met nieuu/e zangers V/ogel-opera uitgebreid Waarop moeten wij letten bij het aanschaffen van een tweedehands auto DAAROM MAAKT MEN KINDERFOTO'S GEESTDRIFTIG ONTHAAL BIJ NATUURVRIENDEN APRIL 1963 DE LEIDSCHE COURANT PAGINA Zo'n goedkoop oud beestje kan heus ivel aardig zijn TVE VOORNAAMSTE rede- nen waarom men zo graag kinderfoto's maakt zijn Eenvoudigwegde kinderen zelf. Iedereen vindt ze leuk. Als het ouders betreft, gaat deze voorkeur samen met een verlangen snel opeenvolgende groeifasen voor altijd vast te feggen. Voor ouders vormen kinderfoto's levenslange ge- heugenopfrissers, levendige terugblikken, die het later zo plezierig maken gebeurtenis sen van vroeger fijn op te ha len. Natuurlijk komt hun ster ke verlangen de kinderen te fotograferen ook voort uit de trots, die zij ten aanzien van hun grut aan de dag leggen. Maar er zijn ook veel men sen, die graag kinderen foto graferen louter en alleen om dat zij enthousiast zijn voor en geïnteresseerd zijn in het geen kinderen doen. Zij we ten, dat kinderen maar zelden met hun figuur verlegen zyn, dat zij spontaan reageren op plezier en verdriet, dat zij pit tig, eenvoudig en argeloos zjjjn- Dit gefascineerd zijn door k^euterbezigheden komt zowel ïjlj jonge mensen als bij vol wassenen voor. Tussen twaalf en twintig, als men zich zelf net bewust wordt van de heerlijke simpelheid van nóg jóngere jeugd, is deze belang stelling bijzonder groot. t>e hierbij geplaatste foto's la ten zien, hoe gemakkelijk het is goede kinderfoto's te ma ken. Ze werden genomen door amateurs met vrij eenvoudi ge, laaggeprijsde camera's. Ze bewijzen wat autoriteiten op fbtogebied dikwijls beweren: „voor amateurs is motieven- keuze belangrijker dan came ratechniek". Zelfs Henri Car- tier-Bresson, een beroemd Frans fotograaf, merkte eens óp, dat „iedereen foto's kan maken". Deze foto's tonen wat een amateur kan berei ken als hij levendige belang stelling voor zijn omgeving heeft. rekeningen, bandenrekeningen en rekeningen voor dure onderdelen. Een wagen die achteraf te klein blijkt, is weer op óndere wijze een ergernis. Hij kan de cara van niet trekken, die u zo graag mee wilde nemen en is zó traag, dat elke inhaal-manoeuvre op een twee- baansweg er levensgevaarlijk door wordt, zodat u ge doemd bent, u de rest van uw automobilistencarrière tegen de laadbak van onpasseerbare vrachtauto's aan te kijken. Als u getweeën of gedrieën buitenlandse va- kantietochten van zo'n drie- tot vijfduizend kilometer denkt te ondernemen, moet u naar onze smaak toch wel een motor van 1000 a 1200 cc tot uw beschikking hebben. Maar smaken verschillen. TV7AT u in de gretige hand van de verkoper neertelt, is lang niet altijd het hele bedrag dat u uit uw spaarpot moet zien te toveren. Bij de officiële koop som komen de bedragen voor de „kleinigheden", die de ANWB-expert nodig blijkt te vinden om uw bui tenkansje werkelijk rijvaardig te maken. En neem van ons aan: wat hij nodig vindt, is werkelijk nodig! Mocht hij u onverhoopt vertellen, dat dit uiterlijk zo fonkelen de en glanzende wagentje blijkbaar een stevige aan rijding heeft gehad, zie er dan onmiddellijk en met overtuiging van af. Een nieuw leven kunt u nergens kopen. Vijf nieuwe buitenbanden plus vijf nieuwe binnenban den vertegenwoordigen een kapitaal. Zult u dit bedrag voor uw goedkope oude beestje binnenkort moeten neertellen? Ook zonder heel veel technische kennis kunt u dat toch wel zo'n beetje schatten. Gladde of ge deeltelijk gladde banden zijn niet alleen „op", maar al een hele tijd een gevaar in het verkeer. Als de groe ven in het loopvlak een diepte van één millimeter heb ben, is daarmee het toelaatbare minimum bereikt. Een splinternieuwe buitenband heeft een loopvlak-profiel van ongeveer 10 mm. Een gemiddelde voor de levens duur van banden waarover u niet mopperen mag, is 40.000 km. Aan de hand van de toestand waarop het loopvlak zich bevindt, kunt u nu wel zo'n beetje na