Vorig jaar
in ons land
RE NATE wereldberoemde zangeres, die eens
TEBALDI1 aan haar bed gekluisterd was
EXCLUSIEF
Renate onderging een vermageringskuur
en raakte plotseling haar stem kwijt
Arthuro Toscanini ontdekte haar op een auditie
VELE JAREN VERLAMD
TENGEVOLGE VAN POLIO
Renate Tebaldi wordt na een op-
treden in Rome gefeliciteerd door
de filmster Charlton Heston
IIIIIH
Renate Tobaldi heeft wel een bijzonder moeilijke jeugd gehad. Kort na haar
geboorte in 1922 in Pesaro aan de oevers van de Adriatische Zee in Italië
vertrok haar vader een musicus, die meer een avonturier was en liet
vrouw en kind aan hun lot over. Haar moeder Guiseppina Tebaldi was echter
van nature een moedige vrouw. Zij nam haar oude beroep van borduurster
weer op en specialiseerde zich daarbij in het borduren van kerkgewaden.
Van toen af begon voor haar ook de grote toewijding voor haar dochter.
Renate was namelijk niet sterk en haar gezondheid liet veel te wensen over.
Zij had echter meer zorg nodig dan haar moeder haar kon geven. Vooral
toen zq op zesjarige leeftijd getroffen werd door polio. Renate werd toen
bijna geheel verlamd en kon het bed niet meer verlaten. Renate werd over-
gebracht naar een ziekenhuis en haar moeder werkte dag en nacht om de
rekeningen van het ziekenhuis te kunnen betalen.
caitini, die luistert en oordeelt. Plot
seling wordt dan Renate opgeroepen.
Zij is een flauwte nabij. Gedachteloos
komt zij naar voren bij Toscanini
Wat gaat U ons voorzingen, juf
frouw?
„Ave Maria" van Othello.
Weet u dat dit heel moeilijk te zin
gen is?
Renate knikt maar intussen heeft
zij heel haar aandacht al bq haar
adem en bij de maat. Zij begint
Vanaf de eerste noten buigt Toscanini
zich voorover en als Renate uitgezon
gen is straalt zijn gezicht van enthou
siasme. Hij stapt op het podium en
legt zijn beide banden op de schou
ders van Renate.
Het was... het wasbetoverend.
U heefteen hemelse stem.
Dan wendt Toscanini zich tot Rena-
te's moeder, die naderbij is gekomen
en zegt: „Mevrouw, een stem zoals
die van uw dochter komt men niet
elke honderd jaar tegen".
Renate valt daarop, snikkend van
vreugde, in de armen van haar moe
der: Hier is nu eindelijk de beloning
voor de vele inspanningen en opoffe
ringen voor haar beiden!
Na het galaconcert in de Scala van
Milaan is de naam van Renate Te
baldi gevestigd. Zij is dé prima don
na, dé diva, dé Tebaldi geworden en
van nu af aan is haar leven slechts
één lange reis. In de gehele wereld
vertolkt zij haar grote rollen: Aïda.
La Traviata Tosca, enz. Als een vol
maakte lyrische artieste weet zij als
niemand anders de hartstocht van 'n
Tosca uit te drukken en het publiek te
ontroeren door de waarachtigheid, die
zij aan de Traviata weet te geven!
