DE LEIDSE BIOSCOPEN De taak en de liefde van de vrouw in huwelijk en gezin De heer F. H. M. Kok nam afscheid als voorzitter van de H.K.W. R'dams Philh. Orkest voor K. en 0. Scherp Naar HUIBERS TYPEN STENO Dr Jozef Jansen naar de Soedan S4& H ZATERDAG 19 OKTOBER 1957 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 Katholiek Vrouwengilde aid. Le'den Boeiende voordracht van dr M. J. de Jong De toeloop van dames in een der bovenzalen van café-restaurant „In den Vergulden Turk" was gister avond zo groot, dat de oorspronke lijk toebedachte ruimte spoedig te klein was en uitbreiding van het aan tal zitplaatsen noodzakelijk bleek. De afdeling Leiden van het Katho liek Vrouwengilde belegde haar eer ste avond in dit seizoen en het was de voorzitster van deze afdeling, mevr. H. J. LindenhoffHop, die in haar openingswoord verklaarde blij en verrast te zijn met deze opkomst. In deze periode van griep en boven dien op deze regenachtige avond was de verwachting anders geweest. Na enkele huishoudelijke kwesties be handeld te hebben, waarbij zij voor al opriep tot medewerking aan de Christus Koningcollecte, gaf de voor zitster het woord aan de spreker op deze bijeenkomst, naar wie eigenlijk met spanning was uitgezien, dr. M. J. de Jong, secretaris van de bisschop van Rotterdam, die in een lezing een uiteenzetting gaf van de taak en de liefde van de vrouw in huwelijk en gezin. In deze moderne maatschappij, al dus dr De Jong, is het noodzakelijk het ideaal van de liefde scherper te stellen, vooral daar men tegenwoor dig zo licht over dit begrip denkt. Door allerelei franjes en bijgedach ten raakt de eigenlijke liefde dik wijls in een vaagheid. En toch heeft de ware liefde in al haar vormen hetzelfde fundament: de naasten liefde. Of dit nu liefde van moeder tot kind is, van vriend tot vriend of van broer en zuster, de vorm is ver schillend doch het wezen blijft het zelfde. Reeds bij het begin van een verkering kan b.v. het meisje zien hoe de liefde bij de jongen zich heeft ontwikkeld. Zij behoeft slechts bij hem thuis rond te kijken en te zien hoe hij daar is; of hij graag iemand zal helpen, een ander eens iets uit de handen neemt of aardig is voor zijn moeder. Dit kan dan een antwoord zijn op de vraag, welke sommige meisjes soms stellen: er zijn zo veel leuke jongens, wie moet ik nu kie zen; let er allereerst op hoe het met de liefde gesteld is, dat leert men niet op een bank in de maneschijn. Sprekend over de taak van de moe. heid. Het woord zegt het al: de hou ding van iemand, die in het huwelijk een levensgezel is in de mengeling van geestelijke en lichamelijke fac toren; dit is concrete naastenliefde en in zulk een sfeer willen de kin deren opgroeien en zijn. Wees een gezellige vrouw, bij wie men graag is, aldus dr De Jong. Het behoeft geen betoog, dat alle aanwezige dames ten zeerste hebben genoten van de vlotte en boeiende wijze waarop secretaris De Jong deze actuele problemen behandelde. De voorzitster maakte zich dan ook tot tolk van allen toen zij haar dank woord tot dr De Jong richtte en waarin zij zei, dat de lezing eigenlijk één groot loflied was geweest op zijn eigen ouders, aan wie spr zo vele voorbeelden te danken had. Met het uitspreken van de hoop, dat de kinderen van de leden van het Vrou wengilde later met even grote dank baarheid aan hun ouders zouden te rugdenken als dr De Jong dit kon doen aan zijn vader en moeder, be sloot de voorzitster de buitengewoon geslaagde avond. Tt*fecriei«Bo»r RECORDBEZOEK AAN LAKENHAL In het jaarverslag van museum De Lakenhal ontlenen wij, dat het aan tal bezoekers in 1956 46.825 bedroeg. In 1955 waren het 25.989 bezoekers, die de poorten van het stedelijk mu seum binnengingen. De snelle stij ging is te danken aan de tentoonstel ling „Rembrandt als leermeester" die 20.952 belangstellenden trok. Leidse afdeling „St. Franciscus" vergaderde Na bijna 25 jaar De districtsbestuurder Steinmetz, noemde het voor de H.K.W.