gaan, hoeveel kilometers u van de oude banden waar schijnlijk te goed hebt. Bandeh die vooral aan de buitenrand van het loopvlak, vooral langs de binnenrand, of op onregelmatige plek ken slijtage vertonen, verraden, dat de wielen niet goed sporen en dat u daaraan nog wel onkosten krijgt. Banden met bulten of barsten in het zijvlak zult u hoogstwaarschijnlijk helemaal moeten afboeken. Het ziet er naar uit, dat ze gevaarlijke canvasbreuken heb ben of spoedig krijgen. Ij1 EN nieuwe accu hangt u eveneens boven het arge- loze hoofd. Zelfs deskundigen kunnen zelden zien, of het ding u niet over een paar maanden plotseling in steek zal laten. Eigenlijk diende u te weten, hoe lang de vorige eigenaar met deze accu heeft rondge reden. Hoeveel geloof wij ook in de mensheid hebben, wij mogen niet verwachten, over de levensduur van de accu waarheidsgetrouwe mededelingen te zullen ont vangen. Een accu gaat gemiddeld twee, soms drie jaar mee. Dat wéét u nu alvast. Een wagen van 4 of 5 jaar oud staat in dit opzicht dus altijd onder verdenking (waarmee van de overige kwaliteiten natuurlijk niets kwaads wil zijn gezegd). Let in elk geval eens op het oppervlak van de accu. Als dat begint „op te werken", lichtelijk bol gaat staan of zelfs barsten in het zwarte dichtingsmateriaal vertoont, moet u binnenkort zéker betalen. Handige jongens zien aan glimmende vlakjes op moe ren, die anders met een dof laagje oxyde bedekt zijn, of aan de abnormaal zindelijke staat van motorblok, ver snellingsbak of differentieel, dat daar kortelings een ingrijpende reparatie moet hebben plaatsgehad. Wat daar wel mis was? U kunt er naar raden. Met meer kans op succes inspecteert u zelf chroom en lak. Chroomwerk dat kleine pukkeltjes vertoont en niet volmaakt glad is, zal na elk motregentje vol roestplek- ken komen. Het plaatwerk van de carrosserie roest meestal het eerst door langs de onderrand van portie ren en zijwanden. Ook daar geven ogenschijnlijk on schuldige pukkels in de lak u een waarschuwingssein. Sla het niet in de wind. Ten slotte de raad: vraag een keuringsrapport bij de ANWB, of een andere, even objectieve instelling. Héb ben wij dat al in het begin van ons artikel gezegd? Het kan niet dikwijls genoeg gezegd worden! De oude volkswijsheid waarschuwt ons, dat goedkoop duurkoop kan zijn. Dat blijkt elk voorjaar opnieuw, als het grote automobilisten- heir wordt uitgebreid via ontelbare „occasions". (Bijzondere medewerking) zal dan toch eindelijk voorjaar gaan worden! En mèt dat voorjaar ontwaakt ons verlangen er op uit te trekken. Naar buiten, naar het zonnige zuiden Waarom kunnen de Jansens en de Pietersens en de Gerritsens er allemaal zo'n aardig klein autootje op na houden en waarom zouden we niet óók Zo'n goed koop, oud beestje (voor onze bescheiden behoeften goed genoeg om mee te beginnen) moeten wij toch zeker wel uit de hoekjes van onze spaarpot bijeen kun nen schrapen! En ja, wij zijn niet de enigen die op deze inval komen. Geen jaargetijde ziet zoveel „occa sions" verhandelen als het voorjaar. De meeste tweedehands wagens worden aangekocht door zondags- en vakantierijders, mensen met weinig of geen ervaring op het gebied van motorvoertuigen. Waarop moeten zij vooral letten, om niet aan den lijve en aan de portemonnaie de oude volkswijsheid bewaar heid te zien, dat goedkoop vaak duurkoop is? Wij zou den onze goede raad kunnen samenvatten in dit éne: koop geen gebruikte wagen zonder voorafgaande keu ring door een werkelijk neutrale, onverdachte instantie. Bij voorkeur de ANWB. Als de man die u zo'n gemotoriseerd voordeeltje aan biedt „beslist vóór vanavond acht uur" uw besluit moet weten, omdat de gegadigden bij hem in de rij staan, zijn er twee mogelijkheden. Of de brave man is er op uit, u ter wille van uw mooie blauwe ogen dit gelegen heidskoopje toe te schuiven voor duizend gulten min der dan hij er elders voor maken kan, óf hij wil pressie op u uitoefenen en een