Grappige visuele vondsten
Hef siuniwerk
van A. Mol
„Er is gevaar van
nieuwe loongolf"
„Verrassing" de besie acteur Hedenavond 9 uur:
in Haanstra's „De Zaak M.P."
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1960
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 9
Albert Mol in „de zaak M.P."
Houd het eerste teugje even
langer in Uw mond. U bemerkt
bet direct Die voortreffelijke
ZEER OUDE WF GENEVER van
Wynand Fockink is beter.
Fris en zacht van smaak
Robuust van karakter
Rijp en vol van geur
f 8.35 PER HELE LITER
ZEER OUDE
GISTERMIDDAG hebben de spe
lers van „de Zaak M.P." nog
eens het hele drama meebeleefd in
het Alhambra-theater te Amsterdam:
Bert Haanstra, Albert Mol, producer
Rudolph Meyer, Kees Brusse, Ko v.
Dijk, Ingrid Valerius, Julia de Gruy-
ter en de vele anderen hebben in
anderhalf uur het resultaat gezien
van meer dan een half jaar van in
tensieve filmarbeid.
We zaten achter de hoofdrolspe
ler Albert Mol, die de rol van de
schuchtere Camille speelde en zagen
zijn reacties op de clausen die hij op
het doek speelde, nu en dan breed
uit méélachend alsof hij er voor de
eerste maal mee kennis maakte, dan
weer ontevreden om een zin die er
niet uit kwam, spijtig om een ver
keerde klemtoon of om een bewé-
ging, die nog beter uit de verf had
kunnen komen.
De joviale Rudolph Meyer, co-pro
ducent, bekeek het gehele geval nog
eens breeduit lachend, al was het
wellicht de vijftigste maal, dat de
film aan hem voorbij draaide. Al met
al is het een filmwerk geworden,
waar men trots op kan zijn.
Er zijn een paar teleurstellingen.
Albert Mol, die een uitstekend ty-
peur is, en vooral in mimisch ta
lent onovertroffen, was teleurstel
lend in die delen van de film, waar
in hij moest spreken. Zijn rol is die
van een timide amanuensis, die geen
goed kan doen bij de vader van zijn
meisje en stérke staaltjes zal moe
ten verrichten voor zijn geliefde hem
een echte man ziet worden. Dit ti
mide spel ligt hem bijzonder goed in
het zwijgende spel. Zijn woorden
echter waren weinig overtuigend.
Maar daar staat tegenover, dat Bert
Haanstra en Jef van der Heyden als
scenarioschrijvers en Haanstra als
regisseur een serie grappige visuele
vondsten hebben gedaan, die de
kracht van deze film zijn. Evenals
in Fanfare is het camerawerk van
de zaak M.P. magnifiek en is „ver
rassing" een van de belangrijkste ac
teurs in de film. Grappig bijvoor
beeld zijn de beelden van een inter
landwedstrijd waarin Holland met
2-1 van België verliest. Leuk zijn
ook de trucjes met de telefoon, die
„bellen blaast" onder de adem van
een spreker aan de andere kant van
de lijn, grappig zijn de momenten
bij het beeld van Manneken Pis en.
niet minder grappig die aan de an
dere zijde van de grens bij het mo
nument van Hansje Brinkers die
zijn duim in het gat van de dijk hield
en daarmee het land van de onder
gang redde.
UET GEGEVEN is wat bizar en
weinig aannemelijk (maar daar
vraagt men bij films als deze niet
naar). De schuchtere Vlaamse Ca
mille is verliefd op een kraamver-
pleegstertje, Denise Peters (Ingrid
Valerius) zeer tegen de zin van haar
vader, die de militaire tradities hoog
houdt en als zodanig het bescherm
heerschap voert van het monument
„Manneken Pis". Deze Manneken
Pis is de drager van 'n traditie, wel
ke "tot de dertiende eeuw teruggaat.
Hij is zoals bekend niet zó
maar een monument maar d e
trots van een natie, en de mannen
van het broederschap gaan er dan
ook prat op, dat nog nooit iemand
zelfs maar een poging heeft gedaan
het beeld te stelen. Dit knopen eni
ge studenten uit Amsterdam, die
naar Brussel kwamen om de wed
strijd Nederland-België bij te wo
nen, zich in de oren. Zij proberen
in een onbewaakt ogenblik het mo
numentje te stelen. Hun aanslag mis
lukt, maar brengt Camille op het
idee ook eens een poging te wagen.
