RIJDENDE MONUMENTEN VRIJDAG 21 MEI 1954 ur. LEIDSE COURANT iWEEUEBLAU - RAGINA 3 Herdenking van de H. Bonifacius De komende weken zullen ook in Nederland staan in het teken van de herdenking van Bonifatius' martel dood, twaalf eeuwen geleden in Dok- kum. Aan de grote herdenkingsplechtig heid op Zaterdag 3 Juli zal, behou dens bijzondere omstandigheden, door de aanwezigheid van Hare Majesteit de Koningin luister worden bijgezet. Door de verscheidene kerkgenoot schappen worden kerkdiensten gehou den. In de meeste protestantse kerken wordt dit feit herdacht op Zondag 6 Juni (Zendingszondag), de dag na Bonifatius' sterfdag. Nationale plechtigheid. Bij gelegenheid van de nationale herdenkingsplechtigheid zal in het raadhuis te Dokkum een expositie over Bonifatius en zijn tiid worden geopend. Op Zaterdag 3 Juli des mor gens zal het provinciaal bestuur van Friesland ten provinciehuize te Leeu warden de eregasten uit binnen- en buitenland ontvangen. Te half drie zal de herdenkingsbijeenkomst aan vangen in de openluchtkapel te Dok kum. Het orkest van de Nederland se Radio Unie zal het programma muzikaal verzorgen. Als sprekers zullen optreden: prof. dr. W. J. N. A. Assebergs, prof. dr, J. W. Bakhui zen van den Brink, prof. dr. J. H. Bavinck. De herdenking zal door de radio worden uitgezonden. Zondag 4 Juli: Bonifatiusherden- king door de Katholieken van Neder land. Pontificale Hoogmis te Utrecht met predikatie door de aartsbisschop coadjutor mgr. dr. B. J. Alfrink in tegenwoordigheid van buitenlandse bisschoppen en het Nederlandse epis copaat. Des middags wordt om half drie in Esplanade te Utrecht een bij eenkomst gehouden. Het Utrechts Stedelijk Orkest zal voor de muzika le omlijsting zorgen niet het koor van de kathedrale kerk. De rijksar chivaris in Friesland, dr. M. P. van Buy tenen zal een rede uitspreken. Óp Maandag 5 Juli des avonds zal in de openluchtkapel te Dokkum het Bonifatiusspel worden opgevoerd. Dit is een spel in drie bedrijven met tekst van Fedde Schurer en muziek van ds. B. Smilde. Uitvoerenden: Fries Orkest en Grouwster Koor. Spelen den: inwoners van Dokkum en om geving. Op Dinsdag 6 Juli: nationale bede vaart naar Dokkum. 's Morgens pon tificale Hoogmis in de kapel door mgr. dr. B. J. Alfrink, aartsbisschop coadjutor. Predikatie rector H. Son- daal. 's Middags opvoering van het Bonifatius-spel van Fedde Schurer door „Arti et Amicitiae" uit Hilver sum. Woensdag 7 en Vrijdag 9 Juli: op voeringen van het Bonifatius-spel te Dokkum. VRAGEN OVER PASPOORTLEGES. Het Eerste Kamerlid de heer Wen- delaar heeft aan de ministers van Buitenlandse Zaken, zonder Porte feuille en van Binnenlandse Zaken de volgende schriftelijke vragen ge steld: Kan de verlaging van paspoortle ges, welke blijkens het antwoord d.d. 23 Maart 1954 op schriftelijke vragen van het lid der Tweede Kamer, de heer Goedhart, een punt van over weging uitmaakte, thans spoedig worden verwacht, opdat althans het grootste deel der paspoortgegadi^ den voor deze zomer er nog van kan profiteren? Wilt U iets weten? Vraag: Route LisseArnhem; hoe veel km? Antwoord: Lisse, Leimuiden, Al phen, Woerden, Utrecht, de Bilt, Zeist, Woudenberg, Ede, Arnhem; afstand 130 km. Vraag: Route AlphenApeldoorn; hoeveel km? Antwoord: Alphen, Bodegraven, Woerden, Utrecht, de