TV-yMj
HET STILLE
EILAND
LUYGKS
DE PELGRIMSTOCHT DER MENSHEID
frites
saus
Teeltrechtzaken voor de Haagse
politierechter
Maastrichtenaren
„leenden" wagens
DONDERDAG 18 MEI
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 12
VANAVOND „ZWARTE KANTVOOR TV
W ereldgeschiedenis
in pockets
IJoewel de verschijning van het
pocketboek in grote getale in de
eerst naijoorlogse jaren vele boeken
liefhebbers de schrik om het hart
deed slaan en sommigen zelfs zo ver
meenden te moeten gaan de onder
gang van het op luxere wijze uitge
geven boek te moeten voorspellen,
heeft het boek in vestzakformaat
toch zijn grote waarde bewezen. Wat
meer zegt dit in tegenstelling tot
de door velen geuite vrees de
pocket heeft het grotere en duurde
re boek niets in de weg gelegd, noch
de regelmatige verschijning daarvan
op de boekenmarkt ook maar enigs
zins geremd.
Integendeel, men meent zelfs te
kunnen vaststellen dat het pocket
boek, om deze on-Nederlandse maar
sterk ingeburgerde naam dan ook
hier maar te gebruiken, de verkoop
van het duurdere en zelfs van het
bibliofiele boek nog heeft gestimu
leerd.
Hoe het zij, het kleine boekje is
uit de hedendaagse samenleving niet
meer weg te denken, temeer daar
aan zulke uitgaven, hoewel weinig
kostbaar, veelal toch een aantrekke
lijk uiterlijk wordt meegegeven.
f*Vok de wetenschap heeft zich van
het zakformaat meester gemaakt
en dit is naar onze mening een der
grote verdiensten. Wetenschap en
kunst aan het volk, vroeger een slo
gan, die veelal het doel miste door
de kostbaarheid van handboeken en
standaardwerken, kan met de goed
kope pocketuitgave. mits natuurlijk
deskundig geredigeerd, in veel bre
der kring worden waar gemaakt.
Hetgeen natuurlijk \^eer niet wil
zeggen dat wij nu maar meteen het
brengen van elke wetenschap in a
nutshell zouden willen propageren;
wèl echter die, welke rijp is voor de
belangstelling van een veel uitgbrei-
dere lezerskring dan alleen van de
vakmensen.
Voor ons liggen vijf deeltjes van
een uitgave onder de titel „De
pelgrimstocht der mensheid",
een vijfde, onverkorte en opnieuw
herziene en bijgewerkte druk van de
in 1937 uitgekomen wereldgeschie
denis, onder redactie van (nu wij
len) dr. J. W. Berkelbach van der
Sprenkel en prof. dr. C. D. J. Brandt,
met medewerking van verschillende
te goeder naam bekend staande ge
schiedkundigen.
In deze vijf „zakformaten", teza
men met inbegrip van de vele goede
iluustraties meer dan duizend blad
zijden dit tellende, worden de gro
te perioden van de geschiedenis op
helder-bevattelijke wijze beschreven,
waarbij vooral grote aandacht werd
besteed aan het logische verband
tussen de verschillende tijdperken.
Grote aandacht wordt o.m. gewijd
aan de diplomatieke activiteiten, die
aan iedere grote gebeurtenis vooraf
gingen. Zonder zich te verliezen in
al te veel details, distilleren de sa
menstellers uit iedere voorafgaan
de periode der geschiedenis een vol
gende als een logisch uitvloeisel
daarvan. De lezer krijgt daardoor
een zo goed mogelijke indruk van de
verbanden tussen op- en neergangen
van het menselijk'geslacht en tussen
de vele grote calamiteiten, die de
wereld sinds het begin der bekende
geschiedenis tot in onze dagen toe
heeft moeten doormaken.
Het eerste deeltje van de reeks
van de hand van prof. dr. D. Co-
hen en dr. K. Sprey is gewijd aan
de oudheid: Egypte en Voor-Azië,
Hellas en Rome. Middeleeuwen en
renaissance worden behandeld door
prof. dr. F. L. Ganshof en dr. H. A.
