Toneelgroep „Vondel" - weer de oude speelde een charmante „Patsy" Originele tentoonstelling Prenten van Paul Schuitema Litteris speelde „Ninotchka" Salzburger Marionetten spelen „Fledermaus" MAANDAG 4 NOVEMBER 1957 DE LEIDSE COURANT PAGINA 5 De leden van de K.A.B. uit de wijk „St. Petrus en Lodewijk" hebben gisteravond genoten van een aardig blijspel, „Patsy" dat door de toneel groep „Vondel" in de grote Burcht zaal voor 't voetlicht werd gebracht. Na tal van ups en downs hoe kan het anders in twee en zestig jaar is de Kj\.B.-toneelgroep „Vondel" door bezieling van de regisseur, de heer H. W. de Bruin, zo juist over een „down" heengekomen en het ziet er naar uit, dat de eerst volgende, onbepaalde tijd op zich zal laten wachten. Tenminste, als „Von del" blijft spelen, zoals zij dat nu doet. De heer De Bruin staat namelijk op het standpunt, dat het voldoen aan moderne eisen van toneel-aankleding en van „vaart" in het spel de twee onmisbare elementen zijn voor aan trekkelijk toneel. Door het opvoeren van „Patsy" heeft hij zijn stelling tot veler genoegen bewezen. Onder de aanwezigen waren de deken van Leiden, mgr. W. P. M. Haring, pastoor W. E. Blok, geeste lijk adviseur van de organiserende K.A.B.-wijk, oud-voorzitter en oud- „Vondelspeler", de heer J. v. Ooijen en verschillende afgevaardigden van K.A.B.- en K.A.V.-wijkbesturen en van „Herwonnen Levenskracht". Het spel begon, na een kort wel komstwoord je door de wijk-voorziter de heer C. J. v. Leeuwen, die de lange staat van dienst van de toneel groep memoreerde en de toeschou wers een genoegelijke avond toe wenste. Gezellige comedie. Er hing in het huis van de familie Harrington niet bepaald een gezellige sfeer. Maar hoe zou dat ook kunnen, waar moeder May Harrington meen de dat haar jongste dochter, Patricia, „per ongeluk geboren" was. In die gedachte werd ze gesteund door haar verwende dochter Crace. Maar vader Harrington deelde die onvriendelijke mening geenszins. Patsy wordt verliefd op dé man, die Crace het hof maakt. Waar het aanvankelijk op lijkt, dat de gevoe lens niet wederzijds zijn, meent Pat sy het jachtseizoen te moeten openen. Ze vindt liefde „net kiespijn: als je er niet zeker van bent, ben je zeker niet verliefd". Daarom moet ze, om er achter te komen, hoe het „slacht offer" over haar denkt, zijn hulp in roepen voor een ongelukkige liefde. Inmiddels komt de ruzie thuis tot een hoogtepunt, omdat Patsy uit eerlijkheid een behaalde prijs terug stuurt en daarmee de familie in het krantennieuws trekt, tot grote woede van ma, die goed (noch kwaad) van Patsy wil horen. Patsy al gewend aan het gekrakeel, laat haar romance dóórgaan en wordt in haar pogingen gesteund door vader. Die moet haar eerst nog eens de tranen drogen hetgeen met jaloerse blikken vanuit de zaal werd gadegeslagen voordat het tij tóch nog gunstig wordt. Dat gebeurt pas, nadat de zure May Harrington zich heeft bekeerd en de boze zus haar geliefde heeft terug gewonnen. Jubileum van C. H. Steenwinkel Zaterdag herdacht de heer C. H. Steenwinkel het feit dat hij vóór 25 jaar in overheidsdienst is getreden. De jubilaris, thans verkzaam bij het Gewestelijk Arbeidsbureau te Leiden als chef van de afd. Textiel, was vergezeld van zijn vrouw en vier van zijn kinderen. In een feestelijk ve^ierde kamer waar het gehele personeel aanwezig was, werd de heer Steenwinkel toe gesproken door de heer M. v. Rijs wijk, die namens de directeur-gene raal voor de Arbeidsvoorziening de jubilaris dank zegde voor de wijze waarop hij gedurende deze vijf en twintig jaar zijn beste krachten aan de dienst had gegeven. Hij liet zijn felicitatie vergezeld gaan