Persoonlijke heiliging, ook door gezamenlijke activiteit Het mandement der Nederlandse bisschoppen Slechts door eenheid kracht Het licht uit Lourdes ontstak fakkels op kath* koempoelan „Pleinpreken1' zullen ltbesef van verantwoording wakker roepen Uitslaande brand in gebouw met historische waarde te Deventer - iiiLia» Samenwerking met anderen Financiële positie van de watermolenaars besproken MAANDAG 31 MEI 1953 DE LE1DSE COURANT DERDE BLAD PAGINA 1 Zondag hebben de Bisschoppen van Nederland gezamenlijk een mande ment het licht doen zien onder het opschrift „De Katholiek in het Open bare leven van deze Tijd". Dit document, dat in brochure vorm aan de kerken ter beschikking werd gesteld, omvat 47 pagina's druks en bestaat uit ongeveer 18.000 woorden. Het werd in 275.000 exem plaren door de „Katholieke Actie" verspreid en was in een ommezien uitverkocht. In dit mandement geven de bis schoppen aan de Katholieken van Nederland richtlijnen ten aanzien van hun houding aan te nemen in het openbare leven van deze tijd. Het is verdeeld in drie delen. Het eerste en meest fundamentele gedeelte zet de theologische grond slagen uiteen, waarop de plicht van de christen berust, aan het chris tendom gestalte te geven in deze we reld. In het tweede gedeelte worden in het licht daarvan concrete vragen be handeld, die de katholieken momen teel op maatschappelijk en staatkun dig terrein bezig houden. Het derde deel richt zich tegen een aantal stromingen, die buiten het christendom staan en geeft de nodige richtlijnen, aan de hand waarvan de katholieken veilig hun houding kun- nen bepalen. Door het gehele schrijven kan men een zekere bezorgdheid om de Ka tholieke eenheid beluisteren. De bis schoppen doen uitkomen, dat zij de laatste tijd hebben gevreesd, dat de ze eenheid min of meer gevaar zou lopen, op politiek gebied en op de duur ook op maatschappelijk en cul tureel gebied. Zij vermanen hun ge lovigen, de eenheid te blijven bewa ren, daar zij deze ook voor deze tijd noodzakelijk achten om de apostoli sche werkzaamheid van de katholie ken in het openbare leven zo vrucht, baai- mogelijk te doen zijn. SAMENVATTING VAN HET EERSTE DEEL De christen heeft de plicht zijn hele levenshouding te integreren in zijn bovennatuurlijke waardigheid van het kindschap Gods. Elke scheiding tussen godsdienst en leven moet als een fundamentele dwaling verworpen worden. Ook van het openbare leven b Christus Verlosser en Koning. De christen heeft daarom de taak mede te werken aan de opbouw van een christelijke samenleving en daardoor aan de bloei en de uitbreiding van het Godsrijk op aarde. Gewaar schuwd wordt tegen een vals spiri tualisme, volgens hetwelk de christen zich moet distanciëren van de vraag stukken van de wereld. .,Er is een wereld, die wij moeten vluchten, maar er is ook een wereld, die wij moeten kerstenen' „Wij zullen Christus in de we reld moeten brengen, aldus letter- raakt en daar hebben zij weinig con. structief kunnen meewerken aan het welzijn der mensen in de openbare sfeer var> het leven". Als grote richtlijn voor het optreden van de katholieken in het openbare leven stelt het mandement: „een in eigen verband, en van daaruit samen werking met anderen, met behoud van eigen zelfstandigheid". e bisschoppen verheugen zich over de groeiende samenwerking tus sen priesters en leken en over het toenemende oecumenisch contact. Zij vragen om dezelfde trouw en medewerking, die zij in het verleden mochten ondervinden. SAMENVATTING VAN HET TWEEDE DEEL. drukwekkend moment geuit hier en daar niet goed heeft verstaan. Sommigen