De H-lijn is zo gek nog niet Vomjaat in de mode voor de doorsneeNederlandse vrouw 1 BOEKBESPREKING ZATERDAG 12 MAART 1955. DE LEIPSE CQURANT P EN BEKEND FEIT is het dat men I er nog geen afstand van kunnen de bovenlijfjes. De Ligne Cloche aan alles went Zo is het ook in doen en brenSt een iets gewijzigde heeft stolpvormige rokken die aan ai - j |vorm, met wijde rokken die het een soepel gemodeleerd bovenstuk de mode. Altijd is het al zo geweest j silhouet veranderen tot een Ligne-A. zijn gezet, waarvan de taille door dat een geheel nieuwe verschijnings-Ook de confectie heeft de meeste van verticale naadjes even gemarkeerd haar modellen voor de komende len- is. De ruimte van de rok die meestal te en zomer aan de lijn aangepast. van achteren ontspringt, is naar vo ren gewerkt en ter hoogte van de En als men de zaak nu op deop ingenieuze wijze aan het lijfje keper gaat beschouwen dan moet gezet; vaak doormiddel vaneen ge- I men toegeven dat de meeste model- j ïncrusteerde band of ceintuur. vorm in het modebeeld in haar prille begin belachelijk gevonden werd en aanleiding gaf tot felle controversen; in de modegeschiedenis van de laat ste 50 jaar zijn vele voorbeelden aan len draagbaar zijji en zelfs in vele te wijzen en steeds als de gemoe- I gevallen waar een gelukkige an deren een beetje bedaard waren, bleek dat men zich toch bij het nieuwe had neergelegd en na ver loop van tijd zelfs als iets vanzelf sprekend ging aanvaarden. Zo is het nu weer opnieuw! Toen Dior afgelopen zomer zijn H-lijn lan- i ceerde voor het naja^rsseizoen gin- gen kreten van protest ep veront waardiging op. Dit was iets volkomen onmogelijks, iets wat geen enkele vrouw zou willen of kunnen dragen, een bespotting van de natuurlijke vorm. En ziet! Dit voorjaar is het overal H-lijn wat de klok slaat. De lagere goden van de Parijse Haute-Couture Olympus brengen allen modellen, die j afgeleid zijn van of geinspireerd op de zo verguisde Ligne „Haricot- Vert". De grote meester zelf, heeft these is bereikt van de basisvorm in de abstracte betekenis, van waar- uit de oorspronkelijke couturier grole gesteven Eton-kragen, fijne modellen creeerde en de vorm, die Q„ 0„„0CC,? „,Qar_ Wat deze collectie vooral zo aan trekkelijk maakte waren de typisch vrouwelijke kleinigheden als gezel lige piqué kraagjes en manchetten, band, een geknoopte biea of heel eenvoudig gesuggereerd door een paar zakken. Wij zagen bij hem tailleurs en deux-pièces met bubbele knoopslui- ting en jasjes van variabele lengten, dienaar onderen toe iets wyder wer den boven rokken in banen, in klok ken Of in schuingenomen stevig uit staande plissés. Wü zagen veel mouwloze japonnen met diepe, ronde décolletés, of met heel kleine kraagjes, die van de hals wegsrtonden, allemaal heel simpel van lijn met half wijde rokken. En natuurlijk waren daar weer de prachtige cocktail en avondjaponnen, sommige heel kort, anderen, de i Groot-gala-robes lang en slepend, j vaak met de meest ingewikkelde bro- derieën. Hubert de Givenchy bleef trou\v aan zijn Ligne Sweater, waarbij vele frisse en jeugdige variaties weer op- j nieuw aantoonden welk een groot talent in deze nog jonge couturier j schuilt. Tailleurs met korte schootjes, j origineel verwerkte knoopsluitingen, leuke zakken op alle mogelijke plaat sen aangebracht, veel deux-pièces met korte mouwtjes, of japonnen met schootjes die op deux-pièces doorslag geven. Hij ia eigenlijk het en overal een stola bij dragen, hetzij "Jken. eerst met de Ligne-H op de proppen in de stof van het toilet, hetzij in een Balenciaga, tenslotte, is degene die gekomen, ai werd deze lijn toen, en- ander materiaal. Wat de byoux be- altijd een blik m de toekomst laat ^eje seizoenen geleden, nog niet als treft ziet men zeer veel lange snoeren zien. Hii wordt namelijK oeschouwd