-afdeling Leiden een historische avond, de bij eenkomst in de barokke zaal van „Het Gulden Vlies", nu na een bijna 25- jarig voorzitterschap de heer Kok aftrad als zodanig. En aan het getal opgekomen leden was het duidelijk merkbaar dat velen speciaal voor de heer Kok, ondanks het barre herfst weer dit afscheid wilden bijwonen. En alsof hem niets te wachten stond opende de heer F. H. M. Kok op de hem eigen wijze deze vergade ring en behandelde op vlotte wijze. de agendapunten, waar o.m. het der ongeorganiseerde collega's. jaarverslag van de secretaris en het j der mTS-'De" Jong. d7t"dez'è bepaald i fina"tieel overzicht van de penning- is door de liefde. De moeder is het i meester onder dankzegging werden De voorzitter had de grootste be wondering voor het beleid en de tact waarmede de heer Kok steeds de le den, ieder persoonlijk was tegemoet te treden; hij was dankbaar in de toe komst steeds terug i.e kunnen vallen op de rijke ervaring van zijn voor ganger. Na de pauze sprak pater Moons zijn dank uit voor de goede woorden tot hem gesproken. Hij sprak de wens uit dat de leden ten allen tijde met hun moeilijkheden b'j hem zJMen komen. Nadat er enkele vragen gesteld wa ren en er enkele woorden gesproken waren over gespreksgroepen, sloot de voorzitter de vergadering met een warme aansporing tot propaganda on- dams Philharmonisch orkest een mooi concert ter opening van de serie populaire concerten van K. en O. De dirigent Eduard Flipse gaf tevens de mondelinge toelichting, en de vio list Herman Krebbers was de solist. In groten getale was muziekminnend Leiden gekomen zodat de Gehoor zaal nagenoeg geheel bezet was. Was dit op zichzelf verheugend, nog gro ter was de muziekvreugde, die be leefd werd bij de mooie wedergave van het zorgvuldig gekozen en ge studeerde programma. Het orkest was in uitstekende conditie en open de met de Symphonie in g no. 88 van Haydn. Eenvoudig maar mooi en geestig is dit vierdelige werk, en de uitvoering ervan was technisch ver zorgd, joyeus en pittig van klank. Flipse, die een prettige kort en bon dige inleiding tot de verschillende werken gaf, droeg zijn intenties en gezonde denkbeelden op zijn goed reagerend orkest over; 's meesters zonnige klankrijke muziek en karak teristiek realiserend. Warm was de brede toon van het Largo, waarin de ernst in ruime mate meespreekt; en met contrast-effecten in de vlugge delen. De voordracht was vol van open zingende klank, dan weer kernachtig en licht. Daarna speelde Herman Krebbers zich triomfen met het le vioolconcert ir. D, van Paganini welluidende mu ziek, uitsluitend te spelen door uiter mate virtuoos ontwikkelden. Dit concert geeft opeenvolgingen van melodische warmbloedigheid, gratie en snaren-acrobatiek, waarvan men rilt en beeft en bewonderend geniet tevens. Het le deel is echt Italiaans melodisch, het Adagio is een unicum in de vioolconcertlitteratuur, moeilijk als geen ander. Het Rondo liet ge noeg interessante violistiek horen om Krebbers, die op waardige wijze zijn talenten benut, enthousiast toe te juichen. Deze mag terecht trots zijn op z'n buitengewone capaciteit, en zijn warm kloppend muzikantenhart. De begeleiding *was sober en geache veerd. In de illusie van eenheid