Het imposante nieuwe kantoorpand van Maarse Kroon te Aalsmeer DUSTER LUC' als film meer verstaanbaar dan als boek Nieuw-Guinese stam bevrijd van 25 jaren angst HUIBERS Aalsmeers bloemencorso trekt 5 sept. ..-iü 29 AUGUSTUS 1959 DE LE1DSE COURANT Sprekend getuigenis voor de zuiverheid van de geestelijke roeping AUDREY HEPBURN IN STICHTENDE ZUSTERROL Als over een klein aantal weken de film „Zuster Luc" (The Nun's story) naar Kathryn Hulme's gelijk namige roman ook in ons land zal gaan lopen, wordt de toeschouwer gedurende twee-en-een-half uur ge boeid door een oprecht vertelde ge schiedenis, die we méér aanvaard baar achten dan de geschreven- ro man zelf in de Nederlandse ver taling van André Fransse; uitgave fin De Fontein). De film, die door arner Bros in Nederland zal wor den gebracht, is een sprekend getui genis voor de zuiverheid van de geestelijke roeping, met deze kleine beperking, dat weinig of niets over de vreugden van het kloosterleven op het witte doek wordt gebracht. Voor hen, die het boek niet ken nen, geven we een kort overzicht Vrouw maakte diet geld weer afhandig Ou half drie donderdagmiddag ontdekte de 56-jarige mevr. B. in de gang van haar woning te Ridderkerk efeö man, die uit een sfyingang naar het kantoor van de aan het huis ver bonden timmerwinkel kwam. Zij ver moedde, dat de man iets gestolen tod en op haar vraag: „Wat doet u Mer", gaf hij geen antwoord. Mevr. B. ging vervolgens tot de aanval ower en zij griste uit de jas van de man 15 biljetten van 10. Er kwam een worsteling van en mevr. B. probeerde daarbij een stuk van 'smans jas af te scheuren om be wijsmateriaal te hebben. Toen kwam haar man binnen en op dat moment zag de man kans te ontvluchten. Hij ontkwam via de Molensteeg, maar geraakte te water bij een poging over een sloot te springen. Hij ging even iii de zon zitten om te drogen. In middels was de politie gewaar schuwd. Na enig 'zoeken vond men oe man liggend in een auto op het terrein van de N.V. Rubberfabriek Bakker en Zoon te Ridderkerk. Op Het bureau legde de dief een volle dige bekentenis af. Hij had al kans gezien en gedeelte van het gestolen gold te begraven. De dader was de 2D-jarige A. K., wonend aan de Mo lendijk te Ridderkerk, die al meer ih aanraking met de politie is ge weest. van de inhoud, zoals die op het cel luloid is beperkt gebleven. De jonge Gabrielle neemt in het ouderlijk huis te Brugge afscheid van haar familie.. Bedroefd erkent haar vader, dat hij niets begrijpt van de discipline en de gehoorzaamheid die het leven van zijn dochter voort aan zullen beheersen. In het klooster tracht Gabrielle, thans zuster Luc, dapper maar niet geheel met succes, aan de eisen van haar nieuwe leven te beantwoorden. Na haar inkleding bekent ze haar verlangen, verpleeg ster in de Belgische Congo te wor den. Intussen' is het nemen van een beslissing: te kiezen tussen haar vol komen toewijding om God te beha gen óf haar trots om voor een be paald examen te slagen, voor zuster Luc een ware beproeving. Aan de vooravond van de jongste wereldoorlog wordt zuster Luc als begeleidster van een patiënt van haar medische missiepost in Congo naar België teruggezonden. Zij zal echter in het moederhuis moeten blijven om daarna te worden toege voegd aan de medische staf van een ziekenhuis aan de Nederlandse grens. Als België capituleert, wordt zuster Luc betrokken in de activiteit van de ondergrondse. En als ze bericht ontvangt dat haar vader door ma chinegeweervuur is omgekomen, be kent ze niet meer in 't klooster thuis te horen. Ze legt haar religieuze kle ding af, verlaat het klooster en gaat door de stille straat op het ogenblik, dat ook de film