Mexicaanse hond werd zangwonder FABRIEK IN BODEGRAVEN MAAKT ELEKTRONISCHE ORGELS IMf II lil II ltt efTï m m i-ii.'} mi Kggflt-M-H i« Mjlti t%\< aa DINSDAG 24 DECEMBER 1963 DE LEIDSE COURANT Een nationale rage, „overgewaaid van Amerika" heeft in Bode graven in enkele jaren een bedrijf snel doen uitgroeien: het elec- tronisch orgel is van lieverlede populair geworden. In Amerika was dit al voor de oorlog het geval Daar is het electronisch orgel (zelfs al vanaf vijfhonderd dollar te koop) even populair als in Nederland het accordeon. De grote populariteit van het electronisch orgel is te danken aan een aantrekkelijke combinatie van een ongelimiteerd aantal mogelijkheden met een aanzienlijk vereenvoudigde methode van bouw. De tonen worden langs electrische weg gevormd. Het bedrijf in Bodegraven, dat onder invloed van de grote populariteit van het electronisch orgel tot een grootbedrijf is uitgegroeid, waar zestig mensen arbeid vinden, is de firma Vreeken, dat in een winkeltje aan de weg tussen Zwammerdam en Bodegraven zijn bakermat vond. Rond de twintiger jaren was hier de heer J. Vreeken gevestigd, die raison van ƒ1.per uur orgelles gaf aan de dochters van het platteland. Later is er een verkoop-in-commissie in muziek instrumenten bijgekomen, nog wat later werd het een handel in piano's en orgels, maar de grote stoot kwam na de oorlog onder de drie gebroeders Vreeken, zoons van de stichter, die de moge lijkheden, welke het electronisch orgel biedt, hebben onderkend. Zij reisden o.m. naar Duitsland en ontdekten daar welk een om vang de belangstelling voor dit type muziekinstrument had aan genomen. Zij gingen importeren, maar in 1960 zag een eigen geesteskind het levenslicht: de „Eminent", het produkt van veel elecjronisch vernuft Hiermede kwam het eerste electronisch orgel van Nederlands fabrikaat op de markt Thans wordt het naar vele landen ge ëxporteerd. "l-Ji ti m wêê »1 HuiiüUr l« ft III II lil iüU'. Honds Indien men een verklaring wil geven van de wijze, waarop in dit type electronisch orgel muziek wordt gefabriceerd, kan men het best teruggaan tot de tijd, waarin radiotoestellen nog zo onvolkomen waren, dat zij bij een bepaalde stand van de volumeregelaar gingen „genereren". Zij piepten en in de eerste tijd van de experimentele radio noemde men dit geluid de Mexi caanse hond. I ii uit i I IHi Deze hond heeft men getemd. Het beest heeft een geschoolde stem gekre gen en is in staat om een gevoelige, zuivere toon voort te brengen, ook zon der dat je op zijn staart trapt. Een serie toongeneratoren in een electronisch or gel, duizenden draadjes, buisjes en weerstanden zorgen er voor, dat men een toon krijgt als men op een toets van het klavier drukt. Het behoeft geen betoog, dat de electrotechnici in de loop van de tijd vernuftig genoeg bleken om met dit geluid allerlei trucjes uit te halen. Electriciteit is een kneedbare materie, je kan er mee goochelen. Zo zijn de nagalm-eenheid, het vi brato en „percussie" effecten, die in hoog aanzien staan. Zij veranderen de muziek, zelfs van de meest prae- mature beginneling, tot een klank waar ooms en tantes de pet voor afnemen. Massa Het ligt voor de hand, dat de kunst matige manier waarop de toon wordt gevormd grote kansen biedt aan mas sale aanmaak van het product. Vreeken is hiervan een voorbeeld. Per dag ver laten zeven orgels van het Eminent- Intussen is het manuaal aangebracht in houten staanders welke van de meubel fabriek zijn