't is weer tijd voor Kardinaal Alfrink over vrije meningsuiting in de Kerk DINSDAG 12 MEI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 zó zacht zó geurig Luister naar „ft la weer tijd voor North State", met de Dutch Swing College Band o.l.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica- za. 11.15, zo. 10.30, di. 19.00, do. 18.45 u. (Advertentie) De bronzen zeemeermin in de haven van Kopenhagen, enige tijd geleden gruwelijk verminkt doordat een onverlaat het bronzen kopje afzaagde, zal weer in de oude luister worden hersteld. Gisteren is in een gieterij een nieuw kopje gegoten, vervaardigd naar het origineel, dat gelukkig nog be waard is gebleven. Hier het moment, dat het nieuwe kopje uit de vorm komt. Vrije uiting in vrije eerbied Kardinaal Alfrink, aartsbisschop van Utrecht, heeft in de jaarverga dering van het Thymgenootschap te Utrecht een rede uitgesproken, waar in hij uitvoerig inging op de vrijheid van meningsuiting in de Kerk. „De vrijheid van meningsuiting is een goed, dat de Kerk niet kan mis sen, en bij alle gebondenheid aan 't werkelijk gezag ligt deze vrijheid in het wezen der Kerk verankerd. Als er een conflict ontstaat, dan gaat het meestal niet om het beginsel van deze vrijheid, maar om het gebruik, dat ervan gemaakt wordt. De Kerk heeft die vrijheid ook no dig, niet vanwege de belangstelling welke daardoor bij de gelovigen voor de Kerk en de kerkelijke zaken kan worden gewekt, ook niet alleen ter voorlichting van de leiding over het geen bij de mensen leeft, maar om dat die vrijheid van meningsuiting een publieke opinie binnen de Kerk tot stand brengt, welke onder be paalde voorwaarden door de stuwing van de H. Geest het geloof der Kerk tot uitdrukking brengt. Beperkingen De vrijheid van meningsuiting mag binnen de Kerk alleen functioneren zo zei de kardinaal .tot opbouw van het lichaam van Christus, en daarom is zij aan regels, aan beper kingen gebonden. Het geloof moet aan die vrijheid ruimte geven, maar zal haar ook moeten beperken, want Wemneer men ingaat tegen het geloof van de Kerk, houdt men op van de Kerk te zijn. Natuurlijk, aldus de kardinaal, zal men steeds weer wij zen naar Copernicus en Galilei, die op zuiver wetenschappelijke gronden ingingen tegen het vermeende ge loof van de Kerk, waarvan de Kerk zij het met veel moeite later erkende, dat het niet ging om het geloofsbezit maar om een vrije na tuurwetenschappelijke opvatting. Theoretisch is eenzelfde incident weer mogelijk, maar voor ons is er „Kom 's hier..." Een Nijmeegse jongeman, die er zondagmiddag getuige van was dat een wielrijdster bij een stoplicht even in aanraking kwam met een bromfiets, greep streng in. „Kom eens eventjes hier", gebaarde hij naar de twintigjarige wielrijd ster. De vrouw gehoorzaamde, waarna de jongeman haar fiets nauwlettend onderzocht en haar personalia noteerde. „Deze boete komt u op een gulden te staan. U mag ook gireren, maar dan wordt het vijf gul den", sprak hij. De wielrijdster had een biljet van tien gulden bij zich en was verheugd over de service van de verbalisant, die aanbood het geld te gaan wisselen. Toen hij niet terug keerde, ging zij haar beklag doen op het hoofdbureau. Aan de hand van het signalement kon de identiteit van de jonge dienstklopper spoedig worden vastgesteld. Het was een vijf tienjarige knaap die voor eigen rekening werkte toch wel alle reden om bescheiden te zijn wanneer 20 eeuwen christen dom slechts één Copernicus en één Galilei heeft gekend. Vrijheid van meningsuiting is een Vrijheid van meningsuiting is een van Hie ionee beleeen Oude kostbaar "bezit als het juist wordt IT," Ule Jon£e> "Uiugcil, """c "Edammer, Goudse of Leidse Het juiste gebruik De eer sfe regel van dit gebruik zal inhouden, aldus kardinaal Alfrink, dat men zich richt naar het geloof van de Kerk en dit geloof met eer bied tegemoet treedt, ook wanneer mèn zou menen, dat het in werke lijkheid niet om geloof zelf gaat maar om een vermeend geloof of om een tactisch beleid, dat veranderd kan worden. Want ook eerbied voor het gezag in de Kerk is een evangelische eis, wat men ook zelf voor positie in de Kerk inneemt. En iedere vrije uiting van een per soonlijke mening zal haar toon moe ten vinden niet in een slaafse onder worpenheid, maar in een in evan gelische vrijheid aanvaarde eerbied. En ik geloof aldus kardinaal Al frink dat de vrijheid, die men wenst te hanteren, groter kan wor den, naarmate deze eerbied meer wordt beleefd. Het gaat hier trou wens niet alleen om een eerbied naar boven, het gaat evenzeer om een eer bied naar beneden, naar de eenvou dige broeder in het geloof, die men in liefdevolle zorg om zijn geloof te gemoet zal willen treden. We moeten door de vrijheid van meningsuiting niet vergeten