tot besluit alle stilte betracht. Bewerkt dus naar het bekende boek, is de film toch niet opvallend fragmentarisch geworden; ze wordt gesteund door irenische muziek, waarin nu en dan het motief van het gregoriaanse „Gaudeamus" door klinkt. De opnamen zijn spectaculair voor wat betreft het ceremonieel dat bij de inkleding der religieuzen wordt gevolgd en ze zijn bepaald fraai, stijlvol en van onberispelijke kleur voor wat betreft de scènes, die in het missieland van Congo spelen. We misten echter flitsen van recre aties, die religieuzen toch meemaken. Men zal „Zuster Luc" stellig niet alleen om het gegeven gaan zien, maar ook om de vertolkster van de titelrol: Audry Hepburn. Zij heeft meegewerkt aan de opnamen, zowel in België, als in Congo en de inte rieurs in Rome. Audry is vrijwel steeds in het beeld en dat betekent, dat ze een zware rol te vervullen heeft gekregen. Wie haar volgt, zal opmerken, dat ze het gedrag van de religieuzen uitstekend heeft bestu- Zuster Luc (Audry Hepburn, mid den) op reis in haar missiestatie in Congo Helden missionaris mei pijlen vermoord deerd en toegepast. Ze speelt inge togen, doch verraad de hoogmoed, die zuster Luc uiteindelijk na een voorbeeldig religieus leven in de wereld heeft teruggeleid. In de kloosterlijke sfeer hebben verschil lende actrices zich uitstekend aange past, in een trant die zich moeilijk beschrijven laat, omdat het aankomt op innerlijke beleving. De tempera mentvolle dokter Fortunati is met glans gespeeld door Peter Finch. Re gisseur Fred Zinneman heeft een strakke lijn gevolgd en juist daar de accenten gelegd, die een film met godsdienstige inslag ook voor anders denkenden aanvaardbaar moet ma ken. Door toedoen van twee Nederland se missionarissen van de SVD is de Kukane-stam op Nieuw-Guinea van 25 jaren angst verlost. Deze stam leefde in voortdurende angst voor een strafexpeditie van het gouverne ment, omdat zij in 1934 een missio naris van de SVD had vermoord. Deze maand nu hebben enkele Ne derlandse missionarissen een bezoek aan deze stam gebracht en hun ver zekerd, dat geen enkele actie tegen hen ondernomen gaat worden. De priester die in 1934 in deze val lei werd vermoord was de Duitse pater K. Morschheuser SVD. Hij was lid van een expeditie, die vlak voor zijn dood een tocht door het nog niet onder toezicht van het gouvernement staande deel van de Chimbu-vallei had gemaakt. Pater C. van Baar, die eveneens deelnam aan de expeditie in 1934 door dit nog onbekende deel van de Chimbu-vallei, verklaarde dat deze ontmoeting met de Kukane-stam noodzakelijk was om de laatste angst voor een tegenmaatregel door het gouvernement bij deze mensen uit de weg te ruimen. Het was zijn eer ste bezoek aan deze stam sinds de dood van pater Morschheuser in '34. Hij kwam voor de oprichting van een nieuwe kerk in Toromambuno, die plaats moet bieden aan 1000 mensen en bij gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Chimbu-missie, die nu ongeveer 9000 gelovigen telt. De plaats voor de ontmoeting met de leden van Kukane-stam was naast de houten kerk. die op de plaats stond, waar de inlanders in 1934 een missieschool in brand hadden gesto ken. Tijdens dit incident in 1934 hadden zich ongeveer 200 inboorlingen hier verzameld. Pater van Baar vertelde hoe hij getracht had gebruik te ma ken van de psychologie van de in boorlingen door te dreigen een var ken neer te schieten als bij zijn te rugkomst na de expeditie de school niet herbouwd zou zijn. Toen hij na 17 dagen terug kwam en de school nog steeds niet was herbouwd, schoot hij inderdaad een varken neer. Hier op werden de inboorlingen wild van woede en schoten een menigte