'n Selvera gaat in Musical „The Sound of Music» in het klooster OUD-LEIDEN VERTELT VAN TOEN ZATERDAG 8 FEBRUARI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 „NON WORDEN IS EEN TIJDJE MIJN IDEAAL GEWEEST STA JE DAN, met je vinger op de bel van een geriefelijke woning in een van Amsterdams nieuwste buurten en het flitst nog even door je heen: „Hóe zou ze zijn, die Mieke Bos, die straks de Nederlandse Maria von Trapp moet zijn?" De meesten van de medespelenden uit de musical „Sound of music" zijn een begrip. Via Toneel, Radio, T.V., Film, maar Mieke Bos? O ja, natuur lijk, je weet, ze was een van de twee Selvera's, die zingende zusjes uit Lim burg, die zich een weg baanden naar de top der gouden platen. Maar wie van die twee lieve meisjes me»t welluidende stemmetje was zij nu ook weer? In je herinnering is er een onverbrekelijk bij elkaar horend duo. Maar dan, voor dat de deur goed en wel open is hoor je al een hartelijk „Kom erin...." en dan staat er plotseling in het warme volle ganglicht een klein blond vrouwtje en je eerste gedachte is: „Och heden, wat is ze nog jong" en dan onmiddellijk daarop „maar na tuurlijk. Natuurlijk, dit is ze, Maria von Trapp, zo heb je je maar voorgesteld, toen je het secnario las, natuurlijk! Ontwapenend spontaan, warm en van een zeer direkte charme zonder een zweem van coquetterie. Precies dat wat er nodig is om waar te kunnen maken, dat 7 kleine duvels, die alle vorige gouvernantes hebben wegge- sard, deze Maria direkt in hun hart sluiten. ALS ZE ME omstandig heeft geïnstalleerd zegt ze guitig: „Waar moet ik beginnen?" Vertel maar hoe het begon allemaal; en dan kabbelt er een verhaal van Weert en de lagere school daar, met natuurlijk het hoogste cijfer van de klas voor zingen; hoe ze thuis allemaal zongen en in het vak zaten. Hoe de hele familie samen een eigen showt je had opgebouwd waarmee men feestavonden in de omgeving opluisterde. En hoe ze tenslotte ze heeft er toen ze dertien was ernstig over nagedacht om in het klooster te gaan, o vreemde toevalligheid toch ook met de familie ie gaan meewerken, haast vanzelf. Ja, wél eerst huishudschool, want dat moest van m'n vader na de Mulo. Hoe uit dat familie-optreden het duo met haar zusje ontstond, dat zo ver zou uitgroeien naar een nationale top. Negen jaar werkten ze samen in de beste harmonie en met steeds stijgend succes. Even schrik je op van het snel noteren van alle bijzonderheden en je vraagt in gemoede, of ze dan al in de box begonnen is. Als je haar zo ziet zitten immers, opgerold als een poesje op de grote couch geef je haar met moeite 18 jaar. EVEN GRINNIKT ze, toch wel gevleid en vervolgt dan haar verhaal: hoe groots het was van vader, dat hij de zusjes los kon laten, toen hij merkte dat ze samen meer succes hadden, als ze alleen gingen optreden en niet meer met de hele familie erbij. Hoe vermoeiend het vaak was en hoe heerlijk toch ook weer, als de mensen je zo kennelijk graag wilden horen. Natuurlijk ging het wel eens vervelen, altijd weer diezelfde liedjes, de successen van de plaat. Ook als ze niet op ons programma stonden, riepen de mensen net zo lang tot we ze toch als toegift gaven. Dat doe je nu een maal, daar kwamen ze toch voor. Weer kijk je op van je notities, bij die laatste zin. Kennelijk is ze er zich totaal niet van bewust, merk je, hoezeer ze zich juist met deze woorden karakteriseert. Hoezeer ze blijk geeft een echte artieste in hart en nieren te zijn, die er niet stond voor de roem, voor het geld, voor de glamour, maar voor de mensen. En weer denk je, ja natuurlijk, Maria von Trapp. JI/IAAR JA, op een gegeven moment wist ik, nu moet ik stoppen. Ik was 1** inmiddels ook getrouwd en voor mijn man was dat voortdurende rei zen en trekken ook niet zo leuk. Soms moest ik al 's middags om vier uur de deur uit en kwam ik diep in de nacht terug. En mijn man, die gewoon overdag zijn werk had, zag me soms in tijden helemaal niet. Gelukkig heeft m'n zusje het enorm goed opgenomen en