DE TAMTAMKLOPPER Blijft éént ook in de politiek Eendracht maaktmacht! CKefarjiie^4 Lidmaatschap P.v*d.A* voor katholiek onverantwoord Lidmaatschap van N*V.V* voor katholiek ongeoorloofd Niet gestopt Rijksbijdrage te gering voor goedet ruime gezinswoningen Binnenkort krijgt men als maaltijd vloeibaar gras A.&C. verdreven door CL&A* 'ENSDAG 2 JUNI 1954 BE LEIDSE COURANT rWEF.DE BLAD l'AGINA I Uit het mandement der Bisschop pen: Nu Wij u dit alles zo openhartig hebben voorgehouden, dierbare gelo vigen menen Wij ook niet te mogen zwijgen over een middel, dat zeker niet gemist kan worden, als wij onze maatschappelijke idealen willen ver wezenlijken, en dat is de samenwer king op politiek terrein. Wij beseffen heel goed, dat Wij hiermee een deli caat onderwerp aan de orde stellen. Wij houden voor ogen, dat bijzonder bij het vormen van een practisch po litiek oordeel „rechtmatig verschil van inzicht" mogelijk is, ook onder katholieken. Maar van de andere kant hangen wereldbeschouwing, le venshouding en politiek toch ook innig samen, In ons land is dit alge meen erkend, al wordt ten onrechte niet altijd daaruit de conclusie trokken, dat de wereldbeschouwing, die aan de leden der partij gemeen schappelijk is, ook voor het te voeren beleid in belangrijke mate medebe palend moet zijn, Waar in Nederland de levensbeschouwing zo sterk mee spreekt is het politieke streven een gunstig verschijnsel, dat echter tot bijzondere waakzaamheid maant, gezien de geestelijke verdeeldheid van ons volk zóuden er voor het behoud van de hoogste goederen en voor de doorvoering van onze idealen grote gevaren dreigen als wij op po litiek terrein zwak en verdeeld zou den staan. Daarenboven mogen wij ons niet tevreden stellen met het we ren van gevaren; wij moeten ook „volgens de omstandigheden van plaats en tijd en volk" positief mee werken aan de opbouw van een rechtsorde en van een maatschappij, waarin het christelijk ideaal mogelijk en veilig is. Wij moeten rekening houden met de verworvenheden, waarin wij ons verheugen en die wij niet op het spel mogen zetten. Daar om zijn Wij overtuigd, dat ook hier slechts eenheid de nodige kracht en garantie geven kan. Wij zijn dan ook in de laatste tijd dikwijls bezorgd geweest, als Wij moesten ervaren, dat men blijkbaar nog al licht en gemakkelijk disputeer de over onze politieke eenheid. Het heeft Ons Zelf diep verontrust, dat men Onze stem op zo waardige wijze en op zo indrukwekkend mo ment geuit hier en daar niet goed heeft verstaan. Sommigen zijn zo ver gegaan dat zij liet verband der een heid hebben verlaten. Wie onbevooroordeeld de ontwik keling volgt, moet vrezen, dat onze politieke kracht en invloed zullen gaan verbrokkelen, als men zou blij ven doorgaan met op deze wijze de waarde van onze politieke eenheid te verkleinen. Het is te vrezen, dat dit een ernstige terugslag zal hebben op het sociale en culturele streven der katholieken. Bij alle respect, dat Wij hebben voor de eigen politieke meningsvor ming in bepaalde vraagstukken, wanneer deze tenminste niet in strijd "komt met het beginsel of de zedelij ke normen en niet te kort doet aan de christelijke plicht blijven Wij u dan ook in het belang van ons katho liek openbaar leven, maar evenzeer in het belang van ons volk verma nen gelijk Wij dat bij monde van de Kardinaal-Aartsbisschop reeds de- i den op het moment van de viering van het herstel der hiërarchie „Blijft één!" Ook hier, dierbare gelovigen, dus ook in het politieke leven zijn offer bereidheid en oprechte naastenliefde nodig, wil het belang van de enkeling ingevoegd worden in het belang van de maatschappelijke groep waartoe hij behoort, en het belang van die groep in het grote kader van het al gemeen welzijn. Eenheid tussen men sen kost altijd offers ook van eigen inzicht, maar de eenheid is ook offers waard. Het is nodig, in deze tijd daarvoor bijzondere offers te bren gen. Chefarine „4" maakt deze uitdruk king tot werkelijkheid. Eendrachtige samenwerking van 4 beroemde ge neesmiddelen geelt bij pijnen en griep een beter resultaat dan