Wonder van Konnersreuth? Wat is de waarheid van het Paus tegen Chinese nationale kerk r „Met h (taa% taepiag, g^etukjenh af te teyyen aan het heótaan aan het haaennaüavctifhe" Therese Neumann nam in 25 jaar geen voedsel VRIJDAG 24 DECEMBER 1954 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 Een kloeke vrouw met het gezonde verstand van een boerin Een kwart eeuw geleden sprak iedereen over het Wonder van Konners reuth, over de jonge vrouw Therese Neumann, waarmede wonderlijke dingen geschiedden. Het was slechts een eenvoudig meisje uit een arm Beiers dorpje, doch zij werd begenadigd met visioenen, droeg de wonde- tekenen van onze Heiland in handen en voeten, beleefde 's Vrijdags hqt Lijden van Christus mee en het vreemdste van alles at noch dronk, ontving slechts de H. Communie, en bleef desondanks in leven. Over Therese Neumann zijn toen boeken vol geschreven, felle disputen zijn ge houden en geleerd en ongeleerd deed moeite om een verklaring te vinden voor deze wonderlijke verschijnselen. Die verklaring was niet te vinden, althans geen natuurlijke verklaring, gebaseerd op de ons bekende krachten der natuur, en over een bovennatuurlijke verklaring sprak de Kerk de^ enig bevoegde in deze materie, zich niet uit. Langzamerhand is er meer stilte gekomen rondom deze omstreden figuur, mede dank zij het feit, dat het nationaal socialisme in Duitsland in de eenvoudige en stille Therese een figuur zag, welke in zijn systeem kwa lijk paste, en daarom elke ruchtbaarheid zoveel mogelijk onderdrukte. Waarschijnlijk dacht men, dat „het wel over zou gaan", als niemand er meer van hoorde. Maar het „ging niet over", want nu na al die jaren is Therese Neumann nog altijd dezelfde, die zij was vijf-en-twintig jaar geleden, nog altijd het „Wonder van Konnersreuth", Maar de oude vraag is ook gebleven: „ïs het een wonder, wat daar ge beurt in Konnersreuth?" Een klemmende vraag, welke haar beslissend antwoord nog niet heeft ontvangen, zolang Rome geen uitspraak geeft De gelovige echter wacht niet tot hij door een uitspraak wordt gedwongen, doch erkent reeds bij voorbaat, dat hier de vinger Gods aanwezig is. hoofd en wondetekenen perst en haar bijna tot de dood toe uitput, zo dat zij na urenlang lichamelijk en geestelijk lijden op een stervende gelijkt. Enige uren later verkeert zij dan in een eigenaardige toestand van vbrheven-zijn boven het aardse en antwoordt zij op vragen van bezoe kers, voorspelt zij toekomstige ge beurtenissen, onthult zij geheime be doelingen, onderscheidt zij echte re- liquieën van valse, haalt zij uit een gezelschap van totaal onbekende in civiel geklede mensen gewijde maar inmiddels afgevallen priesters naar voren, leest zij gesloten brieven en ziet zij gebeurtenissen, die zich ver weg afspelen. U/ie is Therese Neumann? Wie is eigenlijk die beroemde The rese Neumann? Volgens de schrijf ster Luise Rinser, die haar nog on langs verscheidene malen bezocht, is zij thans een 56-jarige middelgrote, bijna statige vrouw met een gezonde huidskleur, met grote, heldere, rusti ge, blauwgrijze ogen, zonder enig spoor van ascetische spanning, zon der nervositeit of geestelijke aanma tiging. Zij biedt volkomen het beeld van een gezonde, verstandige tempera mentvolle boerin en heeft helemaal niets van een hysterica, zoals men haar vaak wil bestempelen. Toch is deze vrouw getekend: haar handen dragen, duidelijk zichtbaar, uitzonderlijke wondetekenen, op de handruggen vierkante met een droog korstje bedekte littekens, ongeveer een centimeter in het vierkant, in de handpalmen iets kleinere en ronde precies aansluitend op die, welke zich op de