REUSACHTIGE ZEEOLIFANTEN IK WAS GETUIGE VAN EEN MISDAAD IN DE BUURT VAN DE ZUIDPOOL FAMILIELEDEN DER SLACHTOFFERS BLEVEN FUNK RUSTIG EN MOEDIG Postzegelverzameling moet tentoonstellingsrijp zijn DE LEIDSE COURANT BLOKKEERDEN HET BLOEDIGE PAD DER MOORDENAARS De broedtijd was achter de rug. De rui was bijna ten einde. Bijgevolg snaterden er kleuterden en drie „klassen" -vogels op de rotsen om ons heen. De meeste pinquins zagen er precies zo uit als op de plaatjes: wit front je, zwarte jas, scherpe sna vel, kraalogen en een staartje. Ook waren er baby-pinquins heel klein grijs donzig goedje, dat hurkte aan de voeten der ouders en bitter klaag den van koude en honger. Deze don zen balletjes pikten zo af en toe in de ouders, dfe de bedelaartjes dan tevreden stelden door hun snavels te ledigen in d<e opengesperde muiltjes van hun kroost. En als babies hun eigen ouders niet hinderden, hinder den zij andere ouders door dwars over nesten te kuieren en andere baldadigheden uit te halen. De „der de klasse" bestond uit volwassen vo gels, die nog niet geheel door de rui heen waren. Pinquins vinden het erg naar om hun veren kwijt te raken. Zij beseffen dan pijnlijk, dat zij er dwaas uitzien. Soms schamen zij zich zo, dat ze een paar dagen achtereen uit de kolonie verdwijnen en moeder ziel alleen naar de zee of een rots gaan staan turen tot ze weer enigs zins toonbaar zijn. In onze buurt bevonden zich nog vrij veel van die half aangeklede pinquins. Zij besef ten niet, dat hun armetierige kledij hen het leven redde. De beide artsen hadden namelijk alleen belangstel ling voor vol-in-de-veren gestoken volwassen pinquins en voor jonge exemplaren. DE MOORD Tot dusver was onze expeditie mooi en interessant geweest Nu echter kwam de ernst. Ik geef u de plech tige verzekering, dat wij allen dus de daders, hun assistent en de ge tuigen met tegenzin de misdaad pleegden en aanschouwden. Zó groot was die tegenzin, dat de vier leden van onze gezelschap, die niet onmis baar waren, hun heil elders zochten nadat de eerste pinquin het leven had gelaten. De daad zelf vroeg wei nig tijd. De pinquins lieten zich ge makkelijk pakken. Een der dokters trok het dodelijk masker over de kop van de vogel. Hij deed dat tien keer. Toen was het drama afgelopen. NASPEL Reeds tijdens de moord was het naspel eigenlijk al begonnen. In onze nabijheid streken namelijk even ge duldige als meedogenloze aasvogels neer. Wat niet beweegt beschouwen zij als dood en dus als eetbaar. Zij wachten nooit geen uitnodiging af voor het begrafenismaal alvoren te gaan eten. Wij haden tien pinquins gedood of zien doden. Wij hadden dat gedaan in dienst van de weten schap, dus niet om de vogels op te trekken aan de vraatzucht der ro- gezochte soort niet in zicht kregen, eten of te laten opeten. Daarom acht- Wel genoten we van een adembe- ten wij het dus onze plicht en te- Hemmend mooi uitzicht over Heard vens een groot genoegen om de aas- Toen gingen we naar boven om te T<w yer beneden ons dobberde ons vogels met wèl-gemikte steenworpen trachten, daar enige vogels te van- m lucifersdoosje op de te verjagen en de kadavers te ont- gen. We slaagden niet, omdat we de Ver weg Mgen we de on_ stuitbare zeewaartse glijmars der gletschers. Inmiddels was het tamelijk laat geworden. De wind stak op. Het werd tijd om naar ons kamp terug te ke ren. Terug op het Station deden we de pinquin-kadavers in een metalen doos. Aldus verpakt kwamen zij la ter in Melbourne aan. Onze slachtoffers hadden hun lot flink en moediig ondergaan. Zij waren snel en pijnloos gestorven. Toch kon en kan ik mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken, dat die tien pinquins liever waren blijven snate ren, spelen en kijven op Heard Is land dan opgestuurd te worden naar een laboratorium in een grote stad, ook al was him onderzoeker daar een geleerde van grote naam. Niet zij kozen het laboratorium-lot, wij ko zen het voor hen. Daarom doodden wij die tien vogels in koelen bloede en met voorbedachten rade. Het oordeel over onze daad laat ik over aan de jury, waartoe ik alle lezers van dit verhaal reken. Uk hoop oprecht, dat onze jury verzachtende omstandigheden in aan merking wil nemen. EINDE Boven: Na de daad genieten we van het wijdse uitzicht. Beneden ons dobbert ons schip, de „Kista Dan", als een lucifersdoosje op de golven. Midden; In de pinguinkolonie rusten de moordenaars een wijle uit, alvorens hun slachtoffers met zorg uit te kiezen. Onder: De daders pakken het slachtoffer stevig vast hij