1 FLITSEN van het vorstenbezoek aan Keukenhof Franse fotograaf rijdt op rijksrechercheur in DONDERDAG 3 MEI 1962 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 HET waren onvergetelijke uren voor de heren Leo en Dolf Beuk, B. Kagerman en B. Zandbergen, die als chauffeur dienst deden op de vier luxueuze autobussen. Ook voor de heren G. Slewe en J. Groenewoud, die als reservechauffeur fungeerden. Want het is nu eenmaal ook voor hen geen dagelijkse bezigheid met hun „wagen, volgeladen" met vor sten en vorstinnen te rijden. Evenzeer waren het uren om nooit te vergeten voor de Jacoba-meisjes Greet Reeuwijk - 20 jaar - en Miep van Hoven - 5 jaar ouder -, die echt niet alle dagen bloemen over handigen aan een keizerin, aan ko ninginnen, prinsessen, hertoginnen, bij elkaar zo'n zeventig in getal. En voorts niet het minst zal de 14- jarige Leo Beuk Junior het uur ver geten waarop hij, gestoken in een parmantig mosgroen picilopakje, voor 120 van zulke gasten het trapje mocht neerzetten, waarlangs zij allen afdaalden. LANGZAAM wiegelde een mooi opgesmukt bloemenscheepje op de rimpels van de grote Keukenhofvij ver. Een tweemaster, met Flora aan het roer, als een hommage van het Keukenhof bestuur aan neêrlands zil veren huwelijkspaar en zijn gasten. Stil lag het te deinen tegen de ach tergrond van een bloeiend eilandje en om het scheepje heen zwommen blanke zwanen en kwakende eenden, ten hoogste verwonderd over zo'n vreemdsoortige eend in hun eigen bijt. Mooi was dat werkstuk van George Kiersch uit Amsterdam, die er al zijn talenten als bloemsierkunstenaar op had kunnen uitvieren. KLEURIG waren de bloemen in het park, bijna even kleurig de toi- leten van de vrouwelijke gasten. Veel geel, óók al een overeenkomst met het park, waar de narcissen nog de grote toon aangeven. In het geel waren gekleed koningin Elisabeth van Engeland en onze twee jongste prinsessen. Beige mantels droegen keizerin Farah, hertogin Marina van Kent en prinses Armgard. Koningin Juliana droeg een blauw gebloemde japon - waarover een bruine 3/4 bontmantel - en was getooid met een zachtrose tulen hoedje. Prinses Bea trix was in grijze bontmantel, waar onder een hemelsblauwe japon en prinses Irene droeg een japon met grote bloemen op een licht fond. Als nog .kleuriger noot onder al dat fleu rigs zagen we koningin Fabiola van België, die zich in een zalmkleurig toilet had gestoken. De heren waren heel wat minder kleurig in hun wandelcostuums, al waren enkele jonge gasten in spor tiever kledij als een suède jasje. DE tafelversiering in het Keuken hofrestaurant, waar de lunch werd gebruikt, bestond - we zouden haast zeggen: uiteraard - uit bolbloemen. Witte narcissen met gele en oranje hartjes, tulpen in vele kleuren en het geurige pastel van de hyacinthen. Grondige inspectie Niet dat we leven in een land, waar gevreesd moet worden voor aanslagen op het leven van hoge per sonages of op sabotage met eenzelfde doel, maar de bussen waarmee zo vele hooggeplaatste lieden naar de Keukenhof trokken, waren toch wel een prooi van ambtenaren, die een grondig onderzoek in stelden. We ne men nu natuurlijk niet aan, dat het naar listig verborgen helse machines was, maar een asbreukje of zoje kunt immers nooit weten. De inspectie begon door de eige naars, de heren Beuk uit Noordwij k, die vanzelfsprekend niets aan het toeval wilden overlaten. Daarna kwam de Noordwijkse politie het nog eens dunnetjes overdoen en tenslotte was daar de B.V.D., die het niet min der deed en - naar wij hoorden mom pelen - niets liever zou hebben ge daan dan de bussen binnenste buiten keren. Maar alles was natuurlijk in orde, alleen de tang om de kaartjes te knippen, ontbrak. Ook de bloemen, die de dames bij aankomst werden aangeboden, waren streekeigen. Koningin Juliana kreeg een armboeket van oranje tulpen, de andere dames draagboeketten van narcissen. ONGEDWONGEN was het samen zijn gedurende de wandeling na de lunch. Alle gasten voelden zich ken nelijk „écht onder-ons", zonder de entourage van wachtend publiek langs de paden. De drie bruggen naar het restaurantgedeelte, alsook de hoofdingang