i Cijters over de werkloosheid
in Leiden en omgeving
Milde straf voor „jeugdleider"
die zich in de bloemen zette
Meesterlijke kleuren en goede
combinaties in show van Riël
Een krachtig talent met
een bekende naam
Scherp
JO-KVP, afdeling Leiden
onlvangi min, Slruycken
Voortreffelijk recital van COR DE GROOT
VRIJDAG 7 MAART 1958
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 2
Leidse jongeman voor
Haagse Politierechter
„Een eigenaardige zaak", vond de
officier van justitie, en iiij vorderde
tegen de 18-jarige glazenwasser G.
M. uit Leiden 50 gulden boete of 20
dagen en een voorwaardelijke ge
vangenisstraf van één week met een
proeftijd van drie jaar. G. M. is de
jongeman, die begin december (om
streeks St. Nicolaas) üi het nieuws
kwam, omdat hij bij vele winkeliers
in Leiden bloemen, taarten etc. had
besteld en daarbij de namen van
solide fabrieken had opgegeven.
De officier omschreef het als „het
kopen van goederen zonder het oog
merk te betalen". Hij vond deze zaak
sympathieker dan de meeste ande
ren, omdat de jongeman niet zich
zelf, maar anderen heeft willen be
voordelen. Het gehele proces viel
ongunstig uit voor de jeugdige G. M.
die van de stommiteit, die hij heeft
uitgehaald veel spijt heeft.
De Haagse politierechter noemde
het misdrijf anders dan de officier.
Hij achtte meermalen gepleegde op-
Voorlichting over
de verpleging
Ifc
Tentoonstelling in
Academisch Ziekenhuis
Onder grote belangstelling uit me
dische kringen en uit kringen van de
verpleging, werd hedenmorgen in het
Academisch Ziekenhuis te Leiden de
tentoonstelling geopend, die beoogt
voorlichting te geven over het be
roep van de verplegenden.
In zijn openingswoord verwelkom
de de directeur van het Academisch
Ziekenhuis, dr. M. W. Jongsma, de
heer G. P. E. Weyer, chef van de af-
deling Sociale- en Personeelszaken
van de gemeente Leiden, die namens
het gemeentebestuur yan zijn be
langstelling blijk gaf, de decaan van
de medische faculteit der Rijksuni
versiteit te Leiden, prof. dr. P. J.
Gaillard, de directies van het Sint
Elisabethziekenhuis, van het Diaco-
nessenhuis, van de psychiatrische in
richting „Endegeest", de „Anna-kli-
niek" en de paedalogische kliniek
„Curium", alsmede een aantal me
dici en vertegenwoordigers van ver-
plegingsorganisaties uit Leiden cn
omgeving.
Spr. gaf een kort overzicht van de
geschiedenis van de georganiseerde
ergens in hun geheugen een waar
schuwingslichtje aan. Kees Verwey,
de schilder, die van heden af tot 14
april in de Lakenhal exposeert, is
een neef van Albert Verwey, dichter
verpleging, waartoe Florence Nigh- j en hoogleraar. En zijn oom heeft de
lichting bewezen. Overigens veroor
deelde hy G. M. conform de eis.
De tenlastelegging vermeldde on
der meer, dat verdachte op diverse
tijdstippen bloemhandelaren telefo
nisch belangrijke bestellingen heeft
gedaan onder valse naam, waarbij
hij de rekening naar bekende fabrie
ken had laten sturen. Hij had de
bloemstukken in ontvangst genomen
en bestemd voor het pas geopende
clublokaal waarin onder zijn leiding
jongens figuurzaagden, etc. Voorts
had hij boterletters, een fruitmand
en tientallen gebakjes, taarten enz.
laten bezorgen voor een bedrag van
281.in totaal
Verdachte zei, dat hij in het zie
kenhuis, waar hij werkte door
schoonmaaksters op het idee was
gebracht. De officie? wilde een zoda
nige straf vragen, dat verdachte hier
door niet in zijn beroepskeuze wordt
geschaad. Ter sprake kwam nog dat
de jongeman zich had laten fotogra
feren temidden vai. bloemstukken en
lachende meisjes. De officier hoopte,
dat de ouders de jongen in goede
banen zullen leiden.