zocjanig erkend. Maar de idee van de parels in divere tinten en uitvoering, als een profeet onder de ontwerpers, recbte jasjes, zonder ingesnoerde Ook clip en broches genieten een en 1S 00 merkelijk zo dat zijn taille, met korte schootjes op nauwe grote populariteit'! modellen een of twee seizoenen later rokken> en afstaande kragen is bü I hem geboren. Het algemeen beeld is dus vrouwe- Ook kwam hij met iets bijzonders, 1 lijk met een sobere distinctie, die de Ligne Tunique, die als de directe juist door de nonchalante, vloeiende voortzetting van de H-lijn beschouwd lijn zeer jong en fris aandoet, omet worden, dus niet als een va- riatie. Deze Ligne Tunique houdt in j - v een tuniekvormigeblousse, lang en v r - - recht, vaak met ronde halsuitsnijding, op een nauwe rok. Dit wijst op mo- J gelijke terugkeer in van- de, voor de j oorlog zo populaire casaques! W' IJ WILTON NU NOG EENS IN HET KORT de verschillende als richtlijnen voor de verdere ont wikkeling van het modebeeld de broderies en mooie accessoires, waar van bijzonder de ljyoux zeer aan trekken waren. Dior bracht dus de Ligne-A. En deze Ligne-A houdt een spel met de taille in, deze is namelijk zwevend, dwz. wij vinden haar het ene ogen blik op de heupen en het volgende moment vlak onder of zelfs op de boezem, in de vorm van een piqué- de ontwerper van confectiekleding aan zijn creaties móet geven willen zij verkoopbaar zijn, kan men zeg gen dat de modellen zeer draagbaar I en chic zijn. aspecten van de nieuwe voorjaars mode nagaan: i Soepele vloeiende lijnen met een jsleeru even aan e u jg taille, een i pseudo taille-effect in de vorm van een band, een ceintuur, een drape rie of zakken aangebracht meestal op heuphoogte, soms hoger. De rok ken zijn nauw of wijd tot zeer wijd, waarbij de ruimte dan altijd op de heup begint. Ruimte aangebracht door middel van banen, klokken, j plissés of grove plooien, i Veel deux-piéces, japonnen zonder mouwen of hele korte, steeds een smalle schouderlijn. Grote afstaande kragen, diepe décolletés, of luchtige draperieën aan de hals. j I De nieuwe kleuren: Veel pasteltin ten met als voornaamste rose en bleu, daarnaast alle tinten geel tot oran- „Het geslacht de Grano" van het oude Europa. Het verhaal j^SJ,.d'ene:^ver^^ele^ini^mL-ine door Gerda Achen. Zuid- wordt daardoor vrij ingewikkeld, zo- J*™"'over "e nele ilme manne hollandse Uitg. Mij, Den dat het raadplegen van de achterin I „eest e-bruikte stoffen' Haag. het eerste deel geplaatste stamboom1 De ™eest S?bruiKte stonen. een geenszins overbodiee maninula-Tweeds, in pasteltinten, zuiver zijde, Gerda Achen is een Deense schrijf- g P linnen, katoen en organza. Zeer veel Aangezien de leden van dit warm- fntprimés! geschiedenis van heeft ean bloedige geslacht nogal eens met hu- De accessoires: Vlotte korte hand beschrijving te geven van de Euro-! ™eljjks, P.erikele" 'e mi>ken hebben schoentjes in de tint van de japon of pese ontwikkeling van ongeveer 1850 js de lezing van deze trilogie geen het costuum Zeer lange bu de „f x-a ,i„ iai kinderwerk. mouwloze toiletten. Schoenen met af tot aan de tweede wereldoorlog.! Het verglijden van de negentien- aa^v »^a6a.jw.wa .A.AA w.. De roman is uit het Deens vertaald heel hoge en dunne hakken, die dan Deze lijn is namelijk zo gek nog twintigste eeuw met z'n op-| door S. T. v. d. Nolel-Oomkens en is, vaak van metaal gemaakt zijn, omdat niet voor de doorsnee Nederlandse voiging van perioden van rust en in een fraaie druk zeer verzorgd uit- ze dan steviger zijn. Verder zijn de fiio nn I ooriog> biedt gegeven door de Zuidhollandse Uit-1 lange en dunne parapluies nog steed» vrouw. De ruimte van een rok, die op onrust, van vrede de heupen begint en dus niet vanuit st0f te over voor een roman; teveel de taille ontspringt, maakt deze veel zelfs