Het cijfer negen werd het ongeluksgetal van Sarto doch het geluksgetal van de wereld Mgr. dr. Jan Olav Smit kent Pius X Bijzondere avond voor Leiden Jlaevfoien kapen gtaag in £anden Menu van de week ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1955 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD PAGINA I Mgr. dr. Jan Olav Smit, die op 5 Sept. a.s. in de grote Stadsgehoor zaal te Leiden een her denkingsrede over de H. Pius X zal uitspreken, heeft na zijn priester wijding in 1906, zijn theologische studiën te Rome tot 1912 voortge zet, dus tijdens het pon tificaat van Pius X. In die tijd had hij ge legenheid meermalen de Paus te zien; stond 's Zondags geregeld op het Sint-Damasusplein om daar de Paus te ho ren spreken. Hij had ook enige malen een particuliere audiëntie bij Zijne Heiligheid en ont ving, na afloop van zijn studiën in de H. Schrift, persoonlijk uit handen van de Paus Pius X de gouden eremedaille. De Paus schonk hem bij die gelegenheid een grote fotr' waao.i Zijne Hei ligheid eigenhandig een zegewens van zes regels had geschreven. Deze foto berust thans in het seminarie te Rijseniburg. Nadat mgr. Smit van 1922 af bisschop van Noorwegen en Spitsber gen was geweest, werd hij in 1929 benoemd tot kanunnik van Sint Pie- ter te Rome, waar hij aan verschillen de Romeinse congregaties (o.a. Pro paganda, Sacramenten, Riten en Bij belcommissie) werkzaam is. Bij de zaligverklaring van Pius X was hij een der rechters in het Apos tolisch Proces; hij heeft als zodanig het lichaam van de Paus moeten her kennen en met zijn lakzegel de nieuwe kist moeten verzegelen. Geen wonder, dat hij de meest ge schikte persoon was om in een boek 'n beschrijving te geven van het leven en de werkzaamheid van Pius X, als ook van het heiligverklaringsproces. Dit boek werd door „De Tijd' uit gegeven. Het verscheen reeds in een vierde druk. Uit de persoonlijke omgang, uit de lezing van levensbeschrijvingen en mischien het best uit het verhoor van de getuigen in het proces, kent mgr. Smit het leven, zov/el uitwendig als inwendig van Pius X, vooral diens onvermoeide en offervaardige werk zaamheid. Als kanunnik van de Sint Pieter heeft hij ook de feestelijkheden van de zaligverklaring en heiligverkla ring bijgewoond. Dagelijks is hij in de Sint Pieter getuige van de grote verering, die Pius X te Rome geniet. Bij het kristallen reliekschrijn wor den van 712 uur elke dag Heilige Missen gelezen. Nooit ontbreken bij het schrijn brandende kaarsen, geu rende bloemen en biddende mensen. Zoals reeds enige malen in dit blad is aangekondigd, zal mgr. dr. Jan Olav Smit uit Rome op Maandag 5 September a.s. voor „De Vriendenkring" te Leiden een herdenkingsrede uitspreken over de Heilige Ptus X. De be langstelling van de leden van „De Vriendenkring" was zo groot, dat het bestuur naar een grote zaal heeft moeten omzien. Uiteindelijk werd besloten de grote Stadsgehoorzaal, die 1200 personen kan bevatten, af te hu ren. Ook niet-leden van „De Vrien denkring" kunnen hierdoor deze avond, die muzikaal zal worden omlijst, bijwonen. In bijgaande artikelen wordt deze week de voor Leiden bijzon dere avond met een tweetal ar tikelen ingeleid. Het eerste heeft tot doel de nieuwsgierigheid te wekken over deze beminnelijke Heilige, wiens werkzaamheid van geest en lichaam de geschiedschrijvers een menigte van kenmerkende feiten en anecdotes heeft opgele verd. Het tweede leidt de gast spreker van deze avond in: de bekende auteur mgr. dr. Jan Olav Smit, kanunnik van de Sint Pieter te Rome, die zo als uit het artikel blijkt Paus Pius X persoonlijk gekend heeft. Kaarten voor de Pius X-her- denking zijn verkrijgbaar bij de volgende adressen: W. Wallaart, Stieltjesstraat 33, tel. 22928; J. J. B. v. Oovost, Lu cas van Leydenstraat 6 (bij Haarlemmerweg); C. v. d. Voort, 'Bloemenmagazijn Morsweg 103 105 tel. 26659; J. Silvester, Ha ven 38b, tel. 24189. Pius X herdenking in Leiden £JE TELEGRAAFKABELS, die het