handruggen bevinden. Men ziet het niet, maar men weet het: aan de voeten heeft zij soortge lijke wondetekenen en aan de linker borstzijde een grotere, in de lengte uitgetrokken en diepe wond als van een messteek. Therese is wat men noemt: een gestigmatiseerde. Zij pro- bert deze tekenen niet te verbergen, maar zij laat ze ook niet opvallend zien; zij draagt ze rustig en gelaten' met dezelfde vanzelfsprekendheid, waarmede zij alles draagt wat haar is opgelegd. Overigens, zo schrijft Luise Rinser, wijst niets aan Therese op iets bij zonders, wanneer men voor het eerst tegenover haar zit behalve dan haar ogen, die vol zijn van een dwin gende, maar toch rustige kracht en klaarheid en aan wie men niets kan wijsmaken. In deze ogen ligt de na tuurlijke, nuchtere, ietwat sceptische verstandelijkheid van een boerin, doorstraald van een meer dan na tuurlijk inzicht, dat haar in staat stelt in vreemde harten te lezen, on bekende lotsbestemmingen te weten, in de toekomst te zien en raad te ge ven in gewichtige levensvragen. Van deze gaven bemerkt de bezoeker ge woonlijk niets, tenzij hij het geluk heeft juist op een Vrijdag,in Kon nersreuth te zijn en tegenwoordig te zijn bij de Lijdensextasen van The rese. Dan maakt hij de verandering mee, waardoor deze nuchtere boerin tot een extatische en visionaire per soonlijkheid wordt, bij wie het mede lijden met de lijdende Christus let terlijk het bloed uit de ogen, voor- Een gew/one eenvou dige vrouw/ Na dat alles is zij weer een gewo ne eenvoudige vrouw, die van bloe men houdt en van dieren en kinde ren, die voorzover haar steeds pijn lijke gestigmatiseerde handen het haar veroorloven, in de tuin werkt en de kerk versiert, die de zieken en stervenden in het dorp bijstaat en tegen haar zin, maar gedreven door een zeker plichtsgevoel, talloze be zoekers ontvangt uit alle delen van de wereld. Toch heeft niet ieder, die naar Konnersreuth reist, het geluk om Therese te zien. Dikwijls is zij ziek soms gewoon ziek zoals andere mensen ook ziek zijn, soms ook heeft zij een boete-lijden van iemand an ders overgenomen dikwijls is zij op bezoek bij haar zuster in Eichstatt of tegenwoordig bij een ander psy chologisch of theologisch onderzoek, dikwijls ook heeft zij eenvoudig „geen zin" om mensen te zien. Men moet niet vergeten, dat zij èn van nature èn wegens haar uitzonderlijke lotsbestemming wat mensenschuw is en vaak zeer terughoudend. Zij is aldus het getuigenis van Luise Rin ser geenszins een zachtmoedige Het huis, waarin zich de won derlijke verschijnselen voordoen; Therese's ouderlijk huis. Bij de Fischer Bücherei te Frankfurt am Main is een hoekje verschenen van de hand van Luise Rinsereen Duitse schrijf- ster, die het „geval-Konners- reuth" weer eens in het brand- punt der belangstelling heeft ge- j plaatst. Men hoorde de laatste tijd niet meer zoveel van dit eertijds zeer geruchtmakende „geval" en ve- len zullen gedacht hebben, dat de wonderbaarlijke verschijnse- len, welke zich in dat kleine Beierse dorpje afspeelden, had- den opgehouden. Dat dit geenszins het geval is, blijkt uit deze jongste publicatie. De ouderen zullen zich de be- richten omtrent de extasen, het wonderlijke beleven van het Lij- den van Christus en haar leven zonder enig voedsel nog wel her inneren, maar om, speciaal voor de jongeren, het „wonder van Konnersreuth" weer eens de aandacht te schenken, welke het verdient, geven wij hier een be- knopt overzicht van het pro- bleem, waarvoor Therese Neu- mann de wereld stelt. heilige, die ten allen tijde bereid is zich voor iedereen op te offeren. Zij is een mens met voortreffelijke kwa