DINSDAG 26 FEBRUARI 1963 DE LEIDSCHE COURANT PAGINA 9 Parijs heeft het al voor de dames uitgedokterd: de mode is super-vrouwelijk, zacht en vriendelijk. De modelijn is niet sterk geaccentueerd. U zult 't zien aan bijgaande modellen, die door de ANP-fotograaf spe ciaal in Parijs zijn gemaakt: de taille is vaag, de rokken reiken tot net aan de knie. De mannequins lieten voor zijn nieuwsgierige lens creaties zien van Yves Laurent, waarvan bijgaand een fotootje en o.m. van Dior, Bahnain, Bohan, Her- mes-Boutique, Esterel. Zoals u weet maken mannen de modes, terwijl modes de vrou wen maken. Daar is in de eeuwen geen verandering in gekomen. De naam „het sterke geslacht" mag teloor zijn gegaanmaar de regel, dat de mannen de modelijn bepalen is niet' verandert!. De dames zouden geen vertrouwen hebben in de creaties van haar seksegenoten. Frankrijks modegeconcentreerd in Parijs, heejt het bewijs. Er zijn meer geleerde uitspraken over de mode. Een Frans spreekwoord zegt, dat zotten de modes uitvinden en verstandige mensen ze volgen, terwijl Baer-Oberdorf roeer van mening is, dat de gemakkelijkste manier om zijn gebrek aan smaak te verbergen is, met de mode mee te gaan. Tenslotte deze van William Shakespeare, dat vooral slaat op de uitgaven die de man zich voor de vrouwenmode moet getroosten: mode verslijt meer kleren dan mensen, want men moet de man niet naar zijn kleren beoordelen maar naar de kleren van zijn vrouw, zoals terecht enige dagen geleden ook het gebruikelijke mopje onder aan pagina drie verklaarde' Hoe dit alles zij, Parijs en De Leidse Courant komen vandaag met de nieuwe lente- en zomermode als een klein offer aan de weergoden. Misschien laten zij zich vermurwen en zitten we over een week in onze hemdsmouwen op het balkonnetje, terwijl de dames in hun nieuwe lente-creaties elkaar de ogen uitsteken. Boven: van Jacques Esterel is dit korte zomerse avond ensemble met een schouderloos lijfje vervaardigd van rijk- geborduurde nijlgroene kant. Let op de grote struisveer. Rechts: een cocktail-ensemble van marineblauwe wol, be kleed met relief zij. Rok nauw en glad. Mouwloze jack aan achterzijde zeer ruim. Jacques Esterel. Links: een formele avondjapon van licht amberkleurige shantung voor de rok en een rijk geborduurd amberkleurig en turquoise band. Midden: „Roseane" is een eenvoudig jurkje uit Balmains collectie voor het komende seizoen. Het is vervaardigd van bedrukte zijde: kleine roosjes op een zwart fond. Rose roos jes lopen langs de mouwen en de hals. Het hoedje is van glanzend zwart stroo. De ceintuur van zwart leer. Rechts: ,,Ondine" is een namiddag- en cocktailjapon van bleek-amandelgroene katoen met een „V"-motief van bor duursel. De volkomen strakke rok heeft ook een vertikale lijn van dit borduursel; de breedgerande hoed is in dezelfde kleurschakering gehouden als de japon. Links onder: uit de collectie van de Hermes-boutique komt deze regenmantel van bleek-rose organdie. Volkomen wa terdicht en geprepareerd tegen vlekken. Het bijpassende hoedje is van hetzelfde materiaal. Midden in lijst: Franse voorjaarsmode van Mare Bohan voor huize Dior. Country Club, een sportief pakje van groene en witte wol. De blouse is van donkergroene sjan- toeng. De knopen op de blouse lopen door tot op de rok. Het dophoedje is van hetzelfde materiaal als het pakje. Midden onder: drie modellen uit de collectie van Pierre Balmain voor de komende zomer:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 9