Bilt, Soester- berg, Amersfoort, Voorthuizen, Apel doorn; 'afstand 95 km. Vraag: Route LeidenOosterhout; hoeveel km? Antwoord: Leiden, Stompwijk, Zoetermeer, Bergschenhoek, Rotter dam, Rijsoord, Dordrecht, Moerdijk, Zevenbergschenhoek, Wagenberg, Made, Oosterhout; afstand 85 km. Vraag: Route Noordwijkerhout Oosthuizen per auto; hoeveel km? Antwoord; Noordwijkerhout, Vo gelenzang, Haarlem, Spaarndam, Koog a. d. Zaan, Zaandijk, Purmer- end, Middelie, Oosthuizen; afstand 45 km. Vraag: Route HazerswoudeAlme lo per fiets; hoeveel km? Is er op deze route een jeugdherberg voor da mes en heren? Verkiezingen in Korea Grote overwinning voor partij van Syngman Rhee De uitslagen der in Zuid-Korea ge houden verkiezingen voor een nieuwe nationale vergadering, de derde van de zes jaar bestaande Zuid-Koreaan- se republiek, zijn thans grotendeels bekend. 167 van de 203 volksverte genwoordiger szijn gekozen. Ds ver deling is als volgt: Liberale regeringspartij (van Syngman Rhee) 167 zetels Nationaal-Democratische partij 13 Onafhankelijke afgevar digden 62 Andere partijen 4 Nog niet bekend 36 Totaal Volgens „Reuter" heeft, naar schat ting, 90 procent der elf millioen Zuid- Koreaanse kiezers zijn stem uitge bracht. DE KWESTIE—NAUNDORFF. Bij de voortgezette behandeling van het beroep der familie Naundorff tegen de weigering van een Frans gerechtshof in 1874 om de indentiteit van de in 1845 overleden Delftse horlogemaker Naundorff en de Dau phin (zoon van Lodewijk de zestien de en Maria Antoinette) te erkennen, heeft de advocaat Chresteil zijn plei dooi voor de Naundorff's besloten. Hij wees met name op de pogingen, wel ke Naundorff tijdens zijn leven zou hebben gedaan om zyn erkenning als de Dauphin te verkrijgen, o.a. in gesprekken met leden van het voor malige Franse hof, en zijn vergeefs gebleven pogingen om in contact te komen met de hertogin van Angou- lême, dochter van het vermoorde Franse koningspaar. Maandag, aanstaande zal Maurice Gaogn, de advocaat van de aangeval len partij, de familie de Bourbon- Parma, waartoe de „Graaf van Pa rijs" de algemeen door de Franse royalisten erkende pretendént naar de Franse troon, behoort, zijn repliek beginnen om te trachten te bewijzen, dat de Dauphin destijds als kind in de gevangenis van de Temple over leden is. A.N.W.B.-MENTORCORPS BESTAAT TIEN JAAR. Pinksteren 1944 tien jaar gele den dus werd, gezien de tijdsom standigheden in alle stilte, het men torcorps van de A.N.W.B. opgericht, dat sedertdien als een soort Wegen wacht voor kampeerders alom in den lande kamperende leden van de A. N.W.B., maar ook niet-leden, bij hun eerste prille stappen op het buiten- spoor hulp verleent en van advies dient. Toen in 1944 de eerste mentors werden geïnstalleerd zag de toe komst voor het kamperen er niet zo rooskleurig uit. Daar de jeugdor ganisaties hun werk hadden moeten staken en dus geen invloed meer ten goede op de jongeren konden uitoefe nen waren excessen in het kampeer- veld, vooral ook tengevolge van de verwildering, die nu eenmaal het gevolg is van elke oorlog, aan de orde van de dag. Vooral ter bestrijding hiervan deed de A.N.W.B. een beroep op de me dewerking van goedwillende en des kundige kampeerders, die door goed voorbeeld, door tactische adviezen en ook door het verlenen van kam- peertechnische bijstand aan kam peerders zonder