van het ge bruikelijke cadeau onder couvert. De heer Hazelhoff, directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau te Leiden roemde de accuratesse en ar- beidslust van de jubliaris en prees in hem vooral het grote sociaal gevoel dat in zijn werk steeds ove-tuigend naar voren trad. Spreker betrok in zijn felicitatie teve. mevrouw Steen winkel en de aanwezige kinderen. De heer Buik, sprekend namens het personeel van het Gewestelijk Ar beidsbureau Lisse, herdacht de jaren aldaar door de jubilaris doorgebracht en bracht de hartelij" gelukwensen over. De heer Smit sprekend namens het personeel van het G.A.B. Leiden bracht in een geestig toespraakje de prettige samenwerking naar voren en besloot zijn irtelijke woorden met het overhandigen van enkele ca- deaux. De heer De Munnik dankte even eens voor de prettige wijze waarop de jubilaris met zijn college's samen werkt en wenste nog vele jaren in ri'ksdisent toe. De jubilaris dankte in welgekozen woorden de sprekers van die middag voor hun hartelijke woorden, een dank die in de eerste plaats gericht was tot God die hem de kracht en de lusl heeft geschonken zijn werk naar beste vermogen te /ervullen. Hij sprak de wens uit dat het hem gegeven mocht zijn nog vele jaren in de kring van zijn collega's zijn krach ten te mogen geven aan het mooie so ciale werk van de arbeidsbemidde- line- Met een prettig samenzijn onder het genot van een kopje koffie werd deze huldiging besloten. Goed debuut. De toewijding, die alle spelers en speelsters zonder uitzondering toon den hebben he toptreden van „Von del" tot een groot succes gemaakt. Tot dat succes heeft op de eerste plaats bijgedragen mej. P. v. Haaste ren, die in debuut de hoofdrol ver tolkte. Ze gaf zich geheel natuurlijk en origineel. Moeilijk waren evenzeer de rollen van May (mevr. S. Duin dam) en Crace (mej. B. Verhoog), die gedurende het gehele spel onsym pathiek moesten zijn. De heer K. Mank als Tony was naar onze smaak te schuchter. De moeilijke kwestie zat hem kennelijk een beetje dwars. De voorziter, de heer Van Leeu wen, heeft aan het eind van de avond regisseur en spelers van harte dank gezegd, waarbij hij de makers van de coulissen en de schenker van de meu bilering in zijn dank betrok. Voorts deed spr. een beroep op adspirant-toneelspeelsters en spelers, zich te melden bij het bestuur van de K.A.B.-toneelvereniging „Vondel". De avond werd besloten met een gezellig samenzijn onder leiding van Henny Boes, waarbij de muziek werd verzorgd door „The Rythme Club" met Theo Wisse. LEIDSE KLEUTERLEIDSTERS BIJEEN Men schrijft ons: De kleuterleidsters van de Kring Leiden van de St. Augustinus Ver eniging kwamen woensdag 30 okt in vergadering bijeen in één der za len van het Gulden Vlies. De voorzitster, mej. A. Righart v. Gelder, opende de vergadering met de christelijke groet en heette alle leden hartelijk welkom. In het bij zonder de spreker van deze middag, dr. W. P. Theunissen uit 's-Herto- genbosch. Na het huishoudelijk gedeelte sprak dr. W. P. Theunissen over het samenspel tussen hemel en aarde, een indringende kijk op de tijd, waarin wij leven. Spreker voerde ons in gedachten mee naar de landen achter het IJze ren Gordijn en toonde verschillende prachtige ikonen, waaruit met name de Moeder Gods-verering blijkt in de landen achter het IJzeren Gor dijn. Als intermezzo werden ver schillende platen met Russisch- religieuze muziek ten gehore ge bracht. Dank zij de medewerking van de heer M. J. van der Fluit, kwam de muziek prachtig door. De voorzitster bedankte dr. W. P. Theunissen voor zijn prachtige lezing en ook de heer Van der Fluit voor zijn