ZWARE OPGAVE VOOR ANNEKE IN EUROVISIE SONGFESTIVAL JU BENT MIJN LEVEN": WEINIG KANS? OP 1 OKTOBER NOG GEEN REKLAME OP 2e TV-NET Pleidooi voor behoud van het kerkkoor ZATERDAG 21 MAART 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 Anneke Grönloh zal het zaterdag avond in Kopenhagen moeten hebben van het .Nederlandse kijkers-legioen' om haar moreel te steunen. Na alle publicaties rond haar persoon en het „winnende liedje" geven vijf „gouden platen" onvoldoende sterkte. Het Eurovisie Songfestival, de jaarlijkse liedjes-kermis, is dit keer in Kopenha gen, omdat vorig jaar Grethe en Jör- gen Ingmann in Londen met „Danse- vise" triomfeerden. Steun van routinier Dolf van der Linden Anneke Grönloh is naar Kopenhagen met Adrie van Oorschot van de Vara-TV en de festival-routinier Dolf van der Lin den. Zestien landen doen er dit jaar mee en evenzoveel landen zullen via de tele visie getuige kunnen zijn van dit gebeu ren. Achteraf is Anneke toch wel content met het liedje „Jij bent mijn leven". Zij heeft er flink op kunnen studeren en ontdekte zodoende dat er meer in zat, dan zij oor spronkelijk meende. Anneke Grönloh is niet, zoals vele collega's, bang, dat even tueel verlies haar carrière kan schaden. „Kijk maar naar Rudy Carrell", zegt zij, „hij eindigde, geloof ik, als laatste, maar na dat Songfestival is zijn loopbaan pas goed begonnen". Wat haar contracten betreft: Anneke maakt onmiddellijk na Kopenhagen een toernee door Nederland met Rudy Car rell en The Mounties. Verder heeft zij nog verbintenissen na te komen in pro gramma's met Rob de Nijs en The Lords. In september gaat zij voor een maandje naar Israël en in oktober presenteert zij de eerste van een vijftal TV-shows, onder de KRO-vlag. Niet zenuwachtig We hopen van harte, dat Anneke Grön loh zaterdagavond in Kopenhagen een heel goede beurt maakt. „Ik ben helemaal niet zenuwachtig", vertelt zij zelf. En dat is al een heel ding. Of het wat wordt of niet, in ieder geval is zij in Kopenhagen („dat vind ik heel fijn") en draagt zij een japon van Dick Holthaus („waarschijn lijk zwart"). Moge „Jij bent mijn leven" een „beetje" „net als toen" worden. ZEVEN JONGE LEIDENAARS IN DE BOERHAAVEZAAL r^EVEN JONGE Leidse kunstenaars van rond de mondige leeftijd, alle zeven nog leerlingen van de Haagse academie, hebben de eerste stap in de openbaarheid gewaagd. Zij brengen met enthousiasme (en ook wel wat overmoed) hun werk onder de ogen van het publiek en hebben de wanden van de ruïneuze, maar door de belichting zeer goede expo- In Leiderdorp komt tentoonstellingsauto met beeldhouwwerken hetgeen betekent dat de werken voor verminderde prijzen kunnen worden gekocht. Op de prijs is echter de subsidie reeds in mindering gebracht. Van 22 tot 25 april komt op het Burg. Brugplein te Leiderdorp 'n rij dende tentoonstelling te staan, waar in werken van een 20-tal Zuidhol landse beeldhouwers zal worden ge- exposeerd. Deze expositie zal ter plaatse worden ingericht en gratis toegankelijk zijn. Een der deelnemers is Rob Main- gay, de maker van het beeldje „De dansende vrouwtjes" in het plantsoen van de Eikenlaan. Ongeveer 40 werk stukken zal deze mobiele tentoon stelling bevatten. De exposanten worden door het rijk gesubsidieerd, Refiqieuze Kunsthandel Haarlemmerstraat 123 i Tel. «1710-22119 Ook uw adres voor Geboorte-aankondigingen (Advertentie) DE SHOW VAN DE HILLEGOMSE SCHILDERS GEOPEND In hotel „Flora" te Hillegom is een tentoonstelling van een honderdtal werkstukken, olieverf schilderijen, aquarellen, tekeningen, mozaïeken en boetseerwerk van amateur-leden van de Hillegomse vereniging: „Lijn en Kleur" door de w.n. burgemeester W. F. van Dam geopend. De heer P. van Leeuwen, voorzitter van „Lijn en Kleur" heette de talrijke genodigden en in het bijzonder de heer W. F. van Dam, L.b. die zich bereid had verklaard deze show te openen. Op de foto: loco-burgemeester W. F. van Dam be zichtigt de tentoongestelde werkstukken. De Pacificatiecommissie voor de televisie heeft gistermiddag besloten, dat er geen reclame komt in oktober op het tweede net. Men heeft beslo ten gunstig te adviseren op het ont werp, dat