VASTENBRIEF 1960
Bouwvakbonden stellen ultimatum aan
werkgevers over de nieuwe CAO
De Aarisbisschop en de Bisschoppen
van Nederland aan hun priesters,
religieuzen en gelovigen
D
Noord-Veluwse boeren willen
melkleverantie staken
Armbestuur moet zich aanpassen
aan tijdsomstandigheden
Memisa kreeg een
half miljoen
Twee kostbare
violen gestolen
Dokter
Claudia
DINSDAG 1 MAART 1960
DE LEIDSE COURANT
GENADE EN VREDE
welzijn van zyn medemens. Misschien
zoekt hij zichzelf en is er daardoor
een tekort aan liefde jegens God.
Van de andere kant kan een goede
hartelijke verhouding van de kinde
ren Gods onderling hen vanzelf leren,
hoe zij met God moeten omgaan. Wie
liefheeft ziet duizenden mogelijkhe
den om van zijn genegenheid te ge
tuigen, maar voelt ook onhartelijk-
heid en oneerlijkheid veel dieper aan NiOGHiiknGOGn OVGT
en krijgt daardoor een sterker be- J
wustzijn van wat zonde en schuld oOOrbtPrGKGnina
A;«onlill, 7n l«»r( ,1» monc «mt wvv.MW.wnvmny
De weigering van de patroons in hun aanbesteding opnemen om 'n
houdt verband met de wens van de eventuele loonsverhoging te com-
regering, dat de nieuwe CAO niet penseren, hetgeen het bedrag van de
eigenlijk zijn. Zo leert de mens eersttot hogere prijzen mag leiden De aanbestedingen nodeloos verhoogt.
mensen te beminnen, en ziir. liefde gespannen sfeer in het bouwbedryf Zij kunnen dus op de lopende con-
tot God moet daarboven uit zien te Dc bcsturen van de drie bouwvak- is gistermorgen ontstaan tijdens het tracten correcties aanbrengen,
klimmen. bonden (algemeen, katholiek en overleg tussen werkgevers en werk-
Liefde* geneest de zonde Liefde chldsteiyk> hebben in een communi- nemers-organisaties in het bouwbe- Eis.
voorkomt ook vele zonden. „Wie ?ué aan <fe werkgevere een ultima- drijf, samen met de Rijksbemidde-
.e moderne mens heeft een afkeer van franje en overtollige ballast. Hij liefheeft, onderhoudt de geboden", Zij zullen onvoorwaar- laars. Alle partijen waren het over
houdt van kortheid en directheid, van oprechtheid en duidelijke for- heeft Jesus ons geleerd. En „Wie r.„ hun handtekenig moeten zet- bijna alle zaken eens. De loonsyer-
BROEDERS EN ZUSTERS IN DE HEER
De Rijksbemiddelaars eisten ech
ter, dat de bouwpatroons van dit
nieuwe loonsverhoging. De gezamen
lijke aannemerspatroonsbonden heb
ben dit geweigerd. Zy herinnerden
eraan, dat het 't college van Ryksbe-
muleringen, waaruit hij kan weten waar hij aan toe is. Deze instelling uit Mij niet liefheeft, onderhoudt Mijn
zich in alle facetten van onze samenleving: in kleding en omgansvormen, geboden niet". Liefde geeft naar
in de verhouding tussen jong en oud, en uiteraard in datgene wat de mens het woord van St. Paulus aan de
in zijn innerlijk het diepste raakt: de geloofsbeleving, de wijze waarop de wetsvervulling haar waarde en glans,
mens zijn verhouding tot God beleeft. Bij ons, christenen, leeft dan ook een
duidelijk verlangen naar een zich bezinnen op de kern van het Evangelie, A Is we God boven alles moeten
op het wezen van ons Christendom. liefhebben en Hij omtrent Ziin
Dat verklaart, waarom zondigheid en schuld, biecht en boete op dit ogen- geboden zulke structe eisen stelt,
blik zoveel aandacht vragen. Want wat is er in de heilsboodschap van ons Hikt het er dan niet op dat onze lief-
Christendom fundamenteler dan de vreugdebrengende verlossing uit de de tot God van één kant moet ko-
zonde? Christus heeft ons leren bidden: „Vergeef ons onze schulden". En Hij men?