van pijlen op de missionarissen en hun dragers. Zij lieten de dragers ont vluchten, maar bleven de beide mis sionarissen hardnekkig volgen. Daar, waar de Womsigl-bergpas overgaat in een lang-uitgestrekt dal, draaide pater Morschheuser zich om, om te zien op hoe grote afstand zijn ach tervolgers naderden, toen hij plot seling een pijl recht in zijn mond kreeg. Hij trok hem eruit en rende verder. Maar toen hij over het Baglmenigl-ravijn liep trof een twee de pijl hem recht in de keel. Hij trok hem er weer uit, maar viel toen op de grond. Direct was pater Van Baar bij hem en gaf hem de absolutie. On dertussen vlogen de pijlen links en rechts van de paters, maar geen van de pijlen trof hen. Pater Van Baar stond op en vroeg de inboorlingen ermee op te houden, omdat zij in plaats van hun gedode varken nu ook een van de paters gedood hadden. Later kwamen leden van de be vriende Danglagu-stam en brachten het lichaam van pater Morschheuser op een brancard van bamboe naar Kangrie, een missiestatie op twee uur afstand van de onheilsplaats verwijderd. De Danglagu's wilden de Kukanes aanvallen om hen voor deze daad te straffen, maar pater V. Baar zei nee. Pater Van Baar en pater N. Beutener, ook een Neder landse SVD-er en nu overste van de Toromambuno-missie, begonnen de ze bijeenkomst met de aanwezige leden van de Kukanestam te verze keren. dat geen enkele actie van gouvernementszijde ondernomen zal worden. „Wij hopen, aldus de beide Zoals wij in ons nummer van gisteren reeds hebben bericht is vrijdag door burgemeester G. G. Loggers van Aalsmeer een imposant kantoorpand van de ilv. Autobusonderneming Maarse Kroon aan de Stommeerweg, aldaar, officieel in gebruik gesteld. Het nieuwe gebouw is fraai gelegen aan een gedeelte van de Stommeer weg, dat uitzicht biedt op de Westeinderplas. Het is ontworpen door archl- tekt J. Brouwer uit Aerdenhout, in samenwerking met direkteur W. Maarse, die van huis uit eveneens architekt is. Een grote glaswand vormt de lange voorgevel, terwijl de zijwanden zijn afgedekt met gele geglazuurde baksteen. Het gebouw is zeer licht, geen tussenmuren zijn in de grote vleugels op genomen, de afscheidingen tussen de verschillende afdelingen bestaan uit glaswanden. Toepassing van verschillende kleuren geeft niet alleen een rustige sfeer, doch maakt het geheel tevens zeer aantrekkelijk. De meubile ring is vanzelfsprekend modern en doelmatig, doch in de directiekamer heeft de binnenhuis-architect zich in kostbare houtsoorten en geraffineerd ontworpen paramenten kunnen uitleven. Opmerkelijk is het benutten van ruimte, eze is zelfs gezocht en gevon den in het dijklichaam waartegen het katoorgebouw is opgetrokken. Een groot zonneterras is voorts aangebracht op de één-etage-achtergebouw van het gTote pand. Hans Wiesman uit Aerdenhout is de maker van de wandversiering, die in de benedenhal de trap-opgang om lijst. De achterwand van de hal be staat uit gepolijst comblanchier, een Belgische marmersoort met een na tuurlijke decoratie van honderde kleine fossielen. Op de beide grote zijvlakken van deze marmerbefcle- ding zijn abstrakte voorstellingen van „Het verkeer, vroeger en nu" in- gegrift.. Het mozaiek van Venetiaans glas, dat het gemeentebestuur van Aals meer heeft aangeboden en zich be vindt boven de ingang naar de ap partementen van de directie, werd vervaardigd door de Bloemendaalse kunstenaar Klaa.s Draaisma, die ook het grote brons „De Motoriek", een verbeelding van de werking van een motor in abstrakte lijnen dat in de directiekamer zelf is aangebracht, ontwierp. Doelmaligheid en kunsi Dat een bij uitstek zakelijk gebouw als een kantoorgebouw niet persé „verzakelijkt" behoeft te zijn door al te nuchtere doelmatigheid, bewijst dit nieuwe pand door het gebruik, dat gemaakt is van kunstambachts- en kunstwerken in en buiten het ge bouw. Boven de hoofdingang, die met brede trap en grote luifel de strakke lijn van de langgerekte voorgevel op gelukkige wijze breekt, is een groot bronsplastiek aangebracht, ver vaardigd door de Amsterdammer Ben Guntenaar, voorstellende een aantal ineengevlochten vleugels, sym bool van de snelheid. Van dezelfde kunstenaar is ook het ontwerp voor het raam van geëtst glas in het trap penhuis met een abstrakte voorstel ling van de vijf zintuigen. Hel begon met een dumpwagen De heer Jac. Maarse, een der hui dige directeuren van Maarse en Kroon, kocht in 1920 een vrachtauto, een G. M. C., voor het vervoer van Aalsmeerse bloemen naar Hoek van Holland, in 1921 gevolgd door een tweede wagen, bedoeld voor het ver voer van voor Engeland bestemd ge slacht vee van Uithoorn naar de Hoek. Die eerste wagen was een oude le gerauto, in de oorlog van veertien achttien door de geallieerden in Frankrijk gebruikt en daarna in een dump terechtgekomen. Toen de heer Maarse naar andere wegen zocht voor zijn stiel, besloot hij de dumpwagen te laten verbou wen tot bus voor het vervoer van voetballers, e.d. en het maken van toeristische dagtoeren. Zijn eerste ikilant voor dit 18 zitplaatsen tellende busje was de Nederlandse Reisver- eniging. Maar de aspiraties van de heer Maarse, die zich later met de heer Kroon tot 1939 associeerde, gin gen verder en een gesprek met de toenmalige burgemeester van Rijn- saterwoude leidde er toe dat op 1 februari 1923 met bus H-37809, de voormalige dumpwagen, beschilderd in geel en zwart, welke combinatie later werd gewijzigd in de thans be kende geel-blauwe, gestart werd op de eerste lijndienst, Rijnsaterwoude- Leimuiden-Leiden v.v., over de pont bij Oude Wetering. In die tijd reed het Haarlemmer meer-treintje nog, maar het station paters, dat deze angst nu eens en voor altijd bij jullie zal verdwijnen". Daarop stond een met varkensvet ingesmeerde inboorling op, die later vertelde, dat het zijn varken geweest was, dat de pater 25 jaar geleden had gedood, en beschuldigde pater Van Baar ervan, dat hij het gouver nement opgeroepen had een straf expeditie naar hen te zenden. Pater Van Baar gaf hem zijn erewoord, dat hij in die 25 jaar geen woord met iemand van het gouvernement over deze zaak had gesproken en dat niemand van het gouvernement hem erover aangesproken had. Het hoofd van de stam zei dat zij ver schillende redenen hadden om het gebeurde zoveel mogelijk geheim te houden. Wij zijn namelijk een beetje bij de andere stammen achter, ze: hij. Terwijl andere stammen in deze vallei, door hun betrekkingen met de katholieke missie niet alleen gees telijke, maar ook sociale en materiële vooruitgang hebben geboekt, zijn wij bijna nog op ons oude peil blijven staan". In naam van al zijn stamgenoten beloofde hij trouw aan de katholieke missie en zei. dat alle kinderen de missiescholen zouden bezoeken. Hierop gaven de missionarissen de drie hoofdmannen, die het meest het woord hadden gevoerd de hand, als een symbool van vergiffenis voor hetgeen 25 jaar geleden gebeurd was. Haarlemmer»traaf 1 23, Laidan voor Geboorteaankondigingen Rijnsaterwoude lag twintig minuten gaans van het dorp, dat te Leimuiden een dik half uur en het eindstation Leiden was gevestigd aan de Heren singel. Dat laatste had de gemeente Leiden als voorwaarde gesteld. Im mers, de reizigers die verder per trein moesten, konden dan eerst nog de ganse stad doorlopen.... dat was voordeel voor de Leidse midden stand! De nieuwe bus bracht