ervaring, een tegen wicht zouden kunnen scheppen. In de tien jaar van zijn bestaan heeft het mentorcorps zich een gro te plaats veroverd in de kampeer- wereld. Het omvat thans ruim 600 leden, zowel kampeerders als kam- peersters, uit alle kringen van onze bevolking en in leeftijd variërende van vijf en twintig tot vijf en zeven tig jaar. Zij verrichten hun mooie werk zonder ophef niet alleen in, maar ook buiten het kampeerveld, waar de mentor in zijn kring van collega's, op zijn school of in zijn vereniging de vraagbaak is voor ieder, die kampeerplannen heeft. Met Pinksteren zal dit A.N.W.B.- keurcorps zijn tweede lustrum vie ren in een driedaags kamp op het kampeerterrein „De Goudsberg" by Lunteren. De deelname in dit kamp, dat als de voortekenen niet bedrie gen het grootste toeristische kamp zal worden dat Nederland ooit heeft beleefd, staat open voor alle toeris tische kampeerders onder de A.N. W.B.-leden en voor alle houders van kampeerpaspoorten, ongeacht het feit of zij lid zijn van de A.N.W.B. Er worden duizenden kampeerders verwacht uit alle delen van het land. Op het programma staan onder meer een groots kampvuur en een uitgebreid kampeerforum, waar zon der twijfel verschillende netelige vraagstukken op kajnpeergebied zul len worden bediscussieerd. Hieraan zullen tal van bekende figuren uit de kampeer wereld deelnemen. De eerste vijftienhonderd deelnemers aan dit monsterkamp hebben zich bereids aangemeld. Tijdens een vergadering van de raad van beheer der Koninklijke Ne derlandse Jaarbeurs, welke werd bij gewoond door Z.K.H. prins Bernhard als koninklijk commissaris en lid van de raad van beheer, heeft de prins zijn goedkeuring gehecht aan het voorstel, de nieuwe jaarbeurshal op het terrein aan de Croeselaan de naam „Margriethal" te geven. De Margriethal zal half Augustus gereed komen en bij de najaarsbeurs (716 September) ter beschikking worden gesteld van de afdeling medische- en laboratorium-apparatuur. De nieuwe hal heeft een oppervlak te van ongeveer 7.000 m2. PSEUDO-VOGELPEST Op de Veluwe neemt in de afgelo pen dagen het aantal gevallen van pseudo-vogelpest steeds meer toe. Reeds zijn nieuwe gevallen waarge nomen in de gemeenten Ermelo, Harderwijk, Nijkerk en Oldebroek. Er zijn ophokgeboden afgekondigd voor alle soorten pluimvee, terwijl voorts katten en honden moeten wor den vastgehouden. Ruim duizend kip pen zijn reeds afgemaakt. Deze ziekte neemt echter nog geen verontrusten de vormen aan. COLORADO-KEVERS Dezer dagen zijn de eerste colo- rado-kevers in de gemeenten Harder wijk en Putten waargenomen. Het betrof slechts enige tientallen exem plaren, die alle werden gedood. Waarschijnlijk hebben zij als larven in de grond overwinterd. Antwoord: Hazerswoude, Boskoop, Tempel. Bodegraven, Woerden, Utrecht, de Bilt, Amersfoort, Voort huizen, Apeldoorn, Deventer, Holten, Rijssen, Almelo; afstand 175 km. Uw vraag omtrent R.K. jeugdherbergen op deze route kunt u het beste rich ten tot de Katholieke Vacantiehuizen Centrale, Nachtegaalstr. 