H
„Katinka" werd op een zondagmorgen
in een half uurtje opgeschreven
MERKWAARDIGE PRESTATIE VAN
VEELBELOVEND CONCERTPIANIST
Thuis oefenen voor het concertpodium
Pro en Contra
„Katinka" in de pers
NEE*
WOENSDAG 28 FEBRUARI 1962
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 4
JOOP STOKKERMANS (LEIDEN):
worden, dit in het belang van haar
geestelijke vaders Stokkermans en
Harmhuis.
Nadat de uitslag bekend was ge
worden: tientallen malen poseren
voor de fotograaf. Op deze foto
links en rechts Joop Stokkermans
en Henny Harmhuis. Tussen hen
in „De Spelbrekers" (Huug Kok
en Theo Rekkers uit Rotterdam)
en Elisabeth Mooy.
De Padre Twins, die Stokkermans'
liedje eerst zouden zingen, trok
ken zich terug, omdat zij zich voor
het zingen van dit genre liedje
niet capabel achtten.
de muziek op kan brengen. Zo ben
ik als pianist verbonden aan het Na
tionaal Ballet. Ik werk praktisch da
gelijks mee aan programma's van
radio en televisie. Om half tien van
morgen zou ik camera-repetitie heb
ben gehad, maar ik heb een uurtje
vrij gekregen.
Voorts heb ik een opdracht van het
ministerie van O. K. en W. om bal
letmuziek voor twee piano's te schrij
ven. Dit werk had op 1 maart klaar
moeten zijn, maar ik ben bang dat
ik het niet haal.
Het is een typische maar bruikbare
combinatie gebeleken: „Katinka" en
„Rachmaninov", maar de nadruk
blijft op „klassiek" liggen.
Er zijn recensenten die daar iets
vreemds in zien. Zij schrijven: je
kan het toch wel merken, dat die
pianist ongeoorloofde uitstapjes maakt
- recitals worden afgezegd - omdat
zo'n liasion nu eenmaal geen stan
ding is; maar Joop Stokkermans
trekt zich daar weinig van aan.
Een goed liedje schrijven is ook
dankbaar werk. Als ik een liedje
maak, houd ik rekening met de
smaak van het publiek, het moet
door iedereen gezongen kunnen wor
den, maar het is zaak „toch iets ach
ter de hand te houden".
Nuts is gevuld met vers gebrande
hazelnoten en roomcaramel. Het
geheel overtrokken met volle-melk
chocolade. Een kostelijke versna
pering. Nuts: een kwaliteitspro-
dukt.
Toch concertpianist
Joop Stokkermans uit Leiden heeft met zijn liedje „Katinka"
de eerste prijs in het nationaal songfestival gewonnen.
Er zijn enige merkwaardige kanten aan dit succes. Men zal weten,
dat de Leidse fabrikantenzoon voorbestemd is om concertpianist
te worden, omdat hij een veelbelovend begin heeft gemaakt aan
zijn carrière en onder meer in het Kurhaus te Scheveningen als
pianist is opgetreden onder de fameuze dirigent Dean Dixon, dat
hij met de hoogste lof slaagde als concertpianist op het Haagse
conservatorium, de Prix d'Ecellence verwierf, en derde werd in
een internationaal pianistenconcours te Genève.
Waarom dan belangstelling voor de lichte muze, ook al kan zij een
aantrekkelijke dame zijn?
Joop Stokkermans, 25 jaar oud, bescheiden, vriendelijk, bril op,
steile blonde kuif, gaf ons vanmorgen op deze vraag een antwoord.
REEDS 500 EENDAGS-LIEDJES STAAN
OP ZIJN NAAM
„Met dit vak is geen droog brood liedje de zevende plaats krijgt be
te verdienen. Er is er maar één in hoeft het nog geen slecht liedje te
Nederland, namelijk Theo Bruins, die zijn, maar als het misschien één
erin slaagt te leven .van alleen maar wordt, zijn we ook nog niet over-
op concerten en recitals spelen. An- tuigd. „Maar we zijn wel dol-blij na
deren moeten in hun levensonder- tuurlijk.
houd voorzien door les te geven, een „Vond je het eigenlijk wel het
zangkoortje te leiden of zo iets, en beste liedje?"
daar voel ik nu werkelijk niets voor." „Dat is moeilijk te zeggen: „Niets"
„Hoe is deze verbinding met de, en „Carnaval" vond ik prachtig
lichte muziek begonnen?" mooi afgestemd. Ze werden dan ook
„Hoofdzakelijk bij de jeugdomroep terecht zeer hoog geklasseerd."
Mignon. Uit die tijd stamt mijn con- Hoe was de reaktie nadat de uit-
tact met radio en televisie. Er is veel slag bekend was geworden?"
werk te doen voor pianisten en com- „Stormachtig. We wisten niet hoe
ponisten. Geregeld krijg ik teksten we het hadden. De verslaggevers
van liedjes thuis gestuurd om er een zoemden als muskieten om ons heen,
melodie bij te maken. Naar ruwe en er werden verscheidene foto's ge-
maakt. Met en zonder Elisabeth
Mooy, de Spelbrekers links of rechts
Het is dat kleine beetje meer, dat
- maar dit is voor onze rekening -
van „Zwarte Leen" „Katinka" maakt.