Immers als hij het beeldje weer op
zijn plaats zet na „een gevaarvolle
achtervolging van de onverlaten" zal
glorie zijn deel zijn. Hij slaagt er in
het beeldje te stelen. Er volgen ver
makelijke scènes: „waar moet dat
lastige kleinood naartoe?"
BELGIë IS AL GAUW in rep en
roer. Het vermoeden rijpt, dat
Nederlanders als wraak voor een
GENEVER
de geheide gebeide van Wynand Fockink - Anno 1679
(Advertentie)
STAATSSECRETARIS ROOLVINK
maar in verband met de bestedings
beperking bleef de goedkeuring uit.
De begroting van de tunnel is
8.535.000 gulden.
Aetherklanken
(Advertentie)
De staatssecretaris van Sociale Za
ken, de heer B. Roolvink, heeft gis
teravond in een televisie-uitzending
waarin hij sprak over de loonpolitiek,
gewaarschuwd voor de gevolgen van
zogenaamde tussentijdse loonsverho
gingen. Hij zei dat het gevaar van een
nieuwe loongolf levensgroot aanwe
zig is. Wanneer deze golf onver
hoopt komt, aldus de heer Roolvink
dan zal men in Nederladd een herha
ling krijgen van de periode 1956. Bij
een dergelijke situatie zal naar zijn
mening ook het prijspeil niet stabiel
kunnen blijven.
Dertig jaar geleden kochten twee
Engelse missie-zusters in Mongolië
een meisje, dat als slavin voor haar
meester bedelde. Voor vijf harde
guldens werden de zusters eigena
ressen van het meisje, dat zij Topsy
noemden, en dat bij hen bleef - ook
toen zij terugkeerden naar Engeland.
In Engeland werd Topsy ingeschre
ven in de burgerlijke stand en kreeg
de officiële naam Eilleen Guy. Haar
trieste verhaal werd over geheel
Engeland bekend door het boek dat
de zusters over haar jeugd schreven.
In juli van dit jaar stierf de ene zus
ter, Evangeline, en slechts 24 dagen
later overleed ook de andere, Fran-
cesca. Topsy is nu erfgename van
bezittingen ter waarde van 150.000
gulden.
De figuur om wie het in de
film „DE ZAAK M.P." in het
bijzonder draait, de schuchtere
Camille, een amanuensis die
aanvankelijk vergeefs ver
liefd is op een leuk verpleeg
stertje, wordt vertolkt door AL-
BERT MOL, die daarmee zijn
eerste werkelijk hoofdrol in een
Nederlandse film speelt. Men
herinnert zich Albert Mol als
een der twee dirigenten in de
filmkomedie „Fanfare", maar
ditmaal speelt hij een wezenlij
ke hoofdrol.
Het is trouwens ongeveer 10
jaar geleden, dat Albert Mol in
ons Duivendrechtse Hollywood
debuteerde, dat was onder re
gie van Dr. Ludwig Berger in de
film „Ballerina". Hy speelde er
7 rollen in, die nu nog steeds als
afzonderlijke t.v.-balletfilms
worden gebruikt. Want Albert
Mol's naam was vóór alles ver
bonden aan het ballet. Hij begon
zijn loopbaan als balletdanser,
wijdde zich daarna aan de cho
reografie en verzorgde sinds
dien de choreografie in tal van
toneelstukken. Mol heeft ge
danst en gewerkt in geheel
Europa en o.a. zes maanden in
Amerika.
„DE ZAAK M.P."?", vraagt
hy, tijdens een toneelrepetitie
aan een der Amsterdamse grach
ten, „ik durf van te voren na-
turlijk niets te zeggen, maar ik
geloof dat het heel leuk is.