zenuwnet van onze moderne pla neet uitmaken, stonden op 28 Juni 1914 onder hoogspanning door het nieuws van de moord van Serajewo, dat in alle talen doorgeseind de wereld in opschudding bracht. De staatshoofden wreven zich verge noegd in de handen en bespraken met hun ministers de wijze waarop dit welkome incident het beste uitgebuit kon worden. Het volk bezag de ge beurtenissen gehoorzaam door de bril die zijn leider het voorhield en liet zich intimideren door valse leuzen. Men luisterde niet meer naar de man die bij uitstek een apostel van de vrede was en juist daardoor zo slecht werd verstaan. Paus Pius X had het ziekteproces van de oorlog van het begin af meegemaak en begrepen dat er voor deze verblinde wereld geen uitweg was. Dit besef brak hem cn nog geen half jaar later stierf hij. Pius X, die als heilige de aarde zou verlaten kwam als oudste zoon van een armelijk gezin in Riese eer wereld. Zijn vader behoort tot de ambtenarenstand al bestond zijn werk hoofdzakelijk uit het vegen en opruimen van het raadhuis en het bezorgen van brieven. De gemeente betaalt slecht en het gezin dat zich geleidelijk uitbreidt, verkeert in be hoeftige omstandigheden. Guiseppe, de latere paus ondervindt veel tegen stand als hij het idee oppert priester te worden. Dat kost veel geld en zijn hulp als kostwinner is onontbeerlijk. De pastoor maakt het echter voor hem in orde. Hij mag het voorberei dende onderwijs in Castelfranco, een plaats zes kilometer van Riese vol gen. Samen met zijn broertje loopt hij elke dag op blote voeten tweemaal de lange weg. Later krijgen zij een ezelje, waarop zij iedere dag als een zwakke afschaduwing van de visr Heemskinderen de tocht maken. Een goede linkse OET BROERTJE IS TE SPEELS om het onderwijs te volgen en blijft na een half jaar thuis. Guiseppe maakt zijn studie echter af en wordt door het hoofd van de sschool. Don Fusarino voorgedragen vcor studie aan een seminarium. De bisschop laat hem echter op een antwoord wachten en Don Fusarino bestijgt zijn muilezel om de kardinaal van Vene tië voor de jongen te interesseren. De hoogwaardigheidsbekleder, zelf een boerenzoon, luistert ontroerd toe en belooft te helpen. Het seminarie van Padau bereidt Sarto op het priesterschap voor, dat hij op 18 September 1858 ontvangt. Sarto wordt kapelaan in een armen- parochie, waarin de godsdienstigheid door de wantoestanden ondermijnd wordt. Men mag hem echter en hij wordt de toeverlaat van het volk. Hij kegelt met hen en dwingt hun respect af door zijn lichaamskracht. Een sterk beeld van de indruk die Guiseppe in zijn eerste parochie ach terliet geeft het verhaal van de vee koopman, die 36 jaar later toen Sarto Paus was geworden uitriep: „Bij Christus Guiseppe Paus, kijk dat is rechtvaardigheid. Hij heeft moed en daarbij een goede linkse". In 1867 wordt hij tot pastoor van Salzano benoemd. Met zijn zeven-en- dertig jaar is hij de jongste aarts priester van de landstreek. Negen magere jaren De winter van 1871 is bijzon der zwaar en er wordt in de huizen van Salzano bitter kou gele den. Sarto spant het paard voor het pastoorts-rijtuig en rijdt de lange weg naar Treviso op. Een halve dag later komt hij terug, zonder paard en wagen maar met een volle beurs. Hij valt op door zijn goedheid, zijn kennis en zijn preken, die zonder omwegen hun doel bereiken. Negen jaar na zijn pastoorsbenoeming wordt hij kanunnik-professor in Treviso. De Kardinaal Sarto op zijn ezel bij een van' zijn inspectietochten. Rond zijn hals een zakdoek, waarmee hij de gevolgen van de warmte bestreed. negen vette jaren van zielszorg zijn om: negen „magere" van afzondering en voorbereiding op een hogere taak beginnen. Dan volgt zijn benoeming tot bisschop van Mantua. De man, die het liefst rustig kapelaan was gebleven, is ontroostbaar. Kardinaal Venetië IN 1899 KOMT men hem weer ver- tellen, dat men een nieuwe positie voor hem gevonden heeft. Dit keer geen tranen maar een bedachtzaam snuifje