Waarom zij haar
verloving verbrak
Haar levensgeluk heeft Rena- f
te Tebaldi ongetwijfeld aan
het publiek en de kunst te dan-
ken doch anderzijds heeft zij
voor het publiek en voor haar
kunst ook haar privéleven op-
gegeven. Zo gaf zq bqvoorbeeld
haar liefde voor een charmante
jongeman uit Milaan op. De i
trouwe en attente liefde van de I
jongeman had haar hart be-
roerd en zij dacht ernstig aan
een huwelqk maar op een r
avond veranderden haar gedach j-
ten totaal. Zij dineerden in een r
restaurant waarna zij gingen r
dansen. Renate, die zich geluk- t
kig voelde, dacht er slechts aan r
zich te amuseren. Zq dronk
wqn, rookte veel sigaretten en
ging eerst om vier uur in de r
morgen huiswaarts. De volgen- r
de dag was zij haar stem
kwfót... Toen begreep zij, dat i
zq zich terwille van haar stem
een ijzeren discipline moest op-
leggen. Zq verbrak daarop de
verloving. Vele malen is daarna i
nog gewag gemaakt van trouw-
plannen van Renate maar de be
richten bleken allemaal op loze I
geruchten te berusten
ri|!i|ti|ii|'i|iiii:|i||!!im|'|l'»iHli|ii|i;l'U!il"l':|.~l"l"* 'lllliir:|!Hli|li|!H'IIHI!llS
In de enorme saai van het Metropolitan Theater in
New York weerklinkt een daverend applaus. Een
grote donkere vrouw buigt vriendelijk glimlachend
voor het talrijke publiek, dat haar dankbaar en en
thousiast een ovatie brengt. Die vrouw is de zangeres
Renate Tebaldi.
Zij staat op het toppunt van haar roem maar ongetwij
feld denkt zij nog vaak aan die jaren toen zij aan het
bed gekluisterd was en niemand verwachtte, dat zij
nog eens een gezonde vrouic zou worden. Zij was toen
bijna geheel verlamd tengevolge van polio en haar
moeder, die met borduurwerk de kost moest verdie
nen werkte in die tijd dag en nacht om de rekeningen
van het ziekenhuis te betalen
betrekking te veroveren bij de poste
rijen. 's Avonds studeerde zij muziek
en ontwikkelde zij haar stem
Zangles van een kapper
In Italië, het land van de bel canto,
ontbreekt het niet aan zangleraren.
Zelfs kappers geven er les en één van
die kappers werd de zangleraar van
Renate Een kapper, die buiten zich
zelf was toen hq Renate voor de eer
ste maal hoorde zingen. „Oh, Madon
na, zo'n goede zangeres heb ik nog
nooit gehad!" was zijn eerste reac
tie en spoedig laat Renate elke zon
dag tijdens de mis in solo haar prach
tige sopraan weerklinken in 't mooie
kerkje van haar dorpje Langhirame.
Na enige tijd geeft haar kapper
zangleraar haar het advies zich te
melden aan het conservatorium van
Parma. Een zeer waardevol advies,
want na een toelatingsexamen wordt
zij zondermeer aangenomen en de so
praan Carmen Mélis - een van de bes
te vertolksters van Puccini in haar
tijd - neemt haar in de klas.
Renate is nu zeventien jaar. Drie
jaar zal zij zidh geheel aan haar stu
die wijden, wat nieuwe opofferingen
voor haar moeder betekent, die nu
weer alleen de zorgen van de huis
houding op zich moet nemen. Grote
opofferingen ook voor Renate, die el
ke dag 25 km. met de bus moet rei
zen, daar een broodje met koffie eet
en elke avond afgemat naar huis
komt
Tot volle ontwikkeling
In 1942 heeft Renate Tebaldi haar
stem tot volle ontwikkeling gebracht.
Carmen Mélis stelt haar dan aan
maëstro Zandonni voor die de scepter
zwaait in de Rossini Academie Hij is
hoogst verbaasd als hij haar hoort zin
gen „Het is enig! Nog nooit heb ik zo'n
zuivere stem gehoord, geen zangeres
sinds Milibran heeft zulke nuances
weergegeven
Naar Toscanini
Zandonni laat haar enkele concert-
toernees door het land maken, waar
bij Renate grote successen oogst
maar haar grote kans komt toch pas
na de oorlog en wel in 1946 toen de
kranten de terugkeer van Arthur Tos
canini meldden uit de Verenigde Sta
ten. Toscanini gaat naar Milaan waar
hij ter gelegenheid van de heropening
van de geheel verbouwde scala een
concert zal dirigeren. Toscanini zoekt
echter nog een sopraan om het „Te
Deum" van Rossini en het „Gebed
van Mozes" van Verdi te vertolken en
besluit een auditie te houden.