heeft die bede onmiddellijk laten volgen op de bede om het dagelijks brood, Integendeel! Hij heeft ons het de loonsverhoging in de nieuwe van de regering zich bereid hadden
alsof Hij ons duidelijk wilde maken, dat het hier gaat om twee levensbe- eerst lief gehad. Ook Zijn geboden z,jn e,ge" zondigheid niet kent; werken. Men zou de hogere uitke- verklaard de verhoogde arbeidskos-
hoeften van ons menselijk bestaan. zijn tekenen van Zijn liefde tot ons. eh~ om&ekeerd ae zonde niet ringen der lonen kunnen compen- ten niet in de pryzen tot uiting te
„Vergeef ons onze schulden, dat betekent een nederige erkenning van ons Tekenen van liefde, waarmee God J" a i seren door Produktiviteitsverhoging, laten komen. De eis van het college
delijk hun handtekenig moeten zet
ten onder de nieuwe CAO. opdat za- hoging moest er komen. Vandaag had recht zullen afzien, als zij hun ar-
terdag aanstaande al het nieuwe loon de CAO precies op tijd in werking beiders willen laten delen in de
kan worden uitbetaald. Gebeurt dit zullen treden,
onverhoopt niet, dan zulen de bon
den niet aarzelen de invoering van Doorberekening,
de CAO te verwezenlijken met alle
hun ten dienste staande middelen. Maar evenals in het conflict middelaars is, dat geweigerd heef t
Ongeveer 250.000 arbeiders zijn bij over de busionen ontstonden weer de door de partijen ingediende voor-
deze kwestie betrokken. moeilijkheden over de doorbereke- stellen goed te keuren, nadat de
ning. De werkgevers maakten géén werkgeversorganisaties reeds over-
bezwaar tegen het wegwerken van eenkomstig de algemene wijzigingen
schuldig zijn en een vraag om te mogen deelhebben aan de Verlossing.
Juist de Vastentijd is bijzonder ge- als kleine geschenken
ons menselijk bestaan in goedheid
heeft geregeld. Ieder gebod ook al
bjj de liefde Gods niet heeft begre
pen.
zodat het geen invloed zou heben op van Rijksbemiddelaars maakt in
de prijzen. Het conflict ontstond ech- breuk op de essentiële bepalingen
de vriend- is het moeiliik is gericht op ons ^*°d geve ons, dat wij in de ko- ter over de doorberekening van de van reeds eerder afgesloten aanne-
'schikt om te voldoen aan ons ver- schap onderhouden, ondermijnen geluk en dankt zijn bestaan aan Gods mende dagen, tegenover de opge- lonen in de contracten van nog lo- mingso vereen komsten, aldus
langen naar directheid en om onze voortdurende kleine onhartelijkhe- bezorgdheid voor ons. Het is wel heven Christus, bevrijd worden van pende werken. Volgens de algemene werkgevers,
afkeer van franje en overtolligheden den een goede verhouding. En daar- eens moeilijk voor ons dat in te zien z.ulk een circkelgang, dat we Zijn regels mag een aannemer een cor-
mettertijd te tonen. Met nadruk wor- om bidden we dag in, dag uit: „Ver- als het kwaad ons zo trekt, zoals hefde en onze schuld beseffen, zo- rectie op zijn aanbestedingssom toe
den wij juist in deze tijd gewezen op geef ons onze schulden" omdat „we het ook v/el eens moeilijk is in de a's de goede moordenaar die naast passen aan het eind van het werk,
onze zondigheid en op de kern van allen op vele punten struikelen" goedheid van het dagelijks kruis te Hem hangt en de boetvaardige zon- indien de lonen, sociale lasten en
de heilsboodschap: de verlossing die (Jac. 3, 2) geloven. dares aan de voet van het kruis. Dan materiaallasten intussen verhoogd
Christus ons bracht door Zijn Kru
de
Door de weigering op de eis van
de Rijksbemiddelaars zouden de
i op lopende werken géén en
Maar wie beter en dieper nadenkt, zal ons ..veel worden vergeven, om- worden. De meerdere kosten kunnen °P nieuwe werken wel loonsverho-
oi inctommnn „.of ao ooio4 dat we vppl hphhpn lipfcphnH" en vniapr? ppr> rirmciiio in Ho nvantpn. te geven. Daarom hebben zij
ging te geven. Daarom hebben zij
geweigerd de gehele arbeidsovereen
komst te ondertekenen.