60, Utrecht. Vraag: Route SassenheimRoer mond per fiets; hoeveel km? Antwoord: Sassenheim, Leiden, Al phen, Woerden, Utrecht, Schalkwijk, Culemborg, Waardenburg, 's-Herto- genbosch, Vught. Boxtel, Eindhoven, Leende, Weert, Bacxem, Roermond; afstand 200 km. Vraag: Waar ligt Arkel? Antwoord: Arkel ligt 3 km boven Gorinchem. Vraag: Route LisseBretdaVeld- drielNijmegenHavelteBonner veenOnstweddeStedumHavelte- EdeSoestLisse; hoeveel km? Antwoord: Lisse, Sassenheim, Haagse Schouw, Voorschoten, Ypen- burg, R'dam, Rijsoord, Dordrecht, Willemsdorp, Princenhage, Breda; af stand 105 km; Breda, Oosterhout, 's-Gravenmoer, Capelle, Drongelen, Eethen. Genderen, Nederhemert, Am- merzoden, Hedel, Velddriel; afstand 43 km; Velddriel, Rossum, Lith, Oss, Berchem, Ravenstein. Nifterik, Wy- chen, Nijmegen; afstand 45 km; Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Zwol le. Meppel, Havelte; afstand 125 km; Havelte, Uffelte, Dieverbrug, Smilde, Assen, Rolde, Gieten, Bonneveen, af stand 63 km; Bonneveen, Gasselter- nijeveen, Stadskanaal, Veenhuizen, Onstwedde; afstand 20 km; Onstwed de, Blijham, Winschoten. Eext, Noor debroek, Schildwolde, Ten Post, Ste dum; afstand 50 km; Stedum, Ten Boer, Groningen, Haren, Vries, As sen, Smilde, Havelte; afstand 75 km; Havelte, Meppel, Staphorst, Zwolle, Epe, Apeldoorn, Ugchelen, Hoender lo, Otterlo, Ede; afstand 100 km; Ede Lunteren, Barneveld, Amersfoort, Soest; afstand 32 km: Soest, Hilver sum. Kortenhoef, Vreeland, Uithoorn, Kudelstaart, Leimuiden, Lisse; af stand 75 km. ACedetCandae kenk in Handen De nieuwe Nederlandse Kerk van Austin Friars in de City van Londen be gint zijn voltooiing te naderen. Koningin Juliana zal deze nieuwe Kerk, welke werd gebouwd op de plaaats van de weggebombardeerde oude, in Juli a.s. officiéél openen. CR is veel geschreven over „volks- kunst" en over ..hoerenkunst". Er is veel onzin over geschreven, maar er is over het algemeen nog.... te weinig over geschreven! Hij, die zich verdiept heeft in het geen in de loop der eeuwen door knoestige, doch nijvere handen in de lange winteravonden op de hofste den werd gewrocht, heeft zich steeds weer opnieuw verwonderd afge vraagd: vanwaar deze kunstzinnig heid? Waar kregen deze lieden hun ideeën vandaan? Vanwaar hun vaar digheid en vanwaar het kerkelijke Ikunstzinnige gevoel? De oprechte volkskunst komt uit het volle voort. Zij is er en wanneer zij van ouder op ouder wordt onder bij bijzondere gelegenheden van een lijke onderwerp te kunnen beginnen. kaars en nog weer later van een pe troleumlamp. Och neen, in dat liaht en in het vuur zit het 'em niet. Het is de ge bondenheid van het boerengezin aan de plaats, waar het dagelijkse werk verricht wordt, w^lke gebondenheid door het toegenomen verkeer en het daardoor mogelijk geworden inten sieve maatschappelijke leven, de oude orde op de boerenhofstede volko men veranderd heeft. Deze verande ring heeft niet meer of minder be tekend dan een regelrechte revolutie in het boerenbestaan. Geen tijd is er meer voor die oude bezigheden, want men komt zelft tijd te kort om verga deringen en cursussen bij te wonen, houden, zonder veel woorden, doch om bioscopen en schouwburgen af metterdaad, dan zal deze kunst le vend blijven en ook over eeuwen nog dezelfde gewaarwordingen de be- sohouwer doen ondergaan. Helaas ziet het er echter naar uit, dat het met die overgeleverde volkskunst teneinde gaat lopen. De lange win teravonden worden niet meer bij het grote houtvuur doorgebracht, op zijn hoogst verhelderd door het spaarza- ["YEZE ontboezeming moest ons van of i het hart alvorens aan het eigen- te