werd men niet teleurgesteld. lige Serenade in F voor strijk orkest van Dvorak als inleiding tot het tweede gedeelte. Muziek van een puur muzikant; in hart en ziel Tsjech, algemeen menselijke muziek; de sfeer van geluk (als levenskrachtige bron) in een hogere sfeer geheven. Het strijkersensemble speelde ongemeen mooi en demonstreerde zijn muzi- kanteske kwaliteiten; geen enkele intentie van de dirigent bleef onbe antwoord. Een waardig besluit was het spelen van de „Rhapsodie Espagnole" van Maurice Ravel, het eerste grote or kestwerk, dat deze in 1907 schreef. Het is moeilijker te beluisteren maar niet minder genotvol. Weergaloos ge ïnstrumenteerd, virtuoos de verwer king van motieven en aanwending van contrapunt. Reproductief was 't een gelukkige avond, want Flipse heeft zo zijn af finiteiten, waarvan die voor Ravel niet de minste is. Het orkest speelde geheel toegewijd, en voortreffelijk beheerst en de dirigent leidde het orkest met de juiste analyse, met in zicht in structuur en kleur voor klan kenvreugd. en de onpeilbare afgron den in Ravel's oeuvre. De luisteraars hebben een geschenk ontvangen en dankten hiervoor, erkentelijk, in spontane hulde. J. KORTMANN. VOLA gaf filmlezing „Voor iedereen die gaten boort Gisteravond kwam de Ver. van Oudleerlingen van de Ambachts school in „Royal" aan de Doezastraat bijeen. De voorzitter, da heer J. P. Zwa nenburg, opende de avond en deed enkele mededelingen over de feest avond. waarin het 30-jarig bestaan van de Vola zal worden herdacht. Het bestuur heeft gemeend één van de leden en oprichters van de ver eniging, de heer A. N. Zekveld, te be noemen tot lid van verdienste. De voorzitter overhandigde met een kort toepasselijk woord een oorkorde aan de heer Zekveld. Deze was zeer verrast en dankte het bestuur voor deze bijzondere geste. Vervolgens verwelkomde hij de heer Ruis van de Bofa-borenfabriek te Amersfoort. Deze hield aam de hand van een filmstrip een interes sante lezing over de faibrikatie van spiraalboren. Na de pauze werd een kleuren film over de fabrikatie en het gebruik van draadsnijtappen. Hierna was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Aan het einde van de avond dank te een der bestuursleden de heer Buis voor zijn interessante toelich ting. Vóór honderd jaar Madrid. Een soldaat, Fuentes genaamd, was wegens insubor dinatie ter dood veroordeeld. De zuster van den veroordeelde be sloot nog een laatste poging te wagen, bij gelegenheid dat de Koningin naar den schouwburg ging, om een voorstelling van de beroemde kunstenares Ristori bij te wonen. Door welwillende vrienden was de actrice van de zaak onderrigt en zijn besloot de treurige taak van het meisje op zich te nemen. Na het eerste be drijf ging zij, zonder van klee ding te verwisselen, naar de Ko ninklijke loge en smeekte, ter wijl zij de knie boog, genade voor Fuentes af. De menigte hield met angstige verwachting hare blik op de Koningin geves tigd, en naauwelijks had men vernomen, dat H.M. die zeer be wogen was, haar verzoek had toegestaan, of de zaal weergalm de van de kreten: Leve de Ko ningin! Leve Ristori. De toebe reidselen voor de teregtstelling waren reeds gemaakt. die de liefde op deze wereld brengt in haar kind, dat de vormgeving van de liefde zélf is. Het wezen der liefde is niets anders dan een beweging tus sen twee personen. Je treedt uit je zelf en richt je op de ander, je wil de ander vervolmaken en gelukkig doen zijn. Dit kan wel eens moeite kosten, want er blijft altijd het gevolg van de erfzonde, die blijft, doorspelen, dat men weer naar zichzelf toetrekt en dit