dan 20 Bethlehems liggen r de hele wereld verspreid Meer ove fs>A^V.WS De meeste zijn klein, maar één ervan groeide tot 'n wereldstad Gevederde patiënten worden Eenpersoonskamers voor twistzieke vogels De vrijheid als afscheids geschenk met open armen ontvangen DINSDAG 24 DECEMBER 1963 DE LEIDSE COURANT ''f' LEVENDE KERST TRADITIE Br zijn op de wereld drie Jericho's en vier Jeruza- lems. Maar er zijn meer dan twintig Bethlehems. Hoe vreemd het misschien ook een ogenblik klinkt: juist dat grote aantal bewijst de unieke plaats die Bethle hem in de wereld inneemt. Want natuurlijk zijn al die Bethlehems genoemd naar het éne, dat miljoenen mensen omstreeks het Kerstfeest gedenken. Bethlehem-Nummer-Eén is een kleine stad in Pa lestina, tien kilometer ten zuiden van Jeruzalem, ge legen in een tamelijk vruchtbare streek waar vanouds veel olijven groeien. Weinigen kennen de oorspronke lijke betekenis van de naam. Bethlehem, eigenlijk Beit-lahm, betekent „Huis des Broods". Koning Reha- beam deed de stad verfraaien en versterken. De Ro- meisnse keizer Hadrianus liet er een tempel bouwen ter ere van Adonis. Helena, de moeder van Constan ts n de Grote, gaf later opdracht, het beeld van Adonis te vernietigen en in Bethlehem een grote kerk te bou wen. Veel eerder hadden de eerste christenen toen in het stadje al een kapel gebouwd. Maar de roem van Bethlehem steunde niet op stenen bouwsels, onheilige of heilige. Het Palestijnse Bethlehem werd beroemd als de geboorteplaats van David en van Christus. Oud-Bethlehem in onze tijd. In onze tijd heet Bethlehem „Bet-Lachm" en het bestaat uit acht wijken. De bewoners houden zich be zig met wijnbouw en olijfbouw. Ook worden er paar lemoeren kruisbeelden en rozenkransen vervaardigd. De stal waarin Christus geboren werd, is een grot die zich volgens de overlevering in het oosten van de stad bevindt. Op deze plaats zijn drie kloosters gebouwd: een Franciscaans, een Grieks en een Armeens. De eigen lijke grot is ruim twaalf meter lang, vier meter breed en drie meter hoog. Ze is niet meer zo kaal en armoe dig als weleer. De vloer is nu van marmer en een zil veren ster wijst er de plaats op aan, waar volgens de kerkelijke traditie Christus ter wereld kwam. Ook de wanden zijn met kostbaar marmer versierd. Na het eigenlijke en „echte" Bethlehem is waar schijnlijk de stad Bethlehem in Zuid-Afrika het meest bekend. Toch is dit lang niet het grootste van de twintig Bethlehems. Er wonen ongeveer tienduizend mensen. Dit Afrikaanse Bethlehem ligt in het oostelijke ge deelte van Oranje-Vrij staat, hemelsbreed 150 km. noordoostelijk van Bloemfontein. Het is een spoorweg- knooppunt, op ruim 1600 m. boven de zeespiegel op een hoogvlakte gelegen. En er is een levendige handel. De gelovige Boeren, die dit Bethlehem in 1840 sticht ten en het naar de geboorteplaats van Christus noem den, doopten de kleine rivier die er langs stroomt: Jordaan. Poststempels zeer in trek. In de Verenigde Staten zijn niet minder dan zeven Bethlehems. De staten Georgia, Indiana, Kentucky, Connecticut, Maryland en New-Hampshire hebben er elk één. Stuk voor stuk zijn al die Bethlehems vooral omstreeks het Kerstfeest heel trots op hun naam. Een poststempel „Bethlehem" geeft aan een kerstkaart bijzondere waarde en is bijzonder in trek. Uit nabu rige steden reist men naar één der Bethlehems, om er zijn kerstkaarten op de bus te doen. In de staat Pennsylvania liggen zelfs twéé Bethle hems. Het oudste is een kleine stad in de