uit zijn Brentadoos en een bijna profetische rekensom „Negen jaar studeerde ik op het seminarie, negen jaar was ik kape laan, negen jaar pastoor en evenveel jaren kanunnik in Treviso. Negen jaar was ik bisschop en je zult zien dat ik ook negen jaren kardinaal zal zijn. En dan word ik misschien wel negen jaar Paus. Ik ben nu eenmaal Niet alleen Parisiennes en Amerikaanse vrouwen kopen in Londen, ook de toeristen uit New Zealand, Australië en Ca nada hebben ontdekt, dat de confectionnairs sublieme Engelse wollen materialen verwerken tot prachtige confectie en dat de prijzen van deze Engelse confec tie laag zijn! Nauw is de samen werking tussen de Engelse con- fectionnair en de Engelse haute- couture ontwerper. Charles Creed, een der twaailf leden van de Engelse haute- couiture vereniging, creëerde de gehele najaarscollectie voor Ohadwick and Hill. De firma Chadwick and Hill verwerkt uit sluitend zuiver wollen York- shireweef seis. „Creed Casuals" noemt men de kleding van deze firma. Het is klassieke kleding, welke door een fantasie of door het materiaal tot de zoals Greed zelf zeigt „nieuwe klas sieke kleding behoort, welke het gehele jaar door kan worden ge dragen." Klassieke kleding Er is veel vraag naar deze En gelse klassieke kleding. De goe de confectie-magazijnen, waar eerste klas Engelse confectie ver kocht wordt, hébben regelmatig bezoek van Farisdennes. Een compliment voor de ontwerpers en de stoffenfabrikantenMis schien ook een aanwijzing, dat Frankrijk duur as en Engeland? Zeker goedkoper en men is er minstens even gesorteerd is als in de Franse confectiemagazijnen. Het „ceintuurloze tijdperk" is aangebroken. De Engelse ontwer pers komen de vrouwen tege moet met het in Frankrijk ont worpen silhouette. Is er tóch 'n ceintuur aanwezig, dan wordt deze zo laag mogelijk aange bracht. Dit is vooral het geval bij de Creed Casuals, die voor 't grootste deel in drie tinten worden gebracht, n.l.: helder blauw, fel rood en hard geel. Hoe laag de Engelse prijzen op het ogenblik liggen, kunnen we zien aan ontwerpen van Atrima (een der beste confectiehuizen). Atrima-japonnen zijn verkrijg baar vanaf 5 guineas (ong. 55) en zijn vervaardigd van de beste Engelse wollen stoffen. Rima, hetzelfde genre als Atrima en Chadwick and Hill, ,is misschien iets duurder, maar heeft ook prachtige deux-pièces vanaf on geveer 75. Bij Jersey Originals vinden we een zeer mooie jersey cocktail japon vanaf ongeveer 130 gulden. Wollen jersey, alle soor ten tweed van de zwaarste mantéltweeds tot de fijnste licht gewicht kwaliteiten lang harige wollen fleece, wollen crêpes en geruite stoffen (vooral Schotse ruiten), zijn belangrijk in het Engelse modebeeld. Bui tenlandse stoffen worden bijna niet verwerkt. Het devies is: Goed en Goedkoop, en dit devies is zó verwezenlijkt, dat zelfs de Faris'ienne tijdens haar vacantie in Londen graag Engelse wollen kleding zal willen kopen. Bij de tekeningen: 1. Sweaterlijn en geplooide rok ken laten zich uitnemend com bineren. Dit Atrima-ontwerp is uitgevoerd in beige/igele licht gewicht jersey. 2. Ook het middelste model is van Atrima en gemaakt van ha zelnoot-kleurige geribde wollen jersey. Ook hier is de taille lang en slechts vaag aangegeven. De V-hals en de manchetten kregen een witte piqué garnering. Hals lijnen kunnen zowel hoog als laag zijn. 3. De doorgeknoopte japon be hoort tot de „Creed Casuals". „Nieuw Klassiek", zoals Creed deze ontwerpen noemt. Speciaal gecreëerd voor Chadwick and Hill en vervaardigd van zuiver wollen Yorkshire flanel. De ja pon, welke tot lang dn de herfst zonder mantel kan worden ge dragen en die op koude zomer dagen uitkomst biedt. De vacantiemaand is bijna voorbij en een ieder is zo lang zamerhand weer aan het werk getogen. Ook de kinderen gaan weer met frisse moed op school beginnen. Dikwijls zijn de schooltijden zó, dat zij moeten overblijven en daarom geven wij hen brood mee van huis. Weet u dat met een goede