De wereld toont een boeiend rapport in 1 urijn JEUGD van Italië kan weer lachen „De mens in zijn van 1861 tot in de verre toekomst ITALIA 61: tentoonstelling van indrukwekkende allure Donkere dagen herleven m Spelend op de piano van Verdi.... ONTWIKKELING IN 100 JAAR IS FABELACHTIG Zijn de Italianen een lui volk dat zich in de brandende zon met graagte overgeeft aan een overmatig lange middagslaap, een natie die liever lui dan moe is Vergeet het maar I Evenals de Fransen hebben zij de techniek van nature in de vingers. Bovendien zijn ze bijzonder kunstzin nig. Deze eigenschappen hebben er toe geleid, dat Italië zich sinds 1950 industrieel en artistiek een vooraan staande plaats heeft veroverd. Nóg vertoont het land in het zuiden een beeld van armoede. Maar benoorden Rome en vooral in de omgeving van steden als Milaan en Turijn is er be drijvigheid die bewondering afdwingt. Dat Italië heel wat mans is blijkt uit de tentoonstelling „Italia 1961", die tot 9 november a.s. in Turijn wordt gehouden ter herdenking van het feit, dat 100 jaar geleden uit de veelheid van vroegere koninkrijkjes de staatkundige eenheid werd ge smeed, zoals wij die thans kennen. Wij zijn er vijf dagen op bezoek ge weest. Zonder overdrijving: het is de mooiste tentoonstelling, die we ooit aanschouwden. Een voorstelling van deze Italiaan se prestatie krijgt men als men ken nis neemt van de volgende feiten: Het tentoonstellingsterrein, buiten de stad gelegen langs de kronkelende Po, beslaat niet minder dan 50 hecta ren. Hc Temidden van prachtige waterpar tijen bevinden zich de mooist denk bare paviljoens. Toppunt van schone architectuur is het expositiepaleis, dat de beroemde bouwmeester Pier Luigi Nervi ontwierp, dezelfde die voor de Olympische Spelen in Rome de fraaie 6tadions en sporthallen schiep. Het gebouw van staal, glas, aluminium en marmer is 160 meter in het vierkant en heeft een inhoud van 650.000 m3 (ongeveer tweemaal de nieuwe R.A.I. Nooit in de geschiedenis kon men zich op een wereldexpositie zo gemakke lijk verplaatsen. Aanwezig zijn heli kopters, een kabelbaan, roltrappen, honderd kleine taxies en een mono rail (een luxe trein die zich op één rail op een hoogte van ruim 6 meter boven de grond met een snelheid van 90 meter voortbeweegt). sk Bezoekers worden voorgelicht door 160 mooie meisjes, gekleed in grijs mantelpakje met lichtblauwe blouse en donkerblauwe das. Zij spreken ge zamenlijk dertien talen. Er is één Ne derlandse onder, Tonny Schin kel uit Rotterdam. Dó uitbeelding van het hoofdthema „De mens in zijn werk" (in verleden en toekomst) geschiedt door de deel nemende twintig landen en interna tionale organen met verrassende kunstzin. Vooral de vormgeving en fotografie zijn fraai en nieuw Aan Italiaanse kant hebben de siich- tingskosten t 50 miljoen bedragen. Geen weggegooid geld, want de ge bouwen en paviljoens krijgen alle een bestemming. Zo wordt Nervi's glazen hal het nationale centrum voor technisch hoger onderwijs. Het aantal bezoekers heeft de 3 mil joen al gepasseerd. Tegen de slui tingstijd verwacht men 5 6 miljoen entrees te hebben geboekt (waarvan 1 miljoen uit het buitenland). Jammer is dat Nederland volstaat met eenvoudige deelneming in E.E.G.-verband. Als compagnon in de Euromarkt had ons land niet achter mogen blijven met een eigen inzen ding. Buitenstaande volken als de Denen, Finnen, Hongaren, Joegosla- ven hebben miljoenen uitgetrokken om op deze semi-wereldexpositie goed voor de dag te komen. Wél nam onze bloemisterij in mei deel aan de grootscheepse bloemententoonstelling. De Italianen spreken daar nog over. Turijn is ter gelegenheid van „Italia '61" congresstad van het jaar. Er zijn internationale samenkomsten op uit eenlopend gebied. Menswaardig bestaan na bloed en tranen: Wat ons trof was de menselijkheid op deze tentoonstelling. Het eigen Itali aanse paviljoen beeldt uit de voortdurende strijd van het land voor een beter bestaan. Anno 1961 is het een eind gevorderd. Hét analfabetisme, dat honderd jaar geleden nog verschrikkelijke omvang had, is aanzienlijk terug gedrongen. De gezondheid is verbeterd. De werkgelegenheid is belangrijk toe genomen. Zo worstelt Italië zich omhoog naar ruimere welvaart, een natie die beseft dat er nog gebreken zijn in achtergebleven armelijke gewesten, maar die zich inspant om ook die achterstand