„Wij aanbidden U, Christus en loven |\/|isschien zult ge zeggen: „Ik heb zal instemmen met wat de psalmist dat we veel hebben liefgehad" en volgens een clausule in de overeen-
U, omdat Gij door Uw H. Kruis de niet bedoeld God te beledigen, heeft gezongen: „Gods geboden zijn zullen we veel liefde hebben, omdat komst in de definitieve bouwsom
wereld hebt verlost". Het is een ka- Ik houd van Hem en wil van Hem een verkwikking voor de ziel, een ons veel werd kwijtgescholden. verrekend worden. Hiermede voor-
rakteristiek gebed van de H. Vasten, blijven houden". Gelukkig als dat zo wijsheid voor de eenvoudigen, een Gebruiken we dan deze vastentijd komen zij, dat zij een risicobedrag Het overleg gaat door.
dat vele malen wordt herhaald. Het is. Want dan is de eerste voorwaarde vreugde voor het hart en een licht niet alleen om nadenkend de wezens-
moet ons voortdurend doen nadenken aanwezig voor een rouwmoedig voor de ogen" (Ps. 18, 8-9). Hoe en elementen van ons Christen-zijn te
over de grote realiteit van onze ver- hart en voor de ware vergiffenis. Een waar we God ook ontmoeten, steeds benaderen, maar ook om in ons alle-
lossing en over de grote realieit van zonde, die meer uit zwakheid is be- ontmoeten we in Hem de liefde. Want daagse leven praktische gevolgtrek-
onze eigen zondigheid dreven dan uit boosheid, wordt zo- „Hij is Liefde". Zijn liefde openbaart kingen te maken. Als we consequent
veel gemakkelijker vergeven, omdat zich ook in Zijn wet en dat maakt zijn zullen we niet terugschrikken om
onze blijvende liefdeshouding er ook Zijn wet beminnelijk. „Fac nos bewijzen te geven van onze goede
slechts even door werd onderbroken, amare quod praecipis bidt" de Kerk, wil, om bewust af te breken wat in
ll/laar is de zonde voor de mens van misschien slechts lichtelijk werd ge- „doe ons liefhebben wat Ge beveelt", de weg staat aan een goede verhou-
1»* tegenwoordig nog wel een reali- schaad. Maar ook in dit geval blijft ding met God, om voor de hand lig-
teit, een werkelijkheid? In onze mo- staan dat de mens iets deed, wat God fn het kerkelijk jaar is de Vasten- gende mogelijkheden te grijpen om
derne wereld is het zo moeilijk de niet kon behagen; dat hij een ogen- tijd van ouds de tijd om Gods lief- van onze liefde te getuigen,
christelijke normen duidelijk te blij- blik vergat God boven alles te be- de te overwegen; Gods liefde jegens God is goed en blijft goed, ook als
Tot opheffing
deling van de advocaten en van de
zuivelfabrieken en de BVL, een pro-
ces tegen de beslaglegging aanhangig
cc yxij- ----- --o-r V- «w i» gocu cu uujn goeu, ook ais i/on f-i/>r/or« te maken
ven zien. Men ontmoet met weinig minnen. Hy beminde God nog wel, ons allen en jegens ieder van ons wij het niet waren. God U eeuwig YUP OeSldU MeTeedeeM werd dat de fahrie
mensen, die nog wel levensnormen maar hield op dat ogenblik meer persoonlijk, een liefde die zichtbaar liefde. Zoals de vader uit Jesus' pa- ken hebben toeelzeÉd eraan mede te
hebben, maar deze toch bewust of van iets anders. en tastbaar is geworden in Christus' rabel wacht Hy op de terugkomst De melkleverantie aan de zuivel- werta hït Sm oc taS m
