One-man-show niets nieuws
Wim Devilé:
„DE JEUGD HEEFT
MIJN HART GESTOLEN"
TRINI LOPEZ NAAR NEDERLAND
Bernard Kruysen gaf recital
voor de Toonkunst-leden
ZATERDAG 1 FEBRUARI 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 11
Wie mocht denken, dat alleen Toon Hermans en sinds 1 januari
Wim Sonneveld, een one-man-show brengen, heejt het verkeerd.
In Leiden woont een artist, die zich heeft gespecialiseerd in voor
stellingen voor kinderen. Want hij is dol op kinderen. Hij goochelt
voor ze, snéltékent, doet een dolle quizz en noem maar de verma
ken, waarmee kinderen geboeid kunnen worden. Dit alles doet één
man en hij trekt voor dit alles zo'n slordige 2lluur uit. Zijn naam
is Wim Devilé.
Van vader op zoon
D« naam Devilé heeft in Leiden
•en goede klank. En terecht, want
vader Devilé heeft jarenlang tien
duizenden in Leiden en omgeving
vermaakt met zijn amusements-pro-
rramma's en is het dan een wonder
dat zoon Wim als het ware in het
„vak" gerold is?
Op zestienjarige leeftijd hielp Wim
zijn vader op de „bühne". Hij deed
kleine rolletjes bij de poppenkast,
speelde bescheiden partijen in sket
ches en was rond St. Nïcolaas een
geweldige Zwarte Piet. Eenmaal bij
nekte van zijn vader, bracht Wim de
gehele show alleen. Dat was in Was-
«enaar, waarbij de burgemeester en
andere autoriteiten aanwezig waren.
Van alle markten
thuis
▼ooral na de oorlog is het pas goed
begonnen. Hij sloot zich aan bij een
goed kindertheaterbureau en hielp
aldus mee de schier onuitputtelijke
vraag naar amusement te bevredigen.
Hij leerde het vak door en door en
begon zich toen reeds toe te leggen
op zijn nu sterke nummers: telepa
thie, hypnose en geheugerikennis. De
grote Zweedse telepaath Alström was
zijn voorbeeld en diens methode
heeft hij gevolgd.
Heerlijk, maar
ook moeilijk
Naast de vele avonden, dat Wim
Devilé voor de grotere jeugd en de
volwassenen werkt, treedt hij veel
qp voor kinderen. Die zijn zijn grote
Mefde. Praktisch iedere woensdag
en zaterdagmiddag staat hij voor een
jeugdig volkje. In vlotte vaart doet
hij een heleboel met de kinderen. Wij
somden al veel op, maar Devilé laat
ze ook zingen en volop meedoen met
zijn programma.
„Het is heerlijk en moeilijk wer
ken voor kinderen, heerlijk omdat zij
zo spontaan zijn en moeilijk, omdat
alles wat je doet echt moet zijn. Zij
hebben het gauw door als je afwezig
bent of niet gemeend iets brengt".
Hij vervolgt: „Niets mag automatisch
gaan of geforceerd, daarom is een
eerste vereiste dat je dol op kinde
ren bent".
Memo-show
verbluffend
Avond aan avond viert Wim Devi
lé ware triomfen met zijn Memo
show, die als volgt gaat: Hij laat de
zaal achter elkaar 30 voorwerpen op
noemen en Wim herhaalt feilloos alle
dertig van achter naar voor en van
voor naar achter. Hij laat de zaal een
nummer noemen en hij zorgt voor
het bijpassende woord. Hij laat de
zaal een woord noemen en hij zet
het juiste getal erbij. Het is waarlijk
verbluffend. Vele jaren van intense
studie gingen vooraf om het nummer
zo te krijgen als het nu is. Ondertus
sen gaat Wim Devilé rustig voort,
hopende, dat eens zijn wens in ver
vulling gaat: Een serie kinderpro
gramma's voor de TV te doen. Wie
weet: Hij doet in ieder geval niet
onder voor zijn collega's in Bussum
en Hilversum.
LEIDSE
TOPTIEN
De meest verkochte platen in
de periode 20-31 januari zijn:
(cijfer tussen haakjes geeft de
rangschikking op 18 januari
aan).
(2) 1. Pour moi le vie va
commercer Johnny
Halliday.
(3) 2. This land is your land
Trini Lopez.
(1) 3. Spiegelbeeld Willeke
Alberti.
(6) 4. Maria Elena Los
Indios Tabajaras.
(7) 5. Kansas City Trini
Lopez.
(5) 6. Don 't talk to him
Cliff Richard.
(4) 7. Nimm' deine weisse
gitarre Gert Tim
mermans.
(9) 8. Dominique Soeur
Sourire.
9. She love you The
Beatles.