Zandonni, Carmen Mélis en vele an
deren adviseren Renate zich bij Tos
canini te melden. Maar als zij haar
voornemen ten uitvoer brengt is zij op
van de zenuwen. Zij weet dat zij
slecht gekleed is en verre van ele
gant. Zij is nu 24 jaar maar zij weegt
niet minder dan 80 kg. Maar ook zon
der dat - wie zou niet sidderen voor
Toscanini?
Alle kandidaten zitten verscholen ln
de donkerste hoeken van deze nieuwe
lege zaal als Toscanini met zijn au
ditie begint. De ene na de andere
staat op om naar het podium te gaan
Op een van de voorste rijen zit Tos-
Hei vorige jaar was de Itali
aanse operazangeres Renate Te-
baldi het stralend hoogtepunt van
grand gala du disque in het Con-
eert gebouw in Amsterdam.. Foto:
Renate Tebaldi dankt na haar op-
treden het enthousiaste publiek. i
curort- i n i-Ti i itriiT t i'i n i i 11 i tii i m i 111 rrnnru
(OPERA MUNDI)
„Je zult beter worden
Renate"
De behandeling van de doktoren
gaf echter helaas weinig resultaat.
Maanden en jaren gingen voorbij zon
der dat er bq Renate een verbetering
in haar gezondheidstoestand te con
stateren viel. Maar Renate's moeder
was gelovig. Zij had vertrouwen en
bad. Voortdurend sprak zij Renate
moed in. Bijna dagelijks zei ze tegen
haar, dat ze weer beter zou worden
en die hartstochtelijke wens werd ten
slotte ook vervuld en dat gebeurde
zeer onverwacht.
Op een dag kon Renate plotseling
staan en een paar passen lopen. Zij
was toen bijna tien jaar. Zich optrek
kend aan muren en meubels dwong
Renate haar verlamde spieren weer
tot de -ergeten reflexen. Zij leverde
een enorme strijd met ziohzelf maar
zij won! Renate kwam als herboren
uit deze beproeving. Zij groeide nu
snel, kwam flink aan en was nooit
meer moe of ziek. Uit het frle en
bleke kind van weleer ontplooide
zich een knap donker meisje met
kuiltjes in de wangen en heldere grij
ze ogen. Het leek wel of zij wachtte op
een geheimzinnig geluk
Dat geluk kwam toen zq zich plot
seling hartstochtelijk voelde aange
trokken tot de muziek. „Ik wil piano
leren spelen", zei ze tegen haar moe
der. Deze kon haar niets weigeren zo
dat ze spoedig achter de piano zat.
Renate gaf zich enthousiast aan haar
studie over en aangezien zij zo van
muziek hield ham haar moeder haar
op een avond mee naar de opera van
Parma om er de „Aïda" te zien.
Voor de eerste maal kwam Renate
toen in contact met het lyrische the
ater en het maakte een enorme indruk
op haar. Na de voorstelling zei ze
tegen haar moeder, dat zij ook wilde
gaan zingen. Haar moeder lachte er
wat om en zei: „Ach, liefstedaar
heb jij geen stem voor!