onbewust zelf maken. Men onder- Hij betreurde het enerzijds tegen- lijden en dood. Wie weinig zondebe- van Zijn ondankbare zoon. Wij be- fabrieken op de Noord-west-Veluwe m oVotesteren^hihet^ministerie van
houdt de tien geboden al of niet, naar- over de hemelse Vader, maar hij was se' heeft, zal weinig belangstelling hoeven slechts te komen en H« zal zal vier dagen geheel worden stop- nSmrn li iSZZn
gelang men dat zo aanvoelt. Wie niet te zwak om het te laten. Hij zag het hebben voor de Verlossing die Chris- on« maf aih->Ha>i a^ ,.on a„ janaDouw en net landbouwschap,
tegen dat gevoel ingaat, meent geen goede en deed het verkeerde, en tus door Zijn kruis heeft gebracht,
zonde te doen. En zulk een vaag ge- stond er misschien zelf verbaasd over zal de liefde Gods die zich daarin gekomen zijn: „God, wees ons zon-
voel laat zich gemakkelijk wegwui- dat hij zo kon zijn. openbaart maar moeizaam beseffen, daars, genadig"
y"\°ok,de serieuze christen ont- Zou WJ over zu,ke zonden geen Ongelukkig de mens die als in een
komt niet aan de invloed van dit - - - -- - -i
S? dagehjks mee m moct hiJ aan de heme)se Vadcr hi
GebeUrt niet "\de kennen, dat hij meer moeite had
T tot ™ens' 2Ï kunnen doen, voorzichtiger had kun-
we??n n ew televT dlt nen zijn, meer weerstand had moeten
™el, huis. Ongemerkt neemt men hieded meer van Hem had moeten
1™, het h0„den. En hoe roeer hy God wer.
)chnstel«ke. le" kelijk liefheeft, des te meer zal het
w^en en^het bewustzijn1 van de zon- "em sp«len te k°rt te zijn SMch°ten'
de.
tui uvei zuiftt- y.uuucu geen
spijt behoeven te hebben. Eerlijk
sende liefde Gods voorbij ziet omdat
fonde is wanorde in onze liefde.
"'e n oï"!aden' B!d; fzet' wanneer de resu taten van de Het niet-Ieveren van de melk aan
den we ook voor hen die nog niet besprekingen tussen minister Mary- bovengenoemde fabrieken zal tot re-
nen en het landbouwschap over de sultaat hebbcn dat dezc fabrieken
blokkering van de melkgelden door zlch tot bet landbouwschap zullen
het landbouwschap negatief zullen wenden om het beslag ongedaan te
zyn. Aldus is gisteravond met grote maken Gistermorgen hebben al
meerderheid van stemmen besloten eni boeren bun «c|k niet aan de
op de in Doornspijk gehouden ver- fabriek geleverd en opgevoerd aan
gadermg van de landelyke veren.- kalveren en varkens ,.™het ovcrigc
ging voor bedr^fsvrijheid ln L 6
landbouw B.V.L.
DE BISSCHOPPEN VAN
NEDERLAND
weggegooid.
In het dorpshuis, dat plaats biedt
aan driehonderd personen, waren
vijfhonderd landbouwers uit Over
ijssel en Gelderland samengepakt.
gj a-x ix -j j ii Naar schatting driehonderd man be-
De liefde tot God heeft altijd de v prinnninn Ipnpnprtrnc van de parochie, maar vooral niet als vonden zich buiten het eebouw Ver-
■rang boven de liefde voor welk Ver/Onging leOenCOrpS a ester Beslist te ontraden is Xldenï Ln^en onTr^^L
Het is daarom goed ons af te vra u
zonden noS wel voelen voorrang ooven ae neiae voor wem r- - minnieesier. nesnst xe ontraaen is erheidene honderden anderen mne<=
schepsel ook.