medewerking. Na het stellen van nog enkele vragen door de leden, werd deze vergadering gesloten. Het zoeken werd hem een obsessie In het prentenkabinet van de Rijks universiteit werd zaterdagmiddag door de heer J. J. Beljon, directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag, een tentoonstelling geopend van prenten van Paul Schuitema. Schuitema had nog nooit geëxpo seerd en hij zou er zelf niet aan ge dacht hebben dat te doen, ware het niet dat hij naam had gemaakt als avant-garde fotograaf. Op zoek na"£r enkele van zijn foto's' ontmoette men in het prentenkabinet namelijk prenten van zijn. hand, die wel zó interessant waren, dat ze de publiciteit waard geacht werden. En inderdaad:: interessant is het tentoongestelde werk, hoewel men, als prentenliefhebber afgaand op de aankondiging naar alle waarschijn lijkheid niet zal vinden wat men ver wachtte. Het betreft hier namelijk niet een verzameling van afbeeldin gen, die op de gebruikelijke wijze ender potlood ot penseel of op de steen ontstaan zijn. Om de prenten te begrijpen is het noodzakelijk, iets te weten over de kunstenaar en de toegepaste tech niek. Veelzijdig en experimenteel. Paul Schuitema, leraar aan de Ko ninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. werd opge voed als kunstschilder waarbij hij zich aanvankelijk speciaal toelegde op portret- en .figuur studies. In de kunststromingen na de eerste we reldoorlog richtte hij zijn aandacht ook op fotografie en binnenhuisar chitectuur; later eveneens op recla meschilderen en standbouw. Hier door ontwikkelde zich ook de graficus in hem. Als leraar in de reclamevak ken werd hij daarop benoemd aan de Haagse Academie.. Zijn omgang met de immer criti- sche jeugd is een blijvende stimu lans, een uitdaging, waardoor hij zich gedwongen voelt nieuwe kwaliteiten te zoeken in bestaande technieken. Met andere woorden: Paul Schui tema zoekt voortdurend naar nieuwe mogelijkheden om zijn gevoelens in te uiten en bij die experimenten ontloopt hij de harde critiek niet. „Conflicten vindt ik erg plezierig; ze brengen een beetje leven om je heen!" is zijn mening. Zelfs staat hij in hoge mate vrij tegenover zijn scheppingen. Ze vor men niet zijn broodwinning en ont- SIONSBARAK GESLOOPT? De barak in de Sionssteeg herbergt thans nog drie gezinnen. In overleg met het gemeentelijk bureau voor huisvestig wordt voortgegaan met de pogingen tot ontruiming. Na de ont ruiming worden de bewoonde ruim ten onbruikbaar gemaakt. Zodra alle woningen zijn ontruimd zal sloping van het gebouw onder ogen worden gezien, mede in verband met de ver dere sanering in de Camp. Uit de memorie van antwoord van de gemeente Leiden: De velden in het -portpark aan de Kikkerpolder zijn gereed. Zij kunnen evenwel niet worden gebruikt, voor dat althans een strikt nodige, doch aan de eisen voldoende, sportaccom modatie is aangebracht. Al het mo gelijke zal worden gedaan om zulks zoveel mogelijk te bespoedigen, het geen in velband met de bestedings beperking geer eenvoudige opgave is. staan daardoor geheel argeloos. Al leen het eindproduct kan hem boeien. Schuitema ziet zijn werk niet als „prenten". Een bepaalde techniek gebruikt hij niet en al evenmin is er sprake van vermenigvuldiging. Daarom ziet hij elk van zijn pren ten als „een grafisch ontstaan geval" en hij brengt dat ook in de naam van zijn procédé tot uiting. Het merendeel van de tentoonge stelde stukken zijn „mono-litho's". Hieronder verstaat Schuitema een al dan niet tevoren1 ingerold papier op de achterkant waravan hij heeft geschetst, terwijl het op de natte linosteen rustte. Het effect is dikwijls bizar maar we hebben verschillende