KASTEEL „DUIVENVOORDE Van feodale burcht tot woonmuseum Roemruchte glorie van de Wassenaeren WU WETEN HET.. ZATERDAG 21 MAART 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 De laatste mannelijke bezitter van Duivenvoorde: W. A. A. J. baron Schimmelpenninck van der Oye 26 Bezitters Langs de Veurse Weg tussen Leidschendam en Voorschoten, ter hoogte van „De Knip", staan twee stenen dampalen, be kroond met een burchttoren. Achter dat inrijhek begint een brede oprijlaan, tussen hoog opgaand geboomte voerend langs brede weilanden en rjetomkranste, zich hier en daar tot vijvers verwijdende wateren. De weg kronkelt naar en door bosrijke gronden. Hier en daar gaat het uitzicht open op een der zes pachtboerderijen van het enkele honderden hectaren grote landgoed, waarvan we de naam reeds bij de ingang lazen: „Duivenvoorde", We bevinden ons op voor Holland histori sche grond, oud bezit van een geslacht, waarvan het rijmpje getuigde: Egmond de rijkste, Arkel de stoutste, Wassenaar de oudste Dan opent het landschap zich tot een wijds park en voor ons ligt het kasteel. Geen feodale burcht meer weliswaar, maar toch nog een oud-adellijke behuizing van allure. Een der laat- sten, die in dit gebied van het oude Graafschap Holland nog zijn overgebleven. NOOIT VERKOCHT, ALTIJD VERERFD Van Duivenvoorde is reeds sprake in de dertiende eeuw. Vanaf 1226 tot 1771 hebben er steeds Duivenvoordes gewoond, al of niet met de naamstoevoeging „van Wassenaer". Duivenvoorde, of zoals vroeger werd gespeld „Duvenvoirde", was een jongere tak van het Wassenaergeslacht. Circa 1600 gingen de Duvenvoirdes zich weer „Duvenvoirde van Wassenaer" noemen, later weer onderver deeld (door aanhu weli j king of bezit van heerlijkheden door zij takken) in b.v. Wassenaer van Catwijck en Wassenaer Obdam. ïn 1771 vererfden kasteel en landgoed in vrouwelijke lijn. De laatste bezitster, jonkvrouwe L. H. baronesse Schimmelpenninck van der Oye heeft het erfgoed eind vorig jaar in een stichting onderge bracht. De eerste burcht, waarschijnlijk niet meer dan een door grachten omgeven donjon, werd in 1393 tijdens de Hoekse en Ka- beljouwse twisten verwoest, doch daarna weer herbouwd. In 1631 kreeg het 'de vorm, die het in hoofdzaak nu nog heeft. Niet minder dan zes en twintig leden van opeenvolgende generaties hebben het kasteel in eigendom be zeten, te beginnen met Philips van Wassenaer, die reeds in 1215 wordt vermeld. Zijn zoon Arent noemde zich naar de burcht „Van Duven voirde". Met Arent VII stierf de twaalfde eigenaar; zijn zoon en op volger noemde zich omstreeks 1600 •Johan van Wassenaer ende Duven voirde. Diens zoon, wederom een Arent, voerde als eerste de titel van baron. Als laatste Wassenaer in rechte lijn stierf in 1771 Jacoba Maria, die gehuwd was met een Torek van Ro- sendael, waardoor het goed in dat geslacht overging. Navolgende erfge namen waren leden van de geslach ten Neukirchen genaamd Nyven- heim en Steengracht, tot het in 1912 geërfd werd door W. A. A. J. baron Schimmelpenninck van der Oye. Deze was ongehuwd en na zijn dood in 1957 kwam het goed aan zijn zuster, de huidige bewoonster van de zuidelijke vleugel van het kasteel en na herstel van de in de laatste oor log opgelopen schade en restauratie, het landgoed vorig jaar officieel aan een stichting, waarvan zij zelf voor zitster is, heeft overgedragen. Bouwgeschiedenis Omstreeks 1250 moet ter plaatse reeds een grote, vierkante verdedi gingstoren of donjon hebben gestaan op een omgracht stuk grond, dat cir ca 1300 door een „schildmuur" werd omgeven. Resten van deze