zijn zo ver gegaan, dat zij het verband der eenheid heb ben verlaten. Wie onbevoaroordeeld de ontwikkeling volgt, moet vre zen. dat orize politieke kracht en invloed zal gaan verbrokkelen, als men zou blijven doorgaan met op deze wijze de waarde van onze po litieke eenheid te verkleinen. Het is te vrezen, dat dit een ernstige terugslag zal hebben op het sociale culturele streven der katholie ken". SAMENVATTING VAN HET DERDE DEEL. Het derde deel handelt over de on christelijke stromingen, die het door voeren van een christelijke geest in het openbare leven belemmeren en die daarom voor de katholiek „geen begaanbaar terrein" geacht kunnen Is Uw maag ziek In het tweede deel worden een aantal concrete vragen behandeld op het gebied van het maatschappelijk en staatkundig leven. Vooreerst worden de gelovigen aangespoord zich aan te sluiten bij mujdel dan en actief werkzaam te zijn in de katholieke sociale organisaties. De bisschoppen constateren in de laat ste tijd een zekere „organisatie-moe heid" bij velen; bij anderen een ze kere reserve en soms onverholen cri- tiek op de maatschappelijke organi saties, terwijl door sommigen, die de maatschappelijke ontwikkeling meer vanuit theologisch standpunt bezien, de vrees wordt geuit, dat de veelzij dige en sterk georganiseerde werk zaamheid van de katholieken in het tijdelijke de indruk zou kunnen wek ken van een streven naar invloed en macht in de wereld. Na deze bezwaren te hebben ontleed. snslotte zich gemakkelijk en wel steeds met voldoende kennis j C 1 QQQ4000»" van zaken gedisputeerd wordt over j de katholieke maatschappelijke orga nisaties. Zij bidden God, dat dit uit gebreide en vruchtbare apostolaat niet verloren moge gaan. worden, terwijl zij bovendien ge woonlijk zijn persoonlijk leven en levensopvattingen op nadelige wijze zullen beïnvloeden. Gewezen wordt hier in afwijzende zin op libera lisme, humanisme, de Bond voor Sexuele Hervorming, het N.V.V. met aanverwante organisatiss, het com munisme en de Eenheidsvakbewe ging en tenslotte de Partij van de Arbeid. Ten aanzien van het N.V.V. en aanverwante socialistische organisa ties, het regelmatig bezoeken van so cialistische vergaderingen, het regel matig lezen van socialistische bladen en regelmatig beluisteren van de V. A.R.A. handhaven de bisschoppen de bepaling, dat de heilige Sacramenten en bij dood zonder bekering de kerkelijke begrafenis geweigerd moe ten worden. Ten aanzien van het lidmaatschap der Partij van de Arbeid wordt zeer duidelijk en uitdrukkelijk een afwij zende houding aangenomen. Er wor den echter geen sancties op gesteld, „omdat het hier een betrekkelijk kleine groep betreft, die bovendien ook zonder sancties kan weten wat de bisschoppen bedoelen en ander zijds uit een bijzondere reserve, die zij willen in acht nemen tegenover het gebruik van de politieke vrijheid". Regen en vuur op de Goudsberg Grijze regensluiers omhulden Za- t terdagavond de Goudsberg bij Lun- teren, maar ze waren niet in staat de stemming te bederven van de pl.m. tweeduizend verkennersleidcrs en -leidsters van de katholieke jeugdbeweging, die daar bijeen kwa men voor hun tweejaarlijkse koem poelan. Pater Jelsma begint nieuwe actie vragen de bisschoppen tenslotte zich j ltifinO 1 af of er toch niet al te gemakkelijk pL-iC.iai*»- a Om zes uur werd de vlag gehesen en opende hoofdcommissaris H. F. M. baron van Voorst tot Voorst de koempoelan 1954; bij deze plechtig heid waren o.a. aanwezig namens het Episcopaat monseigneur dr. A. Ram- selaar uit Apeldoorn, de wnd. hoofd commissaris van de NPV, de heer