Duizend jaren Christendom in Rusland Hardhandige bekeringsmethoden der vorsten Waar de honden nog werken voor 's mensen bestaan VRIIDAG 27 IUNI 1958 DE LEIDSE COURANT Kerk en Staat waren vanouds nauw verbonden HET WAS IN HET JAAR 968 dat Wladimir tot het In het artikel „Godsdienst in de Sowjet XJnie" in onze uitgave van 6 mei j.l. gaven wij een beeld van de situatie waarin de Orthodoxe Kerk zioh bevindt onder het hul' dige Russische regiem. Ondanks vervolging, ondanks tegenwer king, heeft die Kerk zich weten te handhaven. Nog steeds is de in vloed van de monniken en de po pen zo groot, dat ook de commu nistische regering er terdege re kening mee moet houden. In on derstaand artikel geven wij een overzicht van de groei van de Orthodoxe Kerk en van de voort durende nauwe samenwerking die er door de eeuwen heen is ge weest met de Russische staat. De oude kroniekschrijver, waarschijnlijk een monnik van het beroemde Crypta-klooster Kiew, die omstreeks het jaar 1100 „Het verhaal van voorbije jaren" sa menstelde, vertelt uitvoerig de ge schiedenis van de bekering van het toenmalige Rusland tot het Christen dom. Zoals dat in die tijd meer ge beurde, was het de vorst, die het voorbeeld gaf en het volk volgde dan wel, al dan niet daartoe ge dwongen. Het was Wladimir, groot vorst van Kiew tussen 978 en 1015, die na veel wikken en wegen tot het Christendom overging en de Byzan tijnse ritus in zijn land invoerde. Die Wladimir ging beslist niet over één nacht ijs. Voordat zijn besluit viel, had hij gepraat met afgezanten van verschillende landen en hen uitvoe rig laten vertellen wat him geloof inhield. Toen had hij een commissie benoemd, die er op uit trok om ter plaatse een onderzoek in te stellen naar de waarheid van hun verhalen. Die commissie bracht ook een bezoek aan Constantinopel, het centrum van de Byzantijnse ritus, toen nog niet van Rome afgescheiden. Bij een be zoek aan één der kerken was de commissie diep onder de indruk ge komen van de plechtigheden en wel zodanig dat zij na hun terugkeer in Kiew aan Wladimir vertelden: „En de Grieken brachten ons in de ge bouwen waar zij hun God vereren, en wij wisten niet of wij in de he mel of op aarde waren". Wladimir gaf zich tenslotte ge wonnen, na er eerst nog eens een jaar over nagedacht te hebben. Toen zwoer hij zijn oude goden af en eiste dat ook het volk dat deed. Met dui zenden gelijk kwamen zij naar de rivier de Dnjepr om gedoopt te wor den. Kerken en kloosters werden ge bouwd, aanvankelijk alleen in de Steden zoals in Kiew, de toenmalige hoofdstad van Rusland, en in Now- gorod, het belangrijke handelscen trum in het Noorden. Later volgden de minder belangrijke plaatsen. Wla dimir zelf hield de teugels strak in handen. Als het nodig was stonden zijn soldaten klaar om bij de beke ring een handje te helpen. Hij was het dan ook, die de basis legde voor een voortdurende nauwe samenwer king tussen Kerk en Staat, een sa menwerking die tot beider voordeel werd uitgebuit en die in sommige perioden zó intens was, dat het volk geen onderscheid meer kon zien tus sen Kerk en regering. Christendom overging. Toch waren er vóór die datum ook al Christenen in Rusland, vooral als gevolg van het belangrijke handelscontract tussen dit land en Constantinopel. De grootmoeder van Wladimir, prinses Olga had zich om streeks 950 reeds bekeerd en door haar toedoen waren er al enkele kerken gebouwd in Kiew. Maar zelfs in de negende eeuw waren er van Constantinopel uit al pogingen ge daan om de Slavische volken te be keren. Cyrillus en Methodius, de apostelen van de Slaven genoemd, waren in het midden van de negen de eeuw al actief in Moravië. Hun grote verdienste is wel geweest dat zij enkele kerkelijke boeken in het Slavisch vertaalden en het Griekse alphabet geschikt maakten om daar in de Slavische taal te schrijven. ONDANKS