oostelijke hoek van Pennsylvania, 75 km. ten noorden van Phi ladelphia. Een ander, groter Bethlehem ligt in het westen van dezelfde staat, aan de Red Bank Creek die in de Allegheny-rivier uitstroomt. Ter onderschei ding van het oudere stadje noemt men het New- Bethlehem. Het is 75 km. ten noorden van Pittsburgh te vinden, 150 km. van de zuidelijke oever van het Eriemeer. Ook Zwitserland heeft zijn Bethlehem. Dit is verre weg het kleinste en onaanzienlijkste van alle. Toch bevindt het zich nauwelijks 3 km. ten westen van de stadskern van de Zwitserse hoofdstad Bern. Men zou het zelfs een wijk van Bern kunnen noemen, als het niet al een zelfstandig dorpje was geweest, lang vóór de stadsuitbreiding van de hoofdstad er aan raakte. Automobilisten die van Bern naar Neuchatel rijden, komen door het Zwitserse Bethlehem, meestal zonder het op te merken. Met uitzondering van het Palestijnse en misschien het Zuidafrikaanse Bethlehem zal men al deze Bethle hems op de meeste atlassen vergeefs zoeken. Maar het grootste der ruim twintig Bethlehems mag bijna een wereldstad worden genoemd. Het ligt aan de brede monding van de Para in Brazilië en telt ongeveer 270.000 inwoners. Wolkenkrabbers tn Bethlehem. Feller tegenstelling dan tussen dit Braziliaanse Bethlehem en het Palestijnse kan men zich nauwelijks denken. Het Braziliaanse Bethlehem is een hypermo derne „Amerikaanse" stad, met geweldige wolken krabbers en een intensief autoverkeer. De stad is enorm gegroeid, sinds ze in de eerste dagen van het jaar 1616 door Portugese schepelingen onder leiding van Francisco Caldeira Branco werd ge sticht. Deze schepelingen hadden aan boord, op de Atlantische Oceaan, het Kerstfeest moeten vieren. Daarom noemden ze hun nieuwe stad Belém, de Por tugese schrijfwijze van Bethlehem. Zouden wij alle Braziliaanse Beléms hebben mee geteld, dan zouden wij tot heel veel méér dan twintig Bethlehems gekomen zijn. Maar om aan de groeiende verwarring tussen al die gelijknamige plaatsen te ontkomen, heeft de regering van Brazilië al jaren geleden gelast, er andere namen voor te kiezen. Belém (Bethlehem) in de staat Pernambuco, Belém in de staat Bahia en twee Beléms in de staat Paraiba behiel den hun naam. De andere werden omgedoopt. In Portugal draagt nog altijd de aan de Taag gele gen westelijke voorstad van de hoofdstad Lissabon de naam Belém (Bethlehem). En in de Spaans-spre kende landen van Zuid-Amerika zijn verscheidene steden die met de Spaanse vorm van Bethlehem, Belén worden aangeduid. Er is een Belén in Argentinië, er is een Belén in Paraguay, er is er een in Uruguay en een in de Middenamerikaanse republiek Panama.. Ook Nederland telt mee. Wat heel veel Nederlanders waarschijnlijk nog nooit is opgevallen: wij hebben ook een Bethlehem binnen onze eigen landsgrenzen. Het ligt in Friesland, minder dan 10 km. ten noordnoordoosten van Leeuwarden. Vreemdelingen komen er zelden of nooit. Het is bui ten de grote verkeerswegen gelegen, midden in de vork die gevormd wordt door de rijwegen van Leeu warden naar Holwerd en van Leeuwarden naar Gro ningen. Een zelfstandige gemeente is het niet en niemand behoeft er zijn kerstkaarten te gaan bussen in de hoop op een poststempel met de naam Bethlehem. De roem van het Friese Bethlehem hangt ten nauwste samen met de Elfstedentocht, Het is bij deze plaats, dat de schaatsenrijders de zijtak van de lange route, heen en weer naar Dokkum, beginnen en eindigen. Nu wij dit hebben verteld, gaat waarschijnlijk