lopen, om voetbal- en andere sportwedstrijden te kunnen zien En hiermede is de volkskunst wel ten ondergang gedoemd, hetgeen te betreuren is niet alleen, doch welker gevolgen thans nog wel niet in hun geheel zijn te overzien. me walm-licht van een snotneus Wij willen het hébben over „rijdende monumenten" en omdat zij typische en zuivere uitingen van ras-echte Ne derlandse volkskunst zijn, is het goed eerst eens het hart over die kunst en haar doodstrijd te luchen. Want ge zult zien, dat het ook met deze rij dende monumenten „gedaan" is. Hun tijdperk is afgesolten, voorbij, fini! Men kan het betreuren, men kan met weemoed denken aan de nog niet eens zo lang achter ons liggende tij den, waarin men ze nog dagelijks in hun volle glorie kon zien; al dat ge lamenteer heeft geen enkele zin, want een dode kan men er nu een maal niet meer in het leven mee te rug roepen „Rijdende monumenten"! Kent ge een betere naam voor onze onvolpre zen Hollandse en Gelderse boeren wagens? Waren het dan geen juwelen van volkskunst? Is zo'n Boerenwagen, wanneer ge er voor staat, dan geen monument; geen stuk vakmanschap; geen brok kunstenaarsschepping van je welste? Hebt ge wel eens zo'n fraai ge beeldhouwde wagen, gelakt en ge schilderd ei eventueel van fraai me taalbeslag voorzien op een zomer-na- middag zien staan, als het ware aan zijn lot overgelaten, op het erf van die oude hofstee, waar men de lui ken aangezet had vanwege de felle middagzon en de lucht om u heen geurde van de aroma van fuchsia's en geraniums en vooral van de door dringende geur van de palmhaagjes? Daar stond hy dan des boeren trots! De boerenwagen met de kromme dissel, hog op de ranke wielen, de met zoveel liefde gesneden steekleertjes, het aohterschamel met een klim mende leeuw van fel rood in een cirkel van goud, rechts en links oude symbolen, ditmaal z.g. toverknopen, ook alweer fel geverfd en het achter krat somwijlen met een compleet schilderij voorzien, foyna te mooi om te gebruiken voor de dagelijkse or dinaire landarbeid 117IJ willen u wel eerlijk zeggen, dat wij die wagens liefhebben, zoals wij die oude Hollandse boeren plaatsen liefhebben. Wij zouden hun rieten daken kunnen strelen, zulke goede herinneringen doemen er bij ons op uit de tijden toen de wegen nog niet onveilig en onaangenaam onrustig werden gemaakt door motor voertuigen van allerlei slag. Er ziin er ook onder van ettelijke tiendui zenden guldens. Inderdaad, maar niet één kan staan in de schaduw van zo'n echte, oer-edhte Hollandse boeren wagen. Al die auto's hoe fel zij ook mogen glimmen van nikkel of koper of chroom, geen van hen heeft een ziel, als we het zo zeggen mogen. Voor ons althans niet. Zij zijn zielloos, want zij worden zonder liefde ge maakt. Gemaakt aan de lopende band en lopende-bandwerk is nu een maal werk, waarin men zijn persoon lijkheid niet en nooit kan leggen. Kijk, dat was met die oude boe renwagens toch zo gans anders. Dat ging ongeveer zó: een jonge boer, die zou gaan trouwen, wenste zich een nieuwe wagen en ook zijn vader vond die tijd wel aangebroken, want tenslotte was de welstand van dien aard geworden, dat zulks uiterlijk ook wel meer zichtbaar mocht wor den. Dies werd de wagenmaker op het erf geroepen en met hem over leg gepleegd. Deze ging aan het werk en hield rekening met de wensen van