elk middel alzenderlijk. m tr 4 In doet wonderen/ Uit het mandement der bisschop pen: Na al hetgeen wij u hebben gezegd, op even openhartige als uitvoerige wijze, over de houding van de katho lieken in het openbare leven, ver onderstellen Wij, dat gij als conse quentie en completering ook een woord verwacht over het lidmaat schap van de Partij van de Arbeid, temeer omdat Wij ook duidelijk heb ben gesproken over onze eenheid op politiek gebied. Bij alle reserve, welke Wij Ons, als Bisschoppen, opleggen inzake het ge bruik van de politieke vrijheid, en Ons houdend binnen het kader Onzer geestelijke zending, mogen en moeten Wij ook hierover Onze gedachten uiten. Allereerst constateren Wij, dat door sommigen verkeerde conclusies zijn getrokken uit het feit, dat Wij het lidmaatschap nooit ongeoorloofd heb ben verklaard. In het licht van Onze algemene houding en van het belang dat Wij hechten aan de eenheid der katholieken, moet het voor een ieder duidelijk zijn, dat de kerkelijke over heid ook op dit punt geenszins zon der bezorgdheid leeft. Ook moeten Wij tot Onze spijt vast. stellen, dat in dit opzicht door som migen blijk is gegeven van onvol doende begrip voor het gevaar, dat op deze wijze onze christelijke in vloed op staatkundige gebied zeer belangrijk zou worden verzwakt, en dat daarmee ook onze positie in het sociale leven op de duur geheel zou worden ondermijnd. Zij, wie dit aan gaat, moeten zich de grote verant woordelijkheid van zulk een ernstig gevolg terdege bewust maken, want als het zover niet gekomen is, is dat niet dóór, maar ondanks hun hou ding. In de derde plaats verontrust Ons dit lidmaatschap van katholieken ook nog op zichzelf. Al verheugen Wij Ons er gaarne Over, dat deze Partij zich meer en meer losmaakt van de eigenlijke postulaten van het Marxis me en zich positief stelt tegenover het Communisme; al zien Wij met voldoening, dat ook in deze Parij be paalde natuurrechtelijke beginselen worden aanvaard en dat zij in menig opzicht constructieve arbeid verricht het belang van het algemeen wel zijn, niet het minst op sociaal ter- Toenemende onkerkelijkheid, gods dienstloosheid en als gevolg daarvan verzwakking en verval van zedelijke normen vrezen de bisschoppen Ook van de socialistische vakverenigingen en de socialistische pers en radio. Want al tracht het socialisme in Ne derland zich ook los te maken van het loutere materialisme, de meeste socialisten komen ini hun levensbe schouwing niet verder dan het hu manisme of het religieus socialisme. Hoe het zij, aldus het mandement, men kan gerust zeggen, dat het socia lisme in ons land nog ver af staat van het christendom. Men mOet met alle grond vrezen, dat het gros van de aangeslotenen bij socialistische verenigingen zónder positieve chris telijke godsdienst leven. Tegenstan ders van de christelijke invloed op ons volk en promotoren van het Hu manistisch Verbond en van de Bond voor Sexuele Hervorming worden juist veelal aangetroffen in de socia listische rijen. Al nemen de bisschoppen gaarne aan, dat men zich in socialistische kringen meer en meer van de klas senstrijd wil distanciëren Om zich meer te richten op de materiële en culturele verheffing van de arbeiders, dan betekent dit nog geenszins, dat hun streven naar samenwerking en sociale rechtvaardigheid uit een zui ver beginsel voortkomt. Hun streven blijkt ook geheel in de sfeer van het tijdelijke gelegen. De ervaring van het verleden met een schrikbarende ontkerstening in socialistische milieu's, doet de bis schoppen dan ook ernstig vrezen voor het behoud van het christelijk geloof en van de christelijke zeden bij hen, die zich bij de socialistische gelederen aansluiten; het verleden spreekt hier onmiskenbare taal. Ook lopen zulke bij het socialisme aangesloten leden het risico van medeverantwoordelijk, beid voor besluiten, welke zij krach tens hun geweten kunnen noch mó gen aanvaarden. „Op grond van het boven gezegde moeten wij besluiten dat er enerzijds geen reden is om zich aan te sluiten bij de socialistische verenigingen, ter wijl anderzijds