Haantra is als regisseur fantas
tisch, die „praat je je rol in",
zonder je iets voor te doen. De
samenwerking met Belgen was
ook prima ach, weet je, ar
tiesten werken altijd prettig sa
men. Een andere kwestie is: ik
heb heel wat stuntwerk moeten
doen! Met een kinderwagen op
straat terwijl 3 auto's je bijna
verpletteren, uit ramen klim
men en op gevaarlijke ijzermas-
sa's springenHet is allemaal
goed gegaan en het springén is
me natuurlijk niet vreemd. Ik
heb opnieuw ondervonden dat
ik een goede lichaamsbeheersing
heb en voor de rest ik ver
wacht het beste van „M.P."!'\
verloren voetbalwedstrijd het beeld
hebben gestolen. Philidor en zijn
vrienden zinnen op wraak. Met be
hulp van een Belgische student sla
gen zij er in als tegenmaatregel een
„gijzelaar naar België te brengen, de
genoemde Hansje Brinkers, die een
monument op de dijk heeft. Maar zo
gauw het gat in de dijk de duim van
de stenen jongen mist, stroomt het
water in eeti straaltje het land in.
Boeren en boerinnen trachten met
emmers 't gevaar te keren. De analo
gie van beide gevallen is vermake
lijk en ook de capriolen die Camille
met Manneke onderneemt.
De verdwijning van Manneke en
Han Brinkers zijn inmiddels tot een
nationaal schandaal uitgegroeid. Op
gewonden burgers demonstreren
voor de verschillende ambassades.
Vermakelijke details ziet men in de
teksten der spandoeken. Op één er
van staat bijvoorbeeld: Sluit de
Schelde, en zeer lachwekkend is ook
het serieuse commentaar dat mr. Hil-
terman in zijn weloverwogen be
woording geeft over dit incident, dat
hoe onbetekenend ook op het
oog de goede verstandhouding
tussen beide naties kan vertroebe
len. U merkt het: er zijn vele leuke
momenten in deze film. momenten
die de feilen goed maken. De mu
ziek van Jan Mul vormt een onop
vallend geluidsdecor.
Vrijdag a.s. draait „De Zaak MP."
in het Luxor-theater te Leiden.
Unilever
Onjuiste voorstelling van zaken
door de minister
De raad van bestuur van Unilever
n.v. deelt mede: „Bij gelegenheid van
de op 27 sept. 1960 in de Tweede
Kamer der Staten-Generaal gehou
den interpellatie zijn door de minis
ter van Sociale Zaken en Volksge
zondheid mededelingen gedaan, die
een onjuiste voorstelling van zaken
geven.
Meer dan door iets anders voelen
wij ons getroffen door de gewekte in
druk, dat het bij onze organisatie aan
eerlijk^ medewerking met de over
heid zou hebben ontbroken. Wij stel
len er prys op als onze vaste over
tuiging uit te spreken, dat de goede
trouw, waarover door de minister bij
zijn antwoord in tweede aanleg is
gesproken ten aanzien van leidende
personen van onze organisatie, steeds
evenzeer aanwezig is geweest bij alle
leden van ons personeel van hoog tot
Laag.
Van de belangrijkste punten uit
het betoog van de minister van So
ciale Zaken en Volksgezondheid, die
naar onze mening rechtzetting be
hoeven zullen wij zijne excellentie
schriftelijk in kennis stellen".
Hij legde er de nadruk op, dat de
centrale doelstelling van het rege
ringsbeleid is, dat de loonsverhogingen
ook reële loonsverhogingen zijn, die
niet gepaard gaan met prijsstijgin
gen. De heer Roolvink becijferde
voorts, dat in het afgelopen jaar een
welstandsverbetering van ongeveer
negen procent tot stand is gebracht.
De pensioenen van de ouden van da
gen, die gekoppeld zijn aan de stij
gende lonen, ondergingen voor de
gehuwden een verbetering van dertien
procent en voor de ongehuwden van
zeventien procent. Nadrukkelijk ver
klaarde de heer Roolvink, dat van een
loonstop geen sparke is en dat bij
aflopende CAO's uiteraard loonsver
hogingen ter sprake zullen komen.
Nog vóór 1 januari a.s. lopen er 24
arbeidsovereenkomsten af. De rege
ring is echter bevreesd voor tussen
tijdse loonsverhogigen door middel
van de zogenaamde openbreekclau-
sule, aldus de heer Roolvink. Hij
noemde de huidige situatie op de ar
beidsmarkt gelijk aan die van 1956,
toen er 115.ÓOO openstaande plaatsen
waren. Medio '60 waren die er 108.000
De fananciële positie van nu is, aldus
de heer Roolvink, echter aanzienlijk
beter dan in 1956. Wij hebben thans
een gezonde betalingsbalans, terwijl
ook de stand op de kapitaalmarkt
gunstig mag worden genoemd.
