar. Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Luxor: En dat alles om de vrouw, 18 jaar. Dagelijks: 2.30, 7.00, en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Studio: Het einde van een gentleman, volwassenen. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Dagelijks: 2.30, 7.00, en 9.15 uur. Trianon: Irma la Douce, str. volw. Dagelijks: 2 en 8 uur. Zondag: 2 uur, 5 en 8 uur. Rex: Mandrin, de gentleman-bandiet, 14 jaar. Do./zo. Ma./wo. Programma ontraden. Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur. 1, bestaande uit Hr. Ms. Kruiser De Ruyter (vlag- geschip), Hr Ms onderzeebootjagers Overijssel en Holland, alsmede uit Hr Ms onderzeeboot Walrus, bevindt zich momenteel in de haven van Den Hel der voor onderhoud. Oefensmaldeel 5, bestaande uit Hr Ms vliegkampschip Karei Doorman (vlaggeschip), Mr Ms onderzeeboot- jagers Amsterdam, Friesland en Drenthe, alsmede uit Hr Ms onder zeeboten Zeeleeuw en Dolfijn, is in middels van een voorjaarsoefenreis in Den Helder teruggekeerd. Gedu rende de verdere maand zullen ge noemde schepen voor onderhoud en zomerverlof in Nederland blijven. Hr Ms onderzeeboot jager Rotter dam, met tweede jaars adelborsten aan boord, maakt thans een kruisreis in de Scandinavische wateren, het schip zal op 24 juli in de haven van Nieuwediep terugkeren. De jongste jaars adelborsten ma ken een bootjesreis aan boord van Hr Ms fregat De Zeeuw en Hr Ms zei lend schools chip Urania. Beide schepen bevinden zich in het Engelse Kanaal en worden op 9 juli terug in Den Helder verwacht. Hr Ms opnemingsvaartuig Luymes houdt als visserijpolitiekruiser voor namelijk toezicht op de naleving van de internationale visserijbepalingen in de Noordzee. Hr Ms patrouillevaartuig Balder heeft een dergelijke taak in de Zeeuw se wateren. Hr Ms fregatten van Amstel en Du bois bevinden zich in de Caraibische wateren. Genoemde bodems staan ter beschikking van de commandant der zeemacht in de Nederlandse Antillen. De mijnenveegsquadrons 123, 127, 128 en 205 nemen van 9 tot 12 juli deel aan de Benelux vlootdagen te Scheveningen. 40-JARIG PRIESTERFEEST BISSCHOP NIERMAN Mgr. P. A. Nierman, bisschop van Groningen, heeft zondag zijn 40-ja- rig priesterfeest gevierd met een pontificale hoogmis in de kathedraal van St Martinus en een plechtige ontvangst in „De Harmonie". De vie ring werd o.m. bijgewoond door de putaties van alle parochies van het bisdom Groningen. Oft Een model-misuitzending kwam zondag uit de fraaie H. Verrijzenis kerk in de noordelijke uitleg van Hil versum, nabij Craüo. In elk opzicht was deze Eucharistieviering stijlvol, vandaar, dat we er even op in wil len gaan. Manus van de Kamp had de beeldregie en dat betekende op merkzaamheid via de camera's: fraaie opnamen van de devoot gebarende celebrant J. Koopman achter de forse marmeren offertafel, kijkjes in het practiscK modern ingerichte kerkge bouw en registratie van allen die het Offer meemaakten, een grimassen- makende jongen inbegrepen. Het in passen van zoveel mogelijk gebeden in de volkstaal en ook de Prefatie- toon vóór het Pater noster kunnen worden gezien als een behoedzame stap naar de liturgievernieuwing. Dat de predikant, pastoor S. Miede- ma, sp& kende over Gods voorzienig heid, zich uitdrukkelijk ook richtte tot de afwezige zieken en bejaarden, was een geste ten behoeve van al die eenzamen thuis, voor wie radio- en tv-misuitzendingen toch in hoofd zaak zijn bedoeld. De oude eik Zondagavond bracht de NCRV middels de NTS de Engelse docu mentaire „The major", ofwel de ge schiedenis van een oude