„Tooh, toch, ik voel, dat ik kan zin
gen", zo reageerde Renate en het
duurde dan ook niet lang of zij kreeg
zangles. Maar intussen had Renate 'n
leeftijd bereikt, waarop zij zich niet
helemaal meer -n lievelingswensen
kon overgeven. Zij moest meehelpen
de zorgen van het kleine gezin wat
te verlichten en het gelukte haar een
Ondanks dringende waarschuwing van Toscanini
Vele malen is er gesproken en geschreven over de rivaliteit, die er
zou bestaan tussen Renate Tebaldi en Maria Callas, die andere grote
ster aan het opera-firmament. Muziekkenners weten echter, dat zij
niet met elkaar te vergelijken zqn. Maria Callas is een coloratuur
sopraan. Haar register biedt enorme mogelijkheden voor vocale
„acrobatie" en tragische effecten. Renate Tebaldi's register daaren
tegen gaat van de lage „do" tot de hoge maar het timbre van haar
stem is van een onvergelijkbare zuiverheid. Zij blinkt vooral uit in
de nuanceringen, in de pianissimi alto, die kristalhelder zqn. Ont
roerend is voorts de tederheid, waarmee zq zingt.
Ook in het normale leven zijn Renate Tebaldi en Maria Callas moei
lijk met elkaar te vergelijken. Maria Callas heeft een nogal bewogen
en opzienbarend leven gehad tot nu toe, maar Renate Tebaldi is de
bescheidenheid zelve. Zij houdt zich altijd op de achtergrond. Wan
neer zij niet in Parijs. Londen, New York of Tokio zingt, woont zij in
Milaan in een vrij eenvoudige flatwoning. Sinds de dood van haar
moeder, die altijd met haar reisde, wordt zq omgeven door haar
secretaresse en haar kamenier, die evengoed vriendinnen als mede
werksters kunnen worden genoemd.
Met het succes kwam ook snel haar zelfverzekerdheid, elegance,
eenvoud en waardigheid. Zij volgde wel een vermageringskuur maar
deed dit toclT met grote voorzichtigheid. Toen men haar wees op
Maria Callas, die na een drastische behandeling nog slechts 58 kilo
woog, zei ze
Dat risico durf ik niet te nemen. Een zangeres moet haar stem
voeden en een niet gesmeerde stem is niet meer dezelfde... Ongetwij
feld herinnerde zij zich de raadgevingen van Toscanini: Maak je
niet ongerust over je figuur. Weinig zangeressen kunnen zich veroor
loven een vermageringskuur te volgen zonder de kracht van hun
adem aan te tasten. En het geheim van de grote stemmen ligt zowel
in het volume van de ademhaling als in de sonoriteit van de stem
banden. Verspil dus geen schat uit behaagzucht
Hoe juist die waarschuwing van Toscanini was bleek kortgeleden. In
oktober 1962 schreven de kranten namelijk plotseling: „Renate
Tebaldi heeft de voorstellingen, die zij in Chicago geven zou, afgezegd
omdat haar stem verzwakt is tengevolge van een ingrijpende verma
geringskuur
Waarom had zij zo plotseling deze beslissing genomen? Sensatie
bladen hadden dadelijk een antwoord klaar: „Zij was jaloers op het
figuur van Maria Callas Renate Tebaldi was verliefd Zij wilde
haar carrière opofferen voor haar liefde Renate Tebaldi weerlegde
echter al deze roddelpraatjes: „Ik was in Zwitserland", zo vertelde
ze en ik repeteerde de rol van Mimi in „La Bohème". Plotseling zag
ik me toen in de spiegel en ik besefte toen, dat ik deze rol qua figuur
moeilijk zou kunnen vervullen. Hoe kon het publiek in mij de figuur
zien van het meisje, dat aan tuberculose sterft? Met mijn stem alleen
kon ik deze illusie niet scheppen. Toen heb ik er in toegestemd me
te laten opnemen voor het ondergaan van een vermageringskuur
Renate Tebaldi heeft dus haar gezondheid in de waagschaal willen
leggen om haar rol zo goed mogelqk te vervullen en zq deed dit uit
liefde voor de kunst.
rhans wordt zij met alle zorg omringd in de hoop, dat een rustkuur
haar weer snel haar „hemelse" stem terug zal geven
(Copyright Opera Mundi).