Joop Stokkermans heeft nog an-
We vragen Joop Stokkermans naar dere plannen. Hij gaat trouwen in
zijn toekomstplannen. Het antwoord: augustus met zijn eerste en enige
Ik ben op de eerste plaats concert- liefde - naast de muziek - mej. Dal
pianist en op dit thema nog niet uit- lea Burleigh, in Leiden en VVV-
gespeeld.
„Is dit met ander werk te combi
neren?"
„Ik zou niet weten waarom niet.
Ik moet nu eenmaal leven. Ik ben
free-lance en verdien aan alles wat
kringen geen onbekende.
schatting heb ik nu al zo'n vijfhon.
derd liedjes geschreven."
,En zijn daar nog blijvertjes bij en natuurlijk een statiefoto, die van
geweest?"
„Nee, de meeste waren eendags
vliegen. Alleen het „Jij bent fantas
tisch", dat in het VPRO-programma
„Wat bied je voor een liedje" werd
onderscheiden, heeft een kort be
staan gekend. Voor het overige wa
ren het meest aktuele cabaret-liedjes nacht geduurd. Het is een eindeloos
morgen nog naar Luxemburg ging
om gepubliceerd te worden in het
officiële voorprogramma."
Tot half vier
Naar Eurovisie
Songfestival
Het liedje „Katinka" gezon
gen door „De Spelbrekers", ge
componeerd door Joop Stokker
mans uit Leiden, zal uitkomen
op de internationale finale van
het Eurovisie Songfestival 1962.
Dit is het resultaat van de gis
teravond in Bussum gehouden
nationale finale van het festi
val, waarin zeven nieuwe Ne
derlandse liedjes werden ge
presenteerd. Aan deze door de
NTS uitgezonden finale werk
ten mee: de solisten Rite Co-
rita, Joke van den Burg, Ella
Raya, Gert Timmerman, Conny
van den Bosch en Pat Berry en
het duo „De Spelbrekers". Zij
werden begeleid door het Me-
tropole orkest onder leiding
van Dolf van der Linden.
Het feest heeft tot half vier in de uit het Algemeen Dagblad:
(Van onze t.v. medewerker).
Finale Songfestival.
Binnen drie kwartier spannende
strijd is dinsdagavond dus de canai-
daat aangewezen, die zondag 18
maart ons land zal vertegenwoordi
gen op de internationale finale van
net Eurovisie-songfestival in Luxem
burg. De nationale finale is nu ach
ter de rug, een daarbij tevens ons in
teressant kijkje vooraf, achter de
schermen van Concordia te Bussum.
Men kan niet zeggen, dat er open
lijke rivaliteit heerste tussen de zes
solisten en het deelnemende duo,
maar toch was ieder van de acht er
op gespitst de erepalm te behalen.
Dolf van der Linden en zijn Metro-
pole-orkest, die nu al enige jaren het
songfestival muzikaal illustreren en
het klappen van de zweep wel ken-
nen, werden maar niet moe, steeds
weer de gekozen liedjes te begelei
den, nu eens terwille van de uitvoe
renden, dan weer op verzoek van
regisseur of geluidstechnici. Er heer
ste met een en ander een gezellige
drukte in de zaal, hetgeen voor de
omroepster kennelijk geen bezwaar
was, haar zegje; voor de uitzending
te repeteren. Toch klonken wel eens
Joop Stokkermans, thuis, Chopin
oefenend achter de Steinway-
vleugel. Hij blijft op de eerste
plaats concert-pianist, maar voelt
zich met knipoogjes naar de lich
te muze niet gecompromiteerd.
Gelukkig zijn er meer verstan
dige mensen, die er zo over den
ken.
die in het kader van verschillende getoast" over en weer geworden, „Helemaal als een verrassing kwam vragen door, of de spanning nu wel
programma's werden uitgezonden. maar Joop is met zijn autootje diep overwu^ning niet tot stand, want zo groot was als de eerste keren,
Van Mignon komt ook mijn samen- in de nacht toch goed thuis gekomen. presentatie van de zeven kan- toen alles nog gloednieuw was en
werking met de schrijver van de Hij voelde zich vanmorgen wel wat didaten trof „Katinka al door een men n0g geen spanningen kende
stoffig". plezierige melodie ^en een gemakke- van de laatste keren. Toen we vooraf
Dit succes legt hem zeker geen IJik te ""gen tekst". het politieke praatje van de PvdA
teksten windeieren? Joop Stokkermans is hoorden, vroegen we ons af, waar-
als goede zoon van zijn vader - Ult het Algemeen Ochtendblad. om m6n geen voorbeeld kon nemen
commercieel genoeg om eieren voor „Het rijmelarijtje „elke morgen aan de KVP, die niet per se de poli
zijn geld te kiezen. Hij heeft met om half negen, komen wij Katinka tiek opgelegd pandoer had willen
„Editions Basart" die het lied al ge- tegen" hoort men reeds thans ,tot maken. Na het festival voltrok zich
drukt en wel heeft klaarliggen, te- zijn ontzetting, uit vele door machtig de speelflim, waaromtrent de pro
tekst van „Katinka", Henny Hanv
huis, copy-writer in Enschede, die
een goede hand heeft
maken."
