Machtig boek van grootmeester der Italiaanse letteren: Giovanni Papini KERSTPUZZLE DE STORIADl CRISTO" Een orthodox Bijbelverhaal met rauw-realistische vol kleur en schilderingen leven DE LEIDSE COURANT iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim^ E'EN boek, dat reeds enkele tiental- len jaren oud is, doch nog de volle belangstelling verdient van ieder Christen en eigenlijk van iedere niet-Christen, is het boek van Gio vanni Papini „Zo zie ik de Chris tus". Het is een merkwaardig boek, merkwaardig vooral omdat het een meesterwerk van deze schrijver ge worden is, dat in nauwe samenwer king met zijn eigien bekering tot stand kwam. Daarom eerst enige bijzonderhe den omtrent de schrijver zelf. /JTOVANNI PAPINI werd in 1891 te Florence geboren en reeds als jongeling wijdde hij zich aan de lite ratuur. Als zovele jongeren van zijn tijd gaf hij daarbij uiting aan zijn woelige geest. Hegel was daarbij zijn ideaal en dat van zijn strijdmak kers. Italiaanse philosofen lieten zich veelvuldig horen in het tijdschrift, dat Papini redigeerde. Maar hij was het met hun zienswijze en beschou wingen op den duur niet eens, het geen tot een felle strijd met hen voerde, hetgeen tot gevolg had, dat hij zich afscheidde. Zijn woelige geest bleef zeer strijd vaardig. Hij pleitte voor deelname van Italië aan de eerste wereldoorlog, hij bestreed alles wat met zijn in zichten strookte en hoewel katholiek gedoopt vond elke vorm van gods dienst in hem een vurig bestrijder Zijn ongeloof en haat tegen Chris tus, zijn eigen geestelijke strijd en die van zijn tijdgenoten demonstreer de hij op felle wijze in zijn autobio grafisch boek: Un Uomo finito, dat in 1912 versoheen. Omstreeks 1920 even wel zweert hij de vrijdenkerij en de anti-christelijke ideeën van zyn jon ge jaren af en van nu af wordt hjj een der felste voorvechters van een volstrekt christendom zonder com promissen Een der oorzak'en was ge legen in een gebrek aan zijn ogen. Daardoor kon hij zelf niet deelnemen aan de oorlog en trok hij zich terug in Bulciano, een gehucht in de Apen nijnen. Hier kwam hij tot bezinning en na veel innerlijke strijd keerde hij tot de Moederkerk terug. Nu verschijnen zijn belangrijkste boeken waarvan sommige tot de klassieken der katholieke literatuur zullen behoren En daarbij behoorde in de eerste plaats zijn meesterwerk, dat in nauwe samenwerking met zijn bekering tot stand kwam, dat er zo wel de stoot toe gaf als de vrucht er van is, zijn „Storia di Cristo", Dit boek werd in 31 talen uitge geven; hierin is hij even heftig vóór de Christus als hij vroeger godloo chenaar was. Zijn katholieke ge dichten en schetsen oogstten veel bij val, evenals zijn positief katholieke, opbouwende boeken: Sant Agostino en Dante Vivo. Zijn Gog, dat in 1930 verscheen, werd een knappe satyre op de hedendaagse maatschappelijke en geestelijke verwording. In 1935 werd.Papini benoemd tot hoogleraar aan de universiteit van Bologna, om de beroemde leerstoel van Carducci en Pascoli in te nemen, doch hij kon deze benoeming wegens oogziekte met aanvaarden. In op dracht van Mussolini zette hij zich aan de beschrijving van de geschie denis der Italiaanse letterkunde. De 73-;arice auteur is thans vrij wel blind en half verlamd. Niettemin schreef hij on^n^s nog het boek De Duivel" dat vepl stof heeft doen opwaaien, terwiil hii nog grote wer ken onder honden "heeft, waaronder een over Mgvia en een over Het laat ste Oordeel. De wijze waarop Giovanni Papini in dit bock het leven van Christus ver haalt, is enig in haar soort. Tal van schrijvers hebben dit vóór hem en na hem ook gedaan, ieder op zijn eigen manier, de een volgens tekstgetrou we paraphrase in enigszins andere woorden, sommigen „moderniseer den" en