DE HULP van de vor sten drong toch het Christendom slechts langzaam door buiten de ste den. De enorme uitgestrekte vlak ten, de bijna ondoordringbare wou den, maakten de verspreiding van het geloof tot een weinig aanlokke lijke taak. Ook het feit dat de be keringen vooral in de eerste tijden met nogal wat dwang tot stand wer den gebracht, was niet bevordelijk voor een natuurlijke uitbreiding van de invloed van het geloof. De „be keerden" gingen maar al te dikwijls na de doop door met de verering van him oude goden, want van de nieu we God wisten zij niet veel af. Om het geloof een werkelijke krachtige stoot te geven was een overheersing van de Mongolen no dig. Die Mongolen veroverden het land in het begin van de dertiende eeuw en het was eerst drie honderd jaar later, dat zij er de macht kwijt raakten. In die periode trokken de priesters door het land en brachten troost en hoop bij de bewoners. Maar gelijktijdig werd onder de Rus sen de idee verspreid, dat de heide nen, de Mongolen, uit het land moes ten worden verdreven. In het Chris tendom vonden boeren en stedelin gen een gemeenschappelijke grond voor het verzet tegen de overheer sers. Overal werden er in die tijd kerken en kloosters gebouwd en de invloed vooral van de monniken werd een belangrijke factor, ook voor de centrale regering, die zich ondertussen van Kiew naar Moskou had verplaatst. Toen eenmaal de Mongolen waren verdreven, begon van Moskou uit de verovering van de omliggende gebieden. De legers stad, heeft 1764, toen Catharina aan het controleren ging, reeds 19 dorpen met een totaal van ruim 2000 onder horigen. Terwijl de tsaar, die zich steeds de grootste buit toeëigende, in Ohazan 15.690 boerderijen zijn eigen dom kon noemen, bezat de kerk niet zo veel minder: 14784 boerderijen met ruim 60.000 lijfeigenen. DIE GROTE RIJKDOM van de Kerk bleek niet bevorderlijk voor de verspreiding van het geloof. Niet alleen zullen de oorspronkelij ke eigenaren het niet al te prettig gevonden hebben, dat hun bezit naar de kloosters ging, maar blijkbaar hadden de monniken het zó druk met het beheer van hun wereldlijke goederen, dat er geen tijd overbleef voor bekeringswerk. De staat had dan ook niet al te veel vertrouwen in deze geestelijke leiders en af en toe namen de wereldlijke machtheb bers de taak van de Orthodoxe Kerk over en begonnen op eigen gelegen heid aanhangers te winnen voor het Christendom. De staat meende op die manier een kern te kunnen vor men van betrouwbare aanhangers onder de oorspronkelijke bevolking van de veroverde gebieden. Wie tot het Christendom overging werd ge durende zes jaar vrijgesteld van het betalen van belasting. Ook werd dik wijls aan de bekeerden vrijstelling van militaire diensten verleend. Een grote gunst in een tijd waarin men wel wist wanneer de dienst be gon, maar zelden wanneer er een eind aan zou komen. Misdadigers werden de straffen kwijtgescholden als zij tot de Orthodoxe Kerk over gingen. Wanneer al deze maatrege len nog niet het gewenste resultaat opleverden, dan trokken de soldaten er op uit om systematisch dorp voor dorp te „bekeren". Terwijl de kerk zich in de buitengebieden bezig hield met het verzamelen van land, waren de bisschoppen in de steden niet minder actief als het er om ging de macht te veroveren. Toen in 1613 een nieuwe tsaar moest worden gekozen het huis Roerik was uitgestorven viel de keus op Michail Romanow, zoon van patriarch Philaret. Het spreekt van zelf, dat bij het bepalen van de keus de Kerk een belangrijke rol speelde en dat vader Philaret in de regering wel wat te vertellen had. Eerst Peter de Grote, hervormer op veler gebied, waagde het een begin te maken met het verkleinen van de macht van de Kerk. Het patriarchaat werd door hem afgeschaft. In de plaats daarvan kwam een Heilige Synode, waarin de vertegenwoordi ger van de tsaar