minister Bot heeft ge maakt en dat onder meer inhoudt: de zendtijd wordt vastgesteld op 17Vi uur per week. De omroepverenigin gen krijgen hiervan 10Vs uur en de NTS zeven uur. De kerkgenootschap pen krijgen de beschikking over 52 minuten zendtijd. Deze regeling is in overeenstem ming met wat besloten is in het ak koord van Wassenaar. Tot 30 juni 1965 heeft de pacifioatiecommissie dan de tijd om over een definitieve bezetting van het tweede net na te denken. Daarmede maakt men een begin in de volgende vergadering op 17 april. De commissie zou gedwon gen geweest zijn in alle haast een ontwerp te maken voor reclame in de televisie als de commissie die per een oktober aanstaande had willen laten ingaan. Minister Bot heeft uit drukkelijk gevraagd hem voor 1 april advies uit te brengen over de bezet ting van het tweede net. Engelandvaarders komen weer bijeen Historische vlet in Oorlogsmuseum De Engelandvaarders uit de bezet tingsjaren krijgen weer een kans bij een te komen. Op 9 mei aanstaande zal n.l. de kleine vlet Yvette, waar mee in 1943 drie Delftse studenten, een vrouw en een industrieel naar Engeland ontsnapten, worden over gedragen aan het Nationaal Oorlogs museum in Overloon. Het bestuur van de bond van oud-Engelandvaar ders hoopt, dat vele oud-Enge landvaarders de kans zullen aan grijpen nog eens bijeen te bomen. De bond bestaat thans alleen nog op papier. De laatste, keer, dat men de gelegenheid had bij elkaar te ko men is geweest in 1948. Naar schat ting zijn er ruim tweeduizend men sen, die er in oorlogsdagen in ge slaagd zijn per schip over het water naar Engeland te vluchten. Door middel van deze samenkomst hoopt men tot nieuwe contacten te komen en tot geschiedschrijving van een van de belangrijke aspecten van de bezettingsjaren. Men hoopt een archief aan te leggen van oud-Enge landvaarders. LEZERS EN lezeressen van „Ook voor Jou". Wij willen jullie er even aan herinneren, dat je tot aanstaande donder dag nog kimt meedingen naar twee grammofoonplaten, die de redaktie van „Ook voor Jou" beschikbaar stelt voor alle in zenders. Maak een goed voor nemen en schrijf nog (dit week end) een briefkaart aan de re daktie „Ook voor Jou", Leidse Courant, Papengracht 32, Lei den. En je weet het: vermeld daarop de plaat van je keuze, jouw topper van de afgelopen veertien dagen. Daaronder schrijf je de plaat, waar je buikpijn van krijgt. Doe het gauw, doe het nu. Daag. sitiegelegenheid volgehangen met schilderijen, tekeningen, grafiek en foto's en een aantal grote en kleine sculpturen opgesteld. De heer J. N. van Wessem. directeur van De La kenhal, heeft de expositie gister avond met een korte inleiding ge opend. TEN TENTOONSTELLING als deze is altijd een waagstuk. We be grijpen, dat jónge mensen, die de kunst als levensdoel hebben gekozen, hun werk niet onder de korenmaat willen houden. Maar we weten óók, dat zulk werk meestal nog niet rijp is en soms wat kritiekloos is opge hangen. De jeugd overtrekt maar al te dikwijls het eigen werk, zoals we meermalen hebben kunnen consta teren. Begrijpelijk, maar gevaarlijk. Aan de andere kant zijn het prettige evenementen. Altijd bestaat de kans, dat men geconfronteerd wordt met jong talent, waard om de ontwikke ling daarvan te volgen. l^TATUURLIJK is ook van deze ze- ven al het werk nog niet rijp. Het is nog teveel in het stadium van 9ntwikkeling, traditioneel maar met een beginnend eigen handschrift, zij het bij de een sterker, bij de ander minder geprononceerd. ïyiARRY HOVIG (22) schildert in tintelende, spontane kleur. Het is nog wat rauw in een onvrouwe lijke, forse toets. Zwaar van contour, maar origineel van opvatting. Lang niet alles is rijp werk, maar een werkje als „schoenen" toont grote beloften. Een aantal etsen laten een andere kant van haar kunnen zien. Dat werk is ook rijper, getuige mooie prentjes als „stilleven met fles en schelp" en een landschapje met wa ter en bomen. Het werk van VINCENT VAN MASTRIGT (21) is van geheel an der karakter. Dun geschilderd, zodat de nerf van het hout en de structuur van het doek meespeelt. Alledaags van onderwerp, weet hij dat stem mingsvol te