doet de mens zo gemakkelijk. Maar wanneer men zichzelf vergeet kan men alles opbrengen en is geen moeite te veel. Dan spreekt de liefde en reikt de mens naar zijn hoogste top, dan gelijkt hij het meest op God. In dat geven komt de mens tot het totale geluk. In het gezin komt het er op aan, dat men aardig voor elkaar is en dat men ook op de kleine dingen let. Spr. noemde dit een versterven, hetgeen meer waarde heeft dan een heleboel dingen niét te doen; men moet pro beren de liefde te vermeerderen. Dr De Jong noemde als voorbeeld het verkeer op de weg. Wees hier at tent voor een ander, breng een an ders leven niet in gevaar en besef, dat je niet alleen op de wereld bent. Dit is fundamentele naastenliefde. Spr. vermoedde, dat er veel mensen in het vagevuur zullen zijn. die hier op aarde zonder achterlicht gereden hebben! Liefde is ook stimulerend. Er zijn jongens, die aardigheid in hun arbeid of studie gaan krijgen als zij verkering krijgen. Zij ondervin den een stuwkracht omdat zij wer ken voor een ander. Eerst dan is de mensen volwassen, als hij kan lief hebben, als hij bezig is met een an der en niet meer zichzelf als middel punt ziet. Grote nadruk legde dr De Jong op het meespelen en meedenken met het kind. De vrouw heeft groot ge voel voor duizenden kleine dingen welke noodzakelijk kunnen zijn om het kind te benaderen. Het geeft over het algemeen niet hoe men met het kind bezig is, als men het maar is; het kleine mensje heeft dan, onbe wust misschien nog, het gevoel dat er een ander met hem meeleeft. Zo is ook de vader op dit vlak van enor me betekenis. Spr. haalde een voor- goedgekeurd. De nieuwe geestelijk adviseur pa ter Victor Moons O.F.M. werd ver welkomd en geïnstalleerd. De heer Kok vond het vanzelfsprekend dat aan „St. Franciscus" weer een Fran ciscaan als g. a. was toegewezen. Hij sprak de wens uit dat pater Victor niet alleen een geestelijk voogd zou zijn van de afdaling, doch ook een steun voor de leden op sociaal en maatschappelijk terrein. De verkiezing van een nieuwe be stuur, nodig doordat het gehele Be stuur in zijn geheel was afgetreden, doch zich ook weer herkiesbaar ge steld, verliep wel zeer vlot. Bij acclamatie werd tot voorzitter gekozen de heer Th. H. de Wilde jr en de heer H. A. M. Tooten als secre taris, waardoor het adres van het se cretariaat nu ook gewijzigd is in Ju liana van Stolberghof 65, terwijl de heer C. J. Verhoeven als penning meester werd herbenoemd, de enige wijziging ontstond door aftreden van mej. A. Welling, in wier plaats mej. L. Welling werd gekozen. Door het overhandigen van de voor zittershamer aan de nieuwe voorzit ter, kwam tenslotte een eind aan 25- jarig vruchtbare arbeid van de heer Kok. Lido. „De halfbloed van Sai- gon" is de vrouw, die in de Franse film van deze titel Daniël Gelin de man bij wie er nooit een lachje af kan begeleidt op een tocht vol spanning en gevaren door het door de burgeroorlog geteisterde Indo- China van 1950. Gelin, die op weg naar het Verre Oosten, waar hij een baan zal krijgen, midden in een smokkel-affaire is geraakt, welke een voor hem gevaarlijke wending dreigt te nemen, moet om zijn leven te red den vluchten voor zijn achtervolgers. Hij wordt hierin bijgestaan, aanvan kelijk tegen beloning van een som gelds, door Anh, met wie hij toe vallig in aanraking is gekomen. De twee belanden bij de ouders van het meisje, het binnenland in, waar dag aan dag hevig gevochten wordt tus sen Fransen en de Vietminh om het bezit van een dijk temidden van de rijstvelden. Hier vindt Gelin, tussen de van honger omkomende dorpsbe volking, een