De
Sleutelstad in
perspectief
muzikaal
II
Grote
verscheidenheid
JOHN LOBO: Aan de Ka
ïon de Victorie
HAR VAN FULPENverzamelaar
van fanclubs
Top-Tïen
Leidse
SAMMY DAVIS Jr.
THE TELSTARSgitaarspelende
studenten in de rechten
LOPEND VUURTJE.
CEES VAN OYEN: bliksemcarrière
in de cabaretwereld
ZATERDAG 11 APRIL 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 11
OOK VOOR JOU een rubriek,
voor ieder die jong is, jong
denkt en zich jong voelt, onder
redaktie van Anton Abma en
Cees van Leyden.
Hebben wij vorige keer al het licht laten schijnen op enkele veel
belovende artistieke talenten uit de Sleutelstad, zoals beloofd, doen
wij vandaag nóg een greep uit de grote groep artiesten in het lichte
genre, die Leiden kent. Ter afwisseling richten wij niet alleen de
schijnwerpers op enkele kunstenaars, maar besteden we ook een
ogenblik aandacht aan een verschijnsel, dat zo nauw verweven is
met de kunst met de „kleine k", het „fanclubwezen". Een achttien
jarige Leidenaar, Har van Fulpen is de organisator van enkele
bloeiende fanclubs (o.a. van The Beatles), en over hem vindt u
hieronder meer.
Har van Fulpen, leider van enkele
fanclubs, omgeven door foto's en
O grammofoonplaten van zijn favoriete
artiesten.
A LS ER IEMAND in Nederland is, die uitziet naar de komst van Enge-
lands rockgroep-nummer-één THE BEATLES, dan is dat de Leide
naar Har van Fulpen (18). Bepaalde sterren bepalen de „hitparades", ofte
wel het „hitwezen" en het ziet er naar uit dat Har het „fanclubwezen"
voor zijn rekening neemt. Har van Fulpen heeft nl. een groot aantal favo
riete sterren, waarvoor hij graag propaganda maakt. Als vorm kiest hij
daarvoor, naar Amerikaans voorbeeld, de Fanclub. De leden van deze club
wisselen onderling foto's en nieuwtjes uit van en over hun ster.
Naast de Beatles vinden Har en zijn aanhang (plm. 200 in getal) Gerry
and the Pacemakers, Richochet, The Tornado's en de Leidse Rockgroep
The Bellboys „steengoed". De Fanclub voor deze artiesten wordt even
eens door Har geleid. Zo'n Fanclub kan je niet zomaar beginnen. Nee, men
moet eerst schriftelijk toestemming hebben van de artiest. En die wil dik
wijls wel. Na die toestemming moet men weer erkend worden door de
Nederlandse Fanclub Federatie. Als dat in kannen en kruiken is, mag men
het praedicaat „officiële" voeren. Maar onze Har pakt de zaken goed aan.
Hij heeft een abonnement op het vooraanstaande Amerikaanse muziek-
magazine Cash Box en het Engelse tijdschrift Melody Maker, jaarabonne
ment resp. 48 en 20. Zo blijft hij goed op de hoogte van iedere ont
wikkeling. Al de wetenschap opgedaan uit genoemde bladen, spuit Har
in zijn maandblad Hitparade, dat nu al voor de 15de keer verschenen is.
Daarnaast heeft Har correspondenten in Denemarken, Engeland en België.
„Fanclubverzamelaar" Har weet zich verzekerd van de medewerking van
erelid Cees van Zytveld, prominent disco-jockey van Radio Veronica, die
wekelijks via deze piratenzender propaganda maakt voor Hars werk en
dat men Hars pen weet te waarderen, blijkt uit de maandelijkse pagina,
die hij helemaal alleen vult, in het teenager-blad Tuney Tunes. Zo ver
zamelt de één postzegels en Har van Fulpen Fanclubs.'Fanclubs in wor
ding zijn die voor Trini Lopez („Ik ben in afwachting van zijn handteke
ning"), Ciska Peters („Haar toestemming heb ik al") en Imca Marina
(„Zfj krijgt dit jaar haar eerste gouden plaat")
TOP VOOR CLIFF,
FLOP VOOR ANNEKE
De volgende tien platen heb
ben in Leiden in de periode
31 maart—10 april de meeste
aftrek gekregen. (De tussen
haakjes geplaatste cijfers geeft
de stand per 28 maart aan).
i) 1. Vous permettez, mon
sieur, Adamo.