Enno van Gelder. De laatste is met
prof. dr. P. Geyl en dr. J. S. Bartstra
eveneens verantwoordelijk voor het
derde deel, dat handelt over de con
tra-reformatie, de bloeitijd van het
absolutisme, rede en romantiek. De
ze periode wordt gevolgd d^r „Re
volutie, restauratie, liberalisme en
nationalisme" door dr. Bartstra en
wijlen dr J. W. Berkelbach van der
Sprenkel. Het vijfde en laatste deel
van de hand van prof. dr. C. D. J.
Brandt, is gewijd aan de moderne
tijd, beginnend met de Frans-Duitse
oorlog van 1870 en eindigend met de
capitulatie van Japan in 1945.
De verschillende schrijvers behan
delen hun onderwerpen met een
grote mate aan objectiviteit, hoewel
hun verschillende geestelijke instel
ling bij onderwerpen zoals reforma
tie e.d., aan het geheel geen strakke
lijn geeft. Behoudens dit, menen wij
toch de verschijning van deze pocket-
reeks met grote waardering te mo
gen begroeten, omdat door deze wij
ze van uitgave de pelgrimstocht der
mensheid nader wordt gebracht tot
zeer brede lagen van een moderne
lezerskring.
Elk deeltje is voorzien van een re
gister op personennamen, hetgeen
de bruikbaarheid nog ten goede
komt.
W.P.
-f) „De pelgrimstocht der mens
heid". Geïllustreerde wereldgeschie-
denih in 5 delen. Uitgegeven in de
reeks „Phoenix geïllustreerd stan
daardwerken" door U. Mij. De Haan
te Zeist en n.v. Standaardboekhan
del te Antwerpen.
f over
(Advertentie)
De 57-jarige A. Viening, die op de
fiets reed, is gistermiddag te Win
schoten, toen hij werd ingehaald door
een met stro beladen vrachtauto met
aanhangwagen, gevallen. De man
werd door de aanhangwagen over
reden en was op slag dood.
Slordige bollenkweker
kreeg boete
„U hebt de zaaik nogal slordig be
handeld", zei de economische poli
tierechter te Den Haag tegen een 49-
jarige bollenkweker uit Noordwijk.
De verdachte had in 1959 en in 1960
over een oppervlakte van 3,34 are
zonder teeltvergunning narcissen ge
kweekt. Hij had daarom een schik
kingsvoorstel gekregen van 400.
Hij betaalde de boete echter niet en
daarom moest hij nu terechtstaan.
„Daar ben ik helemaal in bedro
gen", voerde de verdachte aan, doe
lend op zijn pogen, om voor de nar
cissen een teeltvergunning te be
machtigen. Hij had die vergunning al
gehuurd, maar hij heeft ze nooit te
zien gekregen. De bollenkweker ver
trouwde dat niet en toen hij het Pro-
duiktschap voor Siergewassen opbel
de, bleek, dat de vergunning in het
geheel niet was overgeschreven.
Daar zat de verdachte toen nogal
mee en probeerde ijverig om alsnog
een vergunning te huren. Dat lukte
toen wel, maar met deze vergunning
zou slechts een gedeelte van de bol
len zijn gedekt. Toch huurde de ver
dachte deze vergunning. Toen hij het
overschrijvingsformulier kreeg, bleek,
dat er niet op stond, dat het te ver
gunning voor 19591960 betrof. Hij
stuurde het papier terug en later
bleek, dat men er 1961 had inge
vuld. Met een vergunning voor 1961
was de verdachte echter niet gehol
pen.
Uit een verklaring van het Pro-
duktschap las de politierechter voor,
dat de verdachte het formulier fout
had ingevuld. Hij had moeten weten
dat men in januari, toen de verdach
te zijn aanvraag deed, geen teeltver
gunningen meer voor 19591960 ver
strekte. Over het schikkingsvoorstel
zei de verdachte: „Ik kon het met
geen mogelijkheid betalen". De offi
cier van justitie eiste nu een boete
van ƒ250 of 25 dagen. De verdachte
werd veroordeeld tot 100.of 20
dagen.
GEEN TEELTVERGUNNING DOOR
FOUTE OPMETING.
