De rederijkers maar ook de kinderen van de Armenschool in de Zijlpoort DUBBEL FEEST.... Foto-ciné Jan Wolfslag n.v. DR. VAN DE POEL NAM AFSCHEID ALS AFDELINGSVOORZITTER KVP BP Super Mix en gastvrijheid tanken bij uw BP man uw gastheer bij de pomp ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1962 DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 £EN IEDER die de grote en stevige Zijlpoort ziet staan tezamen met de Morschpoort en een paar stukjes bolwerk de schamele restjes van de oude verdedigingswerken der stad kan zich voorstellen, dat het eertijds veilig en knus wonen was binnen de stadsmuren. Nog altijd geeft deze poort, zelfs in deze tijd van lawaai en snelheid, een gevoel van rust en vertrouwelijkheid, zoals hij dat al eeuwen gedaan heeft aan al diegenen, die rond deze poort zijn opgegroeid en als kind speelden op en om de zware steunberen. Wat zou deze poort veel verhalen uit zfjn lange leven kunnen vertellen. IN 1644 besloot men de bloeiende stad weer uit te breiden. Deze keer werd het z.g. havenkwartier bij de stad getrokken. De Zijlpoort, die eerst aan het eind had gestaan van de straat, die nu Haarlemmerstraat heet, werd afgebroken. Er werd een nieuwe Zijlpoort gebouwd op de plaats waar hij nu nog staat. Dat wil zeggen, men bouwde eerst een hou ten poort. Pas in april van het jaar 1667 begon men met de bouw van de huidige Zijlpoort. Onder de nodige feestvreugde werd de eerste steen ge legd. Alle arbeiders die aan de pöOrt werkten kregen ter ere van dit feit één gouden en vier zilverèn duca- ten. T^E ARCHITECT was v. d. Helm en het beeldhouwwerk werd gele verd door de beroemde Rombout Ver hulst. Omdat de doorgang niet lood recht op de wal stond, kreeg de poort scheve hoeken, zodat dit gebrek vrij wel onzichtbaar werd. Aan de s>tads- zijde kwamen vier schilden, waarop de wapens van de toen regerende burgemeesters en aan de andere zijde het stadswapen, vastgehouden door twee stoere leeuwen, met er onder de Leidse spreuk: „Haec Libertatis Ergo" (dit om der Vrijheid Wille). l_fET WERK vlotte prima. En in juni van datzelfde jaar besloten de regeerders van de stad, die blijk baar schik in het geheel hadden, dat er ook maar een toren op de poort moest komen voorzien van een klok en een uurwerk. Dit gebeurde, en weldra verscheen het sierlijke acht kantige torentje, eveneens met scheve hoeken. Het jaar daarop werd de klok vervaardigd door de bekende Hemony te Amsterdam in de to ren gehangen en de poort was klaar. Een handig zakenman vroeg en ver kreeg toestemming om aan de Lage Rijndijk, even buiten de poort, een herberg te mogen beginnen. Want heel vaak gebeurde het dat schippers en reizigers uit Utrecht, Haarlem en Amsterdam door tegenwind of an dere omstandigheden niet voor poort sluiten de stad bereikten en deze konden dan in de herberg buiten de poort overnachten. /"\OK DE RUIMTEN in de poort kregen een bestemming. Ze wer den toegewezen aan de rederijkers, die tot nu toe tezamen met de kunst schilders in de Rijnsburgerpoort had den gehuisd. Nu was het met de Leidse rederijkers net zo gegaan als met de meeste andere rederijkers. Oorspronkelijk waren het kunstlie vende heren, die op geregelde tijden bijeen kwamen om elkaar onder het genot van een goed glas wijn, fraaie verzen, vaak van eigen maaksel voor te lezen, ook werd er wel gezongen of op de luit en het spinet gespeeld. Maar met het verstrijken van de gouden eeuw, ging het met de kunst, evenals met zoveel dingen, bergaf waarts. De rederijkers kwamen niet Kunstlievende heren zingend en lallend in de Leidse straten meer bijeen om elkaar voor te