de reizigers echter helemaal van Rijnsaterwoude- dorp naar het Leidse stationsplein. De eerste pleisterplaats in de Sleutel stad was aan de Turfmarkt (dat was de enige officiële halte, want langs de route kon imen verder in- of uit stappen waar men wilde) maar voor een stuiver méér kon men doorgaan naar het station. Geen wonder dus dat het lijntje met die éne autobus in de volksmond weldra „De kloek" geheten, om het bijzondere geluid van de claxon al spoedig boven „het spoor" werd geprefereerd. Vierm&al daags werd de route Rijn saterwoudeLeiden v.v. gereden, een totale afstand van 200 km. Dat was het prille begin. Voorheen en thans De ontwikkeling" van het bedrijf en daarmee het busvervoer in Rijn en Veenstreek laat zich het beste aflezen uit de nuchtere cijfers. De allereerste dag: één bus 200 kilometer 25 kilometer lijnleng- te 143 passagiers. Thans 160 bus sen (waarvan dagelijks 50 op de weg plus 70 tijdens de spitsuren) 40.000 lijnpassagiers plus 10.000 man ver voer naar Schiphol en Fokker 24.000 kilometers plus nog 6000 km groepsvervoer trajectafstand 353 km., 501 km. met doublures. In 1923 één chauffeur, de heer J. v. Immerseel, nog steeds bij het be drijf in dienst, thans 235 chauffeurs en een totale personeelssterkte van 399 koppen. Begonnen met 6 m2 kantoorruim ten en 0 m2 garage, heden 600 m2 kan toorruimte en een totale bedrijfsop- pervlakte van twee hectaren in Aalsmeer en nog eens 800 m2 in Lei muiden met een garage. En wil men dan nog meer cijfers: Op een bepaald traject in Amsterdam kan men per dag 802 maal een M. éc K.-bus tegenkomen, 401 maal heen «n 401 maal terug. Dat betekent, op e«n gemiddelde dagelijkse rijtijd van 18 uren, iedere een-en-een-kwart mi nuut een bus! 's Middags „Maskerade" in Amsterdams stadion Een stoet van 21 praalwagens en 22 versierde luxe-auto's zal zaterdag 5 september door het bloemendorp Aalsmeer trekken en zich vervolgens op weg begeven naar Amsterdam, waar de fleurige stoet in het stadion mee zal werken aan een stadionspel „Maskerade". Voor de twaalfde achtereenvolgen de maal zal deze bloemenstoet uit trekken. Dit jaar is de ontwerper daarvan Toon Noyons, die onder het motto „Maskerade" een zij het dan eigen interpretatie geeft van bekende toneelstukken. Op zijn wijze laat hij de Feeks temmen, Toontje een paard tekenen, Kloris en Roosje hun bruiloft vieren, enz. De stoet trekt allereerst langs de wegen en door de straten van Aals meer en zal dan te ongeveer half een op weg gaan naar Amsterdam, waar om drie uur het stadionspel begint. Wie de wagens op zijn gemak wil bekijken kan het doen op vrijdag 4 sept. Dan zullen n.l. alle wagens staan opgesteld in een der imense hallen van de Centrale Aalsmeerse Veiling. Die gelegenheid bestaat van af 2 uur 's middags tot midder nacht. Het stadionspel. Elfhonderd mensen nemen actief deel aan het stadionspel, dat om drie uur begint en ongeveer 5 uur zal eindigen. De meest uiteenlopende menselijke eigenschappen zullen worden verbeeld, zoals moed, haat en vreugde. Drie balletgroepen zullen aan het spel meewerken en wel het Scapino-ballet onder leiding van mevr. H. Snoek, de balletgroep van Peter van Muyden en een groep on der leiding van Max. Dooyes. Als bijzonderheid betreffende de groei van dit jaarlijks terugkerende evenement, kan worden gemeld dat de versiering van de praalwagens en de luxe-auto's ongeveer honderd duizend gulden zal kosten, terwijl hieraan in 1948 slechts 15 mille ten koste werd gelegd. De versiering van een personen-auto kost ge middeld 650.de opbouw van een praalwagen drie- tot vierduizend gul den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1959 | | pagina 3