Een boete van ƒ1000.— eiste de
officier van justitie tegen een firma
uit Roelof arends veen. De firma
moest voor de politierechter ver
schijnen, omdat zij in 1959 en in
1960 te Alkemade en te Zijpe 7.43
are tulpen en 3,57 are narcissen zon
der vergunning had geteeld.
De vader en de zoon, beide fir
manten, waren gekomen om de
zaak duidelijk te maken. „Dat is wel
zo, hè?", vroeg de politierechter toen
de tenlasteligging was voorgelezen.
„Dat is mijn schuld, want ik heb die
hoek opgemeten", vertelde de zoon.
Als excuus voerde hij huiselijke om
standigheden aan, waardoor hij er
zijn gedachten niet voldoende had bij
gehouden. Hij had de meting alleen
verricht, omdat zijn vader en zijn
broer niet in de buurt wooden. Men
had het stuk land wel laten overme-
ten, maar toen was dezelfde fout ge
maakt.
Het schikkingsvoorstel van 1000
had de firma niet betaald, omdat de
opbrengst van de bollen niet hoog
was geweest. Het land was pas ont
gonnen en daardoor was de kwaliteit
van de bollen slecht geweest. De poli
tierechter veroordeelde de firma tot
een boete van 750.
De KRO-tv presenteert vanavond het toneelstuk „Zwarte kant" van Lesley
Storm. Regie Frits Butzelaar, decors Cor Hermeier. Foto: Loudi Nijhoff,
Anne Marie Heyligers, Adolf Rijkens en Hans Croiset.
De politie van het Belgische stad
je Tongeren heeft twee jonge Maas
trichtenaren aanghouden, die er
blijkbaar een gewoonte van wilden
maken met gestolen auto's het 20-tal
kilometer lange ritje van Maastricht
naar Tongeren te maken. Zij wer
den aangehouden op het moment, dat
zy voor de vierde keer een auto wil
den „lenen".
Twee weken gëleden was het wel
goed gegaan. De 24-jarige fabrieks
arbeider A. D. en de 19-jarige P. W.
hadden in de omgeving van Maas
tricht een auto bemachtigd. In Ton
geren verwisselden zij deze voor een
Belgische wagen, die enkele dagen
later door de in Tongeren woonach
tige eigenaar in Maastricht kon wor
den teruggehaald. Met de auto, waar
mee het tweetal dit weekeinde naar
Tongeren was gekomen, ging het niet
zo voorspoedig. De benzinetank
bleek maar zeer gedeeltelijk gevuld
en er was een andere auto nodig om
de terugreis naar Maastricht te aan
vaarden. Deze vierde poging werd
hen echter noodlottig. Het avontuur
is voorlopig geëindigd in de gevan
genis van Tongeren.
VANAVOND TONEEL DOOR
DE KRO.
Onder regie van Frits Butzelaar
een regisseur van wie wij al behoor
lijke resultaten mochten zien
brengt de KRO vanavond het to
neelstuk „Zwarte kant" (Black chif
fon) van de bekende toneelschrijver
Lesley Storm.
De rolbezetting voor dit dramati
sche toneelspel, dat een conflict in de
familie Christie zeer indringend be
handelt, is bijzonder sterk. Namen
als Loudi Nijhoff, Martine Cref-
coeur en Johan Schmitz zijn in ieder
geval een waarborg voor een be
hoorlijke presentatie, mits Iesley
Storm zijn (goede) naam als schrij
ver hier ook eer aandoet.
Voorafgaand aan dit toneelstuk de
vaste rubriek „In woord en beeld",
een documentaire over de Ameri
kaanse president Kennedy en het
reeds weer bekende programma-on
derdeel „Kijk op kunst" van Jan
Willem Hofstra.
De NTS brengt i.v.m. het bezoek
van de Oostenrijkse president dr. A.
Scharf aan Nederland een extra-
uitzending van het journaal om on
geveer kwart over tien. Eveneens
een-extra uitzending wordt daarna
gewijd in de rubriek „Sport in
Beeld" aan de Ronde van Neder
land.
De 64-jarige H. Meewis uit Am
sterdam is gistermiddag tijdens het
schilderen van de onderkant van het
brugdek van de nieuwe sluisbrug bij
Purmerend om het leven gekomen.