Afscheid Pastoor
v. Rooyen
Nu Pastoor van Rooyen te kennen
heeft gegeven dat hij binnenkort Lei
den gaat verlaten, heeft zich een co
mité gevormd om hem een waardig
afscheid te bereiden.
Als officiële dag voor het afscheid
is vastgesteld donderdag 20 maart.
Het programma van deze dag luidt:
10.30 uur Plechtige Heilige Mis in
de kapel, Rapenburg 24.
12.00 uur Lunch met lopend buffet
in het Eigen Huis.
14.00 uur Receptie voor genodigden
van buiten de Rooms Katholieke Stu
dentengemeenschap.
16.30 uur Receptie voor de officiële
instanties binnen de Rooms Katho
lieke Studenten gemeenschap.
18.00 uur Diner in de Vergulden
Turk.
Inschrijving met contante betaling,
iedere dag in de Bestuurskamer op
het Eigen Huis. (Dit is een conditio
sine qua non.)
20.00 uur Instuif met informeel af
scheid in het Eigen Huis voor alle
studenten.
Leidse koopman
zwendelde
De auto weg bood geen uitweg
De ontdekking van zoveel fraude
heeft een 24-jarige koopman uit Lei
den ertoe geprikkeld, bij de politie
van de Sleutelstad een berouwvolle
bekentenis te doen. Hij bleek niet
minder dan zeven financieringsmaat
schappijen „er tussen genomen" te
hebben.
In Den Haag had hij twee auto's op
betalingsvoorwaarden aangeschaft en
deze daarna weer van de hand ge
daan. In vijf andere plaatsen in het
land herhaalde hij hetzelfde grapje
en bovendien huurde de koopman bij
een garagebedrijf in de Hofstad een
auto, die hij in Duitsland inruilde
voor een ouder karretje, waarbij hij
700 Duitse Marken toe kreeg. Deze
wagen verkocht hij weer in München.
Toen besloot hij, maar weer naar
Leiden terug te keren. Omdat hij die
„gang naar Canossa" te voet te be
zwaarlijk achtte, huurde hij er een
auto voor, waarmee hij zich te Lei
den bij de politie meldde.
BIOSCOPEN
ino: .Johnny knapt het op",
volwassenen. donderdag -
cyclus: ..Alexander de
Grote", 14 jaar.)
„De graaf van Luxem
burg" alle leeftijden,
or: „Nathalie", 14 jaar.
tnon: „De liefdesroman van een
koningin", alle leeftijden.
„Voorbij Mombasa dreigt
de dood", 14 jaar.
Kees Verwey in de Lakenhal
tingale, „De Dame met de Lamp", bij ontwikkeling van een klaarblijkelijk
haar lameuze hulp lijdens de Krim- overvloedig talent steeds met grote
Wanneer Leidenaars de naam Ver-1 ontdekt heeft, ga dan eens naar „De
wey horen of lezen, springt er wel ontheemden", evenals de beide vo
rige doeken een werk van de laatste'
jaren. Voor dit schilderij staande
voelt u, wat de kunstenaar heeft wil
len zeggen: dit zijn leegelopen zielen,
zonder nog éne verwachting! En
voelt tevens, dat dit niet Kees Ver
oorlog te Scutari (1854) het initia
tief genomen heeft.
belangstelling gevolgd.
Kees Verwey is nu 58 jaar en op eeri
Aan de hand van enige cijfers gaf'toppunt van zijn kunnen. Wij schrij-
hij een indruk van de grote vlucht, I ven met opzet niet „het" toppunt,
die de verpleging genomen heeft, I omdat wij ervan overtuigd zijn, dat
waarbij het karakter zodanig veran-1 Kees Verwey's scheppingsdrang hem
derd is, dat de verpleegster verple- I nog verder zal voortstuwen. Echter
ger) niet alleen de rechter- maar ook is het thans bereikte belangrijk ge-
de linkerarm van de medicus gewor-1 noeg om dankbaar te zijn voor een museum Boymans in Rotterdam, de
j i_ 4 4 Theer Ebbinge Wubbe. Hij wees erop,
wey's laatste woord is, dat men met
recht naar nieuw werk van hem uit
ziet. Voor wie de grote energie en
werkkracht van de schilder kent geen
vraag, maar een zekerheid.
