ST. JOSEPHPAROCHIE MAAKT KENNIS MET OOSTERSE RITUS week van de fotografie beter een CANON in de hand DIAL35 H. van der Hoeven veertig jaar koster ^^eS' Bijzonderheden Dankzij oplettendheid van Rijndijks veekoopman: jeugdige Katwijkse boefjes gepakt in Hazerswoude iiv de meerburgparochie Mikojan: geschil met China tijdelijk VRIJDAG 1 MEI 1964 DE LEIDSE COURANT ie» ze^s ^orvA^ .VP W»Ve*? ,^e' ,^9 O* 7-° 1to^7'° ..wóa^6 - tvVe* U kunt U kunt ook Maar kunt ook *n Amerikaan roken'n Virginia roken... de onvergelijkbare Golden Fiction melange kiezen Voor rokers met een eigen stijl (Advertentie) Hedenavond zal om 9 uur in de kerk van O. L. Vrouw Hemel vaart en St. Joseph, aan de He rensingel te Leiden het H. Misof fer worden gevierd volgens de oosterse ritus en wel de Slavisch- Byzantijnse ritus- De gezangen worden verzorgd door het Byzan tijns koor uit Den Haag. Verschillen tussen Oost en West Naast onze westerse ritus bestaat ook nog de Oosterse ritus, die wij vinden in het Oosten; Egypte, Abessinië, Grieken land, de Balkan, Rusland en Armenië. In de Westerse Kerk is nu eigenlijk maar één Misliturgie, de Oosterse ritus omvat een twaalftal liturgieën. Hoe is dit verschil tussen Oost en West ontstaan? Hoe zijn al die verschil lende liturgieën ontstaan? Vanaf het al lereerste begin is er een kern voor de Misviering gegeven, die altijd is ge bleven, en dan ook nu nog in alle Litur gieën terug is te vinden. Deze kern is het aanhoren van Gods Woord en ander zijds de eigenlijke viering van het Offer. De verschillende volken hebben deze kern op verschillende wijze uitgebouwd. De kern van de Misviering dateert uit de tijd van de apostelen. De woord dienst: lezingen uit de Bijbel, het zin gen van psalmen en de preek, hebben de Apostelen overgenomen uit de Jood se eredienst. Het tweede van deze kern was het vieren van het Eucharistisch Offer, zoals de apostelen Jesus dit zagen doen m de zaal van het laatste Avond maal. Ieder volk heeft zijn eigen taal en zijn eigen manier van doen. Elk volk gebruikte in de kerk zijn eigen taal; hier maakte men een diepe lichaams buiging voor God, daar aanbad men God door te knielen. Zo kreeg het Oos ten zijn eigen manier van Misviering, geheel verschillend van die van het Wes ten. In het Oosten hebben de volken in de loop van de eeuwen hun verschil lende eigen Liturgieën kunnen hand haven. In het Westen is in de loop van de tijd de Liturgie van Rome gaan over heersen, heeft de andere Liturgieën van het Westen verdrongen, al heeft Rome dan wel elementen van de andere Li turgieën overgenomen. Plaata en ttfd. Men kan de H. Communie ont vangen zowel onder het teken van brood als onder het teken van wijn. Tevoren worden een paar aanwijzingen hiervoor ge geven. Wel zal men voor de H. Dienst in het portaal van de kerk moeten opgeven, of men commu niceert. Bij het klaarmaken van de offergaven moet de priester rekening houden met het aantal communicanten. Eten is tot 7 uur en drinken tot 9 uur toegestaan. Tegen een kleine vergoeding is een tekstboekje te krijgen. Verloop van de H. Liturgie Op het eerste gezicht is zo'n H. Li turgie voor ons vreemd en onoverzich telijk. Toch is in grote lijnen de opbouw dezelfde als bij onze misviering. Zoals in onze H. Mis, valt de plechtigheid in twee grote delen uiteen: de dienst van het Woord (epistel, evangelie en preek) en de Offerdienst. 1. De dienst van het Woord. a. Het klaarmaken van het offerbrood en de kelk. b. Twee litaniën. c. De lezingen uit de Bbel: epistel en evangelie. d. De litanie voor alle gelovigen en de litanie voor de geloofsleerlingen. 2. De Offerdienst. a. De priester brengt de offergaven in processie vanaf de voorbereidingstafel naar het altaar. b. De litanie over de offergaven. c. De Anaphora (bij ons: de Canon) met de Consecratie. De woorden van de Consecratie worden door de priester ge zongen. d. De Communie van de priester en de gelovigen. Niet alleen de priester maar ook de gelovigen communiceren zowel onder het teken van het brood als onder het teken van de wijn. e. De wegzending met de zegen van de priester. ,,„o6«WC ve«< de <-pë tegp Van 2 t/m 9 mei 12 Liturgieën In de Oosterse kerk tellen wy 12 ver schillende Liturgieën. Er is hierin wel een bepaalde verwantschap te ontdek ken, die zijn oorzaak vindt in een ge meenschappelijke oorsprong. Wij kun nen vier groep onderscheiden: 1. De Byzantijnse Liturgie (Byzanti um). Hiertoe behoren: de Griekse, de Melkitische, de Russische en de Roe- theense Liturgie. 