gezien, die zeker niet onvriendelijk aandeden en zelfs boeiden door kleur en wonder lijke vormen. Eigen sfeer. Het gevolg van de geheel afwij kende werkwijze van de Haagse le raar is, dat hij vaak een hele serie variaties creëert op één thema, Van welke ontwerpen het merendeel; de toets van zijn eigen critiek niet door staat, De overblijvende prenten blij ken dan onderling zo verschillend, dat de eerste en de laatste in geen enkel opzicht meer op elkaar lijken. Duidelijk is dit merkbaar bij het Pa pavermotief, dat in de gang is ten toongesteld. Een aantal stukken op het motief „Man in atelier" heeft een geheel ander aspect gekregen door een was sing met terpentine terwijl ,Simul- taantekening" veel vaster en daar door hoewel geheel abstract tastbaarder begrijpelijker zijn. De tentoonstelling van prenten van Paul Schuitema is om de bijzondere sfeer en de uitdaging, die de schilder aan zijn publiek doet, zeer zeker de moeite van het bezoeken waard. dat Litteris zaterdagavond heeft opgevoerd, nl. „Ninotchka" van Mel- chior Lengyel. Van hetzelfde gegeven is ook een film gemaakt, die enige ja ren geleden in Leiden gedraaid heeft. De centrale figuur is een meisje, dat een fervent lid is van de communis tische partij in Moskou en naar Pa rijs gestuurd wordt om eens even te kijken, wat een bepaalde commissie daar in Parijs uitvoert. Die commis sie, bestaande uit drie Russen, moet een kostbaar schilderij in Russisch bezit zien te krijgen, maar dat lukt niet erg, hetgeen het drietal, niet al te ongelukkig maakt, want zij kun nen het in Parijs best uithouden. Het meisje Ninochka is een armogelijke partij robot, maar geleidelijk aan be zwijkt ook zij voor de charmes van Parijs en speciaal voor die van de knappe advocaat van de tegenpartij mr Leon Dagoult. Onder de harde za kelijkheid van haar uniform blijkt tenslotte toch nog een vrouwenhartje warm te kloppen. Een ogenblik dreigt alles verkeerd te gaan, als haar zen ding plotseling succes heeft, omdat prinses Stephanie, de eigenares van het schilderij, liever dat kunstwerk kwijt is dan de liefde van de advo caat en Ninotchka onder de druk van de machtige partijleider Krasnov naar Moskou moet vertrekken. Maar aangezien het een blijspel is, wint de liefde op alle fronten. Het is een amusant verhaal zonder problemen maar met een grote dosis humor. LITTERIS-SPELERS hebben aan het blijspel-karakter recht laten wedervaren en extra re- lief weten te geven aan de hermoris- tische inslag. Onder regie van Bob Hageman hebben zij uitstekend spel DE a i DR. W. K. H. KARSTENS BUITENGEWOON HOOGLERAAR. Bij Koninklijk Besluit van 23 okto ber 1957 is dr. W. K. H. Karstens, thans lector aan de Leidse Universi teit, benoemd tot buitengewoon hoog leraar in de plantenanatomie aan de ze universiteit. Dr. Karstens is op 4 februari 1908 te Leiden geboren. Hij doorliep de Christelijke H.B.S. Leiden en studeerde vervolgens bio logie aan de Leidse Universiteit. Een beurs uit het Van Volenho- venfonds stelde hem in 1934 in staat aan het Botany Department van het Universitiy College in Londen onder leiding van dr. P. Haas en prof. T. G. Hill op het gebied van de biochemie van zeewieren onderzoekingen te verrichten. Daarna was hij eerst als assistent en daarna als wetenschappe lijke hulpkracht verbonden aan het Botanisch Laboratorium te Leiden. In 1937 werd hij tot conservator aan dezelfde instelling benoemd. In 1938 promoveerde hij bij prof. dr. L. Baas Becking tot doctor in de wis- en natuurkunde op 'n dissertatie geti teld: „Anthocyanin and Anthocyanin formation in seedlings of Gagopyrum escelentum Moench". Gedurende de bezettingsjaren