KORT
ZATERDAG 11 APRIL 1959
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 9
Aardige tentoonstelling in Leiden
Zondagsschilders hebben hun
vrije tijd goed besieed
In alle soorten en maten
„Schilderen en tekenen als vrije
tijdsbesteding" heet de tentoonstel
ling die in de Boerhaavezalen te Lei
den gehouden wordt. De titel spreekt
voor zich zelf: dilettanten uit Leiden
en omgeving hebben hun werk naar
de commissie, die een schifting moest
maken, opgestuurd. Het waren 125
amateurs, die alles bij elkaar 256
kunstwerken inzonden; te veel om
allemaal in de twee zalen van dit
gebouw te kunnen hangen. Men heeft
dus een keuze moeten maken, er zijn
50 inzenders overgebleven en 120
werken opgehangen. Het vervelende
van keuze maken is, dat je mensen
moet teleurstellen. Ook bij het werk,
dat wegens gebrek aan plaats moest
worden afgewezen, waren verant
woorde, artistieke schilderijtjes. Mis
schien dat zij bij een volgende ex
positie nog eens aan bod komen. Men
had ook niet kunnen verwachten, dat
zoveel verborgen talent, deze kans
om in de openbaarheid te kunnen
treden, zou aangrijpen.
U moet deze tentoonstelling gaan
zien. Op de eerste plaats, omdat het
op ontwapenende wijze laat zien, met
hoeveel overgave veel mensen ziclf in
hun vrije tijd aan hun artistieke
hobby kunnen overgeven, maar ook
omdat er werkelijk zeer goede din
gen te zien zijn. Veel werk is gete
kend of geschilderd in de traditio
nele huisje-koetje-boompje-stijl, maar
verschillende amateurs doen serieuse
pogingen om wat méér in hun werk
te leggen. De mooier-dan-de-natuur-
schilders worden in aantal aanmer
kelijk overtroffen door de schilders,
die aan een impressionistische vorm
geving toe zijn. We zagen „bezielde"
doekjes aan de muur hangen. Maar j
er zijn ook uitgesproken expressio-
nisten onder de amateurs en zelfs zijn
er „koplopers" onder hent die zich in
de rijen der non-figuristen hébben
geschaard. Van sommige werkjes was
duidelijk te zien, dat zij lang geleden
reeds geschilderd zijn, terwijl er ook
zijn, die zich duidelijk als copiëen
van bestaande werken aanboden, of
die er niet om liegen, dat zij van een
plaatje of ansichtkaart werden over
genomen. Maar ook hier dient zich j
een vrije tijdsbesteding aan, die van
harte gegund wordt aan ieder die
daar plezier in heeft.
Deze tentoonstelling plaats de resen-
sent voor het schier onoplosbare pro-
bleem een keuze uit de veelheid te
te moeten doen. Het zou ons te ver
voeren een beoordeling uit te spre
ken over alle vijftig deelnemers. Dit
oordeel is trouwens moeilijk te vel
len, omdat verschillende deelnemers
slechts met een werk vertegenwoor- i
digd zijn, waarvan de beoordelaar j
niet kan weten of het werkelijk re
presentatief voor diens oeuvre geacht I
kan worden. Veel doekjes waren van
het traditionele genre. De nummering
van deze tentoonstelling volgend ko
men we bij twee gouaches en een
pastel van Cees v. d. Berg uit Noord-
wijk, die ons de kwalificatie „artis
tiek" uit de ballpoint deed vloeien.
H. W. Bruijn uit Leiden verraste ons
Een schilderij dat titelplaat voor
deze tentoonstelling had kunnen zijn:
„De Zondagsschilder" door mr H. F.
A. Geise.
met een impressionistische aquarel,
die hij „schemering" noemde; mevr.
Marianne Fridicar-Barchat heeft een
leuke, prille manier van schilderen
met de vingertoppen (overgenomen
van mevr. Neuwahl, die ook met der
gelijk werkje op deze tentoonstelling
uitkwam). „Bloementuin" is hier
van een alleraardigst voorbeeld; zó
goed geslaagd, dat haar andere in
zendingen er een weinig bij afsteken.