eik. Die reusachtige boom vormde een obsta kel en moest daarom geveld worden. Wat dit betekende voor de dieren wereld en vele inwoners registreerde de camera van Eric Ashby op indrin gende wijze. Er waren verder prach tige opnamen van de voor het blote oog onzichtbare wereld van diertjes, die jarenlang de oude eik hadden bewoond. Het was een typisch En gelse documentaire van de BBC. „Zingend in de West" was een mu ziekprogramma, waarin de sopraan Klaziene van der Vinne vertelde over haar concertreis naar Suriname en de Antillen, waarbij ze verschillende volksliedjes zong. Het was wel geen. klassiek programma, maar wel bleek het muzikaal talent van een jonge zangeres. „Onder vier ogen" werd gesproken met de oud-wereldkam pioen schaken dr. Max Euwe, on langs benoemd tot hoogleraar in de wiskunde. Strijd om het tweede tv-net. Op de in Enschede zaterdag gehou den jaarvergadering van de Avro heeft de nieuwe voorzitter mr. L. A. Slotemaker ook middels de tv een plan ontvouwd met betrekking tot de bezetting van het tweede net op de televisie. Hij wil het eerste net laten aan de andere grote Omroepen, onder eigen verantwoordelijkheid met een eigen programma, onder voorwaarden van zendpariteit. Dat betekent, dat de Avro op het tweede net met haar eigen programma niet meei1 uren vult dan de drie andere grote Omroepen. De overige op het tweede net beschikbare uren worden (béhoudens voor reclame-uitzendin- géh) eveneens bestemd voor een al gemeen programma. Dat zou volgens de heer Slotemaker een algemeen programma van de gezamenlijke Om roepen kunnen zijn, waarbij de Avro als lasthebster van de Omroepen een opdracht vervult. Mr. Slotemaker zelf heeft alreeds de indruk, dat men over dat tweede net, zoals hij het wil verdelen, zal spreken als over een Avro-net. Daarom heeft hij ver derop in zijn toespraak gezegd, dat andere mogelijkheden kunnen wor den onderzocht. We kunnen op de gemaakte sug gesties kwalijk ingaan in deze tv- rubriek. De andere Omroepen zelf zullen eerst moeten worden gehoord. Maar reeds in de jongste Kroniek van de KRO-gids kan men op blad zijde drie lezen, dat men daar een soort concurrentie-positie voorstaat. In deze zin: is op het eerste tv-net de KRO, dan treft men op het tweede de Avro en omgekeerd; zendt de NCRV uit op het tweede net, dan is de Vara op het eerste en omgekeerd. Die concurrentie-positie is dan juist wat de „zuilen"-programma's zo pi kant maakt. We zullen in deze ru briek de ontwikkeling van de door de Avro gewenste gang van zaken bijhouden. Zaterdagontspanning De jongste Dick van Dykeshow bij de Avro was zeker niet de beste af levering in de serie tot nu toe. Maar het rendez-vous met de jonge Bel gische zanger Adamo vergoedde veel. Ook bij zijn herontreden zong hij zijn succesnummer Vous permettez mon sieur", waarbij tevens wat te zien was. Adamo had ook een kort Ne derlands tekstje. Een Nederlands liedje misten we eventueel bij cje Vlaamse chansonnière Jo Leemans, die de jonge zanger Louis Neefs als gast had meegebracht. Met een wat sombere stem heeft Ton Lensink de verbindende teksten voorgelezen. Grappige situaties leverde de came ra tijdens de trombone nummers. De Engelse humorist Freddie Frinton en de behendige goochelaar Paul Potas- sy hadden een eenactertje gekozen voor him lach- en bedriegwerk. Er werd weliswaar geen Nederlands ge sproken, maar vooral de koddige mi me van Frinton vroeg eigenlijk geen toelichting. Die sprak voor zich. den sloten daarbij aan. Maar was er wel iets bij, dat we al niet wisten? We wachten op een tv-spreker van meer