daarna tot de benoeming van prof. dr. T. H. van den Honert tot directeur van het Botanisch Laboratorium en de Hortus Botanicus, werd hij met het beheer van deze instellingen belast. In 1947 werd hij tot lector in de Plantkunde aan de Leidse Universi teit benoemd. De richtingen van on derzoek van dr. Karstens bewegen zich in de beschrijvende experimen tele plantenanatomie en de floristiek van de Nederlandse Myxomyceten. DVS. Gisteren hield DVS voor de jeugdleden een wedstrijd in Rijp- wetering. Het weer was slecht en de vangst matig. In totaal werd er 1235 gr. maatvis gevangen. De uitslag is als volgt: 1. C. Zandvliet 290 gr. plus grootste bley; 2. Th. J. Sohuchhard 250 gr. plus grootste voorn; 3. H. Sohuchhard 140 gr. 4. L. Vernet 115 gr; 5. J. Brugman 100 gr; 6. H. W. Sohuchhard 90 gr; 7. L. Vlasve'd 80 gr; 8. H. Veldhuizen 55 gr; 9. Bas Schiuchhard 40 gr. 10. v. d. Linden 40 SchneiderSiemssen dat de poppen- gr; 11. Slippo 35 gr. spelers vele mogelijkheden biedt, WANNEER MEN GEBOEID wordt door een marionettenspel, dan is dat zeker niet omdat men zich zoals bij een toneelopvoering zou kunnen inleven in de vaak te on waarschijnlijke handelingen van de spelende poppen. Het komt, doordat men door de sprookjesachtige tover, die van hun optreden uitgaat, voor enige tijd de beslommeringen van het dagelijkse leven vergeet. Men geeft zich gewon nen en raakt al kijkend in de ban van de poppen. Dat hebben we zaterdagmiddag mogen ervaren bij een optreden van het Salzburger Marionettentheater, dat in de Schouwburg een uitvoering gaf voor de leden van de Leidse Volksuniversiteit K O. De operette „Die Fledermaus" van Johann Strauss mag een stuk zijn, dat wanneer het door mensen wordt opgevoerd, misschien alleen door de aardige muziek een auditorium trekt omdat de handelingen een beetje te geforceerd zijn, de frisse originaliteit van het marionettenspel maakt het tot een lust voor oog en oor. Door een veertig-jarige ervaring heeft de kunstzinnige Oostenrijkse familie Aicher haar poppen een ge raffineerde soepelheid in hun optre den weten bij te brengen. In de per fectie van de bewegingen valt eigen lijk alleen de onbeweeglijkheid van de karakteristieke koppen op. Doch de perfectie in het optreden is niet slechts te danken aan de goe de samenwerking van de zes mensen die de marionetten naar hun pijpen laten dansen, ook de technicus, die de muziek verzorgt grammofoon opnamen van het Weens Philharmo- nisch Orkest onder leiding van de enige tijd geleden overleden dirigent Clemens Krauss draagt veel bij tot het welslagen van het optreden. Het was bepaald niet hinderlijk, dat de tekst om wille van de duide lijkheid voorzichtig door regisseur Peter Stanchina was gekort. Ook uit de muziek waren derhalve enkéle stuk jes verdwenen maar ook daarvan is vrijwel niets te bemerken. Het frivole decor door Günther wraak van de bekende balmees ter dr Falke, die door toedoen van een vriend, Eisenstein, het mikpunt is geworden van alle spotlustigen in de stad. Vriend Eisenstein moet een kleine gevangenisstraf uitzitten maar voor dat hij zich aan de gevangenis gaat melden, weet Die Fledermaus hem over te halen, naar een groot bal te gaan in de woning van Prinses Or- lokska. De gevangenisdirecteur komt de overtreder arresteren en neemt een vroegere aanbidder van Eisen- steins vrouw, die hij bij haar op be zoek vindt, in diens plaats mee. Op het bal treft Eisenstein ook zijn kamermeisje, Adele, dat met een ver valste brief van haar zuster, door de balmeester naar het feest is gelokt. Adele weet de vreemde situatie, waarin ze geraakt, als ze tegenover haar patroon staat, door bluf te red