eskimo kunst TREKT ALOM OP AARDE DE AANDACHT DE LEIDSE COURANT fEen nieuwe Prachtige prenten gemaakt in sneeuwhutten en tenten Jagers en vissers zijn zij en willen het ook blijven De Canadeseminister van Noorde lijke Zakm heeft onlangs in Ot tawa een tentoonstelling geopend, die in de komende tijden ook elders in Canada, voorts in de Verenigde Sta ten en vermoedelijk ook in Europa en Azië zal worden gehouden. Het is een tentoonstelling van grafische kunstwerken, gemaakt door Eski mo kunstenaars in het wijde gebied rondom Cape Dorset op Baffins Eiland. De ateliers dezer kunstenaars zijn des winters igloe's (sneeuwhut ten) en des zomers tenten."Heel wei nigen hunner hebben ooit Baffins Eiland verlaten en het aantal, dat ooit een museum heeft bezocht, is nog kleiner. Vrijwel al hun prenten maken zij in het blanke, wijde poolland, ver van iedere menselijke nederzetting, ver zelfs van Cape Dorset, het „cen trum" van hun gebied, waar zeven blanken met hen het poollot delen. Die kunstenaars vervaardigen hun kunstwerken des winters bij het flau we licht van walmende traanlampjes en des zomers bij fel zonlicht. In de eenzaamheid graveren zij hun pren ten op steen of in stencils van robbe- huid. De stenen en stencils brengen zij naar Cape Dorset, waar een paar in de drukkunst bedreven Eskimo's in nauw overleg met de kunstenaars Dit is de ruim veertigjarige Shenouak, een der produktjefste kunstenaressen. Vrouw, die leren laarzen naait (steendruk door Mary Ashewak). In het zuiden van Baffins Eiland wonen in een gebied, dat bijna anderhalf maal zo groot is als Nederland, ongeveer driehonderd semi-nomadische Eskimo's. In hun midden is een nieuwe grafische kunst ont loken, die volgens critici en andere deskundigen van bijzon dere betekenis is. Boven: Op zoek naar de verblijfplaatsen van zeehonden (steendruk door Innukjuakjuak). Onder: Een Kiakshuk tekening „Uil en haas" wordt in het „Cape Dorset Arts Centre" (het centrum van de Eskimokunst) door een drukker van de stenen plaat getrokken. Gesprek met vossen (afdruk op zeehondenvel, door Sheouak) succes op het terrein der kunst wor den de Eskimo's fierder, zelfbewuster en onafhankelijker dan zij tot voor kort waren. Dank zij die successen ook kunnen zij de banden „met de twintigste eeuw" (zij leefden nog het Stenen Tijdperk) aanhalen en toch zichzelf blijven. Zeker, zij krijgen nu tamelijk veel geld in handen. Maar moet dit scha delijk zijn? Hun leven was tot voor1 kort een leven van ontberingen met grote riscio's en onzekerheden. Dank zij het geld zijn die risico's en onzekerheden kleiner géwordén, maar de Eskimo's willen blijven wat zij zijn: Mensen van het Hoge Noor den, jagers en vissers. Beroepskunstenaars zijn zij niet en willen zij niet worden. De Eskimo's in het zuiden van Boffins Eiland (aldus James Hous ton) leiden het traditionele leven van de jager. Zij zijn dus afhankelijk van weer, wind en ijs. Maken de ele menten dc jacht beslist onmogelijk, dan maken zij beeldjes op prenten, doch als het maar enigszins gaat, gaan zij op jacht! Maar al zijn zij dan geen beroeps kunstenaars, toch zijn zij blij, dat zij dank zij de opbrengst van hun kunst producten in staat zijn om zich bete re wapens en andere hulpmiddelen te verschaffen voor de jacht, zodat hun buit groter kan zijn dan vroeger en het ongerief van het leven in het Hoge Noordeii minder groot is ge worden voor hen. Canada's minister van Noordelijke Zaken zei bij de opening van de eer ste tentoonstelling van grafische kunstproducten der Eskimo's, dat hij bewondering koesterde voor de Es kimo's en er trots op was, uitgeno digd te zijn door hen om het ope ningswoord te spreken. Het komt ons voor, dat zijn bewon dering en trots ten volle gerecht vaardigd waren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1961 | | pagina 8