De tentoonstelling in de Lakenhal,
die gisteravond plechtig werd geo
pend door burgemeester Van Kin
schot, werd zoals wij reeds zeiden
ingeleid door de directeur van het
den is. Er is een grote behoefte aan tentoonstelling van dit werk in Lei-
verplegend personeel. De verpleg:»>» den, de stad, waar Kees Verwey in
is geen routine geworden: de toege- de oorlog ook les gegeven heeft en
nomen verantwoordelijkheid heeft
het beroep geenszins doen devalue
ren. Dr. Jongsma noemde ook de so
ciale aspecten en de salariëring van
de verpleging verbeterd.
Niettemin is het beeld, dat men
over het algemeen van het beroep
van de verplegenden heeft, zeer on
volkomen. Ten einde te komen tot
een juister inzicht in verpleegsters-
(en verplegers) beroep, is door de
Rijksvoorlichtingsdienst, in samen
werking met de ziekenhuizen en
verplegingsinrichtingen te Leiden
deze tentoonstelling tot stand geko
men.
Na deze openingstoespraak begaven
zich de genodigden ter bezichtiging
naar de tentoonstellingszaal, na afloop
waarvan men een filmpje ging zien
over de onleiding tot verpleegster in
het St. Elisabethziekenhuis.
POTLOOD en GEF.ST
No. 512. Horizontaal: 1. Europeaan,
8. badplaats in Z.-Tirol a. d. Etsch, 10.
telwoord, 12. bakje, 13. foei, 14. be
dorven, 16. bron, 17. plaats in Gelder
land onder Maasdriel. 18. meisjes
naam, 19. tijdrekening, 20. boom, 21.
biersoort, 23. scheikundig teken voor
tin, 24. deel van een sleutel, 26. over
eenkomstig.
Verticaal: 2. voorzetsel, 3. achter
deel van de hals, 4. fundament, 5.
oude wijnmaat, 6. meisjesnaam, 7.
zonnescherm, 9. deel van Over., 11.
een weinig scheel, 13. gem. in N.-
wel aan leden van het aloude schil
dersgenootschap Ars Aemula Natu
rae.
Wie de „Schottenzalen" betreedt,
ziet daar allereerst een indrukwek
kende reeks aquarellen. Aquarelleren
is moeilijk, dat weet eenieder, die het
in zijn leven eens geprobeerd heeft.
Wat Kees Verwey met waterverf
doet, kan ronduit fenomenaal ge
noemd worden. De beheersing van
het materiaal is volkomen en niets,
maar dan ook niets is aan het toeval
overgelaten, zodat de poëtische wer
king volledig tot haar recht komt.
Vooral de bloemstillevens vallen op.
In zijn inleiding op de tentoon
stelling noemde de directeur van het
museum Boymans te Rotterdam, de
heer J. C. Ebbinge Wubben, deze
zaal met aquarellen zeer treffend
Brab., 15. baan voor balspel, 16. vra-oi
gend voornaamw., 21. vis, 22. eer, 24. duidelijk voorbeeld, maar hangt wat
„kamermuziek". Na deze kamermu- I
ziek komt dan een aantal études, een
reeks voortreffelijke, rake tekenin
gen, waarna de volle orkestratie
volgt van de grote zaal, waar het ene
prachtige schilderij na het andere
hangt.
En omdat de mens nu eenmaal een
neiging heeft tot schematiseren en
het opplakken van etiketjes, raakt hij
hier oprecht in verwarring. Want,
wat hem eerst impressionisme scheen,
lijkt al verder gaande hier en
daar op expressionisme uit te draaien,
terwijl de hedendaagse mode om met
het vlak te spelen de schilder ook al
niet onberoerd heeft gelaten. Ondanks
dit alles echter blijft Verwey's kunst
stevig geworteld in de grote traditie
van Breitner en Verster, terwijl zijn
gevoel voor de achtergrond van de
dingen ook het meest impressionis
tische landschap tot een gedicht
maakt. Zijn gevoel voor het wezenlij
ke, het waarlijk essentiële, maakt
hem dan ook tot een groot portret
schilder. Dichtere, schrijvers, schil
ders en beeldhouwers hebben voor
hem geposee.d: Albeit Verwey, Mari
Andriessen, H. F. Boot, Lodewijk van
Deyssel, Ernile Erens, Cornelis Veth,
Dire Coster, Dr. Victor E. van Vries
land, Coba Ritsema en J. C. Bloem
o.a.