een beslissende stem had. Niemand verzette zich te gen deze inmenging van de tsaar in werden op de voet gevolgd door de kerkelijke aangelegenheden; zó was monniken. Niet zo zeer omdat deze men er aan gewoon staat en kerk al£ vol ijver waren om ook in de nieuwe gebieden het geloof te prediken, maar veel meer om er bij te zijn als de buit verdeeld moest worden. Reeds in de zestiende eeuw waren er kloosters, die hele dorpen in eigen dom hadden. Een beeld van de rijk dom van de Kerk in de nieuwe ge bieden werd eerst goed gegeven, toen Catharina de Grote een inven taris liet opmaken van de bezittin gen van de kloosters, met de bedoe ling daar zo veel mogelijk van af te nemen. Het beroemde Spasski kloos ter te Chazan, dat volgens het kadas ter van 1565 slechts een paar boer derijen bezat en een winkel in de één geheel te beschouwen, dat men het als vanzelfsprekend accepteerde, dat de tsaar ook in de Kerk zijn ab solute macht kon laten gelden. Ook de opvolgers van Peter de Grote wensten geen patriarch meer naast zich te zien en het heeft tot 1917 ge duurd, tot de tsaar van de troon af stand deed, voordat er weer een pa triarch als hoofd van de Orthodoxe Kerk kon worden gekozen. TE dus een belangrijk deel van het bezit van de Kerk afnam en aan haar vrienden gaf, bleef er toch nog wel iets over. In 1917 waren er 54.000 kathedralen, kerken en kloos ters in het land, die gezamenlijk acht millioen hectaren grond beza ten en op banken het niet onaardige bedrag hadden staan vón een tien milliard gulden. Toch waren het niet die enorme bezittingen die de invloed van de Kerk bepaalden. Belangrijker waren de veertig duizend lagere scholen, verspreid over geheel Rus land, die eigendom waren van de Kerk. Door een volledige beheersing van het lager onderwijs, kon de Orthodoxe Kerk haar leer onder het volk levendig houden. Eén van de eerste daden van de bolsjewistische regering in 1917 was dan ook het in beslag nemen van die scholen, om zelf deze instellingen te kunnen ge bruiken voor propaganda. priesters van de Orthodoxe Kerk volop de gelegenheid gehad het geloof te verspreiden. En al zijn de door hen gebruikte methoden dik wijls aanveohtbaar, in die duizend jaar hebben zij de Russen gemaakt tot een gelovig volk, dat zijn gods dienst intens beleeft. Veel hebben de Russen zonder morren en zonder al te luid klagen geslikt. Zij werden on derdrukt door de tsaren, uitgebuit door de grootgrondbezitters, als vee verkocht gelijk met het land waarop zij moesten werken. Maar zij kwa men in opstand toen in het midden van de zeventiende eeuw patriarch Nikon een paar onbelangrijke wijzi gingen in de kerkelijke boeken liet aanbrengen. Alles wat deze patriarch deed was het opnieuw doen vertalen van verouderde teksten, die boven dien door het vele overschrijven af weken van de oorspronkelijke Griek se tekst. Het verzet dat toen los barstte had niemand voorzien. Tien duizenden gelovigen scheiden zich af van de officiële Orthodoxe Kerk. Zij noemden zich de starowery de ware gelovigen, in de geschiedenis beter bekend als de raskolniki de afgescheidenen of oud-gelovigen. On voorstelbaar wreed waren de vervol gingen, die deze grote bevolkings groep heeft moeten verduren nu Kampioen kauwgomkauwertje Dat men overal specialisten in heeft, bewijst deze foto wel van John Korbel, die letterlijk de laatste schooldag uitblies. Prompt verklaarde men hem tot de beste kauwgum-ballonnist van Denver (v.S.). Of er in de om geving ruiten zijn gesprongen, vermeldt de historie niet. de 17e eeuw begon als een kruis tocht voor het ware geloof. Enkele jaren lang wist deze Kozak grote gebieden van Rusland onder zijn be wind te houden en slechts met be hulp van het buitenland zag de re gering kans de opstand te onder- drukken. Honderd jaar later was het al bijna drie eeuwen lang. De staat,een oud-gelovige, de