liteiten en met een bijzondere roe ping, maar desalniettemin een mens met menselijke zwakheden en met een heftig temperament, dat alleen God in bedwang kan houden. Aan Hem en aan zijn plaatsvervanger op aarde, haar biechtvader pastoor Na- ber, gehoorzaamt zij. Met andere mensen, of het nu bisschoppen zijn of geleerden, kan zy soms heftig van mening verschillen, want zij is gril lig en eigenzinnig ofschoon zij zich veel moeite geeft om deemoedig te worden. Zij is een persoonlijkheid van formaat en een krachtige figuur, De vader en moe der van Therese Neuman. allesbehalve een lijdzame, zwakke, nerveuse vrouw, zoals men zich ge- stigmatiseerden wel pleegt voor te stellen. U/at zegt men daar van? Wanneer men nagaat wat de we reld daar zoal van zegt, dan kan men drie categorieën onderscheiden. Er zijn mensen, die a priori niet aan wonderen geloven noch oog hebben voor dingen, welke niet in hun we reldbeschouwing thuis horen; zij noemen alles bedrog. Met deze lieden kunnen wij gauw klaar zijn. Er is in al die jaren nooit iets van bedrog gebleken, zodat het eenvoudig dwaas is om zich nu nog op a'e mogelijkheid van bedrog te beroepen. Andere mensen trachten de won derlijke verschijnselen te verklaren uit hysterie, een soort geestesziekte, welke ook wel eens soortgelijke ver schijnselen te voorschijn kan roe pen. Dit is een verklaring, waarmede ernstig rekening moet worden ge houden en waaraan vele geleerden dan ook al hun aandacht hebben be steed. Vooral in het begin, toen de won derlijke gebeurtenissen zich voor het eerst voordeden, heeft menigeen ge dacht, hier ongetwijfeld met een hy sterische vrouw te maken te hebben. Maar bij nader inzien is men meer en meer van deze theorie terug ge komen. Dat men 't eerst aan hysterie dacht is begrijpelijk, want sommige ver schijnselen, welke zich bij Therese Neumann voordoen, kunnen ook bij hysterische persoonlijkheden worden waargenomen; het doen van onthul lingen op afstand en het zien in de toekomst komt ook bij telepathisch aangelegde mensen voor, enz. Maar het grote verschil met hyste rische personen is, dat Therese Neu mann in geheel haar doen en laten het tegendeel van een hysterica is. Men zou het kunnen vergelijken met iemand, die hoest. Wat is de verkla ring van die hoest? Wel, iemand die longontsteking heeft, hoest ook. Dus is longontsteking de verklaring! Dat zou inderdaad de verklaring kun nen zijn, als de man die hoest ook alle overige verschijnselen vertoont, welke karakteristiek zijn voor long ontsteking. Maar wanneer hij in te gendeel een hele serie verschijnse len vertoont, wélke in het geheel niet wijzen op longontsteking, zal men die theorie moeten laten varen. Zo ook met Therese Neumann; hoe langer men haar observeert, des te meer komt men tot de overtuiging, dat zij alles behalve een hysterische figuur is; zodat hysterie niet als ver klaring voor de merkwaardige ver schijnselen kan gelden. De kerk sprak zich niet uit Blijft nog over de derde categorie, n.l. degenen, die in Therese een hei lige of althans een toekomstige hei lige zien. Hierin is men natuurlijk volkomen vrij, als men er maar rekening mee houdt, dat de Kerk het laatste woord in deze kwestie heeft. Zoals gewoon lijk is de Kerk evenwel zeer voor zichtig. Nog op 28 Februari 1952 schreef de vicaris-generaal van de aartsbis schop van München het volgende: „In gehoorzaamheid aan de de creten van Paus Urbanus VIII ver klaren wij, dat aan de genoemde gebeurtenissen (het ging over Kon nersreuth) geen andere dan men selijke geloofwaardigheid kan wor den toegekend, zolang de Kerk hierover geen uitspraak heeft ge daan". Tot