En wilt u weten, wat wij precies
bedoelden met dat vraagteken tussen
impressionisme en expressionisme,
zoek dan nummer 88 van de catalo
gus op: „Het paardje". Ook het grote
doek bij de ingang van de tentoonstel
ling, nummer 86 „Carnaval" is een
dat Kees Verwey, die eerst na de
tweede wereldoorlog goed in het licht
van de openbaarheid is getreden, zich
op allerlei tentoonstellingen van een
bepaalde kant heeft laten zien, maar
nooit zo volledig als hier in Leiden.
Spr. onderstreepte ook het feit, dat
Verwey de traditie nooit heeft ge-
schuwd. Dat hoefde hij ook niet, om-
dat hij daarvoor een te sterke per
soonlijkheid bezat. Zo kan hij natura
listisch zijn en streven naar een ex
pressie, die de impressionistische be
perking doorbrak. En zo hebben zijn
werken, die zowel teer als krachtig
kunnen zijn, meer dan alleen visuele
waarde
De tentoonstelling in de Lakenhal
duurt tot 14 april. Daarna is zij te
zien in Breda, in het cultureel cen
trum „De Beyerd" van 10 mei tot 16
juni.
C. TH. WILBEfRT-REISBERMAN.
Een van de creaties in de mode
show van „Couture Riël" droeg de
aanlokkelijk titel van Gourmet
daarmede is de smaak van de ge
hele show goed omschreven. De col
lectie was samengelezen door
„fijnproever" en wat ons vooral c
trok was de aardige combinaties in
kleur en dessin.
De couture van Riël is niet buite
nissig. Natuurlijk moet men rekening
houden met de verkoopbaarheid van
de modellen. Er liep een enkel „zak
je" of „hemdje" tussendoor, maar de
speaker haastte er zich bij te ver
tellen, dat er ceintuurtjes bijgeleverd
worden, die het zakkerige of hem-
derige van de modellen met een en
kele handbeweging kunnen opheffen.
Onze bewondering gaat uit naar de
English fashion, die in een serie
zomerjurken onder de verzamelnaam
van „Sambo" naar voren kwam.
Jacques Heim was de naam, die in
verband met de Franse couture het
meest werd genoemd. Kenmerkend
voor de huidige mode, zijn de af
staande kragen en niet te ver
geten de roklengte, die zichtbaar
Propagandabijeenkomst
in St. Antomus Clubhuis
Onlangs heeft het Staten-Kringbe-
stuur de J.O.-K.V.P. afdeling Leiden
verzocht een grote propaganda-avond
te organiseren, met het doel: de ver
kiezingen voor de Prov. Staten in de
belangstelling van de katholieke kie
zers te plaatsen.
A.s. dinsdagavond komen nu Z.Exc.
Minister Struycken en de voorzitter
van de KVP-fractie in de Prov. Sta
ten, Jhr. van Nispen tot Pannerden
spreken over „de Staten\*erkiezin-
gen 1958".
Het zal de jongeren Organisatie 'n
eer zijn, KVP-leden en belangstel
lenden op deze avond te mogen be
groeten.
De muzikale omlijsting zal worden
verzorgd door de jonge, reeds alom-
bekende, Leidse pianist: Joop Stok-
kermans.
Het belooft een echte ouderwetse
KV P-knalavond te worden, vooral
daar de KVP leden uit de buitenge
meenten, grote belangstelling aan de
dag leggen voor deze regiopale bij
eenkomst.
J.O.-LEIDEN.