gekomen. Het is de toon die de muziek maakt, verborgen in een overzichtelijk geheel van weerstanden, contacten, etc. type de fabriek aan de Wilhelmina- straat In de grote ruimtenood heeft men het gezocht in verdeling der be drijfsruimte. Zo is de meubelafdeling, onmisbare zaak voor een orgelfabrikant, elders onder dak, kantoor en show room zijn gevestigd aan de Prins Hen drikstraat. En nóg is er ruimtegebrek. Men zoekt naar eer) nieuw fabriekster rein. Glad ijs Men begeeft zich op glad ijs indien men een vergelijking gaat trekken tus sen het klassieke pijporgel en het elec tronisch orgel. De natuur is niet te ver vangen zeggen de voorstanders van het klassieke pijporgel, net als dat van roomboter en margarine gezegd wordt. Orgelkenners zullen hoge eisen stellen aan het geluid van het instrument, dat bespeeld wordt. De klank van een pijp orgel wordt mede bepaald door zijn natuurlijke onvolkomenheden. Er is enige tijd voor nodig voor een aange blazen pijp tot toon vorming komt, de „tongslag" die bij oude orgels aan de toonvorming voorafgaat maakt ook ■■■■■■■■■■■■■■Hi juist de charme van dit instrument uit. Bovendien in een orgelpijp wordt een luchtkolom, als een fluit, tot zin gen gebracht. Met de langs electroni- sche weg gevormde toon kan men dit alles voortreffelijk imiteren; mensen met een heel zuiver gehoor voor orgel klank zullen het verschil misschien kunnen waarnemen, maar luisterproe- ven in Duitsland hebben aangetoond, dat in dergelijke omstandigheden, ge luidstechnici en akoustische ingenieurs het verschil meestal niet wisten aan te geven. Dit is uit de percentages van de antwoorden gebleken. Niettemin blijft het pijporgel een grote pré dragen voor wie het kan betalen. Effecten De prijs voor het pijporgel immers is een grote veelvoud van de prijs, die voor de electronische orgels wordt be taald. Voor het door velen beminde „bioscooporgel-effect" waarvoor tóch al op de toonvorming na 'net allerlei electrische foefjes werd en wordt ge werkt, is men voor de toonvorming in het geheel niet meer op de orgelpijp aangewezen. DaaHm ligt het voor de hand, dat voor huiselijk gebruik het electronische orgel met zijn luisterrijke effecten zo'n enorme belangstelling heeft getrokken. Het resultaat In de toonkamer. De orgels worden beproefd en kritisch beluisterd. Miljoenen draden De fabricatie van een electronisch orgel heeft veel weg van die van radio's of televisietoestellen. In Bodegraven zijn er vele meisjes werkzaam, die deze ke ten van werkzaamheden uitvoeren. Zij komen uit Gouda, Woerden of Bodegra ven, weten wat zij maken en vinden daarom in het werk voldoening. Ook vele vakarbeiders en technici zijn er werkzaam. Elk orgel wordt aan een nauwkeurige controle onderworpen. Het blijft veer tien dagen op spanning staan en wordt in alle onderdelen nagelopen. Natuur lijk kent ook de firma Vreeken, vooral bij de grote vraag naar het artikel per soneelsgebrek. Voor een deel wordt hierin door het uitbesteden van werk aan beschutte werkplaatsen in Alphen en Woerden tegemoet gekomen. Bijgaande foto's met toelichting geven een goed beeld van het fabricageproces: uit een wirwar van draden en instru mentjes groeit een compleet instrument, dat volledige muzikale voldoening kan schenken. Duizenden draadjes worden door df meisjes gesoldeerd op de toonpanelen. KATWIJK OECUMENISCHE KERSTDIENST In die grote veilirugihal aan de Sandt- laan, die zich bijzonder leent voor dergelijke bijeenkomst