Mr. H. F. A. Geise gaf met de olieverf
„De Zondagsschilder" een „pars pro
toto" voor deze expositie. Het doek
is zo karakteristiek voor deze. gehele
onderneming, dat de jury besloot het
een representatieve plaats te geven
en wij er een fotocopie van hebben
laten maken. Het is overigens niet
het beste werk van de heer Geise.
Dat is de olieverf „binnenplaats van
een Romeins huis", dat een mooie
contrast licht en donker te zien geeft.
Het „zelfportret" is, dunkt ons, goed-
gelijkend
Het werk van de heer Groenendijk
uit Leiden wordt aangeduid als „de
coratief" en hier is alles mee gezegd.
F. de Groot uit Voorschoten is een
van de genoemde „koplopers" die niet
tevreden meer zijn met vorm, maar
een figuur trachten te ontleden in
vlakken. Hij doet het knap, moeten
we zeggen. Zeer sterk steekt daarbij
af zijn olieverf „Kersenboom", waar
in de schilder getracht heeft de lente
te vangen.
Bij Ch. Groothoff uit Oude Wete
ring kan men in drie schilderijen een
artistieke ontwikkeling volgen, die
van constructief tot abstraherend
leidt. P. Horman uit Oude Wetering
is een kundig aquarellist Twee maal
heeft hij in „Portret en Schapen bij
Stroe" toon en stemming goed ge
troffen. Bij B. H. van Kempen uit
Zoeterwoude valt de goede contrast
werking en de kleur op. Clara Lol-
kema kwam tot een „explosie" in
kleur bij haar gouache „ondergang".
Dit werk toont aan, dat schilderen
in vrije tijd ook een manier van uit
leven kan zijn.
G. Meyer uit Oude Wetering maak
te een paar voortreffelijke traditio
nele schilderijtjes, waarin de olieverf
„Molen bij Rijpwetering" uitblinker
is. Mevr. A. E. M. Neuwahl-Sanders
uit Zoeterwoude heeft enige mozaïe
ken ingestuurd, die eigenlijk geen
echte mozaieken zijn, omdat zij ge
bruik maakte van de scherven van
gebroken theekopjes etc. Dit kan men
zien. De kleuren missen de zachte
gloed van 't zuivere mozaiek, maar
toch herkent men in de vormgeving
van „haan" en „vis" een onmisken
baar talent. Het „stilleven met kan"
in „vingertechniek" is leuk, maar
lijkt ons minder geïnspireerd dan de
„bloementuin" van mevr. Marianne
Fridicar, die dezelfde techniek toe-
paste.
De romantiek van A. M. v. d. Plas
te Leiden in enige landschapjes en
„narcissen" is hartveroverend. Meer
i romantici van dit genre vindt men
1 op deze expositie, die zelfs leerzaam
I zou zijn voor studenten in de kunst-
1 geschiedenis. J. O. C. Postel uit Lei-
den viel op, door de korrelige, door-
zichtige manier van schilderen. De
1 figuurstudies van P. Schouten uit
Leiden zijn zonder meer goed en het
zelfde geldt voor het werk van kap.
C. W. Thomas, die in twee mozaieken,
goed van toon en vorm, eveneens de
„theekoppjestechniek" toepaste. Lie
ver nog zien wij zijn aquarel van
Zwitsers landschap, dat doorzinderd
is met zonlicht. Petronella Verhoef
uit Leiden stuurde een echte (dure)
mozaiek van een „Eekhoorn". J. M.
Th. Werneke bundelde zijn fantasie
in enkele vreemde strakke figuren,
die heel even aan de onwezenlijke
wezens van Esscher doen denken.
Het werk van mevr. V. de With-
Toon Hermans is tevreden met wat »Son-an- See«
In de Cinetone-studio te Duivendrecht is Toon Hermans bezig met de montage van zijn film „Son-an-
See", waarvan de opnamen voltooid zijn. Foto: met vol doening bekijken Toon Hermans en Olga Servaes, assis
tente van montage-man Hans Rust, de resultaten.
Schulte uit Warmond tenslotte
is naief, lichtvoetig en feestelijk. Zy
pointilleerde een schilderijtje met 3
bomen, niet ongelijk aan de trant
van Van Gogh in een bepaalde perio
de van diens leven en schilderde nog
twee andere prentjes, die prettig aan
doen. De figuurtjes zijn wat onbe
holpen in het landschap geplaatst.