wensen te worden Maakt de zonde Qok als die mens de levensgenoot De katholieke armbesturen in het vervulling van kerkelijke plichten. int Ho tz0rö!zHÓT.,««
ons werkelijk minder gelukkig. is een eigen kind of een der ouders; bisdom Rotterdam willen hun werk- Pe bespreking van noodgevallen in stemmen op om de boeren met hun
Beleven we de zonden als een hin- ook als ikzelf die mens ben. Maar tamiliekring hetgeen een veel ®P w
dernis voor een goede verhouding wordt onze liefde tot de medemensen wlJze aa«Passen aan de veranderde voorkomend euvel geacht wordt tj °4P
mét God? Wat zegt mij de verlos- daardoor niet aan banden gelegd? tijdsomstandigheden. is volkomen in strijd met de mense- i r..e N°ordwest-
™£":r'i|I z»"le"°S wc'zonde je Joch niet. Die liefde wordt zo geor- Deze ^nv!lssmg zoekt men vooral Ujkewaardigheid van de te helpen ;e„m"ren m0gelljk te doen be"
noemen? Of noemen we de zonde dend. persoon. c muci C11*
B en W schonken
haringen aan
Franciscanen
Oude Venlose
traditie hersteld
Burgemeester en wethouders van
Venlo hebben een tonnetje haring
misschien graag onvolwassenheid. De liefde tot God heet in de Schrift in de richting van verjonging van het Een enquête heeft uitgewezen, dat Inn!idd,el.s zouden de directeuren aan de _kloostergemeenschap van de
en voornaamsie gebod ledencorps, wijziging der deelneming de 1
woord liefde ervoor? Zyn we nog met geheel" "tThaX e^mef^K d« armbesturen en «e steun, die
wel blij met de Verlossing, of doet uw ziel" (Mt. 22, 27). de overheid verleent, en onderlinge stuur uit verscheidene
noodzaak
Misbruiken we misschien
niet-anders-kunnen? het eerste en voornaamsie gebod ledencorps, wijziging der deelneming de leden van "verscheideine^mbésïu- de Pat^f® Franciscanen te Venlo over-
nisschien het schone „Gij zult de Heer. uw God beminnen h™. ren een hoge, soms zeer hoge leeftijd vertil™? J L ï.8!?6' 5?? *d' ^erTd e?n ?ude tra"
hebben bereikt Waar een Armbe- verkeerd gehandeld te hebben ditie in ere hersteld. In de late mid-
ons de zonde geen pijn?
„Gij zult de Heer, uw God beminnen door de armbesturen en de steun, die Feui_een soms zeer hoge leeftijd
uw hart, en met geheel hebben bereikt. Waar een Armbe- -
-■ -- --- hoofdzaak en genegen zlJn de boeren een voor- deleeuwen hebben de Minderbroe
Met geheel zyn wezen moet de hulpverlening. oudere leden bestaan, verdient het
I. mens in liefde gekeerd staan naar aanbeveling minstens twee jongeren
oet de christen dan altijd met God. En van daaruit zal hy zijn lief- Deze plannen zullen besproken aan te trekken. Het diocesaan ver
angst voor de zonde door het le- de tot de mensen moeten regelen. De worden op de algemene vergadering, band is voorstander van vrouwen in
ven gaan? Integendeel! liefde tot God heeft de voorrang. Zo die het diocesaan verband van katho- bet parochieel Armbestuur. De erva-
Zonde-bewustzijn is geen angst. heeft de Heer het ons geleerd: „Wie beke armbesturen in het bisdom Rot- ringen, die tot dusver opgedaan zijn
schot te geven.
Tevens verzochten zij door bemid-
Wie alleen met angst aan zonde ZIJ"n vader of moeder meer bemint
kan denken, heeft nog weinig van dan MÜ, is Mijner niet waardig en
het Evangelie begrepen. Wanhoop, wie zijn zoon of dochter meer be
angst en vertwijfeling zijn juist het mind da" is Mijner niet waardig
tegenovergestelde van Christus' Ver- (Mt 10, 37).
lossingsgenade. Zij behoren tot de Er kunnen in het leven omstan-
PROF. MR. N. M. POSTHUMUS
80 JAAR
Prof. dr N. W. Posthumus, voorzit
ter van de vereniging „Het Neder
lands Economisch Historisch Ar
chief", oud-hoogleraar in de econo
mische geschiedenis aan de handels-
Het diocesane verband geeft in zijn hogeschool te Rotterdam en aan de
ders zich verdienstelijk gemaakt tij
dens een pestepidemie in Venlo. De
stedelijke magistraat heeft destijds
uit erkentelijkheid beloofd ieder jaar
een halve ton haring te zullen schen
ken. Deze traditie, die in onbruik
was geraakt, zal nu opnieuw voort
gezet worden.
terdam zaterdag 12 maart houdt in worden zeer goed geacht. Ook dienen
het Groothandelsgebouw. Ongeveer meer intellectuelen in de armbestu-
400 leden van armbesturen zullen ren aangetrokken te worden,
aan deze vergadering deelnemen.
