MAN DOOR
LANDMIJN
GEDOOD
HUWELÏJk van
16-jarig meisje
Nederland
weigerde neger
als ambassadeur
nietig
Leidse Bioscopen
Twee maanden
voor vernieling
van een ruit
^vakantie?
Overheid schetst
vals beeld van
studentenwereld
VULCANO
De Nerveuze Nerviërs
WOENSDAG 1 JULI 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 2
Gi&ren in de namiddag is het pas ge
trouwde echtpaar Boesveld uit Zaltbom-
mei in de nabijheid van de Waalbrug
het slachtoffer geworden van een land
mijn uit de tweede wereldoorlog.
De man. de 25-jarige H. Boesveld,
kwam om het leven, zijn vrouw mevr.
G. Boesveld-Gortzak, werd gewond. Zij
is in het ziekenhuis in Zaltbommel op
genomen. Haar toestand is niet levens
gevaarlijk.
Waarschijnlijk heeft de heer Boesveld
tijdens de wandeling vlak langs de laag-
waterlijn een voor hem vreemd voor
werp ontdekt, waar hij op getrapt of op
geslagen heeft. De heer Boesveld werd
door de ontploffende mijn onherkenbaar
verminkt en was op slag dood. Het on
geluk gebeurde vlak bij de plaats waar
vroeger een bunker stond, die diende
voor de verdediging van de Waalbrug.
Duitse militairen hebben tijdens de 2e
wereldoorlog in de omgeving van de
bunker mijnen gelegd.
In 1946 kwamen twee jongelui uit Zalt
bommel in dezelfde buurt tengevolge
van een mijnontploffing om het leven.
De rijkspolitie van Zaltbommel heeft
de plaats des onheils geisoleerd. De
mijnopruimingsdienst is gewaarschuwd.
caféhouder voegen. Voor zijn be
moeiingen kreeg de chauffeur een
vergoeding van de caféhouder. Deze
is inmiddels gearresteerd.
De ouders van het meisje hadden
een verzoek tot nietigverklaring bij
de rechtbank ingediend. Dit werd
noch door het meisje, noch door de
chauffeur bestreden.
Amerikaanse bladen
Heeft de minister kennis genomen
van berichten in Amerikaanse bladen,
volgens welke de Nederlandse rege
ring zou hebben geweigerd agrement
te verlenen voor de benoeming van
een neger tot ambassadeur van de
Verenigde Staten in Nederland, zo
heeft het Tweede-Kamerlid mej. Rut
gers (ARP) aan de minister van Bui
tenlandse Zaken gevraagd.
Aannemende, dat deze berichten
volstrekt uit de lucht gegrepen zijn,
acht de minister het dan niet in hoge
mate betreurenswaardig, dat op deze
wijze in het buitenland de naam van
Nederland met rassendiscriminatie in
verband gebracht wordt?
Welke stappen denkt de minister
te ondernemen om te trachten, de
kwalijke indruk van deze berichtge
ving zoveel mogelijk ongedaan te
maken?, wil mej. Rutgers weten.
De Civiele Kamer van de Recht
bank in Den Haag heeft bij vervroeg
de uitspraak nietigverklaring uitge
sproken van het huwelijk door een
toen zestienjarig meisje J. den
O. gesloten met de 53-jarige Haagse
chauffeur H. O. Dit huwelijk was in
Gretna Green in Schotland voltrok
ken op verzoek van een gehuwde
Haagse caféhouder, die met 't meisje
relaties onderhield en deze wilde
voortzetten.
Door het sluiten van dit huwelijk
kreeg het meisje meerderjarigheids
rechten en ze zou zich weer bij de
De films in de week van 25 juni
tot 1 juli zijn door de Katholieke
Film Centrale als volgt gekeurd:
Camera: De stuurloze twee (14 j.).
Dagelijks 2.30, 7.00, en 9 15 uur
Zondag: 2.30, 4.45, 7 00 9.15 uur
Lido: d'Artagnan tegen de 3 mus
ketiers (14 jaar).
Dagelijks: 2 30, 7.15, en 9 15 uur
Zondag: 2.30 4 45. 7 00 9 15 uur.
Luxor; Hud, de ontembare (18 jr).
Dagelijks. 2.30. 7 00, en 9.15 uur.
Zondag: 2.30. 4.45 7 00 9.15 uur
Studio: De minnares (18 jr C.F.K.).