Mej. Tutein Nolthenius heeft een
grappige affiche voor deze tentoon
stelling gemaakt, waarin een paar
karakteristieke fouten tegen logica
en esthetica zijn bedreven. Wethou
der J. C. van Schaik heeft de ten
toonstelling vanmiddag om drie uur
geopend tot 26 april a.s., waarna
wij spoedig een tweede collectie
„vrijetijdsbesteding" tegemoet hopen
te zien. Iedere dag mag men kijken
van 25 en van 79 uur nam.,
's zondags van 25 uur nam.
Men riep Brand" bij bei Wii-Gele Kruis
Zoeterwoude's zangkoren en het
West-Nederl. Symphonieorkest concerteerden
Het gemeentebestuur mag zich
verheugen bij de burgerij grote ih-
stemming te hebben gevonden in zijn
streven tot het bevorderen van de
liefde tot de zangkunst en de instru
mentale muziek door het financiëel
mogelijk te maken, dat de beide
zang-koren „Santa Lucia" en „Zingt
den Heere" konden musiceren met
het West Nederlands Symphonie
orkest.
Een aandachtig auditorium, ko
mend uit alle rangen van de bevol
king, vulde gisteravond de grote zaal
van het Parochiehuis.
Burgemeester Smeets, bescherm
heer van „Santa Lucia", was tot zijn
grote spijt door de viering van het
50-jarig bestaan van het Boskoopse
waterleidingbedrijf, verhinderd. De
ken Juffermans kon wegens ziekte
niet aanwezig zijn. Ds G. P. van
Embden, kapelaan Wilmink en wet
houder Kraan vereerden dit con
cert door hun aanwezigheid.
De heer P. de Vogel sprak een
openingswoord waarbij spr. dank
bracht aan de gemeenteraad voor de
financiële steun waardoor dit muzi
kaal evenement in Zoeterwoude mo
gelijk is geworden. Het programma
ving bescheiden en toch heel goed
aan met het a capella gezongen
„Sanctus" van F. Schubert.
De beide samenwerkende zangver
enigingen volgden de intentie van
de dirigent van „Santa Lucia", de
heer F. Coppendijk van deze groots
opgevatte compositie in diepe pmst i
op waardoor dit zangstuk een grote
bekoring kreeg.
De Volksliederen van P. Mart. Zij
derlaan: Die winter is ver gangen,
Des winters als het regent, Te Kiel-
drecht en Het Kwezelke lagen goed
binnen het bereik van het koor en
oogstten door de goede uitvoering
groot succes.
Het koor voerde daarna „Jerusa
lem'^ uit „I Lombard!" van G. Ver
di) uit met instrumentale begeleiding
eveneens onder directie van de heer
Coppendijk. De uitvoering getuigde
van een grondige voorstudie in het
koor. De musici van het orkest wa
ren vaardig genoeg om het koor door
de moeilijke passages en vooral bij
het inzetten van thema's heen te hel
pen.
Onder leiding van de dirigent Sam
Swaab gai het orkest het heerlij
muzikaal genot van een sublieme uit
voering van „Eine kleine Nachtmu-
sik" van Mozart.
Het was jammer, dat tussen de de
len geapplaudisperd werd waardoor
de sfeer wel te lijden had; men kon
zich blijkbaar na de ingehouden aan
dacht niet meer houden en op het
slot was het publiek opgetogen en
moest de dirigent herhaalde malen
terugkomen.
Na de pauze speelde het orkest de
13e symphonie van Haydn.
Nu konden de liefhebber van een
uitgebreide instrumentatie volop ge
nieten, want in deze muziek ligt tel
kens het spel open voor een ander
instrument. Hoorn, hobo, klarinetten
fluiten en fagot treden om beurten
Om
ie gaan:
Pogingen van Philippijnse vis
sers van een dorp op het eiland
Luzon om een Japanse bom van 250
kg. te demonteren heeft aan 38 men
sen het leven gekost. Een groot aan
tal omstanders liep verwondingen op.
Sir Winston Churchill, de Britse
oud-premier, zal op 4, 5 en 6 mei de
gast van president Eisenhower zijn in
het Witte Huis. De perschef van het
Witte Huis, die dit bekendmaakte,
zei dat het bezoek een informeel
karakter zal dragen.