neutrale ANWB-keuring tot elke prijs onmogelijk maken. U moet zelf maar beslis sen, welke mogelijkheid u het waarschijnlijkst acht. "I^OLSTA NIET met het advies van uw welwillende buurman, die „al jaren rijdt''. Voor een expertise die hout snijdt en die u later voor pijnlijke en kostbare verrassingen behoedt, is een uitgebreid modern instru mentarium en het geoefende oor van een in deze zaken doorknede vakman nodig. Ongerechtigheden die aan de buitenkant opvallen, zijn doorgaans de onbelangrijkste en kunnen door de verkoper vaak met wat oppervlak kige middelen aan het oog worden onttrokken. De beste zekerheid hebt u, als u de hele geschiedenis van zo'n auto van nabij kon volgen. Bijvoorbeeld als het om de wagen van een goede kennis gaat, wiens zorgzame aard en voorzichtige rijkunst in uw vriendenkring spreek woordelijk zijn. Maar zelfs dit unicum heeft u vermoe delijk nooit inzage gegeven van de reparatierekeningen die hij zijn garage betaalde. Een neutrale en vakkundige keuring dus. Maar dat ont slaat u zelf niet van de plicht, uit te kijken waai' u kunt. Niet' de ANWB, maar uzelf wilt met die wagen straks naar Italië. Is hij groot genoeg voor uw gezin, als u daar ook de bagage voor zoveel hoofden en voor zoveel vakantieweken bij optelt? Ligt de wagen u prettig in de hand, zodat het angstzweet u niet aan stonds uitbreekt bij elke haarspeldbocht en elke hel ling? Er is een proefrit van minstens een uur nodig, in druk stadsverkeer èn op allerlei buitenwegen, om daarvan een globale indruk te krijgen. "TEN WAGEN die voor uw behoeften te groot is, im poneert gedurende drie dagen uw buren en vreet daarna aan uw portemonnaie met ijselijke benzine- Gemeenschappelijk initiatief van de Ned. Ver. tot Bescherming van Vogels, de Royal Society for the Protection of Birds en de Europese Fono-Club vond haar bekroning in de completering van een unieke platenreeks en in, een geluidsalbum van Nederlands eerste natuur- reservaat, het Naardermeer. RELDEN HEBBEN NATUURVRIENDEN in Nederland en in Engeland zo geestdriftig gereageerd als toen zij, nu ruim een jaar geleden, door een uiterst gelukkige samenwerking tussen de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Vogels, de (Britse) Royal Society for the Protection of Birds en de Europese Fono-Club de beschikking kregen over een waarlijk upieke serie authentieke geluidsopnamen van vogels, op aantrekkelijk uitgevoerde, ook wetenschappelijk in elk opzicht verantwoorde grammo foonplaatjes. De waardering bleef overigens niet tot de beide genoemde landen beperkt. Deze merkwaardige vogelplaten gingen heel Europa door. En ze doen dat nóg. Het meest trotse succes van een opera-diva als Joan Sutherland verbleekt voor de betoverende, langgerekte tonen van de nachtegaal. En zelfs onze populaire Tom („Dorus") Manders moet de vlag strijken voor een spontane show van de spotvogel. De platenreeks „Listen the Birds" of „Hoor de vogels" deed wat voordien in deze omvang nimmer mogelijk was geble ken: ze ontsloot de magische vogelwereld voor ieder die de moeite wilde nemen, een kleine, zwarte schijf op de draaitafel van zijn grammofoon te leggen. Op hetzelfde ogenblik kwam de natuur de huiskamer binnen! Tienduizenden werden op deze wijze in hun eigen woning tot geestdriftige, nieuwe natuurliefhebbers. Tienduizenden ervaren vogelvrienden toetsten en verrijkten hun kennis. Nu eindelijk konden zijn geluiden, die zij onder „normale" omstandigheden voorheen met veel moeite en opofferingen wel licht één- of tweemaal in een mensenleven hadden kunnen opvangen, zo vaak beluisteren als zij zelf slechts wilden. Hoezeer op deze wijze het her kennen van zeldzame vogels binnen het bereik van alle amateur-ornitholo gen is gekomen, zal iedereen duidelijk zijn die in bos en veld zijn oren heeft leren gebruiken. Men behoeft nu immers niets meer 'uitsluitend op een vaak vluchtige visuele waarneming af te gaan, maar kan de geluiden méé in het