Dagelijks: 2.30, 7 00, en 9 18 uur
Zondag: 2.30. 4.45. 7,00, 9.15 uur
Trianon: Irma la Douce (volw.).
geprolongeerd.
Dagelijks 2.00 en 8.00 uur.
Zondag: 2 00. 5.00, en 8.00 uur.
Rex: The Raven (14 jaar).
Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uur
Zondag: 2 30, 4 45 7 15. 9 15 uur
Ma. t/m wo.: Koninginnen vaD
de nacht (str. volw.).
kabinet, parlementsleden en oud
ministers Cals en Klompé, prof dr.
Beel, vertegenwoordigers van 't ka
tholieke maatschappelijke leven, zeer
vele ambassadeurs en gezanten.
Van de hofhouding van H.M. de
Koningin waren aanwezig de groot
meesteres uit het huis van H.M. de
Koningin, mevr. G. J. v. Wickevoort
Crommelin en grootmeester J. J. L.
Baron van Lynden.
Dirk Schoneveld is te romantisch
op zijn elektrisch orgel
Concert met perspectief
in Rijnsburg
Wolf. Hier liet de organist alle mooi
doenerij weg en alle moeilijkheden in
het laatste werk werden glansrijk over
wonnen.
Schoneveld speelde heel vaardig nog
een Gigue van de Vlaamse organist
Dirk Schoneveld gaf een concert op Loeillet. Dit werk werd voor clavteim-
het electrisch orgel van de Maranatha- bel geschreven. Het pedaal had daarom
kerk te R«nsburg. Nu is zo'n orgel met beter achterwege kunnen blijven, de
zwelkast, tremulant en snelle aanslag registrering wat helderder kunnen zijn
De rechtbank in Den Haag heeft gis
termorgen de 45-jarige bedrijfseconoom
W. J. S., zonder vaste woonplaats, ver
oordeeld tot twee maanden gevangenis
straf met aftrek van het voorarrest ter
zake van vernieling van een ruit in de
woning van zijn zwager in Wassenaar.
Aanleiding hiertoe was het feit, dat
verdachte reeds drie jaar lang tracht
zijn driejarig zoontje, dat door zijn echt
genote is meegenomen naar Engeland,
op te sporen. Hij vermoedt dat zijn
zwager met de verblijfplaats van zijn
vrouw en het kind bekend is, zodat hij
telkens in Wassenaar daarover moei
lijkheden maakt. Verdachte smeekte
de rechtbank bij uitspraak te bepalen,
dat het adres van zijn zoontje moet wor
den medegedeeld.
De officier van Justitie had twee we
ken geleden tegen verdachte vier maan
den gevangenisstraf geëist, waarvan 1
maand voorwaardelijk en aftrek van 't
voorarrest. De rechtbank stelde ver
dachte toen echter ter zitting op vrije
voeten.
Aetherklanken
en de aanslag nog lichter.
.,orm veias voigenae concert tegemoet en no-
daarmede is Dirk Schoneveld a aardis hiJ dan een minder én ter
op weg. Jammer voor hem. Hij is een j
or„„ni,. All.. gebruik zal maken van al de verleide-
organist met gave. Alles komt correct
tot klank. Maar hq mist een goede klas
sieke scholing. En daardoor is de klank
vaak verwant aan een cinemaorgel. Een
degelijke studie onder strenge leiding
op een mechanisch orgel zou veel ten
goede doen keren.
lijke hulpmiddelen van een electrisch
orgel.
Theo ten Hooven.
VOORSCHOTEN
Geert dag verloren
laten gaan door pijn!
Neem 'ASPRO' mee
Hoofdpijn, verkoudheid
2 'ASPRO
-è*i ...CS tfoitujeeb fit.'
Gids kath. studenten
De Unie van Katholieke Studenten
verenigingen in Nederland heeft voor
katholieke eerste-jaarsstudenten een
voorlichtlngsgids samengesteld over
gezelligheidsverenigingen onder de titel
„Vivat Academia?"
De unie zegt tot de uitgave te zijn
overgegaan, omdat het door het ministe
rie van O. K. en W. uitgegeven „Na het
eindexamen studeren?" een studenten
wereld schetst, die tegenwoordig niet
meer bestaat, behoudens in een enkele
oertraditionele studentengroepering. De
gids zal in een oplaag van 5000 exem
plaren verschijnen en is reeds gedeel
telijk via middelbare scholen aan aan
komende abituriënten gezonden.
Receptie in
Den Haag t.g.v.