vervalsten de evangelie-ver halen, zo zelfs, dat ze als het ware onherkenbaar werden Papmi deed dit niet. Hij houdt orthodox vast aan de gegevens van In 1922 verscheen bij Teulings' Uitgeversmaatschappij te 's Her togenbosch de eerste druk van Giovanni Papini's „Zo zie ik de Christus", een werk dat tot oorspronkelijke titel had: „Storia di Cristo". De vertaling werd door Ir. J. J. Weve verzorgd. Thans is bij Lannoo Thielt, te Den Haag, een tweede uitstekend verzorgde druk verschenen, waarbij de nieuwe uitgave is nagezien en bewerkt door Maarten van Nierop. Wij geven van dit boek in dit artikel een korte beschrijving. Wij hopen, dat het lezen ervan voor velen een aansporing moge zijn het boek te lezen, voor vele christenen en niet-chr istenen, gelovigen en ongelovigen. Wij hopen, dat het velen bezinning moge brengen op de eeuwige waarhedenDan hebben wij dit niet tevergeefs ge schreven op het Kerstfeest 1954. nooit ergens ter wereld geboren de gewijde geschiedenis, maar met een geweldige verbeeldingskracht verwerkt hij die gegevens tot tafere len vol kleur en leven, tot scènes van aangrijpende dramatiek, soms tot poëtische ontboezemingen, maar bij na overal rauw-realistisch. De schrijver verantwoordt zich. DEEDS in de inleiding tot zijn werk een inleiding die alleen reeds 24 pagina's beslaat weet Pa pini de lezer te boeien door zijn rea- listisch-nuchtere kijk op de feiten. Hij schrijft daar: „Zij, die zich vrijdenkers noemen, omdat zij uit vrees voor het cachot uit het leger zijn gedeserteerd, hun keren er sinds vijfhonderd jaar naar, Jezus voor de tweede maal te ver moorden, Hem te doden in de har ten der mensen. Nauwelijks scheen de tweede doods strijd van Christus in een laatste ge reutel te zijn overgegaan, of de lijk dragers traden naar voren. Ver waande buffels, die de bibliotheken tot hun stallen hadden gekozen; wind builen, die meenden dat zij in de luchtballon der wijsbegeerte de hoog ste hemel konden bereiken; profes-- soren, die zwelgden in een rampza lige roes van philologie en metaphy- sica, zij allen trokken de Mens wil het als evenzovele Kruisvaar ders, gewapend op tegen het Kruis. ALS men de auteur op deze wijze de bestrijders van de grandioze Christus-figuur hoort hekelen, dan be grijpt men ook met welk een scherp ontledingsvermogen hij doordringt in de psychologie van tollenaars en fari- zeeën, van apostelen en Samaritanen, van kinderen en vrouwen, van heer sers en onderdanen. Daarom is het ook, dat hij het droombeeld van een proper vriende lijk stalletje, waarin de Christus ge boren werd en waar men Maria en Jozef, en herders in vrome gewa den en de koningen in met goud af gezette en geborduurde mantels, in rauwe werkelijkheid terugbrengt tot de stal, die een verblijfplaats is van dieren, duister, vies en stinkend De os en de ezels, de herders en de wijzen worden door Papini in nuch tere werkelijkheid ten voeten uit ge tekend, om maar niet te spreken van de wijze, waarop hij de heersers dier dagen „te kijk" zet. „Octavianus, de zoon van de ver delger der Velletriërs, had zich in de oorlog laf betoond, wraakzuchtig als overwinnaar, verraderlijk tegen over zijn vrienden en wreed bij het uitoefenen van weerwraak „Herodes de Grote was een mon ster: een der meest trouweloze mon sters, die uit de gloeiende woestijnen van het Oosten zijn voortgekomen, dat er trouwens meer dan een had voortgebracht, waarvan de aanblik afschuwelijk was. Hij was geen Hebreeër, geen Griek, en evenmin een Romein. Hij was een Idumeeër: een barbaar, die voor Ro me kroop en de Grieken naaapte om zich daardoor van zijn overwicht op de Hebreeën te verzekeren. Zoon van een verrader, had hij zich met ge weld meester gemaakt van het rijk van zijn meester, de