dra gen, maar slechts om te drinken en te eten en feest te vieren. Op de duur ontaardden deze feesten in ware or gieën waar men wijn dronk als water uit roemers, die met beide handen vastgehouden moesten worden. Soms gebeurde het, dat de rederijkers zich diep in de nacht op potsierlijke wijze uitdosten en al zingend en lallend en slaande op trommels de verlaten straten van Leiden introkken, met hun kabaal de nachtelijke stilte ruw verstorend. Natuurlijk ging dit zo niet langer; de bewoners klaagden steen en been en in 1736 werden de rederijkers na herhaalde waarschu wingen uit de poort gejaagd. In de oude stukken lezen we hierover: „De Heren Regeerders kennis hebbende van den handel (gedrag) dezer broe deren oordeelden dit vertrek tot nutteren dienst te konnen besteeden". De ruimte in de poort werd nu in derdaad nuttiger gebruikt. Men be sloot er een school in te vestigen voor arme kinderen. HIT ZOU de derde armenschool in de stad worden. Geen over bodige luxe, want in deze 18e eeuw ging de handel en de industrie sterk achteruit. Steeds meer werklozen lie pen in de vroeger zo ryke en wel varende stad rond. Velen waren niet meer in staat de paar centen school geld voor hun kinderen op te bren gen en voor hen ontstonden nu deze armenscholen. De meester van zo'n armenschool verdiende 200,per jaar en het was hem verboden iets van zijn leerlingen aan te nemen. De aalmoezeniers trokken him wij ken rond en aan degenen, die van de bedeling leefden en kinderen had den, die de leeftijd van zes jaar be reikten, werd een briefje gegeven waarop het volgende stond: De Meester in 't Arm kinder school gelieve in zijn onderwijs aan te nemenOud jaren, waarvan de Ouders wo nen Op het tonen van dit briefje werd het kind toegelaten tot de school. Als de ouders him kind niet naar school stuurden maar b.v. ergens lie ten werken, werd het geld van de bedeling ingehouden. De meester moest hier nauwkeurig op toe zien. Er was dus al een soort leerplicht. WE LEZEN in de oude boeken, dat de meester buiten de gewone dingen, die hij de kinderen moest leren, zoals lezen, spellen, schrijven en rekenen, ze ook met afkeer moest vervullen van het gebruik van sterke drank. Achter dit wat naïeve voor schrift schuilt bittere ernst. Immers, in deze tijd van armoede zochten velen hun heil in de drank en vele schamele weekloontjes gingen recht streeks van de fabriek naar de her berg. Het drankmisbruik was onge kend groot. Velen dronken uit ellende of uit verveling. Er waren er echter ook die hun tijd beter besteedden. Vele oudere mensen, die toch geen werk omhanden hadden, gingen met hun kinderen mee naar school om daar nog wat op te steken. Er werd nu besloten om voorstaan iedere zondag school te houden voor oudere personen. En wel van 8 tot 10 uur v.m. voor de mannen en van 10 tot 12 uur voor de vrouwen. De meester kreeg hier 25,per jaar extra voor. De school breidde zich gestaag uit en later werd ze verplaatst naar een huis aan de Vestgracht, nabij de Hogewoerdspoort. Sindsdien heeft de poort geen eigenlijke bestemming meer gehad. r\E 19e EEUW kwam. Het nut van U poorten en wallen werd geringer naarmate de jaren verstreken en het oorlogvoeren moderner werd. Trou wens de zware oude verdedigings werken pasten niet meer in deze preutse en pietluttige tijd. Een zwarte periode brak voor Leiden aan, even als voor zoveel andere steden. Overal werden de bolwerken geslecht, poor ten gesloopt, prachtige molens om vergehaald, grachten dichtgegooid, oude gevels geschonden. Totdat men in ging zien, dat er slechts een puin hoop over zou blijven, waarin het ongezellig