den. Dan komt ook Eisensteins vrouw ten tonele, verkleed als Hongaarse prinses. Eisenstein, die haar niet her kent, maakt haar het hof en wordt hierdoor belachelijk. De gevangenis directeur, die ook op het bal komt, doet erg beminnelijk met het kamer meisje en belooft het, haar vooruit te helpen. In de gevangenis, een in-griezelig oord, komen de dramatis personae na het bal bijeen. De ten onrechte ge arresteerde wenst een advokaat. Eisenstein doet alsof hij advokaat is om een bekentenis van hem los te krijgen. Hij dreigt met verschrikke lijke wraak doch krijgt dan als een koude douche te horen, dat de Hon gaarse prinses, voor wie hij te voor komend was, zijn eigen vrouw was. Daardoor is de intrigue ten einde en 4 heeft Die Fledermaus zijn doel bereikt. Het Marionettenspel „Die Fleder maus" is een vrolijk en gezellig spel, waarvan we menen te kunnen zeg gen, dat de opvoering in Nederland evenals die in Amerika en Canada in alle opzichten geslaagd genoemd zal kunnen worden. ten beste gegeven, zoals wij dat van Litteris gewend zijn. Op de eerse plaats moeten wij dit maal noemen de vertolkster van de lang niet gemakkelijke titelrol, Joke Bartelsman-v. d. Lans, die de zwaai van glasharde bolsjewiek naar vrouw van vlees en bloed volkomen aan vaardbaar wist te volbrengen. Bij haar eerste optreden was zij één stuk metaal, eer rekenmachine zonder ge voel, doch langzamerhand moet het rode pantser om haar hart, al bleef het plichtsgevoel doorwerken tot in het laatste bedrijf toe. Dolf ter Ghast was de Parijse advocaat, die erin slaagde dit Russische ijs te doen ont dooien; hij deed het met veel enthou siasme en met goed begrip van zijn taak. Ad v. Leeuwen, Bram Hassel- bach en Jan Chr. 3artelsman vorm den het bolsjewistische trio, dat het vlees van Parijs beter vond dan de beenderen van Moskou en het ver haal met grappig commentaar kruid de. Van de overige figuren kwamen Selma Hageman-Oele (prinses^ Ste phanie) en Brarr. Hartevald (Dimitri Krasnov) naar voren, twee uitstekend verzorgde bijrollen, al iogen we Eveline Blok-Back en Tineke de Wit niet vergeten, waan an de eerste een heerlijke charge gaf van een Parijse modiste. De japonnen speelden trou wens ook wel een belangrijke rol en waren dit is wel een aparte ver melding waard in „eigen beheer" vervaardigd. Na afloop .kregen de dames bloe men en er was daverend applaus voor allen. Burgerlijke Stand Geboren: Jeroen Adrianus z. v. A. Verra en C. Filippo. Christina Elisa beth d. v. G. van der Weijden en L. C. van Royen. Magdalena Wilhelmina Maria d. v. L. J. M. Haanraadts en J. M. Wegter. Walter Frank z. v. J. Dietz en D. A. Jeffrey. Pieter Bernard z. v. A. B. Hemtrik en M. de 3oer. Elisabeth Adriana Maria d. v. J. P. Hop en E. Reizevoort. Overleden: Hoogenboom 86 j. we duwe van: J. Koning. P. H. J. Schlag- wein 67 j. man. J. T. van der Kleij 54 j. man. POSTDUIVEN De kampioenschappen 1957 hadden het volgende resultaat: Kampioen Generaal 1. J. W. Wolters 11044.0 pnt.; 2. C. v. d. Berg 10640.1 pnt.; 3. G. A. van Albada 10588.5 pnt.; 4. R. P de Graaf 9547.3 pnt.; 5. A. v. d. Hulst 9399 4 pnt.; 6. M. v. d Wiel 9253.8 pnt.; 7. C. v. d. Pluym 9012.4 pnt.; 8. F. Hendriks 8796.5 pnt.; 9. L. Bax 8724.9 pnt.; 10. J. de Weerd 8633.9 pnt. Aantal concoursduiven 39628 (24 concoursen) gemiddeld per concours 1651 duiven. Korte afstand pl.m. 100900 km.: 1. C. v. d. Berg 4643.2 pnt.; 2. W. Wol ters 4556.9 pnt.; 3. G. A. van Albada 4466.1 pnt.; 4. Chr. v. d. Pluym 4328.9 pnt.; 5. A. Singeling 4315.9 pnt.; 6. R. P. de Graaf 4207 6 pnt.; 7. Haak-Hoo- naard 4196.9 pnt.; 8. D. v. d. Nieuwen- tijk 4165.4 pnt.; 9. M. v. d. Wiel 4096.6 pnt.; 