laatste der on gelukkige Asmoneïden. Om zijn ver raad een schijn van wettigheid te ge ven, huwde hij Mariana, een nicht van hem, die hij later, op een onge gronde verdenking, liet ombren gen. MOET MEN FELLER taal horen, dan leze men dit boek, waarin de Kindermoord van Bethlehem de felste aanklacht tegen Herodes was, de man, van wie geschreven staat, dat zijn lichaam levend tot bederf overging. Is het wonder, als men Papini in zijn machtig boek gaarne volgt bij zijn geschiedenis van Christus? Van de eenvoudigste Evangelie-gebeurte nis weet hij met veel verve een eigen persoonlijke visie te geven, maar niettemin de waarheid getrouw. Op bewonderenswaardige wijze verhaalt hij de ene passage na de andere uit het Evangelie en wij volgen hem als Jezus teruggevonden wordt in de tempel, als hij als zoon van de tim merman zijn ouders onderdanig is en gedwee dient, als hij zich laat dopen door Johannes in de Jordaan. We zouden zo door kunnen gaan, maar het is niet nodig om te bewij zen, dat het geen verwondering wekte dat Papini met dit boek de wereld veroverde. Zijn machtige pen had voor goed een streep gezet on der zijn verleden. Toen hij aan dit werk begon, was hu zelf nog niet aan het atheïsme ontworsteld, Christus was voor hem één der grote persoonlijkheden, die hij doorgronden wilde Al schrijvend heeft hijzelf Christus ontdekt: zelf was hij de eerste be keerling van zijn boek..,, Nederland- mag de Uitgeverij Lan noo Thielt te Den Haag dankbaar zijn, dat door een herdruk na 32 ja ren opnieuw de aandacht gevestigd wordt op dit meesterwerk van Pa pini, de grote Florentijnse schrijver. M. ZONDEROP. kast en een bij do slaapkamers, waar reeds verschillende mensen slapen. Waar ga je dan het eerst blussen?" „Ik zou eerst met een emmertje water naar de tapkhst gaan!" zei een der mannen resoluut. „Vindt U die tapkast zo belang rijk?" ,,De tapkast zelf niet", luidde het antwoord. „Maar vlak er achter hangt het leitje met de poffers". Beroep en liel'de. Vader: „Komt U om de hand van een van mijn dochters? Maar van wie precies? Jongeman: „Ik ben wijnhandelaar meneer. De oudste, natuurlijk". Jantje: Ik schaam me, dat die jon gens zo hard werken, terwijl ik niets doe." Onderwijzer: „Dat is gemakkelijk te verhelpen. Ga meehelpen!" Jantje: „Nee, dan schaam ik me toch liever". Brandweer. In het dorp was een vrijwillige brandweer opgericht en op de eerste instructie-avond werden de nieuwelingen getest. „Stel U voor", zei de instructeur, „dat er in het dorpscafé een dubbele brand uitbreek. Een onder de tap- Met een verbeeldingskracht, die de familie Radcliffe zou beschaamd heb ben, toonden zekere luchthartige praatjesmakers aan, dat het Evange lie-verhaal slechts een legende was, waaruit op zijn best een natuurlijk le ven van Jezus zou kunnen worden opgebouwd, die voor één derde pro feet, voor één derde tovenaar en voor het laatste derde deel volksbedrie ger was geweest; en die geen wonde ren heeft gedaan, behalve dan de hypnotische genezing van de een of andere bezetene; en die niet aan het kruis stierf, maar door de koude van het graf bij kwam en onder geheim zinnig gedoe terugkeerde, om te doen geloven, dat Hij verrezen was. An deren beweren, dat Jezus slechts een mythe is, ten tijde van Augus tus en Tiberias ontstaan, en dat de gezamenlijke Evangeliën kunnen wor den teruggebracht tot een onhandig samenvoegsel van profetische teksten. Anderen stelden Jezus voor als een eclecticus, die bij de Grieken, debuidel, 35. huisdier, 36. voornaam- Boeddhisten en de Esseners ter schole woord, 37. bekende afkorting, 38. af was gegaan en het aldaar geleerde sluiting, 40. academische titel (afk.), handig had vermengd, ten einde zich 43. afkorting van neon, 45. zachte voor de