Een festijn compleet met
champagne en redevoeringen ter
gelegenheid van de uitreiking van de
Hans Andersen-prijs van 5000 kro
nen aan de Deense auteur Hans Brix
moest te Kopenhagen worden afge
last nadat de gasten tevergeefs had
den gewacht op de hoofdpersoon.
Tenslotte gaven functionarissen met
een rood hoofd van schaamte toe dat
zij hadden vergeten de prijswinnaar
uit te nodigen.
De voorzitter van de raad van
beheer van de „British Overseas Air
ways Corporation" (B.O.A.C.), sir
Gerard d'Erlander neeft bekend ge
maakt, dat er voor het jaar, dat op
31 maart j.L eindigde, een verlies
voor de maatschappij wordt verwacht
van ongeveer 4.750.000 pond sterling
(circa vijftig miljoen driehonderd-
vijftig duizend gulden).
op de voorgrond, steeds maar om
speeld door de violen cello's en bas
sen in de delen, scnerzo, menuet,
allegro en finale. Wat een muzika
liteit gepaard aan techniek en niet
minder de directie was hier te be
wonderen en te genieten.
Toen kwam het koor weei achter
het orkest en kregen wij *wee ge
deelte uit „Die Jahreszeiten" van J.
Haydn „Komm holder Lenz" en
„Chor der Landleute und Jager" te
horen. Er was soms enige oneven
wichtigheid van volume tussen koor
en orkest waarbij b.v. de bassen
meenden kracht bij te moeten zetten
hetgeen bij sommige stemmen het
verlies van het vereiste sonore ge
luid ten gevolge had waardoor de
partij ging disharmoniëren. Ook in
de fortissimo's moet men zich be
heersen.
Met een glansrijk slot, van koor en
orkest, het „Halleluja" van H&ndel
werd het concert beëindigd.
Nadat de ovatie eindelijk gestild
was, sprak ds Van Embden dank en
hulde aan de dirigenten, koor en or
kest en getuigde van de grote cul
turele waarde van dit concert. Inzon-
der bracht spr. dank aan de dirigent
Swaap, Jmdat zijn orkest, en vooral
de goede keuze van de nummers,
liefde voor instrumentle muziek
heeft aangekweekt.
Gisteravond tegen zevenen krin
gelde plotseling rook omhoog tussen
de dakpannen van 't gebouw van de
R.K. Wijkverpleging aan de le Bin-
nenvestgr. 30. Niet lange tijd daarna
werd de ruimte tussen het pand en
de Morspoort gevuld door vele tien
tallen belangstellende toeschouwers
en de brandweer, die twee motor-
spuiten en de Magyrusladder had
meegebracht.
Het zag er gelukkig allemaal drei
gender uit dan het werkelijk was. In
een zolderkamertje op de bovenste
verdieping was de oorzaak is nog
onbekend brand uitgebroken.
Het vuur was reeds spoedig met twee
nevelstralen bedwongen. De overige
vertrekken op deze etage, waar de
kraamverzorgster slapen, bleven ge
spaard. De dames zijn echter naar
de achterkant van het gebouw ver
huisd, want het water heeft enig on
gerief bezorgd.
De stemming onder de aanwezige
zusters was gisteravond prima. Het
werk behoeft niet te stagneren en ze
gaan rustig door, zo werd verzekerd.
Alleen is het arbeidsterrein uitge
breid door het aan kant maken van
het interieur.
Brigitte ten strijde; »Tommy« wil niet naar huis
De commandant van het ILA.F.-kamp te Abingdon, tien km. ten zuiden van Oxford in Engeland, snapt niet
helemaal, dat er voor het komende weekeinde veel minder verlofpasjes bij hem zijn aangevraagd dan ooit
tevoren. Men neemt echter aan, dat het komt, doordat het Franse film-idool Brigitte Bardot, dit weekeinde in
het kamp opnamen komt maken voor haar nieuwste film „Babette goes to War", waarin zit als DarachntiKte
°p f®f° be!?*,i1d0Sf en journalisten op een persconferentie na haar aan
komst uit Parys op London Airport. Zij zit hier tussen film-directeur Christiaan Jaques (links) en haar teren,
speler in de nieuwe film, Jaques Charrier.