BAREND C. 1ARTMAN, EXPLCATEUR EN EIGENAAR VI MMPERIAL' bracht vijftig jaar geleden het Leids publiek in verbazing Blonde Leidse studente als tulpenkoningin naar Amerika GERO Vnachfvewoei* pet* Dinosaurus1 ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1958 DE LEIDSE COURANT mm in de bioscoopwereld 7 i bPN HIER TREEDT DE SNOODAARD NADERBIJ. Zijn snor trilt van ingehouden woede, het geweer beeft in zijn hand PANG! PANG!" Het publiek in het oude Imperial-theater te Leiden laat de monden wijd open vallen van schrik. Bij het pang!, pang! springen enige Leidenaars verschrikt overeind. „Zitten blijven!" wordt van de achterste rijen geroe pen. Er heerst weer de oude, gezellige sfeef in het theater en het is Barend C. Hartman, de eerste bioscoopeigenaar in Leiden en explicateur, die zijn publiek bespeelt als een instrument. Hij wist toen niet, dat hij later een pionier in de bioscoopwereld genoemd zou worden. Hij was in Leiden een bioscoop begonnen, omdat hij er wel brood in zag. 26 september is een historische datum Het Imperial-theater was de eerste bioscoop te Leiden en 26 september a.s. is het vijftig jaar geleden, dat B. C Hartman, wonend aan de Boek horststraat 143 te Den Haag, namens b. en w., van de hoofdinspecteur van politie te Leiden vergunning kreeg om een bioscoop-theater te begin nen in de buitensociëteit „Amicitia" aan de Steenstraat, aanvangende 15 oktober 1908, 's namiddags van 25 uur en des avonds van 711 uur, on der voorwaarde, zoals de officiële vergunning vermeldde, dat de voor stellingen des zondags en op alge meen erkende Chr. Feestdagen niet voor acht uur 's avonds aanvingen. 1907. Dat was de tijd, waarin de bioscoop zich nog in experimenteel stadium bevond. Twaalf jaar daar voor had de eerste filmvoorstelling ter wereld plaats gevonden te Parijs, waar Auguste en Louis Lumière aan hun verbaasde gasten enkele korte filmpjes vertoonden van het uitgaan van een fabriek, een zeestorm en een klucht getiteld „L'Arroseur arrosé" („De sproeier besproeid"). Aanvan kelijk bleef het bij de vertoning van dergelijke curiositeiten, die men niet veel meer dan een verzetje kon noe men. Exploitanten trokken er de ker missen mee af en toen de filmpjes groter en ingewikkelder werden nam De heer Barend C. Hartman in de kracht van zijn leven. Eerste Desmet-voorstelling in Gronin gen omstreeks 1900. men zijn toevlucht tot de inmiddels befaamd geworden explicateur. In de tijd, dat B. C. Hartman met de film naar Leiden kwam, gingen de mensen naar de trilbeelden kijken, omdat zij het een merkwaardige ge beurtenis vonden. De film was een kermisattractie, die het waarschijn lijk niet kon halen bij de vermake lijkheden van de stoomcarousel, en misschien op één lijn was te stellen met de mysterieuze tentje, waar de geheimen van de wereld voor nieuws gierigen boven de zestien jaar wer den onthuld. Kermisexploitanten als Sligher, Draghten, Mullens, père- frères, en Desmet trokken rond met hun mooi-glimmende en krullenrijke bio's. We twijfelen er niet aan of er zijn ook vóór 1907 in Leiden wel bio scoopvoorstellingen gegeven. Op de Leidse kermis heeft de bekende tent, die de vorm had van een kolossaal pierement zeker wel eens gestaan. De eerste bioscoop-voorstelling in Nederland heeft Sligher al in 1897 gegeven te Den Bosch in de cantine van de onderofficieren. Dat was tien jaar vóór Barend Hartman in Leiden De ingang van het Imperial-theater aan de Rijnsburgersingel. De snuffelende krijgman aan de Stationsweg met de duimen achter zijn bretels aan het publiek haarfijn vertelde wat er op het doek gebeurde. Een harde werker. Het is moeilijk een portret van hem te geven. We hebben geen mensen kunnen vinden, die lang in zijn omge ving hebben vertoefd en het is er mee als met alle portretten: in de loop van de jaren is het beeld wat vergeeld en onduidelijk geworden. Het is