werden streng bewaakt door de blauw-geuniformeerde man nen van de R.P. en geen kat kwam er door. In groepjes wandelden de gasten onder de statige bomen en langs de kleurige perken. Er werd geschertst, men was vrolijk en zicht baar voldaan. In de buurt van de grote kassen, waar veel mensen een glimp van het gezelschap konden op vangen, liep keizerin Farah met een kreetje van verrukking de brug op om de bloemen-omzoomde vijver te filmen. Even later liep ze met snelle passen voor een groepje uit, waar bij zich ook de Shah bevond, draaide zich om en filmde het naderwande- lende gezelschap. Hier en daar klonk zwak gejuich uit de rijendikke menigte, maar meestal bepaalde men zich tot een hartelijk wuiven. HARTELIJK was de begroeting van Boudewijn en Fabiola. Het Bel gische koningspaar was even te vo ren op Schiphol aangekomen en de hofauto, waarin ze met prinses Bea trix naar Keukenhof reden, had zich onderweg bij de overige stoet aan gesloten. Achter het ronkende mo torrijdersescorte reed hun auto als eerste, vóór de bussenHet innige gebaar, waarmee Boudewijn Fabiola naast zich plaatste bij de begroeting door de overige gasten, was een ken merk van de gezelligheid en onge dwongenheid, die er heerste. Zo'n kenmerk was óók de uitroep van koningin Juliana: „Wat is het ontzettend leuk, dat jullie tóch zijn gekomen". Ongedwongen was de wan deling door de op z'n mooist bloeiende tuin. Al spoedig vormden zich groepjes, waarbij vanzelfsprekend de jeugdige gasten zoveel mogelijk elkan ders gezelschap zochten, zoals op de bovenste foto, waar de beide oudste prinsessen met en kele leeftijdgenoten wandel den. Op foto nr. 2 zien we voor aan koning Boudewijn en ko ningin Fabiola der Belgen, in gezelschap van prinses Marga- retha van Zweden. De kleine figuur in lichte mantel voo- 't paviljoen is prinses Armgard, de moeder van prins Bernhard. Vaag is door de vensters van het paviljoen de ontvangt te zien van een aantal Nederland se genodigden op een thee met het zilveren bruidspaar. Prinses Margriet begeleidde de Shah van Perzië op 'n groot deel van de wandeling door het park (foto 3). Het altijd erns tig staande gezicht van de shah toonde nu een verraste glimlach. Met 'n wuiven dank te hij voor het handgeklap van het even verder achter de af sluitingen staande publiek. De onderste foto toont het bloemenschip, dat als bijdrage tot de feestelijke ontvangst door het bestuur van Keukenhof in de grote vijver was gelegd. De symboliek van de versiering is niet mis te verstaan: twee in eengestrengelde ringen, gedekt door de gouden koningskroon. (Foto's v. d. Horst) Hangende „persbak" voorwerp van vorstelijke belangstelling rvE GROOTSTE ATTRACTIE voor de koninklijke en adellijke gas ten bij het embarkeren aan boord van de „Oranje" was blijkens hun re acties waarschijnlijk wel de „pers- bak", een soort houten aan de bo venkant schuin aflopende houten kist die de maatschappij „Nederland" voor het eerst gebruikte tijdens het La- zoek van het Zweedse vorstenpaar aan Nederland. Vanuit deze bak kon den toen en ook nu dertien schrij vende en filmende journalisten de embarkatie gadeslaan. De persbak hing aan de havenzijde op 'n afstand van een meter van de railing van het promenadedek aan een 61 meter hoge kraan. „Kijk daar de pers nou eens", riep prinses Irene schaterend, toen zij in de voetsporen van koningin Elisabeth en prins Phi lip samen met haar zusters aan boord was gekomen. De vier prinsessen lachten harte lijk. „Worden de heren niet zeeziek?" informeerde prinses Beatrix, die dit vertoon van de pers in de permanent wiegelende kooi kennelijk maar een koud en gevaarlijk baantje vond. Laat em niet in 't water zakken, jongens", riep de breed- lachende prins Bernhard chef-kraan drijver Ane Molter en zijn drie hel pers toe. Ook koningin Juliana ge noot kennelijk van deze wonderlijke stunt, die overigens ook de lachlust van andere passerende vorstelijke en adellijke gasten opwekte. Prins Bertil van Zweden kon zich niet voorstellen hoe die bak daar zo maar los naast de railing kon han gen. Hij wilde het naadje van de kous weten en boog zich ver buiten de