en kil wonen was. En zo gebeurde het, dat o.a. de Morsch poort en de Zijlpoort behouden ble ven. Maar het verkeer werd drukker en eiste zijn offers. Ï>E PRACHTIGE ANTIEKE stenen U Zijlpoortsbrug met zijn velen bo gen werd te smal voor het verkeer en men legde er zonder meer een nieuwe brede buig boven op. En deze toestand is tot op heden gebleven. Maar in de toekomst zal dit veran deren. Als straks de stad gemoder niseerd wordt zal er een nieuwe brede brug komen op enige afstand van de Zijlpoortsbrug. De oude brug zal dan weer in zijn oorspronkelijke staat hersteld worden. De Zijlpoort zal dan in zijn oude luister hersteld, één van die gebouwen zijn, die temidden van een wereld van glas en beton de Leidenaars van dan zal herinneren aan het roemruchte verleden van onze goede stad. R. J. Spruit. KIND EN KLEUR Interessante tentoonstelling van kindertekeningen in „De Lakenhal" ONDER PATRONAAT van de School voor esthetische vorming is in het Stedelijk Museum „De Laken hal" een tentoonstelling ingericht van tekeningen zwart-wit en in kleur gemaakt door Leidse scho lieren van allerlei pluymage en van beiderlei kunne. Deze expositie, die gisteren door de heer J. B. Volkers (de voorzitter van het genootschap „Ars aemula naturae") werd geopend en die een maand zal duren, is in de echte zin van het woord hartverwarmend. Niet slechts door de spontaneiteit waar mee kinderen plegen te werken, maar Een linoleumsnede: Islamitische vrouwen, die op het affiche van de tentoonstelling is afgedrukt. Het prentje werd gesneden door een 16- jarige leerlinge van de school. dikwijls ook door de frappante re sultaten van hun werk. Wij willen daarmee niet beweren dat het alle maal kunstenaars in de dop zijn, hoe wel er onder de werkstukken zijn, die onmiskenbaar talent verraden (al weet men tevoren nimmer hoe dit zich met het voortgaan van de maak uw 3 oktober opnamen in kleur! BREESTRAAT 123 TELEF. 21851 HAARLEMMERSTRAAT 102 TELEF. 32778 (Advertentie) tijd zal ontwikkelen), maar wel dat een deel van de Leidse schoolgaande jeugd het hart heeft verpand aan 'n kunstzinnige liefhebberij. DE SCHOOL VOOR ESTHETISCHE vorming is een jaar of acht geleden met behulp van het Departement Leiden van de Mij. tot Nut van 't Algemeen gestart in een door de gem. Leiden beschikbaar gestelde lokali teit aan de O. L. school Langebrug. Dit jaar ging de school over naar een uitermate geschikt zolderlokaal aan O. L. school „de Valk" op het Schut tersveld-hoek Rijnsburgersingel. Doel is via opgaaf van de scholen voor lager onderwijs de kinderen, die daar grote liefhebberij voor tonen in de gelegenheid te stellen in him vrije tijd te komen. Er wordt getekend, geschilderd, geboetseerd e.a. op woensdagen 14-15.30, donderdagen can 16.15-17.45 en zaterdagen van 14- 15.30 uur. Via de belangstellende instelling die door het werk ontstaat, komen we als vanzelf terecht in de bespreking. Ongemerkt haast wordt de aandacht in het esthetische vlak getrokken. Dit is een kwestie van langzame groei. Leerlingen die reeds langer de school bezochten, geven echter blijk zich gunstig ontwikkeld te hebben. De onderwerpen zijn kort samen gevat: De wereld van het kind of ge zien door het kind. DE WERKSTUKKEN zyn op deze tentoonstelling alle anoniem en slechts uit enige homogeniteit van werken of van opvatting valt enigs zins op te maken, welke prenten van een en dezelfde leerling kunnen zijn. Wij willen ons dan ook onthou den van een gedetailleerde bespre king en ons liever bepalen tot een algemeen overzicht, en we kunnen dan herhalen, wat wij reeds in de aanhef schreven: het is