VOORJAAR IN PARIJS „Minder bezorgdheid en minder vrees ook voor de dag van morgen" ZATERDAG 3 APRIL 1954 DE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 1 DE TAAL VAN DE BLOEM Minister Beyen opent Keukenhof Om ongeveer kwart voor vijf gis termiddag ging er op Keukenhof sta tig een ballon de lucht in, waaraan een vlaggetje hing. Deze hoogvlie ger had het luchtruim kunnen kie zen dank zij minister mr. J. W. Beyen, aie met een drukje op een knop de ballon met de nieuwe Keu kenhof-vlag losmaakte van haar aardse houvast. Op dat moment wer den ook aan de vorstinnen op het Noordelijk halfrond bloemen aange boden. De wereld was in kennis ge steld van het feit, dat de vijfde open luchttentoonstelling begonnen was. In afwachting van de dingen, die komen zouden, waren vele vooraan staanden naar Lisse gekomen om te luisteren naar de voorzitter van de stichting „Keukenhof", de heer Th. M. van Waveren en naar minister Eeyen. Df heer Van Waveren begroette de minister, die er in toestemde een ogenblik „Keukenhof's ambassadeur voor de gehele wereld" te zijn, de vele leden van het corps diplomati que en andere vooraanstaanden in den lande, in wier aanwezigheid hij een erkenning vond van de wereld faam, die „Keukenhof" zich in vier jaar tijds heeft veroverd. Daarom verstouten wij ons, aldus de heer Van Waveren, het eerste lustrum met internationale allure te openen. Ideaal. De heer Van Waveren zeide met nadruk, dat „Keukenhof" niet is ge boren uit een vooropgesteld plan om reclame te maken of uit zake lijke overwegingen, doch uit ideële motieven, „uit drang om onze vak kennis van bollen en onze liefde voor bloemen in iets schoons te verwezen lijken." „Hier is het wonder", zo zeide hij, „in plaats van de felle economische strijd tot in de uiterste hoeken van de aarde, treedt op Keukenhof een edele wedijver tussen de concurren ten naar voren, wie de schoonste bloe men kan brengen." Op dit ogenblik worden als sym bool van ons die diepste respect en aanhankelijkheid, namens ons allen aan koningin Juliana en de lands vrouwen van elf andere landen op het Noordelijke halfrond, bloemen als blijk van hulde aangeboden, zo zeide de heer Van Waveren. Alvorens een ballon, die een vlag van Keukenhof zou meevoeren, los te laten, zeide minister Beyen, dat als een minister wenst te spreken over de schoonheid van bloemen, hij in de netelige positie geraakt te wedijve ren met de grootste dichters van alle eeuwen. Indien hij, daarentegen, zou verkiezen uit te wijden over de meer prozaische aspecten van het onder werp, en de bloemenindustrie en haar belang voor 's lands export zou behandelen, dan is hij gedwongen toe te geven dat zijn kennis zich beperkt tot het bewonderen, het ruiken aan, het plukken, het kopen of bestellen van bloemen en dat verscheidenen van zijn ambtgenoten meer weten over Rechts: Toen de minister op een knopje drukte ging een ballon met de nieuwe Keukenhof-vlag naar onbe kende oorden. Links: Minister Beyen met echtgeno te en zoon bekeken met de voorzitter van Keukenhof, de heer T. v. Wave ren, het nieuwe paviljoen voor de bloemsierkunst. het exporteren van bloemen dan hü ooit zou kunnen hopen te bevatten. Als hij op zijn eigen terrein zou blij ven en zou spreken over bloemen op het pad van het diplomatieke leven, dan zou hij dit pad als redenaar spoedig bestrooid vinden met een paar rozen der welsprekendheid tus sen de doornen van vele gemeen plaatsen. Schoonheid. Niets is meer internationaal dan bloemen, zo vervolgde minister Beyen Geen gebied op aarde, onverschil lig het klimaat, op welke hoogte ook gelegen, is zonder bloemen. De ar moede van het moderne leven ligt in de bedreiging van het element van schoonheid in alle menselijke kracht inspanning. De vakman uit vroeger dagen schiep