zeker, dat de heer Hartman een onderne mend man was, die tegenslag niet schuwde en volbracht, wat hij zich eenmaal voorgenomen had. Hij moest opder zeer moeilijke om standigheden werken; met een draaierig, wat rebels publiek, dat snel te bewegen was tot een grapje buiten het officiële programma óm. Hij bezat een projectiecabine, zo le zen wij in een gedenkschrift bij het vijf en twintigjarig bestaan van zijn directoraat, die geplaatst was op en kele lege biervaten. Dit zijn omstan digheden, die de heer Hagedoorn en zijn brandweer thans de stuipen op het lijf gejaagd hadden. Want de film was hevig brandbaar en er werd ge rookt in het theater. Hartman kende al gauw tegenspoed. Het bleek, dat de ouderen onder het publiek niets zagen in de trilbeelden en deze attractie overlieten aan de kinderen. Toch zette hij door. Een jaar na zijn bescheiden begin in „Amicitia" kocht hij de oude schouw burg „Vondelhoven" aan de Rijnsbur gersingel, richtte het in als bioscoop en doopte het „Imperial-theater"'. De bios stond op de plaats waar nu de achteruitgang van het Luxor-theater is. Hartman zag verder. Hij ontwierp het „avondvullend" programma in tegenstelling tot zijn voorstellingen in „Amicitia", die slechts één uur duurden. En hij bracht variété in zijn huis. Dit was een goede stunt. De bolhoedige of be- pette Leidenaars, „vrouwen" en „da mes", resp. in boezelaar of japon met sleepje, toonden hiervoor meer be langstelling, temeer, omdat hij een goed oog had op aankomende sterren aan de artistenhemel van die dagen. Menig soubrette, transformateur of liedjeszanger is op zijn toneel een car rière begonnen. Het Imperial-theater maakte een bloeitijd door. Daaraan heeft de good- will-voorstelling, die hij we menen in 1909 gaf op de Nieuwe Beesten markt, meegewerkt. 60.000 Mensen stroomden samen om van de open luchtbioscoop te genieten. De stafmu- ziek van het oude, eerbiedwaardige Leidse vierde Regiment Infanterie verleende zijn gewaardeerde mede werking. De burgerij heeft toen eerst goed met het wonder van de bewe gende beelden kennis gemaakt. Hart man ontleende aan het gestegen be zoek de moed zijn bioscoop tot aan de Stationsweg dóór te trekken. Aan de straatkant verrees een im ponerende gevel met de naam van het theater, een gevel die sinds het Luxortheater hier gevestigd is, wei nig in aanzien veranderde. We be zitten hiervan een foto, die echter niet geschikt is voor reproductie. Avond aan avond verdrong het pu bliek zich voor deze poort tot de droomwereld. De persoonlijke explicatie van Hart man werd daarbij mét de pinda's en de toffees in kleurige papiertjes genoten als een goede tractatie. Hart man kon geestig zijn, Zijn fort lag vooral in versprekingen, waarin hij bijvoorbeeld steevast een „sneuvelen de", een „snuffelende" krijgsman noemde. Men ging nog eens naar „Imperial" om naar de grapjes van Hartman te luisteren en men vergat naar de film te zien. Ook andere attracties deden in de bioscoop hun intrede. Menig gezeten Leidenaar zal zich het mo ment herinneren, dat hij als kind in Hartman's theater de grijze bisschop een handje mocht geven. De politie moest tehulp worden geroepen om te voorkomen, dat onschuldige moeders met hun kinderen onder de voet zou den geraken. Later zijn slechtere tijden voor de exploitant gekomen. Hij geraakte in financiële moeilijkheden. De eer ste wereldoorlog maakte een eind aan het Imperial-theater en Hartman ves tigde zich als particulier in Bussum. Het was niet zijn einde als bioscoop exploitant; zijn rust kon niet lang duren. In Haarlem zocht hij een nieuw arbeidsveld en in 1921 heeft zijn moeder, van wie vermeld wordt, dat zij met niets ontziende moeder liefde haar zoon steeds heeft bijge staan, de eerste steen gelegd voor het Luxortheater aan de Grote Houtstraat dat nu in de Spaarnestad behoort tot de grote, goed-renderende bioscopen. Wij