verbeelden. We wijzen op een drietal stillevens, waarvan vooral dat met uien mooi is getrof fen. Stemmingsvol is een grijs doek je, „Huis met boom". In zijn tekenin gen treft een fraaie ruimtewerking, die in een tweetal, wat statische gra fieken (nog) ontbreekt. Foto: Vrouw in verwachting, beeld van Frans de Wit. Ongelijk van gehalte zijn de schil derijen van HANS BARENDS (19) Zijn landschappen zijn soms mooi „open", maar andere, zoals nr. 18 wel erg embryonaal van opzet. Hier is hij blijkbaar in het motief blijven ste ken. Mooi is echter het stilleven met gipsen, een meisjesportret en de te kening van een bezonken mannen kop. JOLANDA MULDER (19), de an dere vrouw in het gezelschap, lijkt ons hier als schilderes het verst gevorderd. Haar kleur is minder fel en spontaan dan van haar bentge- note Marry Hövig, doch haar por tretten zijn goed uitgewerkt. Er han gen twee mooie meisjesportretten (nrs. 28 en 30), een vlotte tekening van een rugnaakt en een fraai uit gewerkte kop van een jonge man. ERNST NAGEL (19) is de enige non-figuratief in het groepje. Met zijn grote schilderingen volgt hij de (reeds tanende) mode van verf, gips en jute. Onbestemde composi ties in overigens wel fraaie kleur. Liever zijn ons zijn gouaches, voor al nr. 41, compositie in zwart en grijs met rode vlek. Zijn „Machine" (43) is geworden tot een robotachtig wezen. PIETER VAN DELFT (18) toont zeer goed fotowerk. Hij weet het spel van licht en vorm al goed te be heersen, zoals blijkt uit een markante prent van kermisautootjes. Goed af gewogen van compositie zijn de grote platen met technische onderwerpen. Dat een reclamefoto een aantrekke lijke prent kan zijn bewijst het gees tige „Bubble up". PANS DE WIT (22) exposeert sculpturen, waaronder drie bron zen legpenningen, juweeltjes van zeer persoonlijke opvatting. Aantrek kelijk zijn zijn kleine bronsjes. Een mannenfiguur in hout heeft een mooie, slank-vervloeiende lijn. Ge heel anders, traditioneel, is „Vrouw in verwachting", die in de verte her innert aan Rik Wouters' bekende „Zorgelijke Vrouw". Waar zijn talent zal uitmonden is nog moeilijk uit te maken en kan o.i. nog alle kanten uit, gezien de ver scheidenheid, die hij nu laat zien. Waarbij wij dan zijn lasconstructie buiten beschouwing willen laten. Resumerend: Een aantrekkelijke expositie zonder veel artistieke pro blemen, maar wel met nog open vra gen. Ze duurt tot 10 april en is dage lijks geopend van 10 tot 6 uur. Wpr. De RK Verenigin/g van Toonkuns tenaars heeft zich in een brief tot het Nederlands Episcopaat gewend in verband met de hervorming der li turgie, welke als gevolg van de Con ciliebesluiten ook in ons land wordt voorbereid. De toonkunstenaars zijn bang, dat een te zware benadrukking van de gemeenschappelijke zang en de volks taal in de kerk ten koste zou gaan van de „expressieve verstaanbaar heid van de liturgische muziek in het algemeen". De vereniging stelt zich volkomen achter de volkstaal en de volkszang, maar daardoor mag de kerkelijke ge meenschap niet beroofd worden van een waardevol liturgisch goed, d.w.z. de grote schat aan Gregoriaanse, klas siek-po lif one of moderne liturgische muziek. Vooral in de Hoogmis mogen volks zang en koorzang elkaar niet ver dringen maar moeten samengaan Een zekere vrijblijvendheid in de li turgie betekent winst, d.w.z. het moet mogelijk blijven ook de vaste gezan gen uit het meerstemmige repertoire te kiezen. De kerkmusici en zangers dienen op hun beurt te worden vermaand en aangemoedigd hun functie goed te verzorgen. De zangers zijn graag be reid aan alle diensten medewerking te verlenen, maar men moet er re kening mee houden, dat de meesten hunner huisvaders zijn, die niet on beperkt uit him gezin kunnen bre ken. Hun eerste taak moet de ver zorging van de Hoogmis blijven. De Amerikaanse zanger-acteur Sammy Davis jr. met Avro's Karei Prior tijdens de persconferentie na zijn aan komst op Schiphol donderdagavond. Sammy Davis heeft vrijdagnacht een one-man-show gegeven in het Amster damse theater Carré. De Avro-TV heeft een Ampex-opname van het optreden gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 9