vele schaatsenliefhebbers een licht op. En misschien roe pen zij: „Maar die plaats heet niet Bethlehem, maar Bartlehiem!" Inderdaad is Bartlehiem de Friese naam. Maar deze naam hangt, naar velen aannemen, samen met een oud klooster, dat hier vroeger moet hebben gestaan en dat de naam „Bethlehem" droeg. Wij zei den: naar velen aannemen. Want er is een andere verklaring, die er de aandach't op vestigt, dat „hiem" zoveel betekent als „huis" of „boerenhofstede". Volgens hen zou Bartlehiem oorspronkelijk niet anders zijn geweest dan „de boerderij van Bartels". Er is een goede kans, dat die laatste verklaring de meest juiste van de twee is. Maar ze zou Nederland beroven van een echt, eigen Bethlehem. En is dat niet eigenlijk een beetje jammer? Amerika's „Kerststad" Bethlehem In de Staat Pennsylvanië, naar een schets uit 't jaar 1830. iggi 'ül' 'lil1 'iü4 i 5% ij?.* r7*T«tT.t rüTi iT^i »7*T« »!*!i»7ST« »üT« »T5T« »!5!i r75T« r!*Tir!üi »7ï!« rTSTi »!«7i »!»!i »!5Ti »7*!i »!»!i »7ïTi r!»!i »!üi r!»% »!ïTi »!*Ii r!*7» r7*!i »!ïïi i!ïT« »!?Ti »!?i i Jong on oud in Delhi kent de stedelijke vogel dokter. Daarom is deze dierenarts altijd verze kerd van veel patieniten op zijn spreekuur en in zijn hospitaal. Een kleine, tamelijk haveloos geklede jongen baande zich een weg door een drukke straat in Delhi. Afwerend en beschermend hield hij zijn linker hand voor zicht uit. Beschermend, want op zijn rechterarm droeg hij een duif. Zijn lievelingsduif, vertelde hij mij later, toen ik 'n gesprek met hem aanknoopte. Het diertje was al een paar dagen ziek. Nu ging hij met zijn vogel naar de „Vogel-dokter". Belangstelling en ndeuwsgierighedd deden mij besluiten, met het tweetal mee te gaan. We liepen naar Chandnd Chowk. Daar woont de heer Jadn Mandir, een rijke ingezetene van de stad. Trouwens, de Jain's zijn als geslacht zeer gefortuneerd. Op de terreinen van de heer Jain staat een hospitaal, dat enig is in zijn soort in India. Het vogelhospitaal. Dit was het doel van onze tocht. Ongeveer een kwart eeuw geleden werd het opgericht door het Delhi- aanse Jain Genootschap met geld van de Jain's. De opzet was en nog steeds wordrt dit in ere gehouden om gratis medische hulp te verlenen aan zieke en gewonde vogels, ongeacht of het in het wild levende vogels dan wei huisdieren betreft De behandeling en de verpleging der dieren kosten dus niets, mits hij, die ze aan de zorgen van het hospitaal toever trouwd, er akkoord mee gaat, dat de dokter van het hospitaal het recht verkrijgt om de dieren na hun genezing in vrijheid te stellen. Iedere vogel kan dus de vrijheid als afscheidsgeschenk verwerven, indien de dokter dit in het belang van het beest achit. DE PATIËNTEN. m De „vrijheidsbepaling" weerhoudt de Délhianen niet om veelvuldig en dankbaar gebruik te maken van de diensten van de dokter en het hospi taal, ook al lopen zij dan het gevaar, hun huisdieren kwijt te raken. Dag in dag uit arriveren de duiven, pauwen, papegaaien, hennen, vechthanen en andere tamme, doch ook wilde vogels bij het hospitaal. Behalve de „Vo gel-dokter" die als dierenarts van het hospitaal een volledige betrek king heeft zijn er steeds zes man in de weer om het hospitaal te laten draaien. Vier hunner verzorgen en verplegen de gevederde patiënten. De beide anderen zijn voortdurend bezig met de reiniging en desinfectering der „ziekenzalen". De „Vogel-dokter" is een groot dierenvriend, die zijn leven in dienst heeft gesteld van de zieke vogels. Geen moeite is