Half uurtje
„Op een zaterdagavond, drie we
ken "voor de inzendingsdatum heeft voren afgesproken, dat componist en veel biertjes gelaafde kelen opklin- grammabladen voldoende hebben in-
e tekst van ..Katinka" tele- tekstschrijver een flink honorarium ken. Het laat zich niet zo daverend gelicht. De volgende _week dinsdag
hij mij de tekst van „Katinka" tele- - r j m j T.r -
fonisch doorgegeven Zondagmorgen ineens zouden krijgen, als het liedje als „O, was ik maar bij moeder thuis komt de op Tweede Kerstdag uitge-
om een uur of tien ben ik achter de de eerste prijs zou behalen. Boven- gebleven" met vuistslagen op de bar stelde film over de „Smallest show
piano gaan zitten en in een half uur dien liggen de grammofoonplaten al begeleiden". on earth".
geperst bij „Phonogram". -
„Katinka" zal geen winkeldochter
Stijlvol en stijlloos.
Het jongste Avro-programma had
een stijlvol deel en vooraf een stijl
loos deel. Om met dit laatste te be
ginnen. Beter kon men spreken van
smakeloos, toen Sonya Cordeau, een
jong talent uit de internationale
showbussiness, in gewaagde „kledij"
haar chansons ten beste gaf en bege
rige ogen opwekte bij een verhulde
kleedpartij. Het heeft niets te maken
met preutsheid, als we een uitzen
dende omroep vragen om respect
voor de kijkers. Bepaald in stijl en
leerzaam was het muziek-mozaïk
van Willem O Duys, waarin deze keer
de functie van criticus werd behan
deld. Voor de criticus zelf stak er
eigenlijk geen nieuws in hetgeen
werd opgemerkt, maar toch was het
goed, dat voor het forum van de t.v.-
kijkers eens duidelijk werd gemaakt,
wat van een kranten-recensie eigen
lijk wordt verwacht. Het is uiteraard
de mening van een persoon, die wordt
weergegeven, maar dan toch volgens
bepaalde maatstaven. We willen geen
oude koeien uit de sloot halen; maar
het zal nu wel duidelijk zijn gewor
den, waarom een klucht als destijds
„Drie is teveel" zo verschillend kon
worden beoordeeld.
„Thee voor een dode dame".
Nadat opnieuw aandacht te heb
ben gevraagd voor het variëté-pro-
gramma „Piste" dat de KRO van
avond in Treslong te Hillegom zal
brengen, wijzen we op de uitzending
die de Avro donderdag zal verzor
gen. door middel van een oorspron
kelijk t.v.spel van Elie Asser. Het
is de thriller „Thee voor een dode
dame". Aan dit spel wordt onder
regie yan Walter van der Kamp, o.a.
mederewerkt door Annie Leenders,
Bqb de Lange, Herbert Joeks, Ben
Hulsman, Magda Janssens, Henk
Rigters, Jopie Koopman, Ina van
Vaassen, Rijk de Gooyer en Ton van
Duinhoven. Deze laatste, samen met
Ina van Vaassen, kan men op woens
dag 7 maart weer zien in „Spiegel
gevecht om woorden", een door Jan
Moraal geschreven fantasie rond Ton
van Duinhoven.
was het geschreven."
De grote Steinway-vleugel in de
„studio" van Joop Stokkermans in
het ouderlijk huis aan de Zoeter-
woudsesingel 76 staat er als een stil
le getuige.
„Direkt al vond ik de tekst simpel,
maar inspirerend. Het ging als met
al die andere liedjes: ik sloeg wat
akkoorden aan en zocht éen bij de
frisse tekst passende melodie. We
hebben tegen elkaar gezegd, als het
(Copyright 1962 Basart)
KATINKA
Een handdruk van omroepster Hanny Lips voor de componist
fV
HEB JE NOG DIE
"HTE
WETf
ZACHT'
IE W
Het liedje „Katinka"
gezongen door
„De Spelbrekers",
is dinsdagavond bekroor
in de Nationale Finale
van het
Eurovisie Songfestival.
Omroepster Hanny Lips
feliciteert voor het bo.
met de eindstand
loop Stokkermans,
componist
terwijl tekstdichter
Henny Hamhuis toekijkt
KM.öc ko- ket t? KA-
TIN-KA,
wjk a»
1MB,
p=—
0 ve* y>
d- i' d- -J J
Jt S- -J J- J
-r-vv-T"- -
-O
1,
•■jr-j-gEÉég-
Ef>7