J. S. Zaneveld en vertegenwordigers PU ROL Bij zonnebrand, doorzit ten, schrijnen, smetten van het departement van O., K en W. De hoofdcommissaris reikte daar na aan de scheidende districtscom missaris G. Vermeulen de zilveren Jacobsstaf uit, hem verleend op grond van zijn grote verdiensten voor de jeugdbeweging en de voor bereiding der Katholieke Koempoe- lans. Dr. C. J. M. Verschure (Utrecht) hield na de opening een korte inlei ding over de waarde van het spel van verkennen. Op het grote St. Joris veld werden des avonds door verschillende dis tricten voorstellingen gegeven. Omstreeks 11 uur arriveerden Nij meegse voortrekkers, die het licht, dat 1 Mei bij de Mariagrot in Lour- dos is ontstoken, per estafette van de St. Joriskapel in Persingen (bij Nij megen) naar het Koempoelanter- rein over brachten. Bij hun aankomst ontstaken alle deelnemers hun fak kels aan dit Lourdeslicht en daarna trok over de nachtelijke Goudsberg een lichtprocessie van de duizenden Koempoelangangers. Gedeeltelijk gespaard ^kSnD:.rf^t"i„aadnoSb^ 5 Juni om 16 uur, zal hij preken over en naar aanleiding van het plan „Plein Azie" dat deze groep jongeren ten uitvoer wil leggen. Pater S. Jelsma MSG heeft onlangs I met negen Rooms Kathoüeke jonge j 1, s™. i mensen een gezamenlijk plan van! Uitdrukkelijk wordt aanbevolen actie ontworpen om z ch door kernvorming en persoonlijk-dit te houden vanjütarte, apreehte heidsvol-ming de christelijke bezieling mensen die het met n in de katholieke sociale organisaties hun levensbeschouwing eens zijn. Op eigen initiatief wilien de tien jon- mensen de anderen ontmoeten, samen met hen na te denken, te praten en te handelen. te versterken. Hier ligt een echt priesterlijk werk j S* voor de geestelijke adviseurs, de le- den tot moderne christenen en apos telen te vormen. Vervolgens spreken de bisschoppen Zij willen dat men hun als Rooms de anderen kennen als behorende tot de mensengemeenschap. Zij stellen ciale organisaties. Een loutere vak- ^n ven naar opheffing van de twee ledige opbouw van de katholieke so centrale (met uitschakeling van de j standsorganisatie) zo wordt gevreesd, j zou feitelijk de economische belan- vorderen over alle grenzen van kerk levensovertuiging heen, dwars lenjK ae eLonomihcne oetaii- - ;„..reionrlo-i kunnen vooropstellen, dat de i door alle onderlinge mKverstand|n, - - wantrouwen en achterdocht, in ont- taak die de katholieke sociale bewe- ging zich stelt wezenlijk zou lijden, j moetingen van mens tot mens. Heel in het bijzonder wordt op de plicht gewezen mede te werken aan de verwezenlijking van de publiek- j rechtelijke organisatie van het be- 5 Juni begin. Van deze doel stelling uit hebben ■MMiriüks6 vordt het oeiang aangegeven van ka- „Plein Azie". Dit plan „Plein Azie" is gebaseerd op het feit, dat twee-derde van de bevolking van de wereld in zeer ernstige materiële nood verkeert. De initiatiefnemers tot het plan willen nu Nederland als deel van Europa zijn verantwoordelijkheid laten be seffen ten aanzien van de rest van de wereld en Nederland een concre te daad laten stellen om aan dit ver antwoordelijkheidsbesef een eerste uiting te geven. Die daad, zal, aldus ,$e initiatiefnemers, bestaan uit het Vormen van een fonds, groot één mil- lioen gulden ten behoeve van de Zaterdagavond tussen tien uur en half elf werd te Deventer brand ont dekt in een deel van het grote ge bouw waarin vroeger de H.B.S. was gevestigd en waarin thans verschei dene industrieën worden uitgeoefend. Het bleek dat het vuur woedde in lokaliteiten van de beneden-etage, waar een