het ook best begrepen. En toen kwam deze kans voor mij, heus ik vind het echt de kans van mijn leven. Tk dacht, laat ik maar eens gaan voorzingen. Niet dat ik een moment gedacht heb. ik moest 't gewoon proberen. Toen mijnheer Slees- wijk me vertelde dat ik 't zou worden dacht ik dat ik door de grond ging van schrik. Oh, ik hoop zo dat het goed zal zijn, ik doe verschrikkelijk m'n best. Maar het is ook allemaal zo fijn en het fijnste zijn de repetities en nog fijner de lessen van mijnheer Lutz. Is hij niiet enorm? In drie weken heeft hij m'n Limburgse G weggekregen, want dat kan natuurlijk niet hè. zo'n ghh tussen al die Hollandse ch's. Inderdaad, een indrukwekkende prestatie, maar ook van Mieke Bos, want ook zij moet daar „enorm" hard aan gewerkt hebben. Dan komt het gesprek op de baby, Karin, op 6 oktober 1963 geboren. Blijven ze altijd zo lief als nu? vraagt ze, ernstig opeens. En dan weer zegt ze me iets. dat de gedachte oproeptnatuurlijk, Maria von Trapp „Ik dacht misschien dat ik nu de Maria nog veel beter zou kunnen spe len, nu dat ik Karin heb". T entoonstelling jeugdaffiches tegen het roken ïn de Toonkerk Kunstkontakt de vroegere St. Olofs kapel aan de Zeedijk te Amsterdam heeft dr. L. Meinsma leider der landelijke actie tegen het jeugdroken, gistermiddag een expositie geopend van 65 affi ches tegen het jeugdroken getekend door middelbare scholieren. Voor een door 't weekblad voor medici „Pols" georganiseerde affichewedstrijd wer den meer dan 500 ontwerpen inge- aonden. De 19-jarige John Stege- „The Sound of Music: triomf der romantiek Ovaties voor ex-Selvera's Het verhaal van de familie Trapp, 'n ietwat week-romantisch,, ge-ideali- seerd maar waar verhaal, zoals destijds door Maria Augusta Trapp werd ver teld, is voor het wereldberoemde keur- schlager-tweetal Rodgers en Hammer- stein (II) het gegeven geweest voor de musical, die gisteravond in Nederland in een Nederlandse bewerking in thea ter Carré te Amsterdam in première ging: The Sound of Music. Maria Trapp vertelt, dat zij naar het klooster wilde, maar dat moeder-overste meer voor haar zag in het gouvernante zijn van de zeven moederloze kinderen van de ka pitein Von Trapp. Het ligt voor de hand, dat er iets innigs_groeit tussen de kapi tein en Maria. De opvoering in Amsterdam is een succes geworden. Aan de ovaties aan het slot van de voorstelling kwam geen eind. Het enthousiasme van het publiek was in de eerste plaats gericht op Mieke Bos, voorheen een „Selvera", die de rol van Maria Trapp op hartveroverende wijze gestalte wist te geven. Zij zingt en acteert goed. Johannes Heesters, na tientallen Duitse doorluchte operette- jaren weer terug op de planken van Carré, speelde de rol van de Kapitein Von Trapp. De jaren hebben een eer biedwaardige patina op zijn stem ge legd: hij is een ruime zestiger, maar hij acteert nog met de flair van een Bela- mi in volle bloei. De muziek kan be koren en vooral het vlinderlichte „Din gen waar ik dolveel van hou" en de titelsong zijn typerend voor Rodgers klare gevoel voor harmonie en modu latie. De teksten van Hammerstein slui ten daar goed bij aan. De vertaling was niet overal even duidelijk. Het lied „So long vaarwel" plaatste zelfs de aandachtigste luisteraar voor woord raadsels. Andere zeer Verdienstelijke medewerkenden waren Teddy Scholten, Maria Ballings, Harry Boda en Guus Verstraete. De muzikale leiding was in de deskundige handen van Co van der Heide Wijma, De regie in de niet minder volleerde en voor het detail gevoelige vingers van Ton Lutz. Passagiere gedood bij uitstappen van bus Bij het uitstappen van een bus is gis termiddag de 76-jarige mevr. Coenders- Bassi op de Bergweg in Rotterdam om het leven gekomen. Mevrouw Coenders struikelde op het moment dat de bus zich weer in beweging zette, 't Slacht offer viel half onder de bus en kreeg een wiel over zich heen. Utrechtse chirurg verschijnt niet voor afdelingsraad De Utrechtse chirurg P. C. Koppert, die door de afdelingsraad van