die aansluiting voor grote groepen van arbeiders ernstige gevaren meebrengt voor het behoud van hun godsdienstzin en voor het christelijk karakter van onze samen leving. Als bisschoppen en geestelij ke herders moeten wij trachten voor uit te zien en waakzaam te blijven voor het behoud van het godsdienstig leven van onze gelovigen, niet het minst van de ons dierbare katholieke arbeiders. Wij blijven daarom van oordeel, dat het voor een katholiek ongeoorloofd is lid te zijn van socia listische verenigingen, zoals het N. V.V. en de daarbij aangesloten ver enigingen, of regelmatig socialistische vergaderingen te bezoeken, regelma tig de socialistische pers te lezen of regelmatig de V.A.R.A. te beluiste ren". De bisschoppen handhaven de be paling, dat de heilige Sacramenten moeten geweigerd worden en, als hij zonder bekering sterft, ook de kerkelijke begrafenis aan de ka tholiek, van wie bekend is, dat hij lid is van een socialistische vereniging, of dat hij, zonder lid te zijn, toch ge regeld socialistische geschriften of bladen leest of socialistische vergade ringen bijwoont. rein; toch is er veel, zeer veel dat de katholiek moet doen aarzelen en zelfs moet doen terugschrikken voor daadwerkelijke steun en medewer king. Voor een katholiek ontbreekt hier de basis. Volwaardige christelijke politiek kan niet bestaan zonder christelijk beginsel en tenslotte ook niet zonder eendracht in dat begin sel. In feite is het echter zo, dat deze Partij niet vanuit dat christelijk be ginsel werkt en dat ook niet kan doen; integendeel, feitelijk overheerst in de Partij een levenshouding, die niet wil weten van de beginselen en idealen, welke voor de christen heilig zijn. Bepaalde aspecten van een hou ding, welke sympathie en voor een onderdeel van onze eigen indealen gunstig mógen genoemd worden, kunnen een samenwerking op het so ciale en staatkundige vlak rechtvaar digen, maar bieden nog geen waar borg, nu en in de toekomst, voor een volwaardige christelijke politiek. Trouwens, nu reeds is van deze Par tij direct of indirect aanzienlijke in vloed van ongodsdienstigheid uitge gaan op het openbare leven, o.m. door de steun die, in de openbare lichamen aan de strevingen van het Humanistisch Verbond is verleend. Katholieken die toetreden tot de Par. tij van de Arbeid, steunen niet alleen deze Partij, maar banen Ook de weg tot een grotere aansluiting van ka tholieken bij de socialistische vakver enigingen, de socialistische pers en radio, waarmee deze partij nauwe betrekkingen onderhoudt en waar omtrent Wij Ons oordeel hebben ken baar gemaakt. Zij die gemeend heb ben lid van die Partij te mogen wor den,. doen dan ook goed persoonlijk in geweten ernstig na te gaan,, of zij de verantwoordelijkheid van zulk 'n steun kunnen dragen. Men kan nu eenmaal een partij niet steunen en propageren zonder mede verantwoor delijk te zijn voor wat die partij in het staatkundig vlak doet, of indirect in het maatschappelijk leven steunt en bevordert. Wij stellen dus vast: Ten eerste, dat een doorbraak naar de Partij van de Arbeid een even grote afbraak is van de eigen katho lieke partij. Ten tweede, dat de gevolgen van zulk een doorbraak niet te overzien zijn', ook en niet het minst ten aan zien van' de verwezenlijking van een katholiek sociaal programma, waar van toch zo ontzaglijk veel afhangt. Dit geldt te meer, daar die door braak niet beperkt zal blijven tót de politieke pairtij, maar ongetwijfeld zal doorwerken naar de socialistische vakbeweging, de pers en andere ter reinen van het openbare leven. Ten derde, dat deze Partij generlei ba sis of garantie biedt voor echt chris telijke politiek. Ten vierde, dat het lidmaatschap van katholieken in deze Partij ernsti ge verantwoordelijkheid met zich brengt, ook wegens de steun, welke deze Partij direct Of indirect geeft aan onchristelijke stromingen. Dier bare gelovigen, welke subjectief goe de bedoelingen enkele katholieken ook mogen hebben bewogen om aan de z.g. doorbraak mee te doen, uw Bisschoppen zijn van mening dat dit niet de weg is om de maatschappij