2. De Armeense Liturgie (Armenië). 3. De Antiocheense Liturgie (Antio- chië). Deze omvat de Syrische, de Ma ronitische, de Chaldese, de Malabaarse en de Malankaarse Liturgie. 4. De Alexandrijnse Liturgie (Alexan- drië). Hier onderscheiden wij: de Kop- tische en de Ethiopische Liturgie. In meerdere opzichten is het Oosten ons voor. Wij kunnen dus van hen leren. Zij hebben in hun ritus altijd de volkstaal weten te behouden,- terwijl in onze Westerse ritus wordt gesproken in het Latijn, een schone en rijke, maar voor bijna alle gelovigen een totaal vreemde taal. Zo speelt in de Oosterse liturgie het z.g. litaniegebed een grote rol: een vorm van bidden, waarbij de priester voorbidt en het volk telkens antwoordt met een korte en bijna steeds dezelfde bede. Gelukkig heeft het Twee de Vaticaans Concilie deze strenge één vormigheid in het Westen wat betreft de liturgische taal en eigenlijk de ge hele liturgie losgelaten. De verschillen de volkeren van onze Westerse Kerk krijgen weer de kans om in de liturgie min of meer een eigen weg te gaan. Het invoeren van de volkstaal met andere vernieuwingen kunnen ons de „achter stand" ten aanzien van het Oosten doen inhalen. Slavisch-Byzantijnse Liturgie Wjj spreken in het Westen over „het vieren van de H. Mis", in het Oosten spreekt men over „H. Liturgie". Dit woord drukt uit, dat het volk bij het H. Offer aktief is, iets doet, meedoet. Want dit (Griekse) woord is een samen stelling van de woorden: laos-volk en ergon-werk. Deze H. Liturgie zal dan vanavond zijn volgens de Byzantijnse ritus. In deze Byzantijnse ritus is de H. Liturgie oorspronkelijk in de Griekse taal. Maar het kan ook gebeuren in een andere taal, onder meer het Slavisch, zoals vanavond het geval zal zijn. De Byzantijnse ritus is door de twee Griekse missionarissen Cyrillus en Me thodius, twee broers, aan de Slavische volkeren gebracht. Zij waren Grieken, maar kenden het Slavisch. Daarom wer den zij door de Byzantijnse keizer uit gekozen om aan de Slaven het Evan gelie te brengen. Zij vertaalden de Bij bel en de liturgische boeken in de taal van het volk, waaronder zij werkten. Er kwam wel verzet tegen de volkttaal, het Slavisch, in de H. Liturgie. Maar Paus Joannes VTII stelde hen in het gelijk en schreef in 800: „Dit is volstrekt niet verkeerd. Want God, die de drie voornaamste talen nl. het Hebreeuws, het Grieks en het Latijn gemaakt heeft, schiep ook alle andere talen tot Zijn lof en glorie". DE KERK Voor in de kerk, op het altaarplein, staat het altaar. Het is kleiner dan het altaar in het Westen, en vierkant. Rechts van dit altaar staat een tweede tafel, de voorbereidingstafel, de prothesis. Aan deze prothésis maakt de priester geheel aan het begin van de H. Liturgie het brood en de kelk klaar. Er is een af sluiting tussen het altaarplein en het schip van de kerk, de z.g. ikonóstasis, beeldenwand, versierd met ikonen. i" -MiNB GEWADEN De priester draagt de volgende ge waden: a. Het sticharion. Dit kleed komt overeen met onze albe. b. Het epitrachilion, de stool van de priester, versierd met 7 kruisjes en franjes. In het Westen kruist de priester de stool over de borst. In het Oosten hangen de twee uiteinden recht naar beneden tot aan de voeten, c. De zóni is de singel van de priester, die hij over zijn stool draagt. Hij bestaat uit een band met twee linten, d. De epimanikia zijn een soort manchetten, die de uiteinden van de mouwen vaster om de armen sluiten, e. Het phelónion, het opperkleed. H.H. VATEN EN OFFERGAVEN De kerk is diep, omdat de priester ook wijn consacreert voor de gelovigen. De pateen heeft een voetstuk. Het offer brood is niet het harde, ongedesemde brood, zoals onze hosties. De priester neemt gewoon brood. Men gebruikt ron de broodjes, ongeveer 4 cm. hoog, van verschillende grootte. In het Oosten kunnen gelovigen zulke broodjes aan de deur van de kerk kopen. Zij bieden het dan vóór de dienst dit brood aan de priester aan, tegelijk met een lijstje, waarop de namen van de levenden of overledenen, die zij aanbevelen in de gebeden van de priester. Aan het begin van de H. Liturgie snijdt de priester de offerbroodjes in kleine stukjes, die hij op de pateen rangschikt, terwijl hij in tussen bidt voor degenen, die de ge lovigen in zijn gebed hebben aanbe volen. met tal van plezierige verrassingen. (Advertentie) voor perfekte foto's! Voor ff 250.