hartverwar mend. Opmerkelijk is bij alle verschillen in opvattingen en onderwerp 't soms reeds goed ontwikkelde vorm- en kleurgevoel. Zelfs bij de allerjong sten is dat reeds kenbaar, ongeacht het dan nog zeer kinderlijke in de uitwerking. Dat de kleurcompositie niet „volwassen" is, ligt voor de hand, maar daar staat een frisheid tegen over, die hier spontaan is en bij vele (moderne) gearriveerde kunstenaars altijd meer door let verstand dan door het gevoel al of niet latent wordt geleid. Dat spreekt niet al leen bij de geexposeerde werkjes geselecteerd uit een groot aantal maar ook uit tekeningen, die de heer Volkers ons toonde en die dan zijn „overgeschoten". Wij raden ieder aan deze interes sante expositie te gaan zien. Voor velen zal het een openbaring zijn. te kunnen combineren om zelfs maar de schijn van partijdigheid te vermijden. De vergadering heeft dit besluit gerespecteerd, zoals ook uit de dank woorden van de heer P. C. ten Broek, sprekend namens de vergadering bleek. Maar de spijt van dit afscheid was er niet minder om. De heer Ten Broek gewaagde in zijn afscheids woorden van de grote verdiensten die de voorzitter heeft gehad. Hij nam het roer over toen het schip zich in woelige wateren bevond en dank zij zijn grote gaven van hart en geest is dr. Van de Poel er in ge slaagd voor de moeilijkheden naar beste weten en vermogen een oplos sing te vinden. Als voorzitter en lei der van vergadering, aldus streepte de heer Ten Broek nog eens aan, had en heeft de scheidende voor zitter een reputatie. Nog wel leider werkgroep Met wensen van een succesvolle carrière, in overeenstemming met zijn grote bekwaamheden en voor echtgenote en gezin besloot de heer Ten Broek zijn toespraak, die met luid en langdurig applaus werd ge steund. De afdeling zegde de scheidende voorzitter een afscheids-geschenk toe. Naar dr. Van de Poel meedeelde zal hij wel de leiding van de werk groep blijven voeren en natuurlijk blijft hij als KVP-lid in de verga deringen een stoel bezetten. BP Benzine W BP Super Mix 25 (25% super) BP Super Mix 50 (50% super) éfe BP Super Mix 75 (75% super) BP Super Na vier en een half jaar voor zitterschap van de Leidse afde ling KVP heeft gisteravond in „Zomerzorg" dr. J. van de Poel afscheid genomen van zijn func tie. Naar dr. Van de Poel mee deelde heeft hij gemeend zijn huidige functie (chef van het ka binet van de burgemeester en loco-secretaris) niet met het voor zitterschap van de KVP-afdeling Te Warga (Fr.), is gistermiddag de twee en halfjarige Roelof Dijkstra in een sloot achter zijn ouderlijke woning geraakt en verdronken. In het Weesperplein-ziekenhuis te Amsterdam is gisteren overleden de 82-jarige J. F. Heerooms uit Am sterdam, die vrijdagmiddag 14 sep tember op de Parnassusweg bij de Prinses Irenestraat met zijn brom fiets in aanrijding is gekomen met een personenauto. Met de D-trein uit Parijs arriveerden gisteravond op het Centraal Station in Amsterdam drie reizigers uit Barcelona. Het waren Jaime Vila en Jose Aguilar, beiden leerling-dameskapper, en Vicente Ibanez, Spaans arbeider bij de KNSM in Amsterdam, een vriend van eerstgenoemden. Aguilar, die uit het rampdorp Tarassa komt, en die met zijn vriend Vila het wereldkampioen schap kappen in Amsterdam zal bijwonen, vertelde door bemiddeling van Ibanez, die al Nederlands spreekt en die terugkeerde van een vakantie in Spanje, zijn beleve nissen aan vertegenwoordigers van de Nederlandse pers. Foto vlnr op het station: een verslaggever, Jaime Vila, Jose Aguilar en Vicente Ibanez.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1962 | | pagina 11