in christelijke geest op te bouwen en de door Paus Pius XI zo noodzake lijk geachte hervorming der zeden door te voeren. Zij menen, dat het onverantwoord is deze weg te gaan. En indien uw Bisschoppen hier geen 14 dagen brommen De Utrechtse politierechter heeft gisteren een 35-jarige broodbezorger tot veertien dagen gevangenisstraf veroordeeld wegens mishandeling van een politic-agent. Toen de verdachte op 8 Maart j.l. op de Neude te Utrecht door het op onveilig staande stoplicht reed, werd hij door een 38-jarige politie-agent tot afstappen gedwongen. De man verzette zich tegen deze sommatie, eensdeels omdat de agent in burger was, anderdeels omdat hij nogal on der de invloed van sterke drank ver keerde. Laat berouw. Hij reed de agent achterna en in de Mariahoek kwam het tot een treffen tussen beide mannen, waarbij de broodbezorger de agent een hevige stomp in het gelaat gaf, zodat diens tanden hem los in de mond kwamen te staan. Vervolgens sloeg hij op de vlucht, doch werd kort nadien in een café in de omgeving gearresteerd. Ter zitting van de politierechter zeide de verdachte zich weinig van het geval te herinneren omdat hij die Anrx nogal gedronken had. Overigens Katholieke aannemers; Algemene instemming Tijdens de jaarvergadering van de Katholieke Nederlandse Aannemers en Patroonsbond zijn alle aftreden de bestuursleden herkozen, behou dens de heer B. F. Arends uit Gro ningen, die niet herkiesbaar was; in zijn plaats trad de heer J. W. de Jong uit Lemmer tot het dagelijks bestuur toe. De vergadering keurde het regle ment voor de landelijkse sectie van bouwondernemers (eigenbouwers) zonder hoofdelijke stemming goed. Protest. Een der afgevaardigden protesteer de tegen het feit dat de bijdragerege ling voor de z.g. eigenbouw voor de verkoop te laag is. De overheid sti muleert het bezit van woningen, maar de bijdrageregeling is te laag r waarlijk goede en ruime wo- had hij spijt van het gebeurde, maar j ningen voor de eigenaar van te kun- dat berouw kwam, naar de officier nen bouwen. Dit is in strijd met de van justitie opmerkte, te laat. katholieke beginselen in verband met Voedzaam en goedkoop „Zeer binnenkort", zo vertelde gis teren prof. ir. J. J. S. Sprenger van de Wageningse Landbouwhogeschool, „zullen ook de mensen gras gaan eten", en alhoewel deze hooggeleerde uitspraak niet inhoudt, dat wij bin nenkort gezellig grazend in de wei ons middaghapje zullen nemen, zul len wij er toch rekening mee moeten houden, dat over niet al te lange tijd een preparaat op de Nederlandse ta fels zal verschijnen, dat rijk aan eiwitten en ter vervanging van vlees afkomstig zal zijn van gras, dat daar toe in een kostbare met Marshall- gelden betaalde installatie be reid is. Het gras zal vloeibaar gemaakt worden en dan zullen de eiwitten gewonnen worden. Herkauwers zul len het product niet kunnen waar deren en daarom zullen de koeien in de wei gelaten worden, maar voor varkens zal het een lekkernij wor den. VERZENDING VAN ZEEPOST Mét de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk 'ter post moet zijn bezorgd, staan tus sen haakjes, acher de naam van. het schip vermeld. Indonesië en Ned. Nieuw Guinea: m.s. „Willem Ruys" (7 Juni), s.s. Pa- troclus" (10 Juni). Ned. Antillen: m.s. „Oranjestad" (8 Juni). Suriname: m.s. „Stentor" (16 Juni) Unie van Z-Afrikai en Z.W.-Afrika: m.s. „Carnarvon Castle" (5 Juni). Canada: s.s. „Rijndam" (5 Juni) Zuid-Amerika: s.s. „17e Octobre" (5 J<uni). Australië en Nieuw-Zeeland: via Engeland (5 Juni). sanctie-maatregelen treffen, dan doen zij dit enerzijds omdat het hier een betrekkelijk kleine groep betreft, die bovendien ook zonder sancties duide lijk kan weten wat de Bisschoppen bedoelen, en anderzijds uit een bij zondere reserve, die zij willen in acht nemen tegenover het gebruik van de politieke vrijheid, en uit grote be zorgdheid voor het zieleheil van hen, die tot nog toe aan Ons bisschoppe lijk vermaan geen gehoor hebben ge Groene eieren. Voor kippen zou het wellicht ook wel wat zijn, maar wanneer zij uit sluitend met het nieuwe product