Kozak Poe- één met de officiële Orthodoxe Kerk, kon niet dulden, dat het gezag werd aangetast. Met duizenden tegelijk werden dan ook de oud-gelovigen eenvoudig uitgemoord. Dorpen wer den plat gebrand, de bewoners kwa men in het vuur om. Kloosters, die de zijde van de oud-gelovigen kozen werden door het leger bestormd en met de grond gelijk gemaakt. De monniken, die zich niet wilden be keren, werden opgehangen. Dat ook die monniken voor hun overtuiging wilden vechten en konden vechten bleek wel uit het taaie verzet van het Solowki klooster aan de Witte Zee. Eerst na een beleg van acht jaar zagen de regeringstroepen kans het klooster in te nemen. De grote volksopstand van Stenka Razin in gatsjew, die de geloofsstrijd deed op laaien en opnieuw de staat in ge vaar bracht. Zo groeide deze strijd om der wille van het geloof uit tot een strijd tegen het centrale gezag. Vele van de oorspronkelijke bolsje wieken, die de machtsovername in 1917 hielpen voorbereiden kwamen dan ook voort uit de kringen van de raskolniki, die een ervaring hadden van enkele eeuwen in de onder grondse strijd tegen tsaar en Ortho doxe Kerk. GEVE ONS MEER van der gelijke fabrieken" zei Chroes- tsjew in de Csepel staalfabrieken te Boedapest, op 9 april j.l. En al schaamde hij zich de naam van God te hebben gebruikt, traohtte hij met ,G° een grapje de indruk van zijn woord keus weer weg te werken. Het is niet de eerste maal dat partij-secre taris-premier Chroestsjew God er zo in het openbaar bij haalt. Dui zend jaar Christendom hebben een stempel gedrukt op de Russen en zoals ieder Rus is ook Chroestsjew in zijn hart bang voor die twee on bekende factoren, die in de Russische spreektaal zo dikwijls in een adem worden genoemd, God en de duivel, die zich een voudig niet laten weg cijferen door een mondvol Marxis- tische-Lenistische leuzen. Duizend jaar lang hebben monniken en popen beurtelings met God gedreigd en ge troost en als stok achter de deur stond altijd de duivel gereed om de poorten van de hel wijd open te gooien. Diezelfde God leeft ook nu nog onder het volk van het „Heilige Rusland", diezelfde duivel is ook voor de Sowj et-mens uit het tijdperk der raketten en der spoetniki een realiteit, waartegen je je beter met oude ikorcen kunt wapenen dan met portretten van Lenin, Stalin of Chroestsjew. Waar de mens tekort schiet, knapt de hond het op den die van oorsprong Jachthonden wa ren, die nu niet meer voor hun taak ge schikt zijn. geschikt gemaakt kan worden. Neen, het zijn honden als duitse staanders, poin- ters 'etter, en dergelijke, die voor dit ,iJn7oïke^Te''Isttmülêre^' werk geschikt zyn. De liefhebbers daarentegen, zoals wij b hier aantreffen, doen hun uiterste bes de goede kwaliteiten in de honden Kosten noch moeiten gespaard Eens de taak van de mens WE HOREN ze met elkaar spreken ove hun hobby en zien dan met welk eei als jager dit liefde zij hun dieren omringen. Velei zijn er, die geld noch moeite sparen WESEPE (P P) - Een hond zit keurig op een hoekje van het veld en wacht ls het h.eel e.rg lang geleden, toen de voortreffelijkste honden met primi op het bevel van zijn b.„ die weer in spanning naar de jury kijkt. „Ja, 5 Sr' gaat uw gang maar klinkt het en de baas geeft zijn viervoeter een de goede natuurkwaliteiten van zijn neus met goede eigenschappen kort bevel. Dadelijk begint de hónd met grote snelheid, steeds met zijn en ge.hoor kwijtgeraakt, met als gevolg, verder te gaan. neus in de wind, de luchtstromen op patrijzengeur onderzoekend, het veld £at hii hiervoor gebruik moest gaan ma- r li I r a ken van een trouwe bondgenoot, die nog af te speuren. Het is werkelijk interessant en wonderlijk zo n |achthond aan Wel over een fijne neus en een goed ge- het werk te zien. De baas heeft hem zo opgesteld, dat hij de wind naar hoor geschikte, de hond. De hond is zich toe