(2) 2. I want to hold your
hand, The Beatles.
8) 3. One more dance, Est
her en Abraham Ofa-
rim.
4. La Mamma, Corrie
Brokken, Crales Az-
navour.
4) 5. Hippy, hippy shake,
The Swinging Blue
Jean en Hot Jumpers.
6) 6. Tombe la neige, Ada
mo.
7. Hooka Tooka, Chub
by Checker.
8. De winter was lang,
Willeke Alberti.
(3) 9. Glad all over, Dave
Clark Five.
(10) 10. Uber den Wolken,
Imca Marina.
Brandtstraat 3, Leiden. Zij krijgt de
topper toegestuurd. De plaat, die on-
Als top-plaat van de afgelopen ze lezers (-essen) nóóit meer willen
veertien dagen hebben de „Ook-voor- horen, wordt gezonden aan: Ria
Jou"-lezers gekozen: „I'm the lonely Koot, Past. van de Plaatstraat 65,
one" van Cliff Richard. Deze uitver- Rijpwetering.
kiezing dankt Cliff aan een enthou
siaste schare inzenders, die hem De winnaressen van harte geluk-
ondanks Adamo en The Beatles gewenst, even gedulden je dis-
trouw blijven tot het (bittere?) eind cotheek wordt weer uitgebreid met
van zijn populariteit. De flop-plaat een echte „tienertopper",
werd deze keer, schrik niet, „Jij bent Volgende keer GEEN inzendingen
mijn leven" van Anneke Grönloh. in verband met de prijsvraag over
Winnaars: Marian Post, Gerard Sammy Davis. Veel succes. Daag.
|N DE FINALE van Jaap van Praags Kaag Concours vorig jaar was er
één man, die het meeste applaus én publiciteit oogstte, John Lobo, die
enkele maanden daarvoor naar Nederland kwam. Hij won toen niet, maar
achteraf blijkt hij toch de grote winnaar geworden te zijn. Er vloeiden
heel wat contracten voort uit dat concours voor John en zijn orkest The 6, Dakota, Aruba (N.A.) vraagt om
NOODKREET
UIT ARUBA
Florence Bronswinkel, Mangostraat
Rhytm Chums, zo veel zelfs, dat hij besloot zijn baan eraan te geven en correspondentievrienden en -vrien-
„het vak" in te gaan. dinnen van 16 tot 22 jaar. Clara Ras-
John Lobo werd 23 jaar geleden in Paramaribo geboren en men kan ge- mÜn> W.S.P. 27, San Nicolaas, Aruba
rust zeggen, dat hij na heel veel omzwervingen in Nederland terecht kwam. <Nf/> Ye™oekt om een correspon-
Heel jong al trad hij op in Suriname en op alle Antillen. Hij trok weg uit *entievriend van 20-24 jaar.
zijn geboorteland, zwierf door Zuid-Amerika en kwam toen naar Europa. „Ook voor Jou'ers", laat je het ge-
Hij speelde en zong in Spanje, Portugal, Italië, België, maar vestigde zich ze® z^n' n Stolwijk
vorig jaar definitief in Nederland en wel in Leiden, met de vaste bedoe-
ling een muzikale carrière op te bouwen. Wel, John Lobo is hard op weg
te slagen in zijn opzet. Na het succesvol verlopen concours aan de Kaag,
ging hij nog harder studeren en nog meer repeteren met „The Chums".
Hij maakte jacht op goede contracten, speelde enige tijd in Duitsland, maar
verkoos Nederland boven een langdurig contract aldaar. Hoewel Lobo
nogal eens moeilijkheden ondervindt in Nederland (collega's kunnen zijn
succes soms maar moeilijk verwerken) heeft hij het best naar zijn zin. Hij
maakte ook al twee grammofoonplaten.