determineren betrekken. Nog geheel afgezien van het feit, dat die geluiden op zichzelf van een zeldzame bekoring zijn. De reeks „Hoor de vogels" nam na een voorzichtig begin zulk een vlucht (dit woord is hier om meer dan één reden op zijn plaats!), dat ze spoedig zes plaatjes van 17 cm omvatte. Door een draaisnelheid van 33 toeren te kiezen, in plaats van de voor EP's gebruikelijke 45, kon een maximum aan vogelgeluiden op elk plaatje worden ondergebracht. Terecht mengden de samenstellers de natuurgeluiden niet met een illusies verstorend, gespro ken commentaar. Duidelijke toelichtingen en knappe tekeningen vonden een plaats op de instructieve hoesjes en vaak blijken de omstandigheden waaronder de opnamen werden gemaakt al even belangwekkend als de geluiden zelf. DE UNIEKE REEKS (waarvan* de plaatjes overigens ook afzonderlijk te krijgen zijn) is thans afgerond met een bijzonder geslaagd drietal dat volgens dezelfde, beproefde beginselen is samengesteld. Waren de eerste opnamen het werk van de vogelkenner Hans A. Traber, deze nieuwe zijn van de Engelsman John Kirby, maar overigens technisch van hetzelfde voortreffelijke gehalte. De kostelijke vogel-opera, die ons uit al deze zangers en zangertjes, piepers en kwetteraars tegenklinkt, is verrijkt met een lange stoet nieuwe, gevederde artisten. En als een fascinerende ge- luidén-puzzle zijn er ditmaal ook een paar „vogelkoren" opgenomen. Zo bijvoorbeeld een boeiend lentekoor, waarin wulp, watersnip en kievit een terzet zingen, en een oorverdovend muzikaal ensemble in een zeevogel kolonie, met zilvermeeuw, mantelmeeuw en stormmeeuw als indrukwek kende solisten. De eerste zes plaatjes mogen wij bij vogelvrienden nu wel als bekend veronderstellen. Aflevering no. 7 telt elf nieuwe geluidsbanden, die niet alleen het fantasieloze tjilpen van de huismus tussen de heel wat muzika ler uitingen van heggemus en ringmus plaatsen, maar onder meer ook groenling, putter en kneu de ruimte geven en de hier anders alleen op doorreis waarneembare frater doen horen. Aflevering no. 8 opent met de karakteristieke geluiden van de in Neder land maar zelden broedende oeverloper, laat ons nog andere vogels horen die wij in Nederland maar een hoogst enkele "keer kunnen betrappen en maakt met de roep van de tureluur begrijpelijk, waarom wij soms zeggen ergens „tureluurs" van te worden. In aflevering no. 9 ten slotte regeren allerlei soorten meeuwen, visdiefjes, oeverpieper en graspieper DE KROON op dit grootse werk is echter stellig gezet met het twee plaat jes omvattende album „Naardermeer", samengesteld uit kostelijke op namen van F. Bloem, Eric J. Fuller, J. Ivangh, Peter Vaughap-en D de Vries. Voor muziekliefhebbers moet het een ideaal zijn, de Griekse diva Maria Callas als Medea een klassiek Grieks gegeven te horen zingen in een echt Grieks theater. Zo krijgen deze onvervalste Nederlandse vogel geluiden een extra dimensie doordat ze als kleurige stukjes in een leg kaart samen de uitzonderlijke sfeer oproepen van Nederlands eerste na- tuurreservaat. Alleen al om de fraaie vogelfoto's, vogeltekeningen en toe- hchtmgen zijn de plaatjes een rijk bezit. Ze zijn het is wellicht niet overbodig daarop de aandacht te vestigen niet te betrekken via de gram- mofoonplatenhandelaarmaar te krijgen in de gewone boekwinkel Wie ?P het rekest mocht krijgen, of geen boekwinkel in 2® ,1.; kap zJch rechtstreeks wenden tot de Europese Fono-Club Singel 262 te Amsterdam. De platenserie „Listen the Birds" („Hoor de vogels") is uitgegroeid tot S, f Vo*dpliüden waarvan geestdriftige natuurliefheb- hi 5 doorlopend tot hun beschikking zullen willen hebben, om ze by voorkomende gelegenheden te kunnen consulteren. De indeling der ™!LVCrWante ■SSrt>n1«n met duidelijke scheiding der geluid.- stroken maakt ze voor zulk naslaan by uitstek geschikt. ZELDZAME OPNAMEN BRENGEN DE NATUUR IN ONZE HUISKAMER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 7