Mgr. M. A. Jansen, bisschop van Armbestuur en gemeente.
zouden tegen de H: Geest, en het zijn digheden zijn, waarin het heel erg mers6 «natale'H.' MsVm d"'^ Plan'^Mve^aïviezef inztóeT GSSentëlüke 123^'
juist deze zonden, die de verlossing zwaar kan zijn God te kiezen boven thedrale kerk van St. Laurentius. In VerhoudinP van hPt stprdam vnnrmaïïï
doen mislukken. Zonde heeft in de de mens, met wie men in het leven de predikatie, die de bisschop houdt, dfceme^ w
heilsgeschiedenis veel meer banden met banden van diepe menselijke zal hij naar verwacht wordt bestuur dat afspraken heeft lonen schiedenis oprichter (samen een bedrag van 1063, op-
mZe»fdctom1anf,St' H' hl is verbonden. principiële richtlijnen geven. tfarbf heS prof? GA.' vaSlj^ vinTe?!^- S'h
wf 1? des Heren die het Maar wanneer de mens in een der- verplicht heeft om bij te dragen in instituut voor Oorlogsdocumenten en SS jSjJJi-, t J, W8L «ïet
begin van alle wijsheid heet, is gelijke conflict-situatie komt te ver- Niet als „armmeester". de periodieke uitkeringen van de initiatiefnemer van de zogenaamde Ijfifu volgeboekt door de Me-
slechts kinderlijke en liefdevolle eer- keren zal hij er goed aan doen de op- overheid, dient in overleg met het „zevende faculteit" te Amsterdam is oJ.lxbe ^Jssie ^ctie „MemisaDeze
bied voor het gezag van de Vader, rechtheid en zuiverheid van zijn In een rondschrijven aan alle pa- gemeentebestuur zich geleidelijk van zaterdag 80 jaar oud geworden. In groteop,t,rejlgst, ls mede te danken
zonde is gebrek aan liefde. Zonde liefde te onderzoeken. Misschien is rochiële armbesturen is de bisschop deze verplichting los te maken. Het de economisch-historische bibliotheek u 8 landeliJke kerkdeur-collecte,
is: ruet aan de liefde van de hemelse zijn liefde niet gericht op het ware van Rotterdam reeds op de plannen diocesaan verband verwijst in deze aan de Herengracht te Amsterdam J?e hoo8ste opbrengst per parochie
Vader beantwoorden. van het diocesaan verband ingegaan samenhang naar de sociale wetgeving kwamen hem des middags talloze be- llgt {J°§ steeds m Volendam, waai
en heeft verschillende onderdelen na- waarin steeds opnieuw naar voren kende Nederlanders, onder wie uiter- een bedrag van ƒ2233,75 werd bij -
drukkelyk aanbevolen. komt, dat de overheid het als haar aard veel hoogleraren, gelukwensen. een6ebracht.