- biedt Canon u een volautomatische halfkleinbeeld camera ,.,.,met veermótor die automatisch de film transporteert en terugspoelt, lens 29 mm f 2.8, diafragma en afstand af leesbaar in de zoeker, CdS belichtings meter, sluiteftadeh van 1/30 tot 1/250 seconde. En uw fptöhandelaar vertelt y gaarne nog. véél 'meer over de Het is alléén Terlenka met het Terlenka eti ket. want alléén de artikelen die A.K.U goedkeurt verkrijgen het merk Terlenka Artikelen die niet aan de A K U-eisen vol doen zullen veelal onder een soortnaam zoais polyester in de handel komen PUBLIKATIE VAN A.K.U., ARNHEM V i Imp. N.V. BORSUMI J- WEHRY - DEN HAAG ,r- Donderdagmorgen om haJlf zes Voor twee dertienjarige jongens tut de eigenaar van de koffietent KÏ^?,IF, Ko"Inginneda,s ,™aar' „De Rijnstreek", de heer S. Heems- verlopen zoals zij ver- kerk, tot de conclusie, dat er koeken, wa hadden.Op het bureau van de chocoladerepen en wat dies meer zij en de -andere Canon-camera'» mat rijkspolitie te Hazerswoude zullen zij mt voorraad waren ontvreemd wereldreputatie zich donderdagmorgen in elk geval „Kinderwerk", zo was de gedachte "ei van h« verwittigde dank zij de oplettendheid van (Advertentie) Rijndijkse veekoopman J. Platteel. NEEF VAN TSJOE PRIESTER GEWIJD In Parijs is een neef van de com munistisch Chinese minister-presi dent Tsjoe-en-Lai priester gewijd. Hij studeerde in Parijs. Door zijn vriendschap met een katholieke fa milie en een Franciscaan uit Marok ko, pater Ald-el-Jalil, kwam de ver want van Tsjoe-en-Lai in aanraking met het Katholicisme en besloot hij priester te worden. Vier zeilers verdronken bij feest op Aruba Een ernstig ongeval heeft gisteren tijdens de viering van Koninginnedag een schaduw ga worpen op de fees telijkheden op Aruba. In de haven mond van Oranjestad sloeg een zes meter lanige visserszeilboot, de „Syl via", om. De boot had deelgenomen aan de jaarlijkse zeilwedstrijden ter gelegenheid van Koninginnedag en had daarbij de tweede prijs behaald. Slechts drie van de zeven opvaren den bereikten veilig de kant. Vier uur later hebben reddingsploegen twee lijken waargenomen. Een Oostduitse stoker is woens dag bij de Franse sectorgrens van zijn locomotief gesprongen en over de Berlijnse muur naar het Westen ge vlucht. onmiddellijk de rijkspolitie. Vroeg uit de veren als de veekoopman J. Plat teel door zijn vak is, bezocht hij „De Rijnstreek" voor het ochtendlijke „bakske" en vernam daar de historie van de inbraak (de daders hadden zich toegang verschaft via het raam) Bij het verlaten van het bedrijf kreeg de heer Platteel al argwaan toen op dat vroege ochtenduur twee knaap pastoor en het kerkhof. Maar de ne- jes naderden, zich begevend in de venfuncties zijn vele. Om er een paar richting Leiden, over het voetpad, te noemen: bestuurslid van de KVP, Enfin, de knaapjes gingen weer te- commissielid van het Missiethuis- rug en al gauw was duidelijk, dat front, lid van de oudercommissie, hun gedrag geen zuivere koffie meer lid van het Oranje-comité Zoeter- was. Heel spoedig was het raadsel woude-Hoge Rijndijk. Tot voor kort opgelost: toen politie en de heer Plat- vanaf de oprichting penningmeester teel een achtervolging inzetten door van de R.K. Kostersvereniging afd. de polder achter de boerderij van de Leiden. heer N. Kaptein, werden de jeugdige boefjes gevat. Zij zijn daarna meege- Een typisch en amusant bewijs voerd naar het politiebureau in Rhy- van zijn veelzijdigheid is wel een nenburch. Overigens schijnen de brief, die hij eens ontving en die knaapjes teveel van het goede te als volgt was geadresseerd: hebben gekregen, want her en