10. G. Grebel 4029.5 pnt. Aantal concoursduiven 17657 (10 concoursen) gemiddeld per concours 1765 duiven. Lange afstand pl.m. 500900 km.: 1. J. W- Wolters 2389.5 pnt.; 2. G. A. van Albada 2282.8 pnt.; 3. M. v. d. Wiel 2159.6 pnt.; 4. Hoek—De Vries 2138.7 ont.; 5. J. v. d. Wiel 2075.9 pnt.; 6. FaselDe Romeyn 2032.5 pnt.; 7. C. v. d. Berg 1977.0 pnt.; 8. J. v. d. Niet Wzn. 1949.6 pnt.; 9. H. de Haas 1928.9 pnt.; 10. L. Bax 18586 pnt. Aantal concours- duiven 3781 (15 concoursen) gemiddeld oer concours 756 vogels. Totaal van korte plus lange afstand 100—900 km.: 1. J. W. Wolters 6946.4 nt.; 2. G. A. van Albada 6748.9 pnt.; 3. C. v. d. Berg 6620 2 pnt.; 4. M. v. d. Berg 6620.2 pnt.; 4. M. v. d. Wiel 6256.2 ont.; 5. R. P de Graaf 6059.8 pnt.: 6. C. Gijsman 5663 7 pnt.; 7. Chr. v. d. Pluym 5567.8 pnt.; 8. A. v. d. Hulst 5485.3 pnt.; P. d'Haens 5351.2 pnt.; 10. Fasel— De Romeyn 5283.8 pnt. Aantal concours duiven 21438 (15 concoursen) gemiddeld >er concours 1429 vogels. Jonge duiven pl.m. 100—350 km.: 1. G. v. d. Ham 2333 6 pnt.; 2. L. Bax 2312.2 -«nt.; 3. F. Hendriks 2311.4 pnt.; 4. N. Bemelman 2259.5 pnt.; 5. C. van Weerën 2241.8 pnt.; 6. C. van Cleef 2224.3 pnt.; 7. K. Waasdorp 210 9 pnt.; 8. J. W. Wol ters 2209 2 pnt.; 9. J. Passchier en Zn '2208.5 pnt.; 10. Chr. v, d. Pluym 2204.1 pnt. Aantal concoursduiven 12796, ge- liddeld per concours 2559 duiven. Navlucht pl.m. 100—200 km.: 1. H. Woenen 1910.3 pnt.; 2. J. W. Wolters '-8S.4 pnt.; 3. C. v. d. Berg 1851.6 pnt F. Hendriks 1845.8 pnt.; 5. P. van Wissen 1835.6 pnt.; 6. R. P. de Graaf 1818.8 pnt.; 7. A. v. d. Hulst 1760 2 pnt D. Kloostvrman 1751.0 pnt.; 9. G Grebel 1742.6 pnt.; 10. N Hoogervorst 1712.9 pnt. Aantal concoursduiven 5394 (4 concoursen) gemiddeld per concours 348 duiven. FONDCLL'B LEIDEN Zaterdagavond hield de Fondclub Le den en omstreken haar jaarlijkse feest avond in de Kleine Burcht, waar vele duivenliefhebbers verschillende fraaie «rijzen in ontvangst mochten nemen. Voorzitter J. W. Wolters opende met i hartelijk woord van welkom tot de talrijke aanwezigen en richtte woorden van dank tot de heren v. d. Hulst en v. d. Drift voor het vele werk voor de Fondclub gedaan, waarna spreker de prijzen uitreikte. Kampioen Generaal: Hoek-De Vries. J. W. Wolters, G. A. van Albada, M v. d. Wiel, P. Fasel, gebr. De Wit en J. van der Niet. Ere-prüzen Limoges: M. v. d. Wiel '2 maal). H. Martens, Hoek-De Vries, T. W. Wolters. Ere-prijzen St. Vincent: Hoek-De Vries (3 maal), M. Jongeleen, A. Siera. Ere-prijzen Orleans: G. A. van Al bada. gebr. De Wit, B. ter Beek, J Rozier, J. v. d. Niet. Ere-prijzen Chateaux: G. A. van Al bada (2 maal). S. Koster. J. Verkade. M. Noordervliet, J. de Weerd. Ere-prijzen Bordeaux: M. v. d. Wiel. v. d. Hulst, Hoek-De Vries, J. Brou wer, H. van Leeuwen. Ere-prijzen Orleans (jonge duiven): F. Hendriks, J. Landaal, H. van Veg- ten, G. Zwaan en E. Smit. G. A. van Albada verkreeg nog een extra prijs voor de twee eerstgetoonden op Cha teaux. Leidse Agenda MAANDAG 4 NOVEMBER. K. O. .,Die Zauberflöte" Salz burger Marionettentheater. Leidse Schouwburg, 8 uur nam. Alma Materkoor. Herdenking Hon gaarse vrijheidsstrijd. Stadsgehoor zaal, 8 uur nam N.R.KJV1. „Wrijfpunten in de hui dige politiek", causerie door de heer W. M. A. Peeters te Baarn. „In den Vergulden Turk", 8 uur nam. Ned. Kath. Grafische Bond. Bij eenkomst Soc.-Econ. Studieclub. Central, Breestraat, 3 uur nam. Gemeenteraad. Stadhuis, 2 uur nam. DINSDAG 5 NOVEMBER. „St. Eloy". Adviesavond. Gebouw v. Chr. Soc. Belangen, Oude Singel 236, 7.308 uur nam. K. O. „Die Fledermaus". Salz burger Marionettentheater. Leidse Schouwburg. 