Het Diocesaan Verband van Katho- taak ziet de primaire steunverlening Op de receptie werd hij onder an-
lieke Armbesturen heeft in voorbe- op zich te nemen. deren toegesproken door de onder-
reiding op de algemene vergadering voorzitter van de vereniging „Het
In de Ursulakliniek te Wasse- een Plan 1960 uitgegeven, waarin de Nederlands Economisch-Historisch
moet zijn als dat van een kind, dat naar is vannacht een betonwerker ujt grote lijnen der aanpassing worden Archief", mr Chr. P. van Eeghen, en
zijn ouders heeft bedroefd, maar dat Rotterdam overleden aan de gevol- toegelicht. Het Plan 1960 keert zich tegen de de directeur van de Oosterse druk-
nooit gaat wanhopen, omdat het op gen van een bedrijfsongeval. Hij gaf Dit Plan 1960 wil de werkwijze van opvatting, dat inkomsten en gelden kerij en uitgeverij v.h. E. J. Brill
de liefde van die ouders vertrouwt, aanwijzingen bij het ophijsen van het Armbestuur aanpassen aan de van het parochiële armbestuur alleen N.V. te Leiden, waarvan de jarige
Wie de christelijke leer over de Üzer biJ een bouwwerk te Den Haag, tegenwoordige tijdsomstandigheden, besteed mogen worden voor noodly- eveneens directeur is geweest, de
zonde goed uitlegt, wekt geen zieke- toen een stuk ijzer uit het slot van Uitvoerige aandacht krygt de samen- denden in de eigen parochie. Het be- heer F. C. Wieder. De laatste i>ood
lijke angsten; hoogstens maakt hij de de hijskraan vloog. De betonwerker werking van het Armbestuur met de veelt hier aan gelden ook beschik- prof. Posthumus, van wiens hand tal
zondaars onrustig; maar nadat hij week uit voor het gevaar maar stap- andere organisaties in het parochieel baar te stellen ter ondersteuning van van publikaties zijn verschenen, het Twee kostbare violen zyn, tijdens
- te daarbij van een vlondertje af, centrum. andere parochies en sociaal-charita- juist gereedgekomen tweede deel aan de afwezigheid van de bewoners uit
waarop hij stond, zeventig centimeter Over de persoonlijke houding zegt tieve verenigingen en instellingen, van diens grote werk „Inquiry into ®en z°merhuisje te Loosdrecht, eigen-
boven een betonnen vloer. De man het Plan onder meer, dat het lid van welke er minder gunstig voor staan, the history of prizes in Holland". Het dom van de heer N. Witsen, ont-
kreeg ernstig letsel aan hoofd en het Armbestuur zich bij hulpverle- zoals dit reeds op grote schaal ge- eerste deel is reeds 20 jaar geleden vreemd. De ene is een altviool, ge
Zonde en schuld zijn iets zeer per
soonlijks. Zij spelen zich af in de
persoonlijke sfeer tussen God en deze
mens, tussen de hemelse Vader en
Zijn kind, door Hei-x geschapen en
verlost. Het berouw van een zondaar
KORTE golf
uit zomerhuisje
hen wakker heeft geschud, voert hij
hen naar de barmhartigheid Gods,
waar ze hun rust hervinden.
r\it persoonlijke van onze zonde-
schuld komt ook zo goed tot
uiting in het „Onze Vader", dat Chris
tus zelf ons te bidden gaf. „Vergeef
ons onze schulden". In de taal van
het Evangelie duidt „schuld" niet zo
zeer op het overtreden van een al
gemeen geldende wet, maar het geeft
veel meer aan, dat men tegen iemand
misdoet; het accent valt op het per
soonlijke van de misstap.
Zonde is een hapering in de liefde
en de vriendschap tussen God en ons.
In het allerergste geval verbreken
we het Verbond, verbreken we de fa
milieband met Vader en daardoor
ook met onze broeders en zusters.
Dan zullen we het de verloren zoon
moeten nazeggen: „Vader, ik heb ge
zondigd tegen de hemel en tegen U;
ik verdien niet meer Uw zoon te he
ten" (Lc. 15, 18-19). Niet altijd zal
dit ergste plaats vinden; maar even-
ning moet presenteren als iemand beurt in Den Haag en Rotterdam.
bouwd door de Nederlandse meester
Hendrik Jacobsz, waarvan de waarde
door de politie geschat wordt op der
tig mille. De andere is een minder
kostbaar instrument, gebouwd dooi
de Beierse vioolbouwer H. Stolz.
De dief heeft blijk gegeven, bijzon
der goed op de hoogte te zijn van de
waarde van de muziekinstrumenten
in de verzameling die in het zomer
huisje aanwezig was. Nadat hij de
openslaande deuren had geforceerd,
heeft hij de meest kostbare exem
plaren uitgekozen. De heer Witsen is
dirigent van verschillende muziek
gezelschappen in de omgeving van
Hilversum. Jarenlang was hij direc
teur van het politiemuziekgezelschap
van de radiostad.
De rijkspolitie heeft inmiddels de
artiesten van de verschillende radio
orkesten gewaarschuwd voor even
tuele aanbiedingen van kostbare oude
violen, in verband met deze diefstal.