taak welke hij tot het einde toe zo goed mogelijk heeft trachtén te vervullen: het bijstaan van de inlanders in hun nood. Wan- neer hij tenslotte deze taak heeft af- Zowel door de heer de Wilde ingesloten met het opblazen van de naam van bestuur en leden als door de heer Steinmetz in naam van het hoofdbestuur werden de heer Kok woorden van lof en dank toegezwaaid voor het vele werk dat hij aan de organisatie besteedde, en voor opoffe dijk, waardoor het zo noodzakelijke water voor de rijstvelden vrijkomt, treft hem het noodlot en moet hij zijn opofferende daad met de dood bekopen. Hij sterft dan in het nabij - zijn van Anh, die van hem is gaan ringen welke hij en zijn echtgenote i houden en nu eenzaam op een bootje zich voor dit maatschappelijke werk I een onzekere toekomst tegemoet hadden gebracht. I drijft. I Het is een film waarin goed spel I te zien is, vooral van Daniël Gelin, Genootschap Nederl.-Engelanddie ondanks zijn pessimisme altijd weer een buitengewone expressivi- Lezing over romantische kunst Het Genootschap Nederland-Enge- land kwam gisteravond in het restau rant „De Doelen'' voor het eerst in het nieuwe seizoen bijeen. Spreker was dr. Richard Seddon. beeld aan van een vrouw, die zich directeur van het Stedelijk Museum van de liefde van haar man pas goed bewust werd, toen zij hem met de kinderen hoorde spelen, terwijl zij in in keuken met de afwas bezig was en hij niet kwam helpen. Liefde is niet te leren, men moet haar vinden. Het is het vermogen, op bepaalde ogen blikken aan anderen te denken en voor anderen iets te zijn. Als moeder moet men dit al aan de kinderen le ren. Dr De Jong besloot zijn voor dracht met een definitie van naasten liefde in het gezin, dit is: gezellig- POTLOOD en GEEST Oplossing No. 525. Horizontaal: 1. president, 8. aar, 9. die, 10. s.s., 11. lak, 13. kg, 14. deken, 16. aver, 17. toen, 18. negen, 20. ik, 22. nel, 23. me, 24. Eos, 26. eed, 27. revolutie. Verticaal: 1. passagier, 2. ras, 3. er, 4. Irak, 5. ed, 6. nik, 7. tegenrede, 11. leren, 12. ketel, 14. den, 15. non, 19. geel, 21. koe, 23. mei, 25. S.V., 26. et teit aan de dag weet te leggen. Tref fend ook zijn de authentieke opna men uit het toenmalige Indo-China; zij geven een sfeer weer, welke boeit en hier en daar zelfs beklemmend is. Om enkele details blijve deze film voorbehouden voor volwassenen. van Sheffield, di esprak over het on derwerp „Romantische Kunst". Dr. Seddon stelde als doel van zijn lezing om tot een vergelijking te ko men öusen de Engelse kunst en de kunst op het continent. I Dit verschil is nogal groot, want I zoals men weet. heeft Engeland zich Z altijd zeer afzijdig gehouden, wat gevormd gezichtje kom je er nietin betreft de ontwikkeling der kunst t.o.v. het vasteland. Spreker maakteheld komt zy in handen van lage met behulp van gekleurde dia's dui- creaturen terecht, die haar van het delijk, dat de invloed van de Kelten Padtd« deu«d van enorme omvang is geweest. Zelfs Luxor. In de film: „Geef me een kans", vertelt de Franse regisseur, Léonide Mogue, op een tamelijk lar moyante wijze de geschiedenis van een 17-jarig meisje, dat zo graag „bij de film" wilde. Zij krijgt een kans, komt als meisje van buiten in Parijs terecht en natuurlijk gaat het hele maal mis met haar. Zij heeft talent, maar met talent alléén en een goed- Trianon. Mensen, die het van op een verpleegster. Op een uitgela- nabij hebben meegemaakt vertellen het doorgaans niet meer na en an deren zijn er niet héél enthousiast over. Maar op de film is het een ge zellige boel, zo'n „Strijd tegen Ver dovende Middelen". Het