Lobo maakt al zijn liedjes zelf, schrijft de arrangementen voor het orkest
en studeert het ook in. De komende maanden kunt u hem horen in Den
Haag, Haarlem, Noordwijk, Zandvoort en Scheveningen, in welke plaat
sen hij tamelijk langlopende contracten na moet komen. Zo vult zich de
agenda van een hardwerkende, talentvolle jongeman, die met zijn vele
mogelijkheden tot een goede toekomst kan komen. Let op: Hij heet John
Lobo
stelt drie platen ter beschikking
HPOEN ZO'N TWEE-EN-EEN-HALVE week geleden Sammy Davis Jr. in
ons land was voor de opname van zijn one-man-show, gaf de Ook
voor jou-redactie acte de présence. Namens de lezers en lezeressen bood
Cees van Leyden hem een grote kruik jenever aan, onder het motto
„jenever de meest representatieve drank voor Nederland en Sammy Davis
Jr. de meest waardige representant uit de Amerikaanse showbusiness".
Sammy Davis Jr. stelde dit, getuige zijn brede lach op de foto, zeer op
prijs en bood onmiddellijk 3 grammofoonplaten aan voor de Ook voor
jou'ers. Deze drie Sammy Davis-singles gaan wij via een eenvoudige prijs
vraag onder de lezers (essen) verdelen. Wat moet je doen? Schrijf op een
briefkaart:
1. Hoe oud is Sammy Davis Jr.?
2. Van welke nationaliteit was de echtgenote van Sammy vóór
haar huwelijk?
Je inzending moet uiterlijk donderdag 23 april in bezit zijn van de OOK
VOOR JOU-redaktie. Enheel veel plezier vanavond, als Sammy
Davis Jr. zijn show op TV brengt.
uit Sassenheim, die ons deze week
schreef, dat hij de vorige noodkreet
ter harte had genomen. Hij heeft nu
een druk schriftelijk contact met
Felia uit Aruba en zij vinden het al
lebei erg leuk om op deze manier
ervaringen uit te wisselen en op de
hoogte te blijven van het leven in
onze zo nauw verbonden rijksdelen.
Doen jullie het? Liefst zo gauw mo
gelijk dan en bedankt namens de An
tilliaanse lezeressen.
I IEFHEBBERS van Country en Western vóór. Grote figuren in dit
genre zullen de volgende week in Nederland arriveren. Op 17
april a.s. mogen wij verwelkomen: de meester-gitarist Chet Atkins,
Jim Reeves (kent u nog zijn „He'll have to go"?), Bobby Dare en de
Anita Kerr Singers. De groep is te beluisteren in Den Haag, vrijdag
avond 17 april om 8 uur in Gebouw voor K. en W. en in Amsterdam
om 24 uur in het Concertgebouw.
1WTEDERLANDS beste en populairste dansorkest is niet meer. Van-
middag om 12 uur was de laatste uitzending te beluisteren van
het bijna 38 jaar oude dansorkest The Ramblers o.l.v. Theo Uden
Masman. Voor de ware muziekliefhebber zal het een gemis zijn. Het
vertrouwde Farewell Blues, de heerlijke jazzstukken voor orkest en
combo, de pittige liedjes als „The Ramblers gaan naar Artis", etc
Een stuk geschiedenis van het Nederlandse muziekleven is afgesloten.
Het zij zo
O TEM VANAVOND beslist af op het eerste net, want vanaf 9.45 uur
zult u kunnen genieten van een grote figuur uit de showbusiness:
Sammy Davis Jr. Meer dan één uur zal hij zingen, dansen, imiteren,
kortom een fantastisch stuk cabaret verzorgen.
|"\E INSCHRIJVING voor de Euro-rally van de VKAJ/KAJ sluit
15 april. Wil je een grootse vakantie van tien dagen (eind juli
begin augustus) naar Luxemburg, Straatsburg en Zwitserland, geef
je dan op bij Jan Vogelezang, Van Hogendorpstraat 82, Leiden. De
prijs bedraagt 197,50. Inlichtingen op hetzelfde adres verkrijgbaar.
l/OORPROEFJE van bovenstaande Euro-rally: 31 mei ontvangt de
afdeling Volendam de VKAJ/KAJ'ers van Leiden voor een den
derende Europa-middag, 's Avonds in Treslong-Hillegom komen alle
afdelingen uit het bisdom Rotterdam samen voor een groots diner
met bal na. Optreden van Cocktail-trio en Jack Redlers Rhythm Club.
