TWEEDE ZITTING VAN VATICAANS CONCILIE DOOR „KNAP SCHAKER" GRONDIG VOORBEREID Paus Paulus „zeer beslist van plan" hervormingen door te voeren EEN HEILIG INITIATIEF WORDT KRACHTIG VOORTGEZET Nieuw Conciliereglement Afrikaanse chtingen verwa ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1963 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 Paus Paulus heeft door zijn recente maatregelen van nieuwe reglementen de tijdens de eerste periode verworven vrijheid willen vastleggen. IN DE GEEST VAN JOHANNES: IN DE EEUWIGE STAD mag het dan uiterlijk rustig zijn, enkele dagen voor het begin van de tweede zitting van het Vatikaans Concilie, in Vatikaanstad is de stemming er al volop. Als zondag a.s. Paus Paulus met een, naar men aanneemt be langwekkende rede, de draad van Paus Johannes opneemt, is er al heel veel werk achter vele schermen verricht. Het is de laatste maanden voor de verschillende commissies verre van kalm geweest. Er is druk vergaderd door theologen en bestuur ders, er is al veel gespeculeerd omtrent de verwachtingen die men koestert van het voortgezette Concilie, maar van de Paus zelf hoorde men niet zo erg veel. Toch weten ingewijden te vertellen, dat het juist Paus Paulus is geweest die het meest radikaal de tweede zitting heeft voorbereid, waarbij hij zich heeft doen kennen als een bijzonder knap diplomaat. „Een knap schaker, Paus Paulus", noemt men hem in meer of minder progressieve kringen. Hierbij doelt men dan op de brief aan kardinaal Tisserant (12 september), toen Paulus zijn besluit kenbaar maakte, het twaalfkoppig presidium van het Concilie in betekenis te doen verminderen door het aanstellen van vier legaten of „moderatoren": vier „kardinale grensrechters", die de zittingen moeten leiden of als „moderator" misschien wel eens wat „in te tomen" krijgen. Door de Paus zelf is deze zaak opengegooid. Door deze laatste benoeming van een kleine en vrij homogene groep is een sterke band gelegd tussen de Paus en het Concilie zelf. Gegarandeerd is thans, dat er werke lijke leiding wordt gegeven aan de besprekingen, wat vorig jaar onder het presidium - door zijn grootte en verdeeldheid - vaak ontbrak. In zijn toespraak tot de Romeinse Curie van 21 september j.l. zegt de paus in duidelijke bewoordingen (met lof èn kritiek), dat ook de Curie loyaal moet zijn tegenover het Con cilie, aangezien het zijn instrument is ter besturing van de Kerk. Daar mee tracht hij een eind te maken aan de situatie waarbij de Congre gaties en het Concilie als twee schijn baar verschillende grootheden naast elkaar bleven staan. Maar al te zeer is de Curie in de laatste tijden en ook gedurende het Concilie zelf een zelfstandige grootheid geweest tusen de paus en de Kerk (het Con cilie) in. Hoewel de hervorming van de Ro meinse Curie nog enige tijd zal vra gen en waarschijnlijk zal plaatsvin den in het verlengde van het Conci lie, heeft Paulus VI op duidelijke wij ze laten blijken, dat hij zeer beslist van plan is, de hervormingen door te voeren, die ook de vorige pausen In De in het vooruitzicht gestelde her vormingen hebben derhalve twee zij den: a. Zij willen weer duidelijk de positie van de Romeinse „dicaste- ria" als hulporganen van het cen trale gezag herstellen; b. Zij willen deze bestuursorga nen aanpassen aan de huidige si tuatie: zij moeten internationaler van samenstelling zijn en de leden moeten een meer oecumenische opvoeding krijgen: de structuur zal worden ver eenvoudigd door een betere coör dinatie en werkverdeling. In de toekomst zal de Curie moeten be staan uit competente leden, die ef ficiënt kunnen werken, zodat uit gesloten mag worden geacht een situatie, die door niemand beter werd geschetst dan Paus Johan nes het deed, toen men hem eens vroeg, hoeveel mensen er bij hem in het Vaticaan werkten. Johan nes' antwoord kwam onmiddellijk: „Ongeveer de helft De Curie zal worden uitgebreid t.a.v. functies die nieuw zijn en noodzakelijk in de huidige tijd. Het Secretariaat ter Bevordering van de Eenheid der Christenen zal derhalve waarschijnlijk een per manent karakter krijgen, evenals het aangekondigde secretariaat voor de wereldgodsdiensten. Decentralisatie van die zaken, die even goed door de bisschoppen of de plaatselijke bisschoppencon ferenties gedaan kunnen worden (b.v. huwelijksrecht, tal van klei nere toestemmingen, die om aller lei redenen aan Rome voorbehou den waren). Financiële overwe gingen mogen daarbij, aldus de Paus, geen rol spelen. ■"Pe verwachten is daarom een gron- dige herziening van het curiale systeem, dat in zijn huidige samen stelling dateert van 1588 (Constitu tie „Immensa aetemi Dei" van paus Sixtus V) en toen een doorvoering betekende van de hervormingst maatregelen van het Concilie van Trente. Behalve een technisch-organisato- risch aspect hebben de maatregelen en de woorden van Paulus VI ook een duidelijk inhoudelijk aspect. Het lijkt evenwel volkomen onjuist om zonder meer te zeggen, dat de Paus zich bij een of andere groep heeft ge schaard. Het is onjuist om te zeggen, dat de Paus ofwel de progressieve, ofwel de conservatieve richting heeft gekozen. Ten zeerste onjuist lijkt het om, zoals sommige Italiaanse bladen als „H Tempo", te spreken over een herstel van de pauselijke autoriteit in de geest van 1870. Wel kan men zeggen, dat de Paus handelt in de geest van Johannes XXm en van de meerderheid van het Concilie, die hem bekend is. Daarbij komen voornamelijk enkele hoofdlijnen naar voren: vomgeving aan de collegialiteit van de bisschoppen, die in theo rie bestaat, maar tot voor het Concilie in de praktijk weinig uit drukking vond in de relaties tussen Rome en het bisschoppencollege overal ter wereld. Deze vormge ving zal nu door Paulus VI be vorderd worden: Door van het Concilie een wer kelijk en efficiënt werkende ver gadering te maken, waar vrijheid van spreken organisatorisch gega randeerd wordt en machtsposities onmogelijk zijn; door een voortzetting van het oollegiale element in het bestuur van de Kerk tijdens niet-conciliai- re perioden. Als tegenhanger van het centrale gezagsorgaan en het centrum van eenheid, waarvan het pausschap de uitdrukking is, zal een permanent bisschoppen- of kardinaalscollege, waarin verte genwoordigers van de verschillen de bisschoppenconferenties overal ter wereld zitting zullen nemen, het collegiale aspect van de Kerk vertegenwoordigen. De autoriteit van de Paus tegenover de Curie wordt derhalve wel versterkt, niet die tegenover het wereldepisco paat. COLLEGIAAL. Als substiel en bijna humoristisch symbool van Paulus VI's erken ning van het collegialiteitsbeginsel kregen dezer dagen alle stemgerech tigde Concilievaders het recht om het z.g. „mozzetta", het schouder manteltje, tijdens de conciliezittin gen te dragen, ook in tegenwoor digheid van de Paus. Interessant is n.L vooral de motivering: „De H. Geest heeft de bisschoppen aange steld om Gods Kerk te besturen, zegt de apostel Paulus plechtig (Hand. 20, 28). Dit geschiedt vooral in een oecu menische Concilie wanneer alle bis schoppen, verenigd met de Paus, de zaken van de gehele Kerk onder bij stand van de H. Geest met het hoog ste gezag beoordelen. Daarom is het billijk, dat zij ook in de conciliaire zittingen dezelfde ereprivileges ge nieten, welke ieder van hen bezit in zijn eigen bisdom". Ten grondslag aan deze opvattin gen over de structuur van de Kerk liggen o.a. Paus Paulus' ideeën over een veelvormige Kerk, die meer re kening te houden heeft met de cul turele verschillen. Algemeen wordt verwacht, dat binnenkort zijn eerste encycliek zal verschijnen, handelend over: „De Kerk en de Culturen". Een tweede, duidelijke,' inhoudelij ke positiebepaling van Paus Paulus VI die eveneens gesteund wordt door de meerderheid van 't Concilie, be treft zijn houding ten aanzien van de problemen, die betrekking hebben op de verhouding van de katholieke kerk en de hedendaagse wereld buiten haar structurele grenzen. Maandag beginnen de werkverga deringen. Zij zullen elke dag plaats vinden behalve de zaterdagen en zondagen. Door het invoeren van de vrije weekeinden krijgen de bis schoppen veel ruimer gelegenheid met elkaar in contact te treden en de collegialiteit van het ambt te bele ven. Dat dit in feite ook zal gebeu ren heeft o.m. kardinaal Alfrink reeds eerder aangekondigd, toen hij bevestigde dat de Nederlandse bis schoppen te Rome de huwelijkspro blematiek in breder „Westeuropees" verband willen bespreken. Vele an dere bissohoppen vooral de missie bisschoppen kunnen met hun broeders uit andere continenten over andere onderwerpen onderhandelen. Het schema van „De Kerk naar binnen" De agenda van de komende zit tingen bestaat zoals reeds is aange kondigd hoofdzakelijk uit de behan deling van het schema over de Kerk. Daarnaast zal dan nog over het her ziene liturgieschema en de verklaring over de sociale communicatiemidde len worden gestemd. Hoofdzaak echter blijft de bespreking van de Kerk naar binnen. Het schema in zijn nieuwe versie omvat slechts 4 hoofdstukken in- plaats van 11 vroeger. Alles bij el kaar zijn het 70 pagina's tekst, maar het grootste deel daarvan is tekst verwijzing en commentaar. De 4 hoofdstukken van het schema dat de Concilievaders