gezag. Komende uitzendingen De hoofdfilm van vanavond heet „De man die kwam dineren" en is een zot verhaal, nochtans gedragen door een pittige dialoog. Daarna draait een Tsjechische film in de trant van Kafka. De KRO is er dins dag met Rens van Dorth en Hitch cock en woensdag op het tweede net met een licht amusementsprogram ma. Op het eerste net is woensdag de Vara, die opent met „Top of flop". In de jury zitten kinderen van bekende Omroepartisten. De KRO is er don derdag opnieuw, onder meer met het toneelspel van Molière „De schel menstreken van Scapin". Dansen in Hillegom Leidse studenten van „Sanctus Au- gustinus" hebben onder leiding van Evert Castelein in Treslong te Hille gom voor de KRO sierlijk danskunst geleverd, met name de derde figuur van de Lancer. Dan was er Wim Voe ten, die een klein college gaf over moeilijke dansvoorbeelden. Na de critische opmerkingen van kardinaal Alfrink zal wel menigeen met span ning hebben gekeken naar de laatste aflevering van „Kentering", met Hans Wortelboer breed in het beeld. Er kwamen goedbedoelde teksten van zijn lippen en de getoonde beel- Een vervolgverhaal van Snske en Wiske Aetherklanken DINSDAG 7 JULI 1964 HILVERSUM I. 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ocht. gymn. 7.20 Lichte gram. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lich te gram. 9.00 Ocht. gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Oude kamermuz. (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor genwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Licht instr. kwintet. 12.20 Regeringsuitz.: Voor de landb. 12.30 Mededel. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Lichte orkestmuz. 13.00 Niys. 13.15 Mededel., event, actueel of gram. 13.25 Beursber. 13.30 Militaire Kapel. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Muzikale raadsels voor kinderen. 15.00 Holland Festival 1964: Intern. Beiaardconcours. 15.20 Het kan niet altijd kaviaar zijn, hoorsp. (8). Van af 16.00 Event, onderbreking rep. Tour de France 1964. 16.00 Nws. 16.02 Pianorecital: mod. muz. (stereof. uitz.). 16.25 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram. voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Event, actueel. 18.20 Elek tronisch orgelspel: amus. muz. 18.30 Radio - Volksuniversiteit: Educatief Toerisme, door Tom Hoogland. 19.00 Gesproken brief uit Parijs. 19.05 Harpspel en zang: volksmuz. 19.30 Lichte gram. 20.00 Nws. 20.05 Prome nade-orkest en pianospel. 20.45 La serva padrona, kom. opera (gr). 21.40 Een kwartet voor Pauline, hoorspel. 22.10 Gitaarspel (stereof. uitz.). 22.30 Nws. 22.40 Journaal met nabesch. Tour de France 1964. 23.05 Mod. or kestwerken (gr). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n. 298 M. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte gram. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram., met toe ristische tips. 9.40 Schoolradio. 10.10 Lichtbaken, lez. 10.20 Lichte gram. met boekbespr. voor de huisvr. 11.50 Volaan vooruit, lez. 12.00 Ange lus. 12.04 Platennws. (12.30-12.33 Me dedel. t.b.v. land- en tuinb. 12.33- 12.45 Voor de boeren). 12.55 Kath, nws. 13.00 Nws. 13.15 Lichte gram. 14.00 Voor de plattel, vrouwen. 14.10 Herh. Raaien maar van zaterdag jl. 15.10 Mod. gram. 15.20 Lichte gram. 15.40 Dansorkest. 16.00 Voor de zie ken. 16.30 U hebt voorrang: godsd. progr. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 De jeugd musiceert, waarin boeken- en vakantietips voor kinderen. 17.50 Re- gerings uitz.: De radio in de Ned. An tillen, door Auke Cloo. 18.00 Lichte gram. 1850 Voor de kleuters. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte gram. 20.00 Hol. Festival '64: Tenor en piano: klas. liederen. 20.45 Te Mastrigt in die stad vermaerd, docu mentaire over het stadhuis te Maas tricht. 21.15 Hol. Festival '64: Resi dentie-orkest en solist: mod. muz. 22.20 Actualiteiten of gram. 22.25 BoekbesDr. 22.30 Nws. 22.40 Alle lan den hebben allerhande liedjes. 23.10 Lichte muz. (opn). 23.55-24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 19.30 Agrar. nws. 20.00 Jour naal. KRO: 20,20 Brandpunt. 20.40 Rens v. Dorth komt even langs, ca baret. 21.10 Over de streep, document, progr. 21.40 Een uur met Hitchcock, film. 22.30 Epiloog. NTS: 22.40 Jour naal. 22.45-22.55 Filmverslag van de Tour de France. TWEEDE KANAAL NTS: 19.30 Huckleberry Hound, tekenfilm. 19.55 Sleepy Poodles, ko mische slapstick. 2C1.00-21.30 Een lin ke jongen, speelfilm. door Antonio del Monte 17) Ze was van een onschatbare leef tijd zou even goed vijftig als ze ventig kunnen zijn en in de om gang met haar bemerkte men direct, dat ze gewend was veel mensen naar haar hand te kunnen zetten. Iets in haar wezen duldde geen tegenspraak en al was signora Ciesatti een zeer plooibare vrouw, zij had alle eigen schappen in zich ontwikkeld, die een dictator kenmerken. Er was slechts één wezen in huis, dat haar zonder moeite van haar stuk kon brengen. En dat was Cesati, een tengere jon gen van ongeveer zeventien jaar, die haar bedroog en naar de ogen keek en van wie zij alles kon verdragen. Hij was als knechtje in huis gekomen en om de één of andere onbegrijpe lijke reden had mevrouw Ciesatti voor hem een affectie opgevat, waar door hij in het huis ontzien werd als een koning en gehaat als een boef. Hij was haar spion en haar oogappel en tegelijkertijd haar grootste vijand. Zij was voor niemand weekhartig maar wanneer Cesati van een bood schap een half uur langer uitbleef dan nodig was, liep zij zenuwachtig naar de meisjes, keek aldoor op haar horloge en al spoedig was het in haar huis een warm begrip geworden, dat men op zo'n ogenblik met enige tact mevrouw Ciesatti privileges kon af persen, die zij anders onder geen voorwaarde ooit zou hebben toege staan. Zij glimlachte toen zij Maddalena op de stoep zag staan en met haar lage stem groette ze vriendelijk. Zij ging enkele passen naar achteren en wachtte tot Maddalena de deur ge sloten had. „Je bent laat", zei ze daarna lang zaam. Maar Maddalena had niet veel lust tot praten. Ze zag niet, dat mevrouw Ciesatti haar opnam met 'n lach van verwachting. Ze knikte, maar toen ze langs mevrouw Ciesatti het por taal wilde uitlopen, merkte ze, dat dit op de één of andere manier niet mogelijk was: ze scheen de hele ruimte te vullen en plotseling op een verklaring te wachten. Er volgde een korte stilte. Een pauze, waarin signora Ciesatti on merkbaar van houding veranderde. Misschien kwam die verandering wel het meest tot uitdrukking in haar ogen, die Maddalena zeer streng en dwingend opnamen nu. Ze keek op haar horloge en zei: „Ik vergis me toch niet, je bent zèèr laat". „Zo", zei Maddalena en dan liep ze langs haar heen, zo dicht, dat hun lichamen elkaar raakten. „Ik heb groenten meegebracht", vervolgde ze. „Misschien wil Cesati ze straks mee naar de keuken nemen. Ze nam de bloemen en zette de tas op de grond, waarna ze de trap opging naar haar kamer. Mevrouw Ciesatti was ziedend. Van alle vrouwen in haar huis was Mad dalena wel de meest onverschillige en brutale, vond ze. Met de handen in de zakken van haar zware, zijden peignoir gestoken, keek ze haar na. Er vertrok geen spier van haar ge laat. Maar toen Maddelena halver wege de trap was, zei ze: „Ik ver wacht, dat je een ogenblik bij me komt, Maddalena. Ik heb toch niet voor niets ruim een half uur op je gewacht?" Ze draaide zich onwillig.