toren zijn nog steeds in het voorhuis van het huidige kasteel aanwezig. In de muur tussen voorhuis en achterbouw be vindt zich nu nog een gothische kaar sennis. In de latere middeleeuwen verre zen rond de toren verschillende vleugels. Johan van Duvenvoirde (1577—1645) heeft in 1631 het kas teel grondig doen verbouwen en mo derniseren. Voor een groot gedeelte kreeg het toen zijn huidige vorm. In 1717 werd het vergroot door Arent van Wassenaer, die gehuwd was met een Bentinck. Van het voor plein werden de afsluitmuur en de ophaalbrug gesloopt. De grote zaal in de rechtervleugel werd door de Franse architect Daniël Marot of een van zijn medewerkers gebouwd. Uit die tijd dateren b.v. de grote vazen, die thans nog terras en brug versie ren. Ook de familie Steengracht heeft er inwendig veel aan laten verande ren, waardoor het een overwegend 19e eeuws karakter kreeg. Ten dele is dit karakter bij de laatste restau ratie gehandhaafd; vele vertrekken zijn nog geheel in de toestand, zoals ze in de 19e eeuw werden bewoond. Bij andere vertrekken, waar de oude vormen en kleuren nog geheel te- Een deel van het oude Loosdrecht- se servies in de porceleinkamer. ruggevonden werden, is het oor spronkelijke karakter hersteld. Dit geldt vooral voor het voorhuis met de resten van de alleroudste bouw, dat weer gebracht werd in de archi tectonische toestand van 1631 en voor de grote zaal van Marot. Woonmuseum Het kasteel bevat een omvangrijke inboedel, in hoofdzaak afkomstig van de laatste generaties, die het hebben bewoond. Van de Wassenaers getui gen nog slechts een aantal portret ten. Het meubilair is in hoofdzaak afkomstig van de familie Steen- gracht, waaronder een prachtige collectie Europees porcelein en een groot aantal andere antiquiteiten. De grote voorhal is eigenlijk het enige, dat geheel de toestand van 1631 weergeeft. Hier hangen enkele Wassenaer-portretten, o.a. van Jan II van Wassenaer (14831523), burg graaf van Leiden. Boven de beide trapopgangen twee stenen met op schriften uit de Romeinse keizertijd. Een van deze stenen is afkomstig van een Romeinse versterking en werd in 1502 by Roomburg gevon den. De Turkse kamer is geheel gedeco reerd met Oosterse doeken voor wandbespanning en gordijnen, van daar de naam. Boven deze kamer be vindt zich de bibliotheek met een kostbare collectie oude boeken, w.o. een reeks werken op natuur-histo- risch gebied. Een verdieping hoger ligt de mangelkamer, die nog bijna geheel in 17e-eeuwse toestand is met vele voorwerpen uit die tyd. Naast die mangelkamer is nu een z.g. museumkamer ingericht. Hier zijn alle oude afbeeldingen van Dui venvoorde en wat daarop betrekking heeft opgehangen, waardoor men duidelijk de gehele bouwgeschiedenis van het einde der 16e tot aan de 20e eeuw kan volgen. Hier hangen ook de ontwerpen van de Marot-zaal, zo als deze in 1717 werd ingericht. De Marotzaal Zo zijn er vele kamers, kabinetten en andere ruimten, die door hun in richting en stoffering aandacht vra gen, maar het voert te ver om aan alles een even gedetailleerde be schrijving te wijden. Een uitzondering moeten wij ech ter maken voor de z.g. Marotzaal, de grote zaal, die een der zijvleugels bijna geheel beslaat. Deze voor Ne derland unieke Lodewijk- XIV-zaal is geheel in oude vorm en kleur her steld, het plafond is rijk gedecoreerd met prachtig stucwerk. Boven de grote schouw hangt het dubbelpor tret van Arent van Duvenvoirde en zijn vrouw Theodora van Scherpen- seel, geschilderd door Th. Netscher naar een ouder portret, dat thans in de Turkse kamer hangt. Meer por tretten