enige be zwaar is, dat de meer actieve be woners van de onderwereld zo on handig voor dat ijzeren poortje tus sen leven en dood heen en weer springen en ook kan je in die krin gen met het oog op je gezondheid beter geen zijden shawl om je hals dragen Maar Victor Mature is dat soort dingen wel gewend en als inspecteur Sturgess van de F.B.I. gaat hij voor (of beter: achter) de schone Anita Ekberg door het vuur. Hoewel hij op zijn wereld-achtervolgingsreis slechts één klap op het moede hoofd krijgt 't gebeurde in Rome meent Interpol hem toch tegen zich zelf te moeten beschermen en draait hij op een ongelegen ogenblik de bak in! Heus: hij komt eruit, want niets weerhoudt hem, waar hij er op uit is, zijn vermoorde zuster te wreken. En ook daarin slaagt hij, zij het in ruil voor een schot in zijn bovenarm. Die wraakoefening, de milieus die de heer inspecteur bezoekt en eigenlijk het hele verhaal maken, dat de film gereserveerd is boven 18 jaar. Casino „Mannen in het wit" zijn natuurlijk dokters, dat kan niet mis sen. Het gaat in deze Franse film dan ook over een jonge dokter, die als assistent in een groot Parijs zie kenhuis werkt en daar verliefd wordt ten medisch „feest" ziet de verpleeg, ster hem echter sterk aangeschoten in de armen van een ander meisje en dan geeft zij hem de bons. De dokter zelf komt een tijdje op het platteland terecht als hulp van de oude dokter en wat hij daar mee maakt is wel het interessantste ge deelte van het filmverhaal. Aanvan kelijk is de film een weinig gesloten schildering van het milieu, waarin Haarlemmerstraat 1 23, Leiden voor Geboorteaankondigingen (Advertentie). GEM. AANKONDIGING VERKEERSMAATREGELEN Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter openbare kennis, dat de Raad dier gemeente in zijn vergadering van 14 oktober 1957 heeft besloten de volgende wegge deelten voor de daarachter genoem de voertuigen in de daarbij vermel de richting gesloten te verklaren: a. de Diefsteeg, voor zover gelegen tussen de Breestraat en de Lange- brug, voor alle wagens in de rich ting Langebrug; b. de Diefsteeg, voor zover gelegen tussen de Langebrug en de Pieters- kerkgraoht, voor alle motorrijtui gen in beide richtingen; c. de Oude Rijn, zuidzijde, voor zo ver gelegen tussen de Hooigracht en de Herengracht, voor alle voertui gen rij- en trekdieren en vee, in de richting Hooigracht; d. de Oude Rijn, noordzijde, voor zo ver gelegen tussen de Pelikaanstraat en het Havenplein, voor alle voer tuigen, rij- en trekdieren en vèe, in de richting Havenplein; e. de Houtmarktbrug, voor voertui gen, welke met inbegrip van de la ding, een breedte van 2.20 m te bo ven gaan in beide richtingen. VERKEER Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter openbare kennis, dat de Oude Rijn, voorzover gelegen tussen de St. Jansbrug en de Kerk- het leven van de ziekenhuis-medicus brug, met ingang van 21 oktober 1957 zich afspeelt, maar later wordt zij een pleidooi voor de opoffering en de trouw van de plattelandsdokter in zijn strijd tegen onverstand, voor oordeel, achterlijke hygiënische toe standen en harteloosheid. Als de oude dokter sterft als slachtoffer van zijn beroep, neemt de jonge dokter zijn plaats in. Het is een mooie film, waarin het doktersleven met toewij ding is getekend. Omwille van enige scènes is voorbehoud voor volwasse nen geboden. Rex „Rit in de nacht" is een film, welke ons in aanraking brengt met treinrovers in de Colorado-ber- gen. Ook zulke treindiefstallen ge beuren georganiseerd, door benden, die elkaar niet vertrouwen. Het ge volg is, dat er tussen de