vernamen, dat hij in Lei den ook de grondslag heeft gelegd voor de Lido-bioscoop aan de Steen- straat. Het Luxorrtheater werd in 1918 overgenomen door De Regt en De Jong, in 1923 kwam het in handen vari de heer Uges, wiens zoon, de heer R. Uges Jr., thans eigenaar is. Scène uit een der eerste Amerikaanse films met Mark Sennet. Een elegante, lichtblonde Leidse studente was gisteravond het middel punt van een ontvangst in hotel „Wittebrug" te Den Haag. De am bassadeur vah de Verenigde Staten le 's-Gravenhage en mevr. Young, en de afgevaardigde van de ambassa deur van Canada, de heer W. R. Hickman en diens echtgenote, kwa men afscheid van haar nemen ter gelegenheid van haar vertrek naar de Ver. Staten en Canada op maan dag aanstaande. Deze 23-jarige studente in de Franse taal, die reeds middelbare be voegdheid en tolkendiploma cum laude verwierf is mej. Leni Quant. ...een fabrikaat van standing de cassette gratis bij aankoop lomp/eie inhoud! (Advertentie) Zij werd uit 3000 kandidaten geko zen om dit jaar op het Noord-Ameri kaanse vasteland als tulpenkoningin namens de verenigde Nederlandse bloembollenkwekers op te treden, Zij is naast haar liefde voor talen zeer geïnteresseerd in mode, heeft het „showen" speciaal geleerd om mee te doen aan modeshows voor liefdadige doeleinden en ontwerpt bovendien bij voorkeur haar kleren zelf. Over zee echter zal zij bij het aan bieden en propageren van Neder landse bolbloemen, behalve het tra ditionele costuum, ook tal van Neder landse couturecreaties dragen. Bij haar afscheid is haar bij voor baat reeds bij bezegelde oorkonde het ereburgerschap van Kansas City aangeboden. Deze waardigheid zal bij haar bezoek aldaar op 17 en oktober bevestigd worden. Tussen 2 september en 24 oktober zal mej. Quant New York, Washing ton, Ottawa, Toronto, Montreal, Min neapolis, Denver, Salt Lake City, San Francisco, Tulsa, Kansas City, Dal las, Fort Worth en Birmingham be zoeken. Een reeks feestelijkheden en radio- en televisie interviews staat op hel programma. Vrachtwagens, waarvan de versnel lingen vanuit een of andere centrale via knopjes door electrische impulsen bediend worden, zullen wij in deze eeuw waarschijnlijk nog wel niet te genkomen. Toch houden ingenieurs en con structeurs zich druk bezig met de automatisering van voertuigen, die in de landbouw gebruikt worden. Er staat thans een plan op stapel, dat uiteindelijk een produkt te zien zal geven, dat qua uiterlijk net zo min in onze beschaving zou passen als een Dinosaurus. Voorlopig zijn deze Dinosaurussen nog slechts te zien op constructie- schetsen van Amerikaanse ingenieurs. Doch op zekere dag zullen ze tot de meest gewone zaken van de wereld behoren. Deze hoogbenige vrachtwagen zal vooral bij het verbouwen van groen ten een revolutie teweegbrengen. De velden zullen o.a. zo aangelegd moe ten worden, dat er een super vracht wagen doorheen zal kunnen rijden zonder schade aan te brengen. Deze vrachtwagen zal met een reservoir van enorme afmetingen worden uit gerust. Dit reservoir kan kunstmest stoffen of onkruidbestrijdingsmidde len bevatten. Rijdend door de velden kunnen de planten op deze wijze goed en snel besproeid worden. Als de Di nosaurus niet uitgerust is met een reservoir kan' op deze plaats vracht „gehangen" worden. De wagen zichzelf automatisch. De „kapitein* aan het stuur behoeft slechts op een paar knoppen te drukken en de kis ten met groenten of fruit verhuizen van het veld naar de onderkant van de Dinosaurus. Amerikaanse inge nieurs zijn ervan overtuigd, dat de vrachtwagens, zoals deze nu nog door de straten rijden geheel verdrongen zullen worden door dit vol-automati- sche monster. Zo zal de Dinosaurus, de volautoma tische „hoogbenige" vrachtwagen, e' uitzien. De Dinosaurus is ontworpen ten behoeve van de landbouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 6