ge voed zouden worden, zou de Neder lander groene eieren op zijn bord krijgen en dat zouden te veel ver anderingen in één keer zijn; daarom wacht men er nog even mee. Overigens ziet men in het nieuwe product grote mogelijkheden als voedsel voor de minder-ontwikkelde gebieden, daar het voedingsgehalte groter en de prijs lager is. Een bijzonder voordeel voor Ne derland is nog, dat het „vloeibare gras" ook gewonnen kan worden uit groenten, zodat .dit eindelijk eens 'n oplossing zou kunnen gaan beteke nen voor de doorgedraaide groenten. Een Amsterdamse automobilist, die gistermiddag meer aandacht aan het verkeer, dan aan de tram be steedde, werd door de laatste in volle vaart in de flank igegrepen en zo over de straat geslingerd, dat hij omrolde; geen 'gewonden, slechts en zwaar be schadigde auto en een gekneusde tram. de ongeremde gezinsgrootte. De bij drageregeling moet zo worden, al dus spreker, dat wij royale, gezonde woningen kunnen bouwen, die bere kend zijn op een gezonde gezinsont wikkeling. Deze opvatting werd met een daverenu applaus van de aan wezigen In het Scheveningse Kurhaus onderstreept. Eenzijdige voorlichting. Over de voorlichting nopens het bouwbedrijf is breedvoerig gespro ken. Op voorstel van de afdeling Rotterdam zullen maatregelen wor den genomen om speciaal met de Katholieke pers en radio betere ver bindingen en contacten te bevorde ren. Naar opvatting van de organi satie wordt het publiek te eenzijdig ingelicht, zoals b.v. over het opzet- vraagstuk. De vergadering was het eens met de opvatting van het be stuur dat hier in groter verband eveneens belangrijk werk kan wor den verricht. WIT-GELE KRUIS OPENT NIEUW CENTRAAL BUREAU. Woensdag 16 Juni vindt de offi ciële opening plaats van het nieuwe centr. bureau van de Nat. Federatie van het Wit-Gele Kruis te Utrecht. In aanwezigheid van bestuur en me dewerkers zal irtgr. dr. B. J. Alfrink, aartsbisschop-coadjutor van Utrecht, het nieuwe gebouw plechtig inzege nen. In de namiddag volgt een verga dering in Esplanada van de mede werkers der tien provinciale bonden van het Wit-Gele Kruis onder voor zitterschap van dr. L. v. d. Meeren- donk. Tijdens deze bijeenkomst zal in een viertal korte inleidingen de taak van het Wit-Gele Kruis als particuliere katholieke organisatie voor gezond heidszorg worden belicht. De secretaris-generaal van de Fe deratie mr. J. de Vreeze, zal een al gemeen overzicht geven van de pro blemen waarmede het Wit-Gele Kruis te ma'ken heeft; dr. A. Bertels, directeur van het Katholiek Natio naal Bureau vóór Geestelijke Ge zondheidszorg, zal spréken over de taak op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg; zr. Tr. Vroom, ver pleegster in algemene dienst van onze Federatie, zal het werk van de wijk verpleegster behandelen, terwijl arts C. Mol, medisch adviseur van de Fe deratie, zal spreken over de inter nationale problemen. Uithangbord moet weg De Haarlemse rechtbank heeft gis termorgen uitspraak gedaan in een zaak aanhangig gemaakt door de N.V. C. en A. Brenninkmeyer tegen de commanditaire vennootschap „A. en C." te Haarlem over het gebruik van deze letters. Eiseres was van mening, dat bij het gebruik van de letters „A. en C." bet publiek (door associatie) verband legt met de let ters C. en A. De gedaagde „A. en C." werd ver oordeeld tot het verwijderen van het uithangbord aan haar pand aan de Grote Houtstraat te Haarlem. Tevens werd haar het reoht ontzegd op eni ge wijze gebruik te maken van de lettercombinatie. Bovendien werd zij veroordeeld tot betaling van de kos ten, 275 gulden. - Op overtreding staat een dwang som van 3.000 gulden per dag, De De Haarlemse politierechter heeft geven, en van wie Wij hopen dat zij I gisteren vastgesteld^ dat chocohagel thans ons woord zullen willen ver '1"~i J staan. Wij vertrouwen, dat het voor iedereen duidelijk zal zijn, wat de Bisschoppen bedoelen en vragen. (92) Ftch, Bo/o tootje, ik zie het: de henen ver dikken Uw stem !Ui'el weer, het is onze plicht onze ouders te helpen its ze oudzin. la, ia, fongen Uk begrip het!Je hebt