(10)10. Lass' mein Hèrz nicht
weinen Imca Marina
IJet worden hoogtijdagen voor de fans van Trini Lopez! Op vrijdag
7 en zondag 9 februari a.s. zal hij in Nederland optreden voor
radio en televisie en een „show" geven in Den Haag (Gebouw van
K. en W.) en Amsterdam (Concertgebouw). Op 6 en 8 februari is
Trini Lopez in België.
Oinds Trini Lopez in het afgelopen najaar op het Grand Gala du
Disque zijn „If i had a hammer" losliet, is het aantal aanhangers
van die plezierige PJ's-sfeer (PJ's is de gelegenheid in Hollywood,
waar Trini Lopez regelmatig optreedt) met de dag gegroeid. Tijdens
het bezoek van Lopez zal hem de platinaplaat worden uitgereikt, het
geen inhoudt, dat er welgeteld 250.000 platen van de „Hammer" over
de toonbank zijn gereikt!
ATa de „Hammer" blééf Lopez een graag-beluisterde zanger. Met
bassist Dave Shriver en drummer Mickey Jonez als begeleiders
volgden „La Bamba" en „This land is your land", twee nummers,
waarin eveneens die prettige sfeer van „PJ's" is te beluisteren. Alsof
3 toppers in nog geen half jaar niet voldoende zijn, mag ook zijn „Kan
sas City" zich in een groeiende belangstelling verheugen.
rvus 7 en 9 februari, data om te onthouden. Vooral vrijdagavond
7 februari, want dan zal Trini Lopez met zijn mannen proberen
die uitbundige „PJ's-stemming" rechtstreeks via de televisie in uw
huiskamer te brengen!
BRENDA LEE
PLUS voor My greatest songs. Ook in deze serie is er naar gestreefd
elke muziekliefhebber aan z'n trekken te laten komen. Tien bekende
vokalisten zingen ieder een LP vol met liedjes, die zij graag (en met'
succes) zingen of hebben gezongen. De namen staan borg voor zang op
hoog niveau. De vokalisten zijn: Buddy Holly, Brenda Lee en Conny
Francis (voor de tieners), Judy Garland, Peggy Lee, Bing Crosby (still
going strong), Al Jolson, Mariene Dietrich (met Lili Marleen), Louis
Armstrong en Ella Fitzgerald. Zoals gememoreerd, een serie met platen
vol heerlijke melodieën, gezongen door top-talent!
voldoende tot haar recht komen.
Op de keerzijde „Blijf toch hier"
(MMP 1030).
MIN Smartlappen van het aller
slechtste soort zingt Willy Williams
„Waar en wanneer" en „Je liegt"
zijn echt geen liedjes, waarmee
men een publiek opvoedt. (Funck-
ler RX 21.421).
PLUS voor de nieuwe Selvera's.
Mieke Bos heeft zus moeten verla
ten, maar na wat zoeken heeft zus
in Jenny Donker een goede weder
helft gevonden. Aardige liedjes,
waarmee de meisjes debuteren in
de nieuwe samenstelling. „Ik zie
de maan" en „Tot weerziens dan"
(Artone DR 25.212).
Wie schrijft naar
Felia op Aruba
„Ook voor jou" doet een be
roep op de „schrijvers" onder
de mannelijke lezers. Felia
Fingal, oud (of liever jong) 15
jaar, wonende T.L. 283 op
Aruba, Nederlandse Antillen
vraagt ons een oproep te plaat
sen voor een correspondentie
vriend tussen de vijftien en de
twintig jaar. Natuurlijk reke
nen wij op jullie, mannen.
Zorg dat Felia niet langer in
eenzaamheid behoeft te kwij
nen. Schrijf haar maar gauw.
Schrijven jullie ons ook even,
wanneer het voor elkaar is?
Een liederenavond van betekenis
werd in de Gehoorzaal te Leiden
gegeven door Bernard Kruysen met
medewerking van Jan Charles Ri
chard aan de vleugel, als concert
voor de leden van „Toonkunst" De
Leidse kunstenaars van gehalte heb
ben de eerste helft van het program-
PLUS CISKA PETERS, een jong ma gewijd aan het Franse en Spaanse
zangeresje, dat het vorig jaar goed lied: Fauré, Poulenc en de Falla, om
naar voren is gekomen. Met Shir- na de pauze Schumann's Dichterlie-
ley, Imca Marina, Willeke Alberti be te vertolken. Van te voren kon
zal zij de nieuwe garde gaan vor- men zich al verheugen iets heel
men. Nieuw bloed is namelijk hard moois te zullen horen, en men is
nodig in de Nederlandse vokalis- niet beschaamd in z'n verwachting,
ten wereld. „Niemand zal mijn tra- Bernard Kruysen is een ideale zan-
nen zien" doet haar warme stem ger om het Franse lied voor te dra-
JOHNNY HOLLIDAY, NOG STEEDS TIENERIDOOL?