Toen de brug werd neergelaten stond
de man op een sluisdeur. Hij bukte
zich op het laatste moment om nog
een balk weg te duwen, maar kon
niet tijdig meer wegkomen, waar
door hij de brug boven op zijn rug
kreeg.
Met zijn motor is gistermiddag
bij de grens van de gemeenten Hoe
ven en St. Willibrord de 37-jarige
caféhouder P. J. v. Beek uit Bergen
op Zoom tegen 'n stilstaande vracht
auto gereden. Hij is ter plaatse over
leden. De man moet met vrij grote
snelheid hebben gereden.
Aetherklanken
VRIJDAG 19 MEI 1961
HILVERSUM I, 402 m. 746 kc/s.
7.00-24.00 NCRV.
7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00
Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram.
9.00 V. d. zieken. 9.35 Waterst. 9.40
V. d. vrouw. 10.10 Gram. 10.15
Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45
Zangrecital. 11.15 V. d. oudere luis
teraars. 12.00 Gram. 12.30 Land- en
tuinb. meded. 12.33 Orgelspel.
12.48 Gram. of act. 12.53 Staatsie-
bezoek. 13.00 Nws. 13.15 Promena-
deork. en zang. 14.05 Schoolradio.
14.25 Radiofilharm. ork. 15.20
Gram. 15.40 Vocaal ens. 16.00
Vraaggespr. over tuinbouw. 16.15
Oude muz. 16.45 Gram. 17.00 Voor-
dr. 17.20 Kamermuz. 17.40 Gram.
18.00 Fanfaremuz. 18.20 De Hang
mat. 18.50 Regeringsuitz.: V. d.
middenstand. 19.00 Nws. en weer-
ber. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50
21.30 Geestelijke liederen. 22.00 De
Ronde Lutherse Kerk te Amster
dam, gespr. 22.15 Gram. 22.30 Nws.
en SOS-ber. 22.40 Wijd als de we
reld, lezingen, 23.05 Gram. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM n, 298 m. 1007 ks/s.
7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20
VARA. 12.00 AVRO, 16.00 VARA,
19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40
VPRO, 23.00-24.00 VARA.
7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. v.
d. vrouw. 9.30 Gram. 9.40 School
radio. 10.00 Dit en het andere,
praatje. 10.15 Morgenwijding. 10.20
Gram. 10.30 Lichte muz. 11.00 V.
d. kleuters. 11.15 Viool en piano.
11.40 Orgelspel. 12.00 Lichte muz.
landb. 12.30 Land- en tuinb. me
ded. 12.33 Sport en prognose. 12.50
Openluchtklanken. 13.00 Nws., me
ded. en beursber. 13.30 Metropole-
ork. 14.00 Fluit en piano. 14.20
Boekbespr. v. d. jeugd. 14.40 Kin
derkoor. 15.00 Levend verleden, le
zing. 15.30 Gevar. muz. 16.00 Gre
pen uit de muziekgeschiedenis, mu
zikale lezing. 16.30 V. d. zieken.
17.00 Gram. 17.25 Roemeens ork.
17.50 Act. 18.00 Nws. 18.15 Pol. le
zing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De
puntjes op de i, praatje. 19.00 V- d.
kind. 19.10 Kinderkoor. 19.30 De
20.00 Nws. 20.05 Boekbespr. 20.10
Toneelpremières. 20.20 Kamermuz.
'20.35 Honderd jaar modernisme,
lezing. 20.50 Scholen-Benelux. le
zing. 21.00 Spaanse zigeunermuz.
21.25 Ronde v. Nederl. 21.30 Klank-
b. over Sneek. 22.15 Buitenl. week-
overz. 22.30 Nws. 22.40 Zorg om de
mens. 23.00 Soc. nws. in Esperanto.
23.10 Vergelijkenderwijs, muzikaal
gespr. 23.55-24.00 Nps.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS:20.00 Weekjourn. en weer-
overz. AVRO: 20.30 De toestand in
de wereld, lezing. 20.45 TV-kron.
21.15 Gevar. progr. 22.05 Met het oog
op.. NTS: 22.15 Staatsiebez. Bonds-
pres. v. Oostenrijk. Daarna Ronde v.
Nederland.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA DRAADOMROEP
(Over de 4e lijn),
van 18 - 20 uur.