bedrijfskledingindustrie werkt. De brandweer rokte uit met groot materieel. Even later bleek, dat de zoldering van dit gebouw was doorgebrand. Het vuur had daardoor een weg gevon den naar boven in een lokaal waar o.m. 25 naaimachines stonden. Met nevelblussers kon de brandweer hier van binnen het gebouw uit het vuur bedwingen zonder grote scha de te veroorzaken. Op dezelfde wijze kon men een uitbreiding naar de derde verdieping voorkomen. Oorzaak onbekend. Tegen middernacht was men het vuur geheel meester en kon men met de nablussing beginnen. Het is nog niet vast te stellen, hoe de brand is ontstaan. Zaterdagmiddag was de eigenaar nog te ca. vijf uur in de fa briek geweest zonder onraad te ont- niet te schatten. Men achtte het niet onmogelijk dat het wprk kan worden voortgezet: er werken o.m. ongeveer 25 meisjes. Grote staat van dienst. Het gebouw zelf is voor Deventer van historische betekenis, 't Staat op de plaats waar in vroeger eeuwen het fraterhuis was. waar Geert Groo- te en andere bekende figuren uit de wetenschappelijk godsdienstige we reld hebben geleefd en gewerkt. La- j ter zijn er de omvangrijke gebouwen geplaatst, waarin eerst de gemeente Deventer en later het Rijk de HBS onderbrachten. Toen deze school werd vervangen door een nieuw ge bouw, kwam er tijdens de oorlog het distributieburcau. Bij de opheffing dier instelling zou ter plaatse een sportfondsenbad komen, doch, toen dit niet doorging, heeft de gemeente Deventer er versohehidene minder omvangrijke industrieën in toegela ten, alsmede verenigingen, die be hoefte hadden aan lokaliteiten. Het grootste deel van het gebouw is door het optreden van dc brandweer gespaard gebleven. NOODKERK AFGEBRAND. a -• tt De Rooms-Katholieke houten nood noodlijdende gebieden in Azm.^iiet j jcerj- Rh enen is Maandagochtend fonds is thans geopend ((gironum mer 100200 ten namen van Plein Azië, 's-Gravenhage). LANDDAG 1954 VAN ST. ADELBERT. vroeg door nog onbekende oorzaak tot de grond toe afgebrand. De scha- Ide wordt geschat op 60.000 gulden. j MEISJE DOOR BLIKSEM GEDOOD. I Tijdens een kort. maar hevig on- weer, dat gistermiddag boven Gro ningen en omgeving losbarste is de lijk hft Mandement: allereerst door j thoiieke vakverenigingen zowel voor kom iing van gram persoonlijke heiliging en persoon lijk getuigenNiemand kan ech ter voorbij aan het feit, dat de me«x een sociaal wezen is, en dat in zijn waarachtige chr sociale aanleg de mogelijkheid ligt tot de hogere ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. Zelfs voor zijn per- soonliike heiliging, maar vooral voor het apostolaat, kan de mens dan ook niet buiten maatschappelij ke vormen". Allereerst door persoonlijke heilig heid, maar ook door gezamenlijke ac tiviteit in katholieke organisatorische verbanden. De bisschoppen sporen daarom de gelovigen aan evenals in het verleden hechte organisaties te blijven vormen, waarin tegelijkertijd persoonlijkheden worden gevormd, die uit eigen kracht en overtuiging hun apostolaat kunnen uitoefenen. „Waar de katholieken hun eenheid missen, daar is de Heilige Kerk haast altijd weer in de verdrukking ge- ondernemers sis voor werknemers. Het slagen van deze maatschappelij- hervcrmjng veronderstelt echter :e solidariteit. Zaterdag 19 Juni houct de St. Adel- II», ..„.lm:., urosi-aouna' bert-Vereniging te Arnhem haar 13-jarige Fennie Schuiling uit Gro- noemd. Het »o PSP j Landdag 1954 met als een der hoofd- ningen nabij Haren door de bliksem .