PLUS Catarina Valente krijgt van ons een grote „plus" voor haar
knappe plaat „My souvenirs from USA". Twaalf evergreens, stuk voor
■tuk juweeltjes, die heel knap gearrangeerd werden (Decca BLK 0252-P)
Korte
grammofoon golfjes
PLUS „Our man inEen ver
verzameling van 12 EP's en LP's,
welke door RCA is uitgebracht.
Muziek uit alle windstreken en in
alle genres, gestoken in prachtige
hoezen. De ware muziekliefhebber
zal veel kunnen genieten want vrij
wel alle platen zijn door bekende
musici en orkesten volgespeeld. De
„uitschieter" voor ons is wel „Our
man in Latin America" Perez Pra-
do. Een heerlijke plaat met bossa
nova's, rumba's en cha-cha's. Geor
ge Melachrino's orkest is te beluis
teren op de EP „Out man in Lon
don". Deze plaat bestaat uit 4 be
kende evergreens. „Our man in
Jazz" is de saxofonist Sonny Rol
lins, een door velen nog onbegre
pen musicus. De verwarring rond
Rollins zal na deze plaat, waarop
o.m. het bekende „Oleo" voorkomt,
niet verminderen. Al Hirt is onze
man in New Orleans. De aandui
ding zegt het al, deze plaat bestaat
uit de bijna klassiek geworden New
Orleansstukken als Muskrat Ram
ble en When the Saints. Van deze
serie noemen wij verder nog Ray
Ellis (Broadway), gitarist, Chet
Atkins (Nashville), The Limeliters
(San Francisco), Arthur Fiedler
(Boston) en Sergio Franchi (Ita
lië).
MIN Arie van Veen, eens ver
dachte in één der T V-rechtbank en,
heeft na zijn min-of-meer succes
volle „Wanneer kom ik vrij" nog
een single gemaakt. /.Californio" Wij kunnen het ons moeilijk voorstellen, nu wij weten, dat Johnny voor
en „Schip Ahoy" zijn 2 zeemans- de rechter moest verschijnen. Er was namelijk een aanklacht tegen hem
drdnlrinln«ediend wegens mishandeling. Johnny had een jongen geslagen, die aan-
gen. Ook in deze liedjes galt het merktasen S«iaakt »P de van Johnny's geliefde, Silyy Vartan.
over „Elke zeeman heeft liefde no- We hadden wat meer zelfbeheersing van je verwacht Johnny. Op de foto
dig, want hij heeft het zo moeilijk" we Johnny bij het verlaten van het kabinet van de rechter tussen
etc. (MMP 1022). «ijn advocaten.
gen, zijn baritongeluid is volzongen
en zijn voordracht en dictie zijn diep
van expressie.
Kruysen onderscheidt zich door een
verheugend mooi Frans, brengt zijn
liederen met gemak en met zijn aan
gename, zeer gevarieerde stem is de
interpretatie van het lied wél-over
wogen, zonder overlading en onge
meen levendig.
Eerst verdiepte hij zich in de ob
jectieve kunst van Fauré „l'Horizon
chimérique", uit diens jongste tijd,
waarin de objectieve tendenzen zeer
zeker waarneembaar zijn. De fijne
nuances, die meer verborgen gevoels
waarden komen steeds door een
woord of toon tot hun recht. Natuur
lijk is de aard van zijn geluid, dat'
fraai ontwikkeld is, en in elke nuan
ce voortreffelijk gehanteerd wordt,
voorzien van een respectabele adem-
techniek.
Met pure klank volgden de zeven
liederen van Poulence naar gedich
ten van Paul Eduard, een prachtige
cyclus, daterend van 1937. Liederen
van hoge lyriek en melodische vin
ding, waarin zowel vocaal als pia
nistisch bewonderenswaardige din
gen werden gedaan.
Gevoelig en raak typeerde hij de
Spaanse volksliederen van De Falla,
die in de plaats van Ravel's „Melodies
populaires Grecques" volgden.
Moedige daad
Een moedige daad was het, over
te gaan op Schumanns „Dichterliebe"
maar ook hier kwamen wij tot de
ervaring, dat de capaciteiten va/
deze zanger hem het romantische lied
zeer geinspireerd deden vertolken.
Hij lieeft de bedoelingen van de in
1840 geschreven klassiek-romantische
liederen met emotionele begaafdheid
uiterst beheerst, en prachtig tot ui
ting gebracht, samen met zijn spiri
tuele begeleider, beter gezegd: part
ner wiens spel aan de vleugel uit
muntte door bescheidenheid, grote
toewijding en persoonlijk accent.
Na het ovationele applaus namen
Kruysen en zijn accompagnement met
wel vier of vijf belangrijke liederen
van Wolf en Ravel afscheid van een
zeer dankbaar gehoor.
J. KORTMANN