>m „Moet dat speciaal nu?" Maar mevrouw Ciesatti had zich al omgedraaid en liep naar de ont vangkamer, een zware geur van par fum achterlatend. De ontvangkamer was een bijzon der ruim vertrek en voor de hoge ra men, die uitkeken op de smalle bin nenplaats, hingen zware gordijnen, die altijd voor een kwart gesloten waren. Er brandden constant enkele sche merlampjes die een zwoel, rood licht verspreidden. Trouwens, het rood overheerste in signora Ciesatti's ka mer. Het was er in alle tinten aan wezig; van het pluche op de diepe leunstoien tot de zijden kleedjes op de sierlijke tafeltjes. Het was hier, dat zij naast de bezoe kers, ook verschillende dingen van interne aard placht af te handelen. Zij zat al in haar stoel toen Mad dalena binnenkwam. Ze zat er als een grote tragedienne, die wacht op de bekentenissen van haar veel jon gere minnaar. „Ja-a?" vroeg Maddalena met te genzin, terwijl ze ging zitten in de stoel die het dichtst bij haar stond. Mevrouw Ciesatti zweeg demonstra tief. Ze legde haar mollige handen op het rode pluche van haar fau teuil en keek naar de glinsterende ringen aan haar ronde, vlezige vin gers. Uit het huis kwamen enkele ge luiden: een paar vrouwen, die elkaar verhalen vertelden op de bovengang en dan schaterend uit elkaar liepen; een sentimenteel radiodeuntje, dat gedempt doorklonk en het gerinkel van serviesgoed uit de keuken. Mevrouw Ciesatti wachtte nu niet langer. Van een tafeltje nam ze een zilveren sigarettenpijpje en begon te roken. „Waarom ben je zo laat?" vroeg ze met iets dreigends in haar toon. „Ik was naar de markt", antwoord de Maddalena stug. „Ik wou bloemen kopen voor mezelf en groente voor u. Ik had een lange ruzie over de prijs". „En meer niet?" De dikke vingers begonnen een geruisloze'mars op de stoelleuning te trommelen. Wantrou wend keken de bruine ogen naar Mad dalena. „Nee", zei ze kort. Er dook een vaag gevoel van ongerustheid in haar op. Een voorgevoel van een ramp zalige gebeurtenis. Ze was nog nooit bang voor mevrouw Ciesatti ge weest. Ze had zich altijd voorge houden, dat ze toch niets te verlie zen had. Maar nu was er ergens in haar plotseling een angst. Waarvoor wist ze eigenlijk niet goed. Het was een ondefinieerbaar gevoel, dat ont stond in haar maag en een zekere associatie met misselijkheid met zich meebracht. Mevrouw Ciesatti stond op. De overvloedige zijde van haar peignoir ruiste bij iedere stap, die ze deed in de richting van een klein, noten houten kastje, waaruit ze een fles en een glas haalde. „Dus er valt werkelijk niets meer te vertellen?" vroeg ze onverwachts. Maddalena kleurde. Het was be lachelijk, maar ze voelde hoe een donkerrode blos zich uitspreidde over haar wangen; of ze een jong meisje was. Voor mevrouw Ciesatti was het te donker om het te kunnen zien. Bovendien was ze bezig port in te schenken toen Maddalena driftiger antwoordde dan noodzakelijk was. En dat ontging mevrouw Ciesatti niet. Ze voelde zich weer dichter bij de overwinning komen en met het glas in haar geheven hand liep ze naar haar stoel en lachte honend „Dus je had ook geen ontmoeting op straat?" vroeg ze tenslotte vlijm scherp en het was of haar ogen die van Maddelha tracthten te doorsnij den. Een ogenblik was het zeer stil in de kamer. (Wordt vervold)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 2