ge woonte is de overblijvertjes be halve brood ook een flesje melk mee te geven? Zondag: Gevulde tomaten met kaasragoüt. Blinde vinken of slavinken, snijbonen, aardappe len; rooonrijstpudding. Maandag: Varkenslapjes, pos telein, aardappelen, yoghurt met fruit. Dinsdag: Tomatensoep, var kenslapjes, andijvie, aardappe len. Woensdag: Kopje tomatensoep, bloemkoolschotel au gratin, ge bakken aardappelen, fruit. Donderdag: Gevulde paprika's met gehakt, rijst, gestoofde to maten; vannillevla met bitter koekjes. Vrijdag: Sla van tomaat-kom kommer-garnalen, aardapelen, botersaus; griesmeelpuddinkje met vruchtensaus. Zaterdag: Gebakken lever, spaghetti, gesmoorde komkom mer; fruit. Roomrijstpudding. 75 g. rijst, y2 liter melk, 10 g. gelatine, 75 g. suiker, 2 eiwitten, 1 vanillestokje, zout, 1/8 liter slagroom De rijst wassen en met de melk aan de kook brengen sa men met zout en vanillestokje. De rijst gaar koken in 1 a iy uur. De gelatine weken en met de suiker oplossen in de niet meer kokende rijstebrij. Het ei wit en de slagroom stijf klop pen en luchtig door de massa mengen, verder laten afkoelen tot de rijstkorrels niet meer zak ken, dan over doen in een met koud water omgespoelde vorm. Laat men de slagroom verval len dan is 7 g. gelatine voldoen de. Bij deze pudding kan een pruimen- of abrikozen-compote gegeven worden of een fijne va nillesaus, waarvoor de overgeble ven eidooier gébruikt kan wor den. Bloemkoolschotel au gratin. 1 bloemkool, 4 knakworstjes of 250 g. gekookte worst, 3 a 4 tomaten, 15 g. boter, 1 ei, 10 g. bloem, ly dl melk, 50 g. gerasp te kaas, zout. Maak de bloemkool schoon en verdeel ze in stuk jes, kook ze niet te gaar, snijd de gekookte worst aan plakken evenals de tomaat. Schilt alles laag om laag in een vuurvaste schotel; in plaats van gekookte worst kunnen knakworstje even gebraden worden en boven op de schotel gelegd worden. Klop het ei met bloem en melk. Voeg kaas en zout toe. Giet dit meng sel over de bloemkool en schuif de schotel 20 a 30 min. in de oven of laat het „bovenop" gaar kolken. lOMOIIOIIOIIOIIOtlOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIOIIO IICDII0II0II0II0I10II0 van het deeg dat voor alle saus ge schikt is". Negen jaar zullen verlopen voor Paus Leo XIH sterft. Sarto zal hem echter geen negen doch elf jaar op de stoel van Petrus volgen. rVE NIEUWBENOEMDE KARDI- U NAAL laat uit zuinigheid zijn sjerp rood verven. Zij valt echter meer wit dan rood uit en direct meent Sarto: „Des te beter, zo wor den we zoetjesaan Paus". Nauwelijks in Venetië schaft Sarto de kardinaalsgondel af en deelt zijn kok, die de gehele Franse keuken be heerst mede, slechts rijst en vlees te willen eten. De dag, waarop de kar dinaal zijn toelage ontvangt, wordt bij de armen van de doge-stad al snel bekend als de grote verdeeldag. Negen jaar lang baant Sarto zich door zijn werken een weg naar de hoogste verkiezing van een mens op aarde. Dan sterft Lpo XIII; Sarto wordt naar het Vaticaan geroepen om aan het conclaaf deel te nemen. Vele stemmingen zijn nodig om hem op de paustroon te brengen. Eenmaal gekozen kijkt Pius X mistroostig voor zich uit en verfrommelt het retour biljet naar Venetië. ENKELE DAGEN LATER steekt hij reeds een rede af waardoor de gehele christenheid verrast wordt. Sarto dient zich aan als een kerher- vormer bij uitnemendheid. Eucharis tische bonden worden opgericht en congressen gehouden. Pius X is echter niet tevreden met de eer, die de vol wassenen het H. Sacrament bereiden. De kindercommunie wordt ingesteld. Alleen het gebed van de kinderen kan de wereld van het modernisme redden. Oorlogsgeruchten brengen de wereld in opschudding. Het einde na dert. Pius X weigert wapens te ze genen en doet een laatste beroep op de volkeren. Niemand hoort hem meer en enkele weken nadat de teer ling geworpen is sterft de 79-jarige Paus: de heilige Paus Pius de tiende.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1955 | | pagina 5