railing om omhoog kijkend W ant woord te zien. Lachend ging.hij daar op naar binnen. De sjah van Perzië en keizerin Farah genoten ook van deze niet alledaagse gebeurtenis, na dat zij tevoren over de railing kij kend een blik op het havenpanorama hadden geworpen. De sjah zette er zijn bril voor op. Kort voor zeven uur zette de kraan zijn last weer veilig op de kadegjrond aan de andere kant van het schip, nadat de fotografen vanuit hun eer- ste-rangs-plaatsje nog enkele unieke opnamen hoog uit de lucht hadden kunnen maken. „De jongens waren er! Was prinses Irene bij het be treden van de „Oranje" bang, dat de fotografen, die in een kooi langs het schip bengelden, zeeziek zouden worden, ook de koningin toonde zich vol be langstelling voor hen. Toen de gasten zich na de'cocktailparty naar de dinerzaal begaven, moesten ze drie trappen afda len. De lange rij van paren werd geopend door de koningin en de prins. Onderaan de trap bleef de koningin even staan draaide zich om en vroeg aan functionarissen van de R.V.D.: „Waar zijn de jongens nu?". Nauwelijks had de vorstin de ze vraag gesteld, of één ver dieping lager flitsten de tv- lampen aan en zetten de foto grafen zich schrap. Zo was ons vorstenpaar, dat de afgelopen drie dagen bijna voortdurend omgeven is ge weest door een grote schare binnen- en buitenlandse foto grafen, toch weer gerust ge steld....de jongens waren er! INCIDENT BIJ HET AMSTEL-HOTEL De rijksrecherche heeft gisterochtend omstreeks half twaalf de Franse persfotograaf Alan Retsin van het persbureau „Europress" aangehouden, nadat deze met zijn sportauto op een rijksrechercheur was in gereden. De fotograaf, die de hofauto van koningin Elisabeth en prins Philip had begeleid, nadat deze een kort bezoek hadden gebracht aan het Rijksmu seum, trachtte op de Hoge Sluisbrug nabij het Am- stelhotel, met assistentie van fotografen in een an dere auto, naast de hofauto te komen en foto's te maken. Commissaris Y. Taconis van de rijksrecher che, die koningin Elisabeth en prins Philip en prin ses Marina van Kent tijdens hun onverwachte be zoek aan het rijksmuseum had vergezeld, gaf onmid dellijk een van zijn rechercheurs opdracht uit te stap pen en de auto van Retsin tegen te houden. Dit ge beurde op de Hoge Sluisbrug, maar de fotograaf trok zich van het stopbevel, dat de rijksrechercheur met gespreide armen gaf, niets aan en reed pardoes op hem in. De rijksrechercheur liep een bloedende schaafwond aan zijn linkeronderbeen op en kon nog juist, door tijdig opzij te springen, erger voorkomen. De fotograaf werd daarop uit de auto getrokken, waarbij hij zich nogal verzette en waarbij ook een paar klappen vielen. Met een auto van de rijksrecherche werd de foto graaf naar het Amstel-hotel gebracht, waar zich op nieuw een incident afspeelde, want de fotograaf kon niet meteen de auto verlaten, omdat de rijksrecher cheurs eerst dienden te zorgen, dat de drie Engelse vorstelijke gasten veilig het hotel binnenkwamen. Aan de overzijde van het hotel wachtte Retsin aan vankelijk geduldig af wat er verder zou gebeuren, doch opeens zag hij kans door een geopend raam zijn foto-toestel naar buiten te steken, dat een collega- fotograaf uit Frankrijk van hem trachtte aan te ne men. Dit werd op het laatste moment verhinderd door een rijksrechercheur, die bij de auto de wacht hield en enkele agenten in burger, die kwamen toesnellen. Een paar minuten later gooide Retsin de film, die hij inmiddels uit zijn camera had verwijderd, uit het portierraam op straat. Inplaats van in de handen van een nogal boze Franse fotograaf, kwam de film terecht in de handen van een rijksrechercheur, die haar meteen in zijn zak stopte. Vijf minuten later werd de fotograaf via de dienstingang het hotel bin nengeleid, waar commissaris Taconis een onderhoud met hem had. Commissaris Taconis deelde ons daar na mede, dat de fotograaf om één uur weer zou wor den vrijgelaten. „We maken er geen zaak van", ver klaarde hij, „hoewel het inrijden op een rijksrecher cheur formeel neerkomt op een poging tot doodslag".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1962 | | pagina 9