bende-leden h^el wat kogeltjes heen en weer flui ten, rakelings langs vrouwen, die al tijd een min of meer verwarrende rol spelen. Ook hier wordt heel wat af geschoten voordat de held zijn voor- j Plantsoen 65 naamste tegenstander uit de weg heeft geruimd. Een spannend verhaal j voor 14 jaar en ouder. voor de duur der werkzaamheden aldaar, aan beide zijden is gesloten verklaard voor het verkeer met alle voertuigen, rij- en trekdieren en vee in beide richtingen. AFSLUITING DIEFSTEEG Burgemeester en Wethouders van Leiden brengen ter openbare kennis, dat de Diefsteeg, voor zover gelegen tussen de Breestraat en de Lange brug, op 21 en 22 oktober 1957 voor de duur der werkzaamheden aldaar, gesloten is verklaard voor alle voer tuigen, rij- en trekdieren en vee in beide richtingen. 4 talon '130 letter- crepen p. minuut) Kon. Erk. PITMANSCHOOL Telefoon 26558 (Advertentie) schilderijen uit de 17e en 18e eeuw spreken daarvan nog. Deze Keltische kunst is van een zeer romantische aard. Op latere schilderijen ziet men bijv. zilverachtige bootjes op een kristallen zee, met meestal een onder gaande zon. op de achtergrond. Typisch is het, dat Engelse schil ders naar het romantische Italië ge zonden werden om daar hun inspi ratie op te doen. Deze klassieke kunst voert, zoals de spreker vertelde, nog steeds de boventoon in de Britse musea. De vele geprojecteerde dia's maak ten deze interessante lezing tot een leerzaam gelheel. heeft zij in het dorp een geliefde, die haar trouw blijft, ondanks alles en die de film toch nog tot een goed einde brengt. De laatste scènes spe len zich af in een ziekenhuis. Het arme meisje heeft zich nl. in haar wanhoop voor een auto geworpen. De verfilming van dit verhaal is overeenkomstig de inhoud: weinig intelligent, een beetje traag en met een reeks beelden, die de opletten de toeschouwer geen verrassingen opleveren. Hij had het nL allemaal al verwacht, van de onbetrouwbaar heid van de Parijse vriend tot de poging tot zelfmoord toe. Achttien jarigen en ouderen mogen het gaan zien. 'if Dr. Jozef M. A. Janssen is gisteren naar de Soedan vertrokken voor een ver blijf van enkele maanden aldaar. Dr. Janssen is als epigraaf verbonden aan de opgra ving van de oude Egypti sche tempel te Soleb. Deze opgravingen gaan uit van de universiteit te Pisa. De tempel van Soleb ligt 260 km. ten zuiden van de stad Wadi Haifa. Dr. Jozef Janssen heeft voor deze Soedanreis „de baard laten staan", omdat het gebruik is bij de gees telijkheid der Griekse Kath. Kerk. Curtiss-Wright in Leiden In pand van T D ,1 Wij vernemen, dat in Leiden een zesde Amerikaanse industrie geves tigd zal worden. Het is een zuster-on- I derneming van de Curtiss-Wright I N.V., die vliegtuigmotoren vervaar digt. De fabriek zal een plaats vin den in de verlaten fabriekshal van Tielemann en Dros aan de Middelste- 1 gracht, waar men reeds aan het ver- bouwen is. I Het is de bedoeling, dat in decem- I ber reeds met de productie van on- derdelen voor motoren een aanvang j wordt gemaakt. BIOSCOPEN I De films in de week van 1825 oktober zijn door de Kath. Film Cen- I 1 trale als volgt gekeurd: Casino: „Mannen in het wit", strikt volwassenen. (Donderdag: „Fanfan la TuÜpe", volwas senen). Lido: „De halfbloed van Saigon", 14 jaar. Luxor: „Geef me 'n kans", 18 jaar. Trianon; „Strijd tegen verdovende middelen", 18 jaar. Rex: „Rit in de nacht", 14 jaar. Marktberichten LEEUWARDEN, 18 okt., Kaas Gouda volvet 2.022.03; Edammer veertig 1.861.87; broodkaas 40+ 1.871.88. Stemming kalm.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1957 | | pagina 2