Richard Wagner: fragmenten uit
„Der Fliegende Hollander", frag
menten uit „Tannhauser", fragmen
ten uit „Lohengrin", fragmenten uit
„Die Walküre", fragmenten uit „Par
sifal".
VATICAANSE RADIO
(196 m.)
22.15 uur. Nederlands-Romeins
ecumenisme; vraaggesprek met Mej.
Th. Loef V. v. B.
MARS „DE SCHEVENINGSE PIER"
In opdracht van de „N.V. Exploi
tatie Maatschappij Scheveningen"
heeft Jurriaan Andriessen een mars
gecomponeerd, getiteld „De Scheve-
ningse Pier".
Deze mars, die voor de eerste maal
vrijdag 19 mei a.s. bij de opening
van de nieuwe Pier zal worden ge
speeld, beleeft zijn radiopremière in
het „Tierelantijnen" programma van
de KRO op zaterdag 20 mei a.s. van
21.1022 25 uur. Saxofonist Kees
Bruyn maakte voor deze gelegenheid
een arrangement voor het dansorkest
van Klaas van Beeck.
ROMAN
door
Walter Breedveld
62 nam hij echter wel ter harte; vanaf
Maar zij gingen op reis. Naar Am- die dag zorgde hij ervoor geen aan-
sterdam, Rotterdam, Den Haag en stoot meer te. geven. Alle dingen
naar andere steden in Holland. De moeten geleerd worden, zei hy tot
eerste keren namen zij als goede pro- zich zelf; ook vreten met vork en
vincialen hun boterhammen
doch dat begon Gijsbert
gauw te vervelen. Hij wilde dine-
mee, mes en met een servet voorgebon-
heel den.
Het was weer heel merkwaardig
r«n n. deftige restaurants en of- voor zijn aard, dat de resultaten van
schoon Van Heijst dat zonde en jam- zijn reizen eerst later effect sorteer-
mer vond van het kostelijke geld, den. Op het moment dat hy ze on
moest hy er in berusten, dat de jon- dernam interesseerde het hem geen
ge landheer zijn zin doorzette. In 't zier wat hij zag Aan Amsterdam
begin ging dat nogal stuntelig, hij vond hij geen steek aan. Veel druk-
wekte de lachlust op van de overige te van schreeuwige mensen en veel
gasten om z'n gulzig geschrok. Hij vuil water in de grachten. De hoge
trok zich daar weinig van aan en het gevels der prachtige patriciershui-
moest gebeuren, dat hij in een heel zen kende hij van de platen uit zyn
deftig restaurant op vriendelijke studieboeken en het zei hem niets,
wijze werd verzocht op te hoepelen dat hij ze nu in werkelijkheid zag.
omdat hij luid zat te boeren, eer hij Hy was gevoelig voor de kleine dm-
begreep dat het nog niet helemaal gen. Toen hy v>or het eerst een pie-
in orde was. Deze les van de statige rement hoorde spelen op een der
ober met z'n keurige bakkebaardjesgrachten, raakte hij in extase en hy
was er het eerste uur met geen stok
meer vandaan t*> krijgen. En voor
een man, die zich zeer vreemd had
uitgedost, en een muziekinstrument
bespeelde met zijn mond, zijn han
den en voeten, stond hij in aanbid
ding. Maar het rijksmuseum, waar
Constant van Heijst hem de werken
van de grote meesters wilde laten
zien, deed hij in ijltempo. Dat wist
hij allemaal al. En weer bleek welk
een ijzeren geheugen hij had als het
sommige dingen betrof. De geschie
denis van Rembrandt kende hij pri
ma, maar hy vond het je reinste
flauwe kul, om daar, zoals velen de
den, in stomme aanbidding naar de
Nachtwacht te gaan zitten kijken.
Het enige wat daar goed aan was,
waren de trijpen kussens op de ban
ken, waar je een dutje kon doen.
In Rotterdam wilde hij niet langer
dan een halve dag blyven omdat het
er overal stonk naar vis en olie. Van
Den Haag moest hij niets hebben
omdat de goedmoedige tramconduc
teur hem aansprak als 'n grote broer.