iets, dat bruikbaar moest zijn, maar hij maakte het ook tot iets moois, bewust of onbewust, tot lof van zijn Schepper. Het resul taat van zijn werk was iets, waarin hij de uitdrukking van zijn eigen gaven kon herkennen en een hulde aan de overvloedige schoonheid van de wereld. De plotselinge lelijkheid die over onze steden is neergedaald sinds het industriële tijdperk, is een schrikwekkend monument van de on vermijdelijke ontpersoonlyking van de methoden der moderne producti: Minister Beyen zeide, dat wij de waarschuwing van deze lelijkheid hebben leren verstaan. Wij doen po gingen om het schoonheids-element terug te brengen in de mechanische productie en ofschoon wij ons blijven afvragen, waarom iets, dat vroeger van zelf scheen te komen, nu zo moei lijk te bereiken is, de banden tussen nuttigheid en schoonheid zijn weer ontdekt. Om deze reden menen wij, zo zeide mr. Beyen, dat door onze bloe men in het buitenland te verkopen, wij een voortdurende boodschap van vriendschap uitzenden. Om die ge dachte te symboliseren zal ik zo straks een boodschap de lucht inzen den, een boodschap van good-will, die wellicht slechts door één persoon zal worden gevonden, maar die bedoeld is als een boodschap voor allen. Laat mij op deze wijze u allen danken vdor uw aanwezigheid hier en in het bijzonder onze vrienden uit andere landen, waar, zo zeide ten slotte minister Beyen, in uw wonin gen of in uw tuinen één bloem te vinden is, waar ook een menselijk wezen, dat er naar kijkt, gevoelt, „dat ook Salomo, in al zijne heerlijk heid, niet is bekleed geweest, gelijk ene van deze", daar zal minder be zorgdheid zijn, minder vrees voor de dag van morgen. In de dagen van diep verdriet in dit land koos onze geliefde koningin Wilhelmina een kleine bloem tot het symbool van haar vertrouwen, dat het licht der vrijheid de duisternis der wanhoop zou verjagen, aldus besloot de minister zijn rede. Nadat het ballonnetje in het lucht ruim was verdwenen, maakten de genodigden een rondgang door Keu kenhof. Opening paviljoen. Mevrouw Beyen heeft met een gou den sleutel het nieuwe paviljoen van Keukenhof geopend. Zoals bekend is exposeren hier de Nederlandse firma's voor sierproducten, o.a. zilver smeed- werk, blauw Delfts en kristal. Minis ter Beyen sprak zyn grote tevreden heid uit over de expositie in dit pa viljoen. Eveneens verklaarde de mi nister, die verhinderd was om een uitgebreide rondwandeling over Keu kenhof te maken, dat de tentoonstel ling, die hij nu voor het eerst zag, zo mooi was, dat hij nog eens terug zou komen. Na de openingsrede van de minis ter heeft de heer Van Waveren, voor zitter van de stichting Keukenhof mi nister Beyen bedankt voor zijn bloemrijke rede en hem het gouden speldje van Keukenhof overhandigd, hetwelk minister Beyen in dank heeft aanvaard. Bij de aanwezigen bevonden zich o.m. de minister van Oorlog en van Marine, ir. C. Staf, en de commis saris der Koningin in Zuid-Holland mr. L. A. Kesper. en een bezoek bij Charles Montaigne De stampvolle terrasjes op do Champs Elysées en de gro te boulevards van Parijs vertellen ons, dat de lente is gekomen. Weg met al die narigheden van vorst en sneeuw; de kou van de afgelopen maanden is vergeten, de bomen zit ten vol dikke knoppen, een groene waas hangt om de dunne twijgen en takken, de lucht is zoel en het zachte windje fluistert vol nieuwe beloften. Parijs zou Parijs niet meer zijn als er niet overal iets nieuws, iets bij zonders te zien zou zijn. En als men al slenterend de étalages van de vele grote en kleine zaken bekijkt valt het in de eerste plaats op, dat het overal marine met wit is wat de klok slaat, in allerlei uitvoeringen: eenvoudige katoenen jurken met immens wijde rokken, waaronder de uitstaande japon gedragen wordt, met