8 uur nam. Oudheidkundige lezingen. Prof. dr H. T. Waterbolk over de C-14 metho de voor oudheidkundig onderzoek. Rijksmuseum van Oudheden, 8 uur nam. „Oud Leiden". Viering elfde lus trum. Lezing over he* Leidse mu ziekleven, door dr Chr. C. Vlam „De Lakenhal", 8 uur nam. Alg. Ned. Bond v. gepensioneerden Ledenvergadering. Foyer Stadsge hoorzaal, half drie nam. Kath. Nat. Bond voor E.HJ3.0., afd. Leiden. Aanvangscursus. R.K. Ly ceum Mariënpoelstraat, 8 uur nam. Salzburger Marionettentehater. Voorstelling voor het middelbaar on derwijs. Leidse Schouwburg, 3 uur nam. WOENSDAG 6 NOVEMBER. R.K. Kapperspatroonsbond Leiden en omgeving. Belangrijke bijeen komst, De Harmonie, Breestraat, 8.15 uur nam. Sempre Avanti's Jong en Jolig. „Geef ons maar de ruimte", Stadsge hoorzaal, 8 uur nam. Lissone Lindeman. Sprookjesreis rond de Middellandse Zee, kleuren dia's-lezing door Mary Pos. Stadsge hoorzaal, 8 uur nam. Litteris Sacrum. „Ninotchka", Leid. se Schouwburg, 8 uur nam. K.A.B.-Hartébrug. Opening winter seizoen. Forumavond. Kaarten na af loop. St. Antonius-clubhuis. 8 u. n.m. DONDERDAG 7 NOVEMBER „St. Joris" (Kath. bond v. arb. in de voedings- en genotmiddelenbedr.) Ledenvergadering met film in zaal Maria Gijzensteeg, 8 uur nam. K.A.V. Stedelijke afdeling. „Het blanke negermeisje", Toneelvoorstel ling. St. Antonius clubhuis, 8 u. nam. Studentenhuisvesting. Opening stu dentenpaviljoens Piet Paaltjespad, 15.15 uur nam. VRIJDAG 8 NOVEMBER Raad v. Maatsch. en Cult. Overleg Vergadering „Central", Breestraat. 8 uur nam. VOLA. Filmavond. Kleine zaal Stadsgehoorzaal, 8 uur nam. „Ruhr Festspiele". Iphigenie auf Tauris, drama van Goethe. Schouw burg, 8 uur nam. ZATERDAG 9 NOVEMBER Kon. Ned. Toonkunstenaarsver. „Lakenhal-concert" Lakenhal, 8 uur nam. Filmdienst Endegeest. „Paniek in het Warenhuis, Recreatiezaal Nieuwe Gebouw, 7 uur nam. Oud-leerlingen St. Bonaventura- lyceum. Reünie. St. Bonaventura- lyceum, Mariënpoelstraat. TENTOONSTELLINGEN Rijksmuseum Geologie en Minera logie (v. d. Werffpark 1). Tentoon stelling geologie van Nederland. Op werkdagen van 1012 en 24 uur. Zon- en feestdagen 24 uur. DIENST DER APOTHEKEN. De avond- en nachtdienst van de Apotheken te Leiden en Oegstgeest wordt waargenomen door: Apotheek Boekwijt, Breestraat 74, tel 20552. Apotheek Haven, Haven 18, tel. 20085. Apotheek Oegstgeest, Wi'helmina- park 8, Oegstgeest tel. 2 '274. BIOSCOPEN. De films in de week van 1—8 no vember zijn door de Kath. Film Cen trale als volgt gekeurd: Casino: „Zwei blaue Augen", 14 jaar. (Donderdag: „De Pickwick Club", alle leeftijden). Lido: „De nachten van Cabiria" volwassenen. Luxor: „Oorlog en vrede", 14 jaar Trianon: „De familie Trapp", alle leeftijden. Rex: „Het monster van Venus", 14 jaar. Marktberichten LEIDEN, 4 nov Groente. Andij vie 1628, pronkbonen 15; snijbonen 110—162; stambonen 191: kroten, ge kookt 22—30; boe. enkooi 15—27; ro de kool 511: gele kool 10; groene kool 1011; witte kool 5; prei 1026; spinazie 1845; stoofsla 10; spruiten A 3255; idem B 2152; tomaten A 21—43; idem B 33—43; iJen^C 21—40; uien 418; waspeen 14; winterpeen 7—10; witlof 25—79 per 100 kg; bloemkool A 38 -54; knolselderij 10 19- sla B 6.20—14.60 per 100 stuks. Bospeen 19—27; peterselie 3—5; sel derij 810 per 100 bos. ROTTERDAM, 4 nov. Vee. - Aan voer 1706 stuks, vette koeien en os sen 1005 varkens 701, Prijzen vette koeien 290—305, 260—80; 250—60; varkens 160, 157, 153. Vette koeien aanvoer korter, handel redelrk. prij zen wat vaster in prijs; varkens aan voer even minder, handel kalm, prij zen lager, Prima's boven notering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1957 | | pagina 3