nog toe heeft de Kerk geen uit spraak gedaan en zo'n uitspraak is naar alle waarschijnlijkheid ook niet zo spoedig te verwachten. Er is even wel niets tegen om de verklaring van „het geval-Konnersreuth" te zoeken in bovennatuurlijk ingrijpen. Alles wijst in die richting; de hele houding van Therese zelf, de volkomen afwe zigheid van reclame-zucht en sensa- tie-zoekerij, de vroomheid, waartoe het optreden van Therese inspireert en de resultaten van terugkeer tot j het geloof en van geloofsverdieping. Therese zelf aanvaardt dan ook haar lot als een roeping; zij weet dat I zij is uitverkoren om getuigenis af te leggen van het bestaan van het bovennatuur lij ke. Zonder enig voedsel I Een zeer bijzondere eigenaardig- heid bij Therese Neumann hebben wij voor het laatst bewaard om het I afzonderlijk te behandelen; dat is het feit, dat zij nu reeds vanaf 1926 geen enkel voedsel tot zich neemt. I Het begon in 1918, toen zij bij het blussen van een brand kwam te val len en waarschijnlijk haar ruggegraat beschadigde. Zij is daar jarenlang ziek van geweest en één van de symp tomen van deze ziekte was een ster ke neiging om over te geven. Later kreeg zij ook last van maagzweren van een verlamming van de slok darm. Onder invloed daarvan raakte zij gewend aan vasten, maar sinds 1926 neemt haar maag niets meer aan. Slechts de H. Hostie nuttigt zij, aanvankelijk met een slokje water, maar sinds 1927 blijft ook dit slokje water achterwege. Zelfs is geconstateerd, dat Therese na dagen van extase en meeleven met het smartelijk lijden van de Ver losser tot 8 pond toe is afgevallen, doch dit gewicht in weinige dagen weer heeft ingehaald zonder iets te eten of te drinken. Er is geen enkele professor, die deze gewichtstoename uit niets kan verklaren. De enige uitvlucht die men beden ken kan om te ontsnappen aan de dwingende kracht van dit wel zeer buitengewone feit, is aan te nemen, dat Therese en haar familie zich schuldig maken aan bedrog. Wij hebben reeds boven geconsta teerd, dat er niets maar dan ook niets is, wat de bedrogtheorie aannemelijk kan maken. Het zou gemakkelijk zijn deze theorie voor goed uit te schake len door een klinisch onderzoek te doen instellen, waarbij Therese dag en nacht werd geobserveerd en alle mogelijkheid om ook maar iets van voedsel of drank binnen te smokke len onmogelijk werd gemaakt. Zulk een klinisch onderzoek is nog niet geschied. Maar wel heeft er in dertijd een onderzoek plaats gevon den, dat aan alle redelijke eisen vol deed, weliswaar niet in een kliniek, maar in de eigen omgeving, in het ouderlijke huis van Therese zelf. De bisschop van Regensburg heeft in 1927 het bevel daartoe gegeven en Therese heeft er met haar ouders aan medegewerkt. Het onderzoek stond onder leiding van dr. Seidl en vier geroutineerde ziekenzusters heb ben assistentie verleend. De zusters wisselden elkaar twee aan twee af en hebben Therese gedurende veer tien dagen geen seconde alleen gela ten. Zij waren bij het begin van het onderzoek beëdigd en aan het einde er van is him nogmaals de eed afge nomen. Wanneer men bedenkt, welk De enige foto, die van Therese Neumann be staat, haar tonend tij dens haar visioenen. een gewicht zulke zusters hechten aan een eed, kan men zich voorstel len hoe gewetensvol zij hun taak hebben opgevat. Zij hebben inder daad alles gedaan wat er maar ge daan kon worden om elk bedrog uit te sluiten; zij hebben de verschijnse len sc-ieus gadegeslagen, alles ge wogen en nagemeten en een gezonde critische geest aan de dag gelegd. Zij hebben zich niet laten overdonderen door het abnormale van de ver schijnselen, maar rustig en