!>IPLOMAZ\VEMMEN TE LEIDEN
Gisteravond is in de Leidse Over
dekte onder auspiciën van de Leidse
zwemvereniging de Golfbrekers voor
het diploma gezwommen. Een 80-tal
jongens en meisjes heeft het diploma
behaald. De namen luiden:
Meisjes, diploma A: Elly v. d. Zee,
Annelies Ammerlaan, Corry Kittenis,
Els de Munk, Laura Castelijn, Ma
rianne v. Brussel, Joke de Groot,
Joke Verhoeven, Els Frielink, Joke
van Berge Henegouwen, Marijke Jan
sen, Ansje Tetteroo, Joke Lansdaal,
Marianne Berends, Gerda Kardelaar,
Hanneke Kap, Lydia van Loef, Loes-
je van Velzen, Bep Schukking, Hen-
ny Egberts, Greet Baerken, Tine de
Wit, Johanna Minderop, Toos Voge
lenzang, Jopie de Heyden, Marianne
v. d. Linden, Elly Zandvliet, Betsy
van Lochem en Felicia Boogers.
Jongens, diploma A: Frans Dick-
hoff, Benny Juffermans, Henny Juf
fermans, Dick van Nieulande, Theo
Prins, Jos Walenkamp, Wilbërt Het-
tinga, Theo Post, Louk van Deven
ter, Paul Rijnbeek, Johnnie ter Beek,
Sjef Rosdorff, Jan van Benten, Ben
ny Ramakers, Gerard Spendel, Frans
van Zandwijk, Han Damen, Martien
Kortekaas.
Meisjes, diploma B: Toosje Verver,
Tony Heemskerk, Ans Gottenbos,
korter is dan het vorig seizoen. Aar
dige, draagbare strandpakjes toonden
ook de mannequins, pakjes, die al
tijd tot een zonnige zomerjurk ver
volmaakt konden worden. Wij von
den het te waarderen, dat de man
nequins verschillende maten en ook
verschillende leeftijden van het
„vrouwdom" vertegenwoordigden.
De koopsters-in-spé, konden hier
door een onpartijdige indruk van
haar mogelijkheden krijgen. Tot slot
noemen we van deze aardige show
nog de regenjassen, die lieten zien,
dat ook in ons vochtige klimaat de
vrouw een vrolijke noot in het weg
verkeer kan zijn. Zeer geslaagd wa
ren ook de cocktail-japonnen. Kleur
Speelde hier een belangrijke rol. De
hoeden van Messchers modehuis wa
ren zeer dikwijls even onmisbaar als
„zout in het ei". We zagen aardige
modellen in het charmante Breton
genre. Ook de hoeden a la Garbo
doen weer opgeld.
Vóór honderd jaar
Uit de Leidsche Courant van
Vrijdag 7 Maart 1858.
Advertentie: Voor het Weeshuis
te Katwijk aan den Rijn is bij
ondergeteekende nog in druk
ontvangen: 49.50, in vier cou
pons, ieder van f 12.37'lt, als „het
eerste offer met een diep ge
wond liart gebragt door de Wed.
J. R. C." Chr. Krabbe.
Advertentie: Te huur een burger
Huis en fraaije Tuin, aangenaam
gelegen in de Gemeente Oegst-
geest nabij de R.K. Kerk; franco
te bevragen bij B. Papot, van het
Wurmonder Hek.
AUDIëNTIE
BISSCHOP VAN HAARLEM
Mgr J. P. Huibers, Bisschop van
Haarlem zal dinsdag 11 maart a.s.
geen audiëntie verlenen.
r\E PIANIST, Cor de Groot, speel-
de gisteravond voor de leden van
de Leidse Kring een groot program
ma met de voortreffelijkste toon-
scheppingen. 't Is vaststaand: Cor de
Groot is een ras-pianist, hij heeft een
enorme dispositie voor het instru
ment en z'n fameuze techniek en
prachtige aanslag stellen hem in staat
zonder enige belemmering zijn mu
zikale belevenis weer te geven.