-an deze activate* vernoddt o^het «pn rpferaa, van pater H. j getroffen en op slag gedood. Het I j w;ntpr. I van Waesberghe S.J. over het vraag- meisje had juist met enkele vrl geregeld houden van komsten, kerkxüensten in de wmte, l persoonlijkheid nog dinnetjes geschuild voor een hevige maanden en plempreKen in ne ...apsM?" itUMhr»i- «o™KtToon -ri; nn hfinfc meimaanden. De plein-preken wor- kans in deze wereld?" Het uitgebrei- J \aen; de programma omvat verder de jaar Le bisschooper. doen een beroep ^en om he^olein te rede van de aUemene voorzitter mr. -3e SSJKTvanF. J. G. Baron van Voorat lotVooret, op de verschillende maatschappelijke groeperingen om tot wederzijds be grip en broederlijke samenwerking te j r»lpin nreek on Zaterdag komen en tot de gezamenlijke opstel- de eerste P^m-preek, op Zaterdag r-, i 1 i l - JCT. DafUIl oil V UvlOt tvt V wvlot, -Gravenhage voor he. gel*"»* I Elsmïde «n ontvangst van de deel- de Hoge Raad der Nederlanden. In - gezamenlijke opstel katholiek sociaal pro Zij doen daarna een beroep op de B?»WJFSLEVEN PRflTESTEERT gelovigen om met het oog ook op de verwezenlijking van hun maatschap pelijke idealen, hun eenheid op staat kundig terrein te bewaren. „Wij zijn (dan ook) in de laat ste tijd dikwijls bezorgd geweest, als wij moesten ervaren, dat men blijkbaar nog al licht en gemakke lijk disputeerde over onze politie ke eenheid. Het heeft ons zelf diep verontrust, dat men onze stem op zo waardige wijze en op zo in- IN HET LICHT der zending die de katholieken In de wereld hebben te vervullen zichzelf zijn en één met elkander, èn open staan voor samenwerking met allen, die werken voor het welzijn der men selijke gemeenschap schrijft het Episcopaat onder het hoofdstuk: „Openheid en geslotenheid": Niet de afzijdigheid of het isolement is ons ideaal, maar wel kracht door eenheid, weike kracht wij dan gaarne met alle andere positief gerichte strevingen willen verbinden voor het heil van de gemeen schap. Wij zoeken onze eenheid niet alleen om het kwade te bestrij den, maar vooral ook om het goede mee op te bouwen, en daarom staan wij gaarne 'open voor al het goede, dat in het streven van onze medemensen gelegen is. Ja zelfs, hoe hechter onze eenheid is, destte meer mogen en kunnen wij openstaan voor samenwerking. Het is aan onze tijd eigen, meer in openheid te leven en royaler ver banden te leggen tussen ons en anderen. Er hebben al veelvuldige ontmoetingen plaats en er is al samenwerking op velerlei gebied. Zowel in strikte als in brede zin wordt een oecumenische houding merkbaar. Wanneer deze contacten opgenomen worden door leidende en in eigen kring goed gevormde figuren, en wanneer wij daarbij één en sterk blijven onder elkander, zal ieder rechtgeaarde en apos tolische katholiek zich hierover verneugen, uw bisschoppen wel in de eerste plaats. Zij hebben allen oog voor deze nieuwe ontwikkeling: zij zien naast de kracht ook zeer wel de beperking, die in afgesloten heid en exclusieve bundeling is gelegen. Zij moeten echter allereerst het oog hebben op het geheel, omdat zij de verantwoordelijkheid dragen voor het geestelijk en eeuwig heil van allen. Openheid en ver ruiming mogen geen afbreuk doen aan de hechtheid van de funda menten en de muren welke het katholieke bestel in het openbare leven schragen. „Daarom is de grote richtlijn die wij U geven: één in eigen verband en van daaruit samenwerking met anderen, met behoud van eigen zelfstandigheid." regenbui. Toen zij weer op de fiets wilde stappen zagen voorbijgangers hoe een vurige bal naar beneden stortte en het meisje trof. Een plaat selijke arts trachtte nog kunstmatige ademhaling toe te passen, doch zon der resultaat. TEGEN