amateurfotografie DE BREESTRAAT TIPS VOOR Wat gebeurt er in het fototoestel ZATERDAG 13 OKTOBER 1962 DE LETDSE COURANT PAGINA 11 DE BREESTRAAT is altijd de be- langrijkstre straat en verkeersweg van Leiden geweest. Aan de „Hoge Zijde" evenwijdig aan de Rijn gele gen, kan men als 't ware aanvoelen dat van oudsher al dit de route was van de voetgangers of ruiters, die de loop van de rivier volgden. Boven dien was de Rijnoever in de eerste eeuwen van de jaartelling van be lang wegens het feit, dat de grens van het Romeinse rijk hier gelegen was; alles wat ten noorden van de Rijn lag behoorde niet tot Rome. Het lijkt een weinig speculatief nu te willen vaststellen in hoeverre dit en Breestraat OUD-LEIDEN VERTELT VAN TOEN tot het oude Rome behoren van de Breestraat zijn stempel heeft achter gelaten. (De Haarlemmerstraat be hoorde er dus niet bij). In elk geval kunnen we, zonder te speculeren, zeggen, dat de straat een dijk is, als voortzetting van de Hoge Rijndijk. En deze is reeds door de Romeinen aangelegd. Maar wij houden ons in deze rubriek voornamelijk op met het Leiden van onze grootouders en voor dezen was de Breestraat nog een deftige straat, waaraan in de grote huizen vele patriciërs woon den. Dat was de tijd van de arduinen paaltjes met de hekken, het was de tijd van de boezelaars en de voet- vrije rokken, zoals ook de foto's die hierbij gaan, laten zien. Men kende er wel enige winkels, zoals die van de lijstenmaker Sala, wellicht ook van een enkel ambachtelijk bedrijf, maar veel nering zat er nog niet in, dat ™ras pas in de twintigste eeuw het geval. Misschien kan een van onze lezers zich herinneren welke zaken zoal op de Breestraat gevestigd waren zo'n vijftig jaar geleden. Het gemeenlandshuis, de gevel van het stadhuis, de Waalse kerk, de Stadsgehoorzaal, en „Minerva", om nog niet te spreken van de Turk en het Postkantoor, hebben wel bijna sinds mensenheugenis het uiterlijk van de straat bepaald. De blauwe steen is een curiositeit van de Bree straat als het officëie midden van de stad, waar vreemdelingen gedaagd werden te verschijnen. Vandaag drie foto's dank zij de medewerking van mevr H. C. Sala van Houten, Jan van Houtkade 30a, en de heer J. Belt, Hogewoerd 74. Mevr. Sala schrijft ons nog het volgende: Vol belangstelling heb ik in de Courant de oude plaatsen bekeken, die nu danig veranderd zijn. Ik heb in mijn bezit nog twee oude prentbriefkaarten uit het jaar 1902. Nu er zoveel over de verdwij nende Turk gesproken wordt, is het misschien wel aardig nog eens te laten zien hoe het er in 1902 uitzag. De andere kan ik zelf ook niet goed twuisbrengen. Ik vermoed het, de kant is waar nu de Kaasmarkt ligt. Er zijn denkelijk nog wel oude Leidenaars die het beter zullen weten. Nogmaals een hartelijke oproep tot allen, die herinneringen bezitten of hebben, overgehouden van het Lei den van gisteren. Foto's genoeg, maar geen verhalen. Wie? Denk aan de theetuinen (De Vink), koepels, Korenbeurs, zakkendragers, de Vrou wenkamp, en de kroegen. „Sherlock" Trouwpartij In 1885 Gezicht op de Oude Rijn /"\P EEN tentoonstelling van foto apparatuur staat een grotj technische camera op een statief. Twee heren staan er naar te kijken met gezichten die „wij weten er alles van" uitstralen. De lens van het toestel staat open en aan de achterzijde wordt een beeld op het matglas ge worpen dat beeld staat op zijn kop. Meneer A. zegt „Die ca mera deugt niet het beeld staat verkeerd om". Meneer B. lacht hij weet het beter „Geeft niets, daar gaat gewoon een omkeer- film in". ALTIJD STAAT DE BOEL OP ZIJN KOP In alle camera's wordt echter een omgekeerd beeld op de film gewor pen. Dat geeft absoluut niets, ten slotte maakt het bij afdrukken van het negatief niet uit op welke wijze het beeld tot stand kwam. WAT GEBEURT ER EIGENLIJK? De film is lichtgevoelig heel erg gevoelig zelfs. De sluiter van een camera knipoogt (opent zich) maar beeld zichtbaar op de film en door fixeren wordt dit beeld vastgelegd. De film is dan een negatief, waarbij het beeld niet meer lichtgevoelig is en dus gerust met daglicht in aan raking kan komen. Belangrijk is dus, dat u uw film, ook netjes opgerold, nooit meer in contact met fel zonlicht mag bren gen. Het felle licht dringt toch door het papier en doet de film „sluieren" waardoor uw opnamen grijzig worden of aan de rand rafelige strepen ver tonen. We laden de camera altijd in de schaduw en halen de film, als die vol is, ook weer in de schaduw uit het toestel. een kort moment, bij een box een vijf en twintigste deel van een se- konde. In dat korte ogenblik valt er een beeld door uw lens op een stukje film, en dat is voldoende om de film te belichten. Als u na dat belichten de film uit de camera zou halen, de film zo maar zou afrollen en tegen het daglicht houden dan zou er niets te ~ien zijn. U moet deze proef maar nooit nemen, want de film zou voorgoed bedorven zijn. Het beeld was n.l la tent (dit is sluimerend) aanwezig. Pas in de pntwikkelaar komt het FILMS ZIJN ER IN SOORTEN We kennen renpaarden en kalm sjokkende „belzen". U kunt films krijgen, die zo gevoelig zijn, dat ze bij het licht van een kaars nog vol doende krijgen om een duidelijke foto te maken. Er zijn films,'die voornamelijk be stemd zijn om in de zonnige dagen te worden gebruikt, dat zijn de rustig stappende exemplaren. ZE HEBBEN EEN NUMMER Dat is gemakkelijk, u hoeft geen vakman te zijn om de snelle en min der snelle films nit elkaar te honden. Kijkt u onderstaand lijstje maar eens na, of knip het uit: Langzame films: 13-15 din, hebben veel licht nodig, prachtig voor zon nige dagen. Anders alleen te gebrui ken met een lichtsterke lens. Middelgevoelige films: 16-18 din, ÏSLIS1 bedekte lucht nenhuisopnamen met flits, denker 's avonds in de stad op sterk ver- nog gebruikt worden. weer enz ljchte De ideale zomerfilm voor vakantie Zeer SEelIe films. 24_26 dini voor en weekend. opnamen van de T.V. beeldbuis (ja Ultra snelle films: 28-30 din, opna- Snelle films: 20-22 din, voor bin- dat kan heus). Zeer somber weer, men met uiterst zwak licht, café's, donkere gebouwen, circus, theater. WELKE FILM? Voor u eigenlijk \oornamelijk de middelgevoelige film. Ook als de he mel licht bewolkt is, nog prima te gebruiken. Geen kans op overbelich ting en bij wat minder goede om standigheden is de flitslamp er om te helpen. De snelle film kunt u gebruiken als de R. in de maand komt. Flits- opnamen binnen, kiekjes in de herfst tijd etc. gaan er prima mee. De volgende keer zullen wij u ver tellen hoe u uw foto's het scherpst kunt krijgen, ook met een heel ge wone camera en ook hoe kleuren foto's het best slagen. U wist toch, dat we ook met de eenvoudige mo derne boxcamera kleurenfoto's ma ken kunnen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1962 | | pagina 11