Eerst speelde hij vóór de pauze
uitsluitend Beethoven: de sonate in
d kl. t. en die in D gr. t. uit op. 31
en 28. Hier gaat de componist al de
nieuwe wegen, die hy zelf gezegd
had, te zullen inslaan. Een Largo-
aanvang; een gejaagd haastig ant
woord in 't Allegro. Een mooi zan
gerig thema in 't nu volgend Adagio
en een pikant rhythmus als hoofd
kenmerk van de Finale. De hieraan
volgende sonate (in D gr. t.) ver
heugt zich in algehele bemindheid,
een werk even gelukkig van vinding
als welgeslaagd in de uitvoering;
mooie vriendelijke thema's en fraai
voor 't klavier geschreven. De inter
pretatie van de fameuze pianist was
van het hoogste niveau, verdiept en
kunstzinnig beheerst en belangrijk
zyn de opvatting van deze kunste
naar. Waar Beethoven zich van een
meer lyrische kant betoont, of meer
levendig zich uit, daar is de pianist
volledig aan de zijde van de compo
nist. Een ware ovatie viel hem ten
deel.
T^A DE PAUZE waren het drie
Etudes van Debussy, wél zó ge
schreven, om te bevestigen, dat diens
werken met recht beschouwd worden
als de meest tekenende uiting van de
toonkunstenaar, de nationale dane
sublimeerde. De 3e Danza Espanolas
verplaatst ons naar Gallicië, waar
Granados' moeder geboren werd.
Men betoonde zich in zo hoge mate
enthousiast na het ongelooflijk zwa
re recital, in top-vorm volbracht, dat
de pianist zich opnieuw voor de vleu
gel zette en nog een paar toegiften
speelde, waarbij hij het bij de Span
jaarden (die hem zo voortreffelijk
liggen) heeft gehouden, 't Was een
prachtige kunstavond.
J. KORTMANN.
Drijfzand
Uitnemend toneelspel
van de ,Timdelerclub'
Een geforceerde wending ten goede
in een toneelstuk, dat geheel op onge
luk en haat schijnt afgestemd, kan al
gauw tot een „draak" bestempeld
gorden. De chr. toneelgroep „Timde-
lerclub" had gisteravond in het St.
Antoniusclubhuis met haar enthou
siast spel het meest afwijsbare stuk
nog wel aanvaardbaar kunnen ma
ken. „Drijfzand" was zo'n probleem
stuk, waarin mensen van een mislukt
leven probeerden te maken wat er
van te maken was; geheel op eigen
kracht, zonder steun te zoeken bij
een hogere macht dan hun eigen in
zicht en trots.
Het leven in de afgelegen binnen
landen van Australië, 't ploeteren op
een kopermijn kunnen hard zijn. Dit
ondervonden Barbara, weduwe en
onderwerp van roddelpraatjes, haar
boeiend zijn zij gespeeld. Vervolgens
Ravel's „Oiseaux tristes", zwaar
moedig, buigzaam en vol sfeer.
Wij bewonderen de gedaante die
het sepl van De Groot haeft aange
nomen. De eigenaardig ingetogen
klaviermuziek van de Spanjaard
Monpou was in romantische tinten
gehouden. De sterk nationale muziek
van Albeniz' Granada vierde hoogtij,
terwijl Granados, allereerst Spaans
Rietje de Heyden, Yvonne Stolwijk,
Plony van Leeuwen, Loes Balleur,
Anneke Belt, Dorientje Buis, Miekp
Oude Alink, Afra Brandt, Bertha
Scheffers, Ria Lagerberg, Willy Vis
ser, Gemma Buis, Thea Kroon, Irene
Veldhuizen, Joke Jansen, Jopie
Kroon, Cabie Kroon, Rozemarie Wijs
man, Ans v. d. Linden, Ineke Pouw,
Els de Vrind, Rosemarie Genemans.
Jongens, diploma B: Jos Kenting,
Toon Timp, Harry Scheffers, Gerard
JÖfferhoff, Henk Boetekees, Jacques
Boetekees, Pim Biegstraten.
Het examen werd afgenomen door
de heer H. v. d. Reyden, official van
de K.N.Z.B.
bruto (afk.), 25. afkorting van dyne.
Oplossing morgenavond.
Oplossing No. 511. Horizontaal: 1.
does, 4. spek, 7. Dan, 8. ruit, 9. arme,
11. kristal, 14. alp, 15. beramen, 19.
roep, 20. rode, 21 age, 22. mees, 23.
enig.
Verticaal: 1. darm, 2. edik, 3. sa
traap, 5. port, 6. keel, 9. asperge, 10.
mat, 12. Ilm, 13. beo, 15. Bram, 16. re
de, 17. noen, 18. leeg.
ongunstig.
