De eerste prijs in fotowedstrijd tgnJpgs*a SCHILDERIJEN. LITHO'S EN BEELDEN IN HET L.A.K. In Jean Cocteau verloor Frankrijk een der veelzijdigste kunstenaars KEES BUURMAN ZOCHT IN NIEUWE RICHTING ,UDAG 12 OKTOBER 1963 DE LEIDSE COURANT PAGINA 3 Reumatiek T O G A L HELPT Griep TOG AL HELPT Migraine T O G A L HELPT Menstruatiepijn T O G A L HELPT Verkouden TOG AL HELPT Hoofdpijn T O G A L HELPT Spit T O G A L HELPT (Advertentie) MR. H. H. A. DE GRAAF BIJZONDER LECTOR MILITAIR STRAFRECHT Bij K.B. is de Stichting Leidsch Universiteits-Fonds bevoegd ver klaard tot het vestigen van een bij zonder lectoraat bij de faculteit der rechtsgeleerdheid in het militair straf- en tuchtrecht. Krachtens besluit van de Universi teitsraad van het Leidsch Universi teits-Fonds is mr. H. H. A. de Graaff te Arnhem benoemd tot bijzonder lector in het militair straf- en tucht recht aam de Rijksuniversiteit te Lei den. Mr. De Graaff, die in 1903 is gebo ren, is thans privaat-docent aan de Leidse Universiteit en lector aan de Universiteit van Amsterdam in deze leervakken. Voorts is hij president van de Krijgsraad te Velde Oost ge weest, in welke functie hij enige ja ren geleden is gepensioneerd. Behoud van Uw tanden. 75ct-f1r Advertentie) RUIM TWEE MAANDEN BEWUSTELOOS. Zonder tot bewustzijn te zijn geko men is in het „Dijkzigt Ziekenhuis" in Rotterdam overleden de heer L. L. van de Velde uit Bruinisse. Op zon dag 4 augustus was hij bij het over steken van rijksweg 18 nabij Zijpe door een auto gegrepen. Eerste expositie van Jan Maaskant Vandaag de uitslag van de fotowedstrijd. Op pagina 11 ziet u hier meer van. Bij gaande foto is van de eer ste prijswinnaar: prachtige Wintersymphonie aan het Rapenburg. v. Na genezing in Lourdes uit dank naar de missie Een Belgisch meisje, dat vier jaar geleden genezen uit Lourdes terug keerde, vertrekt naar de Montforta- nen-missie van Colombia als leken missionaris. De 26-jarige Simone Rams uit Lier, die in 1959 met onge neeslijke beenkanker naar Lourdes pelgrimeerde en daar plotseling ge nas, heeft besloten uit dank daar voor haar leven aan de missie te wij den. Zij heeft haar verpleegstersdi ploma gehaald en zal gaan werken in het missie-vicariaat van Villave- cio, dat wordt bestuurd door de Ne derlandse missiebisschop mgr. F. Bruis. Vanaf haar 12e jaar leed Simone Rams aan een beenkanker, die steeds verergerde. In 1951 maakte zij haar eerste bedevaart. De genezing kwam plotseling te Lourdes op Pinkstermaandag 1959. Voor het eerst sinds jaren kon zij opstaan en zichzelf kleden. Haar ge val werd onmiddellijk uitvoerig onderzocht door een groep interna tionale geneesheren te Lourdes, die na een week constateerden, dat van de vroegere gezwellen nog slechts een enkel litteken over was. Een jaar later erkende het observatiebuneau van Lourdes haar genezing als „me disch onverklaarbaar". ROND UTRECHTS STATION De gemeenteraad van Utrecht heeft gisteravond het plan Hoogcatharijne met 41 tegen twee stemmen goed gekeurd. Zoals bekend voorziet het plan Hoogcatharijne in een geheel nieuwe stationswijk van Utrecht. Een spec taculair punt vormt de voetgangers traverse, die zes meter boven straat niveau de verbinding vormt met het hart van de stad. Initiatiefneemsters tot het plan is de N.V. Maatschappij tot Projectontwikkeling „Empo", een dochteronderneming van de Verenig de Bouwbedrijven Bredero. De voor lopige kosten zijn geraamd op 230 miljoen gulden. Dood van Edith Piaf versnelde het einde De bekende Franse dich ter, toneelschrijver en beeldende kunstenaar Jean Cocteau is gisteren overle den. Hij was 74 jaar oud. Om 13-00 uur vrijdagmid dag, kort nadat hij had ver nomen, dat Edith Piaf was overleden, stierf Jean Coc teau op zijn buitengoed in de buurt van Fontainebleau, waar hij sinds april j.l. ver bleef om te herstellen van een hartaanval die hem op het randje van de dood had gebracht. Vrijdagmorgen was de wereldvermaarde kunstenaar nog geïnter viewd door een aantal jour nalisten naar aanleiding van de dood van Edith Piaf. „Ik heb al de hele ochtend koorts en ik moet zeggen, dat de dood van Edith Piaf mij nieuwe pijnen bij de ademhaling bezorgd", zo had Cocteau gezegd. Kort daarna begaf zijn hart het. Zijn tuinman en een keu kenmeid waren bij hem toen hij plotseling bewuste loos in elkaar zakte. Een haastig ontboden dokter en priester kwamen te laat om nog hulp te bieden. Cocteau was onbetwist een van de grootste „al-round"- kunstenaars die er ooit geweest zijn. Hij is eens „de man" met de twintig hoofden" genoemd. Hij beschouwde zichzelf voor namelijk als dichter, maar hij was ook schrijver van blijspe len en drama's, maker van films, recensent, romanschrij ver, scenarioschrijver, acteur, decorontwerper, illustrator, bal letontwerper, tekenaar en ver vaardiger van muurschilderin gen voor kerken. Lange tijd gold hij als „enfant terrible" in de kunstenaarswereld, maar in 