Pauskroning
Gisteravond heeft de Apostolisch
Internuntius in Nederland, mgr. G.
Beltrami, ontvangen ter gelegenheid
van de eerste verjaardag van de
Pauskroning van Paulus. Velen heb
ben van deze gelegenheid gebruik ge
maakt om de felicitatieregisters te
tekenen. Onder hen bevonden zich
o.a. kardinaal Alfrink, de bissehop-
pen van Den Bosch en Rotterdam.
Verder verscheidene leden van het
DONDERDAG 2 JUT.Ï IS5*
HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc/».
7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Licht gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Lichte gram. 9.00 Gymnastiek. 9.10 De
groenteman. 9.15 Klass. Italiaanse ka-
mermuz. (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen
(gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws.
11.02 Huishoudel. zaken, lezing. 11.15
Radio Filharmonisch ork.: klass. muz.
(opn.). 12.00 Lichte orkestmuz. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.33
Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Licht
instrumentaal kwartet en zangsol. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel
actueel of gram. 13.25 Beursberichten,
13.30 Dansork. met zangsol. 14.00 Viool
en altviool: klassieke muz. 14.40 Literair
programma. 15.00 Schakeringen, een
reeks programma's over Kunst en Cul
tuur. Vanaf 16.00 eventuele onderbre
king voor reportage Tour de France .64.
16.00 Nieuws. 16.02 Licht gram. 17.00
Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Pianospel: lichte muz. 18.30
Zing met ons mee. 19.00 Sportparade.
19.30 Voor de jeugd, 20.00 Nieuws, 20.05
Don Carlos, opera. 21,05 Bondig bulletin,
wekelijkse kunstnotities. 21.15 Don Car
los, Opera (verv,). 22.50 Nieuws. 23.00
Actualiteiten, met nabeschouwing Tour
de France 1964, 23,30 Don Carlos, ojpera.
(verv.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s.
7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV,
KRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte gram., afgewisseld door be
richten en kookpraatje. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Hoogmis. 11.00 Voor de zie
ken. VPRO: 11.45 Licht orkest (gr.).
12.15 Leven op het land, lezing. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Deze week. 13.00 Nieuws. 13.15
Klass. gram. 13.45 Voor de vrouw.
NCRV: 14.15 Licht pianospel (gr). 14.30
Lichte gram 14,45 Gitaarspel (gr.). 15 00
Gelders orkest: klass. muz. 15.40 Barok-
koperenensemble: oude gram. 17.00 Voor
de jeugd, 17,30 Lichte gram voor de
teenagers. 18.15 Sportagenda. 18.20 Me
tropol? orkest. 1900 Nieuws en weer-
praatje. 19 10 Geestel, liederen (gr).
19.30 Radiokrant. 19.50 Amuseménts-
muziek, (gr.). 20,20 Radio-Vossenjacht,
luisteraars op zoek naar radio-reporters,
21.30 Lichte gram. 21.45 Klass. gram.
22.00 Kerkorgelconcert: klass, en mod.
muz. 22.30 Nieuws en SOS-berichten.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking. 23,00 Lichte gram. 23.10 Zo
meravondcabaret, 23.55 Licht gr. 23,55-
24.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
VARA: 15,00-15.45 Voor de vrouw.
16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Ste
nen voor brood?, documentair program
ma over geestelijke verzorging bij de
Nederlandse strijdkrachten. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Achter 't nieuws.
20.45 Luchtkasteel, klein zomerdroom-
pje. 21.15 Malando 1939-'64. herdenkings
programma. 21.30 Dick Powell - Peri
cles was in de 31ste straat, TV-film.
NTS: Journaal. 22.25-22.35 Filmverslag
van de Tour de France.
door
Antonio del Monte
Anita was echter allang verdwe-
nen toen Enzo „De drie tonnen" be
reikte. Op dit uur van de avond was
het meestal nooit druk meer. De
meeste klanten waren hun dagelijkse
wandeling langs de haven begonnen.
De mannen slenterden met de han
den op hun rug naast elkaar voort
en achter hen kwamen de vrouwen.
Niemand besteedde veel aandacht
aan de komst van Enzo. Enkelen wa
ren bezig een spelletje te kaarten en
anderen voerden gedempt een ge
sprek c»ver de visvangst, die de laat
ste dagen uitzonderlijk slecht was ge
weest.