met 'n schit terende verlichting, een goede ver warming en een prima geluidsinstal latie, zodat aJlile 1000 aanwezigen ieder woord uitstekend konden verstaan, werd vrijdagavond, evenals diat al meerdere malen is geschied 'n oecu menische kerstdienst gehouden. De samenzang werd uitstekend begeleid door de Harmonie Katwijk a. d. Rijn onder leiding van de heer P. Baart uit Leiden en met een Baldwinorgel bespeeld door de heer W. J. v. d. Marei te Katwijk. Het geheel was verzorgd door het interkerkelijk co mité bestaande uit kapelaan H. P. Meijer te Katwijk a.d. Rijn en ds. T. Kruyrne van het Marine-Vlieg kamp. Na een gezamenlijk gezang „Wilït heden nu treden", begeleid door de Harmonie, spraik kapelaan H. P. Meijer het openingswoord waar na schriftlezing plaats had door bur gemeester H. Duiker. Hierna achter eenvolgens gezang en schriftlezing aanschouwelijk toegedicht met licht beelden. De tweede spreker was ds. A Vos, Geref. predikant te Wasse- Derde spreker was pater Ohapel OFM uit Alverna (Gld.), met als ti tel van zijn rede: God spreekt het verlossende woord. Het skirtings- woord werd gespook en door ds. T. Kruyrne, waarna gezamenlijk 't On ze Vader gebed werd. Het comité kan met voldoening op deze uitstekend geslaagde avond terugzien. WASSENAAR Kerstviering r.k. Bejaarden. - In het verenigingsgebouw heeft de r.k. Bond van Bejaarden zondagmiddag een kerstsamenkomst gehouden. Na een inleidend woord door de voorzit ter van de afdeling Wassenaar, de heer H. B. van der Klaauw, werd een programma van voordracht en dans uitgevoerd, resp. door leden van de toneelgroep van het Katholiek Vrou wengilde en door een balletgroepje onder leiding van de heer S. Brakel. Mevrouw R. Piek-Schröder, voor zitster van het bestuur der r.k. Be jaardensociëteit, las een kerstverhaal. De samenkomst werd 'niet alleen door r.k. leden van de bond bijge woond, maar ook door anderen, vaste bezoekers van de sociëteitsmiddagen. NOORD WIJK KERSTVOLKSZANG Dat de kerstvolkszang voor alle gezindten van Noordwijk vorig jaar ingezet, een goede inslag heeft ge vonden bij de gehele bevolking, is zaterdagavond wel tot uiting geko men door de overvolle bezetting van de Ned. Herv. kerk. Onder de aan wezigen merkten wij op burgemees ter mr. 'G. F. W. van Berckel en echt genote en de wethouders G. Voge laar, M. C. J. Sedelaar en P. den Ot ter. Nadat „Komt allen te samen" was gezongen, met begeleiding van de drie plaatselijke muziekkorpsen onder leiding van de dirigent Joh. Admiraal, werd door kapelaan G. J. J. Straathof een dichterlijke aankon diging gehouden van de geboorte van kerstliederen, welke spontaan wer den meegezongen, las ds. H. A. van Bottenburg voor Lucas 146-56 en ds. J. van Dok Lucas II1-8. Met een machtig klinkend „Ere zij God in de Hoge" werd deze avond be sloten. KERSTWIJDING Ter inleiding van het kerstfeest heeft zondagavond in de dekenale kerk van St. Jeroen een zinvolle kerstwijding plaats gevonden, waar voor een overweldigende belangstel ling bestond. Aan deze cultureel hoogstaand* avond werkten mede het parochieel mannen- en jongenskoor met eigen solisten, de solisten Jo Vincent en Truus van Dongen, het Leids Kamer orkest en Jan Raas met orgelspel. Het geheel stond onder leiding van de directeur van het parochiaal zang koor, de heer W. van Geldre. „Hij houdt van mehij houdt Christus. Tussen de verschillende niet van me hij houdt van me

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 14