koelbloe dig hun observaties verricht. Geen enkel spoor van bedrog is gevonden. En toch zijn er lieden, die het niet geloven willen. Er moet toch ergens een lek zitten, menen zij en de af wezigheid van zo'n lek kan alleen geconstateerd worden als Therese zich in een neutrale kliniek weten schappelijk en liefst door ongelovige doktoren laat onderzoeken. Therese heeft dit tot nog toe ge weigerd. Waarom wilde Therese zo'n onder zoek niet? In 1932 hebben de Beierse bis schoppen gezamenlijk aangedrongen op een onderzoek in een kliniek, ten einde oOk de laatste mogelijkheid van twijfel weg te nemen. Therese voelde er niet veel voor, maar gaf toch toe. Toen evenwel puntje bij paaltje kwam, wilde niemand de kosten betalen en Therese noch haar ouders konden die kosten betalen. In 1937 is opnieuw aandrang op Therese uitgeoefend om zich aan zo'n onderzoek te onderwerpen, maar toen was inmiddels Hitier aan het bewind gekomen en gingen er niet- ongegronde geruchten, dat men in een door nazi's gecontroleerde kli niek gemakkelijk overlijden kon. Maar thans is Hitier verdwenen; waarom wil Therese op het ogenblik nog niet? Wat heeft zij te vrezen? Volgens Luise Rinser is het Therese niet, die zich verzet, doch haar va der en naar men aanneemt ook pastoor Naber. De z.g. „Konnersreu- ther Kreis" meent, dat het hele pro bleem meer op theologisch gebied thuis hoort en is door al het z.g. we tenschappelijk geschrijf over Therese uiterst schichtig geworden. Zodra er een verzoek van het Beierse episco paat komt, zal Therese er heus wel gevolg aan geven, maar dit „ver zoek" is nog niet gekomen. Kardinaal Faulhaber zeide inder tijd: „Laat dat goede kind toch met rust". GEISE. De kerk van Konnersreuth. Nieuwe Encyclieken Paus Pius Xn heeft een dringend beroep gedaan op de katholieken van China om zich te verzetten tegen communistische pogingen om een „Chinees nationale katholieke kerk" te stichten. Het beroep was vervat in een encycliek, gedateerd 7 October, waarvan de tekst gisteren bekend gemaakt werd. De Paus legde er de nadruk op, dat de H. Stoel steeds werkzaam is geweest om Chinese bisschoppen en priesters op te leiden, en dat hijzelf de Chinese hiërarchie heeft opge richt en de eerste Chinees tot de waardigheid van het kardinalaat heeft verheven. De H. Vader ziet ver langend uit naar de dag, dat de Kerk in China voldoende bisschoppen en priesters voortbrengt voor Haar be hoeften. De Kerk dient echter altijd onderworpen te blijven aan de H. Stoel inzake geloof en zeden De H. Vader verlangt eveneens naar de dag, waarop de Kerk in China econo misch zelfstandig zal zijn. Tot dusver heeft de missie der Kerk in China steeds de hulp van buitenaf nodig gehad, maar dit heeft nimmer enige politieke betekenis of bedoeling gehad. De H. Vader gaat vervolgens in op de bewering van sommigen in Chi na, die het autonome recht tot pre diking willen bezitten, en beklem toont, dat het recht en de plicht tot prediking alleen "aan de Kerk toe komt, dat wil zeggen aan de bis schoppen als opvolgers der apostelen er in vereniging met de H. Stoel. Daarom kunnen degenen, die de be weging van de vrije autonome Kerk steunen zich niet voor katholie ken uitgeven. Evenmin kunnen zij zich, omdat zij de zelfstandige Kerk van China ondersteunen, uitgeven voor de ware patriotten. De H. Vader besluit zijn encycliek met de Chinese katholieken, die op het dwaalspoor zijn geraakt, aan te sporen naar de Kerk terug te keren en voor de rest aan de keizer te ge ven wat des keizers is, maar aan God te geven wat aan God toekomt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1954 | | pagina 5