Hij liep direot naar de toonbank
en bestelde een glas wijn, maar Ri
naldo, die voor een ontbrekende
vierde kaarter had moeten invallen,
gebaarde, dat hij het zelf moest in
schenken.
Enzo knikte, maar hij verroerde
geen hand. Hij leunde tegen de toon
bank die vol vlekken zat en met zijn
hand onder zijn hoofd staarde hij
somber voor zich uit.
Ze dachten dat hij het kaartspel
volgde, en toen Rinaldo een fout
maakte en de anderen zich daardoor
benadeeld voelden, werd hij er direct
bijgesleept om als scheidsrechter te
fungeren.
En Enzo, ofschoon hij een groot
rechtvaardigheidsgevoel had en altijd
heel objectief een zaak te beslechten
wist, wuifde met zijn hand, ten teken
dat hij er dit keer niets voor voelde
zich te mengen in een uitgebreid me
ningsverschil, dat alle mogelijkheden
van een formidabele ruzie in zich
had.
„Wat heb jij?" vroeg Rinaldo ver
wonderd. „Je kijkt zo zwart als de
bodem van de zee, Een rokende vul-
caan kan er niet beroerder uitzien
dan jij. Wat is er?"
Enzo haalde zijn schouders op en
liep om de toonbank heen. Van een
plank haalde hij de wijnkaraf en
zwijgend schonk hij zichzelf een glas
vol, dat hij in één teug leegdronk.
Daarna slokte hij onmiddellijk een
tweede naar binnen en toen hij een
sigaret had opgestoken, pakte hij ten
slotte een afgedankte bierkist, die
hij naar een hoek van het kroegje
sleepte en met zijn benen over elkaar
geslagen, zat hij daarna wel een
kwartier zwijgend voor zich uit te
kijken.
Onverwachts kwamen er nog wat
mannen binnen, die allemaal in de
puimsteengroeve werkten. Eén van
hen nam de kaarten van Rinaldo over,
omdat ze nog steeds onder elkaar za
ten te mokken, en de anderen rookten
en dronken hun laatste glas wijn,
Enzo voelde nu wel, dat hij te ver
was gegaan.
Steeds weer zag hij het beeld van
Maria voor zich, zoals ze daar ging
over de weg, met haar hand de haren
wegstrijkend die voor haar ogen hin
gen. Hij wist, dat ze haar hoofd had
gestoten bij de huishoudster van de
priester, dat Figaro aan Madalena
werk had geweigerd. Hij wist maar
al te goed, dat de puimsteengroeve
voor Maddalen de ladste mogelijkheid
was. Maar hoe zouden zijn collega's
hierop reageren? En de vrouwen?
Ja, vooral de vrouwen!
Tenslotte had hij eigenlijk niets te
vertellen. Dat begon hoe langer hoe
meer tot hem door te dringen. Hij had
geen enkele zeggingschap in de groe
ve. Waren het slechts zijn zwijg
zaamheid en zijn zin voor menselijk
heid, die hem in het dorp door de
tijd een bepaalde, vooraanstaande po
sitie hadden verschaft.
Hij begreep ook, dat hij nu met
zijn besluit naar voren moest komen.
Dat hij de arbeiders morgenochtend
onmogelijk zo maar voor het naakte
feit zou kunnen stellen.
Hij probeerde het wel te zeggen,
Enzo. Maar op de één of andere ma
nier werd hij aldoor gedwongen zijn
mond te houden. Telkens wanneer hij
het juiste ogenblik gevonden dacht
te hebben, gebeurde er iets, waar
door hij capituleerde.
Maar ten laatste moest hij wel.
Rinaldo begon demonstratief met
zijn hand door de inhoud van de
geld! ,i te woelen en d was voor de
bezoekers het teken, dat er afgere
kend of opgeschreven diende te wor
den.
Enzo kon het nu onmogelijk langer
uitstellen.
De kaarters beëindigden jachtig
hun spelletje, terwijl de anderen
toekeken en in spanning op de uit
slag stonden te wachten.
Enzo voegde zich bij hen. Met zijn
handen in zijn zakken stond hij
schijnbaar onverschillig tussen de an
deren in en lachte gedwongen om een
grap van één van de kaarters.
Er werden weddenschappen afge
sloten. De spanning steeg schrikba
rend. Steeds dichter hingen ze over
het tafeltje heen.
Tot het spel ineens klaar was.