Het enige wat hem daar boeide was
de zee bij Scheveningen. Daar werd
hij stil van en urenlang lag hij tegen
de dijkhelling naar de branding te
kijken en ieder schip, dat hij voorbij
zag varen aan de horizon, wees hij
Constant van Heijst, die daar niets
van opmerkte, want de goede oude
schoonschrijver sliep even vredig als
in zijn bedstee op het eiland.
Zo verkende hij Holland tot hij er
genoeg van wist. Niets van de groot
heid van vroegere eeuwen had hem
in begeestering gebracht; het waren
allemaal huizen, allemaal stenen.
Bruggen en water, boten en hard
schreeuwende mensen, waarvan het
leek dat ze alleen zo hard schreeuw
den omdat ze vooral zichzelf altijd
wilden horen.
Toen ging hij naar België en het
was precies hetzelfde; alleen in de
Ardennen werd hij even stil om de
machtige vergezichten, die hij aan
schouwde. In andere landen waren
nog veel mooiere dingen te zien, zei
Constant van Heijst. Misschien ging
hij nog ooit de zee over om de in
drukwekkende Niagara watervallen
in ogenschouw te nemen; dat was 't
grootste natuurmonument dat de
Schepper aan de mensen geschon
ken had.
Gijsbert haalde de schouders op
en brulde van het lachen. „Wat ben
je toch een sukkel, van Heijst", zei
hij. „Van de Niagara watervallen weet
ik alles af. Een mieterse hoop water
dondert recht omlaag. Wat is daar
aan te zien? Als je in het bos van
Cabus een teil water over de basalt-
schoeiing in de Maas kiepert heb je
hetzelfde in het klein".
Brussel noch Parijs konden hem
intimideren. De Eifeltoren vond hij
een hoog ijzeren geval, dat ze met
dezelfde moeite hoger of lager had
den kunnen maken. De paleizen in
Versailles vond hij groot en daar
was alles mee gezegd. Waar dienden
ze voor? Koningen waren er niet
meer en wat had een ander aan zo'n
enorm groot paleis waar je ver
dwaald liep in de gangen.
„Maar je krijgt er toch een goed
idee van wat ze in vroeger tijden
hebben gepresteerd aan kunst "n
schoonheid", meende Constant van
Heijst.
Toen knikte Gijsbert Cabus wijs
met het hoofd. „Ja, het is geweldig",
gaf hij toe. „Ik doe het ze niet na".
Maar hij vond alle dingen blijkbaar
zo betrekkelijk in hun kunstwaarde
en nuttigheid, dat hy zich dan ook
nergens druk over kon maken. Toen
ze een week in Rome hadden rond
gekeken in gezelschap van 'n goede
gids, een kennis van pastoor Witlox,
was de enige' opmerking van Gys-
bert Cabus, dat hij het raar vond
dat er zoveel katten tussen de ruïnes
huisden.
„Is uw gezel werkelijk zo dom, of
lijkt hy dat maar?" vroeg de vrien
delijke geleider aan Constant van
Heijst.
„Dat lijkt zo maar" glimlachte de
schoonschrijver minzaam. „Ik weet
er over drie jaar niet veel meer van
te vertellen wat we allemaal gezien
hebben in een goed jaar. Maar hij zal
het u dan kunnen vertellen alsof hij
er pas geweest is. Meneer Cabus
heeft een wonderlijk stel hersens,
ze werken blijkbaar in een tempo
achteraf. Maar als u nu denkt dat hij
een sukkel is vergist u zich. Hij weet
drommels goed wat hij doet en wat
hij wil. Hij heeft mij nu overal heen-
gesleept omdat hij een stuk van de
wereld wilde zien. Als dat achter de
rug is zal hij zonder twijfel iets an
ders willen. Ik ben benieuwd of ik
door ook aan te pas zal moeten ko
men. Ik vermoed van niet, ik ver
wacht dat hij nu binenkort zal gaan
beginnen naar een goede vrouw voor
De Stee uit te zien. Ik ben myn
ganse leven niet zo nieuwsgierig ge
weest als naar deze onderneming.
Een boerendochter wil hij niet, een
stads meisje wil hij ook niet.
„Misschien wil hij een fee" glim
lachte de gids.
(Wordt vervolgt)