CONCURRENTIE DOOR DE OVERHEID. Het particuliere bedrijfsleven is ontstemd over het feit dat het ge meentebestuur van Hilversum 'n ge deelte van de kostbare plantsoen ver lichting, die verleden zomer een mil- lioen kijkers naar Hilversum trok, heeft verhuurd aan de gemeente Wijk bij Duurstede, ter verlichting van bloeiende boomgaarden. Het particuliere bedrijfsleven is van menimg dnt gemeentebesturen de handel op dit terrein concurren tie gaan aandoen. Reeds eerder heeft een bedrijf te Amsterdam, dat zich toelegt op het verhuren en aanbrengen van illumi naties, bij B. en W. van Hilversum ge protesteerd en nu zal ook de Ned. Bond van Electrotechnische Werkge vers er zich mee bemoeien. Burgemeester J. J. Boot van Hil versum deelde aan de „Tel." mede, dat een en ander is voorgevallen ter wijl hij in het buitenland was. Men heeft Wijk bij Duurstede voor één keer willen helpen, maar er is geen sprake van dat de gemeente ver huurkantoor van verlichting gaat spelen. VERBETERING KRUISPUNT TE LAREN. In de gisteravond te Laren gehou den raadsvergadering heeft burge meester N. van der Ven medege deeld van de dienst van de Rijkswa terstaat telefonische mededeling te hebben ontvangen, dat volgende v/eek de aanbesteding van de verbe tering van het beruchte kruispunt te Laren zal worden gehouden. Gere kend mag worden, dat met de werk zaamheden binnen enkele dagen zal worden aangevangen. Zoals bekend was besloten de weg bij het kruispunt vierbaans te ma >lken met een tussenberm van twaalf meter. De vergadering van de Afdeling Zuid-Holland van de Bond van Amb tenaren bij de Waterschappen in Ne derland, die Zaterdagmiddag in Delft werd gehouden, stond practisch ge heel in het teken van de financiële positie der watermolenaars. Naar aanleiding van vele klachten heeft het hoofdbestuur van de bond een groot aantal molenaars bezocht, waar bij men al spoedig tot de ontdekking kwam, dat vele gezinnen in nood ver keren. Tijdens deze vergadering vestigde oorzitter W. P. Huisman er de aan dacht op. dat momenteel onder de molenaars een enquête wordt gehou den, om een goed gedocumenteerd overzicht te krijgen van de toestand in Zuid-Holland. Hoewel uit de ge gevens, die reeds binnen kwamen kan worden afgeleid, dat op vele plaatsen verbeteringen dringend no dig zijn, stelde de voorzitter het op prijs de aandacht te vestigen op vele polderbesturen, die oog hebben voor de nood in de molenaarsgezinnen. Speciaal onder de jonge boeren werd veel medewerking gevonden. Niettemin wordt er ook armoede geleden en het wordt tijd, dat daar aan een einde gemaakt wordt. De molenaar moet dag en nacht gereed staan om te gaan malen en het loon. dat hij ontvangt voor dit in zo sterke mate gebonden zijn, is vaak belache lijk laag. Het hoofdinkomen moet men uit bijverdiensten puren en dat is een ongezonde toestand. Het mol lenaarschap behoort een bestaans basis te geven. Vooral in natte pc riode is men dag in dag uit op de molen en kan er van bijverdiensten geen sprake zijn. Tijdens de besprekingen gingen er uit de vergadering «temmen op, die de woorden van de voorzitter duide lijk illustreerden. Er zijn molenaars, die 2000 werkuren maken voor dc somma van 600.per jaar. Dat be tekent 0.30 per uur. Daaraan zijn nog vele financiële nadelen verbon den. Voor kindertoeslag komt men ir- aanmerking, als men minstens f 4.60 per dag verdient. In een droge perio de, wanneer de molenaar veel los werk kan verrichten, haalt hij dit bedrag natuurlijk wel, maar zodra de molen hem geheel opeist, komt hij in het gedrang. Niet alleen dalen dan zijn inkomsten door