Lachend smeten ze de vette kaar
ten op het gammele, ronde tafeltje,
dat Rinaldo voor zulke gelegenheden
van achteren haalde en tegelijkertijd
stonden ze op en vroegen Rinaldo om
de rekening.
Het was Alberto die uitkomst
bracht.
„Laten we nog één glas wijn drin
ken", stelde hij voor. „Ik moet ten
slotte weten, dat ik mijn wedden
schap gewonnen heb. Dan gaan we
daarna naar huis.
Sommigen maakten bezwaar, maar
ze waren spoedig genoeg overge
haald door de vrolijke stemming van
de winnaars en zwijgend stond Ri
naldo de glazen vol te schenken, die
in een lange rij op de toonbank
stonden. Als soldaten in het gelid.
„Ik maak het toch werkelijk niet
te laat", zei Figaro, zijn glas ophef
fend. „Voor'geen tien gewonnen wed
denschappen. Man, ik heb tegen
woordig het gevoel of mijn botten
gekraakt zijn als ik niet voldoende
slaap heb gehad."
„En dan zit jij nog op het water",
lachte Alberto. „Maar wij, die de
hele dag in de groeve moeten sjou
wen. Man, wat is het laatste dagen
heeit geweest. Ik geloof, dat ik geen
aasje wind gevoeld heb, overdag.
„O ja", knikte Figaro instemmend,
„Vissen is veel beter. Ik zou geen
dag in mijn leven meer buiten de
zee kunnen. Ik moet ruimte om me
heen hebben."
,Ja, we gaan weg", zei iemand en
zette zijn glas op de toonbank. „Mor
gen is het al weer vroeg dag. Vol
gende keer maar afrekenen, Rinaldo.
Dit was voor Enzo het laatste
ogenblik.
In enkele seconden stonden er op
toonbank één, twee, drie, vier, vijf
lege glazen en iedereen maakte zich
gereed om te vertrekken.
Toen zei hij het. Zo maar en pas
sant, als een vluchtige opmerking
tegen Alberto: „Zeg-eh morgen
komt de zuster van Maria Natoli in
de groeve werken. Hoe heet ze ook
weer
Het was op slag doodstil in „De
drie tonnen". Zonder dat iemand zijn
houding veranderd leek te hebben,
keken allen plotseling in één rich
ting, Er ontstond een spanning die
voor Enzo bijna ondragelijk was.
Hij probeerde een nieuwe sigaret
óp te steken, maar toen hij het
pakje uit zijn broekzak wilde vis
sen, was het net of zijn handen alle
diensten weigerden.
Zijn hart bonkte zwaar en lang
zaam. Als de klok van de kerk bij een
sterfgeval.
Hij was bang, dat de anderen het
zouden kunnen horen en het zweet
brak hem uit.
(Wordt ver void)
Wij misten nu de strengheid en het
klankidioom van de Barok bij Bach en
Handel. Bij het koraal „Wachet auf"
ontbrak daardoor het karakter in de
registrering en 'n juiste frasering. Daar
door was de „Praeludium en Fuga" in
g-moll te weinig transparant en de Fu
ga werd niet exact genoeg. De geest
van Bach was zoek. Erger was echter
het gebruik van de zwelkast en de ef
fectgeluiden bij Handels orgelconcert
No. 4. De dispositie van de oude En
gelse orgels en de uitvoeringspraktijk
in Handels dagen laten dergelijke in
terpretaties niet toe.
Het organistisch kunnen van Schone
veld kwam uitstekend tot zijn recht in
de Toccata van J. (Nieland en in Passa-
Advertentie) caglia - Koraal en Fuga van Corn, de
Orgelconcert Uitgaande van de
culturele commissie van de Hervorm
de Jeugdraad zal op maandag 6 juli
1964 's avonds om 8 uur in de Herv
kerk een concert worden gegeven
door Johan van Dommele, orgel, or
ganist van de Eusebiuskerk te Arn
hem en Kindercantorij van de Dorps
kerk o.l.v. H. J. Walvaart. Het pro
gramma bevat werken van Du Mage,
W. Vogel, D. Buxtehude (1637-1707),
G. Böhm (1661-1733), J. S. Bach
(1685-1750) en H. J. Walvaart.
De Atheense Themis Palycratis,
die zaterdag op het strand werd ge
arresteerd omdat zij een „monokini"
droeg, is maandag veroordeeld tot
drie maanden gevangenisstraf.
Een vervolgverhaal van Suske en Wiske
miHjHmjsriH w bocht ie Dim mm.