Het paardje is een speelgoed-paard,
van hout, en het is weergegeven met
een scherpe observatie van het wezen
van dat hout, zoals kinderen dat zou
den doen. Anderzijds is de hele sfeer
eromheen die van de droom en ook
het paardje zelf is daarin opgenomen.
Met de werking van licht en scha
duw heeft dat weinig te maken, met
poëzie des temeer. En wanneer u dat
In een persconferentie heeft de
directeur van het gewestel. arbeids
bureau te Leiden vanmorgen de cij
fers gegeven over de werkloosheid in
Leiden en omgeving. Het zijn cijfers,
die tamelijk gunstig afsteken bij de
landelijke aantallen. De xoerkloosheid
in het gewest Leiden bedraagt met
1232 werklozen 3 procent van de be
roepsbevolking. Indien men in aan
merking neemt, dat het percentage
voor geheel Nederland 3,8 is en in
Drente zelfs 13 procent, ligt dit Leids
percentage gunstig.
Het percentage werkloosheid in
Z.-Holland bedraagt 2.3, maar hier
op is de activiteit, welke nog in de
metaalindustrie (scheepswerven) in
Rotterdam en omgeving bestaat van
invloed. De volle orderportefeuilles
worden hier afgewerkt. In Leiden
doet de toeneming van de werkloos
heid zich het sterkst gevoelen in de
bouwnijverheid. Vooral het gebrek
aan ondernemingslust in de particu
liere bouw drukt hierop zyn stempel.
Particuliere bouwers kunnen niet
aan kapitaal komen en bovendien is
het niet zeker of zij hun nieuwbouw
aan de man kunnen brengen. Daar
naast is ook van invloed het feit,
dat toevallig omstreeks de jaarwis
seling belangrijke objecten in Lelden
voltooid werden. We denken onder
meer aan de flats op de 5 Meilaan,
torenflat etc.
Metaal
In de metaalnijverheid kan men
wat de grote bedrijven betreft slechts
spreken van selectie-ontslagen. Wel
heeft de idee van „we kijken de kat
uit de boom" invloed op het aanne
men van nieuw personeel. Enige
kleinere bedryven hebben echter wél
klappen gekregen en één bedrijf is
eind vorig jaar zelfs geliquideerd.
Dit alles heeft wel invloed op de
cijfers van de werkloosheid in de
metaalnijverheid.
Textiel
Het sterkst doet zich de omslag in
de conjunctuur gevoelen in de tex
tielnijverheid. Het getal werklozen is
hier gering, maar in alle bedrijven
wordt in aanzienlijk verkorte ar
beidstijd gewerkt. Men zou er uit
concluderen, dat de fabrikanten goe
de hoop hebben, dat er binnen niet
te lange tijd veranderingen ten gun
ste komen.
In Leiden staat ook nog een groepje
gerepatrieerden uit Indonesië inge
schreven, dat wat plaatsingsmoeilyk-
heden biedt, omdat de meesten van
hen aan zeer goede salarissen ge
wend waren.
Verdeling over de gemeenten
Per 31 januari waren de volgende
getallen werklozen ingeschreven:
Leiden: 956, Voorschoten 55, Alke-
mad 95 (seizoen!), Oegstgeest 39,
Warmond 29 en Zoeterwoude 24.
Cijfers
Aantallen werklozen: februari 1958
1182 (w.o. 40 op A.W.-obj.); januari
1958 1232 (w.o. 60 op A.W.-obj.);
februari 1957 305; januari 1957 387;
januari 1952 2900.
Franse muziek. Weergaloos knap en vader Ben ter Schoot, directeur van
- - - de mijn, en dat ondervond ook Klaus
Arkels, werkmeester op de mijn, die
ondanks zijn hardheid een eerlijke
vent blijkt en in staat liefde voor een
vouw, in dit geval Barbara, op te
brengen. Het verdere verloop van het
stuk, dat werd geschreven door Mare
Fontenel en Oscar Ferket, is een aan
eenschakeling van intriges en het in
opspraak brengen van Barbara, die
in dit „drijfzand" ten onder dreigt te
gaan. Wanneer dat kleine gemeen
schapje van blanken door haat en
nijd op het punt staat onder te gaan
een moordaanslag vormt het hoog
tepunt komt ineens de wending en
ontdekt Barbara, dat zij van de man
houdt met wie zij getrouwd is uit
plichtsgevoel en boetebesef maar wie
zij tot nu toe geen liefde had kunnen
geven.