de Maat schappij tot Bevordering van de Genees kunde te Utrecht was opgeroepen om zijn beschuldigingen, geuit in een tele visie-uitzending, waar te maken, is niet verschenen. Voor de tv-camera's had dr. Koppert gezegd, dat de ziekenfond sen door artsen worden opgelicht (de artsen zouden hun dianose wat aandik ken teneinde de Juiste geneesmiddelen te kunnen verkrijgen voor de patiën ten). Voor het feit zelf kan de chirurg door de afdelingsraad gewaarschuwd of be rispt worden. De afdelingsraad kan ook voor één jaar schorsen of een boete op leggen van ƒ5000.De afdelingsraad BONT ALLERLEI Met schaamrood op die kaken moet Shenlock u vandaag mededelen dat Leiden ook zijn rose buurt heeft gehad, zijn walletjes, die in de Vrouwenkamp waren gelegen. De naam Vrou wenkamp mag men in- dit verband niet mis verstaan, zij wijst terug maar de O. L. Vrouwe- kerk, dliie in 1365 reeds tot parochiekerk werd verheven en die lag aan die Haarlemmerstraat op die plaats ongeveer waar nu de Kaïtih. Jon- gens-ULO ligt, ingang ongeveer tetr hoogte van muziekhandel Hof enk. Het treurige van de zaak is, dat juist deze buurt zoveel heilige na men heeft zoals Cecilia, Ursula, Agnes, die alle stammen uit de tijd dlat hier kloosters waren gievestiigd. Ten aanzien van dlit „rosé" kamp kunnen we op gezag van onze zegslieden meedelen, dat er eerder sprake was van namen als „Schorre Need". Stu denten trof men in de ze buurt in nachtelijke uren aan. De heer Bo- drij gewaagde van een fcoffiehuisje van een be jaarde dame, waar de boemelende studenten tot in de morgenuren een bakje koffie kon dien halen. Voorts was en- in deze buurt, be grensd door Oude Vest, Haard emmersitraat en ten westen van de Har- tebrug, dikwijls 'n tref fen van mannen in wapenrok van 4RI en vijandige in of om Lei den gelagerde vertegen woordigers van de land macht. Blè We ontkomen er niet aan ook nog even een overstapje te nemen naar de aangrenzende Paradijs-buurt, waar volgens de laatste ge gevens ook Oude Aag woonde met d'r blè-bak. Daar kon je voor 3-5 of 10 cent een stukje blè, gekookt nixchter kalfsvlees, kopen. Er waren meer van die blè-adrossen in Leiden, maar ik geloof niet* dar het ondier die naam nu nog in Leiden verkocht wordt. Typisch Leids is ook de naam nu we toch lekker aan 't eten zijn van „herenbo- nen" in het zout. Aan de Paradijssteeg woonden ook twee be- kende Leidise peurders, nl. Arie van Oosten en Oude Elias Vermond. Zij gingen voor niet een deksel erop, welke deksel 't Bebloede meisje naast haar bis dag en dauw met hun peur-schuitje de dikwijls werd gebruikt als beschut- moordenaar lag. plassen op en kwamen met paling tinig tegen regen en kind. meyer (Haarlem) won de eerste prijs en de 16-jarige Eugenie Brands uit Amsterdam de tweede prijs. Op het affiche van de eerste prijs winnaar is als een raket opstijgende sigaret afgebeeld, die tegen een fel rode achtergrond een zwarte scha duw in de vorm van een omgekeerd kruis werpt, met als tekst: „Tabak: gif der ouderen". De voorzitter der Stichting Kunstkontakt, Robert Roo- zemond zei dat de stichting de affi ches zal inlijsten en verzendklaar maken zodat de kollektie op aan vraag naar scholen, culturele centra en dergelijke in ons land kan worden gezonden ter expositie. In d» Toon kerk blijven de affiches geëxposeerd tot en met 20 februari. Hilidiebrand gewaagt afl van dit 4. süiag Leriid'enaren, die een drupje te- Ach zie niet 'Laag op de ongelukkige i___ gen de kou meenamen en dikwijls neer, van Beroen van rit» de 811 313111 koord opmaak- 'k Vraag meelij van u allien, tp mvprorf ten, omdat bij een borrel nu een- En smeek aam onzen 'lieven Hemel maai ook een hartig hapje hoort. De Heer, vrouw dies huizes was daar later niet Aah Laat ons ook niet vallen, over te spreken, zij noemde 't peuër- Ai wie zich zonder zonden kent, vaartuig een „zoipsdhoat". Die werpt de eerste steen op hem. Van mevr. Kiaüenberg-v. d. Bonn uit Beklaag met mij de vrouw en Sassenihedm ontving ik imtenme- 't