de onmogelijk heid om iets bij te verdienen, maar ook doordat hij niet aan het minimum bedrag komt om de volledige kinder bijslag te verwerven. Nog vele andere moeilijkheden verduisteren het levenspad van de watermolenaar. Een natte winter be tekent voor hem een zomerlang zwoe gen om uit de schuld te komen, maar zelfs bij al dat geploeter ontbeert zijn gezin vaak het allernoodzake lijkste. Op 3 Juli a.s. zal de positie van de watermolenaars ter sprake worden gebracht op de algemene vergadering van de bond in Amsterdam. Vermoe delijk zal worden voorgesteld in de toekomst alleen mensen aan te stel len als molenaar, die in het bezit zijn van een machinisten- of molenaars- diploma. Het beroep kan daardoor min of meer beschermd worden. Vooral in de laatste tijd is er veel beunhazerij, omdat men denkt: „Er is een huis bij, ik zal het baantje maar pakken!" Wanneer alle gegevens over de fi nanciële positie van de watermolc- naars in Zuid-Holland binnen zijn, zal contact opgenomen worden met i Gedeputeerde Staten. Aetherklanken DINSDAG. TELEVISIE-PROGRAMMA'S AVRO: 20.00 Testplaat en gram. 20.15 Progr. ter herdenking van de invasie, die 10 jaar geleden plaats vond. 20.40 Filmrep. v. d. plechtighe den n.a.v. de Heiligverklaring van Paus Pius X. 20.50 „Met Uw hulp een Blinde het ogenlicht hergeven!", één- KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 „Lichtbaken". 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor dc vrouw. 11.30 School radio. 12.00 Angelus. 12.03 Metropole- ork. en soliste. 12.30 Land- cn tuinb. meded. 12.33 Pianoduo. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nws cn kath. nws. 13.20 Amus. muz. 13.50 Gram. 14.00 Gevar. prog. 14.50 Maastrichts Sted. ork. cn soliste. 15.15 Gram. 15.30 Ben je zestig? 16.00 Voor dc zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regoringsuitz.: Rijksdelen Overzee: .Nieuw Guinea's orchideeën" door L. L. A. Maurenbrecher. 18.00 „Dit is leven", caus. 18.15 Gram. 18.20 Sportpraatje. 18.30 R.V.U.: „De ge volgen van de industrialisatie op het platteland" door Prof. Dr. Sj. Groen man. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.15 „Uit het Boek der Boeken". 19.30 Graim. 20.25 Dc gewone man. 20.30 Kamerork. en solist. 21.15 Ken een haan een ei liggen? 21.30 Kamermuz. 22.00 „Ouders cn kinderen", caus 22.15 Kamerkoor. 22.40 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Tweede bedrijf „Un Ballo in Maschera", opera. 23.50—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Nws. 7.30 Gram. (Interm: Rep.) VP RO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.45 Idem. 9.00 Mor genwijding. 9.15 Gram. 9.30 Voor dc vrouw. 9.35 Gram. 10.50 Voor de kleutters. 11.00 R.V.U.: Mevr. Anna Blaman: Over eigen werk". 11.30 Voor de zieken. 12.00 Viool en piann. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Gram. 13.0U Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Hengelrep. 13.30 Amus. muz. 14.00 ..Wij ondekken Amerika", caus. 14.30 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Gram. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.50 Rep. of gram. 18.00 Nws. 18.15 Pianosp. 18.30 Mil caus. 18.40 Gram. 18.55 De Conferentie in Genève. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Harmonic- ork. 19.30 Pianorecital. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Meded. 21.20 Uitslag radioprijsvraag Erefonds voor oud-verpleegsters. 21.30 Dans muziek. 22.00 Buitenl. overz. 22.15 Gram. 23.00 Nv,rs. 2315 New York Calling. 23.2024.00 Gram. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1954 | | pagina 9