zijn hier in de betimmering opgenomen, waaronder een Netscher uit 1702 en een Gerard van Hont- horst uit omstreeks 1650. De haardplaat in de schouw ver toont het wapen van Wassenaer, de drie wassende manen, eq een stel zilveren vuurbollen prijken met de blazoenen van Wassenaer en Ben tinck. Deze zaal is de feest- en de pronk zaal geweest en om dat te accentue ren verder slechts schaars gemeu beld. Hier was de plaats waar de hoofse menuet en de gavotte werden gedanst in het tijdperk van de Roco co. W. PRINS (De gegevens voor dit artikel wer den ontleend aan de „Gids voor de bezoeker van kasteel Duivenvoor de te Voorschoten", met bijdragen van L. J. v. d. Klooster en E. A. Canneman). Arent van Duvenvoirde en Theo dora van Scherpenseel, geschilderd door Th. Netscher, naar een ouder voorbeeld. WILT i IETS WETEN Verkoop huis Mijn vader heeft zijn huis voor een buitengewoon lage prijs aan mijn zuster verkocht. Ver beneden de waarde. Is hier nog wat aan te doen?, vraagt H. v. d. B. Antwoord: Zolang yw vader leeft kunt U hier niet tegen opkomen, want dan is hij vrij met zijn bezit tingen te doen en laten wat hij wil, tenzij hij onder curatele zou worden gesteld. U kunt slechts tegen 'n even tuele overbedeling van uw zuster protesteren na het overlijden van uw vader, aangezien U dan kunt stellen dat hiermede het erfdeel van uw broers en U is aangetast. U kunt dan inbreng vorderen van het ten on rechte door uw zuster genotene. Stoelbekleding Mijn stoelen zijn bekleed met Franse damast. Hoe kan ik deze bekleding reinigen zonder 't tere weefsel te beschadigen?, aldus K. Antwoord: De veiligste manier zal zijn met een droogschuimpreparaat dat U bij de drogist kunt kopen. Volgt U nauwkeurig de gebruiksaanwijzing Cella di Varzi Bij welke grote plaats in Noord-Italië ligt 't plaatsje Cella di Varzi, vraagt F. v. S. Antwoord: Door u zal worden be- De x.g. blauwe logeerkamer. doeld het plaatsje Varzi in Noord- Italië, gelegen in de provincie Pavia, een stadje met ongeveer 5500 inwo ners. Het is gelegen ongeveer in het midden van de driehoek Pavia-Pian- cenza-Genua. Cella (latijns) bete kent kamer, met name voorraadka mer. Ons daarvan afgeleid woord cel duidt ook een klein vertrek aan, het zij in een gevangenis, hetzij in een klooster. In oude tempels was de cella de door wanden afgesloten ruimte, waarin zich het godenbeeld bevond. Evelyn Lear Tot wie kan ik mij wenden om een levensbeschrijving van de operazangeres Evelyn Lear te ontvangen, vraagt J. v. d. M. Antwoordt Wendt U zich tot de Muziekbibliotheek van het Konink lijk Conservatorium, Korte Beesten markt 7 te 's-Gravenhage, tel. 070- 113915. A. H. v. N. te Leiden Route per bromfiets van Leiden naar De Lutte (bij Oldenzaal): Leiden - Alphen a. d. Rijn - Bodegraven - Woerden - Harmeien - Utrecht (door stad) - De Bilt - Soesterberg - Amersfoort - Hoevelaken - Voorthuizen - Apel doorn - Deventer - Holten - Marke- lo - Goor - Delden - Hengelo - Ol denzaal - De Lutte. Totaal ongeveer 190 km. Vier jongens zitten aan een vier hoekige tafel kaart te spelen. Ze heten: Emiel, Rudi, Karei en Dorus en elk zit aan een zijde van de tafel natuurlijk. Emiel zit tegenover Rudi. Dorus zit niet rechts naast Karei en Karei zit niet links naast Rudi. Wie zit nu links naast Emiel? Om deze puzzel op te lossen, doe je verstandig een krant voor je te ne men om zo de gevallen rustig te kun nen bekijken. Dus eerlijk proberen zelf tot de goede oplossing te komen. Lukt het niet, dan pas mag je naar mijn oplossing kijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 11