Over de arbeidstijdverkorting zei
de heer Roolving tenslotte, dat wan
neer deze niet wordt opgevangen
door een toegenomen produktie, zij
ongetwijfeld loonkostenverhogend
werkt.
TUNNEL IN NIJMEGEN.
De burgemeester van Nijmegen mr
Ch. Hustinx heeft gisteravond de
raad medegedeeld, dat Gedeputeerde
Staten van Gelderland de aanleg van
de timnel onder het station door van
het centrum naar West-Nijmegen
(het industriegebied) hebben goedge
keurd. Een jaar geleden heeft de
raad reeds besloten, tot deze tunnel,
VRIJDAG.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
NTS: 20.00 Weekoverz. KRO: 20.30
Documentair progr. 21.05 Rep. 21.20
Film. 21.45 Sportprogr. 22.05 Epiloog.
HILVERSUM I, 402 M.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. lP-30
VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.0024.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.20
Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00
Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO:
10.00 Dit en het andere, lezing. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15
Orgelconc. 11.45 Gram. AVRO: 12.00
Gram. 12.20 Regeringsuitz.: voor de
landb. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Sport en prognose. 12.50 Caril-
lonbespeling. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Lichte muz.
13.55 Beursber. 14.00 Pianorecital.
14.25 Voordr. 14.50 Orgelspel. 15.05
Gevar. progr. VARA: 16.00 Orgelspel.
16.30 Voor de zieken. 17.00 Gram.
17.25 Accordeonmuz. 17.50 Act. 18.00
Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20
Latijnse klanken. 18.50 De puntjes
op de i, praatje. 19.00 Voor de kinde
ren. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30
Het platteland nu. gesprek. 19.45
VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05
Bijbelbespr. 20.10 De dichteres Chris
tine D'Haen, lezing. 20.20 Dichters
van deze tijd, lezing. 20.35 Onbekend.
20.50 De wereld vergadert, lezing.
VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.00
Jazzmuz. 22.15 Buitenl. weekoverz.
22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om
de mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc.
nieuws in Esperanto. 23.10 Muziekre-
vue. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM n, 298 M.
7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram.
10.35 Chansons. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Gram. 11.50 Als de Ziele luis
tert, lezing. 12.00 Middagklok.
noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zon
newijzer. 13.20 Dansmuz. 13.45 Vraag
baak voor vrouwen. 14.00 Gram. 15.00
Schoolradio. 15.30 Voor de zieken.
16.30 Zang en orgel. 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Lichte muz. 17.40 Beurs
ber. 17.45 Lichte muz. 18.10 Vati
caanse act. 18.25 Amateursmuz. 18.50
Regeringsuitz.: Emigratierubriek. Het
emigratiepraatje van H. A. van
Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25
Gram. 19.30 Pol. lezing. 19.40 Verz.-
progr. v. d. milit. 20.30 Metropole-
ork en solist. 21.00 Het gaat u allen
aan, toespr. 21.10 Lichte muz. 21.30
Cabaret. 22.00 Lichte muz. 22.25
Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Evan
gelie, de „Blijde Boodschap", lezing.
22.55 Gevar. progr. KRO: 20.30 Docu
mentair progr. 21.05 Rep. 21.20 Film.
21.45 Sportprogr. 22.05 Epiloog.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA DRAADOMROEP.
(Over de 4e lyn).
Eugène d'Albert: „Tiefland". Mu
ziekdrama in 1 voorspel en 2 bedrij
ven.
VATIKA ANSE RADIO.
(25.67 m.; 31.10 m.; 48.47 m.; 196 m.)
In PI Scheffers' „Pas Geperst" zag en hoorde men o.a. „Martina", die in Gronings dialect moderne jazzliederen 22.15 uur. Het „Wees gegroet" in
zong. Zij werd begeleid door het trio Stalknegt. opera- en religieuze kunst
Jazzliedjes op zijn Gronings
LEOCADIA
Een T.V.-spei van Jean Anouilh