te bouwen aan zijn ge loof, niet afbreken. Dat eisen behoed zame zorg en christelijke eerbied. Wat gedrukt staat We mogen niet vergeten dat in onze katholieke gemeenschap velen niet in staat zijn de relativiteit te erken nen van een in vrijheid geuite, af wijkende mening. Wat gedrukt staat, geldt voor hen als een evangelie. Hoe meer onze gemeenschap gaat be grijpen, dat een van de traditionele opvattingen afwijkende mening niet zonder meer kan beschouwd wor den als de katholeike opvatting, nau welijks als één katholieke opvatting, maar meer als de opvatting van een katholiek, m.a.w., hoe meer de rela tiviteit van deze vrije meningsuitin gen functioneren als een werkelijk communicatiemiddel, dat nergens kortsluiting veroorzaakt. En des te beter zal zij haar taak kunnen ver vullen in de meningsvorming binnen onze katholieke gemeenschap. Niet opdringen Omdat het in de kerkgemeenschap om een vrije meningsuiting zal moe ten gaan en om een in vrijheid ge groeide meningsvorming, zal men nooit zijn visie aan anderen moeten willen opdringen. Dan schendt men de vrijheid, die men voor zichzelf wil opeisen. Bij deze vrijheid van me ningsuiting gaat het om een podium, waar de verschillende visies elkaar kunnen ontmoeten. Het mag niet gaan om een pres sure groep, die een bepaalde visie aan anderen wil opleggen. Als de wederzijdse vrijheid geëerbiedigd wordt, gaat het pas om een werke- Gisteren is de bekende onderduikers-helper „oom" Han nes Boogaard met zijn echtgenote, die als dank voor hun goede diensten tijdens de oorlog een reis naar Israël is aangeboden, weer in Amsterdam teruggekeerd. Het was op het Centraal station een drukte van belang, want alle kinderen, kleinkinderen, neefjes en nichtjes van het dappere echtpaar waren naar het station gekomen om het te begroeten. Op de foto zien we de heer Boo gaard in debat met een radeloze kruier. Er waren plots drie koffers in zijn bagage terechtgekomen, die niet van hem waren Numerus clausus voor studenten geneeskunde? Het Tweede Kamerlid dr. K. van Dijk (VVD) heeft de minister van O. K. en W. schriftelijk gevraagd, of de verplichte aanmelding vóór 1 ju ni van hen die geneeskunde willen gaan studeren aan een van de drie rijksuniversiteiten de Vrije Univer siteit of de R.K. universiteit, de aan loop tot de invoering van een „nu merus clausus" in deze studierichting vormt. De verplichte aanmelding voor deze datum is op 22 april in de staatscourant aangekondigd. De heer Van Dijk wil ook weten, tot welke selectiemaatregelen de aan meldingen een inleiding zullen vor men en welk gevolg een en ander zal hebben voor de vele buitenland se studenten die hier medicijnen stu deren. Kind verdronken in een wasteil De tweejarige Elsje, een dochtertje van het gezin Verheijen-Peeters uit Ulicoten, gem. Baarle-Nasau, is gis termorgen in een wasteil verdronken. Het ongeluk gebeurde toen de moe der even weg was om wasgoed op te hangen. Mevrouw Verheijen heeft nog kunstmatige ademhaling toege past maar deze poging bleef vruch teloos. LET OP DE AUTO-KNEUSJES Het Tweede-Kamerlid mr. F. J. H. M. Daams (PvdA) heeft schriftelijk de aandacht van de ministers van Verkeer en Waterstaat, Financiën en van Justitie gevraagd voor de auto kneusjes in eigen land. Hij meent dat niet alleen op de „kneuzen-import" gelet moet worden, want ook in ons land worden zelfs total loss verklaar de autowrakken weer opgelapt of uit de restanten „nieuwe" auto's samen gesteld. De heer Daams informeert welke controlemiddelen mogelijk zijn om dergelijke praktijken tegen te gaan en welke verbeteringen daarin nog zouden kunnen worden overwogen. lijke dialoog. God alleen spreekt een monoloog; God verkondigt door zijn Zoon in de Kerk, een openbaring, die wij mensen hebben te aanvaar den, te beamen. En door dit beamen wordt ook deze monoloog tot 'n dia loog. Waar mensen samenspreken zal men de vrijheid, die men zelf opeist ook aan anderen moeten geven, ter wijl aan beide kanten deze vrijheid gedragen zal moeten worden door de eerbied en de liefde waarvan hier boven sprake was. De kardinaal besloot met te stel len, dat de geloofshouding van de Christen haar invloed moet. Hebben op zijn hanteren van de wetenschap. Geloof en wetenschap kunnen niet van elkaar gescheiden gebieden zijn. Beide vragen om vrijheid van in stemming, maar beide zijn ook in vrijheid aan elkaar gebonden. Prinses Christina verblijft op het ogenblik met haar medeleerlingen van de vierde klasse van het Amersfoorts lyceum in het Groningse landbouwdorp Garsthuizen voor een werkweek. Zij logeert daar bij de familie Huizinga en het was in de schuur van deze gastheer, dat de bijgaande foto van het vrolijke groepje werd gemaakt. l|t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 9