1955 werd hij een geacht lid van de „Academie Frangaise" en het jaar daarop verleende de universiteit van Oxford hem het eredoctoraat in de letteren. Cocteau was de zoon van een advocaat. Hij is nooit getrouwd. Onder het motto „kunst moet alle negen muzen tevreden stel len" heeft Jean Cocteau een grote invloed uitgeoefend op de Franse cultuur, eerst als vernieuwer en leider van de jonge opstandige kunstenaars, later ondanks zijn ouder worden als het „enfant ter rible" van de moderne Franse literatuur. Zijn persoonlijkheid was uitermate boeiend. Uren lang kon hij over zijn bezighe den praten zonder zijn toehoor ders ook maar een moment te vervelen. Hij heeft samenge werkt met tal van grote kun stenaars, onder wie de compo nisten Igor Strawinsky en Ca- rius Milhaud, de schilder Pi- oasso en de stichter van de Rus sische balletten, Serge Diagi- lev. Ook heeft hij vele talen ten ontdekt, o.m. die van de romanschrijver Radiguet, van de decorontwerper Christian Berard en van de theater- en filmster Jean Marais. Ieder vond bij hem een hartelijk ont haal. Er ging geen dag voorbij, of er werd hem verzocht, een voorwoord voor een boek te schrijven, op een tentoonstel ling te verschijnen, het be schermheerschap van een ver eniging op zich te nemen, of alleen maar iets te zeggen over een bepaalde persoon, 'n werk of een gebeurtenis. Als men denkt aan alles wat Parijs aan talent, geest, edelheid en ook charme en luchtigheid verte genwoordigt, kan gezegd wor den, dat met Jean Cocteau 'n stukje Parijs is heen gegaan. IN HET LËIDS Academisch kunst centrum (L.A.K.) is gisteren 'n ten toonstelling geopend van twee jonge Leidse kunstenaars en wel Kees Buurman, die we al van vorige ex posities kennen met schilderijen en litho's en van de beeldhouwer Jan Maaskant, die voor de eerste maal zijn werk op een openbare tentoon stelling heeft geplaatst. Het is het zij direct gezegd een interessante expositie, al was het alleen maar om de nieuwe ontwik keling van de kunst van Kees Buur man te zien, een kunst, die overigens nog geheel „in ontwikkeling" is, en bovendien, omdat we kennis kunnen maken met het werk van een jonge Leidse beeldhouwer, die nu eenmaal niet zo dik zijn gezaaid. KEES BUURMAN kenden vrij tot nu toe hoofdzakelijk als tekenaar van figuratief werk. Wel wees en kele maanden geleden een enkele schilderij reeds in een andere rich ting. Het werk, dat hij nu toont is van een bepaalde eigen opvatting. Het figuratieve heeft hij niet geheel losgelaten, maar hij bewerkt zijn sujetten toch wel op een heel eigen manier. Aan zijn tekenperiode heeft hij zich nog niet geheel kunnen ont worstelen, enkele kleuren gebruikt hij nog slechts in hoofdzaak, veel bruin en bruingroen, maar in een enkel werk komt toch een poging naar voren om zijn palet uit te brei den met roden en blauwen, zoals in „Landschap met vuurtoren" (no. 7) en „Oeroeper" (6). Zijn werk getuigt van liefde voor de mens, in zijn werk, in zijn nood. Hij deformeert zijn figuren soms tot, het bijna em bryonale, vooral in enkele litho's (een kunst, die hij eerst sedert een jaar beoefent). Wij wijzen daarbij op „Roepende vrouw" (2), op „zieke vrouw (8 en 17) en op .Poppenspe ler" (4 en 14). Visioenair zijn zijn landschappen als het reeds genoemde „Landschap met vuurtoren" en „Stad aan het water" (1), naar onze smaak het aantrekkelijkste van zijn schil derijen. Wij weten vanzelf niet waar heen de thans ingeslagen richting Kees Buurman zal leiden. Naast zijn ongetwijfeld reeds vergaande tech nisch vaardigheid zien wij er belof ten in, die het waard maken hem in zijn werk te blijven volgen. JAN MAASKANT is een geheel andere figuur. Deze 24-jarige zoon van ds. Maaskant heeft zich, na aan vankelijk medicijnen gestudeerd te hebben, geheel aan zijn kunst ge wijd. Zijn opleiding genoot hij van de Amsterdamse beeldhouwer André Schalie. In de verte doet zijn werk den ken aan het welig-ronde van de Fransman Maillot, hoewel veel min der monumentaal. Sinds zijn eerste beeldje „Nachtvogel" (18), dat hij enkele jaren geleden eens exposeer de op een tentoonstelling van een kunstbroeder in De Boerhaavezaal, is hij met zijn werk een geheel an dere kant opgegaan. Zijn zware fi guren geven toch een intieme sfeer, vooral „Twee mensen II" (20), zijn laatste beeld naar men ons vertelde. Soms neigt hij naar het anecdotisohe zoals in „Hond" (21) en zij het in mindere mate in „Vogel en vis" (22). Zijn tekeningen zijn van veel min der allure, zwakker in de soms wat ver gezochte vormgeving, hoewel „Zwangere vrouw" (24) toch wel 'n prent is, waaraan in het kader van zijn kunnen verdienste niet kan worden ontzegd. De tentoonstelling, die met enkele woorden werd ingeleid door de he ren C. Broost en Tj. Segaar, duurt vanaf heden tot 30 oktober a.s. in het Academiegebouw, Rapenburg 73. Jan Maaskant, Twee mensen H

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 3