op te heffen. En als men dan dat alles in ruime zalen heeft aanschouwd komt men bij het verlaten van het paviljoen in een ruim portaal met maar één foto. Een enorm grote foto, voor stellend een groep Italiaanse kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar, jeugd met de blijheid en lach in de ogen. Als tekst staat er met metershoge letters bij ARIVEDERCI 2011 Dat wil zeggen: Tot weerzien over vijftig jaar! (van Mussolini) Veelzeggend en ontroerend tegelijk. Aan deze jeugd is de toekomst van het land. De kinderen hebben op deze expositie de geschiedenis van hun vaderland aanschouwd, een verleden dat vaak gruwelijk was en onbarmhar tig. Maar door alle leed, bloed en tranen heen is anno 1961 een samenleving ont staan met duidelijke opvattingen om trent een menswaardig bestaan. Zij zul len de komende halve eeuw deze natie, in verbondenheid met andere volken, verder moeten uitbouwen. Hoe zal né die periode de volgende „Italia" er uit zien? In 2011? Een vraag die tot na denken stemt als men naar die foto kijkt. Blijde zorgeloze heerlijke jeugd op de drempel van het atoomtij dpex-k met zijn vele beangstigende onzekerheden Openhartig In datzelfde Italiaanse paviljoen trof ons iets anders: de openhartigheid waar mee de organisatoren ook de donkere bladzijden van hun geschiedenisboek tonen. Het fascisme van Mussolini heeft bijgedragen tot de mateloze ellende van de jongste wereldoorlog. Genadeloos wordt dit uitgedragen op „Italia 61". Er zijn in het land vele stemmen opgegaan die dit onverstandig hebben gevonden. „We zijn gek dat we ons zo te koop stellen, het kan gerust wat minder." Maar het nationale comité, in hoogste instantie verantwoordelijk, heeft het be leid gesteund. En dus windt de tentoon stelling er geen doekjes om. Dat Italië van de eerste dagen van het fascisme af politiek verzet heeft geboden De monorail rijdt met 90 km. snelheid langs de gehele ten toonstelling. Vervoersprijs 100 lire oftewel 0,60. en dat er tijdens 19391945 een krachtig ontwikkelde illegaliteit bestond, laat zich mede uit een keur van overtuigend materiaal (kranten, stafkaarten, foto's, wapenen) aflezen. De ondergrondse strijd tegen de Duce en de Duitse troepen, „Resistenza" ge heten, heeft aan 70.000 mannen en vrou wen het leven gekost. Zij vormden ge sloten gelederen, niet gescheiden door politiek. Tragedies hebben zich afge speeld: een vader die in het verzet zeven zonen verloor. Men ziet hun foto's bij de eretekenen die door de Italiaanse regering postuum zijn verleend. Al tij dens de bezetting hadden de partisanen uitgestrekte gebieden onder hun con trole. Grote contrasten Verdeeld over bijna 20 kleinere pavil joens, die zich speels uitstrekken langs en over vijvers, tonen de Italiaanse ge westen in fraaie architectuur en met geheel nieuwe uitbeeldingstechniek hun ontwikkeling. Sardinië en Sicilië komen voorbeeldig voor de dag. Deze regionale tentoonstellingen trekken de buiten landse bezoeker minder. Nochtans zijn Aanblik bij avond van het grote ge bouw van glas, staal, aluminium en marmer, dat de tentoonstelling „De mens in zijn werk" herbergt. Prachtige architectuur, betoverend licht. De Ita lianen kunnen er wat van! Op de tentoonstelling te Turijn kan men heel bijzondere dingen beleven: wij telefoneerden met een aard- sateliet wij deden de expositie per heli copter wij aanschouwden een voetbal veld bij wolkendek van 14.000 meter hoogte en konden naast de bal in de cornerhoek de gras sprietjes tellen wij zagen er films op een horizon doek (360 graden), zodat men voor en achter en links en rechts landschap en handeling aanschouwde wij speelden met één vinger, on bedreven en onmuzikaal als wij zijn, de eerste noten van het Wilhelmus op een heel bijzon dere piano - de piano waarop Verdi zijn onsterfelijke muziek componeerde wij reden een rondje op de race fiets van fenomeen Coppi ze boeiend. Streeksgewijs blijkt Italië grote contrasten te vertonen. Sluitstuk -an deze tentoonstelling is de Zaal der Banieren. In een schemerachtige sfeer staan daar in een grote hal de hoge masten, die de zeven vlaggen van vrij Italië Hnds 1861 torsen. Die dundoeken van groen-wit-rood, in de donkere zaal hel verlicht door schijnwerpers, wappe ren voortdurend in een kunstmatige xoind, terwijl uit verborgen luidsprekers de nationale hymnen klinken, die de strijders