medeliden met min oude stramme vader wiens laatste bezit... ze- een voor het publiek misleidende naam is voor een product, dat slechts voor zeven en een half procent uit cacao bestaat en voor de rest uit suiker en vetten. De naam suggereert het publiek dat het met een cacao- product te doen heeft, hoewel een dergelijk product tenminste 32 pro cent cacao moet bevatten. De onderdirecteur F. S. en de pro curatiehouder P. B., die namens een firma te Zaandam, welke de choco hagel in de handel heeft gebracht, tereoht stonden, werden wegens over treding van het cacao- en chocolade- besluit overeenkomstig de eis van de officier veroordeeld tot geldboeten van 25, De verdachten waren van mening, dat er geen veroordeling wegens overtreding van dit besluit kon vol gen, omdat er hier geen sprake kan zijn van een cacao-product, daar de chocoladehagel te weinig cacao be vat. Zij stonden verder op het stand punt, dat Choco niet hetzelfde is als ohocolade. De politierechter bleef echter van oordeel, dat de naam het publiek misleidt en chocolade sugge reert. MINDER NIEUWE VERZEKERINGEN. In April van dit jaar is voor een bedrag van 213.2 millioen aan nieu we verzekeringen afgesloten, tegen lioen in April 1953. Van het bedrag 230.4 millioen in Maart en 185 mil- aan nieuwe verzekeringen, dat in April jl. werd afgesloten, had 84.3 (v.m. 88.5, v.j. 75.4) millioen betrek king op kapitaal-, ƒ114,1 (118,4 92,5) millioen op rente- en ƒ19.8 (23,5, 17,1) millioen op volksverzeke ring, aldus het.C.'B.S. verwijdering dient binnen 24 uur na het in kracht van gewijsde gaan van het vonnis te geschieden. Het is nog niet bekend of gedaagde van haar reoht tot appèl gebruik zal maken, zij wil de motivering van het vonnis nog bestuderen. Zij acht het b.v. nog een vraag in hoeverre deze uitspraak van toepassing is op de ,,A. en C."- filialen in Haarlem Noord en in Hoorn. Aethe»-kknken DONDERDAG. HILVERSUM I, 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 1100 KRO. 14.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Mor gengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00 Gewijde muz. 10.30 Morgen dienst 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 11.50 „Als de Ziele luistert". 12.00 Angelus. 12.03 Lunchconc. (12.3012.33 Land- en tuinb. meded. 12.33—12.40 Wij van het land). 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Pianovoordracht. 13.45 Gram. 14.00 Gram. 14.30 Viering 100- jarig bestaan Theologische Hoge school der Geref. Kerken in Neder land. 15.30 Strijkkwart. 16.00 Bijbel lezing. 16.30 Vocaal ens. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Voordr. 18.00 Marinierskapel. 18.35 Raadhuis praat. 18.45 Muz. v. h. Leger des Heils. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Voor de jeugd. 19.30 Gram. 19.55 Ga mee naar JUBO II. 20.00 Radiokrant. 20.20 Metropole-ork. 20.45 Herinne ringen aan de JUBO 1949. 21.15 Omr. ork. 22.05 Gram. 22.15 Orgelconc. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II, 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Morgenwij ding. 9.15 Geestelijke liederen. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Vlaams progr. 11.45 Gram. 12.00 Zang en piano. 12.25 In termezzo. 12.30 Land- en tuinb. me dedelingen. 12.33 Zigeunermuz. 12.50 ..Uit het bedrijfsleven", caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade ork. 14.00 Cabaret. 14.30 Hobo en piano. 15.00 Voor de zieken. 15.45 Gram. 16.00 „Tussen vier en vijf". 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Re- geringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Mu ziek uit Suriname, door A. R. -Mia- niut. 18.00 Nieuws. 18.15 Sportpro- blemen. 18.25 Voor de jeugd. 18.40 De Conferentie in Genève. 18.45 West-Indisch Ork. 19.00 Gesproken brief uit Londen. 10.05 „In de ge kroonde haan", hoorsp. 19.45 Vacan- tietips. 20.00 Nieuws. 20.05 Zang en piano. 20.10 Intern. Radio bridge drive. 20.15 Radio Philh. ork. 21.10 „Hoe mooi was het leven", hoorspel. 22.25 Meisjeskoor en orgel. 22.45 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1954 | | pagina 6