der „R. K. koster assuradeur, ho- in de sloten wierpen zij hun buit venier, begrafenisbedienaar, Kath. Bekennen van het inbraakje was IHustratie-agent, grafdelver, lid gouw gebeurd. Pluimveehouder, De Katwijkse knaapjes hebben de bode Wit-Gele Kruis, bode zieken- nacht van woensdag op donderdag secr- in een hooiberg doorgebracht op een baravereniging en lid van De van Rijndijkse boerderijen in de nabijheid van „De Rijnstreek". Woensdag hadden zij het ouderlijk huis verlaten. Honger dreef hen waarsohijnilijk tot de inbraak. Spelers". van het veertigja rig jubileum van de hr. H. van der Hoeven als koster van de Meer- burgkerk aan de Hoge Rijndijk, zijn we met de jubilaris eens een praatje gaan maken met deze geboren en getogen Hoge Rijndij ker. Veel oude herin neringen heeft deze hierbij opgehaald. Het begon met het „ambt" van misdienaar. Negen jaar was toen deze zoon van 'n tim merman-aannemer. 4 Jaar later moest de toenmalige „koster" G. Heemskerk naar de ambachtsschool en de 13-jarige v. d. Hoe ven solliciteerde toen maar bij pastoor Meyer naar het kosterschap. Hij werd aangenomen. De jonge koster legde zich vooral toe op het zo fraai mogelijk schik ken van de bloemen op en rond het altaar en daarvoor ging hij in de leer bij een zekere heer D. v. Galen. DOODGRAVER Toen de doodgraver J. Zandbergen, wegens hoge leeftijd „de schop erbij neerlegde" werd de toen 17- ZWEMMEN EN SLAPEN jarige Van der Hoeven ook graf- Er waren ook wel leuke momen- delver. Hoewel de parochie toen nog ten. Eens is de (toen nog 17-jarige) maar klein was, hetgeen financieel koster op een warme zomermiddag voor de jonge koster weinig aan- gaan zemmen. Maar dat had tot ge- trekkelijks betekende, heeft hij volg dat hij 's avonds in het lof, zit- van zijn keuze nimmer spijt gehad, 't tende op zijn bidstoel, prompt in Ambt van koster is 'n dienend' ambt slaap viel. Hij werd tot grote (en ue artillerie aan de loict van i -i en daar houdt hij van Je moet sportieve) hilariteit van pastoor Mey- kien in communistisch China heeft ®mdel«k va" ejn ^°ude kermis thuls" sfeer in een kerk brengen zegt hij. er en de misdienaars pas wakker bevel gekregen de hesdhietinff van dQ komen zo had Mikojan hieraan toe- „Het is een functie die je bindt toen de gelovigen de kerk reeds lang elSnde^ Q^oy, TaC ^Erhtan gevoegd, maar je ook een heerlijk vflj gevoel en breed hadden verlaten. die handen van de nato£Ss- nnrrw retft risoh-Chinese troepen, vandaag, de Vijf gewapende mannen hebben Men moet echter die vryheid waard DRUK BEZET eerste mei> aohterwege te laten. De woensdagochtend een overval ge" zijn door vertrouwen en begrip te Behalve met de gewone kosters- beslissing werd genomen opdat de pleegd op het nationale geografische kweken. Dat kan heel moeilijk zijn. werkzaamheden, verzorgt de heer „Chinese bevolking en de treopen van instituut te Saint-Mande bii Pariis Mendis van nabij getuige van blijde Van der Hoeven ook de tuin rond Tsjang Kai-Sjek" het meifeest op Zij maakten 250.000 frank buit Viif het kerkgebouw, de moestuin van de rustige wijze kunnen veiren. personen werden gewond OPVOLGER? Wij hebben de jubilerende koster leren kennen als een sympathiek man, die geheel berekend is voor zijn taak. Tegenwoordig wordt hij daarbij wel bijgestaan door zijn zoon Hans. Deze is zeventien jaar en op die leef tijd was de vader reeds vier jaar kos ter. Zal Hans zijn vader opvolgen, wanneer dat eens nodig mocht zijn? Zondag zal het feest zijn. Voor hen, Vice-premier Mikojan van de Sow- die de jubilerende koster met zijn jet-Unie heeft volgens het Japanse feest willen complimenteren is daar- persbureau Kyodo verklaard, dat toe gelegenheid van drie tot vijf uur in „De Drie Eendjes", tijdens een re- Rusland ervan overtuigd is, dat zijn ceptie. geschil met China „van tijdelijke aard en overkomelijk is". Mikojan rp dit woensdag gezegd in een KOJl rustig vraaggesprek in Moskou met de di- recteur van Kyodo, Kyosji Iwamoto. 1 mei Vieren die dit geschil voor eigen doel einden willen uitbuiten „zullen uit- De artillerie aan de kust van Foe- en droevige gebeurtenissen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 3