voor de Italiaanse eenheid een eeuw geleden vol vervoering hebben ge zongen. Het is alles waardig en indrukwekkend! Bel Uw huis: visje wordt automatisch gebakken Hoogtepunt van „Italia 61" is buiten kijf de internationale tentoonstel ling, die onder het motto „De mens in zijn werk" de ontwikkeling van de wereld te zien geeft sedert 1861 en de verwachtingen, die de mensheid mag koesteren van de vorderingen in de na bije en verdere toekomst. De deelne mende landen hebben de taken onder ling verdeeld: Frankrijk (intellectuele prestaties). Engeland (wetenschappelijk speurwerk) Sowjet-Unie (veiligheid en hygiëne in de industrie), Amerika (technologische ontwikkeling), West-Duitsland (be roepsopleiding), Denemarken (huisves ting), Finland (vrijetijdsbesteding), Ja pan (scheepsbouw), Joego-Slavië (men selijke betrekkingen in de werkkring), Polen (sociale voorzieningen), Zwitser land (de arbeider en zijn omgeving), Hongarije (ambacht) en zo voort. Engeland heeft bijzonder veel werk van zijn afdeling gemaakt en verdient naar onze mening de erepalm. Het pano rama van de wetenschappelijke vooruit gang in de laatste honderd jaren is op elk getoond gebied fascinerend. Wat weet men al veel van de diepste ge heimen van het leven (de erfelijkheid), hoe ver reeds is de medische kennis gevorderd. Complete operaties kan men er aanschouwen. En de Engelsen kijken ook vooruit: zij tonen hoe de mens aar zelend op de grenzen van de weten schap speurt naar de diepste diepten der oceanen en de oneindigheid van het heelal afzoekt. Waarschuwend heffen de Britten hierbij de vinger omhoog: het heil van de mensheid hangt in het atoomtijdperk volkomen af van de wil tot vrede en de genegenheid tot zelfbe heersing. De Sowjet-Unie ontvangt in een pavil joen met een enorm beeld van de Sow- j et-werker. Temidden van veel kostbare miniaturen van fabrieken er machines staat het ruimtevaartuig, waarmee Titof zijn tocht maakte. Titof zelf ziet men fotografisch uitgebeeld van baby in luier via rakker op de lagere school en ver liefde jongeling tot de grote man, die hij nu is. De tentoonstelling liet voorts zien hoe 's morgens 11 uur op vele kantoren en in werkplaatsen een kwartier gymna stiek wordt bedreven op muziek en aan wijzingen van de radio. Echt Amerikaans De Amerikanen hebben zich vooral toe gelegd op de communicatiemiddelen: telefoon, "radio, radar, overbrenging van fotografie en wat dies meer zij. Bij hen zien we hoe in de toekomst de woning automatisch kan worden bediena. De man of vrouw, die ver van huis op kan toor of in werkplaats bezig is, kan via de telefoon heel eenvoudig de tempera tuur in zijn woning regelen, de stofzui ging laten geschieden, de maaltijd berei den enz. Het is 5 uur *s middags: even het thuisnummer draaien plus 05 of 07. Dat is het nummer dat het elektronische fornuis dicteert. Bij aankomst thuis is de maaltijd dan gereed: gebakken aard appeltjes met biefituk en doperwtjes. Als u een gebakken visje had willen hebben had u 08 moeten draaien De E.E.G. beeldt de bronnen van ener gie uit. In dat verband verzorgt Neder land o.a. de mijnbouw. Men loopt er onder de grond en ziet de moderne kolen- winning, die voor een groot deel auto matisch is. Hydraulische stijlen zetten zich uit, vlak achter een enorme boor machine. Op die manier ontstaan gangen, die niet kunnen instorten. Voorts ziet men er de centraal verwarmde stad van de toekomst. Overdag trekt „Italia 61" betrekkelijk weinig publiek. Het is dan in zonnig Italië wat al te warm voor tentoonstel lingen. Maar 's avonds, wanneer de pa viljoens en fraai aangelegde paden en vijvers baden in een zee van licht, komen de drommen. Tienduizenden vertoeven dan in en buiten de mooie gebouwen en ondergaan de bekoring van deze heel In het Amerikaanse paviljoen krijgt men bij de ingang een zg. lectoure, een houtje dat aan een fluit doet denken. Wie de zwarte staaf tegen het oor houdt beluistert al naar keuze in Frans, Engels, Duits of Italiaans een spreekstem die bij elke stand bijzonderheden vertelt. Een nieuw systeem van voorlichting. In elk vertrek en bij elke stand bevinden zich zendertjes met een bereik van enige meters. Vernuftig! bijzondere gebeurtenis: „Italia 61" rapportboekje van de wereld bij de over gang naar de volgende klas.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1961 | | pagina 10