Over het spel kunnen wij ons
slechts zeer waarderend uitlaten.
Verliep het aanvankelijk wat stroef
tussen Barbara (Riet Krispijn-de
Wolf) en Klaus Arkels (Ton v. d.
Berg), in het tweede en derde bedrijf
waren zij geheel los gespeeld en voor
al mevr. Krispijn bereikte een grote
hoogte. Zij wist het karakter van haar
moeilijke rol op de juiste manier
weer te geven. Een kostelijk figuur
was ook Hans v. d. Kwaak in zijn
vertolking van de oude Orke, die het
geweten in het drama met zijn wijs
heid wakker hield.
Ook Wim Ouwerlcerk, als Ben ter
Schoot, boeide dooi zijn vaderlijke
liefde voor Barbara en zwakheid te
genover zijn echtgenote. Eugène de
Geus was als Jesse Meffries een on
betrouwbare en misdadige minnaar
van Barbara en deed dit op de manier
zoals wij graag van onbetrouwbare
en misdadige minnaars op de planken
willen zien.
Gérar van Kamp en Agnes Ouwer-
kerk-v. d. Blij vertolkten zeer aan
nemelijk Adeline, Bens echtgenote,
en Dina, het dienstmeisje. De regie
was in handen van Herman Kres. Het
viel ons op, dat in het tweede bedrijf,
dat een jaar later dan 't eerste speel
de, Klaus nog steeds in hetzelfde flod-
derpak gekleed ging
De souffleur had vooral in het eer
ste bedrijf iets minder „enthousiast"
moeten zijn; de toehoorders op de
eerste rijen behoeven niet alles te
weten. Overigens veel hulde voor de
ze avond van zeer goed gehalte.
Toelichting
Het werkloosheidscijfer bewoog
zich van maartjuli om de 200; in
september en oktober deed zich een
lichte stijging voor; daarna is het
snel opgelopen, t.w.: november 540,
december 974, januari 1232.
De maand februari geeft een zij
het bescheiden daling te zien (50),
zulks in tegenstelling met de lande
lijke cijfers.
Verdeling
Bouwnijverheid: febr. 1957 geregis
treerd aantal werkloze mannen 56;
febr. 1958 geregistreerd aantal werk
loze mannen 301.
Metaalnijverheid: febr. 1957 gere
gistreerd aantal werkloze mannen 3;
febr. 1958 geregistreerd aantal werk
loze mannen 142.
Textielindustrie: febr. 1957 gere
gistreerd aantal werkloze mannen 5;
febr. 1958 geregistreerd aantal werk
loze mannen 44; febr. 1957 vallende
onder een verkorte arbeidstijd: gene;
febr. 1958 in verkorte arbeidstijd
werken (althans vergunning afgege
ven): 313 mannen en 190 vrouwen.
Losse arbeiders: febr. 1957 gere
gistreerd aantal werkloze mannen 83;
febr. 1958 geregistreerd aantal werk
loze mannen 237.
Dienst der apotheken. Leiden:
Apotheek van Driesum, Mare 110,
tel. 20406. Oegstgeest: Apotheek
Oegstgeest, Wilhelminapark 8, tel.
26274.
Agenda Leiden
VRIJDAG, 7 MAART
Academisch Ziekenhuis. Opening
Tentoonstelling voorlichting over het
beroep van verplegenden. 11 uur v.m.
ZATERDAG 8 MAART
Stille Omgang. Lof Hartebrugkerk
22.30. Vertrek bussen vanaf de Mare
23.15.
Leidse Gymnasiastenverbond „Uno
sumus animo" Lustrumviering, re
ceptie bestuur 15,3017.15 uur nam.
in Aula Gymnasium Fruinlaan; Op
voering Sophocles' „Aias", schouw
burg, 8 uur nam.