boothalzen, aangeknipte korte of mouwen in marine-blauw of korenblauw of bleu-ciel, allemaal met een of andere witte garnering, hetzij een geplisseerd plastron, het zij een simpele witte kraag of een klein bouquetje margrieten of lelie tjes. En aan natuurlijk de matro zenkraag! Grote kragen in blauw met witte biezen, of omgekeerd, vierkant of enigszins afgerond, kragen van or ganza, piqué, aangeknipt aan tail leurs, mantels en toppers en dan van hetzelfde materiaal. Variaties op de colmarin, vooral op de meer geklede modellen, uitgeschulpt, randen van Engelse broderie of kant. Deze variaties zijn eigenlijk het meest interessant, ze zijn geraffi neerder dan de matrozenkraag tout simple, en ze kunnen niet ontbreken aan de garderobe van de elegante vrouw van voorjaar '54! Vesten van piqué, gros-grain, or ganza en batist. Met een leuke op staande kraag, met een col-manda- rin, of alweer met een matrozen kraag. Wat een mogelijkheden om zijn nieuwe collectie voorjaar 1954. Uw oude tailleur een nieuw, mo dieus uiterlijk te geven. Een mooi wit piqué vest met een matrozenkraag, een strik van hetzelfde materiaal en U voelt zich als een Parisienne! Of heeft U liever een blouse? Le demier cri de blouses met strepen, stre pen irr alle breedtes, in alle kleuren gecombineerd met wit. Men ziet duizend en één mogelijkheden. Effen wit met een gestreept plas tron dito kraag en man chetten, met een losse patte op de sluiting, met een dubbele kraag, en natuur lijk alweer die matrozenkraag blauw, grêge, rose en beige kunnen krijgen. En met welk een raffinement zijn zelfs de bijoux op deze nieuwe mo dekleuren afgestemd. Ook hier do mineert het blauw, broches en rin gen met blauwe stenen, kettingen met veelkleurige parels met blauw als hoofdtint. Het valt op, dat katoen en piqué, al of niet bedrukt, overal de boven toon voeren, naast organza, mousse- line-de-soie, batist en zuivere zijde voor japonnen en tweed, kamgaren, alpage, wollen piqué, en ottomans voor mantels, tailleurs en robe-tail leurs. Deze zelfde stoffen heeft ook Charles Montaigne verwerkt voor HET GROTE HUIS AAN DE RUE ROYALE WIJ BRACHTEN HEM een bezoek in zijn grote huis aan de Rue Royale. Zijn naam heeft in ons land een bekende en vertrouwde klank, want is hij niet in Nederland gebo ren en is hij niet de enige Nederlan der wien het gelukt is zijn naam on sterfelijk te maken in de wereld van de Haute-Couture in Parijs? Zijn wieg stond in Tilburg en na dat hij hier gestudeerd had aan de Textielschool is hij, na omzwervin gen in België, Zwitserland en Frank rijk uiteindelijk beland bij Madelei ne Vionnet, waar hij na hard wer ken zich een plaats wist te verwer ven als chef van het atelier en mo dellist. Mme Vionnet had een beroemd huis op de Avenue Montaigne toen Charles Meuwese in het begin van de laatste wereldoorlog met be hulp van een stelletje oude getrou wen zijn eigen huis vestigde aan de Rue Royale, deed hij dat onder de r.aam Montaigne, als herinnering aan de vijftien jaren, die hij doorge bracht in de Avenue Montaigne. Zy eerste collectie was al direct een daverend succes en ondanks alle moeilijkheden die de oorlog ook hem bracht, wist hij zich te handhaven en kon hij allerlei beroemde namen, zoals de beide baronnessen de Roth schild, de Prinses de Faucigny Lu- cinge en Prinses Amédée de Broglie tot zijn cliënten rekenen. Monsieur Montaigne is een philan- troop. Hij was een van de eersten, die direct na het beëindigen van de oorlog een actie tot hulpverlening aan het getroffen Nederland in het leven riep, een actie dit tot resul taat had dat duizenden kinderen in Frankrijk weer op verhaal konden komen. INSECTEN MET GEVOUWEN VLEUGELS WIJ HADDEN VERNOMEN, dat hij 4 April a.s. zijn collectie komt tonen in het Kurhaus in