Opgeven, en wel zo spoedig mogelijk, bij Piet de Winter, Alexander-
straat 19, Leiden.
IN DE LEIDSE BINNENSTAD wonen in zo'n zalig oud huis, twee stu-
denten-in-de-rechten: Piet Oomen en Wim Goosen. „Niets bijzonders",
zult u uitroepen. Maar het wordt anders als diezelfde Piet en Wim in de
avond, gewapend met gitaar het podium betreden en liedjes zingen en
met succes. Piet Oomen en Wim Goosen vergeten 's avonds de studie en
zingen dan naar hartelust onder de naam The Telstars.
En sukses hebben ze, deze Telstars, dat hoorden wij uit hun eigen mond,
maar ook van organisator Raymond Dobbe, die de rechten-studenten door
Nederland begeleidt en hen avond aan avond aan het werk ziet. „Alles wat
ze doen is goed verzorgd en beschaafd", aldus Raymond; „hun repertoire
is veelzijdig. The Telstars verstaan de kunst een zaal te bespelen, ze voe
len precies aan wat het publiek wenst".
Piet en Wim „Telstar" zijn pas terug uit Duitsland. Op verzoek van Eric
von Aro, de echtgenoot van Caterina Val en te, togen zij naar Berlijn, al
waar zij vier nummers opgenomen hebben, die binnenkort in Duitsland
op de grammofoonplaat uit zullen komen. The Telstars zijn vol van deze
Duitse affaire. Het is nl. zo, dat Eric von Aro Nederlandse artiesten spe
ciaal voor de Duitse markt gaat opleiden. Hij koos o.a. Rob de Nijs (in
Duitsland Rob Denis), Thea van der Schoot en nu dus The Telstars. Over
de opname, zeggen Piet en Wim: „Het is fantastisch, zoal6 men in Berlijn
opneemt, met de nieuwste apparatuur
AVRO-JEUGDOMROEP Minjon is er verantwoordelijk voor, dat een
jongeman blijvend werk zocht in de cabaret-sfeer. Leidenaar Cees van
Oyen is jarenlang een hartstochtelijk medewerker geweest aan die en
thousiaste jeugd-programma's. Daarin zette hij, zij het bescheiden, zijn
eerste schreden opN het grillige amusementspad. Het boeide hem zo, dat hij
besloot er zijn beroep van te maken.
Tussen dat resolute besluit en nu ligt een moeilijke weg, die Cees zonder
schroom en met veel doorzettingsvermogen is gegaan. Juni 1963 sloot hij
met sukses de NRU-cabaretcursus af en toen begon hij aan wat we een
„bliksem-carrière" zouden willen noemen.
Ik ben een geluksvogel, want direct na mijn slagen werd ik gecontrac
teerd door Fiet en Frans Koster voor hun cabaret „Adam en Eva" in
Haarlem", zegt hij. Cees van Oyen heeft nu ook veel werk gevonden in
radioland en zo reist hij bijna dagelijks naar NCRV-, VARA- en AVRO-
studio's om mee te werken aan kleinkunst-programma's en hoorspelen. Hij
is verder een regelmatige gast in de Avro's Radioscoop en op de vrijdag
in het programma „Prisma", samen met Henk Elsink. Cees van Oyen ziet,
evenals Wim Kan, de TV als een enorme slokop, dat jong talent remt in
een gezonde ontwikkeling van de mogelijkheden; nee hij houdt het op de
radio. Het volgend seizoen zal hij waarschijnlijk als „compère" optreden
in de grote maandelijkse Avroproduktie „Radiorevue". Verder werkt hij
op het ogenblik aan vertalingen van Danny Kay-liedjes, die hij in de na
bije toekomst hoopt te brengen met Henk Franke's „Leidse Sleuteltjes"