heeft en nu gaat het dier als het ware laverend over het veld. Hij daarom vrijwel het oudste huisdier, dat gedragen, rent de gehele breedte af, keert en neemt een volgende strook, ongeveer vijf meter van de eerste verwijderd. Het gaat wonderlijk snel en vol span-r ning kijken eigenaar, jury en deelnemers toe. Plotseling houdt de hond in natuurlijke gaven, bij de strijd om het enkel woord, een enkele wenk is al vol- en verstart als het ware. Wat heeft hij ontdekt Even later gaat hij weer bestaan» bet bemachtigen van het dage- liilrsia vnpdsel. hond, die zijn baas moest helpen met zijn Hondei die zo werken, alsof ze denkende wezeni zijn. Zij hebben geleerd zich keurig ti het schot, halei de buit netjes voor de baas op, springer en zwemmen, dat het een lieve lust ii zijn daarbij uiterst gehoorzaam, eer lijkse voedsel. voorwaarts en er vliegen een paar patrijzen op. Het dier heeft het goed gedaan. Toen hij de patrijzen rook, stopte hij, hierdoor de jager attent makend op de aanwezigheid van wild. Daarna gaat hij op aansporing van zijn baas weer voorwaarts en stoot de patrijzen op, zijn meester aldus den"of"waakhonden!"in'lat'er 'tid'zin bij het wild brengend en de gelegenheid gevend te schieten. Hier draagt ie rassen gedegenereerd tot huisgenot echter niemand een geweer en er valt geen schot, want het is een wedstrijd die niets meer voor de kost behoef d< voor jachthonden, waarbij het niet om jachtbuit gaat, maar om de prestatie van onze viervoetige vrienden. Alsof ze denken HET IS werkelijk voortreffelijk wat de dieren presteren. Het lijkt of ze denken, want ze weten precies hoe te handelen. In sneltreinvaart wordt een terrein van behoorlijke oppervlakte afgezocht en een goede hond mist geen patrijs. Dat neemt niet weg, dat er hier heus nog wel eens een foutje gemaakt wordt en wel door dat de hond niet stopt en doorloopt, waardoor hij het wild plotseling doet opvliegen. De gemaakte fouten worden door de ju ry genoteerd en na afloop krijgt de hond een aantal punten. Zo krijgt iedere hond zijn eigen veld af te zoeken. Jagers en honden gaan geheel In deze sport op en wij nemen de gelegenheid te baat om onze begeleider en gastheer, de heer A- F. van der Wal, van de Koninklijke Ne derlandse Jagersvereniging, eens iets meer te vragen over de jachthonden- «port, zoals wij dit toch eigenlijk wel mogen noemen. Het is geen dressuur, die er met d« knoet wordt ingebracht, maar een ge» zijn alle honden werkhonden bruik maken van de natuurlijke eigen- geweest, hetzij jachthonden, herdershon- schappen van de dieren, waardoor eige naar en hond één geheel vormen, een team, dat elkaar begrijpt, zonder dat er een woord behoeft te worden gswisseld. generatie op generatie, op die Het spel met de jachthond is een prach- manier behandeld, hun goede natuurlijke tige sport voor iedere rechtgeaarde hon- kwaliteiten kwijtraakten. Zo zijn er hon- denliefhebber. (Nadruk verboden). Natuurlijk ls dé heer Van der Wal hier dadelijk toe bereid en we horen dan, iat het africhten van so'n hond in wezen ,alet zo erg moeilijk is, omdat er gebruik Deze klok, gemaakt van 25.000 eierschalen, hangt op het ogenblik in eamaakt wordt van typische raseigen- Bendorf bij Koblenz ter opluistering van de kerkwijding. De eierschalen schappen, die deze honden bezitten. Ei- zijn ingezameld door kermlsjongens als dragers van de „wereldlijke" genschappen als voorstaan, apporteren kerkwijding. Deze kermlsjongens moeten volgens een oude traditie jonge- rijn deze honden als het ware aangebo- mannen kijn die de leeftijd van achttien Jaar in het desbetreffende kermis-.ren. Men behoeft ook niet te denken, dat Jaar bereiken* [tedere willekeurige hond voor dit werk Vol belangstelling kijken bazen en honden naar de prestaties van een deelnemer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1958 | | pagina 6