Messias van Israël te doen dikke, wollen stof, 46. met veel doorgaan. Weer anderen maakten spoed, 49. behoeftig p_ejsoon, Hem tot een humanitaire maniak, een Horizontaal: 1. ijverig, 8. weder woord, 14. zijn inziens (afk.), 15. Europeaan, 16. vorderen, 17. oorlogs god, 18. oude lengtemaat, 20. uitroep, 22. helder, schoon, 24. koord van een speeltuig, 26. maand van het jaar, 27. niet warm, lauw, 29. voorvoegsel, 30. priem, 32. zwaardvis, 33. aardstreek, ook grens, 34. waterdoorlatend, 36. aantal honden voor de jacht, 38. overdekte markt, 39. in de laagte, 41. zedig, 42. openbaar, 44. eer, 47. ont kenning (spreektaal), 48. volgens an dere (afk.), 50. term bij het boksen (afk.), 51. tegenzijde van de loef zijde, 53. uitroep, 54. slokje, 56 metselspecie, 60. stad ten W. v. Newj York, 62. voorzetsel, 63. meisjesnaam, 64. munt in Nederland (afk.), 65. vervoeging van een hulpwerkwoord, 67. vordering, 71. kleefmiddel, 73. niet dikwijls, 75. een der buitenpla-1 neten, 81. dienstmeisje, 83. bijwoord, j 85. stuk geschut, 87. meisjesnaam, 88. regenboogvlies van het oog, 90. stuk stof, 92. keurig, 93. nattig koud, 95. j schaapkameel, 97. holte in een muur,1 98. telwoord, 100. graveur, 102. Euro-1 peaan, 103. gewicht (afk.), 104. lust hof, 105. vurig, oprecht, 106. vlug, 108. bekende afkorting, 109. ieder be treffend, 110. sierplant, laurierroos. Verticaal: 1. jongensnaam, 2. meis jesnaam, 3. zeehond, 4. alleenzang, 5. wijze, 6. dwaas, 7. vereniging tot be vordering van ijssport, 8. meisjes naam, 9. gebak, 10. romp van een gestrand schip, 11. aardsoort, 12. rund, 13. Europeaan, 14. neusdoek, 19. gem. in de Neder-Betuwe, ten N.W. van Kesteren, 21. gem. in Z.H., 23. deel van de bijbel (afk.), 25. ont kenning (Eng.), 26. dorp a. d. Graaf, ten N.O. van Sliedrecht, 28. vrouw van Jacob, 30. achting, 31. gebod, 33 taaie aardsoort, 91. naschrift (afk. Lat.), 93. karaat (afk.), 94. meisjes naam, 96. insect, 98. gem. in Gelderl., 99. metaalsoort, 100. ik (Lat.), 101. kippenloop, 104. landbouwwerktuig, 107. lord (afk.). Bij juiste invulling leest men op de cijfers: 9, 30, 54, 18, 5, 21, 19, 67, 38, 80, 96, 61, 57, 87, 72, 3, 104, 47, 88, 4, 29, 1, 24, 44, 82, 70, 85, 68, 15, 81, 75, 98, 27, 28, 100, 105, 97, 13, 2, 62, 53, 41, 42, 78, 93, 26, 7, 48, 16, 101, 35, 110, 55, 108, 60, 73, 46, 23, 103, 56, 37, 43, 109, 66, 89, 10. 69, 51, 65, 50, 33. 52, 92, vier regels van een kerst liedje. Oplossingen tot en met Donderdag a.s. aan het bureau van ons blad. Op de enveloppe „Kerstpuzzle" vermel den. Goede oplossingen worden beloond met: Eén Missaal; 3 Portemonnaies; 3 Naaigarnituurtjes; 3 Rozenkransen; 1 stel Manchetknopen; 3 Sieraden De gelukkigen van deze week zijn: P. Driehuis, Nassaustraat 8, Bode graven: de taart; mcj. Anne-Marie Kuijpers, Lorontzkadc 7, Leiden: het sieraad en A. Lemmers, Raadhuis laan 14, Leimuiden: het bock. voorloper van Rousseau en van de hoogverheven Democratie; voor die tijd een voortreffelijk man, maar die men tegenwoordig onder toezicht van een psychiater zou stellen. Nog anderen, die Hem voor altijd wilden doen verdwijnen, vatten het denk beeld van de mythe, op en kwamen op grond van lo^e beweringen en ver gelijkingen tot de slotsom, dat Jezus graafschap in Engeland, 52. trots, 53 grote zeeroofvis, 54. British Colum bia (afk.), 55. muzieknoot, 57. en wel (afk.), 58 .maanstand (afk.), 61. vlug, 66. eiland van Friesland, 68. dat is (afk. Lat.), 69. onbep. voornaam woord, 70. spitse bek van een vpgel 72. voorvoegsel, 74. spijstafel, 76 klein kind, 77. kookvat, 78. plotse ling, 79. voorzetsel, 80. voegwoord 82. biersoort, 84. zijtak Seine. 86 gem. in Z.H., 89. stad in Letland, 90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1954 | | pagina 15