voor een roman in drie delen, dunner; het eenvoudige bovenlijfje zoals deze de Grano-geschiedenis. I met een simpele draperie bij de hals Overigens biedt de familie grenzen- of een leuke décolleté of met een loze mogelijkheden, daar haar leden grote kraag is zeer flatteus, en het uitzwermen over allerlei landen, zo- i rechte silhouet zonder ceintuur I als Hongarije, Oostenrijk, Frankrijk, maakt het lichaam langer en slan- Duitsland, Italië, Spanje en zelfs ker' Natuurlijk moet men zich niet Brazilië. De drie delen van deze tri storen aan excessen als brede cein- I logie heten symbolisch „Ochtend in tuurs om de heupen, of volkomen Boedapest", „Middag in Wenen" en j platmakende gaines, of japonnen I zonder mouwen, als men in de maten i boven 42 valt. „Avond in Parijs", waarmede de in ternationale oriëntering van het oude geslacht voldoende wordt aangeduid. Vanzelfsprekend groepeert de schrijfster de gebeurtenissen en stro mingen van een kleine eeuw rond om de figuren van het door haar be schreven geslacht, waardoor het wis selende tijdsbeeld een achtergrond vormt, waartegen de personen des te levendiger afsteken. De schrijfster heeft het zich even wel nogal gemakkelijk gemaakt en de coulissen van haar romantisch spel wel zeer summier aangeduid; zo als men dat tegenwoordig op het to neel ook wel doet. Slechts de lang zaam veranderende mentaliteit van de opeenvolgende mensengeslachten komt behoorlijk tot uiting in de ge dragingen harer personages, hetgeen De voorjaarsshows in pa rijs brachten dus eigenlijk niets schokkends, maar het was interre- sant te zien hoe de verschillende couturiers, ieder op zijn wijze, hun collecties hadden opgebouwd op de diverse mogelijkheden die de h-lijn bood. Wat de mensen eigenlijk het meest in spanning hield was de vraag of Geneviève Fath er in sflagen zou in de voetsporen van haar overleden echtgenoot te treden en daardoor het huis Fath voor een ondergang te behoeden. Het was voor iedereen een dank- - A a - 1 bare opluchting dat zij deze vraag op met geringe prestat.e is. Oven- overtuigende wüze met Ja wist te gens schijnen de gedragingen van beantwoorden. Haar nieuwste collec- I ket tomo-geslacht zich ™°™3- tie was een van de grootste successen b^°en te hebb Jaarby van dit seizoen en vrouwelijker en bovendien h|t spreekwoord opnieuw charmanter dan de meeste anderen bewaarheid word,. vhistoire se re- die men te zien kreeg. Zij bracht' p^te". twee silhouetten: de Ligne Chalu- pittige kern van het geslacht meau en de Ligne Cloche. De eerste wordt voornamelijk gevormd door is recht en vloeiend met horizontale oude en de jonge Aline, twee effecten zoals zakken en geïncrus- kei-harde vrouwenkarakters, die teerde ceintuurs. Men zag deux-piè- goed uit de verf gekomen zijn, waar ces in deze lijn met charmante bla- omheen een weelderige hoeveelheid zerjasjes van gestreept flanel, deux- van allerlei wilde lóten zich ontwik- pièces met plissé rokken en de zgu. kelt, welke him uitspruitsels weer I chemisier-japonnen met fijn gepjooi- hebben in verscheidene hoofdsteden gevers Mij te Den Haag. en vogue en kan men ook nog altijd- I NIEUWE PARIJSE MODEtypisch echt vrouwelijk In een nieuwe collectie schoenen van de Franse ontwerper Perugia, welke te Parijs werd getodnd. kwam onze fotograaf deze twee vreemdsoortige modellen tegen, geinspireerd op moderne schilders. Op we! zijde men van de linkerschoen moet lopen, hoven of onderzijde, valt slechts te gissen evenals men dit vaak hij srhilderijen van Pablo Picasso moet doen, die Perugia bij het ontwerpen van dit model tot inspiratie diende T>e rechter schoen is een model in dezelfde geest als de schilderijen van Fernand Leger, die bekend is om zijn s.ui ealisiische schilde riDgen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1955 | | pagina 12