zijn opdrachtgever. Daar gingen weken overheen en ook de smid, die meestal er vlak neven woonde, kwam er aan te pas, want het moest maar niet zulk gewoon smeedwerk worden deez' keer, weineen er moes ten krullen en tierelantijnen ter ver siering worden gesmeed en de schil der kreeg welhaast nog het moeilijk ste karwij, want er kon ditmaal niet volstaan worden met gewoon een paar keer schuren en lakken. Kunt ge denken! Kleuren móesten er ko men en een voorstelling met een wij ze spreuk, waaraan men ten eeuwige dagen zou kunnen zien hoe de jonge boer zijn wereld bekeek. IA, en zo ontstond dan na weken- lange noeste arbed die boerenwa gen. Maar de wagenmaker had er uren van wakker gelegen om te peinzen over de wijze, waarop hij zijn opdracht zou uitvoeren. En uren had hij des avonds bij zijn werkstuk ge zeten en gepeinsd had hij of er wel licht nog iets hier aan te veranderen was of daar aan te verbeteren. Maar niet hij alleen had al zijn gedachten cp zijn onderwerp geconcentreerd, ock de smid had menig keer gebuurt bij de wagenmaker om in gezamen lijk overleg er iets Van te maken, dat de makers nog jarenlang voldoe ning zou geven. Maar wat dacht ge van de schilder? Hij was geen Rem brandt, en ook geen Hals of een Steen, geen de Hoogih of Vermeer. •Hij was de onbekende dorpsschilder, die nooit ambachtsschool of teken- school had bezocht. Hij was de be scheiden man-met-talent en hij schil- c'cerd zoals z'n Scheeper 't hem had ge leerd en wat hij er van terecht bracht kunnen wij nu gelukkig in enkele bewaard gebleven exemplaren nog zien. En dan werd zo'n wagen afgele verd en deed zijn diensten niet alleen bij het landwerk, maar ook bij het ter markt rijden of wel wanneer men op bezoek ging naar geburen en familie. En wanneer de boer oud geworden was en in het voorhuis getrokken boerde de jonge boer weer met de fraaie wagen voort, van geslacht op geslacht, want men bouwde toen geen voertuigen, zoals tegenwoordig, welke maar enkele jaren meegin gen. Voor de boer en de boerin en hun kinderen was de boerenwagen hun rijdend welstandsteken. Men wees elkaar van achter de blauwe horren: daar gaat de wagen van boer zus of zo. Daarom werden ze ook goed onder houden en terdege welbewaard opge borgen, wanneer men ze niet nodig had. Welk een weelde: het hoog opgela den voer hooi, stevig met de ponder foom vastgehouden, de wagen getrok ken door twee rappe, kloeke klep pers, de boer in blauw kiel, de rode zakdoek om de hals, de klompen aan de voeten welgenoegd op de kist, één der voeten op de dissel. Zij hoorden bij onze Hollandse waarden, die ouderwetse boerenwagens op hun ho ge wielen en daarom behoren zij tot de schat onzer niet genoeg te waar deren volkskunst. Doch hun tijd is voorbij, onherroe pelijk blijkbaar, lij leggen ons er bij neer, doch doen tevens een ernstig beroep op allen, die nog zulk een wa gen hebben: voor aleer ge hem op ruimt, denkt dan aan bet Openlucht Museum of aan de Boerenwagenclub, twee instellingen, weLke zich ten doel stellen de Nederlandse volks- en ambachtskunstuitingen voor het nageslacht te bewaren. Die kunst is voor het grootste deel uw kunst. Be waart onze rijdende monumenten voor kachel en sloper. Dan zijt ge kunstbeschermer in de ware zin des woords.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1954 | | pagina 7