ouderhart, diiiair een brief, waarin zij aar- Dat zoo doorwond werd doorbis diiige jeugdherinneringen oprakelt en die diepe smart. de tekst geeft van de moord in het Goudwinkeltje aian die Donkers teeg. Dit laatste couplet vermeldt de woorden welke de dominee sprak op De gelieven het graf. terug. Deze schuitjes hadden 'n kisi te royeren. Met het niet verschijnen heeft de chi rurg zich bloot gesteld aan een waar schuwing, een berisping of een boete. Zij voegt er ook nog een ander ge dicht aan toe over de moord door Stammers (Groenesteeg) op Beitsy Aallbersberge (4e Bininenvestgrachit) op bet Zwarte Pad aan de Vliet, dat daarna het moordienaarslaanitje werd genoemd. Merkwaardig genoeg treft men dit soort liederen in andere ge meenten aan. Een gelijiksoortig ge val behandelt Jöhan Fabricius (de oude) in zijn „Asser jeugdherinnerin gen". Hij vermeldt erbij, dat dit soort liederen verspreid werd door straatzangersdie met kaarten een geïllustreerde toelichting gaven. 1. Hoont vrienden, grijsaard, jong'Liing, man en vrouw, 't Is droevig om te hooren Hier baat geen droefheid, klagen of berouw. Wat de rust hier kwam verstoren, Een jonge maagd van 20 jaar Beminde een man, hij minde haar, Maar 't kwam voor beiden tot een diepe druk En bracht hen langzaam in hetbis ongeluk 2. Door de verboden omgang mat elkaar Kwam angst hun hart omklemmen, Het leven werd hen zoo Trini Lopez, de bekende Amerikaanse vocalist, is vrijdagavond op Schip hol aangekomen. Hg trad gisteravond voor de Vara-tv op en zal zondag avond in Den Haag en Amsterdam optreden.' Trmi werd op de luchthaven ondermeer verwelkomd door Anushka, disc-jockey van radio Veronica en een meisje in Volendams kostuum dat de zanger een muziekmolentje heeft aangeboden. zwaar, Het was haast niet tie temmen. In 't edmd bracht hij haar eenzaam heen, In t donker toen geen maanlicht scheen, Z vLeidcbe zich toen in 't groen terneer En hadden beiden geen bis bezinning mieer. 3. Toen kwam het drama dat ik hier bezing, Geen mems'liijk die 't hoorde, Hoe hem de moordlust iin zijn hart verging, Gewebensstemmen smoorde. Een dood'lijk schot op haar gericht, Ontnam haar 't dierbaar levenslicht, De morgen kwam en 't feit - kwam aam de dag, Van mevr. G. v. d. Aar-Obgaar uit Alphen kreeg ik ook een aardige brief. Ik hoop haar ter eer binnen kort nog eens een foto te kunnen plaatsen vam de oude Uïtetri9begraciht. Ik heb nog niet zo lang geleden daar al een afbeelding van gehad. Wil Oud-Leidienaar uit Noodrwijk nog even zijn adres bekend maken. Ook veel dank voor uw bijdrage en het „moordlied". Foto's Onze zwerftocht door het oude Lei den voert ons vandaag over die oude Doezastraait, waar het „Gimnazium" lag, thans Arbeidsbureau. Geen en kele Leidienaar zal gissen naar de naam Douza. Jan vam der Does of Douza, heer van Noordwijk, geboren in Decem ber 1545, lid van de Staten vam Hol land, werd in 1574, na het sneuvelen vam Andriies Allertsz, benoemd tot bevelhebber van de bewapende bur gerij gedurende het beleg. De Douzastraat is ontstaan in 1884 door deanpimig van de voormalige Koepoortsgracht. De naam Koepoort is ontleend aan een ten westen van de poort staande Korenmolen De Koe, die in 1726 werd gesloopt. Dan een foto vam een hele oude Stations weg. De weg is een deel van de om streeks 1395 aangelegde Rijnsburger- weg, die zich uitstrekte van de Oude Rijmisbungerpoort aan het eind van de Haarlemmerstraat tot de Hoge Geest gronden. Hier lag ook de Haverzak- laan; eën vam mijn lezers vroeg of ik iets wil vertellen van deze naam. Welnu, volgens de overlevering zou een aan deze laan gelegen groot stuk land tijdens het beleg voor een zak haver zijn verkocht. Waarschijnlijk echter is de naam ontleend aan een molen, genaamd De Haverzak, staan de op een land ter grootte van 5 morgen in Oegsbgeest waarvan reeds in 1555 melding wordt gemaakt. Tenslotte nog de afbeelding van de Oude Herengracht nuet de molen De Stier". „SHERLOCK"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 9