poten en vleugelstompjes. Dan een scheut chloroform en de artsen, Graham Budd en Bob Summers heten zij, hebben een tiende deel van hun opdracht uitgevoerd. Op 6, 7 en 8 september jl. vond er te Rotterdam ter gelegenheid van het derde lustrum van de „Nederlandse Vereniging van Verzamelaars van Postzegels met Christelijke motieven, St Gabriël" een nationale tentoonstelling plaats, waarbij uw redacteur het genoegen had als jurylid op te treden. Deze jury bestaande uit drie personen was uitgesproken oecumenisch van samenstelling, want zij bestond uit een katholiek, een protestant en een israëliet. Met ons drietjes hadden we ons oordeel te geven over een 40 inzendingen van postzegels met christelijke motieven, afkomstig uit binnen- en buitenland. Expositie in Rotterdam De door ons te geven medailles en ook dat Was bijzonder sym pathiek bestonden uit brons, waarvan men echter een deel had laten verzilveren of vergulden, op dat de jury toch enig onderscheid in waardering kon maken. Alle ver zamelingen zijn immers met liefde opgebouwd, waarbij de één door dat de eigenaar wat ruimer in zijn geldmiddelen zat wat mooier voor de dag kwam dan de ander. In geldswaarde verschilden deze medailles slechts weinig en dat vond de jury in dit geval zeer pret tig. Maar al deze dingen zijn in feite maar bijzaak. Voor de jury was hoofdzaak: wat hebben de inzen ders van him zelf gekozen onder werp gemaakt? De resultaten wa ren zeer uiteenlopend en wij heb ben daarom de inzendingen in pun ten gewaardeerd. Wie ten minste 51 punten had, kreeg een bronzen medaille, wie ten minste 66 punten behaalde, kreeg een verzilverd- bronzen medaille en wie 81 punten wist te behalen, ontving een ver guld-bronzen medaille. De jury heeft alle drie soorten medailles kunnen toekennen, terwijl enkele verzamelingen bovendien nog een „ereprijs" boven hun medaille ont vingen. Toch gingen nog 12 verzamelin gen d.w.z. 30 pet met lege handen naar huis. Daarover nu wilde ik het vandaag even met u hebben. Als u uitsluitend voor uw eigen plezier verzamelt, hangt de waarde van uw verzameling niet af van het daarin door u geïnvesteer de kapitaal, nóch van de beoorde ling door welke jury dan ook, maar uitsluitend van het genoegen, dat u persoonlijk aan deze verzameling beleeft Laat ik u dit vooral voorop stellen. Zodra u echter de moed heeft voor het forum van een jury te treden, dan zult u zich aan be paalde regels dienen te houden. Geen spel zonder regels, geen (post zegel) tentoonstelling zonder regle menten. En dat hebben deze twaalf Inzenders over het hoofd gezien. Enkele van deze inzendingen waren niet tentoonstellingsrijp, bv. te klein en daardoor nog nietszeg gend. Bij beeldverzamelingen en daartoe behoorden deze inzendin gen is enige verklarende tekst noodzakelijk, wil de beschouwer zich de gedachtengang van de expo_ sant kunnen voorstellen. Deze tekst mag echter niet in te opdringerige vorm worden aangeboden, want daardoor drukt hij de postzegels op de achtergrond. En u zult met mij eens zijn: de postzegel moet onder alle omstandigheden nummer één blijven. Deze tekst moet ook niet te uitvoerig zijn, want dat leest im mers toch bijna niemand. Kort ge vat, maar in zijn kortheid zo mo gelijk veelzeggend. „In de beper king leert men de meester kennen!" geldt nog altijd. Bijwerk in de vorm van teke ningen en zelfs schilderwerk hoe fraai ook, behoort in een postzegel verzameling niet thuis. Het is een postzegeltentoonstelling en geen tentoonstelling van teken- en schil derwerk. Een voorts algemeen voorkomend euvel: men propt de bladen te vol, men is te zuinig met papier. Liever wat te weinig dan te veel zegels op één blad. En tenslotte: denkt u er bij het indelen en tekenen van uw bladen aan, dat het optisch midden van een blad hoger ligt dan het wiskundig midden! Wie deze ver houdingen willens en wetens om draait veelal uit een zucht om op te vallen of artistiek te willen zijn vergrijpt zich tegen de meest elementaire begrippen van orde, re gelmaat en systematiek. Zulk een opzet kan hoogstens als bizar be titeld worden. Laat ik het vandaag hierbij laten. Mischien bent u teleurgesteld, dat het artikel ditmaal geen plaatjes bevat, want daar houdt een post zegelverzamelaar nu eenmaal van. Ik meende echter, dat het voren staande ditmaal belangrijker was en u wellicht als klein richtsnoer bij de opbouw van uw eigen ver zameling (en) zou kunnen dienen. Tot over 14 dagen met een artikel vol plaatjes. K. E. KÖNIG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 8