ter discussie wordt voorgelegd handelen over: 1. Het mysterie van de Kerk. 2. De hiërarchische constitutie der Kerk. 3. Het Godsvolk en 4. De roeping tot heiligheid. Er is, zoals bekend, wel het een en ander over het vorige schema gezegd. De meerderheid van de concilie-va ders had tegen het schema-in-zijn-ge- heel ernstige bezwaren, vooral tegen de inhoud en de benaderingswijze. Het stuk, zo menen velen, beschouwde de Kerk teveel van de buitenkant, als een juridische en organisatorische grootheid. Men wil nu een bijzonder duidelijk licht werpen op het aspect van de Kerk als pelgrimerend Gods volk, onderweg naar de eindvoltooiing bij Christus' wederkomst. Men sprak wel over gehoorzaamheid, maar niet over de vrijheid der kinderen Gods, waarop die gehoorzaamheid gericht is. Men wil bovendien duidelijk ma ken, dat de Kerk dienstbaar is voor al aan armen en geringen. Het oude schema hanteerde verder onzuivere maatstaven: katholieken, levend zon der inwendig geloof en liefde zouden wèl lid zijn van de Kerk, niet-katho- lieken daarentegen, die door een le vend geloof en werkdadige liefde met Christus verbonden zijn, zouden eenvoudig geen leden zijn. Een te simplistische identificatie van de Kerk van Rome met het mystieke Lichaam van Christus. Wie zijn pre cies wel of niet lid van de Kerk in de strikte zin? IJet Concilie zou, betreffende deze laatste kwestie, een oecumenisch en pastoraal belangrijke omschrij ving kunnen geven, zo betoogde de zer dagen prof. drs. F. Haarsma, een van de belangrijkste en opvallendste Nederlandse theologen, van de relatie van verschillende groepen christenen, die niet tot de zichtbare organisatie van de Kath. Kerk behoren. Uitgangs punt zou kunnen zijn 'n radicaal of fundamenteel tot de Kerk behoren van allen die gedoopt zijn en geloven in Christus. 109 Concilievaders uit de Verenigde Staten en Canada zijn vrijdagmiddag op doorreis naar Rome gedurende enkele uren op Schiphol geweest Zij zullen in Rome het Vatikaans Con cilie bijwonen, dat a.s. zondag her vat wordt. Op de foto zien we de geestelijken bij het verlaten van het vliegtuig; in hun midden loopt mej. Eileen O'Louchlin, de secretaresse van alle Amerikaanse bisschoppen. De harfst is daer, ick sie de blaeren vallen van groen tot rood en goud in alderhande tint. Het water in de gracht leyt mysterieus en doncker soodat geen brugh syn spieghelbeeld hervindt. Een lysig windjen waeyt en ritselt in de boomen, sacht deynt het riet aen d'oever heen en weer een eendjen in het kroos soeckt naerstigh naer een visschjen, een koppel craeyen duyckelt op en neer en treckt syn baen langhs woleken, die de locht bevaeren met alle seylen op. Een kille damp treckt oover verre weyden en dwerrelt booven tocht en vliet en sloot. Naetuur is stervensmoe en son- en soomerweelde wachten gelaeten op het naed'ren van haer dood. Het is myn droef te moe. Nu koomen donckre daeghen en 't al vervaelt tot nat en somber graauw. Geen lichtvonck perelt meer door blaedertooy en bloesem, of vonckt in droppen sïlv'ren morghendaauw. Achter het harfstig brons van bosch en duyn sie ick de winter koomen. Gedaen is't al. Een speelend kind stept door de ritselblaeren t en maelt niet om de harfst maer soeckt de son en singht. Al is de soomer heen, uyt elcke wintertyd toch weer een lenf ontspringht. Naar in de „Osservatore Romano" valt te lezen behelst het reglement voor de werkzaamheden van de 2de zitting van het Concilie enkele nieu wigheden. Zo kunnen, wanneer tij dens het bespreken van een schema 50 vaders een ander schema willen voorstellen, zij dat aan de vier mode rators voorleggen, die zuRen beslis sen of de nieuwe tekst aan de coör dinatie-commissie moet worden voor gelegd. Wanneer in de commissies vijf Vaders geheime stemming ver langen, moet de voorzitter dit toe staan. Terwijl verder voor de goedkeu ring van de schema's nog steeds een 2/3 meerderheid is vereist, is voortaan voor het sluiten van de discussie over een schema een meerderheid van 50 procent van de stemmen plus een voldoende. De aartsbisschop van Abidjan, (Ivoorkust), mgr. Yago heeft voor zijn vertrek naar Rome een verkla ring afgelegd, waarin hij de ver- wachtigen van Afrika ten aanzien van het Concilie uiteenzette. „Vele Afrikaanse gelovigen", zo zei hij, „verwachten van het Concilie een betere plaats van hun continent in de katholieke wereld. De bisschoppen uit Afrika zullen op het Concilie hun eisen stellen t.a.v. nieuwe missione- ringsmethoden, welke in overeen stemming moeten zijn met de hui dige evolutie in Afrika".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 9