hem te te groot, als, het er om gaat, een vogelleven te redden. Hij is een sterk voorstander van natuurgeneeswijze voor dieren. De na tuur zei hij is de beste heelmeester. Heeft een vogel deugdelijk en met overleg gekozen voer en een goede verpleging, dat geneest hij meestal tamelijk snel, als hij maar niet is blootgesteld aan de gevaren van het leven op het erf of in de natuur. En deze „veiligheid" biedt ons hospitaal het dier. Zodra een zieke of gekwetste vogel bij ons wordt binnengebracht ver telde de dokter dienen we hem eerst een licht laxeermiddel' toe. Dit is nodig, want vogels zijn lang niet altijd even kieskeurig en slikken soms dingen in keisteentjes bijvoorbeeld die wel eens wat zwaar op de maag liggen. Vervolgens inspecteren en reinigen wij de vleugels met zorg. Soms is het nodig om een kleine operatie uit te voeren. Welnu, dat baart geen bijzondere moeilijkheden. De vogels komen vrijwel allemaal in ge zamenlijke „Zieken-Volières", worden dus „zaal-patienten". Maar is zo'n gevederd patientje werkelijk ernstig ziek, dan krijgt het een „eenper soonskamer", een aparte kooi. Trouwens, we zijn ook genoodzaakt om ge vederde lawaaischoppers en twistzoekers „eenpersoonskamer" te geven om de rust „op zaal" niet al te zeer te laten verstoren. Ondanks de „eenpersoonskamers" was het toch een levendig gedoe in de „zieken-volière", maar e^n gedoe, waarnaar men met plezier kon kijken. Dat vond mijn vriendje met de zieke duif ook. Ja, hij was zelfs opge togen. DIEET Een werkelijk ernstig zieke vogel krijgt soms geruimte tijd uitsluitend vloeibaar voedsel. Later volgt dan een behandeling tegen wormen, vreem de voorwerpen in maag of ingewanden, of tegen andere kwalen, die de dokter vaststelt. Aan de keuze van het voer, van het dieet dus, wordt erg veel aandacht besteed. In de meeste gevallen krijgen de vogels gedroogd graan, gekookte rijst, groen gras of koolblad, al naar gelang van de ziekte en de aard der patiënten. Het komt natuurlijk voor, dat een vogel alle voedsel weigert. Dan tracht men hem te verleiden of te dwingen om te eten, dan aarzelt de dokter niet om, als hij voedering beslist noodzakelijk acht, tot kunstmatige voeding zijn toevlucht te nemen, want het voer is een heel belangrijk element in de genezing van vele vogelkwalen! r Rechts: De „Grote Zie kenzaal". Hier worden zieke en gewonde vo gels (duiven, papegaai en, pauwen en andere gevederde dieren) be handeld en verpleegd. Zij leven vredig met el kaar, doch er is ook een rij kleine „verblij ven" voor bijzonder lawaaierige, twistzieke of zieke vogels in de zaal. Links: Delhi's „Vogel- Ziekenhuis" tegen over de hoofdingang van het „Rode Fort" is enig in zijn soort. In vele wijken van Deh- li zijn verzamelpunten voor zieke en gewonde vogels, vanwaar de die ren naar het ziekenhuis worden gebracht. Op enige plaatsen in Delhi zyn „opvangstations", waar de bevolking de zieke eigen of gevangen vogels kan inleveren. Van hier gaan ze naar het hospitaal en komen daar „op zaal". Reeds een kwart eeuw gaat dit dag in dag uit zo. Duizenden vogels vinden ieder jaar een toevlucht in het hos pitaal en de meesten herkrijgen of verkrijgen na hun genezing de vrij heid, dit ook voor vogels zo kostbare goed. Een wilde vogel krijgt medicijn toegediend door de „Vogeldokter". Een van de eisen, die het hospitaal stelt, is, dat de leiding de genezen vogels huisdieren zowel als wilde vogels in vrijheid mag stellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 11