Sche- veningen en wij wilden ons licht op gaan steken, om U van te voren reeds te kunnen inlichten omtrent zijn allerlaatste creaties. Dit seizoen staat zijn collectie in het teken van de Libelle, de „Ligne Libellule", en bij het binnentreden van zyn prachtige salon zagen wij al dadelijk deze sierlijke insecten n.et gevouwen vleugels in bonte verscheidenheid tegen de wanden gevleid. En zoals zij gehuld zyn in hun eigen rustige pracht van vleugels en dekschilden, zo ziet Charles Mon taigne de_ vrouw van '54 vrij en na tuurlijk, in kleding dié nauwkeurig het lidhaam omsluit, maar steeds soepel en vloeiend blijft, en waar al leen de geraffineerde en nieuwe de tails het klassieke beeld, waarvan hij altijd een voorstander is geweest, vernieuwd en ver jongd. De vergelijking wordt voortgezet door het gebruik van materialen, die in glans en changeant effecten kunnen wedijve ren met de prachtige weer schijn van de vleugels van de libel. Bij zijn mantels treft men twee stijlen, de recht vallende swagger en de aangesloten jas met ruime rok, zonder kraag of re vers. De tailledrs volgen de lijnen van het lichaam, de mouwen zijn laag ingezet of aange knipt, de taille sluitend en een kort schootje. Zijn lengte houdt hij op 35 cm. van de grond. Er zijn weinig cein tuurs, meestal slechts smal en vaak alleen op de rug. Slechts by uitzon dering ziet men een brede ceinture- corselet en deze dan op een eenvou dige, sportieve japon. Ook bij hem is blauw favoriet voor deze zomer: Chinees blauw, Pi- casso-blauw, een bleu-ciel en mari ne. Daarnaast koraalrose, geel van oud goud en hennep. Natuurlijk ont breekt het zwart niet, alhoewel in mindere mate verwerkt dan andere jaren. COLLECTIE BOUTIQUE MAAST DE GROTE col- lectie heeft hij dit sei zoen ook een collectie Bou tique gecreëerd, die be langrijk lager in prijs ligt. Voor japonnen bijv. vanaf 400 gulden en tailleurs vanaf 500.Deze model len kunnen beschouwd worden als een soortluxe maat-confectie en worden slechts éénmaal gepast, hetgeen een grote vereen voudiging is in de gang van zaken tot dusver, waarbij het wel voorkwam, dat een cliënte 8 tot 9 maal wenste te passen en elke keer veranderingen wilde aanbrengen, nu eens een zak iets hoger, dan weer een ander model kraag etc. Met deze collectie is hij nu tegemoet gekomen aan de wensen van de cliënten, die zijn mo dellen onveranderd willen laten en hun hele garderobe door hem laten verzorgen. Onnodig te zeggen, dat ook voor deze modellen de beste materialen gebruikt worden en dat coupe en af werking perfect zijn. De Boutique collectie werd ver toond vóór de grote en wij zagen en kele zeer gedistingeerde japonnen, waaronder een in zachte witte wol, met een soepele assymetrische dra perie, die als het ware om de violette ceintuur geknoopt was. Verder een beeldig klassiek tailleur in blauw geruit kamgaren en een ensemble in beige tweed, een japon plus kort recht iasje, zeer simpel van lijn, met punten op lijfje en rok verwerkt. Deze collectie brengt hij niet mee naar Scheveningen; zij is uitsluitend bestemd voor zijn Franse clientèle. Voordat wij weggingen vertelde Charles Montaigne wat over zijn school in Amsterdam, over het ani mo, waarmee zijn leerlingen daar werken en het plezier, dat zij erin scheppen ingewijd te worden in de geheimen van de Franse coupe en de moulage op houten busten. Het Haute-Couture is zó groot, dat om tegemoet te komen aan de verlan gens van de leerlingen binnenkort een tweede school geopend zal wor den in Rotterdam! Wij namen hartelijk afscheid van deze Grootmeester der Haute-Couture en waren eigenlijk zeer trots op de ze landgenoot, die zoveel in dat moeilijk te bevredigen Parijs heeft weten te bereiken. BARTH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1954 | | pagina 7